text_structure.xml 21.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełŁączkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. W związku z nieprzybyciem przedstawiciela Zespołu Poselskiego do Spraw Wsi jesteśmy zmuszeni zdjąć ten punkt porządku z planu dzisiejszych obrad; przesuniemy to na jakieś dalsze posiedzenie Komisji. Natomiast mamy pewne komplikacje, dlatego że panowie reprezentujący Zespół Parlamentarny na Rzecz Uchodźców i Organizacji Niosących im Pomoc oraz Zespół Parlamentarny „Parlamentarzyści dla Jubileuszu Roku 2000” zostali umówieni przez sekretariat Komisji na nieco późniejszą porę. W związku z tym przerywam posiedzenie Komisji do godziny 15.25, czyli na 15 minut. Bardzo państwa przepraszam. W tym czasie członków prezydium Komisji zapraszam na posiedzenie prezydium.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełŁączkowski">Wznawiam po przerwie posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam pana posła Pawła Bryłowskiego, reprezentującego w naszym gronie założycieli Zespołu Parlamentarnego na Rzecz Uchodźców i Organizacji Niosących im Pomoc.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełŁączkowski">Zgodnie z przyjętym trybem postępowania w Komisji bardzo proszę, żeby pan poseł zechciał króciutko przedstawić założenia regulaminu pracy Zespołu. Jednocześnie uprzejmie informuję, że Komisja zajmuje się stroną formalną działalności zespołów, a nie sprawami merytorycznymi. Chciałbym jeszcze od razu uprzedzić, iż przyjęliśmy taki tryb postępowania, że jeśli są jakieś zastrzeżenia ze strony członków Komisji - dążymy do pewnej standaryzacji regulaminów wszystkich zespołów - to możemy wtedy rozwiązywać problem od razu, na miejscu, o ile pan poseł, jako reprezentant Zespołu, zechce narzucane przez nas poprawki uznać za autopoprawkę i wprowadzić od razu do regulaminu. W przeciwnym przypadku Zespół może przedstawić zmodyfikowaną wersję regulaminu bądź szukać jakiegoś kompromisu, gdyby coś wywoływało szczególne opory.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PawełBryłowski">Mam przyjemność i zaszczyt przedstawić założenia regulaminu Zespołu Parlamentarnego na Rzecz Uchodźców i Organizacji Niosących im Pomoc. Powołanie od strony formalnej tego Zespołu nastąpiło, zgodnie z datą na dokumencie, 22 grudnia ub.r. Zostało wówczas zebranych 15 podpisów posłów, z różnych ugrupowań.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PawełBryłowski">Zespół ten ma charakter parlamentarnego Zespołu grupującego, jak i inne tego rodzaju zespoły, panie i panów posłów z różnych ugrupowań, zainteresowanych chęcią z jednej strony dopomożenia uchodźcom, z drugiej strony wpływania na odpowiednie kształtowanie przepisów prawa, jak też nastawienia społecznego i prawodawcy czy organów wykonujących już poszczególne czynności, tak aby dostosować sytuację w Polsce do standardów europejskich czy światowych. Założenia merytoryczne są również wskazane w regulaminie, a więc od razu widać, czym ten Zespół będzie się zajmował. Ma on charakter otwarty i nie tylko założyciele będą tutaj występowali.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PawełBryłowski">Jeśli chodzi o sposób prac, to wzorowany jest on na dotychczas stosowanych zasadach, tzn. poprzez posiedzenia wyznaczone są terminy maksymalnych odstępów pomiędzy posiedzeniami, co najmniej dwa miesiące. Jest zawarowane również uprawnienie mniejszości do wymuszenia odbycia takiego posiedzenia ze wskazanym tematem. Poza tym jest pewna odmienność, ale uwarunkowana samą istotą tego Zespołu. Polega ona na bliskiej współpracy z agendami i przedstawicielami Wysokiego Komisarza ds. Uchodźców ONZ, z instytucjami rządowymi i pozarządowymi, tak polskimi, jak i obcymi, zajmującymi się sprawami uchodźców. Traktować to chcemy trochę szerzej, również i praktycznie. Muszę państwu powiedzieć, że początek prac został już zrobiony w ramach Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Zespół ten wywodzi się z zespołu powołanego jakby wewnątrz tejże komisji i mniej więcej ponad pół roku prowadzona była już działalność, w tym również i poza granicami Polski.