text_structure.xml 56.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku Ministra Aktywów Państwowych w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Rezerw Materiałowych na rok 2020. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przede wszystkim pragnę podziękować za to, że państwo posłowie zechcieli przybyć w takim nagłym trybie, z takim krótkim wyprzedzeniem. Myślę, że sytuacja jest nadzwyczajna i każdy to rozumie, ale niemniej wyrażam wdzięczność za to, że udało się w dniu dzisiejszym zwołać to posiedzenie Komisji i że jest kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Witam na posiedzeniu Komisji pana ministra Macieja Małeckiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, pana ministra Janusza Cieszyńskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia, oraz pana Janusza Turka – prezesa Agencji Rezerw Materiałowych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy zatem do realizacji porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku Ministra Aktywów Państwowych w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Rezerw Materiałowych na rok 2020. Pan minister Małecki, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Szanowni państwo, również wielkie wyrazy wdzięczności za to, że możemy w takim trudnym, ale potrzebnym trybie pracować i za to, że mimo poniedziałku, mimo późnej pory państwo posłowe jesteście na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Drodzy państwo, o co chodzi we wniosku Ministra Aktywów Państwowych? Chcemy zasilić Agencję Rezerw Materiałowych dodatkową kwotą 250 mln zł. Te pieniądze będą pochodziły z rezerwy celowej w poz. nr 4 na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych. Zgodnie ze specustawą, którą przyjęliśmy 2 marca, o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem wirusa COVID19 i innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych środki mogą być przeznaczone na finansowanie zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID19. W związku z tym, dlatego pojawił się wniosek Ministra Aktywów Państwowych o uruchomienie tych środków. Ta procedura wymaga opinii Komisji Finansów i dlatego spotykamy się na dzisiejszym posiedzeniu. Oczywiście uprzejmie proszę o pozytywną opinię dla tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMAPMaciejMalecki">Panie przewodniczący, dodam, że te środki będą przeznaczone na zadania w grupie rezerw medycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Proszę bardzo, pani przewodnicząca Skowrońska. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Po pierwsze, myślę, że te podziękowania rzeczywiście należą się posłom za ten tryb. Panie przewodniczący, proszę docenić to, że jesteśmy. To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Druga sprawa jest taka, że jednak brakuje, panie ministrze – jest to kolejna uruchamiana rezerwa – nam informacji, jak państwo będziecie realizowali całe to przedsięwzięcie związane z zakupami w zakresie rezerw medycznych. Dlaczego o tym mówię? W ubiegłym tygodniu w poniedziałek odbywało się posiedzenie Komisji Zdrowia, gdzie państwo zapewnili, że te środki będą przeznaczone z tej rezerwy 4 na usuwanie skutków klęsk żywiołowych i na finansowanie Ochotniczych Straży Pożarnych w wysokości 40 mln zł. Po pierwsze, czy wtedy i jak państwo dokonali przeglądu występujących potrzeb w Agencji Rezerw Materiałowych? Jest to kolejny wniosek, który państwo składacie. To jest pierwsze pytanie. Wniosek jest mało precyzyjny, jeżeli miałabym powiedzieć, bo w samym uzasadnieniu, jeśli dobrze rozczytać, napisano, że dotyczy to po stronie przychodów dotacji i subwencji z budżetu państwa, a państwo w tym wniosku akurat nie piszecie, z której rezerwy przesuwacie środki. Pokazujecie państwo plan finansowy Agencji Rezerw Materiałowych, ale z drugiej strony nie pokazujecie państwo w budżecie tego zmniejszenia. Państwo zrobili tak: 250 mln zł – rezerwa 4. Prosiłabym o pokazanie, gdzie w budżecie państwa mamy zmniejszenie tej rezerwy, bo państwo mówicie tylko o tej rezerwie, ale żadnej zmiany do tej rezerwy nie wniesiono. Zaraz powiem o sposobie wniesienia zmiany do tej rezerwy 4 w samym wniosku, który państwo nam przedstawili.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Z drugiej strony państwo pokazujecie, że będą to pozostałe koszty 250 mln zł i zwiększacie państwo te koszty do 355 mln zł. Biorąc pod uwagę, że to jest 250 mln zł, pasowałoby tak naprawdę pokazać, co państwo zamierzacie za to kupić. Ile z występujących potrzeb, które państwo ocenili – bo jest to kolejny wniosek, było 100 mln i teraz 250 mln – zamierzacie z tego pokryć? Dostaliśmy tylko tabelę. Zatem nie przekonujecie nas państwo, jakie to są wydatki i czy to są ostatnie wydatki. Do kiedy wystarczą środki, które państwo zamierzacie przeznaczyć na zakup środków medycznych? Próbowałam poszukać. Państwo pokazujecie, opisujecie poszczególne pozycje w tym planie finansowym, ale tak naprawdę nic nie mówicie. Zatem potrzebne by było, żeby pan minister, po pierwsze, pokazał, co państwo już kupili i jakie występują potrzeby? Państwo powiedzieli, że całą tę rezerwę możecie państwo wykorzystać, czyli około 1 mld zł, co najmniej 1 mld zł. I to jest krok po kroku. To jest pierwsze moje pytanie. Uzasadnienie, co państwo będziecie chcieli kupić i co powoduje tę pilną potrzebę zakupu? Jakim placówkom i w jakim trybie zostaną przekazane te zakupy? To jest jedno, a z drugiej strony uzasadnienie w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Teraz, panie przewodniczący, jest jeszcze jedno pytanie. Jesteśmy na etapie uchwalania budżetu państwa. Zatem jeżeli uchwalamy budżet państwa, to pracujemy na prowizorium budżetowym. Prowizorium budżetowe to jest taka forma finansowania, która odbyła się w roku ubiegłym. Jest to zderzenie nadzwyczajnego trybu wnioskowania z nadzwyczajnym trybem rozpatrzenia i dokonania zmian w budżecie. Przecież my jeszcze budżetu na rok 2020 nie przyjęliśmy. Nie jest to prowizorium budżetowe, bo w prowizorium budżetowym – poprosiłabym o wyjaśnienie – ile w pierwszym kwartale z tej rezerwy 4 było przeznaczonych środków? Tu