text_structure.xml
27.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji sejmowych, poświęcone omówieniu sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie nowelizacji ustawy o ochronie przeciwpożarowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyJaskiernia">Witam członków Komisji, przedstawicieli rządu i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi do dzisiejszego porządku obrad? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JerzyJaskiernia">Proszę pana posła Jacka Pawlickiego - przewodniczącego podkomisji - o zaprezentowanie syntetycznej informacji o wynikach pracy podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekPawlicki">Prace naszej podkomisji trwały długo. Pracowaliśmy nad tym projektem ponad pół roku, gdyż wiele zapisów budziło kontrowersje. Efektem różnicy zdań jest przedstawienie kilku punktów w dwóch wariantach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JacekPawlicki">Członkowie Komisji otrzymali sprawozdanie podkomisji i dlatego nie widzę potrzeby szczegółowego przedstawiania tekstu nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JacekPawlicki">Sądzę, że przy rozpatrywaniu kolejnych propozycji artykułów podejmiemy ponownie dyskusję. Wówczas mogę zaprezentować stanowisko podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są pytania do pana posła sprawozdawcy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyJaskiernia">Proponuję, abyśmy rozpoczęli od dyskusji generalnej. Przypomnę, iż na poprzednim posiedzeniu ze strony rządu pojawiły się istotne uwagi.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JerzyJaskiernia">Proszę teraz pana ministra Zbigniewa Sobotkę o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie na forum trzech połączonych Komisji. Wiem, że przedstawiciele rządu brali udział w posiedzeniach podkomisji. Jednak sądzę, iż powinniśmy usłyszeć opinię rządu w obecnej fazie prac nad projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewSobotko">Rząd brał czynny udział w pracach nad ustawą o ochronie przeciwpożarowej. Stanowisko rządu było dość krytyczne wobec ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewSobotko">Na posiedzeniach podkomisji długo dyskutowaliśmy nad kolejnymi zapisami projektu. Nasze argumenty nie zawsze znajdowały zrozumienie wśród członków podkomisji. Spory kończyły się najczęściej głosowaniami, których wyniki były bardzo wyrównane.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewSobotko">W pracach podkomisji brali udział przedstawiciele związków zawodowych i stowarzyszeń. Z żalem muszę stwierdzić, że argumenty rządu nie trafiały do przekonania, zwłaszcza te, które dotyczyły zwiększenia wydatków z budżetu państwa na realizację zapisów przyjętych przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ZbigniewSobotko">Na ostatnim posiedzeniu podkomisji przedstawiłem stanowisko rządu, uwzględniając szczególnie opinię ministra finansów i ministra pracy i polityki socjalnej. Jednak podkomisja nie zmieniła zdania.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#ZbigniewSobotko">Próbowaliśmy różnymi sposobami doprowadzić do kompromisu. Pani poseł Krystyna Ozga starała się negocjować między nami. Członkowie podkomisji uczestniczyli w długiej dyskusji parlamentarnego zespołu strażaków.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#ZbigniewSobotko">Strona rządowa idzie na dalekie ustępstwa tam, gdzie jest to możliwe. Przedstawię szersze omówienie stanowiska rządu w tej sprawie, aby zobrazować państwu wszystkie aspekty tej złożonej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#ZbigniewSobotko">Uważam, że przed przyjęciem nowelizacji obie strony powinny pójść na ustępstwa. Nie możemy jedynie przegłosowywać swoich stanowisk. W przeciwnym razie zaszkodzimy sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#ZbigniewSobotko">Projekt ustawy będącej