text_structure.xml 30.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyJaskiernia">Witam członków Komisji i wszystkich przybyłych gości, w szczególności pana ministra Leszka Kubickiego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyJaskiernia">Porządek dzienny został państwu doręczony. Czy są do niego uwagi lub propozycje? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JerzyJaskiernia">Na poprzednim posiedzeniu połączone Komisje rozpatrzyły i ustosunkowały się do poprawek 1–21. Rozpoczęliśmy pracę nad poprawką 22, jednak pojawiły się pewne kontrowersje. Poprosiliśmy, aby obie korporacje zechciały ponownie spotkać się z panem ministrem Kubickim i dokonać analizy przepisu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JerzyJaskiernia">Minister Sprawiedliwości skierował do nas pismo, w którym zawiadamia, że w dniu 13 lutego br. odbyło się spotkanie z przedstawicielami organów samorządu adwokackiego i radcowskiego. W jego wyniku strona adwokacka wyraziła całkowitą aprobatę dla stanowiska rządu określonego w art. 9 ust. 2 oraz art. 10 projektu nowelizowanych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JerzyJaskiernia">Pan minister napisał: „Zatem i w tej kwestii istnieje pełne porozumienie samorządów”.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JerzyJaskiernia">Ponadto zgłoszono wniosek o sprecyzowanie brzmienia art. 10 projektu w ten sposób, że w ust. 1 pkt 1 po słowach „wykonywanie zawodu” skreślić słowo „prawnika”, a w jego miejsce wpisać „adwokata lub radcy prawnego”, w ust. 1 pkt 2 po słowach „wykonywanie zawodu” skreślić słowo „prawnika” oraz w ust. 2 po słowach „są wspólnikami” dodać „lub akcjonariuszami”.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JerzyJaskiernia">Przypomnę, że Komisje przyjęły następującą metodologię: możemy wprowadzać zmiany natury legislacyjnej, prawnej, językowej, ponieważ końcowy efekt prac powinien być właściwy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JerzyJaskiernia">Prosimy pana mgr Salomończyka z Biura Legislacyjnego KS, aby wskazywał nam kolejne propozycje zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JerzyJaskiernia">Wróćmy do pierwszej propozycji zmiany w poprawce 22 dotyczącej art. 10 ustawy. W ust. 1 pkt 1 proponuje się zastąpienie słowa „prawnika” słowami „adwokata lub radcy prawnego”.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JerzyJaskiernia">Przepis ten brzmiałby po zmianie następująco: „wszyscy wspólnicy (akcjonariusze) zagraniczni posiadają uprawnienia do samodzielnego wykonywania zawodu adwokata lub radcy prawnego uzyskane za granicą albo są spółkami z wyłącznym udziałem takich osób, a wszyscy wspólnicy polscy są radcami prawnymi lub adwokatami”.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JerzyJaskiernia">Sądzę, że jest to uzasadniona zmiana. Prawnik to zbyt ogólne pojęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chce zgłosić jakąś uwagę do tej zmiany? Nie słyszę. Uważam, że zmianę przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JerzyJaskiernia">W ust. 1 pkt 2 proponuje się skreślenie słowa „prawnika”. W ten sposób pkt 2 brzmiałby: „wspólnicy (akcjonariusze) zagraniczni wykażą wzajemność ze strony krajów, w których posiadają uprawnienia do samodzielnego wykonywania zawodu, a w przypadku spółek, o których mowa w pkt 1, ze strony krajów ich siedziby.”</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JerzyJaskiernia">Czy do tej propozycji są uwagi? Nie słyszę. Zmiana została zaakceptowana.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JerzyJaskiernia">W piśmie pana ministra Kubickiego mamy również propozycję dopisania w ust. 2 tego artykułu słów „lub akcjonariuszami”.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JerzyJaskiernia">Przepis ten brzmiałby więc po zmianie następująco: „Adwokaci i radcowie prawni mogą świadczyć pomoc prawną w ramach spółek, o których mowa w ust. 1, jeżeli są wspólnikami lub akcjonariuszami.”