text_structure.xml
21.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 16 min. 15.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">P. Marszałek W. Makowski zawiadomił Izbę, że Pan Prezes Rady Ministrów nadesłał odpowiedzi na interpelacje posłów: m.in. Dąbrowskiego w sprawie przepisów służbowych pracowników Funduszu Pracy; Klimkiewicza w sprawie zniżki na kolejach dla sezonowych robotników rolnych; Koniecznego w sprawie robotników rolnych, polskich emigrantów, zatrudnionych na terenie W. M. Gdańska; Rudnickiego w sprawie pobicia przez policję studentów Politechniki Lwowskiej oraz uszkodzenia drugiego domu techników; Filipowicza w sprawie wypłaty związkom samorządowym sum z dotacyj zł. 10 mil. z budżetu państwowego na r. 1938/39; Józefa Milewskiego w sprawie niedopuszczalnych represyj zastosowanych przez dyrekcję firmy Vacum Oil Company wobec personelu biurowego, oraz paru posłów ukraińskich w sprawie zajść lokalnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">W pierwszym czytaniu odesłano do komisyj rządowe projekty ustawy:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">— o stanie wojennym, o odpowiedzialności karnej w przypadkach zbiegostwa do nieprzyjaciela lub poza granice Państwa,</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">— o przywróceniem mocy obowiązującej ustawy w przedmiocie uznania nazwisk przybranych podczas służby wojskowej,</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">— o rozciągnięcia na Śląsk Zaolziański ustawy o opłatach od publicznych zabaw, rozrywek i widowisk na rzecz Polskiego Czerwonego Krzyża i o i rozciągnięciu na woj. śląskie rozporządzenia Prezydenta R. P. o popierania elektryfikacji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">P. Csadek referował ustawę o ratyfikacji układu płatniczego między Polską a Francją. Układ gwarantuje Francji transfer wszystkich sum należący się za wwóz towarów francuskich do Polski. Drugą zasadą jest to, że ogólna wartość wwozu francuskiego do Polski nie przekroczy 80% wartości wywozu polskiego do Francji. Polska otrzymuje w tym układzie tę korzyść w porównaniu ze stanem dotychczasowym, że Rząd polski zapewnia transfer bieżących płatności tylko w granicach wpływów dewizowych. Dalszą korzyścią jest to, że uposażenia obywateli francuskich zatrudnionych w Polsce będą transferowane tylko w 50% tych wynagrodzeń netto, to znaczy po potrąceniu podatków i świadczeń. Należy spodziewać się, że bilans naszych obrotów z Francją będzie wobec tego nowego układu zrównoważony i że unikniemy strat dewizowych w obrotach z naszą sojuszniczką.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#Sprawozdawca">Ustawę ratyfikacyjną przyjęto w drugim i trzecim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#Sprawozdawca">Pos. Alfred Milewski referował rządowy projekt ustawy o uregulowania stanu prawnego majątków kościoła prawosławnego na obszarze Rzplitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#Sprawozdawca">Referent wskazał, że zagadnienie, dotyczące majątku kościoła prawosławnego jest skomplikowane, ponieważ w dawnej Rosji majątek kościoła me był wyodrębniony z majątku państwa, w latach 1918/29 część majątku ludność samorzutnie reaktywowała kościołowi katolickiemu, część przejęło Państwo Polskie, część pozostała we władaniu kościoła prawosławnego. Proponowana ustawa uprawnia istniejący stan rzeczy z zastrzeżeniem praw osób trzecich. Uprawnienie to w niczym nie obciąża Skarbu Państwa, ustala Stan majątku kościoła prawosławnego, umożliwia uregulowanie stanu prawnego osadników i gwarantuje zachowanie praw osób trzecich.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#Sprawozdawca">Kościół katolicki wysuwa szereg roszczeń rewindykacyjnych, których celem jest otrzymanie z powrotem majątku, przekazanego przez rząd rosyjski kościołowi prawosławnemu. W tej sprawie w r. 1919 wydał rozporządzenie Komisarz Generalny Ziem Wschodnich, ale jednak to rozporządzenie nie było wykonywane. Aby zapobiec nieporozumieniom i wątpliwościom interpretacyjnym, Komisja uchwaliła poprawkę do art. 2, która ściśle wiąże ustawę z owym rozporządzeniem Komisarza Generalnego Ziem Wschodnich, wydanym w 1919 r. Oprócz tego Komisja przyjęła jeszcze kilka innych poprawek oraz rezolucję, wzywającą Rząd do jak najszybszego uregulowania stanu prawnego majątków kościoła katolickiego, zgodnie z rozporządzeniem Prezydenta z 7 lutego 1928 r.