text_structure.xml
48.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Spraw Zagranicznych. Witam zaproszonych gości, w tym przedstawiciela rządu pana Macieja Nowickiego – ministra środowiska i jego zastępcę pana ministra Janusza Zaleskiego, przedstawicieli innych resortów oraz Najwyższej izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Tematem dzisiejszego wspólnego posiedzenia obu Komisji jest informacja Ministra Środowiska na temat przebiegu 14. Sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, czyli COP 14, która odbyła się w Poznaniu w dniach od 1 do 12 grudnia ubiegłego roku.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Pan minister Maciej Nowicki przedstawił państwu informację pisemną na ten temat. Poza tym są też inne materiały pisemne, m.in. Biuletyn Klimatyczny nr 8 poświęcony tej konferencji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Panie ministrze, oddaję panu głos – proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie. Chciałbym podzielić się z państwem kilku refleksjami oraz złożyć sprawozdanie z wielkiej konferencji klimatycznej, jaka miała miejsce w grudniu, w Poznaniu, o której wszyscy wiemy, że stanowiła wielkie wydarzenie w skali światowej, jeśli chodzi o ochronę klimatu, a ponadto stanowiła największy szczyt polityczny, jaki do tej pory odbył się w Polsce, a nawet w tej części Europy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Kilka słów o genezie. Jest tu z nami pan prof. Jan Szyszko – to jemu zawdzięczamy, że Polska otrzymała tę możliwość, by w naszym kraju odbyła się konferencja COP 14.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Panie profesorze – proszę spojrzeć na mnie – to była bardzo dobra pana decyzja. Oczywiście otrzymał pan plenipotencje od rządu i dzięki temu mógł pan przedstawić w Nairobi propozycję Polski. Wybór Poznania okazał się bardzo trafny, bo teren Międzynarodowych Targów Poznańskich jest wręcz idealnym miejscem dla obywania takich wielkich konferencji. Tak więc tu jest wielka pana zasługa.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Niestety zabrakło jednego: pieniędzy w budżecie. Dlatego w momencie, kiedy obejmowałem moje stanowisko, byłem nieco przerażony – tym bardziej, że Duńczycy, którzy w tym roku w grudniu mają swoją konferencję, byli już bardzo zaawansowani w przygotowaniach. Wtedy już kilkadziesiąt osób pracowało nad przygotowaniem konferencji w Kopenhadze COP 15.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Wiele osób radziło mi nawet, żeby wycofać się, żeby nie podejmować odpowiednich działań, bo to przerośnie nas wszystkich i będzie „wielka klapa”. Chwała Bogu nie podjąłem takiej decyzji i potwierdziłem podczas pobytu na Bali, że w Poznaniu taka konferencja może być zorganizowana.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Rozpoczęliśmy przygotowania. W styczniu 2008 r. podpisałem porozumienie z Sekretariatem Konwencji Klimatycznej w Bonn o zorganizowaniu tej konferencji. Powołałem dwa zespoły. Jeden – nadzorowany przez pana ministra Zaleskiego – do spraw logistycznych, pod kierunkiem pani dr Snarskiej, która jest tu dziś z nami. Tak więc wszystkie sprawy logistyczne właśnie ten zespół załatwiał i – jak wiadomo – spisał się znakomicie. Drugi zespół – merytoryczny – pracował pod kierunkiem pana prof. Sadowskiego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Bardzo szybko powołany też został ambasador ds. klimatu, którym został pan Janusz Reiter. Dodam, że w negocjacjach międzynarodowych bardzo mi pomógł i był po prostu nieoceniony. To samo dotyczy pana dyrektora Ponikiewskiego z Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">W sumie była to nieduża grupa ludzi, która organizowała wszystkie sprawy związane z konferencją w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Była również grupa, którą nazywałem „friends of president”, złożona z tego rodzaju osobistości, jak: prof. Buzek, prof. Żylicz, prof. Kraszewski, prof. Paschalis, doc. Sitnicki i dr Kassenberg, który był jednocześnie jakby naszym łącznikiem z organizacjami pozarządowymi. Ta grupa znakomitości była szczególnie mi pomocna w prowadzeniu konferencji w Poznaniu, w negocjacjach, które tam miały miejsce.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">W poznańskim szczycie wzięły udział delegacje ze 191 krajów. Byli szefowie 44 agencji onz-owskich, prawie 400 organizacji pozarządowych. W sumie w samej konferencji uczestniczyło 9300 osób, w tym około 1000 dziennikarzy z całego świata.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Obsługa liczyła około 3000 osób, w tym ponad 500 wolontariuszy, którzy zrobili prawdziwą furorę, bowiem byli to młodzi, sympatyczni studenci świetnie znający angielski, dobrze ubrani. To był szok dla wielu delegatów, jak wspaniale byli obsługiwani w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Można było tego dokonać dzięki temu, że rektorzy szkół wyższych w Poznaniu, na mój apel, zrobili dwutygodniowe „dni rektorskie”.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Jeśli chodzi o sam teren targowy, to jego część została wydzielona, jako teren onz-owski, pod jurysdykcją ONZ. Było to 42 tys. m2, na którym było kilka połączonych ze sobą pawilonów.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Muszę tu podkreślić, iż Międzynarodowe Targi Poznańskie stanęły na wysokości zadania i znakomici, profesjonalni specjaliści od infrastruktury zrobili wszystko co trzeba, aby pobyt wszystkich uczestników był jak najlepszy.