text_structure.xml
28.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 20 maja 1989 r. Rada Społeczno-Gospodarcza, obradująca pod przewodnictwem wicemarszałka Sejmu Tadeusza Porębskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie z działalności Rady Społeczno-Gospodarczej przy Sejmie IX kadencji, - projekt stanowiska w sprawie zmian systemowych umożliwiających harmonijny rozwój przemysłu mięsnego do 2000 r., - projekt stanowiska w sprawie kierunków rozwiązania problemów energetyki w kraju.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: marszałek Sejmu Roman Malinowski oraz prezes Rady Ministrów Mieczysław Rakowski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Przewodniczący Rady, wicemarszałek Sejmu Tadeusz Porębski: Otwieram ostatnie w tej kadencji Sejmu posiedzenie Rady Społeczno-Gospodarczej i witam przybyłych na nasze obrady marszałka Sejmu Romana Malinowskiego i byłego przewodniczącego Rady, a obecnie premiera Mieczysława Rakowskiego. Proponuję podzielić posiedzenie na część uroczystą z udziałem naszych gości i część roboczą, w której rozpatrzymy dwa projekty przygotowane przez zespoły robocze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RomanMalinowski">Dobiega końca IX kadencja Sejmu i Rady Społeczno-Gospodarczej. Powołanie przez Sejm VIII kadencji Rady Społeczno-Gospodarczej było doniosłym i ważnym eksperymentem, przejawem dążenia do demokratyzacji stosunków społecznych oraz poszukiwania nowych rozwiązań instytucjonalnych w systemie sprawowania władzy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RomanMalinowski">Powołanie Rady było wyrazem woli kontynuowania polityki upowszechniania różnorodnych form więzi Sejmu ze społeczeństwem, stworzyło możliwość poszerzenia udziału społeczeństwa i poszczególnych jego grup zawodowych w dyskusji nad podejmowanymi przez Sejm decyzjami.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RomanMalinowski">Koncepcja Rady, jako organu konsultacyjno-opiniodawczego przy Sejmie, zdała w pełni egzamin, a praktyka potwierdziła celowość powołania takiego organu. Społeczno-zawodowa struktura składu Rady różniąca się od struktury Sejmu przede wszystkim znacznie większym udziałem bezpośrednich wytwórców, stworzyła możliwość pełniejszego uwzględnienia w pracach parlamentu uwag i opinii grup zawodowych, które w życiu gospodarczym kraju odgrywają zasadniczą rolę.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RomanMalinowski">Przedstawiane przez członków Rady poglądy i propozycje, będące wynikiem konsultacji prowadzonych w zakładach pracy, czy organach samorządowych, organizacjach spółdzielczych i społecznych poszerzyły pole widzenia naszego parlamentu. Tkwiący w Radzie potencjał intelektualny, połączony z doświadczeniem produkcyjnym i zaangażowaniem społecznym, umożliwił pogłębienie dyskusji sejmowych oraz poszerzenie społecznej bazy poparcia dla podejmowanych przez Sejm decyzji. Członkowie Rady konsultując dokumenty sejmowe w swoich środowiskach społeczno-zawodowych znacznie powiększyli krąg obywateli bezpośrednio współuczestniczących w pracach parlamentarnych oraz zainteresowanych działalnością Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RomanMalinowski">Działalność Sejmu IX kadencji przypadła na okres szczególnej aktywności legislacyjnej w sprawach gospodarczych, związanej z II etapem wdrażania reformy gospodarczej. Opinie Rady dotyczące proponowanych rozwiązań systemowych, określających nowe zasady funkcjonowania naszej gospodarki spełniły szczególną rolę. Rzeczowość, kompetencja oraz wysoki poziom intelektualny prezentowanych opinii, dotyczących wszystkich niemal dziedzin gospodarki, były wyrazem rzetelności, z jaką członkowie Rady spełniali swoje obowiązki.