text_structure.xml
75.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Dzień dobry. Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 (druk nr 2163) w zakresie: część budżetowa 20 – Gospodarka, część budżetowa 60 – Wyższy Urząd Górniczy, część budżetowa 49 – Urząd Zamówień Publicznych, część budżetowa 50 – Urząd Regulacji Energetyki, część budżetowa 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów 150 – Przetwórstwo przemysłowe i 500 – Handel oraz plany finansowe Agencji Rezerw Materiałowych z zał. nr 15 i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z zał. nr 19.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Właśnie wchodzi pani minister Henclewska, którą serdecznie witam. Pani minister, przygotuje się pani do wypowiedzi. W takim razie czy są jakieś wnioski, jeśli idzie o uzupełnienie porządku? Nie słyszę. Może pan prezes Litwa by zaczął?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PiotrLitwa">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Zaczęlibyśmy od punktu drugiego, czyli Wyższego Urzędu Górniczego. Witam uprzejmie pana prezesa Litwę. Pani minister będzie miała troszkę czasu, żeby odsapnąć. Proszę uprzejmie, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PiotrLitwa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przedstawię krótką informację na temat nowelizacji budżetu w części 60 – Wyższy Urząd Górniczy. Może zacznę od dochodów. Co prawda w zaproszeniu nie ma mowy o dochodach, ale tylko wspomnę, że w ustawie budżetowej na 2009 r. dochody zostały zapisane w wysokości 1510 tys. zł i pozostaną na niezmienionym poziomie. Z kolei wydatki zostały zapisane w ustawie budżetowej w wysokości 55.887 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PiotrLitwa">W konsekwencji zgłoszonych ograniczeń wydatki budżetowe dla WUG na 2009 r. wyniosą 50.298 tys. zł, ponieważ zostaną zmniejszone o 10%, tj. o kwotę 5589 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PiotrLitwa">Świadczenia na rzecz osób fizycznych zostały zmniejszone o kwotę 75 tys. zł, co stanowi 1,3% zmniejszenia wydatków.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PiotrLitwa">Największy procent zmniejszenia dotyczy wydatków bieżących jednostek budżetowych. Wydatki te zostały zmniejszone o kwotę 4755 tys. zł, co stanowi 85,1% zmniejszenia. Wynagrodzenia zaprojektowane w kwocie 39.740 tys. zł zostaną zmniejszone o kwotę wielkości 1321 tys. zł. Pochodne od wynagrodzeń wyniosą 4917 tys. zł – zostały zmniejszone o kwotę 1880 tys. zł. Zatrudnienie wyniesie 562 etaty. Zostało ono zmniejszone o 10 etatów, co jest konsekwencją ograniczenia naborów wśród członków korpusu służby cywilnej na wolne stanowiska, jakie posiada urząd. Wydatki bieżące pozapłacowe wyniosą 5525 tys. zł – zostały zmniejszone o kwotę 1554 tys. zł. Ograniczeniu uległy m.in. opłaty czynszowe – o 100 tys. zł, zakupy materiałów i wyposażenia – o 100 tys. zł, krajowe podróże służbowe – o 350 tys. zł, szkolenia członków korpusu służby cywilnej – o 100 tys. zł, wynagrodzenia bezosobowe, na które składają się przede wszystkim wypłaty dla członków komisji powoływanych przez prezesa WUG – o kwotę 500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PiotrLitwa">Ponadto wydatki majątkowe w bieżącym roku wyniosą 41 tys. zł. Zostały one zmniejszone o kwotę 759 tys. zł, co stanowi 13,6% zmniejszenia. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu prezesowi. Otwieram dyskusję. Kto z pań posłanek i panów posłów chciały zabrać głos? Pan poseł Gawęda, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AdamGawęda">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, zaproszeni goście, mam pytanie dotyczące tego działu, tj. funkcjonowania WUG i jednostek, z uwagi na to, że ograniczenie o ponad 5500 tys. zł jest znaczącą kwotą. Z informacji, które uzyskaliśmy od pana wiceprezesa Koziury wynika, że ograniczenie wydatków na zakupy inwestycyjne, jak zresztą na wszystkie te omówione przez pana prezesa zadania, m.in. wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych, mogą mieć znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie urzędów górniczych. Stąd też moje pytanie. Czy ograniczenia budżetowe w zakresie funkcjonowania WUG i wszystkich jednostek podległych nie doprowadzą do zmniejszenia bezpieczeństwa w ważnym sektorze gospodarki, jakim jest przemysł wydobywczy? Aczkolwiek zmniejszenie bezpieczeństwa może nastąpić nie tylko tam, bo jak wiemy, uprawnienia kontrolne WUG i jednostek są dużo, dużo szersze. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu posłowi. Pan poseł, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogdanLis">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam pytanie, bo w załączniku dołączonym do pisma prezesa WUG jest informacja o składkach na ubezpieczenie społeczne. Wygospodarowano tutaj 700 tys. zł, tymczasem z wszystkich danych wynika, że nie ma zwolnień pracowników. Jakim cudem wygospodarował pan te 700 tys. zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechJasiński">Pan poseł Tadeusz Motowidło.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszMotowidło">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pan prezes WUG zaznaczył w swojej wypowiedzi, że oszczędności dotyczą także płac. Chciałbym wiedzieć, czy są to oszczędności dotyczące administracji funkcjonującej w WUG, czy oszczędności dotyczące etatów w okręgowych urzędach górniczych. Ponieważ wiemy, jakie są w tej chwili problemy w górnictwie i jakie jest bezpieczeństwo, bo słyszymy o wypadkach, to chodzi mi głównie o zagrożenie. W tej chwili oszczędza się już na wszystkim, ale przede wszystkim nie powinno się oszczędzać na bezpieczeństwie. Domeną pana prezesa było i wierzę, że jest, założenie, żeby na bezpieczeństwie nie oszczędzać. Czy jest jakieś zagrożenie w WUG i okręgowych urzędach górniczych? Prosiłbym o to, żeby pan szczerze i otwarcie powiedział tutaj o funkcjonowaniu pana jednostki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Nie jestem pewien, czy pani poseł Streker-Dembińska prosiła o głos, czy tylko mi się wydawało?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Nie, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechJasiński">Przepraszam bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Panie prezesie, w takim razie proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PiotrLitwa">Ponieważ pytanie pana posła Gawędy było zbieżne z pytaniem pana posła Motowidły, to na te dwa pytania postaram się odpowiedzieć w pierwszej kolejności. Jak wcześniej powiedziałem, na ograniczenia wynoszące w sumie 10% całego budżetu składają się przede wszystkim takie sprawy, jak wydatki majątkowe. Te wydatki wynoszą 13,6% zmniejszenia. Nie ukrywam, że jest to dla nas kwota duża. Na początku roku zaplanowaliśmy około 800 tys. zł wydatków majątkowych. Ograniczamy to do 41 tys. zł, bo owe 41 tys. zł to niezapłacone faktury jeszcze za ubiegły rok. Na wydatki majątkowe składają się przede wszystkim: zakup takich dóbr, jak samochody służbowe oraz pewne inwestycje, które są czynione w jednostkach terenowych i w jednostce macierzystej, czyli WUG – mam na myśli remonty biur.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PiotrLitwa">Z kolei, jeśli chodzi o wydatki bieżące, to największa kwota wiąże się z tym, że o 10 etatów planujemy zmniejszyć zatrudnienie wśród członków korpusu służby cywilnej. Dzisiaj w sumie sprowadzałoby się do tego, że zgodnie z ustawą budżetową nie mielibyśmy zapisanych 572 etatów, tylko 562 etaty. Oczywiście, podaję liczbę etatów w skali całego kraju, a nie tylko Górnego Śląska. Częściowo jest to związane z tym, że od dobrych kilku lat nie jesteśmy w stanie zrealizować naboru w 100% z tego powodu, że mamy problemy z pozyskaniem wysokiej klasy specjalistów w organach terenowych poza Górnym Śląskiem. Mam tu na myśli takie rejony, jak Poznań, Lublin czy Warszawa, gdzie po prostu nie ma specjalistów w tej typowo górniczej branży. Stąd taka a nie inna decyzja.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PiotrLitwa">Wydatki bieżące pozapłacowe to też jest niemała kwota, ale w jej skład wchodzą takie czynniki, jak krajowe podróże służbowe, zakup materiałów i wyposażenia oraz szkolenie członków korpusu służby cywilnej. Jeśli miałbym odpowiedzieć wprost na pytanie, które zostało zadane przez dwóch panów posłów, czy to będzie miało wpływ na stan bezpieczeństwa pracy w kopalniach, to powiem tak. Nie mogę po prostu znaleźć tutaj bezpośredniego przełożenia. Wszyscy wiemy, że oszczędności może są dobre na krótki okres czasu, natomiast gdybyśmy nie mieli odnawiać parku samochodowego czy sprzętu biurowego – mam na myśli komputery i inne dobra – przez dłuższy okres czasu, to z pewnością miałoby to wpływ na pracę urzędu, bo są to czynniki, które świadczą o poziomie pracy całego urzędu i o poziomie jego funkcjonowania. Na dłuższą metę te oszczędności z pewnością byłyby trudne do zaakceptowania.