text_structure.xml 25.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Od dnia dzisiejszego korzystamy z platformy Whereby. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, ministrów i towarzyszące im osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Szanowni państwo, przystępujemy teraz do sprawdzenia kworum. Uprzejmie przypominam, że posłowie obecni na sali obrad Komisji głosują, przy użyciu urządzenia do głosowania, za pomocą legitymacji poselskiej, a państwa posłów nieobecnych na sali proszę o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w aplikacji na tablecie w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu. Dziękuję. Stwierdzam kworum. Informuję państwa posłów, że chęć zabrania głosu zdalnie należy zgłaszać poprzez czat w aplikacji Whereby po zalogowaniu się do pokoju wideokonferencyjnego. Czy są inne uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Przechodzimy do rozpatrzenia w trybie art. 20 ust. 2 w powiązaniu z art. 19 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej kandydatury pana Marka Opioły na stanowisko członka Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. W dniu 20 października br. Rada Ministrów podjęła decyzje o rekomendowaniu kandydatury pana Marka Opioły na okres pozostający do końca kadencji, czyli do 6 maja 2022 r. Materiały otrzymali państwo posłowie drogą mailową. Bardzo proszę pana Konrada Szymańskiego, ministra do Spraw Unii Europejskiej, o przedstawienie kandydata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinisterdoSprawUniiEuropejskiejwKancelariiPrezesaRadyMinistrowKonradSzymanski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, zgodnie z art. 20 w powiązaniu z art. 19 ustawy kooperacyjnej przedstawiam Wysokiej Komisji w imieniu Rady Ministrów kandydaturę pana Marka Opioły na stanowisko członka ETO. Trybunał pełni rolę niezależnego, zewnętrznego kontrolera finansowego UE. Jego głównym zadaniem jest kontrola dochodów i wydatków Unii z punktu widzenia legalności, prawidłowości i racjonalnego zarządzania finansowego. Wspomaga także Radę i Parlament Europejski w wykonywaniu ich funkcji kontrolnych w zakresie budżetu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinisterdoSprawUniiEuropejskiejwKancelariiPrezesaRadyMinistrowKonradSzymanski">W skład ETO wchodzą przedstawiciele wszystkich państw członkowskich, proponowani przez rządy tych państw i zatwierdzani przez Radę UE po przeprowadzeniu konsultacji z PE. Członkowie ETO są wybierani spośród osób, które w swoich krajach wchodzą lub wchodziły w skład organów kontroli zewnętrznej albo posiadają podobne, szczególne kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska. Swoją funkcję wykonują w ogólnym interesie UE. Są w jej sprawowaniu niezależni i nie mogą przyjmować instrukcji od rządów lub innych organów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinisterdoSprawUniiEuropejskiejwKancelariiPrezesaRadyMinistrowKonradSzymanski">Dotychczasowym, polskim członkiem ETO, powołanym na sześcioletnią kadencję, trwającą od 7 maja 2016 r. do 6 maja 2022 r. był pan Janusz Wojciechowski i 30 listopada 2019 r. zrezygnował z tej funkcji w związku z mianowaniem w skład Komisji Europejskiej. Wakat na stanowisku członka ETO rekomendowanego przez Polskę należy więc wypełnić na okres pozostający do zakończenia sześcioletniej kadencji. W dniu 2 października 2020 r. ogłoszony został publiczny nabór kandydatów. W toku procedury wyboru kandydata kandydatura pana Marka Opioły uzyskała rekomendację Komitetu do Spraw Europejskich i została zatwierdzona przez Radę Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinisterdoSprawUniiEuropejskiejwKancelariiPrezesaRadyMinistrowKonradSzymanski">Pan Marek Opioła jest magistrem nauk politycznych i absolwentem studiów podyplomowych z zakresu bezpieczeństwa narodowego. Od 2005 r. do 2019 r. sprawował mandat posła na Sejm RP. W tym czasie pełnił funkcję wiceprzewodniczącego i przewodniczącego podkomisji i komisji sejmowych. Brał udział w przyjmowaniu projektów budżetu państwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu. Ponadto był wiceprzewodniczącym, a następnie przewodniczącym delegacji Sejmu i Senatu RP do Zgromadzenia Parlamentarnego NATO.