text_structure.xml
30 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#CzesławBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości. Dzisiejszy dzień jest o tyle wyjątkowy, że dwaj promotorzy ustawy o służbie zagranicznej - poseł Włodzimierz Cimoszewicz i ja trwamy w naszym zapale dla sforsowania wszystkich przeszkód i doprowadzenia do ponownego przegłosowania ustawy w Sejmie. Dzisiaj odbędzie się w Sejmie debata na ten temat.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#CzesławBielecki">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia jest państwu znany. Czy są jakieś uwagi? Jeśli nie, przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#CzesławBielecki">Postaram się w skrócie przedstawić sprawozdanie z działalności Komisji w III kadencji Sejmu. Najpierw chciałbym jednak podziękować za współpracę byłym koalicjantom, własnemu ugrupowaniu politycznemu i partiom opozycyjnym. Myślę, że w kilku sprawach udało nam się wypracować wspólne stanowisko.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#CzesławBielecki">Komisja Spraw Zagranicznych została powołana na drugim posiedzeniu Sejmu RP III kadencji, w dniu 10 listopada 1997 r. Skład Komisji, który zgodnie z Regulaminem Sejmu RP odzwierciedlał polityczny skład izby, ulegał niewielkim zmianom.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#CzesławBielecki">Pierwsze posiedzenie Komisji, pod przewodnictwem wicemarszałka Jana Króla, poświęcone wyborowi prezydium Komisji odbyło się 19 listopada 1997 r. Przewodniczącym Komisji został wybrany poseł Czesław Bielecki (AWS). Na funkcje wiceprzewodniczących Komisja powołała posłów: Janusza Dobrosza (PSL), Krzysztofa Kamińskiego (AWS/SKL), Olgę Krzyżanowską (UW) i Longina Pastusiaka (SLD). Prezydium pracowało w niezmienionym składzie przez całą kadencję.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#CzesławBielecki">Poza planowaniem i kierowaniem pracami Komisji istotnym elementem działania prezydium Komisji były spotkania z przebywającymi w Polsce przedstawicielami instytucji, organizacji rządowych i pozarządowych o charakterze politycznym, gospodarczym, kulturalnym lub naukowym. Rutynową formą kontaktów międzynarodowych wszystkich członków prezydium Komisji były spotkania z ambasadorami oraz innymi przedstawicielami dyplomatycznymi akredytowanymi w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#CzesławBielecki">5 grudnia 1997 r. odbyło się pierwsze merytoryczne posiedzenie Komisji, na którym posłowie zapoznali się m.in. z informacją ministra spraw zagranicznych na temat jego politycznych i kadrowych zamierzeń oraz przyjęli plan pracy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#CzesławBielecki">W swej działalności Komisja realizowała opracowywane w cyklu półrocznym plany pracy oraz reagowała na aktualne wydarzenia polityczne.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#CzesławBielecki">Podstawowe akty prawne regulujące obszar zainteresowań Komisji to:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#CzesławBielecki">- Konstytucja RP z 1997 r.,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#CzesławBielecki">- ustawa o umowach międzynarodowych z 14 kwietnia 2000 r.,</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#CzesławBielecki">- rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o umowach międzynarodowych z 28 sierpnia 2000 r.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#CzesławBielecki">Tradycyjnie wiosną każdego roku Komisja przeprowadzała - tuż przed sejmową debatą plenarną na temat polityki zagranicznej RP - zamkniętą dla prasy dyskusję, w czasie której minister spraw zagranicznych przedstawiał Komisji podstawowe tezy swojego wystąpienia w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#CzesławBielecki">Specyficznym dla Komisji zagadnieniem była realizacja art. 89 ust. 2 Konstytucji RP z 1997 r. oraz art. 15 ustawy o umowach międzynarodowych, sprecyzowana w art. 61i Regulaminu Sejmu RP.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#CzesławBielecki">Komisja rozpatrzyła w tym trybie dziesięć zawiadomień Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi RP do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, umów międzynarodowych, określonych w art. 89 ust. 2 Konstytucji RP.