text_structure.xml
74.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Bardzo serdecznie witam państwa posłów i zaproszonych gości. Pani przewodnicząca, wypada nam przywitać gości. Bardzo serdecznie witam panią minister Małgorzatę Paprocką, która reprezentuje pana prezydenta wraz ze współpracownikami: panem dyrektorem Robertem Brochockim, panem dyrektorem Pawłem Wawszczakiem oraz panią Katarzyną Pastorczyk – ekspert w Biurze Prawa i Ustroju. Witam reprezentujących Ministerstwo Sprawiedliwości: pana ministra Sebastiana Kaletę wraz z dyrektorem Arturem Grajewskim, panią dyrektor Honoratą Łopianowską, panem naczelnikiem Markiem Korczyńskim oraz panią Małgorzatą Makarską – głównym specjalistą w Departamencie Legislacji i Ustroju Sądów, a także panią Moniką Podgórską-Sułecką, również głównym specjalistą. Witam pana prezesa Sądu Najwyższego kierującego Izbą Dyscyplinarną pana sędziego Adama Rocha. Witam przewodniczącą Krajowej Rady Sądownictwa panią sędzię Dagmarę Pawełczyk-Woicką oraz pana sędziego Stanisława Zduna.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym oraz niektórych innych ustaw. Oczywiście stwierdzam na sali kworum pozwalające na podejmowanie uchwał, bazując na liście obecności.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">W trakcie drugiego czytania, które odbyło się dzisiaj zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu ustawy oraz cały szereg poprawek, których opracowanie przez nasze Biuro Legislacyjne wymagało czasu. Z tego powodu nastąpiło przesunięcie terminu posiedzenia Komisji z godziny 16.00 na porę wieczorową. Chciałem przede wszystkim bardzo serdecznie państwu mecenasom podziękować za tę intensywną pracę, dzięki której mamy zestawienie poprawek, dzięki czemu będzie nam się sprawniej pracowało. Zaczniemy dzisiejsze procedowanie od wniosków o odrzucenie projektu ustawy. Te wnioski wpłynęły ze strony klubów Koalicji Obywatelskiej i Klubu Parlamentarnego Lewica. Panie mecenasie, rozumiem, że głosujemy raz?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoŁukaszNykiel">Tak, panie przewodniczący. Głosowanie powinno być jedno, ale zapewne wnioskodawcy zechcą uzasadnić wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Uzasadnienie wniosku o odrzucenie było na sali sejmowej. Debata też była. Wobec tego przystępujemy do głosowania. Proszę państwa…</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrzysztofPaszyk">Padają inwektywy, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">To nie były inwektywy, tylko „detektyw”. Pan poseł Michał Szczerba ma dużo dystansu i się zapewne nie obraził o „detektywa”.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKrzysztofPaszyk">Tak, ale pan poseł się zrewanżuje koledze i…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dlatego zwracam uwagę panom posłom z Solidarnej Polski.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Proszę państwa, poddaję pod głosowanie wniosek o odrzucenie projektu ustawy zgłoszony przez Klub Parlamentarny KO i Klub Parlamentarny Lewica. Rozumiem, że wszyscy z państwa są już zalogowani. Głosujemy. Kto z państwa jest za odrzuceniem projektu ustawy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#Głoszsali">Ta wasza wojna gangów doprowadziła już do straty zaliczki na poziomie 5 mln euro, to strata 21 mld zł – 160 mln zł dziennie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">To są inwektywy, „gang”. Detektyw to postać pozytywna, ale gang to już jest pejoratywne. Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, 13 za, 15 przeciw, 2 posłów się wstrzymało. Wniosek nie uzyskał poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Teraz jest pierwsza poprawka Klubu Parlamentarnego Koalicji Obywatelskiej. Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, poprawka pierwsza powinna być głosowana łącznie z poprawką jedenastą i pięćdziesiątą. Chodzi o dodanie do nowelizacji ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Jasne. Jeśli będzie z państwa strony wola króciutkiego opowiedzenia o co chodzi w poprawce, jak najbardziej. Jeśli jest wola, to będziemy dopuszczali do głosu. Czy ze strony pani minister jest akceptacja dla tych poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPMałgorzataPaprocka">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Nie ma. Zatem głosujemy poprawkę pierwszą Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za poprawką 14, przeciw 15, wstrzymał się 1 poseł. Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki drugiej. To wniosek ze strony Klubu Parlamentarnego PiS i Klubu Parlamentarnego Polska 2050 polegający na propozycji skreślenia preambuły. Czy pan mecenas ma jakąś uwagę? Nie. Czy pani minister popiera poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak najbardziej tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Zatem głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełTomaszZimoch">Może chociaż uzasadnimy? Nie zgłaszaliśmy tej poprawki wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Proszę bardzo, dwa zdania uzasadnienia, pan poseł Tomasz Zimoch.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełTomaszZimoch">Jak jest taki hałas to wypowiem się krótko. Preambuła, albo jak przedstawiał to sympatyczny poseł Sak arenga, można dodać jeszcze komparycję do pana upiększającego nasze posiedzenia Komisji słownictwa – to fajne – stosowana jest w wyjątkowych aktach prawnych. W tym przypadku nie ma chyba nawet wartości sentymentalnej i nie zawiera uniwersalnych wartości, które mogłyby być zaakceptowane przez większość obywateli, nie wspominając o ogóle społeczeństwa. Ponadto odwołuję się do linii orzeczniczej Trybunału Konstytucyjnego, który obradując w nieprawidłowym składzie głosił w ostatnich latach niebezpieczne i nieuprawnione poglądy, jakoby zachodziła jakakolwiek sprzeczność między konstytucją i prawem unijnym w zakresie standardów praworządności i niezawisłości sądów.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dziękuję. Głosujemy. Proszę sekretariat o uruchomienie głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie, proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, 26 za, 4 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 3, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Koalicji Obywatelskiej. Pan mecenas, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Mamy tu uwagę formalną, panie przewodniczący – poprawkę trzecią proponujemy przegłosować łącznie z poprawkami: 29, 32, 34, od 39 do 44, 46 i 49. Jednocześnie, przyjęcie tych wymienionych przeze mnie poprawek spowoduje bezprzedmiotowość poprawek od czwartej do dziesiątej, czternastej, dziewiętnastej, od dwudziestej drugiej do dwudziestej czwartej, trzydziestej trzeciej, trzydziestej piątej, trzydziestej szóstej, czterdziestej piątej, czterdziestej siódmej i czterdziestej ósmej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister, opinia do zgłoszonych poprawek, które poddamy pod głosowanie łącznie?