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Przygotowano 34 sale konferencyjne, w tym 2 sale, z których każda ma ponad 5000 miejsc. W sumie było ponad 300 pomieszczeń na terenie Targów.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Do dyspozycji był Internet bezprzewodowy na terenie całego obszaru onz-owskiego i 2500 komputerów.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Jeśli chodzi o bazę noclegową, to – jak państwo pamiętacie – wcześniej pojawiały się alarmistyczne wypowiedzi i artykuły prasowe, że Poznań nie da sobie rady, że jest za mało miejsc noclegowych.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Otóż daliśmy sobie z tym do tego stopnia radę, że jeszcze w czasie konferencji można było znaleźć miejsca w hotelach w centrum Poznania. Tak więc, mimo że taka ilość gości przybyła, nie było w tym względzie problemów.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Bardzo chwalono transport. I to zarówno miejski – był darmowy – jak i fakt, że były zorganizowane hotel-busy, które podwoziły wszystkich delegatów. Poza tym, jeśli chodzi o szefów delegacji, którzy nie byli obsługiwani przez własne ambasady, obsługiwało ich 21 samochodów BMW o napędzie wodorowym. Tu podkreślam, że po raz pierwszy w Polsce mieliśmy samochody o napędzie wodorowym. Przywieziona też została z Niemiec specjalna stacja do napełniania tych samochodów wodorem. Ponadto było też 18 volkswagenów minivanów, które były napędzane gazem ziemnym.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Nad bezpieczeństwem uczestników czuwało na terenie Targów 400 funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu oraz 1000 dodatkowych funkcjonariuszy Policji w Poznaniu. Dzięki temu każdy czuł się bardzo bezpiecznie – zarówno na terenie wydzielonym, jak i na terenie Poznania. Ogólne wrażenie było takie, iż Poznań to bardzo bezpieczne, przyjazne ludziom miasto.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Nie dość, że zorganizowaliśmy tę konferencję, to postanowiliśmy jeszcze pójść krok dalej. Otóż po raz pierwszy na konferencjach klimatycznych zorganizowana została światowa wystawa technologii służących ochronie klimatu.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">W największym pawilonie targowym – już poza terenem samej konferencji – a więc dostępnym dla wszystkich, 7 tys. m2 poświęconych było na wystawę najciekawszych, najbardziej innowacyjnych rozwiązań, służących ochronie klimatu Ziemi. I to nie tylko bardzo zaawansowanych technologicznie, ale i niesłychanie prostych, takich, które można wdrożyć w krajach afrykańskich, w krajach najuboższych.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Wystawa cieszyła się bardzo dużym powodzeniem. Zwiedziło ją ponad 30 tysięcy osób: większość delegatów, poznaniacy i przyjezdni turyści – nawet całe grupy szkolne.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Chcę zwrócić uwagę, że tę wystawę zorganizowała jedna osoba – pani dr Goździk. To też coś mówi o efektywności naszej pracy.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Tak więc nie powiem nic nowego, tylko jeszcze raz powtórzę opinię wszystkich uczestników konferencji, że była ona zorganizowana na najwyższym, światowym poziomie.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Zacytuję tu słowa sekretarza wykonawczego Sekretariatu Konwencji Klimatycznej ONZ pana Yvo de Boer’a wypowiedziane na podsumowującej konferencji prasowej: „COP 14 był najlepiej do tej pory przygotowanym szczytem, a stworzone przez organizatorów warunki spełniały najwyższe światowe standardy”.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Obecnie zespół pani dr Snarskiej jest poproszony przez Sekretariat Konwencji, o napisanie scenariusza: jak powinno się organizować następne konferencje klimatyczne.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Myślę, że jest to powód do wielkiej radości nas wszystkich Polaków. Polacy udowodnili, że potrafią zorganizować konferencję na najwyższym poziomie światowym. Poznań pokazał się jako miasto bardzo przyjazne i sprawne organizacyjnie. W aspekcie naszej przyszłej prezydencji europejskiej jest to pokazanie, iż Polacy są dobrymi organizatorami. Tu dodam, że mam już szereg takich sygnałów. Tak więc z tego naprawdę można się cieszyć.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Naszym zadaniem było jak najlepsze zorganizowanie tej konferencji. Konferencja – jak już wspomniałem – jest onz-owska, a powołana została przez Szczyt Ziemi w Rio de Janeiro w 1992 r. Tak więc była to już 14 doroczna Konferencja Stron, a Konferencja Stron jest najwyższą władzą Konwencji Klimatycznej.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Dodam, że każdy proces onz-owski jest bardzo powolny. Proszę zwrócić uwagę, że w Poznaniu było 191 delegacji, a wszystkie decyzje musiały zapadać jednomyślnie. Jest to więc zadanie niesłychanie trudne, bo nawet najdrobniejszą rzecz trzeba ustalić.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Pan prof. Szyszko wie dobrze, jak to wygląda, bo był przewodniczącym COP 5 i może potwierdzić jak trudno cokolwiek ustalić – w dodatku, jeśli wiążą się z tym jakieś zobowiązania.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Dodam jeszcze, że poznańska konferencja akurat wypadała w „połowie drogi” między Bali a Kopenhagą w tym dwuletnim programie zatwierdzonym na Bali, jako dwuletni program dochodzenia do nowego, światowego porozumienia w sprawie ochrony klimatu.