przedmiotem obrad nowelizuje uchwaloną w 1991 roku ustawę o ochronie przeciwpożarowej, która, będąc ustawą ustrojową, w sposób ogólny reguluje zasady:</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#ZbigniewSobotko">- powszechności ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa,</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#ZbigniewSobotko">- organizację ochrony przeciwpożarowej z uwzględnieniem gospodarki wolnorynkowej,</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#ZbigniewSobotko">- usytuowania ochrony przeciwpożarowej względem obecnych struktur administracyjnych i gospodarczych państwa.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#ZbigniewSobotko">Stanowi ona fundament powszechnego systemu ratowniczego, stąd też jej charakter ogólny i zaniechanie szczegółowości uregulowań.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#ZbigniewSobotko">Do dyskutowanego projektu rząd wniósł zastrzeżenia natury zasadniczej, których dużej części nie uwzględniono w czasie prac podkomisji.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#ZbigniewSobotko">Projekt spowoduje bez wątpienia trudne do przewidzenia skutki finansowe, które można z dużym przybliżeniem określić na kwotę ponad 1,5 bln st. zł.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#ZbigniewSobotko">Przede wszystkim jednak proponowany kształt projektu budzi następujące obawy.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#ZbigniewSobotko">Po pierwsze, ingerencja w nowy model organizacyjny ochrony przeciwpożarowej, dopiero utworzony i nie do końca zorganizowany, może spowodować negatywne skutki w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#ZbigniewSobotko">Po drugie, choć nowoczesne ratownictwo nie może istnieć bez ochotniczych straży pożarnych i bez nich nie można stworzyć spójnego systemu bezpieczeństwa, jednakże ich działalność opiera się na przepisach prawa o stowarzyszeniach. Są to dobrowolne, samorządne, trwałe zrzeszenia o celach niezarobkowych, które działalność opierają na pracy społecznej swych członków.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#ZbigniewSobotko">Po trzecie, w projekcie przewidziano zmiany związane z funkcjonowaniem innych niż PSP oraz OSP jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz z uprawnieniami ich pracowników. Nie negując potrzeby udoskonalenia prawa w tym zakresie, należy się odnieść krytycznie do propozycji powodujących nadmierne obciążenie dla pracodawców, zwłaszcza w sferze finansowej, a także mogących wywołać nieprzewidziane obciążenie budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#ZbigniewSobotko">Powody krytycznej opinii w tych sprawach pokaże również dalsze szczegółowe omówienie.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#ZbigniewSobotko">Uwagi krytyczne rządu można zasadniczo podzielić na dwie grupy.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#ZbigniewSobotko">Pierwszą grupę stanowią te uwagi, od których rząd gotów byłby odstąpić w przypadku przyjęcia niezbędnych korekt i rozsądnego kompromisu.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#ZbigniewSobotko">Do nich należą:</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#ZbigniewSobotko">1) umożliwienie członkom OSP uczestnictwa w tzw. „lustracjach” przeprowadzanych przez gminy w ramach realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej;</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#ZbigniewSobotko">2) wprowadzenie zasady pokrywania przez budżet państwa (MSW) wszelkich wydatków związanych z uczestnictwem jednostek ochrony przeciwpożarowej (w tym zwłaszcza OSP) w akcjach ratowniczych poza terenem własnego działania;</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#ZbigniewSobotko">3) przyznanie prawa do świadczeń odszkodowawczych osobom biorącym udział w akcjach ratowniczych w razie doznania uszczerbku na zdrowiu lub w mieniu;</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#ZbigniewSobotko">4) wprowadzenie instytucji „Komendanta Gminnego” usytuowanego w ramach urzędu gminy, który wykonuje niektóre zadania związane z działalnością ochotniczych straży pożarnych;</u>