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PiotrLitwa">Pan poseł pytał, skąd wygospodarowaliśmy te 700 tys. zł, tak? To są pochodne od wynagrodzeń pracowników, o których mówiłem, czyli tych pracowników, których nie możemy zatrudnić z powodu nieudanych naborów. Jest to związane właśnie z tym, że mamy problem z pozyskaniem wysokiej klasy specjalistów poza Górnym Śląskiem, ale nie ukrywam, że coraz częściej również na Śląsku. Z tego powodu od dobrych kilku lat nie jesteśmy w stanie zrealizować limitu etatów, który jest zapisany w ustawie budżetowej. Może się to wiązać z takim czynnikiem, jak poziom wynagrodzeń. W niektórych rejonach – ponieważ jest to bardzo zróżnicowane – z pewnością jest tak, że wynagrodzenia pracowników zakładów górniczych, które nadzorujemy, są dużo wyższe aniżeli wynagrodzenia pracowników urzędów górniczych. Z tego tytułu też mamy problem z pozyskaniem pracowników w tych rejonach. Mam tu na myśli przede wszystkim rejon Dolnego Śląska i Kombinatu Górniczo-Hutniczego Miedzi (KGHM) Polska Miedź oraz rejon Górnego Śląska. To wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo panu prezesowi. Więcej pytań nie słyszę. W takim razie proszę państwa o odpowiedź na pytanie, czy będziemy głosować pozytywną opinię, czy też jest wniosek… Tak, panie pośle?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MaksKraczkowski">Panie przewodniczący, dziękuję bardzo. Jeżeli mógłbym, to chciałbym zgłosić negatywny wniosek, co zresztą wcześniej sygnalizowałem części państwa posłów. Właściwie chodzi o wniosek o negatywne zaopiniowanie projektu ustawy, który został nam przedstawiony. Zgłoszę ten wniosek do następujących części budżetowych: 20, 60, 49 i 50. Myślę, że uzasadnieniem wniosku są odpowiedzi na pytania, które państwo posłowie zadawali, a także wcześniejsza dyskusja, którą toczyliśmy w trakcie prac Komisji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechJasiński">Panie pośle, czy jest to wniosek o negatywne zaopiniowanie, czy o zwiększenie środków?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MaksKraczkowski">Panie przewodniczący, jeżeli mogę, to powiem, że rozpatrujemy i opiniujemy dla Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009. Proszę państwa, oczywiście, zaopiniowanie projektu ustawy przez Komisję obejmuje wyrażenie stanowiska. Wedle mojej propozycji to stanowisko powinno być negatywne do części budżetowych, o których mówiłem, ponieważ wszystkie poprawki, które były wniesione do ustawy budżetowej na rok 2009, przez ostatnie miesiące były poddawane negatywnej ocenie tak ekspertów, jak i posłów. Natomiast – moim zdaniem – w trakcie rozpatrywania i opiniowania projektu wskazywanie innych rozwiązań nie jest rolą Komisji. Jest to rola Ministerstwa Gospodarki. Rolą ministerstwa jest przedstawianie takich rozwiązań, które będą nas satysfakcjonowały. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Poddam pod głosowanie wniosek pana posła Kraczkowskiego. Kto z państwa posłów jest za negatywnym zaopiniowaniem zmian w budżecie w części budżetowej 60 – Wyższy Urząd Górniczy? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WojciechJasiński">Wniosek został odrzucony przy 8 głosach za, 8 przeciwnych i 1 wstrzymującym się. Komisja pozytywnie opiniuje zmiany w części budżetowej 60.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WojciechJasiński">Przy okazji okazało się, że jest kworum, tak? Dobrze. Nie ma problemów. Dziękuję bardzo. W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej 20 – Gospodarka. Zmiany w budżecie przedstawi pani minister Henclewska. Miałem już przyjemność powitać panią. Proszę bardzo, pani minister ma głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#GrażynaHenclewska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zanim przystąpię do omawiania ograniczeń i korekt w zakresie wydatków budżetowych, chciałabym…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WojciechJasiński">Przepraszam. Szanowni państwo, mam prośbę nie tylko do państwa posłów, ale także do naszych gości. Pozwólcie mi być uprzejmym gospodarzem, bo gospodarzowi nie wypada gości strofować i nie chciałbym tego robić. Apeluję także do państwa posłów. Sala jest niewielka, a jest nas sporo, więc wszystkie rozmowy znacznie przeszkadzają i pani minister, i tym, którzy chcą słuchać. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#GrażynaHenclewska">Sprawa ograniczenia wydatków w części 20 była już przedmiotem pracy i dyskusji w Komisji Gospodarki. Wówczas uczestniczył w niej pan premier Pawlak. W stosunku do tych poprawek, które wtedy przedłożono na posiedzeniu Komisji Gospodarki, obecnie przedstawiane zmniejszenia wydatków nie uległy zmianie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#GrażynaHenclewska">Dla przypomnienia jeszcze raz powtórzę, jakich kwot to dotyczy. W zakresie dochodów korekta uwzględnia dotychczasowe wykonanie. Dochody budżetowe zostały zwiększone o 1995 tys. zł do kwoty 73.714 tys. zł. Natomiast wydatki budżetowe zostały zmniejszone o kwotę 58.560 tys. zł i wyniosą 1.848.489 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#GrażynaHenclewska">W górnictwie węgla kamiennego nastąpi ograniczenie środków przewidzianych na finansowanie kosztów naprawy szkód górniczych wywołanych ruchem zakładów górniczych, w tym powstałych w wyniku reaktywacji starych zrobów. Redukcja wyniesie 3700 tys. zł, tj. 1% wydatków przewidzianych w ustawie budżetowej.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#GrażynaHenclewska">W górnictwie soli redukcja wynosi 13.562 tys. zł, co stanowi 21% wydatków przewidzianych w ustawie.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#GrażynaHenclewska">Obniżeniu ulegnie finansowanie zadania związanego z utrzymaniem szybu „Bolko” i zabezpieczeniem kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym. Finansowanie zredukowaliśmy o 300 tys. zł, co stanowi 2,5% wydatków przewidzianych w ustawie budżetowej na ten cel.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#GrażynaHenclewska">O kwotę 8000 tys. zł zredukowane zostały wydatki Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Te 8000 tys. zł to 2,7% wydatków. Redukcja dotyczy zadań realizowanych w ramach dotacji podmiotowej oraz na działalność w zakresie wzrostu innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#GrażynaHenclewska">Zadania z zakresu utrzymania przez Agencję Rezerw Materiałowych rezerw państwowych oraz zapasów państwowych ropy naftowej i produktów naftowych zredukowane zostały o kwotę 12.000 tys. zł, tj. o 10% wydatków planowanych w ustawie budżetowej.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#GrażynaHenclewska">Ograniczenia nie ominęły również przedsięwzięć promocyjnych. Zmniejszenia dotyczą zadań prowadzonych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych na zlecenie Ministerstwa Gospodarki w zakresie wspierania rozwoju gospodarczego Polski i zwiększenia napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Ograniczyliśmy również wydatki związane z wypłatami nagród pieniężnych Ministra Gospodarki za osiągnięcia w działalności proeksportowej, jak i wydatki na funkcjonowanie Portalu Promocji Eksportu. Łącznie wydatki w tym zakresie zredukowane zostały na kwotę 5050 tys. zł, co stanowi 8% wydatków przewidzianych w ustawie budżetowej.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#GrażynaHenclewska">Wydatki na zadania związane z utrzymaniem przez przedsiębiorców mocy produkcyjnych w przemyśle obronnym zredukowaliśmy o kwotę 8000 tys. zł, tj. 9% wydatków przewidzianych w ustawie budżetowej.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#GrażynaHenclewska">Zredukowane zostały również wydatki dotyczące funkcjonowania MG o 7548 tys. zł, co stanowi 5% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej. W ramach tej kwoty 3548 tys. zł dotyczy wydatków bieżących, natomiast o 4000 tys. zł zostały zredukowane wydatki majątkowe.