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Uprzejmie proszę Wysoką Komisję o nieprzyjmowanie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Nie ma akceptacji. Czy ze strony Koalicji Obywatelskiej są zgłoszenia? To już było omawiane. Głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki 3 oraz 29, 32, 34, od 39 do 44, 46 i 49? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie, proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, 14 za, 15 przeciw, wstrzymał się 1 poseł. Poprawki nie uzyskały poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki czwartej, zgłoszonej przez pana posła Mariusza Goska. Pan mecenas chce zabrać głos w sprawie tej poprawki? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Panie przewodniczący, w naszej ocenie poprawka jest o tyle wadliwa legislacyjnie, iż proponuje się nadanie brzmienia § 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Nie słyszę pana mecenasa, proszę bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Poprawka czwarta w naszej ocenie…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Naprawdę, rozumiem państwa dobry nastrój i cieszę się, że są państwo w dobrym nastroju, ale pan mecenas… Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Jeśli można, panie przewodniczący, poprawka czwarta w ocenie Biura Legislacyjnego jest wadliwa legislacyjnie. Nadaje brzmienie § 6, a powinna § 5, aby osiągnąć ten cel, ażeby losowanie odbywało się przy udziale przedstawiciela Krajowej Rady Sądownictwa. Gdybyśmy przyjęli tę poprawkę mielibyśmy § 5, który stanowi o tym w jaki sposób odbywa się losowanie i § 6, czyli dwie wykluczające się normy w tekście ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister, proszę o stanowisko do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie wnosząc zastrzeżeń merytorycznych do tej propozycji poprawki, faktycznie ze względu na to, że to jest § 6 będzie kłopot z wykreśleniem z treści ustawy fragmentu o tym, że z losowania sędziów sporządza się protokół. Ta dość istotna norma zostanie z ustawy wykreślona, a w dwóch sąsiadujących jednostkach redakcyjnych będzie dwa razy różna norma co do tego jak jest przeprowadzane losowanie. Nie kwestionując spraw merytorycznych i propozycji jest problem legislacyjny z tą poprawką i niestety nie mogę jej poprzeć. To kwestia błędów w paragrafie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy, proszę państwa. Pan minister chciał zabrać głos? Oczywiście oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościSebastianKaleta">Z tą uwagą Biura Legislacyjnego się nie zgadzam z tego powodu, że § 6 wskazuje dodatkowe elementy tego posiedzenia kolegium i nie ma żadnego elementu, który by się między tymi jednostkami wykluczał. Żaden z elementów, które poprawka wprowadza, czyli uczestnictwo bierne w tym posiedzeniu członka Krajowej Rady Sądownictwa oraz transmisja on-line nie niweczą żadnego rozwiązania, które jest w § 5. Być może można było to zrobić w § 5, ale żadna z tych zmian się nie wyklucza. Skoro pani minister merytorycznie nie zgłasza zastrzeżeń, rekomenduję, abyśmy tę poprawkę przyjęli.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Kłopot polega na tym, że z ostatecznego brzmienia ustawy zniknie istotny fragment dotyczący obowiązku sporządzenia protokołu. To jest dokument, który trafia do prezydenta. To jest dokument przedstawiający 33 sędziów, spośród których pan prezydent musi wybrać 11 do Izby Odpowiedzialności Zawodowej. Niestety ta zmiana powoduje zbyt daleko idące konsekwencje.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dobrze, padł głos za i stanowisko ze strony pani minister. Głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem zaproponowanej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie, proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 5, przeciw 14, wstrzymało się 11. W tej sytuacji poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 5, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Pan mecenas?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Uprzejmie proszę o przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister nie ma uwag. Głosujemy, proszę państwa. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki piątej? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie, proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 29 posłów, za 15, przeciw 13, wstrzymał się 1 poseł. Poprawka uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 6. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie mam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Bardzo proszę o przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister nie ma uwag. Głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 6 zgłoszonej przez KP PiS? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie, proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 17, przeciw 13, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 7. Proszę bardzo, czy pan Mariusz Gosek chce zabrać głos w temacie poprawki? Nie. Pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Panie przewodniczący, nie zgłaszamy uwag, tylko prosimy o potwierdzenie przez pana posła, że intencją jest to, ażeby sprawy rejestrowe były co do zasady we właściwości Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych, a część spraw we właściwości Izby Cywilnej. Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych tymi sprawami by się nie zajmowała. Prosiłbym tylko o potwierdzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełMariuszGosek">Dokładnie taka jest intencja.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Dziękujemy. Nie zgłaszamy w takim razie uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Nie wnoszę zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister popiera oczywiście. Głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 7 zgłoszonej przez pana posła Goska? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie, proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 15, przeciw 14, wstrzymał się 1 poseł. Poprawka uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 8. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Zgłoszona jest oczywiście przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Proszę o jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister nie zgłasza uwag. Głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 8? