text_structure.xml 18.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich przybyłych na to posiedzenie. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Andrzeja Kremera podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Warszawie dnia 9 września 2009 r. (druk nr 2543). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę uwag, zatem stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Marszałek Sejmu w dniu 1 grudnia 2009 r. skierował rządowy projekt ustawy z druku nr 2543 do Komisji Spraw Zagranicznych oraz do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Przechodzimy zatem do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 2543. Bardzo proszę pana ministra Andrzeja Kremera o przedstawienie projektu, a państwa posłów o wyciszenie rozmów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Chciałbym przedstawić Komisjom projekt ustawy wyrażającej zgodę na ratyfikację Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, wraz z Protokołem do tej Konwencji. Oba dokumenty zostały podpisane w warszawie dnia 9 września 2009 r. Celem polityki państwa polskiego prowadzonej w tym zakresie od kilku lat jest ujednolicenie metod unikania podwójnego opodatkowania w relacjach z krajami, z którymi tego typu umowy są zawarte oraz unowocześnienie tych umów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Przypomnę, że dotychczasowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Królestwem Norwegii była zawarta w 1977 r., a więc w zupełnie innej sytuacji społeczno-gospodarczej, zatem wymagała dostosowania do obecnego rozwoju przepływów kapitałowych, szerokiej migracji, podejmowania pracy w Norwegii oraz dostosowania do zobowiązań polskich i regulacji wynikających zarówno z członkostwa w OECD, jak i członkostwa Norwegii w Europejskim Obszarze Gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Niniejsza Konwencja opiera się na Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatków i dochodów. Jest też wyrazem woli stworzenia dla podmiotów korzystnych warunków dla wzajemnej współpracy gospodarczej. Norwegia jest dla Polski ważnym partnerem handlowym, a wejście w życie Konwencji dostosowanej do aktualnej polityki podatkowej stworzy ramy traktatowe dla dalszego rozwoju inwestycji. Konwencja obejmuje swoim zakresem nie tylko podatki dochodowe od osób fizycznych, ale także podatki dochodowe od osób prawnych oraz dochody kapitałowe.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania Konwencja przewiduje zastosowanie metody wyłączenia z progresją, jako metody podstawowej, z pewnymi wyłączeniami dotyczącymi dywidend, licencji oraz odsetek, w stosunku do których stosowana jest metoda odliczenia proporcjonalnego. Powodem nowych umów o unikaniu podwójnego podatkowania z niektórymi krajami była zmiana tej zasady, aby była ona korzystniejsza dla obywateli polskich podejmujących pracę w danym kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Fakt stosowania podobnych metod zaliczania podatku powoduje, że ocenia się, iż wejście w życie Konwencji nie pociągnie za sobą dodatkowych skutków budżetowych, a raczej przyczyni się ona do szczelności i poprawy ściągania podatków. W celu jej realizacji nie będzie konieczne przyjęcie żadnych dodatkowych aktów prawnych. Postanowienia Konwencji określają między innymi stawki i zasady opodatkowania dochodu i majątku w stosunkach dwustronnych pomiędzy Polską a Królestwem Norwegii. Ponieważ Konwencja reguluje materię dotycząca praw i obowiązków obywateli, wypełnia przesłanki art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP. Zgodnie z ustawą o umowach międzynarodowych związanie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotową Konwencją nastąpi nastąpić powinno w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Mam zaszczyt prosić Wysokie Komisje o rekomendację dla Wysokiej Izby, aby przyjęła ustawę wyrażającą zgodę na ratyfikację niniejszej Konwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy, następnie pytania posłów i odpowiedzi przedstawicieli wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Otwieram debatę. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWiesławJanczyk">Chciałbym zapytać, jak często i w jakich okolicznościach obywatele polscy, którzy będą chcieli, aby ich krajem rezydencji podatkowej była Norwegia, będą musieli w Polsce okazywać dokumenty, które będą to potwierdzały. Podam przykład sytuacji, w której te osoby będą miały depozyty w naszych bankach. Jak często i jakie dokumenty te osoby będą musiały przedstawiać w polskich instytucjach finansowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Pan poseł Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Mam pytanie zbliżone do poprzedniego, ale nieco szersze. Według ostatnich danych, w 5-milionowej Norwegii przebywa 270–300 tys. Polaków. Nie stanowimy tam największej mniejszości, jak w Irlandii czy Islandii, ale znacząca grupę. Poza osobami, które wykonują proste prace fizyczne, przebywają tam lekarze i pielęgniarki, zajmujące się głównie opieką nad ludźmi starszymi. Te regulacje będą w znacznie większym stopniu odnosiły się do Polaków pracujących w Norwegii aniżeli do stosunkowo nielicznej grupy Norwegów inwestujących w naszym kraju czy biznesmenów norweskich. Na ile nowe regulacje uwzględniają próby uniknięcia płacenia podatków przez Polaków, którzy są zatrudnieni w Norwegii? Nawet przy szczelnym skandynawskim mechanizmie płacenia podatków możemy mieć do czynienia z próbami unikania opodatkowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w trakcie pierwszego czytania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Panie ministrze, bardzo proszę o odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZAndrzejKremer">Podzielam pogląd wyrażony przez państwa posłów. Decydujące znaczenie będzie miała rezydencja podatkowa. Trzeba oddzielić te osoby, które przez dłuższy okres mieszkają i pracują w Norwegii i wypełniają wszelkie przesłanki, aby posiadać rezydencję podatkową w Norwegii, od osób, które jadą na kilka miesięcy do tzw. pracy sezonowej i najczęściej posiadają rezydencję polską.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZAndrzejKremer">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, o szczegółowe wyjaśnienia poprosiłbym pana dyrektora Krysiaka z Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Panie dyrektorze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiPodatkowejMinisterstwaFinansówCezaryKrysiak">Pozwolę sobie najpierw ustosunkować się do pierwszego pytania. Jak rozumiem, pytanie składało się z dwóch części. Pierwsza dotyczyła sytuacji, kiedy osoba, która jest rezydentem polskim, zmienia rezydencję na norweską. Pana posła interesuje, w jaki sposób ta osoba powinna zachować się w Polsce, czyli jakie złożyć dokumenty i w jaki sposób zaświadczać o tym, że rezydencja została zmieniona. Druga część pytania dotyczyła sposobu opodatkowania odsetek od depozytów bankowych posiadanych w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiPodatkowejMinisterstwaFinansówCezaryKrysiak">Jeśli chodzi o zmianę rezydencji, to chciałbym zaznaczyć, że jest to pewna sytuacja obiektywna. Nie jest tak, że podatnik może sobie wybrać kraj rezydencji podatkowej. Kiedy dana osoba przeprowadzi się na stałe do Norwegii i tam będzie jego centrum interesów życiowych, wówczas nabywa rezydencję podatkową. Te kwestie reguluje prawo wewnętrzne, które stanowi na przykład, że jeśli ktoś przebywa w kraju ponad 183 dni w roku podatkowym, nabywa rezydencję podatkową.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiPodatkowejMinisterstwaFinansówCezaryKrysiak">Konwencja przewiduje rozwiązanie problemu tzw. podwójnej rezydencji, czyli takiej sytuacji, kiedy prawo wewnętrzne Polski i Norwegii pozostawałyby w kolizji. Konwencja przewiduje zespół przepisów w art. 4, które pozwalają na to, aby określić dokładnie jeden kraj rezydencji podatkowej podatnika.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiPodatkowejMinisterstwaFinansówCezaryKrysiak">Co ma zrobić podatnik, który zmienił rezydencję i jest rezydentem norweskim, a nie polskim? Jest to bardzo prosta sytuacja. W urzędzie skarbowym składa aktualizacyjny PIT-3 i wskazuje, że zmienia miejsce zamieszkania. Nie ma obowiązku składania jakichś dodatkowych dokumentów, zaświadczeń ani niczego takiego. Jeśli urząd skarbowy zechce sprawdzić, czy ten podatnik rzeczywiście zmienił rezydencję, może wystąpić do Norwegii o informację, czy dana osoba rzeczywiście jest rezydentem tego państwa. Konwencja zawiera artykuł o wymianie informacji podatkowych, na podstawie którego urząd może to zweryfikować.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiPodatkowejMinisterstwaFinansówCezaryKrysiak">Jeśli chodzi o opodatkowanie odsetek od depozytów osoby, która już jest rezydentem norweskim, polskie przepisy wewnętrzne przewidują opodatkowanie podatkiem zryczałtowanym, natomiast Konwencja ogranicza stawkę opodatkowania. Taka osoba będzie miała pobierany podatek w wysokości 5% w Polsce. Następnie w Norwegii ten dochód będzie musiał być opodatkowany według stawki norweskiej, ale przy zastosowaniu metody zaliczenia. Podatek zapłacony w Polsce będzie w Norwegii podlegał odliczeniu.