potrzebna nam jest nie tylko… Nie mamy opinii Ministra Finansów o zgodności realizacji tego przedsięwzięcia z prowizorium budżetowym. Zatem wszystko odbywa się… Jeżeli byście państwo chcieli, to kolejność powinna być następująca. Przyjęty budżet i jego zmiana, a tak się nie dzieje, bo nie mamy jeszcze przyjętego budżetu. To są moje główne zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">Drugą rzeczą, o którą chciałam zapytać pana ministra zdrowia, bo pan minister uczestniczy w tym posiedzeniu, to jest zgłoszenie potrzeb do wojewodów przez samorządy dla szpitali z oddziałami zakaźnymi dotyczących występujących potrzeb. Napisałam w tej sprawie interpelację, ale z uwagi na odległy termin, poprosiłabym, jeżeli już nie dzisiaj, to przynajmniej do momentu rozpatrywania – za dwa dni będziemy rozpatrywać budżet – jak państwo zrealizowali zapotrzebowania, które wnosiły samorządy dla szpitali, dla oddziałów zakaźnych? Musimy wyrobić sobie również opinię na ten temat, jak państwo wydatkujecie pieniądze. To nie są drobne kwoty, to nie są tysiące złotych, to są grube miliony. Nie wiemy, czy te 200 milionów to jest na 2 dni? Na jak długi okres? Co państwo chcecie kupić? W jaki sposób państwo będzie prowadzić dystrybucję tych zakupiony środków? Rozumiemy, że to ma być zakup z rezerwy 4 poprzez Agencję Rezerw Materiałowych, ale potem ma być również dystrybucja. O tę dystrybucję chcielibyśmy zapytać. A na ten temat, w tym wniosku nic nie ma, panie ministrze. Tym, że jesteśmy, pokazujemy, że jesteśmy otwarci na współpracę, ale to musi być rzecz dobrze przemyślana i skontrolowana.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselKrystynaSkowronska">I ostatnie pytanie do pana ministra zdrowia. Zapowiada się jakiś nowy fundusz związany… Pan premier, pan prezydent zapowiadali dodatkowe pieniądze na onkologię. Z jakich środków zamierzacie państwo utworzyć ten fundusz? Jaki będzie termin przygotowania projektu rozwiązania ustawowego dotyczącego takiego funduszu? Kiedy on zostanie przedłożony? Z kim on będzie konsultowany, bo rozumiemy, że to będzie przepis ustawowy? Na jakim to jest etapie? Czy to jest tylko pomysł od piątku od godziny 20:30, ale jeszcze niczego, żadnych konkretów w tej sprawie nie ma, a państwo już o tym mówicie? Pokażcie państwo, gdzie i skąd będą środki na ten cel. To są moje myślę, że ważne pytania. Pan poseł Cichoń prosił o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Tak, dziękuję bardzo. Oddaję głos – pan poseł Janusz Cichoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanuszCichon">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani przewodnicząca Skowrońska zadała pytania moim zdaniem bardzo istotne. Ja rozumiem, że wszyscy mamy wolę przekazania tych 250 mln zł na dokonanie tych zakupów, na rezerwy medyczne. Inną kwestią jest to – również pewnie chcielibyśmy to usłyszeć – jakie to mają być zakupy, od kogo i w jaki sposób one mają być potem rozdysponowywane, bo zdaje się, że w tej chwili mamy już kłopot z niedostatkiem i magazynowanie ma tutaj umiarkowany sens. Pewnie trzeba by było dość szybko to, co kupimy, rozdysponować.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJanuszCichon">Ale mamy problem techniczny. Dziwi mnie fakt, że nie ma tu Ministra Finansów, bo nie mamy budżetu. W projekcie budżetu owszem mamy rezerwę celową nr 4, ale nie wiemy, czy ta rezerwa będzie miała 250 mln zł po uchwaleniu tego budżetu. Ten budżet jest jeszcze ciągle w przygotowaniu, w trakcie procedowania. Senatorowie zgłaszają do niego szereg poprawek. Z tego, co wiem, część z tych poprawek dotyczy także rezerw. Najprawdopodobniej, a być może również tej rezerwy celowej nr 4 i być może uznamy na przykład, że na onkologię warto dać z tej rezerwy pieniądze, i podzielimy opinię Senatu. Wiem, że taka poprawka Senatu wpłynie. Może się więc okazać, że wykonanie tego projektu naruszy ustawę o finansach publicznych, bo nie będzie źródła sfinansowania tych przerzutów, nie będzie źródła, z którego będzie można dokonać tych zakupów, nie będzie podstawy do przelania tej dotacji. Trzeba znaleźć jakieś rozwiązanie albo mieć świadomość tego, że to się może wiązać z naruszeniem prawa, jeśli już na starcie nie jest. Chciałbym również usłyszeć legislatorów, co oni na to. W moim przekonaniu mamy dość poważny taki trochę techniczny kłopot.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJanuszCichon">Powtarzam, wszyscy chcemy te potrzeby i tę ustawę, którą przyjęliśmy, realizować, natomiast musimy mieć do tego realne podstawy, Dzisiaj trochę w nie wątpię. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pan poseł Mirosław Suchoń,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Szanowny panie przewodniczący, panowie ministrowie, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, na początek, panie przewodniczący, oczywiście posiedzenie zostało zwołane w trybie nagłym, ale ja chcę pana przewodniczącego zapewnić, że zawsze wtedy, kiedy będzie potrzeba, Koalicja Obywatelska absolutnie będzie w tym trybie nagłym również pracowała, ponieważ zdrowie i życie Polaków jest absolutnie poza jakąkolwiek – powiedziałbym – dyskusją, jednakże pragnę zauważyć, że właśnie to Koalicja Obywatelska nawoływała większość do tego, aby parlament zajął się sprawą już w pierwszej połowie lutego i nietrudno o taką refleksję, że mogliśmy się tym zająć w pierwszej połowie lutego. Wtedy, kiedy wiadomo było, że trzeba się tym zająć, i wtedy być może nie trzeba by było zwoływać posiedzeń na ostatnią chwilę o 21.00, bo wszystko teraz wygląda tak, jakby spóźniony rząd dochodził do wniosku, że te nasze wnioski i te nasze nawoływania były absolutnie uzasadnione i dopiero teraz reagował niemalże z miesięcznym opóźnieniem. Muszę powiedzieć, że to jest przykre z jednej strony, a z drugiej strony to dobrze, że w końcu rząd reaguje.