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewDyka">Czy dodanie słów „lub akcjonariuszami” jest niezbędne w tym przepisie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy pan minister zechciałby odpowiedzieć na to pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LeszekKubicki">Są tu dopuszczalne różne formy spółek, również akcyjne. Chodziło o podkreślenie, że w tym typie spółki muszą to być akcjonariusze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy do tej propozycji są uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyJaskiernia">Rozumiem, że po skorygowaniu natury legislacyjnej poprawki 22 - nie wzbudza ona już wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławRymar">Dziękuję państwu za to, że adwokatura mogła wyrazić swoją opinię na temat tego przepisu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#StanisławRymar">W czasie wizyty u pana ministra Kubickiego otrzymaliśmy autentyczną wykładnię przepisu i zostaliśmy zapewnieni, iż zapis wymagający wzajemności stosowania w innych państwach świata będzie miał zastosowanie do istniejących w tej chwili spółek z udziałem kapitału zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#StanisławRymar">Zostaliśmy też zapewnieni, że procedura sprawdzania wzajemności będzie ściśle przestrzegana przez sąd rejestrowy, zaś organy samorządu radcowskiego i adwokackiego będą mogły uczestniczyć w procedurze.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#StanisławRymar">Przy tego rodzaju wykładni adwokatura nie może powiedzieć, że akceptuje w pełni ten przepis. Naszym zdaniem nie odpowiada on standardom europejskim. Nie zgłaszamy jednak sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#LeszekKubicki">W Ministerstwie Sprawiedliwości nie mógł pan usłyszeć żadnej autentycznej wykładni. Taka może być tylko wypowiedziana na forum Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#LeszekKubicki">W dyskusji zwracano uwagę na fakt, iż procedura rejestracyjna będzie robić użytek z treści normatywnej tego przepisu. Spółka może być zarejestrowana, jeżeli wspólnicy wykażą wymaganą wzajemność. Będzie to warunek rejestracji w sądzie. Jest to interpretacja oczywista.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#LeszekKubicki">W odniesieniu do spółek istniejących ta sama instytucja może być zastosowana, gdy upłynie okres zapisany w ustawie na przystosowanie się do przepisu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#LeszekKubicki">Nie wymaga to autentycznej wykładni, wynika to jasno z normatywnej treści przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne uwagi do poprawki 22? Jeśli nie ma, uważam że poprawka 22 została przyjęta przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 23. Czy są uwagi do jej treści?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AdamStrzembosz">Sądzę, że w tej poprawce w pierwszym z dwóch artykułów należy zapisać, iż odwołanie sędziego następuje tylko wtedy, gdy jego małżonek wykonywał w dniu wejścia w życie ustawy zawód radcy prawnego w kancelarii radcy prawnego lub w spółce zajmującej się świadczeniem pomocy prawnej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AdamStrzembosz">Wprowadziliśmy już przepis, w którym powiedziano, że możliwe jest to tylko wtedy, gdy radca prawny wykonuje zawód w określony sposób. Przepis w poprawce 23 należy dopasować do przyjętej wcześniej regulacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyJaskiernia">Zgadzamy się co do intencji, ale musimy teraz zastanowić się nad prawidłowym jej zapisaniem.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy Biuro Legislacyjne ma jakąś propozycję zapisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przepis pierwszego artykułu w poprawce 23 w ust. 1 mógłby brzmieć następująco: „Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa odwołuje sędziego, którego małżonek w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy wykonywał zawód radcy prawnego w kancelarii radcy prawnego lub spółce jawnej bądź cywilnej z wyłącznym udziałem radców prawnych lub radców prawnych i adwokatów, albo w spółce komandytowej, w której komplementariuszami są wyłącznie radcowie prawni lub radcowie prawni i adwokaci, przy czym wyłącznym przedmiotem działalności takich spółek jest świadczenie pomocy prawnej, jeżeli po upływie roku od dnia wejścia w życie ustawy nadal ten zawód wykonuje.”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyJaskiernia">Nie wiem, czy należy pisać tu słowo „niniejszej”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewDyka">Zastanawiam się, czy nie wystarczyłoby odniesienie się do ustawy o Sądzie Najwyższym i powołanie się na nowy art. 30 ust. 2 pkt 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyJaskiernia">Mamy więc dwa warianty zapisu tego ustępu. Czy pan prezes Strzembosz chciałby się wypowiedzieć w tej sprawie? Który z tych wariantów lepiej odzwierciedla pana intencje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AdamStrzembosz">Wydaje mi się, że odniesienie się do ustawy o ustroju sądów powszechnych jest trafniejsze. Jednak oba wymienione rozwiązania są do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AdamStrzembosz">Sądzę, że można odnieść się do ustawy o sądach, gdzie zapisany jest zakaz łączenia stanowisk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Myślę, iż jest to typowy przepis przejściowy. Powinien on - moim zdaniem - brzmieć tak, jak zaproponowałem.