text_structure.xml
20.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MaciejManicki">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MaciejManicki">W imieniu posłów wnioskodawców głos zabierze pan przewodniczący, Jan Lityński.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanLityński">Obecny zapis art. 51 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przewiduje powołanie zarządów. W skład zarządów wchodzi prezes PFRON-u oraz jego dwaj zastępcy. W związku z tym prezesa powołuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego na wniosek pełnomocnika zaopiniowany przez Radę Nadzorczą. Proponujemy, by kandydat na prezesa był wyłaniany w drodze konkursu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanLityński">Chciałbym zgłosić autopoprawkę, a mianowicie:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanLityński">Ust. 1: „kandydata wybranego w drodze konkursu powołuje na stanowisko prezesa i odwołuje z tego stanowiska minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego”. Jest to poprawka stylistyczna.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanLityński">Ust. 2: „minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określa w drodze rozporządzenia tryb i zasady przeprowadzenia konkursu na stanowisko prezesa”.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanLityński">Wydaje się, że zarówno rządząca koalicja, jak i opozycja, zgadzają się, że istotne stanowiska powinny być obsadzane osobami fachowymi, których fachowość nie podlega wątpliwości. Przeprowadzenie konkursu ma szansę spowodować, że kandydat na stanowisko prezesa będzie wyłoniony spośród kandydatów kompetentnych, o wysokich kwalifikacjach, którym będzie można postawić wysokie wymogi merytoryczne.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanLityński">Dotychczas stanowisko prezesa PFRON-u miało mniej lub bardziej charakter polityczny. Prezes zmieniał się za każdym razem, kiedy zmieniała się ekipa rządząca. Do tej pory mieliśmy 9 prezesów. Droga konkursów nie zlikwiduje całkowicie przetargu politycznego, niemniej bardzo go zminimalizuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MaciejManicki">Dziękuję. Proszę o stanowisko przedstawiciela rządu w sprawie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Rząd popiera tę poprawkę. To stanowisko wprawdzie nie zostało uzgodnione na posiedzeniu Rady Ministrów, gdyż jest to projekt poselski. Jednakże na poziomie kierownictwa resortu pracy jest zaopiniowany pozytywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MaciejManicki">Rozumiem, że Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej popiera projekt.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MaciejManicki">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AlicjaMurynowicz">Jeśli wybór na prezesa PFRON-u jest swojego rodzaju przetargiem politycznym, to proszę mi powiedzieć, jakie gwarancje dają wnioskodawcy, by wyłanianie prezesa w drodze konkursu nie miało charakteru politycznego, zwłaszcza że trzeba będzie powołać komisję konkursową, określić w rozporządzeniu nie tylko tryb i zasady przeprowadzania konkursu, ale także kryteria.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AlicjaMurynowicz">Proszę mi powiedzieć, w jaki sposób wyglądałaby wtedy umowa przyszłego prezesa?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AlicjaMurynowicz">Rozumiem, że umowa byłaby podpisana na czas określony, ale może byłby to kontrakt menedżerski, albo inny typ umowy. Najbardziej jednak mnie intryguje, czy konkurs rzeczywiście daje szansę uniknięcia jakiejkolwiek formuły przetargowej?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AlicjaMurynowicz">Obecnie znamy osoby odpowiedzialne za swojego kandydata i jego działania. Fakt powołania przez ministra właściwego nie oznacza brania na siebie odpowiedzialności, ponieważ jest to wyłonienie kandydata w drodze konkursu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanChmielewski">Niepokoi mnie krótkie vacatio legis tego przedsięwzięcia, bo może ono spowodować zamęt w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Musimy myśleć o dobru osób niepełnosprawnych. Jest jeszcze wiele spraw wymagających dopracowania i powinno się je jak najszybciej załatwić. Do tego potrzebna jest stabilizacja. Obawiam się, że zmiany są wprowadzane za szybko.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MaciejManicki">Kto jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EwaTomaszewska">Jestem zwolenniczką konkursu właśnie z tego powodu, że trzeba określić kryteria i jasne reguły postępowania.