text_structure.xml
9.72 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławGeremek">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek obrad został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BronisławGeremek">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 2645. Proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekAmbroziak">Celem projektu jest dostosowanie trzech ustaw do zobowiązań, które wynikają z traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz z dyrektyw Unii Europejskiej. Można powiedzieć, że cała nowelizacja sprowadza się do dwóch zagadnień. Ustawy zostają dostosowane do dyrektyw, które mówią o pomocy publicznej, a także do przepisów traktatu o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej, które mówią o równym traktowaniu wszystkich podmiotów bez względu na ich narodowość. Dostosowanie polskiego prawa do tych przepisów jest głównym celem przedłożonej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JacekAmbroziak">Nowelizacja obejmuje trzy ustawy. Z ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków wykreślane są przepisy, które mogą być traktowane jako przepisy dotyczące pomocy publicznej. Podobna zmiana została wprowadzona do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, a szczególnie w dziale III tej ustawy. Jednocześnie nowelizowana jest ustawa o Narodowych Funduszach Inwestycyjnych, w której ujednolicony zostaje sposób traktowania obywateli wszystkich państw Unii Europejskiej. Likwidowany jest priorytet, który był do tej pory określony w tej ustawie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JacekAmbroziak">Tyle mogę państwu powiedzieć w dużym skrócie, tytułem uzasadnienia tego projektu. Sądzę, że nie ma sensu szersze omawianie zmian, gdyż są one bardzo czytelne. Dodam jedynie, że wszystkie zmiany wejdą w życie z dniem wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławGeremek">Projekt ustawy jest dość krótki. Do projektu dołączono wszystkie niezbędne załączniki, które są wymagane przez regulamin.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BronisławGeremek">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyOsiatyński">Chcę zadać kilka pytań. Na prośbę przewodniczącego Komisji dość dokładnie zapoznałem się z tym projektem. Mogę stwierdzić, że nie wykracza on poza zakres dostosowania polskiego prawa do wymogów Unii Europejskiej. Zaproponowane w projekcie zmiany zapewniają utrzymanie przyjętych ścieżek prywatyzacyjnych i komercjalizacyjnych do dnia wejścia Polski do Unii Europejskiej. Można powiedzieć, że planowane zmiany spełniają wymogi określone w prawie Unii Europejskiej w najpóźniejszym możliwym terminie. Pod tym względem projekt ustawy nie budzi żadnych wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyOsiatyński">W kilku fragmentach uzasadnienia projektu ustawy znalazły się niezbyt precyzyjne sformułowania. Chcę prosić pana ministra o ich doprecyzowanie. W uzasadnieniu do art. 1 napisano, że zaniechanie stosowania zamiany wierzytelności na akcje w trybie rozdziału 4 ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków nie wywoła negatywnych skutków w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstw, gdyż podobnie jak w przypadku komercjalizacji z konwersją wierzytelności, instrument ten z założenia miał charakter epizodyczny. Co oznacza to stwierdzenie w kategoriach liczb? Ile było takich przypadków? Jaka była wartość przeprowadzonej zamiany wierzytelności na akcje?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyOsiatyński">Następne pytanie dotyczy uzasadnienia do art. 3, w którym zmieniany jest dział III ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Regulacja dotyczy procesu komercjalizacji z konwersją wierzytelności. W uzasadnieniu napisano: „W dotychczasowej praktyce prywatyzacyjnej sprzedaż ratalna miała znaczenie symboliczne”. Tu także chciałbym prosić o podanie konkretnych danych. Ile było tego typu prywatyzacji? Jaka była ich wartość?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JerzyOsiatyński">Kolejna uwaga dotyczy zmiany art. 51 ust. 1 pkt 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, w którym określony został dla akcjonariuszy wymóg zamieszkania w kraju. W uzasadnieniu napisano, że odstąpienie od tego wymogu nie przyczyni się do masowego udziału osób zagranicznych w tworzeniu tzw. spółek pracowniczych, bowiem dotychczasowa praktyka wykazała brak zainteresowania ze strony obywateli państw obcych tą ścieżką prywatyzacji. Napisano także, że ich dotychczasowy udział w spółkach leasingujących majątek przedsiębiorstwa państwowego był możliwy pod warunkiem uzyskania zgody ministra skarbu państwa. Ile było takich przypadków i jakie miały znaczenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BronisławGeremek">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JacekAmbroziak">Na podstawie przepisów rozdziału 3 ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw, akcje zostały udostępnione w 16 przypadkach. Na podstawie przepisów rozdziału 4 tej ustawy 117 przedsiębiorstw skorzystało z zamiany wierzytelności na akcje.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JacekAmbroziak">Natomiast przepisy art. 35 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych były wykorzystane wobec 33 przedsiębiorstw. Można powiedzieć, że w porównaniu z liczbą przedsiębiorstw, które były prywatyzowane, przypadki te nie miały większego znaczenia. Sprzedaż przedsiębiorstw na raty w ogóle nie obejmowała podmiotów zagranicznych. Nie było także przypadków, żeby o taką formę sprzedaży występowały spółki pracownicze. Ten przepis nie był wykorzystywany. Podmioty zagraniczne zazwyczaj płacą gotówką.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BronisławGeremek">Dziękuję za te wyjaśnienia. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu ustawy? Przypomnę, że Biuro Legislacyjne zaproponowało wykreślenie z tytułu ustawy wyrazów „w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej”. Wydaje się, że te wyrazy są zbędne. Rozumiem, że pan minister akceptuje tę poprawkę. Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że tytuł ustawy został przyjęty wraz z tą poprawką.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BronisławGeremek">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 1 i 2? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że art. 1 i 2 zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#BronisławGeremek">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3. Biuro Legislacyjne zaproponowało wykreślenie w art. 3 pkt 3 i 4 wyrazu „następujące”. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#BronisławGeremek">Uznaję, że poprawki zostały przyjęte. Czy są inne uwagi do art. 3? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#BronisławGeremek">Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#BronisławGeremek">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 4 i 5? W art. 5 przyjęto, że ustawa wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczypospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. Takie rozwiązanie jest zgodne z zaleceniami naszej Komisji. Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#BronisławGeremek">Stwierdzam, że art. 4 i 5 zostały przyjęte. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#BronisławGeremek">Czy Urząd Komitetu Integracji Europejskiej ma uwagi do przyjętego przez Komisję projektu ustawy wraz z poprawkami? Czy projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AgataWiśniewska">Nie zgłaszam uwag co do braku zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BronisławGeremek">Pozostało nam przyjęcie całej ustawy. Czy ktoś z państwa ma uwagi do projektu wraz z przyjętymi poprawkami? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BronisławGeremek">Stwierdzam, że projekt został przyjęty i zostanie przedłożony Sejmowi.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#BronisławGeremek">W imieniu prezydium Komisji proponuję, żeby sprawozdawcą tego projektu był poseł Jerzy Osiatyński. Czy są inne kandydatury? Czy ktoś ma uwagi do tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#BronisławGeremek">Stwierdzam, że Komisja wybrała posła Jerzego Osiatyńskiego na sprawozdawcę tego projektu.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#BronisławGeremek">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Następne posiedzenie Komisji odbędzie się jutro o godz. 12. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>