<u xml:id="u-4.26" who="#ZbigniewSobotko">5) włączenie Związku Ochotniczych Straży Pożarnych w proces przekazywania przez Państwową Straż Pożarną zbędnego sprzętu i urządzeń pożarniczych na rzecz OSP;</u>
<u xml:id="u-4.27" who="#ZbigniewSobotko">6. rozdzielenie pomiędzy PSP i ZOSP RP wpływów finansowych uzyskiwanych od ubezpieczycieli z tytułu składek od ognia, a przeznaczanych na ochronę przeciwpożarową.</u>
<u xml:id="u-4.28" who="#ZbigniewSobotko">Rząd wielokrotnie zgłaszał propozycje modyfikacji tych uwag i sądzę, że wypracowanie wspólnej propozycji zapisu jest możliwe, zwłaszcza w świetle dyskusji w zespole poselskim strażaków.</u>
<u xml:id="u-4.29" who="#ZbigniewSobotko">Z kolei szereg propozycji nowelizacji jest nie do przyjęcia przez stronę rządową. Wymienię je kolejno:</u>
<u xml:id="u-4.30" who="#ZbigniewSobotko">1. Projekt proponuje upoważnienie dla wszystkich ministrów do wydawania przepisów o ochronie przeciwpożarowej (art. 13 ust. 3).</u>
<u xml:id="u-4.31" who="#ZbigniewSobotko">Zmierza ono do przywrócenia stanu prawnego sprzed 1992 roku, kiedy obowiązywały akty normatywne różnych ministrów, regulujące sprawy ochrony przeciwpożarowej. Zapis taki zdjąłby z ministra spraw wewnętrznych odpowiedzialność za całość spraw ochrony przeciwpożarowej w państwie.</u>
<u xml:id="u-4.32" who="#ZbigniewSobotko">2. W projekcie zaproponowano nadmierną rozbudowę przywilejów (zwłaszcza socjalnych) pracowników niektórych jednostek ochrony przeciwpożarowej, a w szczególności w zakresie umundurowania, czasu służby, urlopów dodatkowych.</u>
<u xml:id="u-4.33" who="#ZbigniewSobotko">Rząd nie może się zgodzić na obciążenie pracodawców takimi przywilejami.</u>
<u xml:id="u-4.34" who="#ZbigniewSobotko">„Sztywne” narzucenie proponowanych rozwiązań nie odpowiada powszechnej zasadzie swobody gospodarczej podmiotów. Wprowadzenie przywilejów pracowniczych, oprócz bezpośrednich skutków finansowych, spowoduje konieczność wzrostu zatrudnienia o ok. 2,5 tys. etatów. Podmioty tworzące jednostki organizacyjne ochrony przeciwpożarowej, w tym zwłaszcza zakładowe straże pożarne, winny mieć swobodę w ustalaniu zasad funkcjonowania jednostek oraz przywilejów socjalnych dla ich pracowników. Dlatego też rząd nie może wyrazić zgody na przyznanie określonych przywilejów, w sytuacji gdy nie ma bezpośredniego wpływu na zakres zadań pracowników tych jednostek.</u>
<u xml:id="u-4.35" who="#ZbigniewSobotko">Jednocześnie z posiadanych danych wynika, iż utrudnienia związane z wykonywaniem pracy w jednostkach ochrony przeciwpożarowej są już rekompensowane w formie wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-4.36" who="#ZbigniewSobotko">3. Proponuje się także swoisty „dodatek do emerytury” z tytułu społecznej służby członków OSP.</u>
<u xml:id="u-4.37" who="#ZbigniewSobotko">Niezależnie od aspektu finansowego (wysokie koszty wprowadzenia) OSP byłaby jedyną w kraju grupą społeczną, która za swoją społeczną działalność uzyskiwałaby finansową rekompensatę. Takie samo moralne prawo będą miały WOPR, GOPR, PCK, MONAR i im podobne.</u>
<u xml:id="u-4.38" who="#ZbigniewSobotko">Jednocześnie propozycja ta stwarza zagrożenie konfliktami wewnątrz organizacji dotychczas skonsolidowanej i mającej autorytet moralny, zwłaszcza w środowisku wiejskim.</u>
<u xml:id="u-4.39" who="#ZbigniewSobotko">4. W projekcie zmierza się do zastąpienia dotychczasowego fakultatywnego finansowania z budżetu państwa jednostek ochrony przeciwpożarowej włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, na finansowanie obligatoryjne, niezależnie od faktu, iż taki obowiązek finansowania spoczywa również na gminach.</u>