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#EwaTomaszewska">Wydaję mi się także, że wprowadzanie takich reguł dla jednej instytucji, jest niewłaściwe. Reguły powinny objąć i inne instytucje np. ZUS i Urząd Mieszkalnictwa. Wymaga to jednak poważnej debaty politycznej. Myślę też, że taka zmiana nie powinna nastąpić w połowie kadencji Sejmu. Problem wymaga dyskusji nad sposobem rządzenia państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StefanMacner">Chciałbym zapytać, czy zaszły zmiany w Regulaminie Sejmu RP, gdyż w dokumencie nr 1084 mamy opinię dotyczącą regulacji prawa europejskiego wydaną przez Klub Parlamentarny UW, a nie przez Komitet Integracji Europejskiej. Czy to jest zgodne z procedurą?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#StefanMacner">Chciałbym też wiedzieć, kto jest teraz prezesem PFRON-u?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MaciejManicki">Opinia w tej sprawie została wydana przez Biuro Studiów i Ekspertyz. I jest tylko dołączona do pisma Klubu Parlamentarnego UW.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MaciejManicki">Poproszę jeszcze o wyjaśnienie tej kwestii przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zgodnie z regulaminem marszałek Sejmu przed skierowaniem ustawy do pierwszego czytania, zarządza sporządzenie przez ekspertów Kancelarii Sejmu opinii w sprawie zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej. I taką opinię mamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MaciejManicki">Proszę o odczytanie właściwego punktu regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">„Marszałek Sejmu po otrzymaniu projektu ustawy, z wyjątkiem projektów wnoszonych przez Radę Ministrów, przed skierowaniem do pierwszego czytania zarządza sporządzenie przez ekspertów Kancelarii Sejmu opinii w sprawie zgodności wniesionego projektu z prawem Unii Europejskiej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MaciejManicki">Projekt spełnia wymagania regulaminu, bo opinia została we właściwym trybie sporządzona. Pismo UW ma charakter wyłącznie pisma przewodniego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JacekSzczot">Wnoszę o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MaciejManicki">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RomanSroczyński">W jakiej randze administracji rządowej byłby prezes Zarządu PFRON-u? W 1997 roku otrzymałem opinię, że to stanowisko nie jest zakwalifikowane do stanowisk administracji rządowej. Po wyborach pan marszałek poinformował mnie, że jest to stanowisko administracji rządowej. Stąd moje pytanie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#RomanSroczyński">Drugie pytanie dotyczy zarządzania funduszami celowymi i pokrywa się z pytaniem posłanki Ewy Tomaszewskiej.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#RomanSroczyński">Chciałbym też wiedzieć, jakie będą relacje pomiędzy Radą Nadzorczą a prezesem Zarządu? Czy Rada Nadzorcza nie powinna być wybierana w podobnym trybie co prezes? Co się stanie z zastępcami prezesa?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#RomanSroczyński">Na koniec zapytam, czy obecne przepisy pozwalają rządowi ustalenie kryteriów doboru kandydatów?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#NarcyzJanas">Popieram inicjatywę, gdyż od wielu lat środowisko osób niepełnosprawnych optowało za odpolitycznieniem stanowiska prezesa PFRON-u. Jeśli nawet ta zmiana jest odosobniona, bo nie stanowi pewnego systemu, to jest to krok we właściwym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MaciejManicki">Czy autorzy projektu zakładają kadencyjność w funkcjonowaniu prezesa PFRON-u?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MaciejManicki">Powinno to być dołączone do projektu, wówczas inaczej wyglądałaby kwestia konkursu, a także możliwości odwoływania prezesa. Nota bene ona także nie została opisana w projekcie. Prezes może być odwołany bez podania przyczyny.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MaciejManicki">Udzielam głosu przedstawicielowi wnioskodawców, panu posłowi Janowi Lityńskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanLityński">Jeśli chodzi o kwestię kadencyjności i sposób odwoływania, jest to rzeczywiście pewien brak, po pierwszym czytaniu, jeśliby do niego doszło, należałoby to uściślić.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JanLityński">Jeśli chodzi o gwarancje, że wyłanianie prezesa drogą konkursu zniesie formułę przetargu, to powiem, że gwarancji nie ma żadnych. Pewne jest tylko to, że sposób ten ogranicza przetarg.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JanLityński">W taki sposób wyłaniani są dyrektorzy szkół i uważam, że jest to bardzo dobra praktyka. Czynnik polityczny jest ograniczony i znajduje się pod kontrolą.