text_structure.xml
15 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewKaniewski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Zgodnie z dostarczonym państwu porządkiem dziennym, odbędziemy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych. Do reprezentowania rządu została upoważniona pani dyrektor Bogumiła Kasperowicz. Proszę panią dyrektor o wprowadzenie do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogumiłaKasperowicz">Zgodnie z ustawą - Prawo działalności gospodarczej, działalność gospodarcza wykonywana dotychczas na podstawie koncesji, z dniem wejścia w życie tej ustawy, staje się działalnością objętą wymogiem uzyskania zezwolenia. Art. 98 ustawy stanowi, iż muszą być ustawowo określone: zakres i warunki wykonywania działalności gospodarczej oraz informacje i dokumenty wymagane przy składaniu wniosku o wydanie zezwolenia. Wytyczne te spełnia projekt ustawy, będący przedmiotem obrad Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BogumiłaKasperowicz">Treść projektu zawiera podstawowe definicje spirytusu, wyrobów spirytusowych oraz wyrobów tytoniowych. Precyzuje zakres i warunki wykonywania działalności gospodarczej polegającej na wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych. Określa elementy wniosku oraz dokumenty i informacje, które należy dołączyć do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności, o której mowa w ustawie. Ponadto określa obowiązki przedsiębiorcy w zakresie wykonywanej działalności oraz zawiera katalog sankcji stosowanych w przypadku naruszenia zasad jej wykonywania.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BogumiłaKasperowicz">Wejście w życie tej ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Komitet Integracji Europejskiej w swojej opinii stwierdził, że materia projektu ustawy oraz dołączonego do niej projektu rozporządzenia są objęte prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewKaniewski">Rząd proponuje, aby ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2001 r. i tym samym stawia parlament w trudnej sytuacji, bo chociaż nie nadano temu projektowi trybu pilnego, to jednak prace nad nim powinny przebiegać w takim trybie. W związku z tym chcę zapytać dlaczego tak późno został skierowany do Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BogumiłaKasperowicz">Dość długo pracowaliśmy nad projektem ustawy, gdyż reguluje on trudną materię. Jednak zasadniczą przeszkodą okazało się bardzo duże obciążenie Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów oraz Rady Ministrów projektami ustaw związanych z dostosowanie prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej. Z Ministerstwa Gospodarki otrzymałam informację, że niedługo odbędzie się trzecie czytanie projektu nowelizacji ustawy - Prawo działalności gospodarczej, w którym zawarta jest propozycja wydłużenia okresu obowiązywania wydanych koncesji do 30 czerwca 2001 r. Gdyby nie udało się zmienić ustawy - Prawo działalności gospodarczej, to od 1 stycznia 2001 r. działalność polegająca na produkcji spirytusu i wyrobów spirytusowych oraz ich rozlewie, a także na wytwarzaniu wyrobów tytoniowych nie podlegałaby koncesjonowaniu ani zezwoleniu do momentu wejścia w życie projektowanej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewKaniewski">Tym bardziej parlament został postawiony w trudnej sytuacji. Sama pani powiedziała, że materia projektu ustawy jest trudna, więc nie można oczekiwać od posłów, że niemal „od ręki” projekt zamienią w obowiązujące prawo. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyZając">Mam rozumieć, że jeśli ta ustawa nie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2001 r., to wówczas każdy będzie mógł produkować spirytus i jego wyroby i je sprzedawać?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BogumiłaKasperowicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewKaniewski">Kiedy projekt ustawy był konsultowany z organizacjami producentów, na których zostanie nałożony obowiązek ubiegania się o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej? Jak długo trwały te konsultacje? Czy problem był tak złożony, że trzeba było poświęcić relatywnie dużo czasu po to, aby osiągnąć konsens? Jak to wyglądało?