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#CzesławBielecki">Wielokrotnie dyskutowane były kryteria doboru kadr do służby zagranicznej i planowanych zmian strukturalnych w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#CzesławBielecki">Koordynacja polskiej polityki zagranicznej była rozpatrywana w Komisji szczególnie w kontekście integracji z Unią Europejską, ale również w kontekście starań o uzyskanie odszkodowań dla Polaków represjonowanych przez III Rzeszę.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#CzesławBielecki">Kwestię zgodności polityki gospodarczej z racją stanu określoną w kierunkach polityki zagranicznej analizowano, rozpatrując problem zaopatrzenia Polski w ropę i gaz.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#CzesławBielecki">Komisja zajmowała się koordynacją prac Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej oraz stałych delegacji Sejmu. Stała delegacja do Zgromadzenia Parlamentarnego Inicjatywy Środkowoeuropejskiej została wybrana na posiedzeniu numer 3. Przewodniczącym delegacji został członek Komisji Spraw Zagranicznych, poseł Mirosław Styczeń. Tradycyjnie przewodniczącym polskiej sekcji Zgromadzenia Parlamentów Frankofońskich został członek Komisji, poseł Aleksander Hall.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#CzesławBielecki">W ramach prac legislacyjnych Komisja rozpatrywała 63 projekty ustaw. Postępowanie legislacyjne zakończyło się w stosunku do 53 projektów. Szczególne znaczenie miały prace nad następującymi projektami ustaw:</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#CzesławBielecki">- o zasadach pobytu i przemieszczania się obcych wojsk przez terytorium RP,</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#CzesławBielecki">- o zasadach użycia sił zbrojnych RP poza granicami,</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#CzesławBielecki">- o umowach międzynarodowych,</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#CzesławBielecki">- o zasadach przystępowania jednostek samorządu terytorialnego do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#CzesławBielecki">- o zmianie ustawy o cudzoziemcach,</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#CzesławBielecki">- o służbie zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#CzesławBielecki">Ze szczególną uwagą należy odnotować komisyjną inicjatywę legislacyjną, czyli projekt ustawy o służbie zagranicznej. Inicjatywa zyskała poparcie wszystkich klubów reprezentowanych w Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#CzesławBielecki">Komisja rozpatrzyła 54 projekty ustaw ratyfikujących dwustronne lub wielostronne umowy międzynarodowe, z których pierwsza dotyczyła ratyfikacji konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską. Komisja postanowiła rekomendować przyjęcie tej ustawy. Jedną z głównych kontrowersji była kwestia jednostronnej deklaracji rządu polskiego, która po akceptacji przez Stolicę Apostolską zyskała wiążące znaczenie prawne, jako kontekst prawny tej umowy, natomiast nie została do niej włączona.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#CzesławBielecki">Zasadniczą wagę dla polskiej racji stanu miała ustawa ratyfikująca Traktat Północnoatlantycki, a następnie cały pakiet ustaw związanych z naszą przynależnością do NATO.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#CzesławBielecki">Komisja rekomendowała Sejmowi przyjęcie trzech uchwał:</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#CzesławBielecki">- posłania do narodu białoruskiego,</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#CzesławBielecki">- w sprawie uwięzienia przez władze CHRL działaczy opozycji demokratycznej,</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#CzesławBielecki">- o anulowaniu zadłużeń w 2000 r.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#CzesławBielecki">Projekty uchwał, przedstawione przez Komisję z własnej inicjatywy dotyczyły:</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#CzesławBielecki">- rezolucji Bundestagu z 29 maja 1998 r.,</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#CzesławBielecki">- wspólnie z Komisją Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisją Rodziny - 50. rocznicy przyjęcia Powszechnej deklaracji praw człowieka,</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#CzesławBielecki">- 10-lecia podpisania polsko-niemieckiego Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#CzesławBielecki">Uchwalane przez Komisję opinie dotyczyły trzech grup zagadnień.