<u xml:id="u-4.40" who="#ZbigniewSobotko">Bezwzględny obowiązek finansowania z budżetu państwa jednostek ochrony przeciwpożarowej włączonych do KSR-G, przy założeniu włączenia do 2000 roku 9,5 tys. jednostek OSP, powodować będzie dla budżetu bezpośrednie ogromne skutki finansowe. Brak tych środków praktycznie wstrzyma proces włączania do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.</u>
<u xml:id="u-4.41" who="#ZbigniewSobotko">Jednocześnie należy stwierdzić, że propozycja tego zapisu jest niespójna z pozostałymi unormowaniami ustawowymi, a w szczególności z art. 32 ust. 2 i 3. Zgodnie z tymi przepisami koszty utrzymania, wyposażenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina. Ubezpiecza ona także członków OSP i wyposaża ich w umundurowanie.</u>
<u xml:id="u-4.42" who="#ZbigniewSobotko">Równocześnie ta ochotnicza straż pożarna finansowana przez gminę, zgodnie z propozycją projektodawcy, w sytuacji włączenia jej do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego ma być bezwzględnie finansowana „w zakresie zapewnienia gotowości bojowej”. Jednakże projektodawca nie wskazuje źródeł i form pozyskiwania środków finansowych na obligatoryjne świadczenia. Zapis taki zastępuje dotychczasowe fakultatywne finansowanie w ramach posiadanych środków finansowych na ten cel.</u>
<u xml:id="u-4.43" who="#ZbigniewSobotko">5. W propozycjach przepisów wprowadzających nowelizację proponuje się przyznanie pracownikom jednostek ochrony przeciwpożarowej statusu pracownika wykonującego swój zawód w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze, co by skutkowało skróceniem okresu wysługi emerytalnej, wieku emerytalnego oraz wzrostem podstawy emerytury, a także wprowadzeniem zasady zaliczania okresu nauki w szkołach pożarniczych do powszechnego stażu emerytalnego. Te propozycje są nie do zaakceptowania ze względu na skutki finansowe dla systemu ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-4.44" who="#ZbigniewSobotko">Dochody ze składek na ubezpieczenia społeczne już obecnie są niewystarczające na zaspokojenie wszystkich wydatków związanych ze świadczeniami przysługującymi z tego ubezpieczenia.</u>
<u xml:id="u-4.45" who="#ZbigniewSobotko">Zgodnie z ustawą budżetową na 1996 rok wpływy ze składek pokrywają tylko 86,6% planowanych na ten rok wydatków. Stąd też każda decyzja rozszerzająca uprawnienia emerytalne oznaczałaby dalsze zwiększenie deficytu funduszy ubezpieczeniowych i konieczność zwiększenia dotacji z budżetu państwa. W tej sytuacji nieuzasadnione wydaje się dokonywanie zmian w uprawnieniach emerytalnych przed ostatecznymi rozstrzygnięciami wynikającymi z reformy systemu ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-4.46" who="#ZbigniewSobotko">Takie stanowisko wynika z opinii ministra finansów i ministra pracy i polityki socjalnej.</u>
<u xml:id="u-4.47" who="#ZbigniewSobotko">Reasumując, Rada Ministrów uważa, że przyjęte w dotychczasowym projekcie zapisy, obciążające budżety państwa i budżety samorządowe, a także budżety samodzielnych podmiotów gospodarczych, mogą w rezultacie przynieść negatywne skutki dla OSP i ich związku oraz zakładowych straży pożarnych.</u>
<u xml:id="u-4.48" who="#ZbigniewSobotko">Należy się obawiać, iż rozwiązania proponowane w nowelizacji mogą przywrócić elementy modelu już wcześniej uznanego za przestarzały. Wśród licznych niebezpieczeństw, które niesie za sobą projekt, można wymienić następujące:</u>
<u xml:id="u-4.49" who="#ZbigniewSobotko">1) konflikty wewnątrzorganizacyjne w ramach OSP, antagonizmy na tle uzyskiwanych przywilejów,</u>
<u xml:id="u-4.50" who="#ZbigniewSobotko">2) szkodliwą konkurencję pomiędzy poszczególnymi OSP, zrzeszonymi i nie zrzeszonymi,</u>
<u xml:id="u-4.51" who="#ZbigniewSobotko">3) zbiurokratyzowanie OSP przez ponadgminne ogniwa związku i zahamowanie społecznych inicjatyw,</u>