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BogumiłaKasperowicz">Projekt ustawy został przekazany do uzgodnień międzyresortowych w czerwcu br. Chcę podkreślić, że nie wzbudził on kontrowersji i dyskusji, gdyż dla przedsiębiorców, którzy do tej pory wykonują działalność na podstawie koncesji, projektowane przepisy nie wnoszą nic takiego, co nie jest im znane. Projekt ustawy był konsultowany także ze związkami zawodowym. Powtarzam, późne przekazanie projektu ustawy do Sejmu wynika z obciążenia KERM i Rady Ministrów projektami ustaw mających na celu harmonizowanie prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzWalendzik">Z tej racji, że byłem sprawozdawcą projektu ustawy - Prawo działalności gospodarczej po jej rozpatrzeniu przez Komisje, przypomnę, że przedłużyliśmy okres vacatio legis w stosunku do propozycji rządu. Moim zdaniem, opartym na harmonogramie plenarnych obrad Sejmu, nie ma szans na to, aby ustawa weszła w życie w przewidzianym dla niej terminie. Powstanie zatem luka prawna, ale nie z winy Sejmu lecz projektodawców, którzy rok temu wiedzieli, że trzeba przygotować projekt ustawy, zgodnie z postanowieniami zawartymi w ustawie - Prawo działalności gospodarczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Projekt ustawy nie jest długi, ale sądzę, że trzeba mu będzie poświęcić przynajmniej dwa posiedzenia Komisji. Chcę zapytać panią dyrektor, czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby wniesienie jednoartykułowej nowelizacji ustawy - Prawo działalności gospodarczej, przedłużającej o dwa lub trzy miesiące obowiązywanie wydanych koncesji? W ten sposób nie powstałaby luka prawna, która dla rządu będzie punktem ujemnym, bo zezwala się na produkcję wyrobów spirytusowych i tytoniowych bez jakichkolwiek ograniczeń?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KarolŁużniak">Jestem zaniepokojony projektowanymi regulacjami w kontekście sytuacji, w jakiej znajduje się polski przemysł spirytusowy. Można już mówić o zapaści ekonomicznej „Polmosów”. Wiele państw utrzymało monopol w branżach spirytusowej i tytoniowej. Czy jest jakaś ocena resortu skutków projektu ustawy dla tych branż?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KarolŁużniak">Są to wstępne moje pytania, ponieważ środowisko, z którym współpracuję, dopiero dzisiaj zapoznało się z projektem ustawy. Pani dyrektor zapewniała, że projekt był konsultowany ze związkami zawodowymi. Towarzyszy mi przedstawiciel Sekcji Krajowej NSZZ Solidarność, który jest innego zdania.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KarolŁużniak">Nie mam opinii związku zawodowego przemysłu tytoniowego na temat projektu ustawy. Wiem, że w tej branży jest jedno przedsiębiorstwo państwowe. Nie potrafię jeszcze zająć stanowiska wobec opinii Komitetu Integracji Europejskiej, iż przedmiot projektowanych regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej, gdyż mam informacje, że branża spirytusowa i tytoniowa w państwach europejskich mają strukturę monopolu państwowego.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KarolŁużniak">Reasumując, zastrzegam sobie prawo do przedstawienia opinii na temat projektu ustawy. Ponadto proszę panią dyrektor, aby wyjaśniła sprawę konsultacji tego projektu ze związkami zawodowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzWalendzik">Jeszcze raz nawiążę do spraw proceduralnych i powtórzę, że istnieje niebezpieczeństwo, iż powstanie luka prawna. Czy w tej sytuacji Komisja nie mogłaby wystąpić z inicjatywą ustawodawczą i przedłużyć vacatio legis tego przepisu ustawy - Prawo działalności gospodarczej, który znosi koncesje i w to miejsce wprowadza zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BogumiłaKasperowicz">Nie śledzę przebiegu prac Sejmu nad projektami ustaw, natomiast dowiedziałam się, że w pakiecie projektów nowelizacji ustaw, który przygotował minister sprawiedliwości, a które zostały skierowane do trzeciego czytania, jest projekt nowelizacji ustawy - Prawo działalności gospodarczej, którego celem jest przedłużenie do 30 czerwca 2001 r. prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie wydanych koncesji. W tym pakiecie jest m.in projekt ustawy o zmianie ustawy o rejestrze sądowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewKaniewski">Dzisiaj możemy tylko podjąć decyzję o powołaniu podkomisji i skierowaniu do niej projektu ustawy z sugestią, aby szybko przedstawiła sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogumiłaKasperowicz">Nie odpowiedziałam jeszcze na pytania pana posła Karola Łużniaka. Nie przypominam sobie, aby projekt ustawy nie został wysłany do organizacji związkowych. Otrzymały go także organizacje zawodowe, a mianowicie Krajowa Rada Przetwórstwa Spirytusu oraz Rada Gorzelnictwa, która przedstawiła swoje uwagi i część z nich została uwzględniona w obecnej wersji projektu ustawy. Nie wiem dlaczego projekt nie dotarł do Sekcji Krajowej NSZZ Solidarność, a przynajmniej informację o nim Rada Krajowa Przetwórstwa Spirytusu z pewnością konsultował ten projekt ze wszystkimi zrzeszonymi w niej „Polmosami”, a więc ten projekt nie był owiany tajemnicą.