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Tu chciałem podkreślić, że niebawem, bo w 2012 r., kończy się ważność Protokołu z Kioto i pytanie brzmi: co po tym Protokole? To jest niesamowicie ważne i trudne zagadnienie dla całego świata: w jaki sposób wynegocjować nowe porozumienie.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Bali Action Plan zakładał dwuletnie dochodzenie do tego porozumienia światowego. Poznań był „w połowie drogi”.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Najważniejsza z grup roboczych, tzw. grupa robocza dotycząca współpracy długoterminowej określiła ramy dla nowego porozumienia światowego. To była chyba najistotniejsza sprawa, która była dyskutowana w Poznaniu. Określenie stanowisk grup krajów, których stanowiska powinny być uwzględnione w tym porozumieniu światowym było i jest niesłychanie ważne.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Pomocą w tej sprawie była zorganizowana – znowu po raz pierwszy na konferencjach klimatycznych – debata „okrągłego stołu” w czasie Segmentu Wysokiego Szczebla, czyli z udziałem ponad 100 ministrów. To był mój pomysł, żeby mając już wszystkich ministrów w Poznaniu poświęcić pół dnia na przedyskutowanie wspólnej wizji do 2050 r. Plon tej debaty na pewno pomoże do formułowania nowego protokołu – Protokołu Kopenhaskiego.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Drugim, bardzo ważnym i konkretnym osiągnięciem tej konferencji była operacjonalizacja Funduszu Adaptacyjnego. Ten fundusz został hasłowo powołany na Bali, czyli rok temu. W tym czasie działała Rada Funduszu, natomiast nie było żadnych większych działań, bowiem nie było żadnego mandatu na Bali dla tego funduszu.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Zasady działania funduszu, kryteria, aspekty prawne działalności Funduszu Adaptacyjnego – wszystko to zostało uzgodnione w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Jest to pierwszy fundusz w ramach Konwencji Klimatycznej i ma on pomagać w finansowaniu projektów związanych z adaptacją do zmian klimatycznych w krajach najuboższych.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Powtarzam – wszystkie zasady jego działania zostały uzgodnione w Poznaniu tak, aby już w tym roku mógł funkcjonować. Pierwsze 200 mln dolarów zaoferowała Szwecja, ale przychód tego funduszu mają również stanowić 2% odpisy z transakcji w ramach CDM. Tak więc pierwsze pieniądze są i fundusz może zacząć funkcjonować. To bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Następna sprawa, to „Poznańska strategia transferu technologii”. Tak właśnie został nazwany pakiet dokumentów związanych z rozwojem technologii służących ochronie klimatu, jak i transferu technologii z krajów bogatych do krajów rozwijających się.</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Tu, w tym aspekcie niesłychanie ważne jest tworzenie warunków dla absorpcji tych środków, które będą trafiały i trafiają do krajów rozwijających się. Bo przecież można dawać dużo pieniędzy i one mogą być stracone, jeżeli tam, na miejscu, nie będzie dobrych warunków do absorpcji tych środków. Dlatego ta sprawa jest niesłychanie ważna i ten temat będzie poruszany w Kopenhadze.</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Jeśli chodzi o kwestie deforestacji, to jest to dla wielu krajów bardzo trudny problem, gdyż w wielu miejscach jest dramatyczna sytuacja. W tym względzie została przyjęta metodyczna praca grupy ekspertów, przy czym stwierdzono, że konieczne są dalsze badania nad tym bardzo skomplikowanym zagadnieniem.</u>
<u xml:id="u-2.43" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Poza tym wiele krytyki wywołały dotychczasowe rozwiązania i projekty, które są zawierane w ramach CDM, czyli Mechanizmu Czystego Rozwoju, gdzie firmy z krajów bogatych mogą inwestować w krajach rozwijających się i odliczają sobie benefity związane z redukcją emisji CO2. Tak więc uproszczenie procedur, przyspieszenie tych procedur – to też jest zysk tej konferencji.</u>
<u xml:id="u-2.44" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">To samo dotyczy GEF, bowiem w Banku Światowym jest Światowy Fundusz Środowiskowy, który nie zawsze dobrze działa. Dlatego tu też chodziło o przyspieszenie i o to, by ten fundusz dał kilka razy więcej pieniędzy na transfer technologii. I to właśnie też zostało zatwierdzone w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-2.45" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Oczywiście wszystkie grupy robocze przedstawiły w Poznaniu swoje plany działania na ten rok.</u>
<u xml:id="u-2.46" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">I tak wygląda plon merytoryczny konferencji poznańskiej. Dziękuję serdecznie za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Otwieram dyskusję. Do głosu zapisało się trzech posłów: pan prof. Jan Szyszko, pan poseł Paweł Zalewski i pan poseł Jan Rzymełka.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Panie pośle, panie ministrze – proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanSzyszko">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze – tu chciałbym serdecznie podziękować za wspomnienie mojego nazwiska.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanSzyszko">Rozpocznę od serdecznych gratulacji za logistykę i zorganizowanie COP 14 w Poznaniu. Rzeczywiście organizacja była wyśmienita – zresztą mówiłem już to w Telewizji, gdzie dziękowałem panu ministrowi, panu prezydentowi, samorządowcom, bowiem była to doskonała reklama polskiej organizacji, polskich zdolności organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanSzyszko">Udowodniliśmy to w Polsce, nie poza granicami kraju, bo zagranicą mamy dobrą opinię. To w Polsce udowodniliśmy wszystkim, że potrafimy organizować.