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#Sprawozdawca">Pos. Szymanowski zapytuje, czy przedstawiciel Rządu wyraził zgodę na poprawkę, wprowadzoną przez Komisję Oświatową do art. 2 projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawca pos. A. Milewski odpowiada twierdząco.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#Sprawozdawca">Pos. ks. Padacz zaznacza, iż od chwili zawarcia Konkordatu upłynęło już 10 lat — szereg spraw, przewidzianych w Konkordacie nie jest jeszcze załatwiony, jak sprawa utworzenia nowych placówek duszpasterskich, sprawa stanu prawnego nieruchomości, należących do kościoła katolickiego itp.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#Sprawozdawca">Dlatego też Komisja Oświatowa uchwaliła rezolucję, wzywającą Rząd do uregulowania w najkrótszym czasie stanu prawnego majątków kościoła katolickiego zgodnie z rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dn. 7 lutego 1928 r. Sfery katolickie mają nadzieję, że Rząd załatwi jak najszybciej tę sprawę ku powszechnemu zadowoleniu całej opinii katolickiej w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#Sprawozdawca">Pos. Onufrejczuk wyraża wątpliwość, czy ustawa o umarzaniu ureguluje sprawy majątkowe cerkwi prawosławnej bez szkody dla niej. Oświadcza, że głosować będzie przeciwko projektowi. Ustawę przyjęto w obu czytaniach.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#Sprawozdawca">Pos. Filipowicz referował ustawę o wykonywaniu pracy na rachunek grzywny.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#Sprawozdawca">Cały ciężar wykonania tej ustawy spoczywa na gminie. Komisja uchwaliła poprawkę do art. 5, upoważniającą Ministra Skarbu do a sygnowania zwrotu kosztów związanych z organizacją tej pracy i nadzorem nad nią.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#Sprawozdawca">Komisja dalej wyraziła pogląd, że wprowadzenie w życie tej ustawy powinno się odbywać ostrożnie i tylko stopniowo.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#komentarz">(Oklaski).</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#Sprawozdawca">Ustawę przyjęto w drugim i trzecim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#Sprawozdawca">Pos. [nieczytelne] referował ustawę o przysposobieniu dzieci opuszczonych.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#Sprawozdawca">Komisja, rozpatrując projekt ustawy p. Jurkowskiego o przysposobieniu dzieci opuszczonych, rozszerzyła ten projekt na wszystkie dzieci nieletnie, zmieniając odpowiednio tytuł ustawy i poszczególne artykuły. Chodziło o to, żeby rodzice nie porzucali umyślnie dziecka dla osiągnięcia jego adopcji przez inne osoby. Projekt p. Jurkowskiego ogranicza wiek przysposabianego dziecka do lat 12. Komisja poszła jeszcze dalej i ograniczyła wiek do lat 7, chcąc skłonić przybranych rodziców do adopcji dzieci w wieku przedszkolnym. Natomiast, jeżeli ktoś łożył na wychowanie dziecka w ciągu lat 3, to może go przysposobić i później — do wieku lat 12. Według projektu p. Jurkowskiego dziecko może być przysposobione tylko przez małżeństwo, nie mające ślubnego potomstwa. Komisja dopuściła pewne wyjątki, przewidując przyznanie prawa adopcji osobom samotnym. Projekt p. Jurkowskiego przewidywał, że przysposabiane dziecko zrywa zupełnie ze swoją rodziną, jeżeli ją posiada i wchodzi we wszelkie prawa ślubnego dziecka przybranych rodziców. Komisja w tej dziedzinie pozostawiła dotychczas obowiązujące przepisy, uważając, że nowy projekt wchodzi zbyt daleko w zakres prawa spadkowego. Komisja uchwaliła jednak, że dziecko otrzymuje nazwisko adoptujących rodziców. Aby nie dać rodzicom naturalnym możności korzyści materialnych, względnie szantażu i utrzymywania łączności z dzieckiem, niegdyś przez nich porzuconym, nowy przepis pozbawia rodziców naturalnych prawa dziedziczenia po przysposobionym dziecku. Komisja uznała za słuszne, że projekt przewiduje, aby w pewnych wypadkach, kiedy współżycie adoptowanego z przybranymi rodzicami staje się niemożliwe, dać możność rozejścia się. W celu zmazania piętna pochodzenia nieślubnego, lub niewiadomego, Komisja wprowadziła przepis, przewidujący wyciągi z metryk nie pełne, a skrócone. Na wniosek ks. Padacza Komisja wprowadziła przepis, że dziecko wyznania rzymsko-katolickiego może być przysposobione jedynie przez rzymsko-katolików.