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie, proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 15, przeciw 14, wstrzymał się 1 poseł. Poprawka uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 9. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Proszę Wysoką Komisję o jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Również proszę o przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy – to poprawka dziewiąta. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 9? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 16, przeciw 14. Poprawka uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 10 Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełKamilaGasiukPihowicz">Nasza.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Wydaje mi się, że jednak KP PiS.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełKamilaGasiukPihowicz">Przepraszam, nie zauważyłam, bo to jest na następnej stronie.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Uprzejmie proszę o przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Również przychylam się do przyjęcia tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">W tej sytuacji głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 10? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 16, przeciw 12, wstrzymało się 2 posłów. Poprawka uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 11. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Poprawka jedenasta została już rozpatrzona, łącznie z poprawką pierwszą i pięćdziesiątą. Powinniśmy przejść do poprawki dwunastej, w sprawie której biuro chciało zwrócić uwagę, że powinna być głosowana łącznie z poprawką pięćdziesiątą pierwszą. Jednocześnie ich przyjęcie spowoduje bezprzedmiotowość poprawek nr 13 i 14. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dziękuję bardzo. Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Proszę o nierekomendowanie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister też. W tej sytuacji głosujemy poprawkę dwunastą wraz z poprawką pięćdziesiątą pierwszą. Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 14, przeciw 15, wstrzymał się 1. Poprawki nie uzyskały poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 13. To poprawka pana posła Mariusza Goska. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag do tej poprawki. Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że poprawka trzynasta ma pewne konsekwencje również w przepisie przejściowym w art. 7. Jest tu pewna kolizja w zakresie art. 7 z poprawką zgłaszaną przez Klub Parlamentarny PiS. Mimo że wprost łączności nie możemy Wysokiej Komisji zaproponować z tego względu, iż inny z klubów zgłosił poprawkę nadającą nowe brzmienie art. 2, ale jest pewna łączność formalna między poprawką trzynastą, a przepisami przejściowymi. Z tą świadomością Komisja powinna głosować nad tą poprawką. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mając na uwadze te wyjaśnienia, które przedstawił pan mecenas, przychylam się do tego stanowiska ze względu na alternatywne brzmienie art. 7. Wybiegając trochę naprzód będę prosiła Wysoką Komisję o przyjęcie brzmienia art. 7 z poprawki zgłoszonej przez klub Prawo i Sprawiedliwość. Z tego względu uprzejmie proszę Wysoką Komisję, aby tej poprawki nie przyjmować. Chciałabym podkreślić, że merytorycznie żadnych zastrzeżeń do tej poprawki nie wnoszę. Ona nie wprowadza poważnych zmian i nie zmienia charakteru testu. Pod względem merytorycznym uwag nie mam natomiast ze względu na konsekwencje uprzejmie proszę Wysoką Komisję o nierekomendowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">W istocie, wskutek przedłożenia przez klub Prawa i Sprawiedliwości poprawki przywracającej możliwość wnioskowania o odszkodowanie na podstawie testu doszło do sytuacji, w której poprawka PiS błędnie by odsyłała po przyjęciu tej poprawki do tego brzmienia. Ta poprawka została sporządzona po konsultacjach z kancelarią pana prezydenta i była czysto doprecyzowująca. W naszym stanowisku bardziej właściwa była poprawka przyjęta przez Komisję w ubiegłym tygodniu. Idąc w duchu kompromisu przygotowaliśmy poprawkę, która odzwierciedlała dodatkowe zastrzeżenia kancelarii prezydenta, jako że zachodzi niekonsekwencja w odesłaniu wskutek nowych poprawek, które nie ukrywam, że nas trochę dziś w południe zaskoczyły.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PosełBarbaraDolniak">Panie ministrze, to są żarty?</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Nie. Komentują państwo i się podśmiewują. Jestem w dobrym humorze, gdyż kończymy prace nad ważną ustawą i mam nadzieję, że nastąpi to jeszcze dzisiaj. Te zmiany, które w tej poprawce zostały zaproponowane mają charakter czysto techniczny i w związku z faktem, że zachodzi rozbieżność pomiędzy odesłaniami podzielam opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Czy w tej sytuacji wycofują państwo tę poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PosełAnnaMilczanowska">Zgadzają się, nie rekomendują.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Czyli poprawka nie będzie głosowana. Przechodzimy do poprawki czternastej. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Wobec tego głosujemy poprawkę nr 14 Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska. Kto jest za poprawką nr 14? Pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Jeśli chodzi o poprawkę czternastą, uprzejmie proszę Komisję o jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Czternastej?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Omawialiśmy trzynastą, została wycofana i czternasta dotyczy kontratypu i proszę o jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan mecenas nie zgłasza uwag. Pani minister popiera. To poprawka czternasta, piętnasta jest wasza. Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Popieram panią minister, aby tę poprawkę poprzeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy czternastą. Kto z państwa jest za przyjęciem czternastej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 15, przeciw 12, wstrzymało się 3. Poprawka uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-91.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki piętnastej.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Nie ma zgody. Pan minister też prawdopodobnie nie, więc głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 15 Koalicji Obywatelskiej? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 29 posłów, za 11, przeciw 15, 3 się wstrzymało. Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do kolejnej poprawki. Jest to długa poprawka, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Jeśli chodzi o poprawkę szesnastą, chcielibyśmy, aby Komisja przegłosowała ją łącznie z poprawką pięćdziesiątą drugą. Przyjęcie tych poprawek spowoduje bezprzedmiotowość poprawek nr 17–20. Chodzi o nadanie nowego brzmienia nowelizacji – Prawa ustroju sądów powszechnych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dziękuję bardzo. Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Nie popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister nie zabiera głosu…</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Zdecydowanie przeciwko.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy poprawkę nr 16. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 14, przeciw 15, 1 się wstrzymał. Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-101.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 17. Pan poseł Mariusz Gosek, proszę bardzo. Nie uzasadniamy. Pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Panie pośle, mamy tu analogiczną sytuację jak przy poprawce do Prawa ustroju sądów wojskowych. Ta poprawka ma pewne konsekwencje legislacyjne w art. 7 zgłaszanym przez Solidarną Polskę. Ta poprawka jest w opozycji do poprawki zgłaszanej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Czy pan poseł tę poprawkę wycofa?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PosełMariuszGosek">Chciałem wycofać tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#Głoszsali">O!</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PosełMariuszGosek">Ale jesteście czuli w stosunku do mnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki osiemnastej Klubu Parlamentarnego Polska 2050. Ona już była uzasadniana. Czy pan mecenas ma do niej uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie, nie mamy uwag. Poprawka jest merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Nie rekomenduję przyjęcia z uwagi na alternatywę.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Szanowni państwo, głosujemy poprawkę osiemnastą Polski 2050. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 14, przeciw 15, 1 wstrzymał się od głosu. Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-110.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki dziewiętnastej Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Uprzejmie proszę o przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Również.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy. Szanowni państwo, kto z państwa jest za przyjęciem dziewiętnastej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 16, przeciw 14, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki dwudziestej. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Uprzejmie proszę o przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Popieram.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej KP PiS? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-122.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 29 posłów, za 15, przeciw 13, 1 wstrzymał się od głosu. Poprawka uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-122.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 21 Koalicji Obywatelskiej. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Pragniemy wskazać, że poprawka 21 powinna być głosowana łącznie z poprawką 53. Przyjęcie tych poprawek spowoduje bezprzedmiotowość poprawek od 22 do 24. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dziękuję bardzo. Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Nie rekomenduję.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister również. Głosujemy łącznie poprawki dwudziestą pierwszą i pięćdziesiątą trzecią. Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-126.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 14, przeciw 15, 1 wstrzymał się od głosu. Poprawki nie uzyskały poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-126.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 22. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Uprzejmie proszę o przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister – dwudziesta druga KP PiS?</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Popieram.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-132.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 14, przeciw 16, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała poparcie Komisji… Głosowało 30 posłów, za 14, przeciw 16. Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji. To była dwudziesta trzecia? Będzie po prostu negatywna opinia Komisji, a Sejm zadecyduje. To była poprawka dwudziesta druga panie mecenasie? Teraz będzie dwudziesta trzecia.</u>
<u xml:id="u-132.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki dwudziestej trzeciej.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Bardzo proszę o przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Również proszę o przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">W takim razie głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej trzeciej? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-138.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, za 15, przeciw 14, 1 wstrzymał się od głosu. Poprawka uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-138.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 24 Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Panie przewodniczący, mielibyśmy tu pewną uwagę legislacyjną do tej poprawki. Chodzi nam konkretnie o dodawany § 6 pkt 3. W tym pkt 3 mowa jest o tym, iż „Nie stanowi przewinienia dyscyplinarnego badanie spełnienia wymogów niezawisłości i bezstronności w przypadku, o którym mowa…”. Wskazany jest tu art. 5a § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. W naszej ocenie jest to omyłka chociażby z tego względu, że w Prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi taki artykuł nie występuje. Tu chodzi o art. 5a § 1 Prawa o ustroju sądów administracyjnych. De facto powinny być wykreślone wyrazy „ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi” z metryką. Pytanie do pana posła – w naszej ocenie to oczywista omyłka. Ten art. 5a w ustawie, która jest podana w poprawce dwudziestej czwartej nie występuje. Czy pan przewodniczący dopuszczałby korektę? Ewentualnie jako jest stanowisko ministerstwa i kancelarii prezydenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Jak najbardziej. Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Bardzo dziękuję panu mecenasowi za wyłapanie tej kwestii. Oczywiście, tak jak pan mecenas powiedział, ten przepis nie występuje, więc jeśli byłaby możliwość poprawienia tej oczywistej omyłki i prawidłowe wskazanie ustawy – Prawo o ustroju sądów administracyjnych to jak najbardziej jest to zasadne i rekomenduję przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Czyli traktujemy to jako oczywistą omyłkę i korektę.