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#CzesławBielecki">Pozytywne opinie kierowane do ministra spraw zagranicznych wystawiliśmy 75 kandydatom na ambasadorów RP.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#CzesławBielecki">Przesłuchania kandydatów na ambasadorów RP były za każdym razem okazją do przedyskutowania stosunków bilateralnych RP z krajami przyszłej akredytacji oraz formą parlamentarnej kontroli zmian personalnych w polskiej służbie dyplomatycznej, mimo że formalnie Sejm nie uczestniczy w procedurze mianowania ambasadorów.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#CzesławBielecki">Proces kwalifikowania kandydata na stanowisko ambasadora przedstawia się następująco:</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#CzesławBielecki">a) uzgodnienie kandydata proponowanego przez ministra spraw zagranicznych z premierem i prezydentem,</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#CzesławBielecki">b) po uzyskaniu wstępnej zgody premiera i prezydenta, kandydat staje przed sejmową Komisją Spraw Zagranicznych,</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#CzesławBielecki">c) równocześnie MSZ występuje do państwa przyjmującego o agreement,</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#CzesławBielecki">d) otrzymanie zgody ze strony państwa przyjmującego pozwala MSZ na wystąpienie do prezydenta z formalnym wnioskiem o nominację.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#CzesławBielecki">Do Komisji Finansów Publicznych adresowane były opinie uchwalane przez naszą Komisję na temat projektu budżetu państwa oraz na temat wykonania budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#CzesławBielecki">Do Komisji Kontroli Państwowej adresowane były opinie, uchwalone przez naszą Komisję na temat sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#CzesławBielecki">Ponadto Komisja przestawiła Radzie Ministrów swoją opinię w sprawie odszkodowań dla Polaków represjonowanych przez III Rzeszę, stwierdzając, że wypłata odszkodowań jest obowiązkiem prawnym i moralnym, a także powinnością polityki niemieckiej.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#CzesławBielecki">Dezyderaty uchwalone przez Komisję Spraw Zagranicznych dotyczyły:</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#CzesławBielecki">- odszkodowań dla zesłańców polskich,</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#CzesławBielecki">- kwestii wschodniego pogranicza,</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#CzesławBielecki">- koordynacji spraw odszkodowań dla Polaków represjonowanych przez III Rzeszę,</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#CzesławBielecki">- wysłania międzynarodowych sił rozjemczych do Timoru Wschodniego,</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#CzesławBielecki">- strat i rewindykacji polskiego dziedzictwa kulturowego z zagranicy.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#CzesławBielecki">Zagadnienia rozszerzania Unii Europejskiej omawialiśmy wspólnie z Komisją Integracji Europejskiej w trakcie spotkania z komisarzem Hansem van der Broekiem, z komisarzem Guenterem Verheugenem oraz z przewodniczącym Komisji Europejskiej Romano Prodim.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#CzesławBielecki">Na posiedzeniach Komisji gościli: prezydent Estonii Lennart Merri, prezydent Słowenii Milan Kucan, premier Irlandii Bertii Aherd, przewodniczący parlamentu Słowacji Jozef Migac, przewodniczący parlamentu litewskiego Arturas Paulauskas oraz wszystkie delegacje zagraniczne odwiedzające Polskę na zaproszenie naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#CzesławBielecki">Działalności OBWE były poświęcone posiedzenia nr 46 (podsumowanie przewodnictwa Polski) i 175 (działania OBWE w Macedonii). Omawialiśmy współpracę Polski w ramach Trójkąta Weimarskiego, Grupy Wyszehradzkiej, oraz kwestie współpracy transgranicznej i międzyregionalnej w kontekście reformy administracyjnej i ustrojowej państwa.