text_structure.xml 25.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszMazowiecki">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny został uzupełniony o punkt dotyczący zmiany w składzie prezydium Komisji. Czy są inne uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Uważam porządek dzienny za przyjęty. Witam przedstawicieli rządu i innych przybyłych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszMazowiecki">Rozpoczniemy od punktu dotyczącego zmiany w składzie osobowym. Na poprzednim posiedzeniu Komisji informowałem państwa, że pan poseł Janiak w imieniu klubu Akcji Wyborczej Solidarność złożył pismo, w którym klub wnosi o zmianę w składzie prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszMazowiecki">Proszę przedstawiciela AWS o przedstawienie wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MichałKamiński">Klub parlamentarny Akcji Wyborczej Solidarność nie posiada w tej chwili reprezentanta w prezydium Komisji Integracji Europejskiej, z uwagi na fakt decyzji politycznej, jaką podjął pan poseł Adam Słomka i klub AWS, w wyniku czego nasze drogi się rozeszły. Nie oceniając tego faktu, nie sposób nie skonstatować, że klub AWS nie ma w tej chwili swojego reprezentanta w prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MichałKamiński">Klub parlamentarny AWS składa wniosek o zmianę na stanowisku wiceprzewodniczącego Komisji, wysuwając kandydaturę pana posła Zbigniewa Chrzanowskiego, posła ziemi ostrołęckiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy klub składa wniosek o odwołanie pana posła Słomki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MichałKamiński">Klub AWS desygnował pana posła Słomkę na to stanowisko jako reprezentanta naszego klubu. W związku z wygaśnięciem członkostwa pana posła Słomki w klubie AWS, nasz klub utracił reprezentanta w prezydium Komisji. Należy więc albo podjąć uchwałę o rozszerzeniu składu prezydium, albo odwołać pana posła Słomkę powołując na jego miejsce pana posła Chrzanowskiego. Właśnie tej treści wniosek składam w imieniu klubu AWS - proszę o odwołanie pana posła Słomki ze stanowiska wiceprzewodniczącego Komisji i powołanie w to miejsce pana posła Chrzanowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy istnieje możliwość rozszerzenia składu prezydium Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszMazowiecki">Komisja Integracji Europejskiej jest komisją średnią, a takie mają trzech wiceprzewodniczących.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszMazowiecki">Czy przed poddaniem wniosku pod głosowanie ktoś z państwa chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AdamSłomka">Cieszę się, że klub parlamentarny AWS ujawnił wreszcie swoje zamiary. W piśmie skierowanym do pana przewodniczącego zawarta była inna treść niż w złożonym dzisiaj wniosku. W piśmie zapisano propozycję dotyczącą zmiany składu prezydium Komisji, a nie o odwołanie kogokolwiek. Nie było żadnych przeszkód, aby klub zwrócił się do pana przewodniczącego o poszerzenie składu prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AdamSłomka">Chodzi jednak w istocie o coś zupełnie innego, a mianowicie o polityczną decyzję nie umotywowaną żadnymi względami merytorycznymi. Dotychczas istniała tradycja parlamentarna, którą w poprzedniej kadencji Sejmu szanowała nawet koalicja SLD-PSL, że wszystkie kluby i koła, niezależnie od zmian strukturalnych, jakie zachodzą, są reprezentowane w prezydiach Komisji. Nawet w sytuacji, gdy koalicja SLD-PSL miała większość 3/5 w Sejmie, w prezydiach Komisji zasiadali reprezentanci opozycji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AdamSłomka">Dzisiaj panowie z klubu AWS składają wniosek niezgodny ze zwyczajami parlamentarnymi, aby pozbyć się przedstawiciela jakiejś opcji politycznej. Uważają oni, że należy im się miejsce w prezydium Komisji Integracji Europejskiej. Motywacja i uzasadnienie tego wniosku są dalekie od zwyczajów parlamentarnych i niesłychanie charakterystyczne dla poczynań AWS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarianDembiński">To co państwo usłyszeli przed chwilą, oceńcie państwo sami. Nie będę tego komentować. Wiara pana posła Słomki, że klub AWS dokonuje rozbojów politycznych, jest jego tradycyjnym sposobem wyrażania się. Czyni tak zawsze.