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiPodatkowejMinisterstwaFinansówCezaryKrysiak">Jeśli chodzi o pytanie drugie, jak rozumiem, zmierzało ono do tego, aby opisać, w jaki sposób Konwencja zapobiega unikaniu opodatkowania przez osoby, które zmieniają rezydencję podatkową na norweską lub też czasowo pracują w Norwegii. Głównym instrumentem zapobieżenia unikaniu opodatkowania są instrumenty współpracy administracyjnej. Po pierwsze, jest to wymiana informacji podatkowych, która ma różne formy. W przypadku Norwegii będzie to nie tylko wymiana na wniosek. Organ wskazany w Konwencji będzie miał możliwość zapytania, czy dany podatnik prawidłowo rozlicza podatek w Norwegii, czy uzyskiwał dochody. Jest to również forma automatycznej wymiany informacji, czyli zarówno Polska, jak i Norwegia raz do roku generują automatycznie i przekazują drugiemu państwu informacje o wszelkich dochodach uzyskanych z tytułu pracy najemnej osób niebędących rezydentami na terytorium ich państw. Szczelność systemu jest dość duża. Jest to łatwy i skuteczny instrument weryfikacji dochodów uzyskiwanych za granicą.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiPodatkowejMinisterstwaFinansówCezaryKrysiak">Konwencja w ślad za Modelową Konwencją OECD wprowadza również pomoc w poborze podatków. Organ będzie mógł w ramach postępowania egzekucyjnego poprosić drugie państwo o to, żeby dokonało egzekucji podatku w imieniu tego państwa. Jest to nowość w stosunku do poprzedniej Konwencji, co odpowiada aktualnej polityce OECD.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję za te obszerne wyjaśnienia. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Pan poseł Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Często Polacy, którzy pracują w Wielkiej Brytanii, w sytuacji kryzysu nie wracają do Polski, lecz jadą do Norwegii. Weźmy przykład hipotetycznego pana Nowaka, który pracuje w Polsce, potem jedzie do Wielkiej Brytanii, gdzie pracuje pół roku, a następnie udaje się do Norwegii. To wszystko dzieje się w ciągu jednego roku. Jak będą naliczane jego podatki i w jaki sposób Konwencja stosuje się do tego szczególnego przypadku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Jeśli nie, proszę pana dyrektora o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektordepartamentuwMFCezaryKrysiak">W pierwszej kolejności należy odpowiedzieć na pytanie, którego kraju ta osoba jest rezydentem. Załóżmy, że ta osoba mieszka na stałe w Polsce i jest polskim rezydentem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Jest polskim obywatelem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektordepartamentuwMFCezaryKrysiak">Dla celów podatkowych obywatelstwo ma niewielkie znaczenie. Najważniejsza jest rezydencja podatkowa, gdyż na jej podstawie państwo nakłada nieograniczony obowiązek podatkowy na osobę fizyczną. Jeśli ktoś jest polskim rezydentem, musi zapłacić podatek od wszystkich swoich dochodów, niezależnie od tego, gdzie zostały uzyskane. Konwencje w pewnej części ograniczają ten nieograniczony obowiązek podatkowy. Jeśli przyjmiemy, że dana osoba nie zmieniła rezydencji podatkowej, sytuacja jest prosta. Do rozliczenia jej dochodów w Wielkiej Brytanii będziemy stosować umowę między Polska a Wielką Brytanią, a do rozliczenia dochodów w Norwegii umowę między Norwegią a Polską.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DyrektordepartamentuwMFCezaryKrysiak">Jeśli dana osoba przebywała w Wielkiej Brytanii na tyle długo, że jest brytyjskim rezydentem, to jeśli nie uzyskiwała w Polsce dochodów, nie interesuje polskiego fiskusa, gdyż w ogóle nie ma obowiązku podatkowego w Polsce. W takiej sytuacji będzie rozliczała się ze swojego dochodu na podstawie umowy zawartej między Wielką Brytanią a Norwegią. Jeśli ktoś nie jest rezydentem polskim i nie uzyskuje żadnych dochodów w Polsce, to nie ma w Polsce żadnego obowiązku podatkowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Nie widzę dalszych chętnych do zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag, zatem stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag, zatem stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Poddaję pod głosowanie całość ustawy. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem projektu ustawy? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Stwierdzam, że głosowało 38 osób. Wszystkie osoby głosowały za. Komisje jednogłośnie pozytywnie rekomendują Sejmowi przyjęcie omawianej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanuszCichoń">Chciałbym zgłosić kandydaturę pana posła Konstantego Oświęcimskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy jest sprzeciw wobec powierzenia panu posłowi Oświęcimskiemu funkcji sprawozdawcy? Nie widzę, zatem stwierdzam, że pan poseł Oświęcimski został wybrany na posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Dziękuję wszystkim za pracę. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>