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełJanSzyszko">Dlaczego mówię, że w Polsce? Otóż chciałbym tu wspomnieć o pewnej historii, po tych ciepłych słowach pana ministra Nowickiego pod moim adresem.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełJanSzyszko">Ja na COP 3 nie pojechałem do Kioto z bardzo prostego powodu: byłem świeżym ministrem i tego rodzaju przesłania o zmianie klimatu nie przemawiały do mnie, jako do człowieka, który zajmuje się długoterminowymi prognozami w zakresie dynamiki, chociażby liczebności trwania gatunków. Jednak kiedy wrócił stamtąd pan minister Gawlik z panem prof. Sadowskim i zwołaliśmy konferencję prasową, to zrobiło mi się ciepło od razu. Dlatego bez wahania pojechałem do Buenos Aires, a gdy tam zobaczyłem te tłumy: wiceprezydentów Stanów Zjednoczonych, wicepremiera Anglii, ogromny biznes, 400 akredytowanych dziennikarzy, to postanowiłem się tym tematem zająć i zrobiło mi się już zupełnie gorąco.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełJanSzyszko">Zapoznałem się z Protokołem z Kioto i z Konwencją Klimatyczną – notabene i Protokół z Kioto i Konwencja Klimatyczna pisana była przez Amerykanów, a dokładnie przez kancelarię nowojorską pana Bluma – i dziwnym zbiegiem okoliczności udało się nam doprowadzić do tego, że Polak przejął prezydenturę. Jednak przed przejęciem prezydentury byłem szkolony właśnie przez kancelarię amerykańską, odnośnie zapisów z Protokołu w Kioto i Konwencji Klimatycznej. Ten pan siedział przez dwa tygodnie w Tucznie i wprowadzał mnie w tajniki Konwencji Klimatycznej i Protokołu z Kioto.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełJanSzyszko">Polska objęła prezydenturę, ja przewodziłem tej konferencji, ale proszę sobie wyobrazić jaka była atmosfera: było kilkanaście tysięcy osób, a polska delegacja liczyła zaledwie kilka osób, nie było też żadnego dziennikarza z Polski. Taka była sytuacja i taka była w ogóle opinia o tym w naszych sferach rządzących.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełJanSzyszko">Potem przejęliśmy władzę jeszcze raz i postanowiłem wykorzystać tę szansę. Tu dodam, że znałem Poznań wyśmienicie, bo kiedy byłem szefem COP 5 to właśnie tam zorganizowaliśmy, za pieniądze ONZ, warsztaty dla ponad 300 osób. Kosztowało to ponad 100 tys. dolarów.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PosełJanSzyszko">Dlaczego uważałem, że trzeba to zorganizować w Polsce? Dlatego, że moim zdaniem Polska jest krajem, który powinien się promować – i to mocno. Poza tym wiedziałem, że na takiej konferencji po prostu bardzo dużo zarobimy i to nie tylko pod względem finansowym, ale i logistycznym, i propagandowym.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PosełJanSzyszko">W pierwszych dniach, kiedy objęliśmy rządy, od razu zapadła decyzja, byśmy zaczęli się starać o organizację COP 14 w Polsce.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PosełJanSzyszko">I tu panie ministrze tego typu informacja: była zgoda Rady Ministrów na to, żebym zgłosił chęć organizacji COP 14 w Polsce, a na 15 minut przed moim wystąpieniem w Nairobi dostałem informację telefoniczną, że mam nie mówić o zaproszeniu do Polski. Całe szczęście, że błyskawicznie połączyłem się z panem premierem, który powiedział: kto ci takie rzeczy naopowiadał? Masz natychmiast zgłaszać, że my to organizujemy.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PosełJanSzyszko">Wyobraźcie sobie państwo tę sytuację: ja przygotowuję się do wystąpienia przed ogromnym tłumem ludzi, a tu dostaję tego typu informację. To był naprawdę wielki stres. Wszystko jednak dobrze się skończyło i udało się nam ten COP 14 zorganizować w Polsce.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PosełJanSzyszko">Żałuję tylko, że polityka weszła w sprawy, w które w ogóle nie powinna była wchodzić. Bo to są sprawy merytoryczne, gospodarcze i tu jest interes naszego kraju. Niestety, polityka w to weszła.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PosełJanSzyszko">I tu panie ministrze proponowałbym, aby jednak sięgnąć do zapisów z ostatniego posiedzenia Rady Ministrów w poprzednim składzie. Była wtedy decyzja, żeby jednak sięgnąć po środki z rezerwy budżetowej w wysokości 30 mln zł, a później zostało to podniesione do 40 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PosełJanSzyszko">Gwoli przypomnienia dodam, co wtedy się działo w środkach masowego przekazu. Jak to byłem pokazywany wśród ładnych pań na Bali: że pojadę tam sobie z urzędnikami, że zrobię wycieczkę dla 60 osób itd. Byłem też w tym czasie bardzo mocno krytykowany przez polityków z Platformy Obywatelskiej, że tak rozrzutni jesteśmy, iż chcemy taką liczną delegację.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#PosełJanSzyszko">Oczywiście, to nie była wina pana ministra, ale ta delegacja polska była rzeczywiście bardzo mocno okrojona.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#PosełJanSzyszko">Jak już pan minister powiedział konferencja odbyła się. Było około 12 tysięcy osób, akredytowano 1000 dziennikarzy. Każdy z nich musiał zostawić co najmniej 2 tys. dolarów, więc chyba lepszej promocji kraju nie ma. W związku z tym chciałbym złożyć serdeczne gratulacje.