<u xml:id="u-4.52" who="#ZbigniewSobotko">4) odstępowanie przez PSP od dysponowania przy pożarach i zdarzeniach jednostkami OSP i innymi ze względu na koszty przekraczające możliwości budżetu,</u>
<u xml:id="u-4.53" who="#ZbigniewSobotko">5) zahamowanie rozwoju Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego,</u>
<u xml:id="u-4.54" who="#ZbigniewSobotko">6) postępującą likwidację zakładowych straży pożarnych i zakładowych służb ratowniczych z uwagi na wzrastające koszty ich utrzymania,</u>
<u xml:id="u-4.55" who="#ZbigniewSobotko">7) prowokowanie innych grup społecznych do wystąpień o charakterze roszczeniowym wobec budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-4.56" who="#ZbigniewSobotko">Rząd jest gotów na przyjęcie nowoczesnych rozwiązań, które przyniosą państwu i społeczeństwu wymierne korzyści w sferze bezpieczeństwa wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-4.57" who="#ZbigniewSobotko">Rząd wyraża nadzieję, iż uda się stworzyć system służący jednocześnie idei społecznikostwa i bezinteresownemu ruchowi obywateli.</u>
<u xml:id="u-4.58" who="#ZbigniewSobotko">Jednakże nowelizacja w zaproponowanym kształcie, mimo dobrej woli, nie może być przez rząd zaakceptowana. Proponujemy poddanie pod rozwagę takiej możliwości, aby projekt przeanalizowano, a niektóre przepisy przepracowano. Do wnioskodawców - autorów projektu - zwracamy się zaś z apelem o zrewidowanie dotychczasowego, dość sztywnego stanowiska z uwzględnieniem źródeł finansowania i wysokości nakładów koniecznych do wejścia w życie projektowanych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-4.59" who="#ZbigniewSobotko">Na wypadek, gdyby wysokie Komisje uznały za konieczne dodatkowe prace nad projektem na szczeblu podkomisji, rząd proponuje, aby z wyjątkową powagą traktować zgłaszane w trakcie prac uwagi przedstawicieli ministerstw - finansów oraz pracy i polityki socjalnej.</u>
<u xml:id="u-4.60" who="#ZbigniewSobotko">Obecne stanowisko rządu, przeciwne projektowi w przedstawionej wersji, jest głównie wynikiem nieuwzględnienia przez Komisje uwag tych resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są jakieś pytania do pana ministra? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyJaskiernia">Musimy pamiętać, że istnieje zasadnicza rozbieżność pomiędzy stanowiskiem rządu a efektem prac podkomisji. Obejmuje to kilkanaście pozycji, łącznie z zarzutem o zasadniczym znaczeniu, mówiącym, iż proponowane rozwiązania nie mają pokrycia budżetowego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzyJaskiernia">Zachęcam państwa, abyśmy w tej fazie dyskusji rozważyli możliwość ponownego skierowania projektu do podkomisji celem kontynuowania dialogu, a także starali się wskazać te płaszczyzny styczne, które mogą przybliżyć powstanie wspólnego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JerzyJaskiernia">Sądzę, że wszyscy państwo zdają sobie sprawę, że trudno będzie nam dzisiaj wyczerpać temat. Proszę zaznaczyć, jakie kwestie powinny być w dalszym dialogu doprecyzowane. Zakładamy, iż gotowość do dialogu istnieje po obu stronach.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarianStarownik">Byłem upoważniony do reprezentowania wnioskodawców podczas pierwszego czytania. Należałem też do grupy inicjatorów projektu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarianStarownik">Projekt nowelizacji czeka już dwa lata na rozstrzygnięcie. Sądząc po wystąpieniu pana ministra, nie przybliżyliśmy się do rozwiązania sprawy. Zaprezentowane stanowisko rządu, a podobne było przedstawione na posiedzeniach podkomisji, powoduje, iż przyjęcie takich propozycji oznacza brak jakiejkolwiek zmiany w ustawie o ochronie przeciw-pożarowej.