text_structure.xml 12.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dzień dobry Państwu, otwieram 30. posiedzenie Komisji Obrony Narodowej. Stwierdzam przyjęcie protokołu z 29. posiedzenia wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Witam przybyłych posłów i wszystkich, którzy uczestniczą w posiedzeniu w trybie on-line. Jednocześnie informuję, że posłowie – członkowie Komisji obecni na sali obrad głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej, którą należy przyłożyć z lewej strony mikrofonu i wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej, i nie używają tabletów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">W tej chwili przystąpimy do stwierdzenia kworum. Proszę państwa posłów o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Głosowało 27 posłów. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane przez panią marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. W związku z tym trybem procedowania nie ma możliwości rozszerzenia czy modyfikowania porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Tematem posiedzenia jest rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Witam naszych gości: pana Marka Zająkałę dyrektora Departamentu Obrony Narodowej w Najwyższej Izbie Kontroli – witam, panie dyrektorze – oraz pana Ryszarda Nojszewskiego wicedyrektora Departamentu Obrony Narodowej w NIK.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Posiedzenie Komisji realizowane jest w formie wideokonferencji w systemie Whereby. Udział posłów oraz gości zewnętrznych ogranicza się do kliknięcia w link i połączenia z pokojem wideokonferencyjnym zgodnie z załączonymi instrukcjami. Transmisja na żywo dostępna jest w aplikacji do głosowania oraz na stronie sejmowej www.sejm.gov.pl. Chęć zabrania głosu zgłasza się poprzez maila na adres kobn@sejm.gov.pl lub poprzez czat w aplikacji Whereby po zalogowaniu się do pokoju wideokonferencyjnego. Linka proszę używać w przypadku aktywnego uczestnictwa w posiedzeniu Komisji, np. chęci zabierania głosu w trakcie posiedzenia. W innym przypadku posiedzenie Komisji można śledzić z poziomu transmisji na stronie internetowej Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Pragnę również przypomnieć, że na posiedzeniu Komisji w dniu 13 lutego 2020 r. przyjęliśmy propozycję prezydium Komisji w sprawie ograniczenia czasu wystąpień na naszych posiedzeniach. Pierwsze wystąpienie posła może trwać maksymalnie 10 min, a każde kolejne 5 minut. Proszę o przestrzeganie tych limitów czasowych, aby nasza dyskusja na posiedzeniach Komisji była uporządkowana i rzeczowa.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Pragnę poinformować, że – jak co roku – Komisja przedstawia propozycje tematów, które następnie są przesyłane do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Do Komisji wpłynęły następujące propozycje tematów kontrolnych NIK. Pan poseł Czesław Mroczek zgłosił 3 tematy: 1. Kontrola trybu postępowania i zawartych umów w zakresie pozyskania dla sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej karabinka „GROT”; 2. Kontrola trybu postępowania i zawartych umów w zakresie pozyskania dla sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej samolotów F-35 i 3. Kontrola zadania dotyczącego modernizacji czołgów Leopard 2A4 do standardu 2PL.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Pan poseł Paweł Bejda również zgłosił 3 propozycje: 1. Wydatkowanie przez Inspektorat Uzbrojenia MON środków publicznych w ramach planu modernizacji technicznej sił zbrojnych za lata 2016-2020 w zakresie naruszania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, poprzez wyłączanie stosowania przepisów ustawy np. z uwagi na art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; 2. Możliwe naruszenie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, tzw. ustawa antykorupcyjna, w stosunku do funkcjonariuszy i pracowników Ministerstwa Obrony Narodowej zatrudnianych w Polskiej Grupie Zbrojeniowej; 3. Niestosowanie przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa, tzw. ustawa offsetowa, pozbawiające polskie zakłady zbrojeniowe offsetu o wartości nawet kilkunastu miliardów złotych. Jest jeszcze jeden temat dla Komisji – System naboru do szkół wojskowych i centrów szkolenia. Czy są jeszcze jakieś inne wnioski? Szanowni państwo, nie widzę. Nie mam żadnych sygnałów, że ktoś ma jakieś wnioski.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">W związku z powyższym przejdziemy do przyjęcia listy propozycji tematów dla Najwyższej Izby Kontroli. Proszę państwa, zgodnie z tradycją, zgodnie z obyczajem sejmowym przyjmiemy, że Komisja przyjęła wszystkie 7 tematów jako propozycje tematów kontroli Departamentu Obrony Narodowej Najwyższej Izby Kontroli na 2022 r. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">W związku z powyższym stwierdzam, że Komisja przyjęła te propozycje. Propozycje do badań, które przed chwilą odczytałem.