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JanLityński">Jeśli chodzi o odpowiedzialność ministra i odpowiedzialność komisji konkursowej, to jeżeli minister powoła komisję konkursową, to jest za nią odpowiedzialny. Jest odpowiedzialny za wynik pracy tej komisji. Parlament, który jest od kontroli rządu, może skontrolować, w jaki sposób kandydaci zostali wybrani i odrzuceni.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#JanLityński">Wyłanianie prezesa w drodze konkursu niewątpliwie zmniejsza przetarg polityczny, choć go całkowicie nie eliminuje.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#JanLityński">Nie rozumiem argumentu, który przytoczyła posłanka Ewa Tomaszewska, a mianowicie, że takiej zmiany nie należy wprowadzać w połowie kadencji Sejmu. Nie wiem dlaczego mielibyśmy taką zmianę wprowadzać pod koniec kadencji, a czy też na początku następnej. Argument ten nie jest argumentem merytorycznym. Uważam, że takie zmiany należy wprowadzać w trakcie trwania kadencji.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#JanLityński">Co do pytania, czy rząd może ustanowić kryteria wyboru kandydata, to uważam, że mógłby, ale lepiej jest, gdy owe kryteria są kontrolowane przez parlament.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#JanLityński">Ranga prezesa PFRON-u powinna być taka jak obecnie.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#JanLityński">Jeszcze poprawka do tego, o czym mówiła pani posłanka Ewa Tomaszewska, a mianowicie szef Urzędu Mieszkalnictwa jest stanowiskiem politycznym i nie powinien być wyłaniany w drodze konkursu, chyba że Sejm to zmieni. Zgadzam się natomiast, że prezes ZUS-u powinien być w przyszłości także wyłaniany w drodze konkursu.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#JanLityński">Rozpoczęliśmy zmiany od prezesa PFRON-u, gdyż naciski polityczne na to stanowisko są dużo większe niż np. na stanowisko prezesa ZUS-u. Mamy tu do czynienia z pewnego rodzaju dewiacją. Pewnie wynika to stąd, że PFRON dysponuje ogromną sumą pieniędzy. ZUS jedynie zbiera pieniądze i rozdziela je zgodnie z ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MaciejManicki">Uważam, że pojęcie „dewiacja” bardziej odnosi się do powołujących niż powoływanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanLityński">Nie zgłaszam zastrzeżeń do działalności żadnego prezesa, mówię tylko ogólnie o sytuacji i stwierdzam fakt, że prezesów PFRON-u było 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MaciejManicki">Proszę o odpowiedź przedstawiciela rządu na pytanie, kto obecnie jest prezesem PFRON-u?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Prezesem PFRON-u jest Włodzimierz Dobrowolski.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JoannaStaręgaPiasek">Co do pytania, co rząd zamierza zrobić z prezesami innych organizacji o charakterze rządowym, to na to pytanie nie umiem dzisiaj odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MaciejManicki">Dziękuję za tę wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AlicjaMurynowicz">Prawdą jest, że prezes PFRON-u dysponuje ogromnymi pieniędzmi. W związku z tym nie można porównywać dyrektora szkoły z prezesem PFRON-u.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AlicjaMurynowicz">Państwo mówicie, że w rozporządzeniu będą zawarte kryteria, ale nie znamy tych kryteriów.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#AlicjaMurynowicz">Wciąż nie wiem, jaki rodzaj umowy będzie obowiązywał prezesa PFRON-u?</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#AlicjaMurynowicz">Pan poseł Jan Lityński stwierdził także, że jeśli prezes będzie wyłoniony w drodze konkursu, to rola parlamentu będzie większa. Pytam się więc, w jakim stopniu? Projekt ustawy na ten temat nic nie mówi.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#AlicjaMurynowicz">Pan poseł mówi, że formuła przetargu politycznego zostanie zminimalizowana nie dając mi żadnych gwarancji, że komisja przetargowa nie będzie polityczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AnnaFilek">Chciałabym polemizować z panem posłem Janem Lityńskim, że częste zmiany na stanowisku prezesa PFRON-u są wynikiem nacisków politycznych. W czasie rządów jednej koalicji zmieniło się aż 3 prezesów. Były to zmiany merytoryczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RomanSroczyński">Nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie, w jakim trybie będą powoływani zastępcy prezesa PFRON-u?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MaciejManicki">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MaciejManicki">Zwracam uwagę, że wyczerpaliśmy czas przewidziany na dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanLityński">Funkcje kontrolne wiążą się z możliwościami tych funkcji. Kiedy zgłasza się 6 kandydatów i parlament ma możliwość oceny, który z kandydatów został wybrany, to jego funkcje kontrolne rosną.