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#RomanMalinowski">Tryb prac Rady determinowany był przez tryb pracy Sejmu. Rada wywiązała się z zadań zleconych jej przez Sejm IX kadencji bardzo dobrze, a ponadto wypowiedziała się z własnej inicjatywy w wielu sprawach niezwykle ważnych dla kraju. Opracowane przez Radę stanowiska, m.in. w sprawie współpracy z Polonią, szkodliwości stosowania azbestu w budownictwie, czy rozwoju energetyki miały niewątpliwie wpływ na podejmowanie konkretnych działań, zgodnych z sugestiami Rady.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#RomanMalinowski">Rada opracowała również z własnej inicjatywy niezwykle cenne stanowisko w sprawie systemu podatkowego w Polsce, które było wyrazem zniecierpliwienia i obywatelskiej troski członków Rady o losy reformy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#RomanMalinowski">W pracach Rady wiele miejsca zajęła niezmiernie ważna problematyka społeczna. Podejmowany przez Radę niezwykle szeroki wachlarz zagadnień - od podstawowych spraw ustrojowych - mam tu na myśli projekty zmiany Konstytucji i Ordynacji wyborczej, nowe Prawo o stowarzyszeniach, nowelizację ustawy o związkach zawodowych, ustawę o konsultacjach społecznych i referendum, ustawę o Rzeczniku Praw Obywatelskich, ocenę systemu rad narodowych i samorządu terytorialnego - poprzez, bezpośrednio dotyczące ogółu obywateli, problemy bezpieczeństwa i higieny pracy, rent i emerytur, Funduszu Wczasów Pracowniczych, aż po ocenę polityki kulturalnej państwa, świadczy o wysokich kwalifikacjach członków Rady i ich wyrobieniu politycznym.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#RomanMalinowski">Oryginalnym pomysłem członków Rady było utworzenie Towarzystwa Wspierania Inicjatyw Gospodarczych. Powołanie towarzystwa było reakcją na zbyt powolne wprowadzanie dynamicznych form działalności gospodarczej w kraju. Stworzono tym samym silne lobby proreformatorskie, które promując i prowadząc działalność gospodarczą jest rzecznikiem gruntownej przebudowy systemu ekonomicznego w Polsce. Prezesem towarzystwa został, jak wiadomo, ówczesny przewodniczący Rady Społeczno-Gospodarczej, a obecny premier Mieczysław Rakowski.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#RomanMalinowski">Rada - poprzez swoje często bardzo krytyczne opinie - uświadamiała złożoność, a nawet dramatyzm naszej sytuacji gospodarczej Jeżeli nawet w określonym czasie jej postulaty nie były spełnione to jednak zawsze torowały drogę dla nowych ocen i nowych rozwiązań. Niejednokrotnie Rada zwracała uwagę na brak docelowego określenia modelu gospodarczego oraz brak jego politycznej i społecznej podbudowy. Ten ciąg rozumowania znalazł swój wyraz w toku dyskusji „okrągłego stołu”.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#RomanMalinowski">Rada Społeczno-Gospodarcza przy Sejmie IX kadencji była więc ważnym ogniwem demokratyzacji stosunków społecznych w Polsce. Stanowiła szerokie forum, na którym zderzały się różne racje, koncepcje i postawy, funkcjonujące w powszechnym lub środowiskowym obiegu z koncepcjami powstającymi w kierownictwie gospodarczym i politycznym kraju. Rezultaty tych dyskusji stanowiły ważne źródło informacji i sygnałów dla posłów i wzbogaciły w sposób istotny dorobek Sejmu IX kadencji.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#RomanMalinowski">Chciałbym wszystkim członkom Rady serdecznie podziękować za wykonaną pracę, która zyskała tak duże uznanie i szacunek nie tylko w Sejmie. Chciałbym również przekazać najlepsze życzenia dalszej pomyślnej działalności zawodowej i społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławRakowski">Chciałbym podpisać się pod tym, co powiedział przed chwilą marszałek Sejmu o Radzie i jej udziale w umacnianiu demokratyzacji kraju i radykalizacji reformy gospodarczej. Nie ukrywam, że jestem autentycznie wzruszony występując ponownie w tej sali i wobec tych osób, z którymi spędziłem 3 lata twórczej pracy. Były to lata, można powiedzieć, wakacyjne, mimo doniosłości prowadzonych tu dyskusji i podejmowanych decyzji. Pełniłem wówczas funkcje wicemarszałka Sejmu i przewodniczącego Rady, a były to zadania zdecydowanie