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#CzesławBielecki">Polska polityka wschodnia była przedmiotem wielu posiedzeń Komisji (posiedzenia nr 9, 14, 20, 73, 96, 97, 119, 138, 142). Przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych patronował wysiłkom wspierającym projekt komercjalizacji rurociągu Odessa - Brody - Gdańsk.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#CzesławBielecki">Stosunki polsko-niemieckie były przedmiotem debaty na posiedzeniu nr 73.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#CzesławBielecki">Gościem Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Obrony Narodowej był lord Robertson - sekretarz generalny NATO. Z Komisją Obrony Narodowej omawialiśmy także uwarunkowania użycia sił zbrojnych RP za granicą, strategię bezpieczeństwa i założenia polityki obronnej RP, kwestię realizacji reformy sił zbrojnych RP.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#CzesławBielecki">Spotkania te zakończyły się, niestety, jednostronną opinią prezydium Komisji Spraw Zagranicznych. Członkowie prezydium Komisji Obrony Narodowej w różnych konfiguracjach podpisywali różne projekty opinii i nie zdecydowali się żadnej z nich nadać kształtu ostatecznego.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#CzesławBielecki">Wspólnie z Komisją Kultury i Środków Przekazu zajmowaliśmy się stratami i rewindykacją polskiego dziedzictwa kulturowego z zagranicy.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#CzesławBielecki">Nie stroniliśmy od spraw aktualnych, niekiedy nawet kontrowersyjnych. Wypowiadaliśmy się na temat planowanych wyborów parlamentarnych na Białorusi, wzywając władze Republiki Białorusi do podjęcia rozmów z działaczami demokratycznej opozycji.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#CzesławBielecki">Domagaliśmy się przerwania działań wojennych w Czeczenii. Apelowaliśmy do rządów RP i Zjednoczonego Królestwa, wspólnie z senacką Komisją Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, o powołanie komisji archiwistów polskich i brytyjskich dla poszukiwania akt polskiego wywiadu wojskowego z okresu II wojny światowej. Jak wiemy, osiągnęliśmy sukces, ponieważ przełamaliśmy pewien impas. Rola polskiego wywiadu w czasie II wojny światowej jest niekwestionowana.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#CzesławBielecki">Komisja rozpatrywała również kwestię umieszczenia broni jądrowej w Kaliningradzie. Wydaliśmy oświadczenie z powodu incydentu na terenie konsulatu Federacji Rosyjskiej w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#CzesławBielecki">Sądzę, iż Komisja może mieć satysfakcję, że przynajmniej na dwóch kierunkach: polsko-rosyjskim i polsko-chińskim udało nam się wypracować niełatwy kompromis. Myślę, że oświadczenie w sprawie Tybetu w formie, w której upominamy się o prawa człowieka i obywatela, o samostanowienie narodu tybetańskiego, rozumiane jako autentyczna autonomia, także możemy uważać za nasz sukces.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#CzesławBielecki">Dzięki poparciu przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentu Europejskiego udało się doprowadzić do czterostronnego spotkania, w którym uczestniczyli przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Sejmu Litewskiego, Sejmu RP, Dumy Państwowej Federacji Rosyjskiej. Spotkanie czterech przewodniczących zaowocowało wspólnym oświadczeniem, dotyczącym Kaliningradu. Problem Kaliningradu staje się coraz poważniejszy w obliczu rozszerzania się Unii Europejskiej i NATO.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#CzesławBielecki">Istotne znaczenie miały zorganizowane przez Komisję Spraw Zagranicznych konferencje międzynarodowe. Konferencja pt. „Dialog euroatlantycki w projektach parlamentarnych” zgromadziła 24 października 1998 r. w Warszawie 36 przewodniczących komisji spraw zagranicznych z państw europejskich. Był to nasz asumpt do rozumienia procesów globalizacji.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#CzesławBielecki">Dwukrotnie gościliśmy w Warszawie konferencję przewodniczących komisji spraw zagranicznych, obrony i integracji europejskiej parlamentów Czech, Słowacji, Węgier i Polski. Uważamy, że współpraca w ramach Grupy Wyszehradzkiej przybliża nas do członkostwa w Unii Europejskiej. W naszym wspólnym interesie jest współpraca w procesie integracji europejskiej. Szkoda, że nasze wspólne oświadczenia nie są implementowane przez rządy naszych krajów. Mam na myśli koordynację wysiłków związanych ze wspólnym przezbrajaniem naszych armii, a także koordynację reform związanych z naszą akcesją do NATO.