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PawełBryłowski">Zakładamy, że Zespołem tym kierować będzie prezydium złożone z przewodniczącego i trzech zastępców, by była jak najszersza polityczna reprezentacja w kierownictwie tego Zespołu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PawełBryłowski">Jeśli chodzi o samą działalność, to ona oczywiście będzie jawna i dostępna dla prasy, jak i dla wszystkich zainteresowanych, którzy niekoniecznie muszą być członkami tegoż Zespołu, zastrzegając sobie możliwość odbycie również posiedzeń zamkniętych, jeżeli - tak jak to zwykle w sprawach uchodźców - będą występowały, nazwijmy to, kłopotliwe dla danej osoby lub dla danej sprawy sytuacje. Zespół nie rości sobie żadnych uprawnień ani pretensji do tego, aby wpływać bezpośrednio na działalność odpowiedzialnych organów i osób, natomiast chciałby poprzez propozycję rozwiązań ustawowych czy poprzez wspieranie różnego rodzaju inicjatyw organizacji - tak jak mówiłem - szczególnie pozarządowych, dostosować standardy postępowania z uchodźcami na terenie Polski do tego, jak to w świecie już od dawna bywa.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PawełBryłowski">Myślę, że nie ma tutaj w tekście żadnych bardziej oryginalnych rozwiązań, są zwykłe postępowania związane z podejmowaniem uchwał, ze sposobem uwieczniania przebiegu tychże posiedzeń, sposobem nadawania pisemnej formy podejmowanym uchwałom. To samo dotyczy kwestii kworum. Jest to dosłownie wzorowane na zasadach postępowania komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PawełBryłowski">Do dokumentu dołączony mają państwo spis osób, które podpisały, jako członkowie założyciele, ten regulamin. Jestem przekonany, że spełnia on wszystkie najważniejsze formalne wymogi do tego, aby mógł być przez państwa przyjęty. Jeżeli będą uwagi lub poprawki, jestem upoważniony do tego ze strony kolegów i otwarty na ewentualne zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełŁączkowski">Dziękuję bardzo panu posłowi. Kto z państwa ma pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PiotrMiszczuk">W zasadzie mam jedno pytanie. Nie wiem, czy jest ono większego, czy drobniejszego kalibru, a dotyczy paragrafu 13: „Regulamin niniejszy może być zmieniony w głosowaniu jawnym większością ponad połowy członków składu Zespołu na wniosek prezydium Zespołu lub 1/3 składu Zespołu”. Skąd to rozróżnienie, że regulamin może być zmieniony większością ponad połowy członków na wniosek prezydium, a 1/3 na wniosek Zespołu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełBryłowski">To nie jest tak. Zmiana regulaminu może nastąpić w głosowaniu jawnym większością ponad połowy głosów...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrMiszczuk">Jest napisane: ponad połowy członków składu Zespołu na wniosek prezydium Zespołu lub 1/3 składu Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełBryłowski">„Regulamin niniejszy może być zmieniony w głosowaniu jawnym większością...” - brakuje tu wyrazu: „głosów”...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyMadej">Nie, nie... na wniosek 1/3 składu Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełBryłowski">Tak, przepraszam - „...na wniosek prezydium Zespołu”, i to jest oczywiste, lub na wniosek „1/3 składu Zespołu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrMiszczuk">Ale tu jest napisane: „połowy członków składu Zespołu na wniosek prezydium Zespołu lub 1/3...”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PawełŁączkowski">Nie, nie. 1/3 może się domagać zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PawełBryłowski">Może być to zrobione na wniosek prezydium Zespołu lub 1/3 składu Zespołu. W tym paragrafie 13 jest napisane, że: „Regulamin niniejszy może być zmieniony w głosowaniu jawnym większością ponad połowy członków składu Zespołu...”