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Czy pan dyrektor może chce zabrać głos? Bardzo proszę, pan dyrektor Marek Zająkała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliMarekZajakala">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, prace nad planem pracy na przyszły rok w Najwyższej Izbie Kontroli dopiero się zaczynają. Pierwszy faktyczny i istotny ruch, to dzisiejsze spotkanie z państwem. Oczywiście, wszystkie wnioski rozpatrzymy, ale – jak powiedziałem – prace się dopiero zaczynają. Do końca lipca jako departament mamy czas na zgłoszenie do Departamentu Strategii propozycji, które są naszymi pomysłami i tymi, które spłyną do nas od różnych instytucji, w tym głównie od Sejmu, od premiera, od prezydenta, od rzecznika praw obywatelskich. Te wszystkie propozycje rozpatrujemy. To ma swoją sekwencję wydarzeń. Ostatnim, finalizującym te prace wydarzeniem jest uchwalenie planu pracy na przyszły rok przez kolegium Najwyższej Izby Kontroli, które od wielu lat odbywa się pod koniec listopada lub na początku grudnia. Tak że, to taka ogólna informacja dotycząca naszej procedury.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliMarekZajakala">Natomiast, jeśli mógłbym się króciutko odnieść do niektórych tematów wymienionych przez pana przewodniczącego, to tak zupełnie na gorąco, bo i tak musimy je rozpatrzyć, powiem po kolei, że propozycje pan posła Borowczaka…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Pana Czesława Mroczka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDONNIKMarekZajakala">Przepraszam, pana Czesława Mroczka. Przepraszam, nie dosłyszałem. Pierwsza dotyczyła zakupu karabinka „GROT”. Tę kontrolę planujemy jako kontrolę doraźną na koniec tego roku. W tej chwili trwają kontrole w Państwowej Grupie Zbrojeniowej szersze niż tylko zakup „GROT-a”. To jest kontrola prowadzona przez Departament Gospodarki NIK. W tej kontroli uczestniczymy, ale zakładamy, że sam „GROT” będzie przedmiotem kontroli doraźnej w czwartym kwartale tego roku. Tak zakładamy. Jeśli chodzi o F-35, to oczywiście, co roku dotykamy tej kwestii, co roku w kontroli budżetowej, bo jak wiadomo, to jest olbrzymi wydatek.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorDONNIKMarekZajakala">Kontrolę budżetową już praktycznie jako departament zakończyliśmy. Pozostało jeszcze wysłanie informacji o wykonaniu budżetu państwa w części 29, ale to nastąpi dopiero po uchwaleniu przez kolegium NIK analizy wykonania budżetu państwa za rok ubiegły i opinii w sprawie absolutorium dla rządu. To nastąpi na początku czerwca. Jak co roku, do 15 czerwca te dokumenty spłyną do marszałka Sejmu. Wtedy również przekażemy naszą informację dotyczącą części 29, a tam jest sprawa zakupu i zaliczek na F-35. Tam jest ta sprawa omówiona na ile można, bo – jak wiadomo – na razie to są tylko przepływy pieniężne. Oczywiście, w przyszłości to będzie jeden z głównych punktów naszych zainteresowań, tak jak wcześniej program zakupu samolotu F-16.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorDONNIKMarekZajakala">Jeśli chodzi o modernizację Leoparda, w tej chwili prowadzimy kontrolę doraźną, która jest temu poświęcona. Wyniki tej kontroli będą w drugiej połowie tego roku. Tak, że powtarzanie tego w przyszłym roku chyba nie byłoby zasadne. W tej chwili mówię to na gorąco. Ewentualnie po uzyskaniu wyników kontroli tegorocznej można ponowić to w kontroli sprawdzającej w przyszłym roku. Ale to już nie byłaby kontrola planowa, ale kontrola doraźna.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorDONNIKMarekZajakala">Jeśli chodzi o propozycje pana posła Bejdy i o wykonanie planu modernizacji technicznej za lata 2016-2020 z uwzględnieniem stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych, to o takiej kontroli myśleliśmy w kontekście zamówień na pozyskiwanie sprzętu w odniesieniu do zamówień, które korzystały z wyłączenia z ustawy – Prawo zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem tych zamówień, które były poczynione na podstawie przepisów dotyczących wyłączenia niektórych ograniczeń prawnych ze względu na istotny interes bezpieczeństwa państwa. Trzeci postulat pana posła Bejdy dotyczył niestosowania ustawy offsetowej. O tym nie myśleliśmy. To jest raczej problematyka, którą zajmuje się Departament Gospodarki. Tę sugestię przekażemy. Pan przewodniczący poruszył jeszcze jeden temat. Nie wiem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Tak. System naboru do szkół wojskowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDONNIKMarekZajakala">System naboru do szkół wojskowych i szkolenia. Również do tego tematu przymierzaliśmy się dwa lata temu i w ubiegłym roku. Myślę, że w tym roku również podejmiemy próbę zaplanowania go na rok następny. Ale, jak powiedziałem na początku, wszystko zakończy się uchwałą kolegium NIK w grudniu tego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję, panie dyrektorze. Akurat nie ma wnioskodawców. Ale myślę, że skoro ta lista nie jest listą ostateczną. Nie jest listą wiążącą. Daje tylko jakieś wytyczne Komisji Obrony Narodowej do dalszego toku przygotowania planu pracy, więc myślę, że nie będziemy już tego poprawiać. Dziękuję bardzo panu dyrektorowi za wyjaśnienie. Mam nadzieję, że może w przyszłym roku nasi koledzy będą to inaczej planować, a przynajmniej poproszą o sprawdzenie, czy taki temat nie jest w trakcie kontroli Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Jeżeli nie ma więcej pytań, jeżeli nie ma uwag, to dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji. Pragnę przypomnieć, że za 15 minut zaczynamy kolejne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>