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarianStarownik">Proszę spojrzeć na propozycje rządu. To niewielki udział w środkach z ubezpieczeń społecznych i drobne przywileje. W razie śmierci ochotnika dopiero teraz pomyślano o zrównaniu jego praw z zawodowymi strażakami. Przecież naraża on społecznie życie i zdrowie. Innych propozycji tu nie ma.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MarianStarownik">Chcę powiedzieć kilka zdań z pozycji działacza ochotniczej straży pożarnej i działacza samorządowego. Do mojej Komisji Samorządu Terytorialnego napływa wiele postulatów, wniosków, nie tylko od indywidualnych wójtów, ale też od związków gmin wiejskich. Uważają oni, że niezgodny z konstytucją jest fakt, iż na barki samorządu terytorialnego zrzuca się odpowiedzialność za bezpieczeństwo przeciwpożarowe. Gminy wydają dziś niebagatelne kwoty na utrzymanie ochotniczego pożarnictwa. Natomiast ten problem nie dotyczy dużych i średnich miast.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MarianStarownik">Obowiązkiem samorządu jest wspieranie organizacji społecznych, ale ochotnicze pożarnictwo stanowi spójny system ratownictwa przeciwpożarowego. Nie ma możliwości - jak to słusznie zauważył pan minister - działania spójnego systemu ratownictwa bez ochotniczych straży pożarnych.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MarianStarownik">Sądzę więc, że powinny znaleźć się rozwiązania, które stworzą bodźce zachęcające do funkcjonowania ochotniczego pożarnictwa. Należy zrobić wszystko, aby zainteresowane były tym samorządy.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MarianStarownik">Dzisiaj utrzymanie szeroko rozumianego ratownictwa jest obowiązkiem państwa. Taki obowiązek nakłada na rząd konstytucja.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#MarianStarownik">Propozycje, które pojawiły się w naszym projekcie, są minimalne. Poszliśmy na daleko idący kompromis. Wycofaliśmy się w zapisów rozdziału IV, gdzie była mowa o świadczeniach państwa wobec ochotników pożarnictwa. To, co pozostawiliśmy w projekcie, to naprawdę minimalne kwoty.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#MarianStarownik">Związek prowadził pewne przeliczenia związane z obciążeniem budżetu państwa skutkami tej nowelizacji. Nie może być mowy o kwocie 1,5 bln st. zł. Być może dysponujemy różnymi danymi. Doliczyliśmy się kwoty o połowę niższej.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#MarianStarownik">Jeżeli chce się w państwie polskim zbudować system ratownictwa i nie chce się na to wyłożyć pieniędzy, to nie wiem, jak ma powstać coś, na co nie poniesie się wydatków?</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#MarianStarownik">Jeśli zabraknie pieniędzy na oświatę, czy zniesiemy obowiązek uczenia się w szkołach podstawowych?</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#MarianStarownik">Nie można zbudować systemu ratownictwa bez pieniędzy. Dzisiaj ochotnicy chcą jeszcze funkcjonować społecznie, ale zainteresowanie państwa zintegrowanym systemem ratownictwa powinno spowodować znalezienie środków na ten cel.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#MarianStarownik">Pan minister jest odpowiedzialny za to, co się dzieje w tej dziedzinie. Jednak nie mogę zgodzić się ze stwierdzeniem, że tą nowelizacją skłócimy środowisko ochotników. Nasz związek, wnosząc ten projekt ustawy, konsultował propozycję ze wszystkimi 49 zarządami wojewódzkimi. Nie mamy ani jednej negatywnej opinii na ten temat. Nasi działacze, samorządy i sami ochotnicy popierają nasz projekt.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#MarianStarownik">Możemy się zgodzić na kolejne spotkania w podkomisji. Jednak analizowaliśmy sprawę tak głęboko, zasięgając opinii PSP, środowisk i ekspertów, że nie wiem, czy uda nam się znaleźć wspólne rozwiązanie. Wszystkim nam zależy na zbudowaniu spójnego systemu ratownictwa, ale różnimy się tym, że minister nie widzi możliwości finansowych, a my uważamy, iż pieniądze na pewno się znajdą.