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#GrażynaHenclewska">Wydatki na funkcjonowanie Ośrodka Studiów Wschodnich zredukowaliśmy na kwotę 400 tys. zł, z tego 287 tys. zł na wydatki majątkowe. Ta redukcja to 5% wydatków zaplanowanych na OSW w ustawie budżetowej. Jak powiedziałam, te plany już były przedstawiane. Po analizie kwoty nie zmieniły się w stosunku do ówczesnych planów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Przypominam, a państwa posłów raczej informuję, że pani minister omówiła punkt pierwszy, czyli część budżetową 20, a także punkt siódmy, czyli plany finansowe Agencji Rezerw Materiałowych i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zgodnie z tym, jak się umawialiśmy. Otwieram dyskusję w tych dwóch tematach. Zgłosili się pan poseł Motowidło, pan poseł Gawęda i pan poseł Wiązowski. Proszę uprzejmie, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszMotowidło">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zainteresowała mnie jedna pozycja, dotycząca ograniczenia środków na szkody górnicze. Prosiłbym o odpowiedź, czy ograniczenia dotyczą kosztów naprawy szkód górniczych, które można nazwać ogólnymi, a wynikających z eksploatacji przedsiębiorstw, czy też dotyczą środków przeznaczonych na naprawę szkód górniczych dla osób indywidualnych. Jeśli chodzi o osoby indywidualne, to ograniczenie całkowicie się nie opłaca, bo w grę wchodzą podpisane porozumienia. Te osoby pójdą do sądu i na pewno wygrają sprawy. Potem jeszcze okaże się, że kwota, którą górnictwo będzie musiało ponieść w związku z tymi ograniczeniami, jest dużo większa. Bardzo bym prosił o odpowiedź na pytanie. Której grupy dotyczą ograniczenia? Czy osób indywidualnych, czy działających przedsiębiorstw okołogórniczych? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu posłowi. Pan poseł Gawęda.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AdamGawęda">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zabiorę głos w zasadzie na ten sam temat, natomiast chciałbym dotknąć spraw górnictwa i kopalnictwa w aspekcie likwidacji szkód górniczych. Rozumiem, że zgodnie z otrzymaną przez nas informacją, to ograniczenie dotyczy reaktywacji starych zrobów. Likwidacja szkód górniczych wiąże się bezpośrednio z wypłatą odszkodowań. Jak wiemy, czynniki społeczne przysparzają wiele kłopotów przy pozyskiwaniu nowych obszarów wydobywczych, co w obecnej sytuacji jest bardzo istotne dla górnictwa. W związku z tym chciałbym zapytać, czy przy redukcji tej kwoty o 3700 tys. zł wypłata odszkodowań będzie przesunięta i – jak wspomniał już pan poseł – komu te odszkodowania nie zostaną wypłacone. Rozumiem, że szukamy ograniczeń, ale poszukiwanie ich w tym obszarze jest bardzo ryzykowne, bo powoduje poważne implikacje społeczne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Pan poseł Wiązowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WaldemarWiązowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, mam dwie uwagi, dotyczące Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz Agencji Rozwoju Przemysłu. Myślę, że jeśli pierwotny plan w budżecie był właściwy, to – oczywiście – redukcja wszelkich pozycji budżetowych wskutek aktualnych kłopotów spowoduje negatywne skutki. Sądzę, że ponieważ Minister Skarbu Państwa zapowiedział…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WojciechJasiński">Panie pośle, mówił pan o PAIiIZ-ie i o Agencji Rozwoju Przemysłu?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WaldemarWiązowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WojciechJasiński">Otóż rozważamy zmniejszenie budżetu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. To jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WaldemarWiązowski">Przepraszam bardzo. Tak, PARP. Przepraszam, przejęzyczyłem się. Odnoszę wrażenie, że Minister Finansów, który liczył się z kłopotami budżetowymi na początku bieżącego roku, dokonał wraz z rządem jakiejś głębszej analizy tego, co się z tym budżetem będzie działo, jeśli kłopoty uwypuklą się tak, że trzeba będzie o nich poważnie rozmawiać. Jeśli tak, to co mamy w pozycji dotyczącej PAIiIZ-u? Redukcja o 1000 tys. zł wiąże się z mniejszą efektywnością starań o inwestycje bezpośrednie, co w przypadku ograniczeń produkcyjnych istniejących firm, jak również perspektywy bliskiej chyba upadłości wielu firm spowoduje…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WojciechJasiński">Panie pośle, ale nie mamy dzisiaj omawiać działań PAIiIZ-u.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WaldemarWiązowski">Jest w wydatkach Ministerstwa Gospodarki – część budżetowa 20.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WojciechJasiński">Jest? Przepraszam bardzo, bo w planie posiedzenia tego nie mam. Tak, jest to punkt w ramach części budżetowej 20 – Gospodarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WaldemarWiązowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WojciechJasiński">Jeszcze raz przepraszam pana bardzo. To moja wina.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WaldemarWiązowski">Redukcja wydatków spowoduje mniejszą efektywność pracy tej agencji. W powiązaniu z przyszłą upadłością firm będziemy mieli zwiększone kłopoty na rynku pracy. Czy warto dokonywać takiej redukcji, która w porównaniu z ograniczeniami wydatków w części 20 – Gospodarka nie ma takiego znaczenia? Jakie skutki przyniesie ta redukcja? Negatywne skutki. Czym innym będzie się objawiać zmniejszenie efektywności pracy agencji?</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#WaldemarWiązowski">Druga sprawa dotyczy Agencji Rozwoju Przemysłu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WojciechJasiński">Przedsiębiorczości.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WaldemarWiązowski">Przepraszam. Chodzi o PARP i kwotę 8000 tys. zł. Troszeczkę tego nie rozumiem, bo raz jest napisane o 1% wydatków przewidywanych, a drugi raz o redukcji o 2,5%. Sprawą trudną do zrozumienia i zaakceptowania jest dokonywane przy okazji tej redukcji zmniejszenie korzystania z funduszy unijnych. Jak to będzie wyglądało? Jaka to jest pozycja? Jaki to jest poziom? W tym momencie bowiem nie możemy się poszczycić aktywnością, zwłaszcza w efektywnym wydawaniu pieniędzy unijnych i to jest problem. Bardzo bym prosił o przybliżenie tej kwestii. Kwota 8000 tys. zł jest duża, jeżeli chodzi o całą część – Gospodarka. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WojciechJasiński">Skończył pan, panie pośle?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WaldemarWiązowski">Tak. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze z państwa posłów? Nie słyszę. Proszę uprzejmie, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#GrażynaHenclewska">Panie przewodniczący, może odpowiem po kolei. Jeśli chodzi o szkody górnicze i pytania o to, czego dotyczą ograniczenia, to dotyczą one szkód po kopalniach zamkniętych. Umowy, ugody i wyroki będą płacone. Jeśli natomiast chodzi o szczegóły, to chciałabym poprosić panią, która ma większą wiedzę na ten temat. Bardzo proszę panią z Departamentu Górnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AnnaMargis">Dzień dobry. Anna Margis, Departament Górnictwa. Jeśli chodzi o szkody górnicze zapisane w ustawie budżetowej, to zgodnie z ustawą z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008–2015 są to szkody płacone tylko i wyłącznie po kopalniach zlikwidowanych, bo te mamy obowiązek płacić. W tym roku na finansowanie tych szkód przeznaczymy około 5000 tys. zł. Oczywiście, jest to poniżej zapotrzebowań, natomiast w pierwszej kolejności płacimy wszelkiego rodzaju ugody i wyroki. Jeżeli cała dokumentacja jest skompletowana i sprawa jest całościowo zamknięta, to takie szkody są płacone, zaś inne – w trakcie zbierania dokumentów – są przesuwane. Jeżeli są to bardzo duże inwestycje, które wymagają wieloletnich nakładów i współfinansowania np. z samorządem, to po prostu są przesuwane na lata następne. Natomiast w każdym momencie, jeżeli tylko jesteśmy w stanie wygospodarować jakiekolwiek środki, a w górnictwie wiele rzeczy dzieje się w wyniku ustawy o zamówieniach publicznych, to każde oszczędności są natychmiast przesuwane na szkody. Wszystkie wyroki i ugody, które na dzień dzisiejszy mamy pozytywnie zweryfikowane według naszych kryteriów, są płacone. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#GrażynaHenclewska">Jak rozumiem, są to odpowiedzi na pytania pana posła Motowidły i pana posła Gawędy. Natomiast odnośnie do ostatniego pytania w kwestii zmniejszenia zadań prowadzonych przez PAIiIZ chciałabym powiedzieć, że MG nie nadzoruje tej instytucji, tylko zleca jej zadania do realizacji, jeśli chodzi o inwestycje zagraniczne czy działania w zakresie wspierania rozwoju gospodarczego. W związku z tym w ramach swoich działań agencja prowadzi działalność gospodarczą. Nasze zadania są tylko dodatkowo zlecane agencji.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#GrażynaHenclewska">Natomiast, jeśli chodzi o PARP, to jest agencją, którą nadzoruje Minister Gospodarki. Zmniejszenie to 2,7% wydatków. O działalności PARP-u w zakresie wzrostu innowacyjności chciałabym powiedzieć, że zmniejszenie wynosi 350 tys. zł w stosunku do 11.000 tys. zł, którymi agencja dysponuje na ten cel. PARP korzysta również z dotacji rozwojowych, ponieważ realizuje programy operacyjne – zarówno Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka (PO IG), jak i Kapitał Ludzki (PO KL) oraz inne programy operacyjne w ramach wykorzystania środków unijnych. Myślę, że w stosunku do środków, którymi dysponuje, agencja zrealizuje zadania pewnie w stopniu nie mniejszym niż planowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WojciechJasiński">Czy pani minister skończyła wypowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#GrażynaHenclewska">Tak. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, zgodnie z wnioskiem pana przewodniczącego Kraczkowskiego poddaję pod głosowanie wniosek o negatywne zaopiniowanie zmian ustawy budżetowej w części 20 – Gospodarka oraz planów finansowych ARM-u i PARP-u. Będziemy głosować po kolei.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#WojciechJasiński">Najpierw część 20 – Gospodarka. Kto z państwa jest za negatywnym zaopiniowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w tym zakresie? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#WojciechJasiński">Wniosek został oddalony przy 9 głosach za i 12 przeciwnych, a zatem opinia jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#WojciechJasiński">Opinię na temat planów finansowych ARM-u i PARP-u z punktu siódmego będziemy głosować łącznie. Kto jest za negatywnym zaopiniowaniem planów finansowych Agencji Rezerw Materiałowych i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#WojciechJasiński">Wniosek został oddalony przy 10 głosach za i 13 przeciwnych. Zatem także dla punktu siódmego opinia jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-50.6" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo, pani minister. Szanowni państwo, proszę już o spokój. Chciałbym, żeby nam to sprawnie poszło. Przystępujemy do punktu trzeciego naszego programu, czyli części 49 – Urząd Zamówień Publicznych. Witam uprzejmie panią wiceprezes Jakubowską. Pani prezes, proszę uprzejmie. Głos należy do pani.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#IzabelaJakubowska">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, w ustawie budżetowej na rok 2009 zaplanowano w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych wydatki w wysokości 19.543 tys. zł, w tym na wydatki bieżące 19.353 tys. zł i na wydatki majątkowe 190 tys. zł oraz dochody w wysokości 4075 tys. zł. W projekcie nowelizacji ustawy budżetowej w części 49 przewidziano z kolei zmniejszenie wydatków o kwotę 1761 tys. zł, w tym na wydatki bieżące w wysokości 1661 tys. zł i na wydatki majątkowe w wysokości 100 tys. zł oraz zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 858 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#IzabelaJakubowska">Największe ograniczenia wydatków bieżących nastąpiły w paragrafach dotyczących wynagrodzeń osobowych pracowników i pochodnych – łącznie o 493 tys. zł, następnie w § 4300 dotyczącym pozostałych usług – 947 tys. zł. Były to ograniczenia związane z działaniami informacyjno-edukacyjnymi i z wydatkami na informatyzację systemu zamówień publicznych. Inne znaczące zmniejszenia w wydatkach bieżących to wydatki na wynagrodzenia bezosobowe w § 4170 – o kwotę 60 tys. zł, na zakup usług dotyczących opinii biegłych w § 4390 – kwota zmniejszenia to 30 tys. zł oraz na szkolenia członków korpusu służby cywilnej w § 4550 – o kwotę 20 tys. zł. Pozostałe zmniejszenia wydatków bieżących w paragrafach 4210, 4240, 4247, 4360, 4370, 4420, 4430 i 4750 na łączną kwotę 111 tys. zł dotyczyły głównie wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem urzędu.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#IzabelaJakubowska">Jak powiedziałam na wstępie, w wydatkach majątkowych w § 6060 kwota ograniczenia wyniosła 100 tys. zł. Złożyło się na nią zmniejszenie środków na zakup dwóch serwerów i części sprzętu dla infrastruktury informatycznej urzędu.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#IzabelaJakubowska">W projekcie nowelizacji ustawy budżetowej zmianie uległa również wysokość i struktura planowanych dochodów z kwoty 4075 tys. zł do kwoty 4933 tys. zł. Podwyżka związana jest z tym, że w obecnym roku urząd zrealizował już nadwyżkę dochodów własnych w wysokości 1.225.578 zł, a jednocześnie na strukturę dochodów miało wpływ zmniejszenie wydatków na wynagrodzenia członków Krajowej Izby Odwoławczej. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję, pani prezes. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chce zabrać głos? Pan poseł Gawęda i pan poseł Krasulski. Proszę uprzejmie, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#AdamGawęda">Panie przewodniczący, mam dwa pytania dotyczące ograniczenia budżetu o kwotę ponad 2700 tys. zł. Pierwsze pytanie dotyczy ograniczenia wydatków inwestycyjnych przeznaczonych na wykorzystanie czy zakup sprzętu w laboratoriach kontrolno-analitycznych. Zresztą wynika to z informacji przekazanych przez panią prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z tej informacji wynika, że znacząco zostaną ograniczone środki na finansowanie niezbędnych inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#WojciechJasiński">Panie pośle, tylko że mówimy o Urzędzie Zamówień Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#AdamGawęda">Bardzo przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#WojciechJasiński">Czyli zrzeka się pan głosu, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#AdamGawęda">Tak. Bardzo przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WojciechJasiński">Dobrze, oczywiście. Zdarza się każdemu. W takim razie pan poseł Krasulski.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#LeonardKrasulski">Dziękuję, panie przewodniczący. W pozycji wydatki bieżące kwota została zmniejszona o 1661 tys. zł. Jest to kilkanaście pozycji, ale największą kwotą spośród składających się na te 1661 tys. zł jest kwota 947 tys. zł, czyli blisko milion złotych, przeznaczona na tzw. pozostałe usługi. Jestem zainteresowany tym, co kryje się za magicznymi słowami „pozostałe usługi”. Akurat jest to największa kwota.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WojciechJasiński">Skończył pan, panie pośle?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#LeonardKrasulski">Tak. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Przepraszam, bo jest troszkę głośno. Szanowni państwo, apeluję o pewien spokój, bo chciałbym śledzić dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Poseł Wiązowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WaldemarWiązowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, kiedy z miesiąc czy dwa miesiące temu analizowaliśmy budżet UZP, miałem przyjemność wygłoszenia koreferatu. Zaproponowałem Wysokiej Komisji pozytywną opinię o działalności tego urzędu. Moje zainteresowanie wzbudziła sprawa ponad 1200 tys. zł przekazanych do budżetu państwa. W tym przypadku, jeśli nastąpi zmniejszenie wysokości budżetu o ponad 1700 tys. zł, to z tego wynikałoby, że budżet państwa nie dość, że otrzymuje pieniądze z UZP w wysokości 1200 tys. zł, to jeszcze zmniejsza się budżet UZP o 1700 tys. zł. Jest pytanie o plan budżetu. Czy zaplanowane wczesnej wydatki nie były przypadkiem zawyżone?</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#WaldemarWiązowski">Jak pamiętamy, prowadząc swoją politykę zatrudnieniową czy w ogóle działalność, UZP jako jeden z niewielu dokonał tej sztuki, że podwyższył wynagrodzenia swoim pracownikom, z czego wynikałoby – sądząc po efektach – że zrobił dobrze. Czy zmniejszenie wydatków na Krajową Izbę Odwoławczą, jak również zmniejszenie wydatków inwestycyjnych – rozumiem, że chodzi o dokończenie systemu informatycznego – nie odbije się negatywnie na funkcjonowaniu UZP? A jeśli tak, to czy jest przewidywany jakiś środek zaradczy, żeby temu zapobiec?