text_structure.xml
8.45 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewBujak">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Ustawodawczej. Zostało ono zwołane na prośbę ministra-szefa Urzędu Rady Ministów, Michała Strąka. Oddaję wobec tego głos panu ministrowi, aby wyjaśnił państwu powody, dla których chciał się z nami spotkać.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MichałStrąk">W związku z faktem, iż powstały pewne nieporozumienia związane z ustawą o pracownikach urzędów państwowych i z przygotowywaną ustawą o państwowej służbie cywilnej, chciałbym w gronie osób, które są najbardziej zainteresowane tymi ustawami z racji przynależności do komisji, mających przygotować ostateczną wersję projektów, powiedzieć kilka zdań na temat powodów, jakie legły u podstaw, że obie te ustawy zostały rozdzielone i że będą rozpatrywane w odrębnym trybie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MichałStrąk">W przypadku ustawy o pracownikach urzędów państwowych mamy do czynienia z klasycznym przypadkiem odrabiania zaległości. Rząd uważa, że ustawa ta powinna być znowelizowana już dawno temu. (Szczerze mówiąc, obawiałem się, że głównym zarzutem, jaki padnie podczas debaty sejmowej, będzie zarzut o to, że upłynęło już tyle czasu do momentu zgłoszenia projektu nowelizacji). Niezbędne są zmiany zarówno odnoszące się do retoryki, jak i do regulacji dotyczących powiązania pracowników mianowanych ze stanowiskiem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MichałStrąk">Wszystkie kolejne rządy miały do czynienia z tym samym problemem: każdy ruch kadrowy odnoszący się do pracowników mianowanych zmuszał wojewodów i ministrów do naruszania struktur organizacyjnych. Tą nowelizacją odrabiamy zaległości. Dostosowujemy po prostu stan prawny do nowych realiów, niezależnie od tego, czy byłaby przygotowywana nowa ustawa o państwowej służbie cywilnej. Nawet gdyby nie było zamierzeń związanych z nową ustawą, to nowelizacja ustawy o pracownikach urzędów państwowych - w naszym przekonaniu - byłaby jak najbardziej konieczna.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MichałStrąk">Uważam, że źle się stało, iż dopiero teraz rząd występuje z takim projektem. Potrzebne jest jak najszybsze uchwalenie proponowanych zmian.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MichałStrąk">Jeżeli chodzi o ustawę o państwowej służbie cywilnej, to mamy do czynienia z projektem znacznie obszerniejszym. Jest to ustawa, która liczy ponad 60 artykułów. Zakładamy, że prace nad nią będą jeszcze trwały. Tworzymy bowiem zupełnie nowy sposób funkcjonowania pracowników zatrudnionych w urzędach państwowych. Czegoś takiego do tej pory w Polsce nie było. Kreujemy zupełnie nowy system, nową rzeczywistość.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MichałStrąk">Połączenie tych dwóch spraw (tj. z jednej strony - odrabianie zaległości, a z drugiej - kreowania nowej rzeczywistości prawnej i nowych instytucji, które będą powołane do życia) doprowadzić mogło - naszym zdaniem - do nie potrzebnego zamieszania. W ramach prac nad całością część nowelizowania musiałaby poczekać do momentu zakończenia prac nad nowym systemem. Uznaliśmy, że rozłączenie tego pozwala na uporządkowanie przedpola; ustawa o pracownikach urzędów państwowych porządkuje niejako przedpole dla ustawy o państwowej służbie cywilnej. W efekcie - spokojnie możemy pracować nad nowymi rozwiązaniami.