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarianDembiński">Proszę pamiętać, że to klub AWS desygnował pana posła na to stanowisko i normalnym rozwiązaniem byłoby, gdyby w momencie opuszczenia klubu AWS pan sam zrezygnował ze stanowiska wiceprzewodniczącego, ponieważ w prezydium Komisji reprezentował pan właśnie nasz klub.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarianDembiński">Nie widzę nic zdrożnego w działaniu klubu AWS. Jest to porządkowanie sytuacji, którą sam pan stworzył. Uważam, że uzasadniony jest wniosek złożony przez pana posła Kamińskiego, aby najpierw odwołać pana, a następnie powołać w to miejsce pana posła Chrzanowskiego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MarianDembiński">Jeżeli pan poseł Słomka uważa, że jego koło powinno być reprezentowane w prezydium Komisji, proszę złożyć stosowny wniosek, który rozpatrzymy. Jest to procedura zgodna z tradycją parlamentarną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MichałKamiński">Chcę się odnieść do wypowiedzi pana posła Słomki, który nie do końca precyzyjnie ocenił sytuację. Nie jestem wprawdzie takim znawcą tradycji parlamentarnej jak pan poseł Słomka, natomiast chyba sprzeczny ze zwyczajami jest fakt, iż największy w Sejmie klub parlamentarny nie posiada reprezentanta w prezydium Komisji Integracji Europejskiej. Nie wynika to z niezrozumiałych faktów, lecz jest wynikiem opuszczenia przez pana posła Słomkę naszego klubu. Nie jest to akt bandytyzmu politycznego, lecz właśnie politycznej kultury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AdamSłomka">Można kogoś odwołać i nie jest to nic złego. Jednak prosiłbym, aby była zachowana zasada prawdy. Informacja, iż sam zrezygnowałem z członkostwa w klubie AWS, jest nieprawdziwa. Dwóch moich przedmówców mijało się z prawdą, co akurat w przypadku klubu AWS jest permanentnym zachowaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzJaniak">To prawda, pan poseł Słomka został wyrzucony z klubu AWS. Proszę w imieniu klubu o zamknięcie dyskusji i przejście do realizacji wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AdamSłomka">Po drugie zwracam uwagę, że wszelkie zmiany muszą być motywowane względami merytorycznymi. Nie należy mówić, że nam się należy miejsce i dlatego kogoś wyrzucamy. Nic nie stało na przeszkodzie, aby klub AWS zwrócił się do pana przewodniczącego z wnioskiem o powołanie do prezydium jego przedstawiciela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszMazowiecki">Zamykam dyskusję w tej sprawie. Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszMazowiecki">Kto z państwa jest za odwołaniem pana posła Adama Słomki ze składu prezydium Komisji Integracji Europejskiej?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#TadeuszMazowiecki">W głosowaniu wniosek został przyjęty większością 12 głosów, przy 1 głosie przeciwnym, 9 osób wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#TadeuszMazowiecki">Kto z państwa jest za powołaniem do składu prezydium Komisji pana posła Zbigniewa Chrzanowskiego?</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#TadeuszMazowiecki">W głosowaniu wniosek został przyjęty większością 20 głosów, przy braku głosów przeciwnych i 1 osobie wstrzymującej się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#TadeuszMazowiecki">Dziękuję panu posłowi Adamowi Słomce za pracę w prezydium Komisji. Proszę pana posła Chrzanowskiego o zajęcie miejsca w prezydium.