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#MarianStarownik">Jeżeli ustawa nie wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom środowisk ochotniczych, to będzie chybiona i nie rozwiąże problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BogdanPęk">Popieram argumentację zaprezentowaną przez pana posła Starownika. Chcę ją wesprzeć przykładem z życia.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BogdanPęk">Dwa tygodnie temu w województwie krakowskim zdarzyło się lokalne oberwanie chmury. W dolinie Prądnika doszło do kataklizmu i wyłącznie ochotnicze straże pożarne były w stanie zareagować natychmiast. Zanim dojechała straż pożarna z odległego miasta, kilka jednostek OSP udzielało już najważniejszej pomocy. Po zdarzeniu zawodowa straż pożarna odjechała, a pozostało usuwanie szkód itp.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#BogdanPęk">Tym przykładem chciałem państwu zobrazować fakt, że OSP to nie tylko ładni chłopcy w galowych mundurach i hełmach. Stanowią oni ważny element systemu ratownictwa. Robią to z narażeniem życia i za darmo.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#BogdanPęk">Jeśli nawet dziś nie ma środków na ten cel, to sam zapis powinien zostać. Jego usunięcie spowoduje ogromne rozczarowanie w tych środowiskach.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są dalsze głosy w dyskusji? Jeżeli nie, oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewSobotko">Była tu mowa o konsultacjach. Trudno konsultować propozycję tego typu, jak pytanie, czy chcesz dodatkową emeryturę? Przecież każdy odpowie, że chce.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZbigniewSobotko">Inne sprawy nie wymagają komentarza z mojej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyJaskiernia">Podstawowa kontrowersja dotyczy kosztów wprowadzenia tej ustawy. Nie chcę tu osądzać, który z panów podał prawdziwą sumę.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyJaskiernia">Nie możemy przejść do prac nad ustawą bez rozeznania kosztów. Powinny być one przedstawione dokładnie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JerzyJaskiernia">Proponuję, aby połączone Komisje zwróciły się do Biura Studiów i Ekspertyz KS z prośbą o sporządzenie bezstronnej ekspertyzy dotyczącej kosztów, ze szczegółowym rozpisaniem poszczególnych elementów.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JerzyJaskiernia">Wszyscy zgadzamy się co do faktu, iż ustawę o ochronie przeciwpożarowej trzeba zmienić. Szereg zaproponowanych rozwiązań jest pożytecznych.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JerzyJaskiernia">Sądzę, że zwrócimy się do podkomisji, aby w drodze zrównoważonej debaty doprowadziła do pewnych uzgodnień.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JerzyJaskiernia">Proszę pana przewodniczącego Pawlickiego, aby wszędzie tam, gdzie nie ma porozumienia było to odnotowane w postaci rozwiązania wariantowego. Wówczas na kolejnym posiedzeniu połączonych Komisji będziemy mogli zorientować się, ile jest stanowisk i jakie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławPawlak">Chciałbym się dowiedzieć, czy stanowisko rządu jest przedstawione na piśmie?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławPawlak">W innych przypadkach otrzymujemy zawsze taki dokument.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyJaskiernia">Rozumiem, że nie ma przeszkód, aby tak się stało.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JerzyJaskiernia">Prosimy, aby rząd przedłożył stanowisko pisemne odzwierciedlające zakres rozbieżności.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne propozycje? Jeśli nie, uważam, że połączone Komisje zdecydowały o odesłaniu projektu ponownie do podkomisji.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JerzyJaskiernia">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>