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MinisterdoSprawUniiEuropejskiejwKancelariiPrezesaRadyMinistrowKonradSzymanski">Od listopada 2019 r. jest wiceprezesem Najwyższej Izby Kontroli. W ramach wykonywania zadań na tym stanowisku między innymi przygotowuje plany pracy NIK, sprawuje nadzór nad realizacją kontroli oraz akceptuje informacje o ich wynikach. Zajmuje się również oceną analizy wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MinisterdoSprawUniiEuropejskiejwKancelariiPrezesaRadyMinistrowKonradSzymanski">W ocenie Rady Ministrów osoba pana Marka Opioły daje rękojmię właściwej realizacji obowiązków na stanowisku członka ETO. Będę zobowiązany za wydanie w tej sprawie pozytywnej opinii przez Wysoką Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Proszę teraz o zabranie głosu pana Marka Opiołę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontrolikandydatnastanowiskoczlonkaEuropejskiegoTrybunaluObrachunkowegoMarekOpiola">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, mija jedenaście miesięcy, dokładnie 27 listopada zostałem powołany i stawałem przed taką samą komisją sejmową, jak byłem powoływany, rekomendowany, na funkcję wiceprezesa NIK. Przez te jedenaście miesięcy przeszedłem cały cykl funkcjonowania w NIK, czyli całego organu kontroli zewnętrznej i, tak jak pan minister powiedział, od planowania poprzez najważniejszą kontrolę, jaką jest kontrola wykonania budżetu państwa w tak trudnej sytuacji, jaka była w tym roku, czyli ogólnej pandemii, i było to stosunkowo nowe dla nas w NIK wydarzenie, dlatego że musieliśmy tę całą kontrolę budżetową zmienić, przeformułować i tak prowadzić, żeby została ona zrealizowana ze wszystkimi wymaganiami i rygorami, które dotyczą tejże kontroli. Analiza została przyjęta przez Wysoką Izbę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontrolikandydatnastanowiskoczlonkaEuropejskiegoTrybunaluObrachunkowegoMarekOpiola">Kontroluję i nadzoruję w NIK przeszło 70 kontroli. Są to kontrole za lata 2017, 2018 i 2019. Niestety, zdarzyło się tak, że szereg kontroli zostało po naszych poprzednikach, musieliśmy je odziedziczyć. To były te kontrole, które najbardziej mnie interesują, bo to były kontrole dotyczące bezpieczeństwa państwa. W NIK głównie zajmujemy się kwestiami bezpieczeństwa, ale nie tylko. Chodzi o to, żeby koncentrować się w tej pracy na wszystkich aspektach i na współpracy z jednostkami organizacyjnymi NIK. Jak został ogłoszony konkurs przez Prezesa Rady Ministrów i ministra odpowiedzialnego za sprawy zagraniczne postanowiłem zgłosić swoją kandydaturę i dziękuję Radzie Ministrów, że kandydatura została przyjęta i zaakceptowana. Proszę Wysoką Komisję w czasie tego dzisiejszego procesu opiniowania o opinię pozytywną. Jestem do państwa dyspozycji. Pracowałem, tak jak pan minister powiedział, w latach 2005-2019 w Sejmie. Głównie to były czynności dotyczące funduszy i też budżetów niejawnych, bo to były komisje, które były poświęcone bezpieczeństwu, w związku z tym posiadam wszystkie certyfikaty dotyczące tajemnicy niejawnej, zarówno NATO, jak i UE, i mniemam, że spełniam wszystkie wymagania, które są określone w art. 286 traktatu o UE, żeby się starać o funkcję członka ETO. Dziękuję, panie przewodniczący. Jestem do państwa dyspozycji oczywiście, jak będą pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Dziękuję bardzo panu prezesowi. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę.  A, bardzo proszę, pan poseł Rosati.