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#TadeuszMazowiecki">Przechodzimy do omówienia drugiego punktu porządku dziennego - opinii dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie rządowego projektu ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych oraz zmianie innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#TadeuszMazowiecki">Otrzymali państwo dwie opinie sporządzone przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Wydanie takiej opinii zostało nam zlecone przez Prezydium Sejmu. Nasza rola ogranicza się do wydania opinii dotyczącej stopnia zgodności lub niezgodności projektu ustawy z prawem europejskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyJaskiernia">Jest to ważny moment w pracach naszej Komisji, ponieważ po raz pierwszy w tej kadencji Sejmu będziemy realizować procedurę ustalenia stopnia zgodności lub niezgodności projektu z prawem europejskim.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JerzyJaskiernia">W związku z tym chciałbym wyrazić trzy refleksje generalne. Musimy najpierw uzgodnić na forum Komisji, w jaki sposób mamy zamiar procedować. Nasza Komisja opracowała projekt uchwały Sejmu dotyczącej zmiany regulaminu, tak aby kompleksowo badana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej była zgodność projektów aktów prawnych z prawem Unii Europejskiej na wszystkich etapach prac nad nimi. Jeśli projekt uzyska akceptację Sejmu, właściwe byłoby powołanie podkomisji stałej do spraw badania zgodności projektów z prawem europejskim. Musimy posiadać wewnętrzną 'maszynę' przygotowującą dla Komisji stanowiska w tych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JerzyJaskiernia">Sądzę, że opracowanie przez całą Komisję opinii w sprawie zgodności danego projektu w trakcie jednego posiedzenia jest raczej trudne do wykonania. Pomijam fakt, że opinię BSiE otrzymaliśmy przed chwilą i naturalnie nie można rozpatrywać takich kwestii „z marszu”.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JerzyJaskiernia">Abstrahując od tej konkretnej sytuacji, logika działań jest następująca - i ją właśnie proponuję - że w przypadku kierowania przez Prezydium Sejmu do Komisji projektów celem wyrażenia opinii, na forum Komisji dokonujemy ogólnego osądu projektu, wysłuchujemy przedstawicieli rządu, powołujemy podkomisję, która analizuje projekt szczegółowo, wysłuchuje opinii ekspertów, dokonuje koordynacji zdań z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej i ta podkomisja prezentuje nam projekt decyzji Komisji. Kolegialnie projekt zostaje oceniony w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#JerzyJaskiernia">Taka procedura wydaje się być racjonalna. Badanie zgodności prawa z acquis communautaire jest trudną funkcją. Rząd często pracuje tygodniami, aby ustalić tę zgodność. W Sejmie nie jest to wymagane, ale byłoby wielkim spłyceniem naszej roli, gdybyśmy ograniczyli się do szybkiego przejrzenia dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#JerzyJaskiernia">Proponuję, aby dzisiaj przeprowadzić dyskusję generalną prezentującą problemy zawarte w dostarczonych nam dokumentach i powołać podkomisję, mającą na celu sprawdzenie zgodności projektu ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych z prawem europejskim z zadaniem, aby podkomisja w miarę szybko przedstawiła Komisji swoją rekomendację. W tej chwili mamy już podkomisję badającą sprawy związane z funduszami PHARE. W przypadku projektów budżetów również przyjęta jest tradycja, iż sprawozdawca Komisji przygotowuje referat, który nakreśla członkom Komisji istotę sprawy, a dopiero po wysłuchaniu wypowiedzi posła sprawozdawcy Komisja ma zwyczaj podejmować w tej kwestii decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BogumiłBorowski">Jest to pierwszy projekt ustawy, wobec którego mamy wypowiedzieć się w sprawie jego zgodności z prawem wspólnotowym. Z przedłożonej nam dokumentacji wynika, iż zarówno ustawa z 29 lipca 1992 roku o grach losowych i zakładach wzajemnych, jak też przedłożony projekt są niezgodne z obowiązującym prawem wspólnotowym.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#BogumiłBorowski">Takich przypadków będzie w naszej pracy więcej. Złożyliśmy bowiem projekt zmiany regulaminu Sejmu, która spowoduje, że napływ takich projektów będzie wzmożony.