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Tak, jeśli Komisja nie wnosi uwag to biuro w dodatkowym sprawozdaniu uwzględni ten artykuł w takim brzmieniu bez odesłania do Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Zgoda, panie ministrze? Nie ma uwag. Głosujemy. Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej czwartej? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-144.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 31 posłów, za 16, przeciw 14, 1 wstrzymał się od głosu. Poprawka uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-144.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki dwudziestej piątej. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Nie rekomenduję.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy w takim razie. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki dwudziestej piątej? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-148.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 31 posłów, za 14, przeciw 17, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-148.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki dwudziestej szóstej PiS. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Jeśli można, panie przewodniczący, poprawka dwudziesta szósta powinna być głosowana łącznie z poprawką dwudziestą siódmą. Przyjęcie tych poprawek spowoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 28. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Tak. Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Uprzejmie proszę o przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, co do tej poprawki stanowisko ministerstwa generalnie było negatywne podczas prac Komisji i cały czas je podtrzymujemy z uwagi na ciężkie do oszacowania możliwe skutki co do wpływu spraw. Ze zrozumieniem podchodzimy do faktu, że pan prezydent jest bardzo przywiązany do tego rozwiązania, jako jednego z wiodących w tym projekcie. W duchu daleko idącego kompromisu, z uwagi też na te wszystkie okoliczności, w których teraz się znajdujemy, wojnę u bram Polski, potrzebę sprawnego przejścia do korzystania z funduszy unijnych. W naszej ocenie nie jest to żadnym warunkiem z kamieni milowych ani innych, aby z tych środków korzystać. Uważamy, że przy wejściu w życie tego rozwiązania konieczne będą zmiany w etatyzacji sądów. Takie zmiany Ministerstwo Sprawiedliwości będzie kierowało. Wstępne rozmowy są już prowadzone w tym kierunku. Skoro mamy nowy katalog spraw, to wskutek tego muszą być nowe etaty, które będą tymi sprawami się zajmować. W związku z tym, mimo zagrożeń, które wynikają z tego przepisu, co podtrzymujemy, gdyby ten przepis wszedł w życie i Komisja, a następnie parlament tak zadecydowały, te ryzyka, które będą wynikały z możliwej zwiększonej liczby spraw w sądach rząd będzie niwelował poprzez zwiększanie etatyzacji w sądach, również na etaty urzędnicze.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Widzę, że zgłasza się pan sędzia Zdun. Proszę bardzo, panie sędzio.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Panie przewodniczący, pani poseł Filiks kieruje wobec mnie uwagi o poważnym charakterze, niekoniecznie parlamentarnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Proszę państwa, powiedziałem, że państwo są w dobrym nastroju, ale ostrzegałbym przed przejściem do frywolnego nastroju. Trzeba ogłosić przerwę higieniczną na to, abyśmy się pośmiali w kuluarach? Nie ma takiej woli. Proszę bardzo, pan sędzia Zdun.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#CzłonekKrajowejRadySądownictwaStanisławZdun">Chciałbym tylko wskazać, że przyjęcie tej poprawki i tej ustawy w tym kształcie może spowodować wręcz paraliż sądownictwa. Będzie bardzo duża liczba spraw tego typu. Z doświadczenia wiem, że strony korzystają, jak mają możliwość, z uzyskania takich środków, bez względu na to czy czują się pokrzywdzone, czy nie. Obawiam się, że tych spraw będzie bardzo dużo i sądy apelacyjne i Sąd Najwyższy będą głównie tymi sprawami się zajmowały. Obawiam się, że nawet zapewnienie pana ministra o etatyzacji, zwiększeniu liczby etatów, nie pomoże, a na pewno nie pomoże szybko. Spodziewam się wręcz zapaści.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani przewodnicząca Pawełczyk-Woicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadySądownictwaDagmaraPawełczykWoicka">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dodam tylko do tego, co pan sędzia Zdun już powiedział, że analiza wstępna tej poprawki wskazuje, że objęte tymi postępowaniami mogą być również sprawy nie tylko prawomocnie zakończone, ale też takie, w których akta uległy zniszczeniu na skutek przepisów regulujących braki aktów sądowych. Proszę sobie wyobrazić odtwarzanie tych akt. To nie służy obywatelowi. Krajowa Rada Sądownictwa zwraca się do państwa, z całym szacunkiem dla parlamentu, aby ta poprawka nie została uwzględniona. Ona nie służy żadnym celom, które miałyby jakąkolwiek wartość dla obywatela. My tego po prostu nie widzimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan poseł Sak.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#PosełPiotrSak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym złożyć tylko krótkie oświadczenie do protokołu, że mam swoje zdanie, ale się z nim nie zgadzam w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dobrze. Dziękuję. Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#PosełKamilaGasiukPihowicz">Chciałabym zwrócić uwagę, że to rozwiązanie i tak nie zatrzyma tego, co będzie się działo przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka, co jest państwa winą. Polska już w tym momencie tam przegrywa, bardzo systematycznie. Na skutek tych orzeczeń jest zmuszona płacić odszkodowania rzędu kilkunastu tysięcy euro i to wszystko państwa wina, tego chaosu, który wprowadziliście w wymiarze sprawiedliwości. Te krokodyle łzy, które teraz słyszymy od pani sędzi Pawełczyk-Woickiej są zupełnie nie na miejscu. To wy wprowadziliście to zamieszanie do wymiaru sprawiedliwości, na skutek którego Polska w tym momencie jest zobowiązana do płacenia tak wysokich kar. Tak, pani sędzio, była pani pracownikiem Ministerstwa Sprawiedliwości. Przykładała pani do tego rękę.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dobrze. Dziękuję. Głosujemy poprawki dwudziestą szóstą i dwudziestą siódmą łącznie. Jednocześnie informuję, że przegłosowanie tych poprawek spowoduje bezprzedmiotowość poprawki dwudziestej ósmej. Zgadza się, panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy. Kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-166.