łatwiejsze od tych, które pełnię obecnie jako szef rządu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MieczysławRakowski">Rada, przez cały okres swego istnienia, tj. wówczas kiedy jej przewodniczyłem, jak i wtedy, gdy obowiązki te przejął wicemarszałek T. Porębski, była szczególnie zainteresowana procesami demokratyzacji i reformowania gospodarki. Była wnikliwym i twórczym krytykiem propozycji i decyzji rządowych, wykazując zawsze wysokie poczucie odpowiedzialności. Dzięki pracy w Radzie i współpracy z jej członkami utwierdziłem się w przekonaniu, że radykalne reformy w Polsce są konieczne. Miałem przy tym zawsze świadomość, że dla pomyślności realizowania tych procesów potrzebne jest poparcie członków Rady i wszystkich, którzy dobrze życzą krajowi. I za to serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MieczysławRakowski">Wywołuję z pamięci liczne nasze dyskusje, jakie odbywaliśmy w tej sali. Członkowie Rady nigdy nie „bujali w obłokach”, chodzili twardo po ziemi, myśleli krytycznie, ale i racjonalnie. W ich krytykach nie było nigdy złośliwości czy mitomaństwa. Cenię sobie taką postawę bardzo wysoko.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MieczysławRakowski">Rada Społeczno-Gospodarcza, której przewodniczyłem dobrze zapisała się w dziele wspomagania procesów demokratyzacji i normalizowania naszej sytuacji społeczno-politycznej. Odegrała znaczną rolę w kształtowaniu i utrwalaniu tych procesów. Spośród członków Rady wielu zasiadło w moim gabinecie. Można powiedzieć, że żadna Rada nie zrobiła takiej kariery, jak nasza. Np. Mieczysław Milczek, członek Rady, a obecnie minister przemysłu wykazywał zarówno tu, jak i obecnie w rządzie wielką dynamikę, chociaż obserwuję już u niego pewne skutki przebywania w gronie członków rządu. Inny członek Rady, Franciszek Gaik jest obecnie szefem Centralnego Urzędu Planowania. Dał się poznać tutaj, podczas obrad naszej Rady. Obecnie spisuje się dobrze, mimo trudności wynikających z tego, że żaden z planistów nie planował dotychczas dobrze. On prowadzi te prace bardzo umiejętnie. Wspomnę o sekretarzu naszej Rady - Marcinie Borowiczu, który pełni obowiązki podsekretarza stanu w Urzędzie Rady Ministrów i jest odpowiedzialny za kontakty rządu z Sejmem. Kolejny sekretarz Rady, Marcin Rybicki jest podsekretarzem stanu w Centralnym Urzędzie Planowania. Te kariery są świadectwem, że w naszej Radzie zasiadali ludzie, których można było z powodzeniem wykorzystać w aparacie rządowym.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MieczysławRakowski">Dyskusję, dokumenty i opinie Rady miały ważkie znaczenie również i z tego powodu, że aktywizowały opinię społeczną we współdziałaniu z parlamentem. Rada miała też niemały wpływ na utrwalanie kierunku radykalnych i konsekwentnych reform.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MieczysławRakowski">Dziękuję za życzliwość, za serdeczność, za otwartość i liczę na wasze głosy w wyborach. Liczę, że oddacie je na mnie, na moją ekipę rządową i będziecie, nadal propagatorami i realizatorami reformatorskiego kursu. Dziękuję również wszystkim członkom prezydium Rady za pomoc i współdziałanie.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MieczysławRakowski">W dalszej części posiedzenia marszałek Sejmu wręczył członkom Rady pisma z podziękowaniami za udział w pracach Rady Społeczno-Gospodarczej Sejmu IX kadencji, W piśmie stwierdzono, iż: „Rada Społeczno-Gospodarcza odegrała ważną rolę jako organ opiniodawczy, doradczy i konsultacyjny Sejmu. Rzetelny i krytyczny głos Rady dobrze służył sprawie głębokich przemian politycznych i gospodarczych, które zachodzą w Polsce, przyczynił się do wzbogacenia poselskiej dyskusji nad wieloma projektami ustaw i problemami o istotnym znaczeniu dla przyszłości i rozwoju naszego kraju”.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MieczysławRakowski">W piśmie zawarte zostały też życzenia dalszych sukcesów w działalności zawodowej i społecznej.