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselMiroslawSuchon">Pytanie dotyczące tej konkretnej zmiany. Panie ministrze, to jest kwota 250 mln zł. Oczywiście biorąc pod uwagę ten tryb zgłaszania, wypadałoby jednak Komisji przedstawić bardziej szczegółowe informacje dotyczące celów, na jakie ta kwota zostanie przeznaczona. Bardzo proszę o taką informację, dołączając się tutaj do moich wielce szanownych przedmówców, ale proszę również o informację, czy z tej kwoty będą zamawiane jakiekolwiek środki, testy na obecność wirusa w firmie Blirt, znanej skądinąd z publikacji prasowych. Myślę, że warto, aby Komisja wiedziała, ale przede wszystkim, żeby wiedziało społeczeństwo, w jaki sposób te środki będą dystrybuowane i czy one również trafią do tej firmy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pan poseł Marcin Kierwiński, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarcinKierwinski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Korzystając z obecności ministra zdrowia – wiceministra zdrowia, chciałem zapytać, co Ministerstwo Zdrowia diagnozuje jako najbardziej pilne rzeczy do zakupienia teraz? Czy planujecie państwo zakupienie szybkich testów, tak to określę, z których korzysta Korea Południowa. Tam, tak przynajmniej szacuje się, czas oczekiwania na wynik badań jest znacznie krótszy niż tutaj w Europie. Pytam o to w kontekście dzisiejszej decyzji rządu dotyczącej kontroli na pięciu przejściach granicznych, na naszej granicy zachodniej, bo te kontrole mogą mieć wtedy sens, jeżeli kontrolujące osoby będą miały realne narzędzia do tego, aby tę kontrolę przeprowadzać. Czy w ramach tych zakupów jako pilny przewidujecie państwo zakup respiratorów, bo o tym bardzo mało się mówi, a przecież zakładam, że ministerstwo wie o tym. W prasie pojawiają się informacje, chociażby z Włoch, mówiące, że właśnie w kontekście choroby, która grasuje, jedyną formą wsparcia tych najciężej chorych pacjentów są respiratory. Na północy Włoch tych respiratorów już brakuje. Chciałbym dowiedzieć się, jakie są plany ministerstwa dotyczące tych zakupów? Na co te pieniądze tak naprawdę zostaną przeznaczone? W jakim trybie udzielane będą te zamówienia? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Wszystkie pytania? Proszę bardzo, na część pytań odpowiedzi udzieli minister Małecki, na część dotyczącą wykorzystania zakupów i tak dalej – minister Cieszyński. Proszę, rozpoczynamy – pan minister Małecki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMAPMaciejMalecki">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, tak po kolei. Było pytanie o stanowisko Ministerstwa Finansów. Bez stanowiska Ministerstwa Finansów, bez decyzji Ministra Finansów nie bylibyśmy dzisiaj na posiedzeniu Komisji. Jest decyzja Ministra Finansów o zmniejszeniu rezerwy 4 o 250 mln zł i zwiększeniu części 47, z której jest zasilana Agencja Rezerw Materiałowych. To jest decyzja z dnia dzisiejszego.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuwMAPMaciejMalecki">Następnie, pani przewodnicząca Skowrońska pytała, dlaczego działamy bez przyjęcia budżetu. Pani przewodnicząca, pracujemy na projekcie budżetu, tym który przedstawił rząd. Oczywiście, że tak. Gdyby pójść tokiem takiego myślenia, całe państwo by stanęło, bo 1 stycznia nie wolno by było wydawać żadnych środków.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#SekretarzstanuwMAPMaciejMalecki">Jeśli chodzi o 40 mln zł na pojazdy ratowniczo-gaśnicze, one również pochodzą z tej rezerwy. Pieniędzy wystarczy, bo w rezerwie jest 1,2 mld zł, więc odejmując 40 mln zł i 250 mln zł, nadal środki są.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#SekretarzstanuwMAPMaciejMalecki">Co za to kupimy? Drodzy państwo, powiem szczerze, że lekko jestem zaskoczony takimi pytaniami od doświadczonych posłów. Na poprzednim posiedzeniu Komisji w ubiegłym tygodniu bardzo wyraźnie mówiłem i przypominałem to, co myślę, że jest na każdym szkoleniu na początku każdej kadencji, że zasoby Agencji Rezerw Materiałowych, to, co jest składowane w Agencji Rezerw Materiałowych – ilości i specyfikacja towarów – to są informacje zastrzeżone. W tym trybie na posiedzeniu Komisji, a myślę, że państwo to doskonale wiecie, nie można takich informacji podawać. Więc to nie jest ten tryb. Mówiąc o tym dzisiaj, łamalibyśmy ten przepis.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#SekretarzstanuwMAPMaciejMalecki">Dlaczego 250 mln zł? Chcemy, żeby Agencja Rezerw Materiałowych mogła na bieżąco uzupełniać zasoby w zależności od wydawanych materiałów. Materiały są wydawane, jak informowałem już na poprzednim posiedzeniu Komisji, w ścisłej koordynacji z Ministrem Zdrowia. To Minister Zdrowia ma takie dokładne spojrzenie na potrzeby w całym państwie i może najlepiej dzielić te… podejmować decyzję o podziale środków tak, żeby jak najskuteczniej przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się i pojawianiu się koronawirusa w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#SekretarzstanuwMAPMaciejMalecki">Drodzy państwo, myślę, że dzisiaj reagujemy w sposób zdecydowany, czego dowodem jest wprowadzenie kontroli na szeregu przejść granicznych dla busów, dla autokarów. Te działania rządu są skoordynowane w taki sposób, aby jak najbardziej ograniczyć ryzyko pojawienia się koronawirusa w różnych częściach Polski. Widzimy, jak ta sytuacja rozwija się w innych krajach, czy to daleko od nas położonych, czy w krajach europejskich. Dzisiaj trudno powiedzieć, jakie środki będą potrzebne do tego, aby Agencja Rezerw Materiałowych miała na stałe zapewnione możliwości uzupełniania zapasów. Stąd taka kwota, żeby można było na bieżąco reagować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Może zanim jeszcze udzielę głosu, niektóre wątpliwości zostaną wyjaśnione w wypowiedzi pana ministra Cieszyńskiego, przynajmniej te dotyczące kierunków i rodzajów zakupów. Nie mówimy o ilościach, bo to rzeczywiście jest dość… To są informacje zastrzeżone, jeśli chodzi o Agencję Rezerw Materiałowych. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszynski">Szanowni państwo, tak, jak już mówił pan minister Małecki, rzeczywiście informacje na temat tego, jakie zakupy są dokonywane w ramach Agencji Rezerw Materiałowych, są zastrzeżone. Warto pamiętać o tym, że to nie są, szanowni państwo, wyłącznie takie rezerwy na bieżąco, które teraz nabędziemy i w niedługim czasie zużyjemy, ale szanowni państwo, również takie rezerwy, które są wykorzystywane na szereg innych potrzeb, także takich związanych na przykład z obronnością. To wydaje się oczywiste, że takich informacji żadne silne państwo nie podaje do wiadomości publicznej. Wszyscy państwo wiecie, że przecież z każdego naszego posiedzenia jest transmisja, każdy może się z tym zapoznać, więc o takich rzeczach – o tym mówi ustawa o rezerwach strategicznych – po prostu nie mówimy i mówić nie będziemy.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszynski">Natomiast na szereg pytań, które państwo zadaliście, jak najbardziej możemy udzielić odpowiedzi. Pani przewodnicząca Skowrońska pytała, jak jest ze środkami dla samorządów. Otóż w trybie właśnie specustawy pan premier zadecydował o przekazaniu prawie 100 mld zł, przepraszam, 100 mln zł przede wszystkim do samorządów, bo to one prowadzą podmioty lecznicze, zgodnie z tymi zapotrzebowaniami, które trafiły do ministerstwa za pośrednictwem wojewodów. Została wydana taka dyspozycja i liczymy na to, że już niedługo samorządy te środki zaczną wykorzystywać. Wszystkie te decyzje wydane na podstawie tego nowego trybu ze specustawy zostały dzisiaj już wydane przez Ministra Finansów, więc te środki już… Pan minister Robaczyński potwierdzał to jeszcze przed posiedzeniem, żeby można było państwu takiej kompletnej informacji udzielić. Praktycznie 100 mln zł właśnie w formie wsparcia przede wszystkim dla podmiotów samorządowych zostało uruchomione. I tutaj są kolejne środki, które pozyskujemy dla Agencji Rezerw Materiałowych. Myślę, że można z dużą pewnością stwierdzić, że materiały nabyte za te pieniądze trafią w istotnej części do tych samych podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszynski">Pani przewodnicząca pytała również o Fundusz Medyczny. Wczoraj był również briefing pana prof. Szumowskiego, który właśnie wspólnie z panem prezydentem szerzej mówił na ten temat. Jeżeli chodzi o szczegóły dotyczące Funduszu Medycznego, one będą zawarte w projekcie ustawy, który w najbliższych tygodniach zostanie zgodnie z wytycznymi pana prezydenta Andrzeja Dudy przygotowany w Ministerstwie Zdrowia i skierowany do publicznych konsultacji. Wtedy każdy z państwa będzie mógł się z nimi zapoznać. Ja jestem przekonany, że dla dobra polskich pacjentów ten projekt jak najszybciej powinien trafić do parlamentu. Wtedy pani przewodnicząca również będzie miała możliwość bezpośrednio się wypowiedzieć i zadać konkretne pytania, a my jak zwykle, udzielimy na nie odpowiedzi. Tak, jak zwykle do tej pory. Dokładnie właśnie tak.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszynski">Natomiast jeżeli chodzi o takie pytania pomocnicze, które pani zadała, skąd będą te środki, to zgodnie z deklaracją one będą pochodziły ze środków budżetowych. Tak jak na wszystkie dotychczasowe deklaracje, wszystkie dotychczasowe zobowiązania, które jako Prawo i Sprawiedliwość składaliśmy, na te zobowiązania środki znajdą się. Myślę, że Polacy to widzą i doceniają. Mam nadzieję, że również ten Fundusz Medyczny będzie służył temu, o czym bardzo często mówi się w parlamencie, czyli potrzebom w ochronie zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszynski">Pan poseł Suchoń pytał, czy będziemy kupować testy z konkretnej firmy. Wszystkich państwa zachęcam do lektury materiałów prasowych z 2009 r. na temat tego, jak wyglądało w 2009 r. nabywanie środków właśnie w związku z epidemią wirusa AH1N1. …Tak. Szanowni państwo, wszystkie te artykuły właściwie są o jednym. Nie wiadomo, czy jakiekolwiek pieniądze będą, nie wiadomo, kiedy, a jedyne, co wiadomo, to kto wtedy rządził. Myślę, że to w najlepszy sposób odpowiada na to, jaka jest różnica między tym… Szanowni państwo, …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Nie o to pytałem, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszynski">Szanowni państwo, myślę, że rzeczywiście pytanie o firmę, o tę konkretną firmę było bardzo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Ja rozumiem, dlaczego państwo unikają odpowiedzi i w taki sposób próbują odwrócić uwagę, ale to naprawdę nie było eleganckie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę pozwolić dokończyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszynski">Pan poseł Kierwiński pytał, czy planujemy zakup tak zwanych szybkich testów. Te szybkie testy, o których pan mówi, nie są rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia. Wyniki z tych szybkich testów nie mogą być uznane za wiarygodne, jeśli chodzi o potwierdzanie obecności koronawirusa. Wobec tego na ten moment takich planów nie ma. Natomiast, jak państwo z pewnością wiecie, stan wiedzy medycznej na temat wykrywania i przeciwdziałania skutkom koronawirusa stale się aktualizuje, więc jest zupełnie niewykluczone, że WHO tak, jak już w wielu innych przypadkach, te rekomendacje jeszcze zmieni. Oczywiście jeżeli zmieni, to między innymi po to zasilamy Agencję Rezerw Materiałowych, szanowni państwo, żeby móc ewentualnie móc dokonywać zakupów na większą skalę. Więc na ten moment zgodnie z wiedzą medyczną to nie jest zasadne, natomiast absolutnie przedwczesne byłoby wykluczenie tego w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszynski">Pan poseł również pytał, w jakim trybie te zakupy będą realizowane. Zgodnie właśnie z ustawą o rezerwach materiałowych w zbiegu ze specustawą i dodanym do ustawy o chorobach zakaźnych art. 46d, który reguluje, w jakim trybie Minister Zdrowia może się zwracać do Agencji Rezerw Materiałowych o udostępnienie, a także o uzupełnienie zapasów właśnie w związku z potrzebami podmiotów leczniczych i aptek. To jest, szanowni państwo, przepis, który został wprowadzony właśnie specustawą, którą Sejm w ubiegłym tygodniu uchwalił. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Mam pewną propozycję, żeby… ponieważ rzeczywiście szczegółowe odpowiedzi przy obecnym trybie posiedzenia Komisji nie mogą padać, natomiast myślę, że za kilka tygodni lub wcześniej zależnie od sytuacji, jaka będzie się rozwijała, będę chciał zaproponować zwołanie posiedzenia Komisji w trybie niejawnym i udzielenie tych informacji, które interesują panów posłów, bo obecny tryb zakupów jest nadzwyczajny, ale wiedza o tym, co zostało kupione i jak to zostało podzielone, na pewno wszystkich będzie interesować. Jeśli wolno zaproponować takie rozwiązanie, to myślę, że przyjęlibyśmy to, żeby nie mieć tutaj dysonansu, jeśli chodzi o odpowiedzi. Jeszcze pan przewodniczący Cymański, który nie zbierał głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Chciałbym tylko, żeby jasno wybrzmiało to, co pan powiedział, bo przecież ta cała awantura – bardzo przykre jest to wszystko – cały spór i ten fundusz, który robi karierę… Trzeba wyraźnie powiedzieć, że spór o 1950 mln, ten sławny, który przejdzie do historii, który wywołał całą serię różnych wydarzeń, ale finał jest taki, że ma być nie 1950 mln zł, tylko ma być 2750 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Panie pośle, na telewizję ma iść 10 mld zł. Nie 1900 mln zł, tylko 10 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Ja bym jednak proponował, żeby nie kontynuować…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselMiroslawSuchon">To była skandaliczna decyzja prezydenta Dudy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Ja bym bardzo prosił… 5 lat razy 1950 mln zł i 5 lat razy 2700 mln zł to…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, zwracam uwagę, że to nie dotyczy tematu posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Dobrze. W każdym bądź razie chodzi mi o źródło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselMiroslawSuchon">10 mld na telewizję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Panie przewodniczący, ja już kończę. Chciałbym tylko wyraźnie powiedzieć, że to są środki poza Narodowym Funduszem Zdrowia, bo tu spór dotyczy tego i nie chce się przyjąć do wiadomości ani zauważyć, że nastąpił istotny, ogromny kilkudziesięcioprocentowy wzrost nakładów na fundusz zdrowia. Oczywiście, że jest do efektem wzrostu gospodarczego, zwiększonych składek i tak dalej. To każdy rozumie zwłaszcza w Komisji Finansów Publicznych, ale to się jakby nie liczny. Spór jest, że bardzo mało pieniędzy na służbę zdrowia idzie z budżetu. Dlatego ten fundusz jest poza narodowym funduszem i będzie z budżetu. Premier złożył deklarację. Co więcej, ona ma charakter zobowiązania. Słowo się rzekło, kobyłka u płotu. To oczywiście politycznie nie podoba się opozycji, ale to trzeba wyraźnie powiedzieć, że to jest odpowiedź. Można się zgadzać albo i nie, ale to są środki, które będą pochodziły z budżetu. A w jaki sposób, jakie będzie źródło, to jest pytanie, na które dzisiaj odpowiedzi nie ma – jest zobowiązanie. Pan prezydent powiedział wyraźnie, że premier w tej chwili ma ten problem i niedługo otrzymamy odpowiedź. Gdzie jak gdzie, ale w Komisji Finansów ze szczególnym zainteresowaniem to przyjmiemy. Sam jestem ciekawy, ale jestem spokojny. Chodzi o to, żeby nasze wypowiedzi nawet dzisiaj tutaj były bardziej spokojne. Niepotrzebne są te emocje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Ja myślę, że tematem dzisiejszego posiedzenia Komisji nie jest fundusz…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselMiroslawSuchon">10 mld na telewizję. To jest skandaliczne, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">…który nie jest skonkretyzowany. Komisja Finansów powinna się zajmować konkretnymi propozycjami. Będą konkretne propozycje, będziemy się tym zajmować. Apeluję, aby na ten temat dyskusji nie prowadzić. Jeszcze pan poseł Marcin Kierwiński chciałby uzupełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselMarcinKierwinski">Tak, dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze – zwracam się do pana ministra zdrowia, wiceministra zdrowia – niepotrzebna ta złośliwość wobec pana posła Suchonia, bo zadeklarowaliśmy i nasza obecność tutaj jest bardzo jasna. Zadeklarowaliśmy to również wcześniej, że w sprawach zasadniczych i ważnych dla zdrowia i bezpieczeństwa Polaków, jesteśmy w stanie, oczywiście patrząc wam na ręce, pomagać wam, więc te złośliwości, co było kilka lat temu, naprawdę są całkowicie niepotrzebne, bo Polaków nie interesuje to, co było kilka lat temu, Polaków interesuje, jak dzisiaj jesteście przygotowani, bo dziś odpowiadacie jako rządzący. Taką wam historia przyznała rolę. Dzisiaj Polaków interesuje, jak jesteście przygotowani. Gdybyśmy chcieli robić tutaj taką politykę, jak pan niepotrzebnie to zaczyna robić, to naprawdę opowiadalibyśmy o tym, jak przez kilka ostatnich tygodni zwracaliśmy się do was, żebyście nie lekceważyli tego problemu, a wy wtedy mówiliście, że tego problemu nie ma. Dlatego, jak mówię, to była niepotrzebna złośliwość. Nie chcę tego kontynuować. Panie ministrze, proszę się wycofać z tej złośliwości wobec pana posła Suchonia.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselMarcinKierwinski">My bardzo precyzyjnie pytaliśmy. Jest dla nas rzeczą oczywistą i zdajemy sobie sprawę. Nie oczekujemy, że państwo powiecie nam, ile czego zamierzacie kupić i gdzie to trafi, ale zadajemy bardzo precyzyjne pytania, co państwo jako Ministerstwo Zdrowia uznajecie teraz za materiał najbardziej potrzebny. Ta informacja nie jest informacją zastrzeżoną i ściśle tajną zwłaszcza w kontekście tego, o co apeluje wasz premier, premier waszego rządu, prosząc o opanowanie emocji. Myślę, że Polacy byliby spokojniejsi, gdyby wiedzieli, jak szacujecie potrzeby, co jest teraz najbardziej pilne i że na to pieniądze się znajdą. To jest kwestia nie tego, że my chcemy dowiadywać się rzeczy ściśle tajnych albo patrzeć, co w jakich magazynach Agencja Rezerw Materiałowych posiada, tylko Polacy chcieliby mieć przeświadczenie, dlatego my o to pytamy, co wy uznajecie za najbardziej potrzebne teraz i czy te rzeczy będą w najbliższych dniach zakupione. O taką deklarację prosimy i o taką odpowiedź na tak sformułowane pytanie prosimy.