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 31 posłów, 16 za, 13 przeciw, 2 się wstrzymało. Poprawki uzyskały akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-166.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki dwudziestej dziewiątej. Pan mecenas?</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Poprawka dwudziesta dziewiąta była już rozpatrzona.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Czyli kolejną rozpatrujemy trzydziestą pierwszą?</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Poprawkę trzydziestą, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Trzydziestą, klubu Polska 2050. Panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Jeśli można, panie przewodniczący, poprawkę trzydziestą proponujemy głosować łącznie z poprawką trzydziestą pierwszą.</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Nie popieramy tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy poprawki trzydziestą i trzydziestą pierwszą łącznie. Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-174.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 31 posłów, 14 za, 16 przeciw, 1 się wstrzymał. Poprawki nie uzyskały poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-174.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki trzydziestej drugiej. Czy jest rozpatrzona?</u>
</div>
<div xml:id="div-175">
<u xml:id="u-175.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Rozpatrzona, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-176">
<u xml:id="u-176.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Trzydziesta trzecia?</u>
</div>
<div xml:id="div-177">
<u xml:id="u-177.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Trzydziesta trzecia nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-178">
<u xml:id="u-178.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Trzydziesta trzecia Klubu Prawa i Sprawiedliwości. Panie mecenasie, czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-179">
<u xml:id="u-179.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-180">
<u xml:id="u-180.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-181">
<u xml:id="u-181.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Uprzejmie proszę o przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-182">
<u xml:id="u-182.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-183">
<u xml:id="u-183.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Również popieram.</u>
</div>
<div xml:id="div-184">
<u xml:id="u-184.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem trzydziestej trzeciej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-184.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 31 posłów, 17 za, 14 przeciw, nikt się wstrzymał. Poprawka uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-184.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Trzydziesta czwarta rozpatrzona?</u>
</div>
<div xml:id="div-185">
<u xml:id="u-185.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Rozpatrzona.</u>
</div>
<div xml:id="div-186">
<u xml:id="u-186.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Trzydziesta piąta. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-187">
<u xml:id="u-187.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Do trzydziestej piątej poprawki, która nie została jeszcze rozpatrzona chcielibyśmy zgłosić uwagę formalną, iż należy ją głosować łącznie z poprawkami trzydziestą szóstą i czterdziestą piątą, a ich przyjęcie spowoduje bezprzedmiotowość poprawek nr 37 i 38.</u>
</div>
<div xml:id="div-188">
<u xml:id="u-188.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-189">
<u xml:id="u-189.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Nie rekomenduję.</u>
</div>
<div xml:id="div-190">
<u xml:id="u-190.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">W takim razie głosujemy łącznie poprawki trzydziestą szóstą i czterdziestą piątą. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-190.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 31 posłów, 14 za, 17 przeciw, nikt się wstrzymał. Poprawki nie uzyskały poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-190.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Trzydziesta siódma była rozpatrzona?</u>
</div>
<div xml:id="div-191">
<u xml:id="u-191.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie, panie przewodniczący. Powinniśmy rozpatrzyć w tej chwili. Jej przyjęcie spowoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 38.</u>
</div>
<div xml:id="div-192">
<u xml:id="u-192.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-193">
<u xml:id="u-193.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Nie rekomenduję.</u>
</div>
<div xml:id="div-194">
<u xml:id="u-194.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy w takim razie poprawkę trzydziestą siódmą Koalicji Obywatelskiej. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-194.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 30 posłów, 14 za, 16 przeciw. Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-194.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki trzydziestej ósmej. Panie mecenasie, czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-195">
<u xml:id="u-195.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-196">
<u xml:id="u-196.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-197">
<u xml:id="u-197.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to przepis dotyczący przejścia w stan spoczynku sędziów Sądu Najwyższego orzekających w Izbie Dyscyplinarnej. Zgodnie z przepisami konstytucji, jeśli dochodzi do reorganizacji sądownictwa, to sędziów przenosi się do innego sądu lub przechodzą oni w stan spoczynku, ale co bardzo istotne, z zachowaniem prawa do pełnego uposażenia. Ta propozycja powoduje obniżenie uposażenia do 75% i ze względu na wspomnianą normę konstytucyjną nie mogę poprzeć tej poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-198">
<u xml:id="u-198.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister najpierw, a potem pan prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-199">