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#Sprawozdawca">Pos. Szczepański zaznacza, że uchwalenie ustawy jest konieczne, gdyż sprawa przez tę ustawę uregulowana jest bardzo doniosła, a nie można czekać na przyszłe jej załatwienie przez Komisję Kodyfikacyjną, gdyż nie wiadomo, kiedy to nastąpi.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#Sprawozdawca">Sejm przyjął projekt ustawy w drugim i trzecim czytaniu w brzmieniu zaproponowanym przez Komisję Prawniczą.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#Sprawozdawca">Pos. Wyszyński referował rządowy projekt ustawy o uprawnieniach Państwowego Instytutu Geologicznego w zakresie prac górniczych i terenowych.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#Sprawozdawca">Sejm przyjął projekt ustawy w drugim i trzecim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#Sprawozdawca">Pos. Głowacki referował projekt ustawy złożony przez posła Jahodę-Zółtowskiego o zmianie rozporządzenia Prezydenta z r. 1933 o izbach rzemieślniczych i ich związku. Komisja przyjęła znaczną ilość poprawek zarówno redakcyjnych jak merytorycznych do projektu pos. Jahody-Żółtowskiego i wobec tego postanowiła przedłożyć nowy projekt.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#Sprawozdawca">Projektowana ustawa usuwa te braki i pogłębia samorząd gospodarczy rzemiosła. Główną zmianą w określeniu zasad izb rzemieślniczych stanowi obowiązek ich współdziałania z cechami i innymi organizacjami rzemieślniczymi. Dalej wprowadza się ważną zmianę pod względem zasad wyborczych. Dotychczas cechy były pozbawione wpływu na wybór radców izby, jakkolwiek prawo przemysłowe powiększyło uprawnienia cechów. Ustawa projektowana zrywa z dotychczasową powszechnością wyborów i przyznaje prawo delegowania przedstawicieli do izby wyłącznie organizacjom rzemieślniczym. Przeprowadzenie wyborów spoczywa w ręku samych rzemieślników, pod nadzorem głównego komisarza wyborczego, gdy dotychczas wybory przeprowadzał wojewoda. Zarówno czynne jak i bierne prawo wyborcze przysługuje tylko członkom cechów względnie innych organizacyj rzemieślniczych. To jest najważniejsza zmiana. Co się tyczy nadzoru nad samorządem rzemieślniczym, to komisja stanęła na stanowisku, że nie powinien on być zbyt drobiazgowy i przeprowadziła tę zasadę.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#Sprawozdawca">Ważną jest sprawa wyboru władz naczelnych związku izb rzemieślniczych. Dotychczas te władze pochodziły w całości z nominacji ministra. Projekt przewiduje zamiast tego wybór wszelkich władz związku, a tylko w niektórych wypadkach zachowuje prawo Ministra P. i H. do zatwierdzania wyboru.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#Sprawozdawca">Ustawa ta jest dużym krokiem naprzód w rozwoju samorządu gospodarczego rzemiosła i należy mieć nadzieję, że rzemiosła nasze, które w dawnych czasach zapisały chlubną kartę w życiu gospodarczym narodu, potrafią i w tę ustawę tchnąć właściwego ducha.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#Sprawozdawca">Po przemówieniu referenta zabrał głos P. Minister Przemysłu i Handlu A. Roman: Projekt ustawy o izbach rzemieślniczych i ich Związku nie jest projektem, który przypadkowo się znalazł na porządku dziennym obrad Izb ustawodawczych, lecz stanowi dalsze ogniwo w polityce, od lat kilku prowadzonej przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu w kontakcie z przedstawicielami świata rzemieślniczego. Niejednokrotnie wypowiadałem się o podstawowym znaczeniu rzemiosła dla struktury gospodarczo-społecznej kraju. Zagadnieniu temu poświęciłem specjalne przemówienie, które wygłosiłem podczas tegorocznej debaty budżetowej, dlatego też obecnie do tego tematu nie powracam.