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#BogumiłBorowski">Popieram więc wniosek pana posła Jaskierni o powołanie podkomisji ze szczególnym udziałem w niej prawników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszMazowiecki">Chcę odnieść się do sugestii proceduralnej pana posła Jaskierni. Nie ulega wątpliwości, że po zmianie regulaminu Sejmu w duchu naszego projektu uchwały, trzeba będzie powołać podkomisję stałą. Mam natomiast wątpliwość, czy w tej chwili powinniśmy procedować w sposób zaproponowany przez pana posła.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszMazowiecki">W sprawie projektu ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych dysponujemy obszernymi opiniami Biura Studiów i Ekspertyz KS. Należy pamiętać, że takie opinie będą podstawą dla pracy podkomisji stałej. Co miałaby zrobić podkomisja powołana dla rozpatrzenia sprawy projektu omawianego dzisiaj projektu? Jeśli Komisja podejmie taką decyzję, nie będę oponować. Wydaje mi się jednak, że w tej kwestii sytuacja jest jasna. Na podstawie dwóch opinii można byłoby sprecyzować nasze stanowisko w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#TadeuszMazowiecki">Komisja Integracji Europejskiej powinna ograniczyć się tylko do ustalenia zgodności lub niezgodności danego projektu z prawem europejskim. O merytorycznej stronie projektu decyduje właściwa komisja sejmowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyJaskiernia">Istotne są tu dwa aspekty. Pierwszy z nich dotyczy rangi naszej Komisji. Alternatywą rozważaną przez Sejm było rozpatrywanie projektów przez dwie Komisje. Biorąc pod uwagę doświadczenia poprzedniej kadencji Sejmu, istniała Komisja Ustawodawcza, która wspólnie z Komisją właściwą merytorycznie rozpatrywała dany projekt.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JerzyJaskiernia">Sejm po zasięgnięciu naszej opinii zdecydował się na przyjęcie wariantu, w którym to Komisja Integracji Europejskiej będzie opiniować projekty. Dzisiaj po raz pierwszy pracujemy nad opinią Komisji do projektu ustawy i wydaje się, że powinniśmy podejść do tego z należytą starannością. Ekspertyza BSiE podpisana przez pana Macieja Nowakowskiego jest niewątpliwie ważna, ale w żadnym wypadku udostępnienie dokumentu tuż przed posiedzeniem Komisji nie może być substytutem właściwego naszego działania.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JerzyJaskiernia">Podkomisja dokonałaby w czasie swojej pracy doboru ekspertów i opinii potrzebnych do sformułowania końcowego stanowiska. W omawianym dzisiaj przypadku mamy do czynienia z niezgodnością zapisów ustawy z prawem europejskim. Pan minister Wojcieszczuk sygnalizował już przygotowanie kompleksowego rozwiązania w tym zakresie, które spełniałoby wymogi prawnej zgodności. Mówiono o terminie lutowym. Ryzyko rozstrzygania problemu istnieje. Wydaje się, że właściwa jest procedura, w której podkomisja bez zwłoki przedstawi nam projekt stanowiska, który powstanie na podstawie zamówionych ekspertyz z różnych źródeł. Pomoc obsługi prawnej Sejmu nie może przecież zastępować naszej decyzyjności w rozstrzyganiu kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekMazurkiewicz">Mówimy o dwóch sprawach. Pierwsza dotyczy procedury w tej konkretnej kwestii. Jednak dzisiaj stworzymy precedens naszego postępowania w takich sprawach w ogóle. Procedura ta jest antycypacją zmiany regulaminu Sejmu, jaka zostanie wkrótce dokonana.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MarekMazurkiewicz">Rozumiejąc intencje pana przewodniczącego, który twierdzi, że ta sprawa jest wyjaśniona dostatecznie klarownie, poparłbym jednak wniosek o powołanie podkomisji lub zespołu, który przygotuje projekt wniosku dla Komisji.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#MarekMazurkiewicz">Przekazano nam wniosek dotyczący druku nr 574. Ekspertyzy dotyczą treści nowelizacji objętej tym drukiem, gdzie w konkluzji stwierdza się, iż projekt ustawy nowelizującej nie jest sprzeczny z prawem europejskim, ale równocześnie rząd nie wykonał obowiązku wynikającego z art. 44 Układu stowarzyszeniowego. Jednocześnie znaleźliśmy w swoich teczkach poselskich projekt innej nowelizacji tej samej ustawy, skierowany przez rząd w trybie pilnym i objęty drukiem nr 722.