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MieczysławRakowski">Członkowie prezydium Rady oraz 15 członków Rady, którzy pracowali w niej w ciągu dwóch kadencji Sejmu otrzymało z rąk marszałka Sejmu pamiątkowy „Medal Sejmu PRL”.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#MieczysławRakowski">Przewodniczący Rady, wicemarszałek Sejmu Tadeusz Porębski: Słyszałem różne oceny naszych opinii. Nikt jednak nie wygłosił zdania, że opinie Rady Społeczno-Gospodarczej są niepoważne, czy nieprzemyślane. Dlatego zgadzam się ze słowami wypowiedzianymi tu przez marszałka R. Malinowskiego i premiera M.F. Rakowskiego o pracach zespołów roboczych i całej Rady. Z pewnością opinię nasze mogły być lepsze, głębsze; zawsze przecież można zrobić więcej. Różne względy spowodowały też, że w ostatnim czasie Rada nie zbierała się systematycznie. Wysłuchałem z tego powodu wielu wymówek od członków Rady, wiele uwag wpływało na ten temat również do prezydium. Wspomnę jednak, że i inne ciała, w tym również Sejm, nie mogły ostatnio mówić pełnym głosem.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#MieczysławRakowski">I ostatnia uwaga. Czy taka Rada jest potrzebna? Uważam, że tak. Kierownictwo państwa popełnia poważny błąd, nie myśląc o powołaniu Rady Społeczno-Gospodarczej przy Sejmie w następnej kadencji. Senat z pewnością nie zastąpi Rady. Niestety, w tej sprawie nikt nie zasięgał mojej opinii, ani zdania prezydium. Źle się jednak dzieje, że Rada nie będzie reaktywowana w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#MieczysławRakowski">Serdecznie dziękuję wszystkim członkom Rady za współpracę. Była ona krótka. Nie wiem, czy zdążyliśmy się przez ten czas poznać. Być może nie była ta nasza współpraca tak serdeczna i przyjacielska, jak mogłaby być, gdyby zdarzyła się w innym czasie.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#MieczysławRakowski">Projekt sprawozdania z działalności Rady przedstawił dyrektor biura Rady Marcin Rybicki: Na ostatnim posiedzeniu plenarnym, w dniu 24 kwietnia br. wszyscy członkowie Rady otrzymali projekt sprawozdania z działalności Rady w okresie IX kadencji Sejmu. W części opisowej projekt ten zawiera:</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#MieczysławRakowski">- ogólną charakterystykę Rady jako organu opiniodawczego, doradczego i konsultacyjnego Sejmu, - opis trybu powołania Rady i charakterystykę jej składu osobowego, - omówienie organizacji prac Rady, - omówienie zagadnień podejmowanych przez Radę i próbę oceny wpływu działalności Rady na pracę Sejmu, - wnioski, stanowiące podsumowanie doświadczeń, wynikających z funkcjonowania Rady.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#MieczysławRakowski">Do sprawozdania dołączone będą następujące załączniki:</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#MieczysławRakowski">- statystyka posiedzeń plenarnych i posiedzeń zespołów roboczych w podziale na lata kadencji i lata kalendarzowe, - statystyka opinii, stanowisk i uchwał Rady w podziale na lata kadencji i lata kalendarzowe z wyróżnieniem prac wykonanych na zlecenie Sejmu i z inicjatywy własnej, - informacje statystyczne charakteryzujące skład osobowy Rady według zawodów, wykształcenia, wieku, reprezentowanej gałęzi gospodarki, trybu desygnowania do pracy w Radzie, przynależności do organizacji społeczno-politycznych oraz według województw.