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie należy odwoływać się do innych ustaw, ponieważ jest to przepis przejściowy. Nie zaszkodzi przytoczenie całości zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy pan prezes Strzembosz zgodzi się z propozycją zapisu Biura Legislacyjnego? Za tym przemawiają argumenty o przejściowym charakterze przepisu. Widzę, że pan prezes zgadza się z taką propozycją.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne uwagi do poprawki 23?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chcę jeszcze raz powołać się na argument, że jest to przepis przejściowy. Wymieniane są tu różne ustawy i dla jasności przepisu proponujemy napisać w ust. 1 słowa „niniejszej ustawy”.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym też państwu przypomnieć, że pojawiła się tu propozycja przedłużenia terminu z jednego roku do dwóch lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyJaskiernia">Proszę o ustosunkowanie się do tej uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ElżbietaKwiatkowskaFalęcka">Mówiono, że w celu umożliwienia sędziom i radcom prawnym zmiany zawodu powinniśmy zmienić termin z roku na 2 lata.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ElżbietaKwiatkowskaFalęcka">Ci, którzy dopiero zaczęli wykonywać zawód nie będą mieć możliwości uzyskania wpisu na listę radców prawnych, jeżeli nie wykonują zawodu przez 3 lata.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#ElżbietaKwiatkowskaFalęcka">W przepisie przejściowym, w związku z art. 4 ustawy o radcach prawnych, powinniśmy wziąć pod uwagę sytuację młodych sędziów, którzy nie mają wymaganego stażu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyJaskiernia">Przypominam, że jesteśmy na etapie rekomendowania Izbie poprawek. Nie możemy wprowadzać nowych zmian.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JerzyJaskiernia">Jednak w przypadku, gdy zapis nie jest zgodny z innymi, możemy zmienić brzmienie poprawki 23.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Uwaga taka pojawiła się na poprzednim posiedzeniu Komisji. Z tego, co pamiętam, uzyskała ona aprobatę.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W przeciwnym razie powstanie luka prawna. Nie zostanie objęta przepisem pewna kategoria osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AleksanderBentkowski">Proponuję, aby termin przedłużyć do 3 lat. Może się przecież zdarzyć, że ustawa zastanie kogoś w momencie rozpoczynania stażu. Będzie on potrzebować 3 lat, aby uzyskać uprawnienia zawodowe.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AleksanderBentkowski">Uważam, że 2 lata byłyby wręcz niepożądane, ponieważ ktoś, kto musi odejść z zawodu po 2 latach nie ma właściwie żadnego zawodu, ani sędziego, ani radcy prawnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JerzyJaskiernia">Proszę, aby państwo doszli do konsensu - zapisujemy 2 czy 3 lata?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#LeszekKubicki">Trudno sobie wyobrazić sędziego, który w momencie rozpoczynania stażu stanąłby już przed tym problemem.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#LeszekKubicki">Zapisanie 2 lat jest wystarczające. 3 lata to pełne zabezpieczenie praw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JerzyJaskiernia">Na jakie rozwiązanie w końcu się decydujemy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#LeszekKubicki">Proponujemy zapisać 2 lata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AleksanderBentkowski">Zastanówmy się jeszcze raz nad tą propozycją. Jeżeli ktoś jest radcą prawnym z półrocznym stażem w dniu wejścia w życie ustawy, a po 2 latach musi odejść z zawodu - a to samo dotyczy sędziów - to nie ma on uprawnień do wpisu na listę radców prawnych, ponieważ ma tylko 2,5-roczny staż.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AleksanderBentkowski">Nie kłóćmy się o pół roku, wprowadźmy w poprawce 23 czas 3 lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JerzyJaskiernia">Jeśli istnieją jakiekolwiek obawy, powinniśmy wpisać 3 lata. Mamy do czynienia z nową sytuacją.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany terminu na 3 lata? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne uwagi do poprawki 23?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym zasygnalizować, że w związku ze zmianą terminu w ust. 1 należy zmienić termin w ust. 2 z roku na 3 lata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JerzyJaskiernia">Traktujemy to oczywiście jako konsekwencję przyjęcia poprzedniej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AleksanderBentkowski">W drugim artykule zaproponowanym w poprawce 23 w ust. 2 mowa jest o możliwości wykonywania zawodu jeszcze przez 5 lat, jeżeli radca prawny wykonywał zawód w dniu 1 października 1996 roku w ramach stosunku pracy u innych pracodawców niż wymienieni w ust. 1 tego przepisu oraz jednocześnie w kancelarii radcy prawnego lub spółce z udziałem radców i adwokatów.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#AleksanderBentkowski">Mam poważne wątpliwości co do jednolitego traktowania wszystkich osób, których ustawa dotyczy.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#AleksanderBentkowski">Wcześniej zapisaliśmy, że osoby rozpoczynające staż w zawodzie radcy lub sędziego muszą decydować się po upływie 3 lat na jakiś zawód. Tutaj osoby, które już pracują w dwóch miejscach - na etacie i w kancelarii wykonując wolny zawód - mogą jeszcze przez 5 lat pozostać w takim układzie.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#AleksanderBentkowski">Dlaczego przepisy mają być bardziej surowe dla młodych ludzi, a znacznie mniej surowe dla osób pracujących od lat w dwóch zawodach? Dlaczego taka osoba aż 5 lat ma się zastanawiać, czy rozwiąże stosunek pracy, czy też nie?</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#AleksanderBentkowski">Uważam, że rok powinien absolutnie wystarczyć na podjęcie takiej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejKalwas">Ten zapis jest istotną częścią naszego porozumienia, jakie zostało zawarte dzięki inicjatywie Ministra Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejKalwas">Odstąpienie od zasady wyrażonej w artykule, który zapisano w poprawce 23, zachwiałoby podstawami konsensu, jaki osiągnęliśmy z takim trudem.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#AndrzejKalwas">Nie mogę zgodzić się z panem posłem Bentkowskim, który mówił, że chodzi o wykonywanie różnych zawodów. Jest to wykonywanie tego samego zawodu tylko w różnych formach.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#AndrzejKalwas">Jeszcze raz przypominam, że 5-letnia karencja była przedmiotem debaty w Popowie. Odstąpienie od tej zasady byłoby zerwaniem porozumienia. Do wyrażenia takiego stanowiska upoważniła mnie Krajowa Rada Radców Prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JerzyJaskiernia">Ustosunkowujemy się dziś do poprawek całościowych. Upewniliśmy się, że jest to obszar porozumienia. Przypominam też, że pan poseł Michalski proponował już zmniejszenie okresu karencji do 1 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Sądzę, że w tym samym artykule w ust. 2 należałoby zawęzić krąg radców prawnych do tych, którzy wykonują wolny zawód w kancelarii lub w spółce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JerzyJaskiernia">Zgadzamy się na tę zmianę w celu zachowania symetrii przepisów.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne uwagi do poprawki 23? Nie słyszę. Uważam, że poprawka 23 została przyjęta ze zmianami.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 24. Jest to propozycja pana posła M. Michalskiego, dotycząca tej samej materii co poprawka 23, ale zmieniająca termin 5-letniej karencji w ust. 2 na 1 rok. Mówiliśmy o tym przed chwilą.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#JerzyJaskiernia">Rozumiem, że poprawka ta nie uzyskała aprobaty. Czy jest to rozumowanie zgodne z intencją połączonych Komisji? Nie słyszę sprzeciwu. Poprawka 24 będzie rekomendowana Sejmowi negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do ostatniej poprawki 25, której autorem jest pan poseł Kazimierz Pańtak.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#JerzyJaskiernia">Czy są do niej uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#ElżbietaKwiatkowskaFalęcka">Wydaje się, że zgłoszona przez pana posła Pańtaka poprawka jest konieczna. W przeciwnym razie przepis art. 12 można byłoby zrozumieć tak, iż odnosi się on wyłącznie do aplikacji radcowskiej rozpoczętej w 1997 roku.