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselDariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Mam kilka pytań do pana prezesa, ale także mam później pytanie do pana ministra Szymańskiego. Może zacznę od krótkiego komentarza. Zapoznałem się z życiorysem zawodowym pana Opioły, kandydata na stanowisko polskiego przedstawiciela w ETO. Muszę powiedzieć, że jest to życiorys, w którym pan występuje w różnych rolach i w różnych funkcjach, ale generalnie one nie mają wiele wspólnego z zadaniami, które stoją przed Trybunałem Obrachunkowym. Z wyjątkiem ostatniego epizodu, niecałego roku pracy w NIK, do czego jeszcze wrócę.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselDariuszRosati">Jest pan – proszę poprawić, jeżeli się będę mylił – jest pan absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego wydziału politologii. Pracował pan przez większość swojej kariery zawodowej – poza tym, że był pan kilkakrotnie posłem i muszę powiedzieć, że jak na stosunkowo młody wiek, to ma pan dość imponującą karierę polityczną – ale generalnie, jeśli chodzi o zawodowe obowiązki, to był pan funkcjonariuszem partyjnym przez wiele lat. Chciałem zapytać, w jaki sposób praca na stanowisku czy pełnomocnika, czy szefa struktur PiS-owskich wyposażyła pana w doświadczenie, które będzie akurat przydatne w pracy w ETO.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselDariuszRosati">Podobne pytanie dotyczy okresu, kiedy pan pracował jako referent do spraw wojskowości i później, również już jako poseł, jako przewodniczący Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Oczywiście można powiedzieć, że ma pan doświadczenie zawodowe związane z kontrolą finansową, audytem, ze względu na ten jedenastomiesięczny okres pracy w NIK, ale wszyscy wiemy, że kierownictwo NIK składa się z osób nominowanych według klucza politycznego. To nie są w istocie rzeczy fachowcy od kontroli finansowej. To są politycy. I zresztą całe kierownictwo NIK w ciągu ostatniego roku jest po prostu par excellence nominowane na podstawie kryteriów politycznych. To są byli lub obecni działacze Prawa i Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselDariuszRosati">Dlatego całkiem otwarcie mówię, że nie przekonuje mnie ani pańskie doświadczenie zawodowe, ani pański życiorys. Już nie mówię, że to, do pewnego stopnia, przynajmniej w moich oczach jako posła opozycji, jest obciążeniem, ponieważ związany jest pan bardzo mocno z jedną partią – z partią rządzącą. Ale, powiedzmy, taki mamy polityczny klimat w Polsce, że żadne stanowisko od premiera, prezydenta, aż po woźnego w jakiejkolwiek gminie nie może być obsadzone, zdaje się, przez kogokolwiek, kto nie spełnia tych kryteriów. Poprzestanę więc na tym, że jeśli chodzi o pańskie przygotowanie zawodowe, być może mnie pan wyprowadzi z błędu dodatkowymi wyjaśnieniami, ale moim zdaniem nie daje gwarancji, że będzie pan rzeczywiście dobrym przedstawicielem Polski, a co ważniejsze – skutecznym kontrolerem finansowym, bo ma pan w swojej karierze politycznej dość – ja na to tak patrzę – wstydliwy incydent, związany z wykorzystaniem helikoptera policyjnego w pańskiej kampanii wyborczej. Zastanawiam się, czy pan z tego incydentu wyciągnął jakieś wnioski, czy też uważa pan, że wszystko było w porządku i że urzędnik państwowy czy poseł, czy polityk może wykorzystywać służby specjalne w takim lub innym celu dla własnych zadań politycznych.