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#MieczysławRakowski">- wykaz i tematyka wszystkich posiedzeń plenarnych Rady wraz z wykazem uchwalonych dokumentów, - lista członków Rady Społeczno-Gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#MieczysławRakowski">Ze względu na wyłącznie statystyczny charakter tych załączników i konieczność oszczędzania papieru nie były one dołączone do projektu sprawozdania, ale wszyscy członkowie Rady otrzymają je wraz z ostateczną wersją sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#MieczysławRakowski">Członkowie Rady nie wnieśli do przedłożonej im projektu sprawozdania żadnych zastrzeżeń, ani uwag o charakterze merytorycznym. W związku z tym zgłaszam wniosek, aby Rada podjęła uchwałę o przyjęciu sprawozdania z działalności w okresie IX kadencji Sejmu w postaci zaproponowanej w przedłożonym projekcie, z korektą niektórych danych liczbowych, wynikającą z konieczności uwzględnieniem prac wykonanych w ostatnim miesiącu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AleksanderHempowicz">Dzięki udziałowi w pracach Rady Społeczno-Gospodarczej ludzie, którzy wchodzili w jej skład, poznali mechanizm zarządzania państwem. Chociaż Rada przestaje formalnie działać, to w naszych środowiskach nadal będziemy mogli prezentować poglądy, które wypowiadaliśmy podczas posiedzeń Rady i pogłębiać wiedzę społeczeństwa o dylematach, przed jakimi stają często decydenci. To nasze doświadczenie jest także cennym dorobkiem Rady.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AleksanderHempowicz">Czuję jednak pewien niedosyt wywołany tym, że nie informowano nas, jak nasze opinie były wykorzystywane przy podejmowaniu decyzji. Tego mi brakuje, chociaż zdaję sobie sprawę, że taki właśnie jest los wszystkich organów doradczych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AleksanderHempowicz">Chciałbym wszystkim podziękować za współpracę, przy formułowaniu stanowiska Rady w sprawie problemów ludzi niepełnosprawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzySablik">Rada Społeczno-Gospodarcza przy Sejmie IX kadencji kończy dzisiaj swoją działalność w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku. W okresie prawie 8 lat, w toku VIII i IX kadencji Sejmu, zachowaliśmy swoją tożsamość. Można pokusić się o stwierdzenie, że do ostatniego posiedzenia realizowaliśmy zadania zgodnie z dewizą pierwszego przewodniczącego Rady, prof. Jana Szczepańskiego: „Rada nie jest organem politycznym, ani specjalistyczno-zawodowym - natomiast wypowiada się jako głos społecznego rozsądku”.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzySablik">Sumując naszą działalność ujętą w sprawozdaniu, nie można pominąć trudnych do opisania odczuć, w jakich żegnamy organ opiniodawczy Sejm. Zbyt często podczas tych 8 lat zdarzało się, że Sejm nie uwzględniał naszych opinii, których trafność potwierdzało później życie gospodarcze.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzySablik">Ustalenia „okrągłego stołu”, a następnie ich ustawowa regulacja, pomimo naszej opinii, nie były konsultowane z Radą. Trudno już dziś odpowiedzieć na pytanie, czy zadecydowały o tym względy nowej polityki, czy też - jak to często bywa - niewiedza decydujących o zadaniach i roli Rady w życiu społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JerzySablik">Niewątpliwą satysfakcję może nam dostarczyć ocena dokonana przez obserwatorów z boku. Z zadowoleniem trzeba odnotować ocenę naszej pracy zawartą w artykule „Z tarczą, czy na tarczy” opublikowanym przez „Prawo i Życie”.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JerzySablik">Mam prawo sądzić, że wszyscy będziemy wykorzystywać doświadczenia i wiedzę praktyczną zdobyte w Radzie dla dobra i rozwoju naszej gospodarki i państwa. Życzę tego sobie i wszystkim kolegom z całego serca. Jednocześnie pragnę wszystkim podziękować za miłą współpracą i wyrazić głęboki szacunek za wielkie zaangażowanie w pracę Rady Społeczno-Gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#JerzySablik">Rada jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Rady Społeczno-Gospodarczej w czasie IX kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#JerzySablik">W kolejnym punkcie porządku obrad projekt stanowiska w sprawie zmian systemowych umożliwiających rozwój przemysłu mięsnego do 2000 r. przedstawił Jerzy Burghart (ekonomista, prezes zarządu PSS „Społem” w Strzelcach Opolskich, zgłoszony przez zakład pracy): Zespół roboczy przygotowujący opinię wykorzystał informacje nadesłane przez: Krajową Spółkę Przemysłu Mięsnego w Warszawie, Zarząd CZSS „Społem”, zarząd CZS „Samopomoc Chłopska”, KZRKiOR Centralny Związek Rzemiosła, CZRSP i Związek Państwowych Gospodarstw Rolnych.