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#PosełJanSzyszko">Natomiast ta polityka zupełnie niepotrzebnie w to weszła. Ja rozumiem pana ministra i tę presję, pod jaką był, bo ja jednak byłem z tej wstrętnej partii „pisowskiej”, przyszła Platforma Obywatelska, więc w pewnym sensie był jakby zakaz – choć myśmy się świetnie rozumieli – żeby korzystać z mojego dorobku i z mojego doświadczenia.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#PosełJanSzyszko">I z tego właśnie powodu trochę żałuję, że nie wykorzystaliśmy tych szans, które powinniśmy wykorzystać. Otóż, panie ministrze, ja uważam, że w Poznaniu powinny zapaść decyzje bardzo istotne, a przynajmniej powinna się pokazać polska myśl w zakresie łagodzenia zmian klimatu czy też – mówiąc bardziej otwarcie – zmniejszania koncentracji gazów cieplarnianych w atmosferze za pomocą m.in. pochłaniania przez lasy.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#PosełJanSzyszko">Polskie lasy pochłaniają mniej więcej około 40 tys. ton. Mamy z Marrakeszu przyznane 5 mln ton – to też nie jest mało, więc można było tym handlować i to pokazywać.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#PosełJanSzyszko">Równocześnie chciałem powiedzieć, że Tuczno, które finansują Lasy Państwowe od wielu, wielu lat – zresztą nie tylko Lasy Państwowe, bo i KBN – nastawione jest m.in. na sprawy związane z ochroną bioróżnorodności, pochłanianiem i tworzeniem miejsc pracy w terenach niezurbanizowanych. Zupełnie bez mojej wiedzy została tam pobudowana specjalna wieża – notabene cieszę się, że tę wieżę zobaczyli w końcu uczestnicy tej konferencji, ale żałuję, że nie zapoznali się z osiągnięciami, jakie tam są. Te osiągnięcia to m.in. wyróżnienie tej stacji i mojej osoby przez noblistów, którzy zakładali jakby panel w ogóle, w zmianach klimatu.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#PosełJanSzyszko">Żałuję, panie ministrze, że nie wykorzystaliśmy tego pod kątem merytorycznym.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#PosełJanSzyszko">Jeszcze raz moje gratulacje za sprawy logistyczne – tutaj jest ogromny wkład pana ministra, całego zespołu – moje serdeczne słowa uznania. Natomiast nie wykorzystaliśmy, nie pokazaliśmy tego, co Polska rzeczywiście powinna zaprezentować.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#PosełJanSzyszko">Troszeczkę byliśmy pod presją – nie wiem dlaczego – Unii Europejskiej, która, też nie wiem dlaczego, zmieniła nieco front. Unia, która chciała być liderem w zakresie spraw związanych z redukcją emisji gazów cieplarnianych, ugięła się – przypuszczam, że była tu największa presja ze strony Niemiec. Myślę jednak, że Polska mogła wygrać swoją kartę na bazie pochłaniania.</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#PosełJanSzyszko">Mam jedno pytanie do pana ministra. Wspomniał pan o CDM, czyli Clean Developement Mechanism. Równocześnie sam pan powiedział, że CDM dotyczy państw rozwiniętych i rozwijających się. Tymczasem w pana raporcie jest napisane, że wchodzi CCS, czyli Carbon Capture and Storage. Czyżby rzeczywiście chodziło o te dwie instalacje tutaj, a Polskę traktujemy jako kraj rozwijający się? Chyba nie. Czy zatem ten CCS będzie stosowany raczej w państwach takich, jak Chiny czy jeszcze gdzieś indziej?</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#PosełJanSzyszko">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Teraz proszę o zabranie głosu przez pana Pawła Zalewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełPawełZalewskiniez">Dziękuję bardzo. Ja również przyłączam się do gratulacji, które złożył pan minister Szyszko. Tego typu imprezy dobrze budują wizerunek kraju za granicą, dlatego gratuluję raz jeszcze jej organizatorom.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełPawełZalewskiniez">Mam krótkie pytanie i proszę o krótką odpowiedź. W jaki sposób efekty merytoryczne tego szczytu wpłyną na rozwój społeczno-gospodarczy Polski?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełPawełZalewskiniez">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełPawełZalewskiniez">Dziękuję. Teraz głos zabierze poseł Jan Rzymełka.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanRzymełka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze. Oczywiście moglibyśmy tu długo gratulować sobie tych osiągnięć. Rzeczywiście Polska pokazała, co potrafi. Natomiast miałem okazję być na kilku COP-ach i właśnie teraz, na wspólnym posiedzeniu z Komisją Spraw Zagranicznych, chciałbym zadać pytanie: czy rzeczywiście zrealizowaliśmy te cele, które organizatorzy jakby „pod stołem” mieli do zrealizowania? Bowiem każdy organizator, który organizuje tak wielką konferencję, chce dla swojego kraju coś załatwić. Tak było w Brazylii, tak było w Bonn – w każdym kraju tak jest.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanRzymełka">Czy nam udało się coś załatwić właśnie w tym kierunku, o którym wspomniał Paweł Zalewski? Czy obywatele polscy, dzięki tej konferencji, będą mieli tańszy trochę prąd, tańsze nośniki energii? Bo to się przekłada.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełJanRzymełka">Chciałbym dowiedzieć się czy był robiony jakiś pijar polegający na przekazie do społeczeństwa: co się w tym Poznaniu dzieje? Mnie np. wiele osób o to pytało.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełJanRzymełka">Przekaz merytoryczny dla specjalistów, dla klimatologów był bardzo czytelny, natomiast dla przeciętnego obywatela – chyba nie. Moim zdaniem tu za słaby był przekaz, o co tak naprawdę z tym klimatem chodzi.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełJanRzymełka">Mam kilka refleksji zaadresowanych do przyszłych organizatorów tego typu imprez.