</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#WaldemarWiązowski">Rozumiem, że wniosek o zmniejszenie przedłożył UZP, a nie Minister Gospodarki. W związku z tym mam pytanie, czy są wszystkie pozytywne parametry. Czy przypadkiem plan budżetu nie był zawyżony? Prosiłbym o odpowiedź. Jak się przymierzyć do budżetu na rok przyszły? To też jest dosyć istotna kwestia, biorąc pod uwagę tę redukcję, której dokonujemy dzisiaj. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu posłowi. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów? Jeśli nie, to bardzo proszę panią prezes o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#IzabelaJakubowska">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o pytanie posła Krasulskiego, to w tym krótkim wystąpieniu po części wyjaśniłam, skąd się wzięły oszczędności w § 4300 – pozostałe usługi. Tak jak powiedziałam, ograniczenie w wydatkach nastąpiło głównie w wydatkach na działalność informacyjno-edukacyjną. Zrezygnowano z badań analitycznych dotyczących systemu zamówień publicznych, które początkowo były przewidziane w planie. Następnie zrezygnowano też z wydatków na modyfikację systemu e-learning, który działa bez zarzutu. Na razie nie ma takich potrzeb, aby tę modyfikację przeprowadzać. Ograniczono również wydatki na informatyzację systemu zamówień publicznych w wysokości 100 tys. zł. Wydatki na informatyzację i na utrzymanie urzędu w tym paragrafie były przede wszystkim powiązane z tym, że w wyniku postępowań, które były przeprowadzone na usługi, uzyskano niższe ceny i stąd te oszczędności. To tyle, jeśli chodzi o pytanie posła Krasulskiego.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#IzabelaJakubowska">Jeśli chodzi o pytanie posła Wiązowskiego o to, skąd ta nadwyżka budżetowa w wysokości 1200 tys. zł, to jest ona związana z liczbą postępowań odwoławczych. W urzędzie na bieżąco prowadzone są analizy dotyczące wpływu odwołań. Gdy planowany jest budżet, zwłaszcza budżet dochodów własnych, jest to opierane na liczbie odwołań w danym roku. Natomiast nie mamy żadnego wpływu czy możliwości wpływu na faktyczną liczbę odwołań. W momencie, kiedy ta liczba odwołań wzrasta w końcówce roku, wówczas generowana jest właśnie ta nadwyżka, której nie jesteśmy w stanie zaplanować. Nadwyżka odprowadzana jest w następnym roku i stąd taka właśnie kwota.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#IzabelaJakubowska">Jeśli chodzi o pozostałe pytania i wątpliwości dotyczące etatów m.in. w Krajowej Izbie Odwoławczej, to ograniczenie tych wydatków nie było podyktowane tym, że zrezygnowaliśmy z etatów, bo z etatów nie zrezygnowaliśmy. Jeśli chodzi o etaty w izbie, to ograniczenia nie ma. Na początku roku wpływ odwołań utrzymywał się na niskim poziomie i nabór pięciu nowych członków KIO nie był jeszcze rozpoczęty. Z uwagi na te okoliczności pewne oszczędności zostaną wygenerowane. Chciałam podkreślić, że nabór nowych członków KIO trwa około 4 miesiące. Stąd właśnie oszczędności w tym paragrafie. Niemniej jednak z uwagi na to, że liczba odwołań dosyć zdecydowanie teraz wzrasta, taki nabór zostanie rozpoczęty i będziemy go przeprowadzać. Jeśli chodzi o członków KIO, to ich liczba będzie zwiększona.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#IzabelaJakubowska">Natomiast, jeśli chodzi o wydatki na informatyzację, to pozwolę sobie oddać głos dyrektorowi generalnemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#WojciechJasiński">Pani prezes, głosu to ja udzielam.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#IzabelaJakubowska">Przepraszam bardzo. Jeśli można…</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#WojciechJasiński">To tak dla porządku. Oczywiście, proszę bardzo. Nie chciałbym, żeby to było nadużywane. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#BartoszKorkozowicz">Dziękuję, panie przewodniczący. To jest pozycja dotycząca konkretnie może nie tyle oszczędności, co rzeczywiście rezygnacji z pewnych wydatków planowanych na rok bieżący. Zrezygnowano z wydatków związanych z optymalizacją działania pewnych narzędzi elektronicznych dostępnych szeroko pojętym uczestnikom systemu zamówień publicznych. Rzecz jasna, w takich sytuacjach, kiedy już istnieją pewne narzędzia i w jakiś sposób funkcjonują, należy zawsze zatroszczyć się o to, aby były one – jak brzydko mówią informatycy – redundantne, tak? Należy zadbać o ich platformy zapasowe, o hosting, czyli o wszystkie dodatkowe urządzenia, które pozwalają na zapewnienie niezawodności działania prowadzonych przez urząd narzędzi. Niestety, w takiej sytuacji musieliśmy z tych dalszych działań zrezygnować, co nie znaczy, że te narzędzia są niedostępne, bo jak na razie funkcjonują i to w naszej ocenie z całkiem niezłym skutkiem. To tak w skrócie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#WojciechJasiński">Skończył pan?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#BartoszKorkozowicz">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Jeśli nie, to przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za negatywnym zaopiniowaniem zmian w części budżetowej 49? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#WojciechJasiński">Wniosek przepadł przy 8 głosach za i 14 przeciwnych, a zatem opinia jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#WojciechJasiński">Przystępujemy do omówienia części budżetowej 50 – Urząd Regulacji Energetyki. Witam uprzejmie pana prezesa Marka Woszczyka. Proszę bardzo, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#MarekWoszczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Dzień dobry państwu. Zacznę może najpierw od dochodów. Dobra wiadomość jest taka, że wykonanie dochodów w części budżetowej 50 wygląda lepiej niż było to zapisane w ustawie budżetowej na rok bieżący. Wygląda lepiej o 7%, bowiem okazało się, że opłaty koncesyjne, które stanowią absolutnie lwią część dochodów w tej części budżetowej są w tym roku – mówiąc krótko – wyższe. O ile pierwotnie planowano 87.200 tys. zł dochodów w tej części, to już po maju wiemy, że będzie to prawie 93.000 tys. zł, a dokładnie o 5700 tys. zł więcej. Taką korektę zapisaliśmy w tej części, czyli dochody będą wyższe o 7%.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#MarekWoszczyk">Natomiast, jeżeli chodzi o wydatki, to pierwotnie w ustawie na rok bieżący wydatki zostały zapisane na poziomie 34.892 tys. zł. Oczywiście, główną część tych wydatków stanowią wydatki bieżące, bo 34.600 tys. zł. Pozostałe elementy to wydatki majątkowe, czyli kwota zaledwie 300 tys. zł i świadczenia na rzecz osób fizycznych w wysokości 5 tys. zł, które pominę. W projekcie nowelizacji ustawy budżetowej na rok bieżący wydatki zmniejszono o kwotę 500 tys. zł. Mówiąc najprościej, ta redukcja dotyczy wynagrodzeń. Z tych wszystkich paragrafów, które dotyczą wynagrodzeń osobowych pracowników bądź wynagrodzeń osobowych członków korpusu służby cywilnej, ograniczenia wynoszą w sumie 280 tys. zł. Oszczędności z pozostałych paragrafów, które dotyczą pochodnych, czyli składek na ubezpieczenia społeczne i na Fundusz Pracy, to w sumie 220 tys. zł. Oczywiście, kwota zmniejszenia dotyczy wydatków na wynagrodzenia wraz z pochodnymi, ale bez zmniejszania liczby etatów. Od 2002 r. URE dysponuje praktycznie tym samym limitem etatów – w sumie 268, włączając osoby wchodzące w skład korpusu. Zadeklarowana kwota ograniczeń w paragrafach płacowych wynika z oszczędności, jakie mogą powstać wskutek zaprzestania wypłaty dodatku regulacyjnego dla pracowników URE w związku ze zmianą przepisów płacowych w tym zakresie. Kiedyś taki dodatek motywacyjny traktował prezesurę i był wypłacany. Zmiana przepisów spowodowała, że zaprzestano wypłacania tego dodatku. Po prostu jego wypłata stała się niemożliwa. Zatem ostateczna kwota wydatków będzie mniejsza o 500 tys. zł od tej, jaka została zapisana w ustawie budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, bardzo proszę o wyciszenie rozmów.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#MarekWoszczyk">To tyle z mojej strony. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu prezesowi. Pan poseł Maks Kraczkowski chciał zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#MaksKraczkowski">Tak, panie przewodniczący. Biorąc pod uwagę to, co był łaskaw powiedzieć nam pan prezes, wycofuję swój wniosek w zakresie części 50. Oczywiście, rekomendacja pozytywna jest aktualna. Wyjaśnienia pana prezesa – w szczególności, jeżeli chodzi o stopień realizacji dochodów – skłaniają mnie do tego, żebym taki wniosek sformułował. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Czy są dalsze głosy w dyskusji? Nie słyszę. W związku z tym mam pytanie, czy ktoś jest przeciwny pozytywnemu zaopiniowaniu zmian w budżecie dla części 50? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#WojciechJasiński">W związku z tym opinia jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#WojciechJasiński">Dziękuję, panu prezesowi. Szanowni państwo, przechodzimy do punktu piątego, czyli części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pani Małgorzata Kozak, wiceprezes. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#MałgorzataKozak">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, zmniejszenie budżetu UOKiK-u nastąpiło przede wszystkim w wydatkach bieżących, w wydatkach majątkowych i inwestycyjnych oraz w zadaniach zleconych z zakresu ochrony praw konsumentów.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#MałgorzataKozak">Jeżeli chodzi o wydatki bieżące, to ta kwota wynosi 1.826.560 zł. Redukcji poddano przede wszystkim wydatki przeznaczone na zakup sprzętu i odczynników wykorzystywanych w laboratoriach kontrolno-analitycznych. Te odczynniki są przede wszystkim konieczne do przeprowadzania próbek poszczególnych produktów, które są kontrolowane przez Inspekcję Handlową.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#MałgorzataKozak">Obniżeniu uległy również koszty ponoszone na zakup usług obejmujących wykonanie analiz, ekspertyz i opinii, wykorzystywanych w toku postępowań prowadzonych przed prezesem urzędu. W większości składają się na to koszty badań próbek, przede wszystkim paliw ciekłych, pobieranych w toku kontroli jakości paliw wprowadzonych do obrotu na polskim rynku. Laboratorium kontrolno-analityczne UOKiK-u wykonuje mniej więcej 33% badań paliw ze względu na to, że takie ma po prostu moce przerobowe.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#MałgorzataKozak">Zrezygnowaliśmy także z części działań na rzecz wspierania i ochrony interesów konsumentów oraz ochrony konkurencji. Ograniczyliśmy również wydatki w zakresie podnoszenia kwalifikacji pracowników urzędu oraz w zakresie kosztów podróży zagranicznych związanych z uczestnictwem pracowników urzędu w pracach komitetów i grup roboczych w ramach struktur Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-79.4" who="#MałgorzataKozak">Dokonaliśmy również oszczędności w zakresie wydatków inwestycyjnych. Chodzi głównie o bardzo duży i kosztowny sprzęt, przeznaczony przede wszystkim do laboratoriów. Kwota oszczędności wynosi 680 tys. zł, czyli 34% naszych wydatków inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-79.5" who="#MałgorzataKozak">Mamy również oszczędności w zakresie puli, która nie została rozdysponowana w wyniku konkursów ogłaszanych na realizację zadań zleconych w zakresie ochrony praw konsumentów. Jest to kwota 220 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-79.6" who="#MałgorzataKozak">Chciałam tylko powiedzieć, że jeżeli chodzi o ograniczenia w zakresie zakupów dla laboratoriów, to tutaj ograniczenia wydatków są możliwe, ale jednoroczne i dlatego te wydatki powstrzymaliśmy. Laboratoria mają przewidzianą pewną ścieżkę rozwoju, jak również zdobywania akredytacji. Na zahamowanie tych wydatków składa się przede wszystkim zakup sprzętu i w związku z tym utrzymujemy tylko te akredytacje, które mamy, natomiast nie możemy rozwijać nowych metod badawczych, co w konsekwencji może przerodzić się w przyszłych latach w to, że część produktów będziemy musieli badać w laboratoriach, które takie akredytacje będą posiadały. Natomiast w tym roku nie grozi nam to jeszcze jakimś gwałtownym pogorszeniem naszej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Zanim przejdziemy do dyskusji, chciałem spytać o punkt szósty, bo miał być przedstawiciel Ministra Finansów. Czy jest przedstawiciel MF? Jeśli nie, to będę zmuszony…</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#ZbysławGłaczkowski">To ja. Jestem naczelnikiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#WojciechJasiński">To dobrze, bo miałem wrażenie, że na sali nie ma przedstawicieli Ministerstwa Finansów. W takim razie pierwszy był pan poseł Adam Gawęda, a drugi pan poseł Adam Rogacki. Proszę uprzejmie. Jeszcze pani posłanka Ewa Malik.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#AdamGawęda">Dziękuję, panie przewodniczący. Jeszcze raz przepraszam za to, że w zamieszaniu chciałem za wcześnie zadać to pytanie. Wracam do tych dwóch kwestii. Z informacji przedstawionych przez panią prezes wynika, że oszczędności w kwocie ponad 2000 tys. zł będą obejmowały wydatki inwestycyjne zaplanowane na laboratoria kontrolno-analityczne. Z uwagi na konieczność zachowania środków finansowych przeznaczonych na rozszerzenie akredytacji na prowadzone badania produktów, co do których zachodzą podejrzenia o stosowanie zafałszowań składu, z mojej strony istnieje wątpliwość i obawa wiążąca się z dużym udziałem importu zabawek i produktów przeznaczonych do użytku domowego. Z informacji medialnych, jakie dosyć często do nas docierają wynika, że może to doprowadzić do dużego zagrożenia, szczególnie w obszarze korzystania z zabawek przez dzieci, przez najmłodszych użytkowników, jak również w innych obszarach korzystania z produktów gospodarstwa domowego. Mam więc pytanie, czy ograniczenia w tym zakresie nie będą narażały najmłodszych na niebezpieczeństwo? To pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#AdamGawęda">Drugie pytanie jest związane z informacją, którą od pani otrzymaliśmy. Czytamy w niej, że ograniczenie zaplanowanych działań wynikających z obowiązków ustawowo nałożonych na prezesa UOKiK-u w zakresie kontroli jakości handlowej produktów, a w szczególności paliw, może doprowadzić do pogorszenia się jakości tych paliw w znaczący sposób. W związku z tym mam pytanie. Jaki to będzie miało wpływ na utrzymanie prawidłowych zasad funkcjonowania rynku paliw płynnych? Czy nie doprowadzi to do pogorszenia jakości tych paliw, co zresztą jest mocno zasygnalizowane w informacji uzyskanej od pani prezes? W obecnej sytuacji, kiedy powinniśmy tworzyć prawidłowe zasady funkcjonowania rynku, te ograniczenia mogą wręcz odwrócić ten kierunek. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Pan poseł Rogacki i pani poseł Malik.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#AdamRogacki">Chciałem zapytać o to, czy jesteśmy w stanie zrozumieć zmniejszenie wydatków materiałowych i inwestycyjnych. Chodzi mi o zmniejszenie kwoty na ochronę praw konsumentów. W okresie kryzysu sytuacja firm, ratujących się przed dekoniunkturą, może odbijać się właśnie na jakości usług i jakości ich produktów, co może spowodować, że tak naprawdę liczba roszczeń i wniosków o pomoc, złożonych przez konsumentów, może być większa. Są wakacje, więc ostatnio mówi się chociażby o trudnej sytuacji wielu biur podróży i instytucji związanych z rynkiem turystycznym. W związku z tym moje pytanie: czy to nie wpłynie negatywnie na ochronę praw konsumenckich?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Pani poseł Malik.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#EwaMalik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, bardzo dużą kwotowo, wyrazistą pozycję w źródłach oszczędności wykazanych przez UOKiK stanowi kwota na wydatki inwestycyjne. W związku z tym mam pytanie. Jak redukcja wydatków na cele inwestycyjne, w tym na zakup niezbędnego sprzętu do laboratoriów, wszelkich odczynników, itd. odbije się na procesie zaplanowanych na ten rok kontroli? W jaki sposób zmniejszenie wydatków w § 6060 – wydatki inwestycyjne zaburzy realizację zaplanowanych zadań? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Proszę uprzejmie panią prezes o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#MałgorzataKozak">Odnosząc się do pierwszej kwestii, poruszonej przez pana posła Adama Gawędę, chciałam wyjaśnić, że jeżeli chodzi o zabawki, szczególnie te, które są produkowane w Chinach, to tutaj nie ma takiego zagrożenia, dlatego że największe oszczędności poczyniliśmy w laboratoriach żywnościowych. Nasze laboratorium zajmujące się zabawkami to laboratorium w Lublinie i tam oszczędności praktycznie nie wystąpiły. Jeżeli w ogóle chodzi o zabawki, to kwestią budzącą teraz głębokie niepokoje jest zawartość ftalanów. Pod tym kątem badania przeprowadza się również w laboratorium włókienniczym, które jest naszym kolejnym laboratorium. Reagujemy na potrzeby oraz na sytuację na rynku i obecnie zakupiliśmy sprzęt, który pozwala nam badać zawartość ftalanów w poszczególnych próbach kontrolnych, które są pobierane przez Inspekcję Handlową.