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#JerzySablik">Przeprowadziliśmy analizę aktualnego stanu przemysłu mięsnego i możliwości jego rozwoju w latach 1990–2000.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#JerzySablik">Zespół pragnie zwrócić szczególną uwagę na zdolności produkcyjne przemysłu mięsnego i stopień ich wykorzystania w latach 1987–1988 i w perspektywie do 2000 r., a także na uwarunkowania rozwoju przemysłu mięsnego, w tym odmonopolizowanie skupu żywca i przetwórstwa mięsa.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#JerzySablik">W 1988 r. zdolności produkcyjne przemysłu mięsnego (przy niewielkim spożyciu mięsa na jednego mieszkańca - ok. 30 kg rocznie) były wykorzystane średnio w 74,5%. Zakładając, że sytuacja ulegnie zmianie, można z łatwością prognozować, że do 2000 r. nastąpi likwidacja wielu starych i zużytych zakładów mięsnych. W wyniku następującej dekapitalizacji pozostałych zakładów oraz braku możliwości budowy, rozbudowy i modernizacji innych oraz z uwagi na niewłaściwe uwarunkowania ekonomiczne (niska rentowność, gwarantowana dotacjami, wysokie podatki, wysokie odsetki od kredytów inwestycyjnych) przyszłość tego przemysłu nie rysuje się mistycznie.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#JerzySablik">Drugie zagadnienie, to głównie stan techniczny zakładów, który jest bardzo zróżnicowany pod względem wyposażenia w maszyny i urządzenia. Technika i technologia oraz posiadane kwalifikacje zatrudnianych pracowników już obecnie nie gwarantują w wielu przypadkach, że towar dostarczany na rynek ma odpowiednią jakość, wysokie walory odżywcze i smakowe oraz odpowiednią trwałość.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#JerzySablik">W tym kontekście należy podkreślić brak możliwości wymiany zużytych maszyn i urządzeń, a zwłaszcza chłodni. Przemysł krajowy wytwarzający te urządzenia nie jest w stanie zaspokoić potrzeb nawet tylko tego jednego przemysłu. Nasilają się trudności zaopatrzeniowe w podstawowe surowce pomocnicze - tj. przyprawy, osłonki w tym zwłaszcza cienkie. Następuje lawinowy odpływ kwalifikowanej kadry masarzy. A jest to praca trudna i nisko płatna. Już w tej chwili w wielu zakładach przemysłu mięsnego muszą pracować więźniowie i żołnierze.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#JerzySablik">Jednym z podstawowych warunków rozwoju przetwórstwa mięsnego jest rzeczywiste odmonopolizowanie skupu żywca i przetwórstwa mięsa. Zdaniem zespołu najnowsze decyzje rządu w tym zakresie nie są wystarczające. Skupem i przetwórstwem mięsa po cenach wolnorynkowych może się zajmować jedynie rzemiosło. Przemysł państwowy oraz spółdzielczy nie mają takiego prawa.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#JerzySablik">Przemysł mięsny ma do spełnienia ważną funkcję w procesie żywienia społeczeństwa. Jest to jeden z podstawowych przemysłów w całym kompleksie żywieniowym. Z tego względu zasługuje na to, by objąć go dogłębną analizą. Nie ulega wątpliwości, że dzisiejsza sytuacja tego przemysłu wymaga szybkich i kompleksowych rozwiązań systemowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IrenaWoźniak">W imieniu producentów rolnych chcę poruszyć sprawę strajku pracowników zakładów mięsnych w Ełku. To zdarzenie zbulwersowało rolników, którzy dokładają wielu wysiłków, aby rozwijać hodowlę i zapewniać możliwie największe dostawy mięsa na rynek, chociaż sami nie mają prawa do kupowania go po cenach kartkowych. Bulwersują nas i straty materialne i straty moralne. Protestujemy także wobec nieludzkiego postępowania ze zwierzętami w rzeźni pozostawionymi bez opieki. Cóżby się stało w kraju, gdyby taką postawę zajęli rolnicy i zaprzestali opieki nad zwierzętami?