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#MarekMazurkiewicz">Mam pytanie do przedstawiciela rządu. Czy drukiem nr 722 rząd skłonny jest rozszerzyć swoją inicjatywę ustawodawczą o kwestie stanowiące wady ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych, związane z nieuwzględnieniem treści art. 44 Układu Europejskiego?</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#MarekMazurkiewicz">Jeżeli uzyskamy od rządu deklarację, że w trybie pilnym drukiem nr 722 został zniwelowany błąd, to możemy mieć zaufanie do rządu w sprawie przedłożenia do 1 lutego 1999 roku, zgodnie z postanowieniami Układu Europejskiego, projektu usuwającego wadliwość ustawy. Jeśli rząd nie potrafi w tej chwili nam tego oświadczyć, powinniśmy zawiesić rozpatrywanie tego projektu do czasu wyjaśnienia tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JózefPilarczyk">Jestem tego samego zdania co koledzy i sądzę, że powinniśmy powołać podkomisję lub zespół do rozpatrzenia sprawy, tym bardziej że jedną z opinii dostaliśmy dzisiaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanWojcieszczuk">Wymienione dwa projekty nowelizacji ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych nie są ze sobą powiązane. Wniosek nowelizacyjny rządu dotyczy wykorzystania pieniędzy, które w 1997 roku rząd uzyskał z dopłat do gier losowych, na koszty związane z usuwaniem skutków powodzi w 1997 roku. Była to zmiana wynikająca z reakcji na bieżącą sytuację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekMazurkiewicz">Jeżeli rację ma ekspert BSiE, pan Maciej Nowakowski, to rząd polski obowiązany jest - zgodnie z art. 44 i 55 Układu Europejskiego - doprowadzić do zgodności z prawem europejskim tej ustawy. Zawiera ona bowiem ewidentną lukę ze względu na naruszenie zasady równoprawności wszystkich podmiotów. Czy rząd jest w stanie do 1 lutego 1999 roku wystąpić ze stosowną inicjatywą ustawodawczą? Wówczas nadalibyśmy bieg obu cząstkowym inicjatywom. Jeśli nie, powinniśmy sygnalizować Sejmowi niekompletność inicjatywy ustawodawczej rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanWojcieszczuk">Pan poseł Jaskiernia zauważył słusznie na początku posiedzenia, że rząd przygotowuje kompleksową nowelizację ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych. Nowelizacja ta będzie uwzględniać wymagania wynikające z Układu Europejskiego, które z dniem 1 lutego 1999 roku polski system prawny powinien spełnić. Uważam, że do końca grudnia bieżącego roku taki projekt zostanie przygotowany i na początku 1999 roku przedstawimy go państwu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JanWojcieszczuk">Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na jedną kwestię. Skąd wzięła się przedłożona nowelizacja ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych? Ministerstwo Finansów, w związku informacjami napływającymi z prokuratur, policji, urzędów skarbowych uznaliśmy, że w szerokim zakresie pojawia się „szara strefa” na rynku gier losowych. Chodzi o automaty do gry.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JanWojcieszczuk">Minister finansów przedstawił więc projekt nowelizacji ustawy, który obejmowałby sprawę owej „szarej strefy” w dziedzinie gier losowych. Chcieliśmy to zrobić jak najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JanWojcieszczuk">Równolegle pracujemy nad głównym uregulowaniem rynku gier hazardowych w Polsce. Sądzimy, że na początku 1999 roku projekt nowelizacji przedstawimy Wysokiej Izbie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszMazowiecki">Czy dobrze zrozumiałem, że nowelizacja przewiduje usunięcie głównego problemu, jakim jest dopuszczenie podmiotów zagranicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanWojcieszczuk">W kompleksowej nowelizacji znajdą się zmiany dostosowujące ustawę o grach losowych i zakładach wzajemnych do wymogów Układu Europejskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JerzyJaskiernia">Dotychczasowa dyskusja potwierdza moją opinię, iż istnieją problemy, które trzeba rozwiązać. Proszę pana ministra o dostarczenie nam chociaż założeń nowelizacji. Powinno to stać się przedmiotem analizy podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszMazowiecki">Ustosunkujemy się do tego wniosku po przerwie, ponieważ za chwilę w Sejmie odbędą się głosowania. Zarządzam przerwę.