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselDariuszRosati">Pytanie do pana ministra Szymańskiego. Panie ministrze, wspomniał pan, że było jakieś postępowanie kwalifikacyjne. Czy chce nas pan przekonać, że wśród 30 mln dorosłych Polaków nie znalazł pan lepszego kandydata niż pan Opioła na to stanowisko? Czy chce nas pan przekonać, że pan Opioła w ETO będzie występował skutecznie w podwójnej roli jako reprezentant Polski, ale także jako sędzia obrachunkowy, który będzie się troszczył o stan i kondycję finansów UE. Czy ma pan przekonanie, że będzie ścigał z urzędu rozmaite praktyki, których dopuszczają się niekiedy różni europosłowie, polegające na wydawaniu pieniędzy PE czy generalnie pieniędzy unijnych na sprawy związane z własną działalnością polityczną. Chciałbym, żeby pan mi odpowiedział na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselDariuszRosati">Może też takie techniczne pytanie, dlaczego rok czekaliśmy, po rezygnacji pana Wojciechowskiego, na to, aby obsadzić to stanowisko i, właściwie dlaczego przez rok Polska nie miała swojego przedstawiciela w ETO. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Dziękuję panu posłowi. Widziałem posła Milewskiego. Czy pan poseł Milewski chciał zabrać głos? Nie. Czy ktoś z państwa posłów jeszcze? Nie. To bardzo proszę, pan prezes Marek Opioła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiceprezesNIKkandydatnastanowiskoczlonkaETOMarekOpiola">Dziękuję, panie przewodniczący, panie pośle, każdy ma swoją drogę zawodową i życiową. Tak, to prawda, skończyłem nauki polityczne na UW i studium bezpieczeństwa też na UW. Pracowałem w jednostce wojskowej w czasie, kiedy studiowałem, byłem pracownikiem cywilnym. Każdy ma prawo zaczynać gdzieś swoją pracę i drogę zawodową. Potem, zgadza się, zostałem zaproszony do projektu, jakim była wtedy partia Prawo i Sprawiedliwość, i pracowałem w partii od roku 2002 do 2005, w związku z tym, jeżeli pan poseł uważa, że byłem tak zwanym aparatczykiem, to troszeczkę inaczej można na to spojrzeć. W 2005 r. zostałem wybrany pierwszy raz na posła do Sejmu RP. Pełniłem mandat posła prawie cztery kadencje i piąta kadencja została przeze mnie rozpoczęta. Zostałem wtedy zarekomendowany i poproszony, żeby, właśnie w wyniku tego doświadczenia, o którym pan poseł wspomniał i przedstawiał w taki sposób, że nie jestem przygotowany do pełnienia funkcji w Trybunale, w NIK poproszono mnie o to, żebym właśnie spojrzał na funkcjonowanie systemu bezpieczeństwa i wykorzystał moje doświadczenie w pracy nad budżetami niejawnymi służb specjalnych, bo przez 10 lat, będąc członkiem Komisji do Spraw Służb Specjalnych, czy członkiem zwyczajnym, czy wiceprzewodniczącym, czy prowadząc tę komisję, zajmowałem się i pracowałem nad tymi budżetami. Po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WiceprezesNIKkandydatnastanowiskoczlonkaETOMarekOpiola">Po drugie, pracując od 2005 r. w Komisji Obrony Narodowej, zajmowaliśmy się jednym z największych i najważniejszych budżetów, jakie są w Polsce, i odpowiada za nie resort obrony narodowej. Pracując właśnie w tejże komisji. Ciekawostką jest też praca w Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych – ona zmieniła nazwę – dlatego, że ta Komisja zajmuje się pięcioma budżetami, które są skoncentrowane na budżety najważniejszych instytucji, takich jak Kancelaria Prezydenta, Kancelaria Premiera, Krajowe Biuro Wyborcze. W związku z tym, w takim cyklu pracy sejmowej kwestie finansowe zarówno jawne, jak i niejawne, w moim życiorysie były obecne i są, dlatego że pracowałem na takich dokumentach i kwestiach, które były bardzo ważne dla bezpieczeństwa państwa i dla funkcjonowania państwa. Oczywiście, panie pośle, każdy ma prawo wyrażać swoją opinię, ale przypomnę panu profesorowi, że jest izba piąta, która się zajmuje sprawami bezpieczeństwa w ETO, i wydaje mi się, że z doświadczeniem, które posiadam, odnajdę się w tej instytucji, oczywiście jeżeli przejdę cały proces rekomendacyjny, w którym się dzisiaj znajdujemy. To gwoli wyjaśnień kwestii związanych zarówno z doświadczeniem, jaki z wykształceniem.