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MichałStrąk">Chciałbym zaznaczyć, iż uważam, że prace nad tą ustawa z konieczności będą trwały dość długo. W moim przekonaniu trzeba brać pod uwagę okres 6 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MichałStrąk">Drugim powodem, dla którego nie ma jeszcze w Sejmie oficjalnie projektu ustawy o państwowej służbie cywilnej, jest to, że nie zostały jeszcze zakończone prace nad licznymi aktami wykonawczymi. Przynajmniej założenia do tych aktów muszą być gotowe, aby w Sejmie można było zacząć pracować nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MichałStrąk">Jest to drugie ograniczenie. Takich założeń do tej pory nie mamy gotowych, gdyż musieliśmy czekać z pracami na ostateczną decyzję Rady Ministrów odnoszącą się do samej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MichałStrąk">W czasie kontaktów, jakie miałem ostatnio we Francji, a wcześniej w Anglii i Niemczech, postanowiłem doprowadzić do spotkania posłów, którzy będą pracować nad tą ustawą, z ekspertami zagranicznymi z różnych krajów. Francuzi, Niemcy i Anglicy są gotowi przysłać osoby pracujące w tym systemie.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MichałStrąk">Wydaje mi się, że prace nad ustawą o państwowej służbie cywilnej powinniśmy sobie zorganizować tak, abyśmy mogli w ich trakcie zdobyć dodatkową wiedzę o systemie, który chcemy stworzyć.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MichałStrąk">Wydawało nam się, że łączne potraktowanie tych dwóch projektów doprowadzi do tego, że ta część, która jest nam bardzo pilnie potrzebna, będzie odłożona w czasie (a zatem może być uchwalona później niż przy tym trybie, który zastosowaliśmy). Równocześnie, niepotrzebnie doszłoby do pomieszania tych dwóch rzeczywistości.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MichałStrąk">Jeśli chodzi o współwystępowanie tych dwóch systemów, to niezależnie od tego, jaka byłaby konstrukcja prawna, czy byłaby jedna ustawa czy też dwie - to i tak mielibyśmy dwie kategorie pracowników zatrudnionych w urzędach państwowych, tj. pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w oparciu o ustawę o pracownikach urzędów państwowych i pracowników mianowanych wg nowych reguł określonych tą ustawą. A zatem czy będzie to jedna ustawa, czy też będą to dwie ustawy, to każdorazowo występują dwie kategorie pracowników. Przy funkcjonowaniu dwóch ustaw będą one bardziej widoczne, natomiast przy jednej ustawie byłoby to bardziej zamazane.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MichałStrąk">Mówię o tym dlatego, że podkomisja zajmująca się tą ustawą zwróciła się z prośbą o udostępnienie jej projektu ustawy o państwowej służbie cywilnej. Nie mam żadnych powodów, żeby ten projekt utajniać; zresztą poseł Z. Bujak od dawna jest w jego posiadaniu...</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewBujak">Wydał mnie pan, panie ministrze...</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MichałStrąk">Wynika z tego, że pan poseł jest „zamknięty” a my jesteśmy „otwarci”...</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MichałStrąk">Chciałbym podkreślić, że nie ma z naszej strony żadnej chęci do ukrywania czegokolwiek, ale naszym zdaniem próba łączenia tych dwóch spraw jest nie do końca właściwa. Zależałoby nam na tym, aby ten projekt, który trafił pod obrady podkomisji, był możliwie szybko doprowadzony do końca; tak jak wynika to z przepisów o trybie pilnym. Wtedy przystąpimy do pracy nad ustawą o państwowej służbie cywilnej.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MichałStrąk">Będzie to, jak już powiedziałem, na pewno długa praca. Chciałbym, abyśmy wzbogacili swą wiedzę merytoryczną poprzez udział w pracach osób, które znają dokładnie systemy zachodnie funkcjonujące od kilkudziesięciu lat.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MichałStrąk">Moim zdaniem, nie ma pośpiechu w pracy nad ustawą o państwowej służbie cywilnej. Jeżeli będziemy nad nią pracować pół roku, to dobrze; jeżeli okaże się, że trzeba na to więcej czasu, to poświęcimy go.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewBujak">Czy ktoś z państwa chciałby zadać panu ministrowi dodatkowe pytania?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZbigniewBujak">Nie słyszę zgłoszeń. Proszę wobec tego o przekazanie tych uwag wszystkim tym członkom podkomisji, którzy nie są obecni na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZbigniewBujak">Dziękuję państwu za przybycie. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>