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#MałgorzataKozak">Może wyjaśnię jeszcze, że prace związane z zablokowaniem czy wpuszczeniem zabawek chińskich na rynek polski prowadzą nie tylko UOKiK i Inspekcja Handlowa, ale również celnicy. Ściśle współpracujemy z urzędami celnymi. Przekazujemy im informacje na temat producentów, numerów partii, nazw produktów, które wchodzą na rynek polski i które znaleźliśmy bezpośrednio na rynku detalicznym, a które nie zostały zatrzymane przez Służbę Celną. Obecnie chcemy ten system jak najbardziej uszczelniać. To à propos wyjaśnień dotyczących wejścia na rynek polski zabawek produkowanych w Chinach. Natomiast nie poczyniliśmy jakichś bardzo dużych oszczędności, jeśli chodzi o laboratoria zajmujące się ochroną najmłodszych.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#MałgorzataKozak">Jeżeli chodzi o produkcję przeznaczoną do użytku domowego, to tutaj większość produktów jest badana przez laboratoria zewnętrzne. Niestety, nie mamy laboratoriów, które badają np. kwestie związane z niskim napięciem, a to jest tak naprawdę największy problem w takich produktach, jak czajniki i drobny sprzęt gospodarstwa domowego, który może być używany przez trochę starsze dzieci czy w ogóle konsumentów. Te badania prowadzone są najczęściej przez laboratoria zewnętrzne, ale w tym wypadku też nie obcinaliśmy tych kwot, ponieważ trudno jest obcinać wydatki w momencie, gdy wiemy, jaka jest sytuacja na rynku.</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#MałgorzataKozak">Te wydatki, które obcięliśmy, dotyczą bardziej laboratoriów żywnościowych. Związane to jest z tym, że np. chcieliśmy rozwijać pracownię molekularną w laboratorium w Olsztynie. W tej chwili skupiliśmy się więc na tym. Laboratoria żywnościowe dostały sprzęt, który pozwala im prowadzić prace czy przygotowywać się do akredytacji, natomiast nie jest to takie wyposażenie, które pozwoliłoby natychmiast rozwinąć pewne metody.</u>
<u xml:id="u-89.4" who="#MałgorzataKozak">Jeżeli chodzi o sumy, to może państwu podam, że zrezygnowaliśmy z zakupu silnika do badania paliw. Oczywiście, mamy silnik do badań. Jest to silnik Waukesha, który jest określony w normie mówiącej o sposobie badania paliw. Chciałam powiedzieć, że koszt takiego używanego silnika wynosi 500 tys. zł, a z częściami zamiennymi 700 tys. zł. Ten silnik, który w tej chwili mamy w laboratorium w Bydgoszczy, działa, ale po prostu zrezygnowaliśmy z badania pewnych parametrów. Nie wpływa to na poziom całego badania, bo na podstawie naszych paroletnich doświadczeń wiemy mniej więcej, które parametry są najbardziej istotne w danym momencie. Ten silnik ma po prostu przestawianie z jednej liczby oktanowej na drugą, więc badamy tylko jedną liczbę oktanową, a jeżeli mamy wątpliwości co do tego paliwa, to próbki kontrolne można wysłać do laboratorium, które posiada akredytację. Tym bardziej, że jesteśmy uzależnieni od laboratoriów zewnętrznych, ponieważ – jak mówiłam – tylko 33% ogólnie pobieranych próbek jest badanych przez laboratorium w Bydgoszczy, bo ma ono wyłącznie takie moce przerobowe. Te oszczędności nie wpływają dzisiaj na pogorszenie ochrony konsumentów.</u>
<u xml:id="u-89.5" who="#MałgorzataKozak">Natomiast, jeżeli chodzi o zmniejszenie liczby próbek paliw, to chciałam zauważyć jedną rzecz. W zeszłym roku po raz pierwszy do paliw można było dolewać – mówiąc kolokwialnie – biokomponenty. W pewnym sensie prowadzi to do sytuacji, że w zależności od tego, czy to paliwo jest z biokomponentami czy nie, dochodzi do zafałszowań już na tym etapie, w którym cysterny przywożą paliwo, czego nie jesteśmy w stanie wyłapać. Ten, kto prowadzi stację benzynową po prostu nie ma możliwości wpływu na to, jaką cysterną mu to paliwo przywiozą. Część tych badań pokazuje, że te nieprawidłowości były największe głównie w okresie przejściowym z okresu zimowego na letni, gdy zmieniają się parametry dla węgla. Jak mówię, czasami ma to związek z transportem, na co dany punkt sprzedaży paliw po prostu nie ma wpływu, więc w tym obszarze trochę zmniejszyliśmy kontrole. Badania zostały natomiast zachowane tam, gdzie tak naprawdę ma to największy wpływ na pracę silnika, czyli gdy chodzi o przejście z parametrów prężności pary. Staramy się w taki sposób robić oszczędności, żeby w jak najmniejszym stopniu dotknęło to konsumentów czy wpłynęło na badanie rynku.</u>
<u xml:id="u-89.6" who="#MałgorzataKozak">Chciałam też zwrócić uwagę na fakt, że system badania paliw jest bardzo szczelny, dlatego że powstały platformy paliwowe, które angażują nie tylko UOKiK, ale również straż pożarną i policję na terenie danego województwa oraz Urząd Regulacji Energetyki, co powoduje, że informacje płynące z innych organów pozwalają na ścisły monitoring tej gałęzi gospodarki.</u>
<u xml:id="u-89.7" who="#MałgorzataKozak">Jeżeli chodzi o ochronę praw konsumentów, czyli pytanie pana posła Rogackiego, to chciałam zwrócić uwagę na to, że UOKiK prowadził dosyć duże kampanie społeczne na temat praw konsumentów, na temat tego, gdzie można przyjść. W tej chwili przerzuciliśmy troszeczkę ciężar tej odpowiedzialności na powiatowych rzeczników konsumentów oraz na Inspekcję Handlową. Tak naprawdę jednostkową pomoc w przypadku konsumenta, który ma problem z danym produktem czy usługodawcą, może podjąć Inspekcja Handlowa w ramach mediacji czy arbitrażu. Nie ograniczyliśmy działań związanych z szerokim spektrum ochrony praw konsumentów, co prowadzone jest np. przez analizę niedozwolonych klauzul umownych czy szerokich wzorców umownych. Ochrona w żaden sposób nie została tutaj ograniczona i plan kontroli realizowany jest tak, jak to było zaplanowane na początek 2009 r.</u>
<u xml:id="u-89.8" who="#MałgorzataKozak">Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł, to dotyczyło ono zmiany planów kontroli. Tak, troszeczkę go ograniczyliśmy. Chciałam tylko uzupełnić, że UOKiK przygotuje plan kontroli dla Inspekcji Handlowej, natomiast Inspekcja Handlowa podlega wojewodzie i to wojewoda ustala jej budżet. W związku z tym te budżety w pewnym sensie też zostały ograniczone. Są to różne kwoty w zależności od inspektoratów. W niektórych przypadkach kwoty w ogóle nie zostały ograniczone, a w części do około 10%. Staraliśmy się tak ustawić zmianę planu kontroli, żeby w jak najmniejszym zakresie dopuścić do... Znamy po prostu newralgiczne punkty, w jakich następuje naruszenie interesów konsumentów czy takie zagrożenie.</u>
<u xml:id="u-89.9" who="#MałgorzataKozak">Od razu powiem, że nie ograniczaliśmy kontroli artykułów dla dzieci i kontroli sprzętu sportowego, bo w tej chwili jest on bardzo często kupowany. Nie ograniczaliśmy kontroli środków ochrony indywidualnej. Ograniczyliśmy kontrolę części usług z tego względu, że jeżeli konsument ma problem, to i tak najczęściej przychodzi do Inspekcji Handlowej bądź pisze do UOKiK-u. Mamy tutaj po prostu możliwość reagowania w innym aspekcie. Wydaje nam się, że zaplanowane przez nas oszczędności nie powodują zmniejszenia poziomu kontroli czy bezpieczeństwa, które możemy zapewnić konsumentom na rynku. Natomiast, rzeczywiście, w tym roku sytuacja jest taka, że możemy sobie na to pozwolić, ale jeśli w przyszłym roku oszczędności musiałyby się utrzymać na tym poziomie, to już możemy mieć problemy, przede wszystkim z rozwijaniem akredytacji i z planowaniem dalszego rozwoju laboratoriów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję pani prezes. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Pan poseł Adam Gawęda, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#AdamGawęda">Powiem tylko bardzo krótko. Przyjmuję wyjaśnienia dotyczące pierwszej części. Natomiast, pani prezes, pozwoli pani, że nie zgodzę się z tą drugą częścią, dotyczącą kontroli jakości paliw. Z informacji pani prezes jednoznacznie wynika, że liczba kontroli będzie musiała być ograniczona do absolutnego minimum, więc jednak będę wnioskował o nieprzyjęcie tych ograniczeń. Przepraszam, to tylko jedno zdanie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#WojciechJasiński">Panie pośle, to była konstatacja czy pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#AdamGawęda">Konstatacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#WojciechJasiński">Tak. Pan przewodniczący Antoni Mężydło.