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WiceprezesNIKkandydatnastanowiskoczlonkaETOMarekOpiola">Trzecia kwestia, którą pan poseł podniósł, kwestia związana z Black Hawkiem. Tak, wyjaśniłem kwestię związaną z Black Hawkiem. Było to jedno wielkie nieporozumienie. Wyjaśniłem to z komendantem głównym Policji. Wpłaciłem pieniądze – pierwszy raz mówię to publicznie, bo też podnoszone były takie kwestie o wykorzystaniu finansowym – wpłaciłem pieniądze, kilka tysięcy złotych, na fundację wdów i sierot po funkcjonariuszach, którzy zginęli na służbie w Policji, w związku z tym uważam, że ta kwestia została zamknięta. Oprócz tego złożyłem też dymisję z funkcji przewodniczącego Komisji do Spraw Służb Specjalnych dla czystości sprawy i żeby po prostu zamknąć tę sprawę. Uważam, że ta kwestia została zamknięta. W związku z tym, jeżeli pana akurat te wyjaśnienia nie przekonują, to niestety więcej nie mogę już nic w tej kwestii zrobić.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#WiceprezesNIKkandydatnastanowiskoczlonkaETOMarekOpiola">Kolejna rzecz – jedenaście miesięcy spędzonych w NIK. To jest bardzo dobra instytucja, z szeregiem wspaniałych kontrolerów, i przeszliśmy cały proces, tak jak powiedziałem, w trudnej sytuacji, jaką mamy obecnie, pandemii, kiedy instytucja musiała przejść nagle, z dnia na dzień, na pracę zdalną i stanąć przed wyzwaniem, jakim była analiza budżetu i analiza finansowa budżetu państwa, i wykonać to zadanie, które spoczywa na NIK. To właśnie na kierownictwu, na prezesie, na wiceprezesach spoczywa ten obowiązek, także na poszczególnych departamentach, włącznie przede wszystkim z Departamentem Budżetowym i innymi departamentami merytorycznymi, ale nadzór nad tą pracą sprawuje kierownictwo. Proszę mi wierzyć, powiem uczciwie, na początku zastanawialiśmy się, czy w ogóle nam się to uda, mówiąc szczerze i uczciwie, w kierownictwie, czy nam wyjdzie ta analiza finansowa i czy spełnimy wszystkie wymagania konstytucyjne. Udało się. Zostało to zrealizowane i proszę nie mówić, że NIK tylko, tak jak pan wspomniał, jest kojarzona z jedną formacją. Ja nie należę do partii politycznej od momentu, kiedy zostałem powołany na funkcję przez panią marszałek, czyli od 27 listopada 2019 r. Nie należę do żadnej partii politycznej i tyle w tym temacie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Dziękuję panu prezesowi. Bardzo proszę, pan minister Szymański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MinisterdoSprawUniiEuropejskiejwKPRMKonradSzymanski">Jak wspomniałem, 2 października został ogłoszony nabór publiczny na kandydatów do ETO. Pan Opioła nie był jedynym kandydatem. Po zaczerpnięciu, zgodnie z dotychczasowymi regułami, które obowiązywały przy wszystkich innych wyborach polskich przedstawicieli w ETO, po zaczerpnięciu opinii NIK, a także Ministerstwa Finansów, zdecydowaliśmy się na wskazanie pana Marka Opioły jako kandydata, który najlepiej spełnia nasze oczekiwania, jeżeli chodzi o pracę w ETO. Tego doświadczenia w żaden sposób nie można sprowadzać tylko i wyłącznie do ostatniego roku na stanowisku wiceprezesa NIK. Bliższe przyjrzenie się pracy parlamentarnej pana Marka Opioły pokazuje wyraźnie, że z zagadnieniami dotyczącymi kontroli miał on styczność, często pierwszoplanową i odpowiedzialność przez, w zasadzie, wszystkie poprzednie lata, w związku z czym to również powinno być brane pod uwagę jako element doświadczenia życiowego i zawodowego, które predestynuje do zajmowania takiej funkcji jak członek ETO.