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#CzesławBielecki">Udało nam się zorganizować w maju 2001 r. w Warszawie i w sierpniu 2001 r. w Pekinie dwa bliźniacze seminaria poświęcone problematyce praw człowieka i roli prawa w dobie reform. W Polsce dyskutowaliśmy na temat „Społeczeństwo - jednostka - państwo”, a w Chinach na temat: „Naród wieloetniczny - autonomia - prawa człowieka”. I w Tybecie, i w Pekinie jednoznacznie stawaliśmy w obronie standardów, które nas łączą we wspólnocie euroatlantyckiej, a z drugiej strony uniknęliśmy tonu mentorskiego, uznając, że istnieją różnice liczbowe, kulturowe i cywilizacyjne, których nie można pomijać.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#CzesławBielecki">Otrzymaliśmy podziękowanie od Stowarzyszenia Przyjaźni Polsko-Tybetańskiej. Ostatnio zostałem osobiście zaproszony do Komitetu 2008, który zamierza wywierać presję na Chiny, aby do terminu olimpiady władze chińskie więcej zrobiły w dziedzinie praw człowieka, niż to deklarują po podpisaniu dokumentów Narodów Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#CzesławBielecki">Należy wspomnieć o moich rutynowych obowiązkach związanych z kolejnymi prezydencjami Unii Europejskiej, a także o udziale posłów w delegacjach do Zgromadzenia Parlamentarnego UZE, Zgromadzenia Parlamentarnego NATO i Rady Europy.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#CzesławBielecki">Tabele są w trakcie opracowywania. Przedstawiają one skład osobowy Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#CzesławBielecki">Myślę, że udało nam się w miarę aktywnie pracować w minionej kadencji, za co już na początku posiedzenia dziękowałem posłom.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#CzesławBielecki">Pozwólcie państwo, że na koniec podzielę się jedną refleksją osobistą związaną z warsztatem naszej pracy, i drugą, dotyczącą kwestii merytorycznych, które monitorujemy w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#CzesławBielecki">Myślę, że mieliśmy dużo szczęścia, że po poprzedniej kadencji odziedziczyliśmy głównego szefa Sekretariatu Komisji pana Piotra Babińskiego. W trakcie prac Komisji dołączyli do nas pan Artur Kucharski i pani Jolanta Osiak. Chciałbym serdecznie podziękować Sekretariatowi Komisji za to, że mogliśmy w miarę bezkolizyjnie prowadzić nasze prace parlamentarne. Sądzę, że pełna bezpartyjność zapewniła nam skuteczność działania.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#CzesławBielecki">Na koniec jedna uwaga merytoryczna o charakterze dyskusyjnym. Gdy przedstawiłem pewną wizję pracy Komisji na początku kadencji, stwierdziłem, że powinniśmy skupić się na kilku kierunkach i próbować pogłębiać debatę oraz szukać rozwiązań. Wzbudziło to wiele wątpliwości. Wydało się to niekonwencjonalne.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#CzesławBielecki">Kierując debatami w naszej Komisji i próbując wniknąć w zarzuty opozycji, jestem przekonany, że byłoby znacznie lepiej, gdybyśmy, mówiąc o polityce zagranicznej, koncentrowali się na 7–8 problemach, ale rzeczywiście je ogarniali.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#CzesławBielecki">Przetwarzanie ogromnej ilości nieuporządkowanych informacji jest ogromną, ale niestety jałową pracą. Jesteśmy średniej wielkości krajem europejskim. Wydaje się, że w polityce wschodniej, a także w stosunkach z Niemcami, w polityce regionalnej i euroatlantyckiej można wyodrębnić kilka kluczowych problemów. Gdyby Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Komisja Spraw Zagranicznych skoncentrowały się na nich, traktując całą resztę spraw jako uzupełniający aneks, debaty w naszej Komisji i praca MSZ łatwiej poddawałyby się ocenie skuteczności i dawałyby więcej wymiernych efektów.