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#ElżbietaKwiatkowskaFalęcka">Sądzę jednak, że lepszy byłby zapis następujący: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z tym że w art. 2 w pkt 32 lit. a stosuje się do aplikacji radcowskich począwszy od 1997 roku.”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MieczysławPiecka">Pan poseł Pańtak upoważnił mnie do przedstawienia w jego imieniu identycznej zmiany do poprawki 25.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#MieczysławPiecka">Zaproponował zmianę na takie brzmienie jak przedstawiła je pani Kwiatkowska-Falęcka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#StanisławRogowski">Oznacza to, że przepis odnosi się do wszystkich aplikacji, także rozpoczętych w 1995 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JerzyJaskiernia">Taka jest właśnie intencja wnioskodawcy i Krajowej Rady Radców Prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chcąc oddać państwa intencje w tym przepisie, proponuję zapisać „stosuje się do aplikacji radcowskich rozpoczętych począwszy od 1997 roku.”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JerzyJaskiernia">Nie o to chodziło wnioskodawcy. Brzmienie „począwszy od 1997 roku” jest właściwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KrzysztofKamiński">Jeśli ta poprawka dotyczy aplikacji, które trwają w tej chwili, to po co jest ona potrzebna?</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#KrzysztofKamiński">Ustawa wchodzi w życie w 30 dni po ogłoszeniu, trwają aplikacje, to stosuje się do nich przepisy ustawy.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#KrzysztofKamiński">Poprawka miałaby sens, gdyby została przyjęta w podanej nam pierwotnie wersji, tzn. „rozpoczętych w 1997 roku”. Jeśli dotyczy trwających aplikacji, to nie ma sensu.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#KrzysztofKamiński">Proszę o odrzucenie poprawki 25 w wersji przedstawionej dziś przez wnioskodawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy pan poseł Piecka podziela opinię pana posła Kamińskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MieczysławPiecka">Podzielam, jednak przekazałem tylko prośbę pana posła Pańtaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#ElżbietaKwiatkowskaFalęcka">Art. 32 ust. 2 brzmi: „Aplikacja radcowska trwa 3 lata i 6 miesięcy.” Chodzi o to, abyśmy mogli przedłużyć trwającą aplikację rozpoczętą w 1995 i 1996 roku do 3,5 roku. Bez tej poprawki nie możemy tego zrobić. W 1997 roku będziemy mieć dopiero nabór na aplikację trwającą 3,5 roku. Chcemy, aby w momencie wejścia w życie ustawy istniała możliwość wydłużenia trwającej aplikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JerzyJaskiernia">Państwo uważają więc, że zmiana na „począwszy od 1997 roku” jest uzasadniona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#ElżbietaKwiatkowskaFalęcka">Tak. Gdyby sformułowanie brzmiało „rozpoczętych w 1997 roku” nie można byłoby przedłużyć aplikacji trwającej od 1995 i 1996 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JerzyJaskiernia">Proszę nas upewnić, że bez art. 12 w takim brzmieniu nie byłoby stosowane takie rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#ElżbietaKwiatkowskaFalęcka">Jeżeli art. 12 będzie brzmieć „rozpoczętych w 1997 roku” nie będziemy mogli wydłużyć aplikacji radcowskiej do 3,5 roku, jeżeli rozpoczęła się ona przed 1997 rokiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JanuszNiemcewicz">Mówimy o tym, że gdyby przepis art. 12 brzmiał „Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.”, to wtedy żadna poprawka nie jest potrzebna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy popierają państwo taką argumentację? Ustalmy, które rozwiązanie jest bardziej racjonalne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#AndrzejKalwas">Równie dobrze może nie być poprawki 25.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JerzyJaskiernia">Może więc zachęcimy pana posła Pańtaka do wycofania poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MieczysławPiecka">Myślę, że pan poseł Pańtak nie będzie mieć nic przeciwko temu, że wycofam poprawkę 25.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękujemy. Poprawka 25 została wycofana.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#JerzyJaskiernia">Pan mecenas Dyka zasygnalizował pewne problemy, które wyniknęły w trakcie szczegółowej analizy poprawek. Proszę, aby Biuro Legislacyjne przedstawiło nam tę propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Po uzgodnionym przez Komisje rekomendowaniu Sejmowi poprawek, po analizie, okazuje się, że na ich tle powinien być przyjęty wniosek mniejszości nr 1. Jest on zawarty na początku druku 1956 i dotyczy art. 4b.