<u xml:id="u-199.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, owszem od dwóch posiedzeń Komisji stanowiska Ministerstwa Sprawiedliwości i Kancelarii Prezydenta RP w zasadzie są zbieżne poza kwestią, którą poruszaliśmy w zakresie tych wniosków o odszkodowania, co do których przedstawiłem stanowisko, ale w przypadku tej poprawki zdecydowaliśmy się jako Solidarna Polska poddać osądowi Komisji to, jaka powinna być wysokość uposażania za przejście w stan spoczynku sędziów orzekających w Izbie Dyscyplinarnej, którzy zdecydowali się skorzystać z dobrodziejstw tej ustawy, czyli możliwości przejścia w stan spoczynku. W naszej ocenie nie zachodzi w przypadku tej ustawy przesłanka istotnej reorganizacji Sądu Najwyższego. Rzeczywiście jest zniesiona jedna izba, ale ta, która powstaje, będzie miała tożsame kompetencje i zmieni się sposób wyłaniania sędziów do tej izby. Z drugiej strony potrzeby orzecznicze Sądu Najwyższego i kompetencje sędziów Izby Dyscyplinarnej to kompetencje z zakresu prawa karnego, ponieważ w tej procedurze ci sędziowie orzekają. Uważamy, że istotną zachętą do pozostania do orzekania w Sądzie Najwyższym powinno być takie uregulowanie wysokości uposażenia za przejście w stan spoczynku, które nie zachęcałoby ich za bardzo aby tę aktywność zawodową zakończyli. Przyznawanie pełnego uposażenia za przejście w stan spoczynku na tym etapie kariery zawodowej uważamy za zbędne z tego powodu, że ci sędziowie mogliby orzekać. Różnica między naszymi poprawkami jest taka, że albo sędziowie Izby Dyscyplinarnej, którzy zdecydują się przejść w stan spoczynku decyzją Komisji, a następnie Sejmu, Senatu i pana prezydenta korzystaliby z możliwości przejścia w stan spoczynku przy uposażeniu na poziomie 100%, a nasza poprawka proponuje na tym etapie 75% uposażenia za stan spoczynku. To nie 100%, tylko 75% w razie skorzystania z tej opcji. Mamy tu rzeczywiście odmienny pogląd i w tym zakresie poddajemy to ocenie Komisji, a następnie parlamentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-200">
<u xml:id="u-200.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan prezes, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-201">
<u xml:id="u-201.0" who="#PrezesSąduNajwyższegokierującypracąIzbyDyscyplinarnejAdamRoch">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, powiem kilka słów w odniesieniu do tej poprawki, jeśli mogę. W moim przekonaniu i ocenie ta poprawka jest w sposób oczywisty sprzeczna z art. 180 ust. 5 konstytucji. Mamy tu niewątpliwie do czynienia z istotną zmiana ustroju Sądu Najwyższego. Likwidacja jednej z pięciu izb z pewnością stanowi tego rodzaju zmianę ustroju sądu, o której mowa w przywołanym przeze mnie przepisie. W moim przekonaniu, jeśli ustawa będzie przewidywała możliwość czy konieczność przejścia w stan spoczynku przez sędziów Sądu Najwyższego dotychczas wykonujących czynności w tej izbie, musi być tu pozostawione pełne uposażenie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-202">
<u xml:id="u-202.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-203">
<u xml:id="u-203.0" who="#PosełKamilaGasiukPihowicz">Jedno zdanie. Szanowni państwo, nie zasługujecie na stan spoczynku. Jedyne na co zasługujecie, to na odpowiedzialność dyscyplinarną albo karną.</u>
</div>
<div xml:id="div-204">
<u xml:id="u-204.0" who="#PosełMariuszGosek">Pani przewodnicząca, protestuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-205">
<u xml:id="u-205.0" who="#PosełKamilaGasiukPihowicz">Przede wszystkim powinniście zwrócić Polakom pieniądze, które przez nich stracili. Są to olbrzymie pieniądze, idące w miliardy złotych.</u>
</div>
<div xml:id="div-206">
<u xml:id="u-206.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Proszę państwa, na pewno uwaga była nie na miejscu. Podzielam państwa oburzenie, ale taką opinię wypowiedziała pani przewodnicząca. Nie zgadzamy się z nią, ale wygłosiła ją na własną odpowiedzialność.</u>
</div>
<div xml:id="div-207">
<u xml:id="u-207.0" who="#PosełMichałSzczerba">Panie przewodniczący, ale to jest jakiś bardzo poważny spór, bo mamy poprawkę pana ministra Kalety i głos osoby, która kieruje aktualnie Izbą Dyscyplinarną. Pan Roch mówił, że to poprawka sprzeczna z konstytucją, więc nie możemy przejść nad tą dyskusją do porządku dziennego, tym bardziej że ostatnio rozmawialiśmy o tym i były pytania też z mojej strony na temat przejścia w stan spoczynku i wynagrodzenia, które by przysługiwało tym osobom. Oczywiście bym sobie życzył, aby wszyscy sędziowie z Izby Dyscyplinarnej odeszli z Sądu Najwyższego i w związku z tym chciałbym zapytać o zdanie panią minister, bo w tej sprawie milczy i również Biuro Legislacyjne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-208">
<u xml:id="u-208.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister zabierała głos i zwróciła uwagę na sprzeczność poprawki z przepisami konstytucji. Głos ma pan poseł Śmiszek.</u>
</div>
<div xml:id="div-209">
<u xml:id="u-209.0" who="#PosełKrzysztofŚmiszek">Mam pytanie do pana ministra Kalety. Jaki jest prawdziwy cel tego proponowanego przepisu? Jeśli proponujecie takim sędziom przejście w stan spoczynku, ale za mniejsze pieniądze, czyli za 75%, to oznacza – tak to odczytuję – że w pewnym sensie wpychacie ich w taką decyzję, aby jednak zostali w systemie i dalej orzekali. Generalnie o to chodzi? Że to zniechęcenie do przejścia w stan spoczynku, pewnego rodzaju ukaranie tych sędziów mniejszym uposażeniem? Tak naprawdę wpychacie ich w decyzję, aby zostali w systemie, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-210">
<u xml:id="u-210.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Panie pośle, pan minister dokładnie to powiedział w swoim wystąpieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-211">
<u xml:id="u-211.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Panie pośle, uważamy, że nie zachodzi reorganizacja Sądu Najwyższego w rozumieniu konstytucji, zatem nie zachodzi obowiązek przyznawania prawa do pełnego uposażenia w razie przejścia w stan spoczynku za zgodą sędziego. To po pierwsze. Z tego powodu, iż uważamy, że nie zachodzi tego rodzaju reorganizacja konstytucyjna ustawodawca może przyznać prawo dobrowolnego przejścia w stan spoczynku, ale nie jest to związane z koniecznością przyznania stuprocentowego uposażenia. Uważamy w związku z tym, że dobrowolne przejście w stan spoczynku, jako dobrodziejstwo wynikające z tej ustawy, powinno być określone na poziomie 75%, czyli mniejsze niż proponuje pan prezydent. Rzeczywiście, powiedziałem to dość wyraźnie, uważamy, że sytuacja zawodowa sędziów orzekających Izby Dyscyplinarnej i dotychczasowa ścieżka zawodowa, która doprowadziła ich do służenia Rzeczpospolitej w Sądzie Najwyższym, z dobrem dla naszego państwa, najlepiej by było gdyby zdecydowali się w tym sądzie pozostać.</u>
</div>
<div xml:id="div-212">
<u xml:id="u-212.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">To już pan minister powiedział. Wszystko zostało już w tej sprawie powiedziane. Panie prezesie, nie ma sensu dalej rozmawiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-213">