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszPorębski">Odnotowujemy ten głos.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszPorębski">Rada jednomyślnie przyjęła stanowisko w sprawie rozwoju przemysłu mięsnego.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszPorębski">Stanowisko Rady w sprawie energetyki przedstawił Janusz Szosland (profesor, pracownik naukowy Politechniki Łódzkiej, zgłoszony przez Naczelną Organizację Techniczną): Wszyscy członkowie Rady otrzymali dość obszerny materiał informacyjno-problemowy nt. energetyki, w którym zawarte są również konkluzje stanowiące projekt naszej opinii w tych kwestiach.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#TadeuszPorębski">Stwierdzimy, że zaopatrzenie kraju w energię należy do najpoważniejszych problemów, które na do rozwiązania polska gospodarka w najbliższej przyszłości. Na podstawie danych o zaopatrzeniu gospodarki w energię i możliwościach zaspokojenia przyszłego zapotrzebowania, a także zestawień świadczących o bardzo wysokiej energochłonności dochodu narodowego, przestrzegamy przed katastrofą w postaci kolejnego kryzysu energetycznego, który nie jest jeszcze powszechnie dostrzegany.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#TadeuszPorębski">Zwracamy uwagę na problemy ochrony środowiska związane z rozwojem energetyki, na napięcia w bilansie energetycznym w kraju. Potwierdzamy liczby ustalone zarówno przez Stowarzyszenia Elektryków Polskich, jak i przez ekspertów Banku Światowego, określającego wysokość zapotrzebowania na moc i energię elektryczną w kraju do 2000 r. Przy obecnych założeniach rozwojowych, a także specyfice i strukturze użytkowania paliw stwierdzamy nierealność zakładanych wskaźników poprawy bilansu energetycznego.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#TadeuszPorębski">W konkluzji stwierdzamy, że wobec istniejących opóźnień inwestycyjnych w energetyce zawodowej o możliwości pokrycia deficytu mocy i energii w latach 90. decydować będzie tempo budowy nowych źródeł energii elektrycznej. Wskazujemy na pilną potrzebę budowy nowych źródeł energii, optując za wariantem szybkiej budowy pewnej liczby elektrowni gazowych o krótkim cyklu inwestycyjnym, mimo wysokich kosztów uzyskiwanej w nich energii. Stwierdzamy, że ekonomiczne porównanie wariantu rozwoju energii wykorzystującej węgiel z wariantem elektrowni jądrowych wykazuje opłacalność tych drugich, nawet w przypadku zakupu technologii zachodnich, zwłaszcza jeśli uwzględni się koszty ochrony środowiska i straty ekologiczne w przypadku przyjęcia wariantu węglowego. Proponujemy nie umieszczać w naszej opinii stwierdzenia, iż za energetyką jądrową, oprócz rachunku ekonomicznego, przemawiają racje strategiczne, ekologiczne i społeczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszPłuziński">Proszę o wyjaśnienie powodu, dla którego mamy nie uwzględniać stwierdzenia, które na zakończenie swojego wystąpienia przytoczył przewodniczący zespołu przygotowującego naszą opinię. Jestem za utrzymaniem tego stwierdzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszSzosland">Powód jest prosty. Toczy się w kraju na ten temat żywa i emocjonalna dyskusja. Nie chciałbym obciążać Rady odpowiedzialnością za jednoznaczne opowiedzenie się w sprawach energetyki jądrowej. Radą Główna NOT rozpatrzy w czerwcu z udziałem specjalistów sprawy bilansu energetycznego kraju i gospodarki energetycznej. W październiku natomiast rozważy z udziałem ekspertów zaproszonych ze Szwecji, Szwajcarii, RFN i ZSRR problemy elektrowni jądrowych. Zaproszeni eksperci będą odpowiadać na stawiane im, w imieniu naszego społeczeństwa, pytania, a zgromadzeni na posiedzeniu Rady NOT inżynierowie zajmą stanowisko w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanuszSzosland">Rada przyjęła opracowanie o problemach energetyki wraz z zawartymi w nim konkluzjami, przy jednym głosie wstrzymującym się.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>