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BogumiłaKasperowicz">Pan poseł pytał także o to, jak jest zorganizowany przemysł spirytusowy w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Nie bez powodu Komitet Integracji Europejskiej stwierdził, że projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej, gdyż rynek spirytusu i wyrobów spirytusowych nie jest rynkiem wspólnym, a zatem każdy kraj może sobie dowolnie regulować ten rodzaj działalności i np. w Niemczech stosowane są dopłaty z budżetu państwa do produkcji spirytusu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#BogumiłaKasperowicz">Projekt ustawy nie ma nic wspólnego ze strukturą własnościową przemysłu spirytusowego, bowiem dotyczy on wyłącznie działalności gospodarczej polegającej na produkcji spirytusu, wyrobów spirytusowych i ich rozlewie. Każdy przedsiębiorca, który będzie chciał prowadzić działalność w tym zakresie, musi złożyć stosowny wniosek, aby uzyskać zezwolenie. Do tej pory działalność ta była koncesjonowana. Parlament uchwalając w ubiegłym roku ustawę - Prawo działalności gospodarczej zdecydował, że będzie ona prowadzona na podstawie zezwolenia. Różnica polega na tym, że jeśli przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie spełnia wymogi określone w ustawie, to musi je uzyskać. Z tego powodu w projekcie ustawy zostało dokładnie określone, jakie dokumenty i informacje powinien zawierać wniosek, oraz do czego jest zobowiązany przedsiębiorca po uzyskaniu zezwolenia. Rodzaje działalności gospodarczej, których dotyczyć będzie ta ustawa, zostaną objęte szczególnym nadzorem podatkowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KarolŁużniak">Czy projektodawca spełnił wymóg ustawowy, iż na opinię związków zawodowych powinien poczekać 30 dni, które upływają od daty przekazania im projektu ustawy do konsultacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BogumiłaKasperowicz">Powiedziałam poprzednio, że w czerwcu br. projekt został skierowany do uzgodnień międzyresortowych, a tym samym do organizacji związkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewKaniewski">W imieniu prezydium Komisji zgłaszam wniosek o powołanie podkomisji, którą zobligujemy do tego, aby przedłożyła Komisji sprawozdanie w możliwie krótkim terminie. W tym czasie kiedy podkomisja będzie pracowała nad projektem, sprawdzimy jakie są prawne możliwości przedłużenia funkcjonowania przedsiębiorców w branży spirytusowej i tytoniowej na podstawie koncesji. Czy Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu ma na ten temat jakieś informacje?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Na dzisiejszych plenarnych obradach Sejmu odbyło się głosowanie nad zmianą ustawy - Prawo działalności gospodarczej, ale nie wiem czego ona dotyczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BogumiłaKasperowicz">Chcę państwa poinformować, że Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi obradowała wczoraj nad projektem ustawy zawierającym podobne regulacje, które dotyczą wytwarzania i rozlewu wyrobów winiarskich. Projekt ten był poddany procedurze pierwszego czytania i Komisja postanowiła skierować go do drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jest to projekt nowelizacji ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, natomiast w tym przypadku mamy do czynienia z projektem nowej ustawy, któremu - jak sądzę - należałoby poświęcić więcej uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewKaniewski">Prezydium Komisji przychyla się do opinii Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZbigniewKaniewski">Udział w pracach podkomisji zadeklarowali posłowie: Grzegorz Walendzik, Jerzy Zając, Władysław Stępień, Karol Łużniak i Jan Klimek.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JerzyZając">Proszę, aby pani dyrektor poinformowała podkomisję na piśmie o datach wysłania projektu ustawy do organizacji związkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ktoś sprzeciwia się powołaniu podkomisji w przedstawionym składzie? Sprzeciwu nie słyszę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>