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#Sprawozdawca">Samorząd rzemieślniczy, aczkolwiek na obszarze całego Państwa wprowadzony został przed dziesięcioma z górą laty, nie zakorzenił się dotychczas w społeczeństwie rzemieślniczym dostatecznie. Reforma jego nie mogła jednak nastąpić, dopóki ustrój zawodowych organizacyj rzemieślniczych, a mianowicie cechów, był wypaczony. Dlatego też należało przede wszystkim stworzyć należyte warunki pracy dla organizacji cechowej i na tym polegała główna reforma prawa przemysłowego w roku ubiegłym, przywracająca cechom prawo do bezpośredniej działalności gospodarczej. Po tej reformie można było przystąpić do organicznego powiązania izb rzemieślniczych z organizacjami cechowymi oraz innymi organizacjami rzemieślniczymi i połączenie to ma nastąpić przez to, że projektowana ustawa nada czynne prawo wyborcze do izb rzemieślniczych członkom organizacyj cechowych i innych organizacyj rzemieślniczych.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#Sprawozdawca">Aby w dalszym ciągu zbliżyć samorząd rzemieślniczy do świata rzemieślniczego, zgadzam się na to, aby członkowie zarządu Związku izb, którzy dotychczas mianowani byli przez Ministra Przemysłu i Handlu, byli obecnie wybierani przez radę związku, a więc pośrednio przez poszczególne izby. Co do samego projektu, to pewne wątpliwości budzić może tylko jeden punkt, a mianowicie:</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#Sprawozdawca">Jako jeden z warunków biernego prawa wyborczego do izb rzemieślniczych projekt zastrzega konieczność posiadania prawa do używania tytułu mistrza rzemieślniczego, lub prawa do kształcenia terminatorów. Warunek ten stanowi zacieśnienie kręgu rzemieślników, z których mogą rekrutować się kandydaci na radców izby, w porównaniu do stanu prawnego dotychczasowego, który nie zawiera żadnych ograniczeń cenzusem zawodowym. Tego rodzaju ograniczenie nie harmonizuje z zasadą naczelną, wyrażoną w art. 1 projektu, w myśl której izby rzemieślnicze powołane są jako stała reprezentacja gospodarczych i zawodowych interesów rzemiosła. Reprezentacja ta naturalnie dotyczy interesów tak zawodowych, jak gospodarczych rzemieślników, prowadzących samoistnie rzemiosło w okręgu izby, bez względu na posiadany przez nich cenzus zawodowy. Wśród rzemieślników nie posiadających dyplomu mistrzowskiego istnieje niewątpliwie wiele jednostek o wysokich kwalifikacjach zawodowych i etyczno-moralnych i pozbawienie ich biernego prawa wyborczego do izb rzemieślniczych stanowić może w licznych wypadkach nieusprawiedliwioną krzywdę. Pewną oczywiście korekturę będzie mógł tu wprowadzić Minister Przemysłu i Handlu przez uwzględnienie ich w liczbie radców z nominacji i dlatego nie występuję przeciwko tej poprawce, wiedząc, iż odpowiada ona dążeniom poważnego odłamu naszego rzemiosła.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#Sprawozdawca">Na koniec jeszcze jedna uwaga ogólna:</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy, do którego w całokształcie odnoszę się całkowicie pozytywnie, stwarza podobnie jak zeszłoroczna nowela do prawa przemysłowego — ramy dla pracy świata rzemieślniczego. Od rzemieślników zależeć będzie właściwe wykorzystanie tych ram. Przyznać tutaj muszę, że udzielić tu trzeba pewnego moralnego kredytu, ponieważ dotychczas w licznych wypadkach władze samorządu rzemieślniczego, jak również funkcjonariusze tego samorządu, całkowicie zawiedli pokładane w nich nadzieje. Były pożałowania godne wypadki, których obecnie wspominać nie chcę. Dzięki nowej ustawie ma ulec wzmocnieniu czynnik kontroli społecznej, nie osłabiając czynnika kontroli urzędowej. Myślę, że najbliższe lata pokażą, iż koncepcja samorządu rzemieślniczego wytrzyma próbę życia i przyczyni się do stworzenia podstaw organizacyjnych, na zasadzie których rzemiosło będzie mogło możliwie najlepiej zreorganizować swe prace zawodowe. Podległe mi Ministerstwo zawsze dążyć będzie do tego, aby samorząd rzemieślniczy jak najpełniej mógł wywiązać się z zadań, które na nim spoczywają.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#Sprawozdawca">Po przemówieniu P. Ministra rozpoczęła się dyskusja.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#Sprawozdawca">Pos. Łyszczak stwierdza, że ustawa ma doniosłe znaczenie dla polskiego chrześcijańskiego rzemiosła i wyraża przekonanie, że projekt ustawy znajdzie poparcie w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#Sprawozdawca">Pos. Sommerstein w imieniu posłów żydowskich wypowiada się przeciwko ustawie.</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#Sprawozdawca">Pos. Barański zwraca się z apelem do Pana Ministra Przemysłu i Handlu, aby wykorzystał uprawnienia, jakie uzyska przez ustawę, w tym kierunku, aby w organizacjach rzemieślniczych decydujący wpływ miał element czysto polski.</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