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselMarcinKierwinski">Panie przewodniczący, dziękuję za tę deklarację, bo oczywiście ta kontrola za kilka tygodni tego, co zostanie kupione jest oczywiście bardzo potrzebna, tym niemniej dzisiaj Polacy mają prawo się dowiedzieć, co ministerstwo za te pieniądze jako pozycje najbardziej niezbędne chce kupić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Jeszcze pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym powiedzieć, panie przewodniczący, że po wystąpieniu obu panów ministrów niestety jestem bardzo zawiedziona tym, co było w odpowiedzi. Może to są złote usta za 250 mln zł zarówno pana ministra Małeckiego jak i pana ministra Cieszyńskiego, ale czego nie ma? Państwo zapewniacie nas, że jest stanowisko Ministra Finansów. Myśmy go nie otrzymali. Myśmy go nie otrzymali fizycznie. Zdajemy sobie sprawę, że państwo mówicie, że jest. Pytam, gdzie ono jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Ja może tylko uzupełnię i wobec tego przedstawię to stanowisko, żeby było w protokole…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Ale my chcemy je na piśmie i nie ma Ministra Finansów. Nie ma Ministra Finansów. Nie otrzymaliśmy takiego stanowiska. Ono zostało przyjęte dzisiaj. Druga sprawa jest taka, że brakuje na posiedzeniu legislatorów, którzy odpowiedzieliby nam w sprawie naszej wątpliwości stricte proceduralnej dotyczącej projektu budżetu i prowizorium budżetowego. Jeśli chodzi o prowizorium budżetowe, jeżeli państwo ministrowie odpowiadacie za budżet, przynajmniej za niektóre części budżetu, to doskonale wiecie, że w takiej właśnie sytuacji, w jakiej jesteśmy, musi być budżet. Prowizorium budżetowe żadna ustawa…, a nie dokonywaliśmy żadnej zmiany ustawy o finansach publicznych mówiącej o prowizorium budżetowym i zmianie planu w prowizorium budżetowym. Daliśmy państwu upoważnienie do podejmowania decyzji w zakresie zakupów ze środków tak naprawdę stricte Ministra Zdrowia. Tam jest ta zgoda na zmiany pomiędzy działami, a nie pomiędzy częściami w budżecie. My mamy do czynienia ze zmianą w częściach budżetu. To jest jedno. To jest takie abc, jeśli chodzi o to, jak wygląda realizowanie wydatków z budżetu. Jesteśmy w mało komfortowej sytuacji, o której mówimy, ale byliśmy święcie przekonani, że jeśli o cokolwiek państwo będziecie występować, to wtedy, kiedy będzie uchwalony budżet. Dlaczego to jest takie istotne? To jest istotne z tego powodu, że państwo swoim wnioskiem… opinia Komisji i potem decyzja, państwo tak uznajecie, wyłączacie Senat z trybu procedowania nad ustawą o budżetową, najważniejszą ustawą. Zatem gdybyście państwo dzisiaj chcieli, to wszystko, co uchwalił… albo wszystkie propozycje Senatu państwo moglibyście skasować. Nie tak. Niestety nie tak. Przykro mi, że państwo w tym zakresie nie dołożyli należytej staranności.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Teraz sprawa Agencji Rezerw Materiałowych i trybu tajnego. Wielokrotnie na posiedzeniach tej Komisji Finansów rozmawialiśmy o potrzebach zbywania, ale i kupowania. My nie pytamy o rezerwy dla wojsk i na ile dni niektóre rezerwy będą utrzymane. To są stricte pieniądze przeznaczone na określony cel i w tym zakresie niestety nie podzielam stanowiska… Nie ma tutaj przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Mogę się mylić, ale wydaje mi się, że w tym przypadku niestety nie mylę się. Państwo powinniście nam powiedzieć, co kupujecie. Ta druga strona… Do pana ministra Cieszyńskiego. Pan minister powiedział, że kupujecie, że coś kupujecie. My nie wiemy, co kupujecie. Naprawdę. Przyszliście państwo z wnioskiem na 250 mln ze zgodą na przesunięcia na określoną dotację, ale z naruszeniem trybu procedowania.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">O złotych ustach już mówiłam. O białym wywiadzie, o którym pan przewodniczący mówił, że to posiedzenie Komisji jest jawne. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że istnieje biały wywiad. Doskonale wiadomo z prasy, co państwo powiecie, jak robimy, co mówimy na posiedzeniu Komisji. Zgoda, inni tego słuchają, robią sobie notatki. W każdym państwie są takie działania – zbieranie różnych informacji. Tak, jak powiedział pan poseł Kierwiński, że Polacy… Pan minister powiedział, że Polacy widzą i doceniają. Polacy naprawdę nie są zorientowani. Państwo ich uspokajacie, a nie przygotowaliście się do tego działania.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Teraz ważne jest omówienie... O, dzisiaj jest dzień statystyki, żebyśmy również wiedzieli. Każda informacja… Państwo porównujecie statystycznie, ile to Polacy płacili w 2015 r. na Narodowy Fundusz Zdrowia. Ja naprawdę poprosiłabym o dużą rzetelność. Tyle zapłaciliśmy składek. I znowu wielkich cudów nie zrobiliście. Jak się porównuje wydatki na onkologię, doskonale wiemy – to do pana ministra, który rozpoczął ten niewygodny temat – że te wydatki między innymi na onkologię w stosunku do PKB są niższe niż w 2015 r. na onkologię w stosunku do PKB. Jeżeli mówimy o dniu statystyki, to statystycznie wydajecie mniej pieniędzy, różne rzeczy są droższe.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">Pytaliśmy, co zamówiono i kiedy zapłata. To są interesujące rzeczy. Nie mówimy, ile będzie maseczek, ale odpowiedź na pytanie o rodzaje produktów, które są potrzebne dla zabezpieczenia mieszkańców, jest nam potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PoselKrystynaSkowronska">Teraz na tę złośliwość wirusa AH1N1. Myślę, że pan minister pamięta, że rozpoczęło się to w maju w Singapurze i że wtedy, kiedy procedowaliśmy, czy zakupić szczepionki, kiedy pani minister Kopacz to procedowała, akurat doskonale wiemy, jak to wyglądało. Byłam w Komisji Zdrowia, byłam w Komisji Finansów i akurat zależało nam na dobrym rozwiązaniu. Gdyby pan po okresie, kiedy podejmowane były decyzje w tym zakresie… to pan minister, szczególnie minister zdrowia powinien powiedzieć, że to były dobre decyzje, bo nie kupiono tego, co nam wciskano. Doskonale pan minister o tym wie jako lekarz. To, co nam wyciskano wtedy i jakie szczepionki nam wciskano… i że nie kupiliśmy ich – było 100 mln czy 200 mln zł wtedy – udało się, że tego nie zrobiono.