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełJanRzymełka">Pan minister mówił o pełnomocnikach: o Reiterze, o panu dr Kassenbergu, który koordynował NGO. A kto koordynował polskich polityków?</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PosełJanRzymełka">Proszę państwa, w ostatnich pięciu czy czterech dniach do Poznania przyjechało siedmiu laureatów nagrody Nobla, dwudziestu kilku kongresmanów, w tym senatorów amerykańskich, francuskich. Miałem okazje tam być i ciągle słyszałem: a gdzie są polscy politycy? Gdzie są szefowie Sejmu, Senatu, z którymi można byłoby porozmawiać?</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PosełJanRzymełka">Jeżeli był Al Gore, jeżeli był John Kerry i wielu, wielu innych ze znanych postaci, to czy oni mieli okazję porozmawiać np. przy kolacji o sprawach dotyczących klimatu z polskimi znanymi osobistościami? Bo przecież te wszystkie zasady, dotyczące ochrony klimatu, tworzą się raczej „przy stolikach”, w gabinetach niż w laboratoriach naukowców czy w komputerach.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PosełJanRzymełka">Tam nas po prostu brakowało. A tam rodziły się pewne decyzje instytucjonalne, dotyczące przyszłych dyrektyw czy przyszłych „rozgrywek” światowych.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PosełJanRzymełka">Sami dobrze wiemy, że pewne ogromne sektory lobbystyczne – np. dotyczące nafty – są zainteresowane CCS, bo wiąże się to z interesem określonego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PosełJanRzymełka">Powtarzam – brakowało tam nas. Stąd moja prośba, żeby następnym razem, przy tak dużej konferencji, pan marszałek Sejmu i pan marszałek Senatu byli tam, a jeśli sami nie mogą, to żeby wysłali kilku parlamentarzystów na poważne rozmowy. W Poznaniu bowiem były kolacje z udziałem kilku laureatów Nobla, iluś tam wiceprezydentów, senatorów zagranicznych, a z polskich polityków, ministrów, parlamentarzystów nie było nikogo.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PosełJanRzymełka">Mam też drugą uwagę. Zwykle ponad połowa osób przyjeżdżających na COP-y chce potem zwiedzić kraj gospodarzy. U nas wybrano termin: grudzień. Wszyscy wiemy, że w grudniu niewiele miejsc w Polsce można pokazać. Stąd generalna uwaga: zarobimy więcej, jako kraj organizujący kolejne konferencje, gdy wybierzemy maj, czerwiec lub wrzesień, czyli wtedy, gdy statystycznie mamy najpiękniejsze rzeczy do pokazania, jeśli chodzi o krajobrazy, przyrodę.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#PosełJanRzymełka">Oczywiście miałbym jeszcze więcej uwag, ale uważam, że czas na wypowiedź minął. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Dziękuję panu posłowi. Czy ktoś z państwa posłów lub gości zaproszonych chciałby zabrać głos? Zgłosiły się dwie osoby. Najpierw pan poseł Jerzy Gosiewski, później pan dr Kassenberg. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJerzyGosiewski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni panowie ministrowie. Byłem uczestnikiem tej konferencji klimatycznej. Z parlamentu miało pojechać 6 osób, pojechało nas dwóch: ja i pan prof. Jan Szyszko – prawdopodobnie był też pan poseł Rzymełka, którego nie widziałem.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJerzyGosiewski">Organizacja tego wyjazdu dla parlamentarzystów była wręcz fatalna. Nie mieliśmy możliwości uczestniczenia w pracach poszczególnych grup, nie byliśmy też przedstawieni, jako parlamentarzyści. Chociaż, muszę przyznać, że pan minister Janusz Zaleski poświęcił mi 18 minut, rozmawiał ze mną i umożliwił mi obchód stoisk z przewodniczką, która poświęciła mi 26 minut, podziękowała mi i potem zostałem zupełnie sam.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełJerzyGosiewski">To trzeba było powiedzieć, bo to jest wbrew interesowi naszego państwa, ponieważ to właśnie parlamentarzyści powinni uczestniczyć w tych grupach roboczych, rozmawiać, przekonywać do naszych racji, żeby efekty dla Polski były większe.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełJerzyGosiewski">Oczywiście jednym z najlepszych punktów tego przedsięwzięcia, co wszyscy podkreślali i chwalili, były te wszystkie komputery i możliwość kontaktu ze światem. To rzeczywiście wszyscy podkreślali, iż stało się tak po raz pierwszy, ale przecież mamy XXI wiek i to jest oczywiste.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełJerzyGosiewski">Kolejną sprawą, która według mnie była źle przeprowadzona, to mała ekspozycja stoisk polskich w głównych halach. Malutkie stoisko polskie było w kącie, za filarem, chyba obok stoiska japońskiego.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełJerzyGosiewski">Wydaje mi się, że skoro konferencja odbywała się u nas, to Polska powinna być bardziej ekspansywna.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełJerzyGosiewski">Konferencja w Poznaniu miała umożliwić uzyskanie merytorycznych wyników. Biorąc pod uwagę pierwsze wystąpienie prezydenta Rzeczypospolitej – prof. Lecha Kaczyńskiego, który stworzył tę sytuację, bo mówił o tym, żeby inne kraje były solidarne w stosunku do Polski – po prostu trzeba to było tylko wykorzystać i w tym duchu iść. Tymczasem wynik, który osiągnęliśmy później – bo przyjęcie Pakietu Klimatycznego, to właśnie efekt – mówi co innego.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełJerzyGosiewski">I tu chciałbym zapytać pana ministra: dlaczego tak się stało, że pierwotnie Polska zabiegała o 20%, a otrzymała tylko 12% – w wyniku tzw. mechanizmu solidarności? Mogliśmy przecież uzyskać ponad 100 mld zł, a uzyskaliśmy 60 mln zł. Kto brał udział w tych rozmowach? Dlaczego to było tak przed nami utajniane, dlaczego nie mogliśmy w tym uczestniczyć? Kto jest winien, że uzyskaliśmy wyjątkowo zły efekt? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że to ostatnie pytania dotyczą tematu następnego posiedzenia Komisji, ale oczywiście pan poseł ma prawo zadać je w tej chwili.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Teraz głos zabierze pan dr Kassenberg. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń, a zatem zamykam listę mówców. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Na początek dwie krótkie uwagi. Po pierwsze nie koordynowałem NGO-ów tylko byłem łącznikiem, a to jest zasadnicza różnica. Po drugie – tu zwracam się do pana posła Rzymełki – COP-y zawsze odbywają się w grudniu. Po prostu tak to jest przyjęte i tego Polska nie mogła zmienić.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Wracając do istoty rzeczy. Zdaniem pozarządowych organizacji ekologicznych konferencja została zorganizowana profesjonalnie. Wydaje się, iż to jest ważne, że ta część nierządowa wyrażała się bardzo pozytywnie o całym przedsięwzięciu. Było dość dużo już na ten temat, więc nie będę tego wątku kontynuował.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Natomiast chciałbym powiedzieć, że według pozarządowych organizacji ekologicznych wyniki konferencji są słabe. Trzeba sobie powiedzieć, że w podstawowej kwestii, czyli przygotowania do uzyskania porozumienia w Kopenhadze, poza programem negocjacji na 2009 r. oraz około 1000-stronicowym dokumentem, gdzie złożono 164 stanowisk różnych krajów, nie ma żadnego postępu.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Jeżeli mowa była o tym, ażeby przynajmniej zawęzić pole negocjacji, czyli między 25–45%, to nie udało się tego uzyskać. Trzeba powiedzieć, że rozrzut interesów jest tak duży, że będzie bardzo trudno uzyskać znaczące porozumienie w Kopenhadze.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Tymczasem, zgodnie z wymogami formalnymi, już w czerwcu powinien być położony na stole tekst negocjacyjny, ażeby kraje miały pół roku na jego przeanalizowanie i by mogły przyjechać do Kopenhagi przygotowane. I to jest poważny problem.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Nie jest to wina polskiego rządu, nie jest to wina przewodniczącego konferencji, to jest obowiązek Sekretariatu Konwencji, czyli ONZ.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Natomiast oczywiście – także dzięki staraniom polskich uczestników – te dwie rzeczy, o których wspominał pan minister, a więc Fundusz Adaptacyjny i „Poznańska strategia transferu technologii”, są na pewno sukcesem.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Jeżeli państwo chcecie więcej się z tym zagadnieniem zapoznać, to „Biuletyn Klimatyczny” wydany przez Instytut na Rzecz Ekorozwoju przy współpracy Polskiego Klubu Ekologicznego, który państwo otrzymaliście, zawiera wiele szczegółów.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Chcę także podkreślić, że zabrakło nam– jako przedstawicielom pozarządowych organizacji – zdecydowanego stanowiska Polski, co do tego ile Polska chce zrobić. Ani w wystąpieniu pana premiera, ani w wystąpieniu pana prezydenta, nie powołano się na dokument, który rząd Polski przyjął w 2003 r., a który mówił o 40% redukcji między 1988 r. a 2020 r.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Zachęcanie innych do tego, żeby byli solidarni, wymaga także pokazania, że my jesteśmy gotowi coś zrobić.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">W sprawozdaniu pana nie było nic – a sądzę, że warto to podkreślić – na temat ogromnego zaangażowania polskich organizacji pozarządowych. Nigdy jeszcze tak nie było, ażeby na spotkaniu związanym z klimatem, ze Szczytem Klimatycznym, organizacja lokalna wydawała własne pisemko. My natomiast wydawaliśmy własne pisemko, które nazywało się „ECOpl” i odnosiło się do tego, co wydawały międzynarodowe organizacje ekologiczne – przy czym połowa tekstów była tłumaczona, a połowa była nasza.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Zwoływaliśmy własne konferencje prasowe. Mieliśmy 20 wolontariuszy, którzy właśnie pomagali organizacjom międzynarodowym. Koalicja Klimatyczna liczy już prawie 20 członków i sądzę – jak jeden z dziennikarzy mi powiedział – że serwis informacyjny pozarządowych organizacji był najlepszy, bo najwięcej można było się z niego dowiedzieć. Jest także odrębna strona „www.chronmyklimat.pl”.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Dlatego sądzę, że warto podkreślić, iż przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego zmobilizowali się i pokazali się na tej konferencji – co, moim zdaniem, będzie w przyszłości procentować.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Kończąc chcę zwrócić uwagę na bardzo ważną kwestię, która, moim zdaniem, umyka dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#PrezesFundacjiInstytutnaRzeczEkorozwojuAndrzejKassenberg">Otóż pan prof. Maciej Nowicki jest przewodniczącym konferencji do 7 grudnia 2009 r. Moim zdaniem trzeba to wykorzystywać. To nie jest sprawa tylko Ministra Środowiska. To jest sprawa także Ministra Spraw Zagranicznych, Ministra Gospodarki, bo przewodniczący jeździ i rozmawia z innymi, zachęcając ich do tego, ażeby prace negocjacyjne postępowały. Jest to, moim zdaniem, szansa do tego, ażeby „sprzedawać” nasz polski interes. I pan minister Nowicki powinien być w tym przez rząd wspierany. Powinno to być widoczne, powinna być cała strategia tej naszej prezydencji do 9 grudnia 2009 r. Jeżeli tego nie zrobimy, stracimy szanse na to, ażeby pozytywny obraz z konferencji przełożyć na bardziej praktyczne działania w zakresie polityki zagranicznej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Dziękuję bardzo panu doktorowi za ten głos.