. Po wyrazie „większością” można by dodać „głosów”. Zostało to skrócone do liczby członków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełŁączkowski">Głosować musi zawsze ponad połowa, natomiast wniosek musi składać prezydium Zespołu lub 1/3 składu Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PawełBryłowski">To jest utrudnienie możliwości zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PawełŁączkowski">Panie pośle, czy to wszystko?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrMiszczuk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyMadej">W zasadzie jest to formalne pytanie, a nie merytoryczne. Nazwa Zespołu brzmi: „Zespół Parlamentarny na Rzecz Uchodźców i Organizacji Niosących im Pomoc”. Rozumiem, że w tej pierwszej części „na Rzecz Uchodźców” chodzi o to, żeby im pomagać, a dalej jest na rzecz „Organizacji Niosących im Pomoc”; czy to znaczy, że im też trzeba pomagać? Jeżeli bowiem Zespół jest na rzecz organizacji, to znaczy, że trzeba tym organizacjom pomagać - i to jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JerzyMadej">Drugie pytanie jest zasadnicze. W regulaminie nie ma nic o członkostwie. W jaki sposób się je nabywa i w jaki sposób traci?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JerzyMadej">W tej chwili są członkowie założyciele, ale generalnie, jeżeli ktoś chciałby zostać członkiem, to w jaki sposób? Nie wynika to z regulaminu, w jaki sposób można zostać członkiem i ewentualnie w jaki sposób może to członkostwo utracić?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#JerzyMadej">Mam jeszcze drobną, formalną uwagę. W paragrafie 4 jest napisane, że „Pracami Zespołu kieruje prezydium złożone z przewodniczącego Zespołu i jego trzech zastępców”, a potem dopiero w paragrafie 7 jest, że „Do zadań prezydium Zespołu należy w szczególności...” itd. Proponuję, aby paragraf 7 zrobić po paragrafie 4, czyli tam, gdzie mówi się o prezydium, powiedzieć od razu o zadaniach prezydium, potem umieścić wszystko, co dotyczy zespołu.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#JerzyMadej">To są moje uwagi. Znalazłem jeszcze drobny błąd językowy w paragrafie 3, w pkt. 4: „Inicjowanie i wspieranie w Parlamencie i na forum rządu RP rozwiązań prawnych koniecznych dla należytego traktowania uchodźców i emigrantów w Polsce”. Powinno być „do” należytego traktowania, a nie „dla”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PawełŁączkowski">Czy jeszcze ktoś z państwa ma uwagi? Jeśli nie, to pozwolę sobie zwrócić uwagę na paragraf 13. Do tej pory staraliśmy się o to, aby przy zmianach statutu czy regulaminu zachowywany był taki dobry zwyczaj, że zmianą nie można nikogo zaskoczyć, a więc, iż wniosek taki nie może być rozpatrywany na tym posiedzeniu, na którym został zgłoszony. A więc, że wniosek o zmianę regulaminu nie może być rozpatrywany na tym posiedzeniu, na którym został zgłoszony. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Skoro nie, to czy zechciałby się pan ustosunkować do tych uwag?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PawełBryłowski">Przepraszam za to moje wejście, tak na gorąco, z marszu, zaraz po uwadze pana posła P. Miszczuka, ale rozumiem, że rzecz została wyjaśniona.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PawełBryłowski">Zostając jeszcze przy paragrafie 13, to rzeczywiście to, co pan przewodniczący zauważył, iż wniosek powinien być rozpatrywany na następnym posiedzeniu, to ta uwaga rzeczy-wiście została pominięta. Jest to dobry zwyczaj stosowany właściwie we wszystkich organizacjach. Nie wiem tylko, w jakiej formie to by się mogło znaleźć? Czy miałbym to sam napisać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PawełŁączkowski">Tak, o ile pan poseł składa deklarację, że pan przyjmuje tę uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PawełBryłowski">Chodzi mi o stronę czysto techniczną. Jeżeli państwo się zgodzą, ponieważ jest to prosta sprawa, to dopisalibyśmy drugi punkt w tym paragrafie, że wniosek o zmianę statutu może być rozpatrzony najwcześniej na następnym posiedzeniu, po posiedzeniu na którym został zgłoszony. Tak to by dosłownie brzmiało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PawełŁączkowski">Mamy to w protokole.