</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#PoselKrystynaSkowronska">Do pana posła Cymańskiego. Panie pośle, niech pan się nie obrusza, bo 1950 mln każdego roku przez 5 lat. Możemy sobie policzyć, jeżeli już chodzi o te drobiazgi, bo chodzi prawie o drobiazgi przy takiej skali. Państwo mówicie o 2750 tys. na 5 lat. 2750 mln na 5 lat, a tutaj są 2 mld co roku przez 5 lat. 10 mld w stosunku do 2750 mln zł. Nie macie państwo… Pan minister, nota bene, nie odpowiedział… Ładnie i zgrabnie pan to ujął. Może na pana miejscu zrobiłabym podobnie – nie wiem, ale pewnie nie, bo warto wtedy powiedzieć… Ja pytałam, na jakim etapie. Rozumiem, że to jest na razie niezrealizowany pomysł z piątku. Tyle mogę skonstatować i wcale nie jestem zadowolona, kiedy to mówię. Wcale nie jestem zadowolona, kiedy to mówię, bo po wznowach chorób onkologicznych… Nie wiem, z czwartku gdybyście państwo, jak obserwujecie państwo media i prosicie, żebyśmy my w mediach, to pan doskonale wie, że przy wznowach chorób onkologicznych nie refundujecie leków, a miesięcznie leki dla kobiet w tym zakresie to kwota około 6 tys. zł. Gdybyśmy mieli, to jest rzecz niezwykle pilna. Dzisiaj napisałam interpelację do Ministra Zdrowia w tej sprawie, dlaczego państwo takich leków przy wznowach niestety nie refundujecie.</u>
          <u xml:id="u-39.7" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie wiem. Poprosiłabym przynajmniej o 3 minuty przerwy. My musimy po prostu porozmawiać o tym, jakie stanowisko klubowe jako koleżeństwo przyjmiemy i pod jakimi warunkami, bo nie może być tak, że państwo nas przegłosujecie. Pan poseł Krajewski mówi, że przegłosujecie albo żebyśmy o niektórych rzeczach nie mówili. W poczuciu odpowiedzialności przyjechaliśmy. Jest kworum. Chcemy rozmawiać, ale zgrabnie byłoby przygotować ten wniosek i powiedzieć „potrzebujemy tyle na to, tyle na leki, tyle na to”. Może o szczegóły nie pytalibyśmy, ale państwo nie potraficie nam powiedzieć, na co dzisiaj państwu jest potrzebne 250 mln zł, co zamówiono i kiedy termin uregulowania zapłaty za określone zakupy. Państwo tego nie powiedzieli. Przecież jutro nie będziecie za to płacić. Jutro nie będziecie za to płacić. A jeśli będziecie, to proszę powiedzieć, co się stało pomiędzy dzisiejszym dniem, a jutrzejszym terminem zapłaty, co by wymagało… Bo jeśli jest potrzeba, to my jesteśmy w stanie i kancelaria również jest w stanie, obsłużyć Komisję w trybie niejawnym. 250 mln to nie są drobne pieniądze, to nie są drobne zakupy. To są… A skąd pan wie, panie pośle Cymański? Pan również jest złotousty. My również dmuchamy na zimne, ale państwo złamali wszystkie reguły i państwo nawet nie chcieli odpowiedzieć nam na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Apelowałbym jednak o niepowtarzanie pytań i zastrzeżeń tego samego typu. Ponieważ nie chciałbym wracać do dyskusji o tym, co… Panie przewodniczący Cymański, upominam – na korytarzu można prowadzić takie dyskusje indywidualne. Proszę bardzo, to dotyczyło konkretnych… Na ile pan minister może powiedzieć o rodzajach zakupów i co jest najpilniejsze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszynski">Szanowni państwo, z pewnością ci z państwa, którzy są szczególnie zainteresowani tematem, macie państwo tam, gdzie na co dzień pracujecie na swoim terenie, możliwość skontaktowania się z podmiotami leczniczymi, które miały okazję już wnioskować do Ministerstwa Zdrowia o udostępnienie takich zasobów. Chciałbym powiedzieć, że już do ponad 136 podmiotów w całej Polsce takie rezerwy trafiły.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszynski">Jeżeli chodzi o kategorie – pytał o to pan poseł Kierwiński – przede wszystkim są to środki ochrony osobistej, czyli wszelkiego rodzaju jednorazowego czy wielorazowego (po dezynfekcji) użytku środki, które służą do tego, że w sytuacji, w której personel medyczny, bo to przede wszystkim dla personelu medycznego, który ma kontakt z pacjentami, którzy mają potwierdzonego lub podejrzenie koronawirusa, żeby personel medyczny w polskich placówkach ochrony zdrowia był bezpieczny. To jest główny cel, który na ten moment, szanowni państwo, mamy i na to właśnie te środki przede wszystkim trafią.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszynski">Natomiast w odniesieniu do tego, co mówiła pani przewodnicząca na temat tego, jakie są terminy płatności, szanowna pani przewodnicząca, jeżeli nie mamy tych środków w planie finansowym agencji, to nie możemy poczynić żadnych zobowiązań. Dlatego ja również z dużą ostrożnością mówię o wszelkich detalach, ponieważ, szanowni państwo, jak pani przewodnicząca mówiła o tym białym wywiadzie, w momencie, w którym powiem na posiedzeniu Komisji, że ja chcę kupić „A”, oczywiste staje się, że ten produkt w tym momencie staje się dużo, dużo droższy. Najgorszy efekt tego może być taki, że tych środków nie wystarczy i będziemy musieli państwa prosić o kolejne zebranie się w tym gronie, w takim trybie, a to, szanowni państwo, w naszej ocenie jest zupełnie niezasadne.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszynski">Tak, jak pan przewodniczący Kowalczyk proponował, ja oczywiście deklaruję stuprocentową dyspozycyjność, jeżeli chodzi o to posiedzenie w trybie niejawnym, bo ja się w 100% zgadzam z tym, że państwo absolutnie musicie mieć 100% pewności co do tego, że wykorzystaliśmy te środki rzetelnie. Deklarujemy absolutnie pełną współpracę. Jak rozumiem wniosek pana przewodniczącego dotyczący innych wątków niezwiązanych z agencją rezerw, nie będę się już do nich odnosił, natomiast oczywiście jeżeli ktokolwiek z państwa chciałby po posiedzeniu, to chętnie szczegółowo takich wyjaśnień udzielę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan minister Małecki, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#SekretarzstanuwMAPMaciejMalecki">Ja jeszcze raz, panie przewodniczący, odpowiem, tym razem cytując wprost art. 145 ustawy o finansach publicznych. „W przypadku, gdy ustawa budżetowa albo ustawa o prowizorium budżetowym nie zostaną ogłoszone przed dniem 1 stycznia, to do czasu ogłoszenia odpowiedniej ustawy podstawą gospodarki finansowej jest przedstawiony sejmowi odpowiedni projekt ustawy”, czyli ten projekt, który przyjął rząd.