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#AntoniMężydło">Widzę, że pani prezes się wyrywa do głosu, a nie mamy tutaj czasu, bo niektórzy posłowie spieszą się na posiedzenia innych komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#WojciechJasiński">Panie przewodniczący, uchylam…</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#AntoniMężydło">Panie przewodniczący, pani prezes chce udzielić szczegółowych wyjaśnień. Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#WojciechJasiński">Panie pośle, naprawdę uchylam pański głos. Nie ma pan żadnego prawa mówić, co ma powiedzieć przedstawiciel rządu ani czego ma nie powiedzieć. Uchylam pański głos. Zwłaszcza przewodniczący nie powinien się tak zachowywać. Pani prezes skończyła wypowiedź, tak? Szanowni państwo, pan przewodniczący Kraczkowski powiedział, że jego żądania głosowania nie dotyczyły punktów porządku piątego i szóstego. Zgłaszam to szczególnie do sekretariatu Komisji. Jakkolwiek informuję państwa posłów, że kworum jest niezbędne, ale w takim razie głosować tego nie będziemy.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#WojciechJasiński">Zadam tylko pytanie, czy ktoś z państwa jest przeciwko pozytywnemu zaopiniowaniu projektu zmian budżetowych w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy są sprzeciwy? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-98.2" who="#WojciechJasiński">W takim razie opinia jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-98.3" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy teraz do punktu szóstego, czyli części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 150 – Przetwórstwo przemysłowe – dochody z zał. nr 1 oraz działu 500 – Handel – dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2. Proszę uprzejmie państwa naczelników.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#ZbysławGłaczkowski">W budżetach wojewodów w dziale 150 – Przetwórstwo przemysłowe…</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#WojciechJasiński">Bardzo państwa proszę o umożliwienie panu naczelnikowi kontynuowania wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#ZbysławGłaczkowski">W tym roku dochody były zaplanowane w wysokości 32 tys. zł i dotyczyły tylko jednego województwa, ponieważ wiązały się z wpływami z pozostałych dochodów, tj. z przejęciem należności po zlikwidowanych Zakładach Techniki Medycznej Służby Zdrowia we Wrocławiu. Natomiast w projekcie nowelizacji ustawy budżetowej zostały one zwiększone o 83 tys. zł, tj. do 115 tys. zł. Zwiększenie dotyczyło sześciu województw: województwa dolnośląskiego, mazowieckiego, podlaskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego i zachodniopomorskiego. Są to zwiększenia z tytułu zwrotów dotacji i odsetek, które już zostały dokonane, więc kwoty są niewielkie. Tyle o dochodach.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#ZbysławGłaczkowski">W dziale 500 – Handel w budżetach wojewodów funkcjonuje jedna jednostka. Są to Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej, które działają na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej. Zajmują się one kontrolą wyrobów wprowadzanych do obrotu, kontrolą spełniania wymogów bezpieczeństwa, substancji chemicznych i preparatów, ochroną interesów i praw konsumentów, organizowaniem i prowadzeniem stałych polubownych sądów konsumenckich, prowadzeniem poradnictwa konsumenckiego, itd. Dochody w tych jednostkach we wszystkich województwach były planowanie w wysokości 429 tys. zł, a po zmianach wynoszą 444 tys. zł. Zwiększono je o 15 tys. zł. To zwiększenie dotyczy tylko dwóch województw, tj. województwa łódzkiego – 8 tys. zł i województwa podkarpackiego – 17 tys. zł. Są to wpływy z usług, które praktycznie zostały już dokonane, więc uznaliśmy, że trzeba je usankcjonować, bo one już są w budżecie. Natomiast wydatki tych jednostek wynosiły 64.486 tys. zł, z tego wydatki bieżące w ustawie wynosiły 63.928 tys. zł, a majątkowe 58 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-101.2" who="#ZbysławGłaczkowski">Jak wynika z podsumowania, w toku nowelizacji wojewodowie – bo to oni podejmowali decyzje – zmniejszyli wydatki o 680 tys. zł. Z tego w wydatkach bieżących, pozapłacowych jest to kwota 577 tys. zł, a 103 tys. zł w wydatkach majątkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#WojciechJasiński">Przepraszam, czy mamy kworum?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#MaksKraczkowski">Właśnie, sprawdźmy kworum. Co chwila ktoś wychodzi. Przepraszam, panie przewodniczący. W takim razie zgłaszam wniosek o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo. Tak, sprawdzamy kworum. Czy mamy kworum, czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#KatarzynaGadecka">Mamy kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#WojciechJasiński">Panie pośle, zamknę posiedzenie, jeśli nie będzie kworum. Mamy kworum, czy go nie mamy?</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#MirosławaNykiel">Próbuję zabrać głos, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#WojciechJasiński">Ależ wolno, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#MirosławaNykiel">Panie przewodniczący, ma pan odwagę, żeby zwracać na to uwagę? Bo z tego, co widzę strofuje pan członków Komisji…</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#WojciechJasiński">Dobrze. Pani poseł, proponuję…</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#MirosławaNykiel">Proszę pozwolić mi mówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#WojciechJasiński">Pani poseł, ale do mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#MirosławaNykiel">Panie przewodniczący, pana zachowanie jest naprawdę skandaliczne. Ma pan odwagę zwracać uwagę koledze, który słusznie coś zauważył i poprosił o przyspieszenie obrad, dlatego że trwają posiedzenia innych komisji i głosowania. W tym momencie państwo grają na brak kworum. To skandaliczne zachowanie i na pewno będziemy się starali zrobić z tego pożytek tak, żeby wszystkim nam to później służyło. Panie przewodniczący, naprawdę proszę o opamiętanie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#WojciechJasiński">Pani poseł…</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#MirosławaNykiel">To nie kabaret. To Parlament.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#WojciechJasiński">Pani poseł, proponuję popatrzeć na to, co robią przewodniczący z Platformy Obywatelskiej. Nauczyłem się od nich. To po pierwsze. Po drugie kworum jest obowiązkowe. Tyle mogę na to pani powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#MirosławaNykiel">Proszę już nie mówić, bo się pan pogrąża.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#WojciechJasiński">Marszałek Sejmu przyjmuje zasadę, że członkowie rządu mówią to, co – jak uważają – powinni powiedzieć. Mówi to także pan marszałek Komorowski. Dziękuję bardzo. W takim razie proszę uprzejmie pana naczelnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#ZbysławGłaczkowski">W tych województwach, w tych jednostkach wydatki zmniejszono o 680 tys. zł, z tego w wydatkach bieżących pozapłacowych, czyli związanych po prostu z wszystkim innym, tylko nie z płacami o 577 tys. zł, a w wydatkach inwestycyjnych o 103 tys. zł. Zmniejszenie to dotyczy 12 województw.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu. Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie części budżetowej 85? Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania opinii w tym zakresie? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie opiniuje część budżetową 85.</u>
<u xml:id="u-120.2" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, dziękuję musimy jeszcze wyznaczyć sprawozdawcę Komisji do prezentowania stanowiska przed Komisją Finansów Publicznych. Proszę uprzejmie o kandydatury. Według mojej wiedzy będzie to pan przewodniczący Antoni Mężydło, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#AntoniMężydło">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś się sprzeciwia tej kandydaturze? Nie. W takim razie sprawozdawcą będzie pan poseł Antoni Mężydło. Szanowni państwo, jutro mamy przyjęcie planu pracy, a dzisiaj jeszcze jedno posiedzenie, ale to jest inna kwestia. Plan pracy jest rzeczą ważną. Bardzo proszę o przygotowanie się do dyskusji, żebyśmy ustalili plan pracy. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>