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PawełBryłowski">Można byłoby to też inaczej sformułować: głosowanie w sprawie zmiany regulaminu odbywa się na następnym posiedzeniu po tym, na którym przedstawiono projekt zmian w regulaminie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PawełBryłowski">Następna uwaga dotyczyła tego obcego wtrętu, w paragrafie 3 pkt. 4, czyli zamiast „dla” napisalibyśmy „do” i z tym się zgadzam.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PawełBryłowski">Odnoszę czasem wrażenie, że słowo „dla” jest takie jakieś bardziej patetyczne i nie odczuwam tego zwrotu tak do końca jako obcego; jest ono bardziej uroczyste i chyba z tego to się wzięło.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PawełBryłowski">Następnym punktem była kwestia zgłoszenia członkostwa. Tak, to jest ewidentny brak. Dotyczy to ustąpienia, jak i zgłoszenia udziału przez nowe osoby. Jeśli chodzi jednak o ewentualne usuwanie członków, to w regulaminach innych zespołów nie przewidywano takich rzeczy; taki zapis nie byłby chyba dobry. Natomiast, jeśli chodzi o uczestnictwo, to nabywanie odbywałoby się poprzez pisemne zgłoszenie swojego uczestnictwa. Ponieważ jest to Zespół otwarty dla wszystkich parlamentarzystów, to na tym chyba należałoby poprzestać. Po prostu polegałoby to na złożeniu pisemnego akcesu do udziału w pracach, przynależności do tego Zespołu. Jeżeli państwo się zgodzą, to takie uzupełnienie by się znalazło. Ono musiałoby być umieszczone zaraz po tym ogólnym opisie celów. Mogłoby być wskazanie, że członkami Zespołu są członkowie założyciele oraz parlamentarzyści, którzy w formie pisemnej zgłoszą swój akces do udziału w pracach. Tak by brzmiał paragraf 3. W efekcie przesunęłoby się wszystko, jeśli chodzi o kolejność i nie byłoby na końcu paragrafu 13, co też jest jakimś zyskiem. Natomiast nastąpiłoby przestawienie kolejności, to znaczy paragraf 7 byłby zaraz po paragrafie 3, czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JerzyMadej">Po paragrafie 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PawełBryłowski">A więc zaraz po tym paragrafie, gdzie jest zaznaczone, że pracami Zespołu kieruje prezydium itd. Przyznam się, iż tutaj przyjąłem inną filozofię. Ale właściwie mogę się i do tego przychylić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PawełŁączkowski">Czy pan poseł J. Madej upiera się przy tym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JerzyMadej">Jak bym śmiał, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PawełBryłowski">Ostatnie pytanie dotyczyło nazwy, dlaczego brzmi ona: Zespół Parlamentarny na Rzecz Uchodźców i Organizacji Niosących im Pomoc. Jest to z prostej przyczyny. Organizacji niosących pomoc uchodźcom jest już trochę, ale one składają się przede wszystkim z obywateli polskich, z ludzi, którzy działają z dobrego serca i własnej potrzeby. Ludzi innych nacji, którzy u nas mieszkają jest dużo i czasem w ogóle nie wiemy, co się u nich dzieje. Istnienie ich organizacji byłoby rzeczą bardzo wskazaną, przynajmniej w tym pierwszym okresie, kiedy Polska znalazła się w takim położeniu, że może „liczyć” - jedni się z tego cieszą, inni nie - na napływ ludzi innych narodowości, by wspierać również organizacje tych uchodźców, w tym również ludzi, których status na terenie naszego kraju jest trochę niepewny. Myślę, że oni też zasługują na wsparcie, żeby - i to jest chyba najważniejsze - nie zostali zepchnięci