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#SekretarzstanuwMAPMaciejMalecki">Nie zgodzę się również z panią przewodniczącą, kiedy mówiła pani o tym, że są to informacje tajne. To nie są informacje tajne. Jeżeli mówimy o asortymencie o ilości, to są informacje zastrzeżone. Jeżeli dodalibyśmy do tego jeszcze położenie tego asortymentu, w jakich magazynach go składujemy, to również nie są tajne, tylko poufne informacje. Więc bądźmy tutaj precyzyjni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Panie ministrze, należy traktować to w ten sposób, że to nie jest w trybie jawnym. Jeśli chodzi o rodzaj tajności, to nie będziemy się teraz…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Zgoda, ale państwo nie powołali się, prezentując ten wniosek, na art. 145 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Dopiero w tej chwili…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzstanuwMAPMaciejMalecki">Pani przewodnicząca, powołaliśmy się na pierwszej stronie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca, ja tylko jeszcze jedną rzecz dodam. I tutaj uwaga do pana ministra Małeckiego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">2 minuty przerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dobrze. Ponieważ jest decyzja Ministra Finansów na piśmie – szkoda, że nie otrzymaliśmy jej wcześniej, nie byłoby pytania dotyczącego przeniesienia środków z rezerwy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Na tej nie było – niech pan nie mówi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Na tej nie było. Tu jest oddzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Dopiero teraz jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Ta informacja jest, mamy ją tutaj. Pani przewodnicząca zobaczyła. A więc to jest minister finansów, jeśli chodzi o papierowe potwierdzenie. Jeszcze pan poseł Cichoń, tak? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselJanuszCichon">To nie decyzja, tylko opinia. To po pierwsze. Po drugie, my nie kwestionujemy potrzeby przekazania tych 2150 mln zł. Ja przynajmniej nie próbowałem tego robić. Myślę, że nikt z nas tak naprawdę. Dociekaliśmy tego, na co mają być te środki. To, co dzisiaj usłyszeliśmy, myślę, że nam wszystkim wystarcza. Natomiast obawiam się, mimo tej pozytywnej opinii Ministra Finansów, jeśli chodzi o źródła finansowania tej zmiany w planie i tych wydatków po stronie agencji, biorąc pod uwagę to, co mam dzisiaj w tej chwili przed oczami, czyli uchwałę Senatu dotyczącą budżetu. Tam jest kwota 1920 mln zł z przeznaczeniem na programy polityki zdrowotnej i leczenie chorób nowotworowych i te pieniądze pochodzą z rezerw – 1600 mln. Nie wiem, czy dobrze policzyłem, 1400-1600 mln zł to są rezerwy budżetu państwa – rezerwy celowe i rezerwa ogólna. Pytanie, wobec tego albo przynajmniej obawa o to, że po uchwaleniu budżetu może się okazać, że to źródło finansowania tego przedsięwzięcia, o którym dzisiaj mówimy i wszyscy je popieramy, wyschło. W konsekwencji możemy mieć techniczny kłopot. Tyle, żebyśmy mieli świadomość tego, w jakim obszarze się obracamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszynski">Widzieliśmy propozycje poprawek, które trafiły z Senatu. Szanowny panie pośle, nie ma ani jednej propozycji, żeby coś z czwórki, z tej rezerwy kryzysowej ściągnąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Myślę, że to jest klarowne wyjaśnienie. Nie będziemy ubezwłasnowolnieni, decydując o poprawkach Senatu, podjętą dzisiaj decyzją. To jest dość istotne. Dobrze, wobec tego dwie minuty przerwy, tak? Czy już w związku z odpowiedziami i…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Poprosimy o przerwę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprosimy o przerwę – dobrze. W takim razie 3-4 minuty przerwy dla klubu, tak? Proszę bardzo. Jak klub zakończy, to proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Wobec tego wznawiamy posiedzenie Komisji. Pan poseł Cichoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselJanuszCichon">Jeszcze ja, wobec tego chciałbym powiedzieć, że – mówiłem to przed chwilą – podzielamy opinię, że te wydatki niewątpliwie są niezbędne i trzeba je poczynić. Nie chcemy paraliżować, broń Boże, rządu w działaniach związanych z zabezpieczeniem Polaków przed koronawirusem, ale również nawiązując do wcześniejszej wypowiedzi pana przewodniczącego, oczekujemy, że w pewnej perspektywie dostaniemy pełną informację, jak te środki zostały rozdysponowane. O taką informację będziemy prosić. Mam nadzieję, że pan przewodniczący przychyla się do tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Ustaliliśmy również, że nie zgłaszamy sprzeciwu. Jeżeli będzie więc…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Odpowiadając panu posłowi Cichoniowi, oczywiście ta perspektywa czasowa będzie jak najszybsza, ale jednocześnie, żeby nie była przed dokonywaniem zakupów czy zamówień, uwzględniając to, co powiedział pan minister Cieszyński.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dobrze, wobec tego proponuję, aby Komisja przyjęła opinię nr 21. „Opinia nr 21 Komisji Finansów Publicznych do wiceprezesa Rady Ministrów – Ministra Aktywów Państwowych, w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Rezerw Materiałowych uchwalona na posiedzeniu w dniu 9 marca 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 9 marca rozpatrzyła wniosek Ministra Aktywów Państwowych z dnia 9 marca 2020 r. dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Rezerw Materiałowych na rok 2020. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 oraz w związku z art. 145 ust 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Agencji Rezerw Materiałowych na 2020 r. przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Z tego, co usłyszałem, sprzeciwu nie ma. Jeszcze raz zapytam tylko, czy jest sprzeciw wobec takiej opinii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Nie ma – dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Mam nadzieję, że nie spotkamy się wcześniej, tylko właśnie 11 marca o godzinie 11.00 na zwykłym już posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>