<u xml:id="u-2.43" who="#Sprawozdawca">Samorząd jest częścią administracji państwowej i jako taki winien być czynnikiem współdziałającym z władzami w duchu polskiej racji stanu.</u>
<u xml:id="u-2.44" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
<u xml:id="u-2.45" who="#Sprawozdawca">W końcu pos. Barański stwierdza, że wybory do samorządu rzemieślniczego przy pewnym staraniu mogłyby się odbyć jeszcze w bież. roku i apeluje do Pana Ministra, aby nie przedłużał kadencji obecnych izb rzemieślniczych, o ile to nie będzie rzeczywiście koniecznością. Zdaniem mówcy konieczności tej nie ma. Przedłużanie kadencji byłoby zaś źle zrozumiane w sferach rzemieślniczych.</u>
<u xml:id="u-2.46" who="#Sprawozdawca">Pos. Pikulski uważa, że samorząd rzemieślniczy okazał się w działaniu swym pożyteczny i należy go dalej rozwijać.</u>
<u xml:id="u-2.47" who="#Sprawozdawca">Pos. Trzeciak zastanawia się nad niedomaganiami w dotychczasowej pracy samorządu rzemieślniczego. Mówca porusza sprawy rzemiosła wiejskiego i zaznacza, że przede wszystkim w dziedzinie budownictwa, ale i w innych gałęziach, nie były one wcale poruszane przynajmniej na wschodzie i w wojew. środkowych. Dlatego zapowiedź pana sprawozdawcy, jako też sama treść ustawy, która rozszerza zakres działania izb rzemieślniczych, napawa otuchą, że nastąpi tu poprawa.</u>
<u xml:id="u-2.48" who="#Sprawozdawca">Pos. Jóźwiak polemizuje z twierdzeniem pos. Sommersteina. Jedynym brakiem, nad którym się mówca zastanawia, jest nieprzyznanie prawa biernego czeladnikom.</u>
<u xml:id="u-2.49" who="#Sprawozdawca">Pos. Jahoda-Żółtowski do ważnych przepisów zalicza przepis o unormowaniu nadzoru nad samorządem rzemieślniczym i unormowaniu prac samorządu. Rozszerzeniem samorządu jest prawo uchwalania statutu. Naczelna organizacja samorządu rzemieślniczego będzie pochodziła z wyborów.</u>
<u xml:id="u-2.50" who="#Sprawozdawca">Szereg nowych przepisów zmierza do usprawnienia działalności samorządów, np. przepis o pozbawieniu mandatu radcy, który nie wykonywa swoich obowiązków, i inne.</u>
<u xml:id="u-2.51" who="#Sprawozdawca">Mówca dziękuje P. Ministrowi w imieniu samorządu rzemieślniczego za życzliwą atmosferę dla rzemiosła.</u>
<u xml:id="u-2.52" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy przyjęto w obu czytaniach.</u>
<u xml:id="u-2.53" who="#Sprawozdawca">Pos. Głowacki referował projekt ustawy, złożony przez p. Jahodę-Zółtowskiego o przedłużeniu kadencji izb rzemieślniczych. Jest on logiczną konsekwencją ustawy przed chwilą uchwalonej. Skoro uchwaliliśmy nową ordynację wyborczą, musi być czas na przeprowadzenie wyborów zgodnie z nowymi przepisami. Ponieważ kadencja izb rzemieślniczych kończy się w tym roku, zachodzi konieczność jej przedłużenia. Projekt przewidywał przedłużenie kadencji na okres [nieczytelne] roku, komisja jednak stanęła na stanowisku, że okres ten mógłby się okazać za krótki i dlatego przedłużyła go do 1 roku.</u>
<u xml:id="u-2.54" who="#Sprawozdawca">Sejm przyjął projekt ustawy w drugim i trzecim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-2.55" who="#Sprawozdawca">Do laski marszałkowskiej wpłynął projekt ustawy, złożony przez pos. Budzanowskiego, o publicznych bibliotekach oświatowych.</u>
<u xml:id="u-2.56" who="#Sprawozdawca">Wpłynęły też interpelacje: posła Sommersteina w sprawie studenta Markusa Landsberga, pos. Barana w sprawie emerytalnej, pos. Barana w sprawie nauki religii katolickiej, pos. Bilaka w sprawie nieprawidłowości wyborczych przy wyborach do rady miejskiej we Lwowie, oraz posłów Budzanowskiego, Gebethnera i innych w sprawie uruchomienia nowych etatów nauczycielskich.</u>
<u xml:id="u-2.57" who="#Sprawozdawca">Na tym posiedzenie zakończono o godz. 20 min. 25.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>