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#CzesławBielecki">Wielokrotnie powracał problem promocji Polski. Nie jest dylematem, czy stawiamy na promocję gospodarki, czy promocję kultury, bowiem zdajemy sobie sprawę, że w dziedzinie kultury możemy być efektywni, a w obszarze gospodarki nie możemy sobie pozwolić na to, żebyśmy efektywnie czegoś nie sprzedawali. Kwestie te wymagają wnikliwego rozważenia. Nie chodzi o to, ile instytutów pod patronatem których poetów będzie promować Polskę, tylko w jaki sposób będzie się to odbywać, za jakie pieniądze i jaki będzie kalendarz działań promocyjnych w stosunku do kalendarza politycznego.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#CzesławBielecki">Tym samym postulatem, którym zaczynałem swą pracę jako przewodniczący Komisji, chciałbym ją zakończyć. Bardzo dziękuję prezydium Komisji, wszystkim jej członkom oraz Sekretariatowi Komisji za współpracę.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#CzesławBielecki">Otwieram debatę, wnosząc o przyjęcie przedstawionego sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WaldemarPawłowski">Sądzę, że w sprawozdaniu z działalności Komisji powinniśmy bardziej uwypuklić nasze inicjatywy w obszarze stosunków polsko-rosyjskich.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WaldemarPawłowski">Nie możemy ograniczyć się do stwierdzenia, że spotkaliśmy się z parlamentarzystami rosyjskimi. Uważam, że zainicjowaliśmy dialog z Rosją. Jako pierwsi gościliśmy przedstawicieli Komisji Spraw Zagranicznych Dumy Państwowej Federacji Rosyjskiej. Zapoczątkowaliśmy nowy etap w stosunkach z Rosją.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejWielowieyski">Popieram głos mojego przedmówcy. Sądzę, że należy zaznaczyć nasz wkład w poprawę stosunków polsko-rosyjskich. Kiedy gościliśmy przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Dumy Państwowej Federacji Rosyjskiej Dymitra Rogozina, dyskutowaliśmy o naszych działaniach na forach organizacji międzynarodowych. Chodziło zwłaszcza o Radę Europy, która zajęła stanowisko w sprawie Czeczenii.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejWielowieyski">Potrafiliśmy znaleźć się w tej trudnej sytuacji. Przypominam, że nasza delegacja zdecydowanie wypowiadała się w tej sprawie. Spotykając się z delegacją rosyjską na forum Rady Europy potrafiliśmy w naszych wystąpieniach, broniąc praw człowieka i humanitarnego rozwiązywania spraw czeczeńskich, wskazywać na dramaturgię i niezwykle skomplikowaną sytuację. Wykazywaliśmy zrozumienie dla drugiej strony, co spotkało się z pozytywnymi komentarzami prasy moskiewskiej. Warto odnotować, że pewien postęp został dokonany.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EdwardWende">Proponowałbym żebyśmy nie ingerowali już w treść sprawozdania, bo nic dobrego z tego nie wyniknie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EdwardWende">Pan przewodniczący złożył podziękowanie członkom prezydium naszej Komisji, Sekretariatowi Komisji i wszystkim posłom pracującym w Komisji. Ja chciałbym złożyć podziękowanie naszemu przewodniczącemu, z którym nie mieliśmy łatwo, bo jego błyskotliwa inteligencja dawała nam się odczuć w sposób dotkliwy. Cenimy jednak to, co poseł Czesław Bielecki zrobił, pełniąc funkcję przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#EdwardWende">Chciałbym wyrazić mój szacunek i sympatię dla przewodniczącego Komisji za jego wspaniałą postawę i odwagę w trudnych czasach. Mimo, że nie było nam łatwo, bo jego sposób bycia drażnił niektórych posłów i wyprowadzał ich z równowagi, uważam, iż Komisji Spraw Zagranicznych pod przewodnictwem posła Czesława Bieleckiego udało się wiele osiągnąć.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#EdwardWende">Należy zaznaczyć, że dyskusje i spory w Komisji odbywały się na pewnym poziomie. Wszyscy mieliśmy na względzie interes naszego kraju. Komisja Spraw Zagranicznych nie prowadzi wielkiej polityki zagranicznej. Staraliśmy się zdobywać sympatię dla Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#LonginPastusiak">Proponowałbym, aby podkreślić w sprawozdaniu rolę przewodniczącego, który wziął na siebie ciężar rozmów z korpusem dyplomatycznym, ambasadorami i odwiedzającymi nasz kraj politykami. Jest to ważny aspekt polityki zagranicznej Komisji. Przewodniczący nie obarczał nadmiernie wiceprzewodniczących tymi obowiązkami.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#LonginPastusiak">Nie mam zastrzeżeń do części opisowej sprawozdania. Proponowałbym jednak, żeby nie kończyło się ono stwierdzeniem, iż Komisja analizowała też doniesienia prasowe na temat rozmieszczenia broni jądrowej w Obwodzie Kalliningradzkim. Jest to zbyt poważny dokument, żeby kończyć go takim sformułowaniem.