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JanLityński">Pani posłanko, Anno Filek, to że prezes zmieniał się trzykrotnie za kadencji jednej koalicji, wcale nie oznacza, że nie podlegał naciskom politycznym. Za każdym razem, kiedy zmieniała się ekipa rządząca, zmieniał się prezes PFRON-u. W tamtym czasie trzykrotnie zmienił się premier. Może to jest przypadek, ale uważam, że raczej nie.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#JanLityński">Zastępcy będą powoływani w dotychczasowym trybie.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#JanLityński">Jeśli chodzi o gwarancje, zwracam się teraz do posłanki Alicji Murynowicz, nie mogę ich obiecać, skoro wiem, że ich nie ma. Problem sprowadza się do tego, czy chcemy to stanowisko odpolitycznić, czy nie. Komisja konkursowa będzie ciśnieniem kontrolnym parlamentu. Musi się kierować kryteriami merytorycznymi, a nie politycznymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MaciejManicki">Wyczerpaliśmy dyskusję. Padł wniosek o odrzuceniu projektu w pierwszym czytaniu.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MaciejManicki">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o wyjaśnienie konsekwencji odrzucenia tego projektu w pierwszym czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W przypadku przegłosowania wniosku o odrzuceniu projektu w pierwszym czytaniu do sprawozdania trafi zapis o odrzuceniu projektu w całości.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeśli wniosek nie zostałby przegłosowany, państwo możecie od razu rozpocząć pracę nad projektem, albo wyłonić podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MaciejManicki">Chciałbym wiedzieć, co się dzieje na posiedzeniu plenarnym, jeśli trafi tam wniosek Komisji o odrzuceniu projektu w pierwszym czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Sejm może poprzeć stanowisko Komisji, ale nie musi. Wtedy występuje gros problemów o charakterze proceduralnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MaciejManicki">To znaczy, że Sejm może uchwalić ten tekst, który został załączony bez poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tak się może zdarzyć, ale jest jeszcze procedura drugiego czytania, która zakłada poprawki. W tym momencie zgłaszam, że Biuro Legislacyjne ma zastrzeżenia do samego tekstu. Może zostać zgłoszona poprawka, która spowoduje, że powstanie zupełnie nowy tekst projektu, nad którym państwo obecnie debatujecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MaciejManicki">Sytuacja jest już jasna. Padł wniosek, by zarekomendować Wysokiej Izbie odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Rozumiem, że rozmawiamy o druku zatytułowanym: „Projekt Legislacyjny”.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Projekt legislacyjny zawiera poprawki Biura Legislacyjnego KS. Chcieliśmy państwu ułatwić pracę i przygotowaliśmy tekst, który poprawia stan legislacyjny ustawy. Prosimy więc, by ten projekt traktować jako materiał roboczy. Drukiem oficjalnym jest druk 1084 i nad tym drukiem możecie państwo głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MaciejManicki">Przedstawiciel wnioskodawców wniósł autopoprawkę i nadał projektowi brzmienie projektu przygotowanego w porozumieniu z Biurem Legislacyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Podzielamy ten pogląd i wycofuję tę uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MaciejManicki">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#MaciejManicki">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za zarekomendowaniem Wysokiej Izbie odrzucenia druku nr 1084 z autopoprawką w pierwszym czytaniu?</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#MaciejManicki">Za zarekomendowaniem Wysokiej Izbie odrzucenia druku nr 1084 opowiedziało się 21 posłów, 6 posłów było przeciwnych, 1 poseł się wstrzymał od głosu.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#MaciejManicki">Stwierdzam, że Komisja zarekomendowała Wysokiej Izbie odrzucenie druku nr 1084 w pierwszym czytaniu.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#MaciejManicki">Czy pan poseł Jacek Szczot zechce podjąć się roli posła sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JacekSzczot">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MaciejManicki">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie widzę. Pan poseł Jacek Szczot został posłem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#MaciejManicki">Zamykam posiedzenie Komisji Polityki Społecznej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>