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MinisterdoSprawUniiEuropejskiejwKPRMKonradSzymanski">Nie jest regułą, że członkowie ETO pochodzą wprost z urzędów kontroli zewnętrznej, tak jak to ma miejsce w przypadku kandydata, którego chcemy przedstawić właśnie teraz. Wiele krajów nie decyduje się na tak bezpośrednie zaangażowanie osób bezpośrednio pełniących takie funkcje, stąd w kryteriach traktatowych wskazane jest oprócz doświadczenia aktualnego bądź przeszłego w urzędach kontroli zewnętrznej także analogiczne kompetencje, które by upoważniały daną osobę do pełnienia takiej funkcji. To jest niezwykle ważne rozszerzenie zakresu tych kryteriów, które w samym traktacie na samym początku są wymienione. Z tego punktu widzenia doświadczenie życiowe, zawodowe, nie tylko ostatni rok w NIK, pana Marka Opioły zdecydowanie predestynuje go do tego, aby pełnić tę funkcję we właściwy sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Dziękuję panu ministrowi. Czy są jeszcze jakieś głosy? Bardzo proszę, pan poseł Gadowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrzysztofGadowski">Ja mam pytanie, jeśli pan przewodniczący pozwoli, do pana ministra. Panie ministrze, wspomniał pan, że było kilku innych kandydatów. Gdyby pan ewentualnie coś na temat tych kandydatów, gdzie pracują ci kandydaci, jakie jest ich doświadczenie zawodowe związane z pełnionym urzędem i kto ich zgłaszał – czy sami, czy jakieś organizacje zgodnie z regulaminem?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselKrzysztofGadowski">I drugie pytanie, oczywiście mowa o UE, więc z drugiej strony trzeba umieć posługiwać się językiem angielskim czy francuskim. Jak tutaj kandydat w tej kwestii wygląda? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Dziękuję. Czy jeszcze jakieś pytania są? Nie. To bardzo proszę, pan minister Szymański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MinisterdoSprawUniiEuropejskiejwKPRMKonradSzymanski">Nie mamy żadnych zastrzeżeń, jeżeli chodzi o przygotowanie nie tylko językowe pana Marka Opioły, aby pełnić tę funkcję. Jeżeli chodzi o sam proces naboru kandydatów na tę funkcję, był to nabór publiczny, otwarty. Kandydaci, tak jak zawsze do tej pory, zgłaszali się sami. Nie mogą oni być przedstawiani przez jakiekolwiek organizacje bądź instytucje. Powiedziałem tylko tyle, że nie był to jedyny kandydat zgłoszony. Wydaje mi się, że nie jestem upoważniony do tego, by przedstawiać jakiekolwiek szczegóły o osobach, które starały się o to stanowisko, więc nie będę wchodził w te detale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselKrzysztofGadowski">Panie ministrze, mi nie chodzi o imię i nazwisko. Przepraszam, że panu przerywam, ale mi chodzi o funkcje czy stanowiska, czy tytuły, jakie ci kandydaci mają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MinisterdoSprawUniiEuropejskiejwKPRMKonradSzymanski">Byli to kandydaci, którzy nie mieli doświadczenia, jeżeli chodzi o organy kontroli zewnętrznej. Tyle mogę powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Dziękuję pani ministrowi. Czy pan prezes Opioła jeszcze chce zabrać głos? Dziękuję za dyskusję. Nie widzę więcej zgłoszeń. Chciałbym zaproponować przyjęcie następującej opinii: Komisja do Spraw Unii Europejskiej pozytywnie opiniuje kandydaturę pana Marka Opioły na członka Europejskiego Trybunału Obrachunkowego do końca kadencji 2016-2022. Czy ktoś jest przeciw? Widzę głosy przeciwne, w związku z tym przechodzimy do głosowania. Czy jesteśmy gotowi? Sekunda.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Przechodzimy zatem do głosowania. Kto jest za przyjęciem pozytywnej opinii? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Szanowni państwo, trwa głosowanie i bardzo proszę posłów o oddanie głosu, żeby potem nie było pretensji, że za wcześnie zostało zamknięte głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Głosowało 36 posłów, za 19, przeciw 17, żaden się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">W związku z powyższym stwierdzam, że Komisja pozytywnie opiniuje kandydaturę pana Marka Opioły na członka Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Gratulujemy panu prezesowi.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyposelStanislawTyszka">Zamykam rozpatrywanie pkt I. Przystępujemy do spraw bieżących. O godz. 13.30 rozpoczniemy kolejne posiedzenie Komisji. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>