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#TadeuszMazowiecki">Wznawiam posiedzenie. Mam pytanie do pana ministra. Z czego wynika termin 1 lutego 1999 roku? Czy rząd przewiduje, że w wymienionym terminie zostaną zaproponowane wszystkie zmiany związane z wymogami Układu Europejskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanWojcieszczuk">Termin 1 lutego 1999 roku wynika z wyliczenia 5 lat od wejścia w życie Układu Europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JanWojcieszczuk">Przed tym terminem rząd przedstawi projekt nowej ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych, który będzie zgodny z art. 44 Układu Europejskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszMazowiecki">W pracach naszej Komisji nastąpi zmiana po wejściu w życie nowego zapisu w regulaminie Sejmu. Wówczas powinniśmy powołać stałą podkomisję. Doraźnie zaś uważałem, że w tej sprawie ekspertyzy Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu jasno pokazują, jakie braki występują w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#TadeuszMazowiecki">W tej chwili proponuję powołać nieduży zespół pod przewodnictwem pana posła Jaskierni, który przeanalizuje kwestię projektu ustawy i przedstawi Komisji wnioski.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#TadeuszMazowiecki">W składzie Komisji nastąpiły zmiany, o których jeszcze nie wszystko wiem. Myślałem na przykład, że pan poseł Rudnicki mógłby wziąć udział w pracach zespołu, ale słyszę, iż pan poseł zrezygnował z prac w Komisji Integracji Europejskiej. Bardzo żałuję, że odchodzi od nas prawnik z klubu AWS, który interesuje się prawem europejskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KazimierzJaniak">Postaram się przekonać pana posła Rudnickiego, aby pozostał w składzie Komisji Integracji Europejskiej. Pan poseł zgłosił dzisiaj swój akces do nowo powołanej stałej Komisji. Może powinniśmy przełożyć powołanie zespołu do czasu ostatecznej deklaracji pana posła Rudnickiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyJaskiernia">Jestem przeciwny przekładaniu tej decyzji. Nie opóźniajmy pracy zespołu. Kiedy będziemy tworzyć stałą podkomisję, wówczas pan poseł Rudnicki byłby pożądany w jej składzie.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JerzyJaskiernia">Z naszej strony proponuję takich prawników jak pan poseł Mazurkiewicz, panie posłanki Pasternak i Pusz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszMazowiecki">Proponuję, aby zespół był mały. Proszę o zgłaszanie kandydatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzJaniak">Proponujemy kandydaturę posła Michała Kamińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszMazowiecki">Proponuję kandydaturę pana posła Folwarcznego.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#TadeuszMazowiecki">Poddaję pod głosowanie wniosek o powołanie zespołu w składzie posłowie: Jerzy Jaskiernia, Michał Kamiński i Andrzej Folwarczny. Kto jest za powołaniem takiego zespołu?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#TadeuszMazowiecki">W głosowaniu wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#TadeuszMazowiecki">Bardzo istotne jest dla nas oświadczenie rządu dotyczące złożenia w najbliższym czasie projektu kompleksowej nowelizacji ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych. Czekamy na ten projekt.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#TadeuszMazowiecki">Zamykam rozpatrywanie tego punktu porządku dziennego. Czy w sprawach różnych są osoby chętne do zabrania głosu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#TadeuszMazowiecki">Dziękuję za przybycie i udział w dyskusji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>