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jest to związane z utrzymaniem paraleli w obydwu ustawach korporacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wniosek mniejszości nr 1 nie może przepaść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#JerzyJaskiernia">Jak rozumiem, wnioskiem mniejszości jest objęta materia, która jest logicznie powiązana z całą konstrukcją. Czy w tej sytuacji nie powinniśmy dokonać następującego manewru: zachęcimy posła wnioskodawcę do wycofania propozycji jako wniosku mniejszości, a wprowadzimy go do wniosków z sali plenarnej w ramach rekomendacji.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#JerzyJaskiernia">Logika wniosku mniejszości jest taka, że jest on właściwie rekomendowany do odrzucenia.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#JerzyJaskiernia">Czy istnieje zgoda, aby wniosek wycofać z wniosków mniejszości, a wprowadzić do wniosków z sali w ramach symetrii legislacyjno-prawnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JanuszNiemcewicz">Jest to mój wniosek i sądzę, że proponowane rozwiązanie jest logiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#JerzyJaskiernia">Mamy więc zgodę na dokonanie takiej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#ZbigniewDyka">Wydaje mi się, że w ten sposób zachowamy paralelność przepisów i ich symetrię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym zaznaczyć, że poprawki i wnioski mniejszości są na równi traktowane w czasie głosowań na posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#JerzyJaskiernia">Wniosek mniejszości świadczy o tym, że Komisje go odrzuciły. Nie możemy powiedzieć, że jest to wniosek mniejszości, jeśli Komisje go rekomendują. Dlatego wycofujemy wniosek z wniosków mniejszości i wprowadzamy go do rekomendowanych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#WitMajewski">Ze względów proceduralnych nie możemy teraz zmieniać charakteru wniosku mniejszości. Poprawka musi być zgłoszona w drugim czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#JerzyJaskiernia">Nie chcemy tu niczego wycofywać. Poseł wnioskodawca wycofuje swoją poprawkę, do czego ma prawo, a my ją wprowadzamy w ramach symetrii legislacyjno-prawnej do poprawek, które będą głosowane.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#JerzyJaskiernia">Opieramy się na pewnym szerszym kompromisie. Jest to jego element, więc nie możemy go wyrzucić. Wniosek mniejszości jest wycofany i wprowadzamy uzupełnienie do poprawek dla zachowania symetrii przepisów.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#JerzyJaskiernia">Pan poseł Majewski ma rację, że w innych warunkach nie można byłoby wykonać takiego przemieszczenia.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne uwagi do całości tekstu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#JerzyJaskiernia">Zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek. Dziękuję państwu za wspólną pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#KrzysztofKamiński">Od 6 lat pracowaliśmy nad tą ustawą. Chciałbym więc podziękować panu ministrowi za to, że w końcu udało się doprowadzić do porozumienia między samorządami zawodowymi.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#KrzysztofKamiński">Proszę o wybaczenie, że nasze stanowisko było czasami stawiane pryncypialnie. Rozumiemy też postawę radców prawnych, którzy stawiali swoje stanowisko równie pryncypialnie.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#KrzysztofKamiński">Kończymy dzisiaj ważny etap w kulturze prawnej i politycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję panu za oświadczenie.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#JerzyJaskiernia">Prosiłbym jeszcze o wybór posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#AleksanderBentkowski">Sądzę, że powinien nim zostać ponownie pan poseł Jaskiernia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Dziękuję za wybór.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#LeszekKubicki">Chcę serdecznie podziękować obu samorządom za konstruktywną postawę. Zwracam też uwagę na fakt, iż ten tekst został przyjęty w gronie, w którym występowało czterech Ministrów Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękujemy państwu za przybycie.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#JerzyJaskiernia">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>