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#LonginPastusiak">Postulowałbym, żeby sprawozdanie zakończyć sugestiami dla przyszłej Komisji Spraw Zagranicznych. Jedną z sugestii sformułował przewodniczący Komisji, który proponował, aby skoncentrować się na kilku kluczowych zagadnieniach.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#LonginPastusiak">Druga sugestia dotyczyłaby współpracy z senacką Komisją Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Sądzę, że w przyszłości obie Komisje powinny ściślej ze sobą współdziałać.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#LonginPastusiak">Trzeci wniosek dotyczy tego, aby Komisja Spraw Zagranicznych podjęła próbę koordynacji działań naszych parlamentarzystów w różnych strukturach międzynarodowych. Komisja powinna być głównym koordynatorem tematów i działań naszych stałych delegacji do gremiów międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#LonginPastusiak">Chciałbym przyłączyć się do słów, które pod adresem przewodniczącego Komisji powiedział poseł Edward Wende. Przewodniczący był twardym człowiekiem, ale zawsze dążył do tego, aby osiągnąć konsens w sprawach trudnych i kontrowersyjnych. Należą mu się za to podziękowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MirosławStyczeń">Przyłączam się do podziękowań adresowanych do przewodniczącego Komisji. Moim zdaniem w sprawozdaniu brakuje informacji o pracy przewodniczącego i innych członków Komisji w Zgromadzeniu Parlamentarnym NATO.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#CzesławBielecki">To wykracza poza materię prac Komisji, podobnie jak kwestia działalności Unii Międzyparlamentarnej. Działalność stałych delegacji sejmowych jest ujęta w odrębnym sprawozdaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#OlgaKrzyżanowska">Sądzę, że można przyszłej Komisji Spraw Zagranicznych przekazać informację o braku współpracy między Komisją Spraw Zagranicznych a delegacjami Sejmu do różnych gremiów międzynarodowych. Brak jest koordynacji między poszczególnymi wizytami, które ustala Prezydium Sejmu. Zdarza się, że one się dublują albo nie idą w jednym kierunku.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#OlgaKrzyżanowska">Chciałabym podziękować panu przewodniczącemu za jego wielką aktywność. Muszę powiedzieć, że bardzo trudno było znaleźć spośród członków Komisji osoby pragnące uczestniczyć w wizytach zagranicznych albo przyjmować delegacje zagraniczne. Przewodniczący Komisji miał z tym wielkie problemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EdwardWende">Jeśli poseł Longin Pastusiak zostanie przewodniczącym senackiej komisji spraw zagranicznych, co zapewne nastąpi, możliwe będzie nawiązanie ściślejszej współpracy między obiema komisjami.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełCzesławBieleckiAWS">Chciałbym życzyć opozycji, żeby korzystając z silnej pozycji w przyszłym parlamencie, spróbowała ją wykorzystać dla zdyscyplinowania pracy Komisji. Jest to sytuacja nie do pozazdroszczenia, kiedy obowiązki przyjmowania ważnych zagranicznych delegacji i obowiązki reprezentowania naszego kraju za granicą np. w Zgromadzeniu Parlamentarnym NATO spoczywają na jednej osobie. Istnieje obawa, że ogromna praca Sejmu i poważne koszty będą zmarnotrawione. Jest to zbyt wielkie ryzyko.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełCzesławBieleckiAWS">Liczę, że obecna opozycja wprowadzi ostrzejszy reżim, który zagwarantuje, że za państwowe pieniądze będziemy uprawiać lepszą politykę parlamentarną w sensie organizacyjnym.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełCzesławBieleckiAWS">Czy są jakieś głosy sprzeciwu wobec przyjęcia sprawozdania Komisji? Jeżeli nie ma sprzeciwu, uważam sprawozdanie za przyjęte.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełCzesławBieleckiAWS">Dziękuję za wszystkie słowa sympatii. Chciałbym poinformować, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się 18 września br. o godzinie 9.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełCzesławBieleckiAWS">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>