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Panie ministrze, kilku posłów, m.in. pan poseł Szyszko i Zaleski skierowali do pana konkretne pytania. Gdyby pan był uprzejmy odpowiedzieć na nie, a także odnieść się do kilku uwag sformułowanych przez innych państwa – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o wypowiedź pana prof. Szyszki – zorganizowany był Forest day. Była to duża międzynarodowa konferencja, która była jednym z ważniejszych forów, jakie były około tej konferencji klimatycznej. Uczestnicy byli potem goszczeni przez Lasy Państwowe i zapoznawali się z gospodarką leśną w Polsce – byli właśnie m.in. w Tucznie. Natomiast jeśli chodzi o wieżę pomiarową w Tucznie, to nie wiem czy pan profesor wie, że ja też bardzo popieram te badania i następne fundusze na opomiarowanie tej wieży, która wydaje się – tu mówię już jako naukowiec – jest ważna dla poznania mechanizmów pochłaniania tak trudnego do opisania, bowiem jest to dość skomplikowane. Z tym, że oczywiście przyjmuję pana profesora uwagi.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Zalewskiego, to trudno powiedzieć o bezpośrednich efektach, bo Polska na konferencji w Poznaniu była i jest członkiem Unii Europejskiej. To prezydencja francuska prezentowała uzgodnione wewnątrz Unii Europejskiej stanowisko we wszystkich sprawach. Ze strony polskiej przewodniczącym delegacji był pan minister Zaleski. Tak więc to, co Polska mogła prezentować, było tylko na wewnętrznym forum europejskim. Natomiast po uzgodnieniu w każdej sprawie wypowiadała się tylko prezydencja francuska.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Natomiast niewątpliwie rok ubiegły, a również i ten, są dwoma latami ożywienia problemu nie tyle ochrony klimatu Ziemi – bo to jest cały czas dyskutowane – co oszczędności energii, poprawy efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii. Tego nie było do tej pory. Ubiegły rok spowodował zdecydowany wzrost zainteresowania społeczeństwa tym tematem.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">My monitorujemy media, więc mogę powiedzieć, że do końca konferencji klimatycznej było ponad 2 tysiące różnych artykułów, audycji, wypowiedzi, związanych z zagadnieniami energetycznymi, które w tej chwili są dla nas tak ważne i za chwilę – na następnym posiedzeniu Komisji – będziemy je omawiali.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Tak więc ożywienie tego tematu jest bardzo ważne dla społeczeństwa. Jeśli społeczeństwo będzie wiedziało, że to jest ważne, to i podwyższenie cen energii inaczej przyjmie, z większym zrozumieniem, a to z kolei jest konieczne dla racjonalizacji zużycia tej energii itd.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Jeśli chodzi o Poznań – zyskał bardzo dużo. Tego chyba nie musimy tłumaczyć. Zyskał nawet budżet, ze względu na podatki, które wpłyną od hotelarzy, od wszystkich, którzy zajmowali się gośćmi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Proszę państwa, myślę, że wszyscy zgodzimy się, iż przyjmiemy informację, jaką usłyszeliśmy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Pan minister chce jeszcze zabrać głos w formie ad vocem?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanSzyszko">Tak. Dziękuję. Panie ministrze, rzeczywiście Forest day odbył się w Tucznie. Ja zresztą udostępniłem wszystkie plansze, które były możliwe do udostępnienia. Troszeczkę było mi tylko żal, że ja się tam nie znalazłem, jako gospodarz. Rozumiem jednak, że był zakaz. Ja to rozumiem – układ polityczny.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełJanSzyszko">Pan minister powiedział, że będzie pan wspierał tego rodzaju badania, dotyczące pochłaniania i bioróżnorodności, czyli to, na co jest nastawiona cała ta stacja od dwudziestu kilku lat.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełJanSzyszko">Jednak na jedno pytanie pan mi nie odpowiedział i o to proszę: CCS i CDM. To w państwa materiale zostało wpisane. Czy w związku z tym Polska jest traktowana jako kraj rozwijający się, czy też będziemy CCS robili w Chinach?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MinisterśrodowiskaMaciejNowicki">Tutaj mi podpowiadają, że to chyba jakaś pomyłka. Po pierwsze – była dyskutowana w Poznaniu sprawa, żeby projekty tej sekwestracji CO2 – ale oczywiście w krajach rozwijających się – były włączone do projektów CDM. Ta sprawa nie znalazła akceptacji wszystkich – Brazylia i inne kraje protestowały przeciwko temu. Tak więc nie doszło tu na konferencji do porozumienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że przyjmujemy informacje na temat przebiegu Konferencji Klimatycznej. Rozumiem również, że wszyscy godzimy się z tymi tezami i uwagami, które zostały przez państwa posłów wypowiedziane, dotyczące lepszej współpracy w przyszłości i ogólnie mówiąc wspierania Ministra Środowiska, jako prezydenta konferencji do końca tego roku, w pracach dla państwa i narodu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekKuchciński">Dziękuję panie ministrze, dziękuję państwu. Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad – zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>