na margines i nie znaleźli się zbyt blisko kryminogennych sytuacji. Dlatego zostało to rozszerzone w tytule i tak też ma wyglądać dalej w działaniu. To chyba byłoby wszystko z tych spraw, które państwo byli uprzejmi podnieść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PawełŁączkowski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś problemy? Nie ma. W związku z tym proponuję przyjęcie przez Komisję następującej uchwały: Komisja po wysłuchaniu odpowiedzi na przedłożone wątpliwości oraz przyjęciu części uwag, zgodnie z załączonym protokołem z posiedzenia Komisji, jako autopoprawek, przez przedstawiciela Zespołu Parlamentarnego na Rzecz Uchodźców i Organizacji Niosących im Pomoc, postanawia pozytywnie zaopiniować powołanie tegoż Zespołu i zaaprobować przedstawiony regulamin Zespołu Parlamentarnego. Czy ktoś z państwa jest odmiennego zdania niż przedstawiony przeze mnie projekt uchwały? Nie widzę. Czy pan poseł akceptuje takie sformułowanie, zobowiązujące pana posła do tych poprawek, które pan tu przedstawił, a my odnotowaliśmy je w protokole?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PawełBryłowski">Tak jest. Jeśli można, to chciałbym jeszcze zapytać o stronę formalną, czyli jak to ma wyglądać? Czy mam przedstawić na piśmie nową wersję tego regulaminu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PawełŁączkowski">Gdyby pan poseł był uprzejmy przedstawić nową wersję, to załączylibyśmy ją po prostu do naszej opinii dla pana marszałka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PawełBryłowski">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PawełŁączkowski">Będziemy gotowi mniej więcej za 15 minut; gdy tylko pan poseł przedstawi te poprawki, to natychmiast wyjdzie to od nas do pana marszałka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WładysławAdamski">Można to też spokojnie zrobić jutro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PawełŁączkowski">W każdym razie w czasie tego posiedzenia Sejmu. Dziękujemy bardzo panu posłowi. Proszę państwa, przystępujemy do rozpatrzenia następnego punktu porządku obrad, a mianowicie zaopiniowania regulaminu Zespołu Parlamentarnego „Parlamentarzyści dla Jubileuszu Roku 2000”. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzKomisjiRegulaminowejiSprawPoselskich">Niestety, ale przedstawiciel tego Zespołu nie dotarł jeszcze do nas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PawełŁączkowski">Na którą godzinę byliśmy umówieni?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzKomisji">Na godzinę 15.50–16.00.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PawełŁączkowski">Ta godzina już minęła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzKomisji">Pani Bożena Rodek wyszła jeszcze sprawdzić, czy pan poseł nie czeka na korytarzu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PawełŁączkowski">Chwilę zaczekamy. Proszę państwa, w związku z tym, iż przedstawiciel wnioskodawców nie przybył na posiedzenie Komisji, zdejmuję ten punkt porządku obrad z dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PawełŁączkowski">Czy są jakieś sprawy różne, które członkowie Komisji chcieliby podnieść? Przypominam, że 17 lutego br. o godzinie 14 spotykamy się na kolejnym posiedzeniu. Będzie to posiedzenie zamknięte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JerzyMadej">Czy nie można by zrobić tego posiedzenia trochę później?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PawełŁączkowski">To jest akurat przerwa obiadowa. Choć - jak sama nazwa wskazuje - w przerwie obiadowej powinien być obiad, ale... Gorąco zachęcam wszystkich państwa, panie posłanki i panów posłów, do obecności ze względu na to, że posiedzenie Komisji jest posiedzeniem zamkniętym i tylko uczestnicząc będziemy wiedzieli, o co chodzi.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PawełŁączkowski">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>