<u xml:id="u-213.0" who="#PrezesSNkierującypracąizbyAdamRoch">Panie przewodniczący, dwa słowa, jeśli mogę. Chciałem powiedzieć, że to nie jest dobrodziejstwo czy przywilej, tylko gwarancja konstytucyjna wynikająca z nieusuwalności. Wprowadzając obecnie obowiązującą ustawę w życie zlikwidowano Izbę Wojskową, której sędziowie przeszli w stan spoczynku z uposażeniem stuprocentowym. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-214">
<u xml:id="u-214.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dobrze. Jeszcze pan poseł Kropiwnicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-215">
<u xml:id="u-215.0" who="#PosełRobertKropiwnicki">Dziękuję bardzo. Trzeba mieć pełną świadomość, że ci sędziowie, którzy wchodzili w ten układ i wchodzili do tej Izby Dyscyplinarnej robili tak naprawdę skok na kasę i na te stanowiska i nie powinni tam w ogóle zasiadać. Mam pytanie. Jak wiemy, sędziowie Sądu Najwyższego mają podwyższone wynagrodzenie. Czy te 75% ma być liczone z podwyżką, czyli z uposażeniem +40%, czy od gołego uposażenia? To dość ciekawe. Generalnie powinni dostawać od tego. Bardzo proszę o doprecyzowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-216">
<u xml:id="u-216.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Czy pan minister zechce uzupełnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-217">
<u xml:id="u-217.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Projekt przewiduje, że tego dodatku sędziowie w stanie spoczynku nie uzyskują. W związku z tym propozycja przewiduje różnicę między 100%, a 75% klasycznego uposażenia w stanie spoczynku sędziego Sądu Najwyższego.</u>
</div>
<div xml:id="div-218">
<u xml:id="u-218.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Proszę bardzo, pani poseł Dolniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-219">
<u xml:id="u-219.0" who="#PosełBarbaraDolniak">Mam w związku z tym pytanie. W projekcie ustawy faktycznie jest przepis, że sędziowie Izby Odpowiedzialności Zawodowej nie będą już mieli dodatku 40%. Proszę pamiętać, że ci sędziowie, którzy dotychczas orzekali w Izbie Dyscyplinarnej oni z tej izby mieli przejść w stan spoczynku. W związku z tym oni otrzymywali 40% więcej. Czy oni od tego wynagrodzenia będą dostawali 75%? To, że państwo wycofują 40% w tej chwili jest działaniem na przyszłość, ale oni pobierali wyższe o 40% wynagrodzenie i jeśli idą w stan spoczynku to pod względem prawnym powinni mieć liczone od tego, co dostawali.</u>
</div>
<div xml:id="div-220">
<u xml:id="u-220.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 38? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-220.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 31 posłów, 5 za, 14 przeciw, wstrzymało się 12. Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-220.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Panie mecenasie, czy poprawka trzydziesta dziewiąta była rozpatrzona?</u>
</div>
<div xml:id="div-221">
<u xml:id="u-221.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Panie przewodniczący, poprawki od 39 do 46 zostały już rozpatrzone. Powinniśmy teraz przejść do poprawki 47, której przyjęcie spowoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 48.</u>
</div>
<div xml:id="div-222">
<u xml:id="u-222.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">To poprawka Polski 2050. Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-223">
<u xml:id="u-223.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Nie rekomenduję.</u>
</div>
<div xml:id="div-224">
<u xml:id="u-224.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy w takim razie poprawkę nr 47. Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-224.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 31 posłów, 15 za, 16 przeciw. Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-224.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki czterdziestej ósmej. Panie mecenasie, czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-225">
<u xml:id="u-225.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-226">
<u xml:id="u-226.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-227">
<u xml:id="u-227.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Uprzejmie proszę Komisję o przyjęcie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-228">
<u xml:id="u-228.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-229">
<u xml:id="u-229.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">Nie mam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-230">
<u xml:id="u-230.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy w takim razie poprawkę nr 48 Prawa i Sprawiedliwości. Kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-230.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosowało 31 posłów, 16 za, 14 przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Poprawka uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-230.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Poprawka czterdziesta dziewiąta, panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-231">
<u xml:id="u-231.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Panie przewodniczący, wszystkie poprawki do końca zestawienia, czyli 49, 50, 51, 52 i 53 zostały już rozpatrzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-232">
<u xml:id="u-232.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Zatem zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-232.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pozostaje nam wyznaczenie posła sprawozdawcy. Do tej pory posłem sprawozdawcą był pan poseł Krzysztof Lipiec. Zgadza się on dalej pełnić ten obowiązek. Nie ma sprzeciwu. Posłem sprawozdawcą jest pan poseł Krzysztof Lipiec.</u>
<u xml:id="u-232.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani minister, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-233">
<u xml:id="u-233.0" who="#SekretarzstanuwKPRPMałgorzataPaprocka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na zakończenie chciałam wyrazić ogromną wdzięczność za pracę Komisji i za rozpatrzenie projektu w dniu dzisiejszym. W imieniu pana prezydenta bardzo państwu posłom dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-234">
<u xml:id="u-234.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Też bardzo serdecznie pani minister dziękuję. Przede wszystkim dziękuję Biuru Legislacyjnemu jeszcze raz za wsparcie nas w tym procesie. Dziękuję wszystkim członkom Komisji za dzisiejszą bardzo efektywną pracę. Miło by było, gdybyśmy mogli w tej atmosferze pracować zawsze. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>