text_structure.xml 42.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie posłanki i panów posłów, witam panią minister Grażynę Bernatowicz, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, witam przedstawicieli MSZ oraz kandydata na ambasadora, pana dyrektora Jarosława Starzyka. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Otrzymali państwo porządek obrad, który obejmuje pkt I – przesłuchanie kandydata na ambasadora RP – pana Jarosława Starzyka oraz pkt II – sprawy różne. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Przystępujemy więc do realizacji punktu I. Bardzo proszę panią minister Grażynę Bernatowicz o przedstawienie kandydatury pana Jarosława Starzyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychGrażynaBernatowicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie i panowie posłowie, jest dla mnie prawdziwym zaszczytem, że w imieniu ministra Radosława Sikorskiego mogę zaprezentować kandydata na ambasadora w Konfederacji Szwajcarskiej i Księstwie Lichtensteinu, pana Jarosława Starzyka.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychGrażynaBernatowicz">Pan Jarosław Starzyk urodził się w 1963 r. w Olsztynie. Z wykształcenia jest ekonomistą, z zawodu – dyplomatą. W 1989 r. ukończył prestiżowy Wydział Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Planowania i Statystyki, w latach 1990–1991 odbył również studia podyplomowe w Akademii Dyplomatycznej w Wiedniu. Od 1989 r. jest pracownikiem MSZ, początkowo w Departamencie Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych. W 1992 r. rozpoczął pracę na swojej pierwszej placówce zagranicznej w ambasadzie RP w Sztokholmie. Zajmował się tam problematyką ekonomiczną i obserwował starania Szwecji o wejście do Unii Europejskiej. W latach 1997–1999 prowadził Wydział Koordynacji w Departamencie Integracji Europejskiej, a następnie został wicedyrektorem Departamentu Unii Europejskiej i odpowiadał za przygotowania akcesyjne Polski do UE. W latach 1999–2004 pracował jako radca-minister w przedstawicielstwie RP przy UE w Brukseli. Zbudował tam i prowadził pion polityczny aż do momentu uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii. Był również członkiem kilkuosobowego zespołu koordynującego negocjacje członkowskie Polski. W 2004 r. powrócił do centrali. Tworzył Wydział Negocjacji Akcesyjnych w Departamencie Unii Europejskiej. W 2005 r. został zastępcą dyrektora Departamentu Zagranicznej Polityki Ekonomicznej MSZ i kierował pracami tego departamentu, m.in. nadzorując negocjacje pomiędzy MSZ a Ministerstwem Gospodarki w sprawie budowy dyplomacji ekonomicznej. W czerwcu 2006 r. został powołany na stanowisko dyrektora Departamentu Unii Europejskiej, które piastuje po dziś dzień, wykonując funkcje koordynacyjne w realizacji polskich interesów w Radzie Unii Europejskiej. W lipcu 2007 r. pan dyrektor Jarosław Starzyk został ambasadorem tytularnym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychGrażynaBernatowicz">Chciałabym powiedzieć, że miałam przyjemność pracować z panem dyrektorem Starzykiem od 1998 r. Muszę powiedzieć, że należy on do osób niezwykle pracowitych, solidnych i naprawdę wysokiej klasy profesjonalistów. Jest świetnym ekonomistą, przeprowadził MSZ przez bardzo trudny proces negocjacji z MG na temat podziału kompetencji w zakresie gospodarczym na placówkach polskich. Jest doskonałym negocjatorem, co ostatnio udowodnił negocjując partnerstwo wschodnie Polski i objeżdżając całą Europę z pozytywnymi skutkami. Jest bardzo dobrym szefem, osobą lojalną i odpowiedzialną. Muszę powiedzieć, że to rzadki przypadek – nadaje się bowiem na wiele stanowisk ambasadorskich. Czasami jest tak, że dana osoba jest po prostu przypisana z racji swojej profesji i zainteresowań do jednego stanowiska, ale w tym przypadku naprawdę Jarosława Starzyka można wysłać w różne miejsca. Dodam jeszcze tylko, że pan Jarosław Starzyk jest żonaty i ma dwójkę dzieci.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychGrażynaBernatowicz">Bardzo proszę Komisję o to, by zechciała zaaprobować go na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego do Konfederacji Szwajcarskiej i Księstwa Lichtensteinu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo, pani minister. Bardzo proszę pana dyrektora Starzyka o przedstawienie swojej koncepcji pracy na placówce w Bernie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwSzwajcariiiLichtensteinieJarosławStarzyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Witam serdecznie państwa. Dziękuję pani minister za te pozytywne słowa. Ponieważ wiem, że państwo otrzymali informacje dotyczące zarówno sytuacji wewnętrznej Szwajcarii i Lichtensteinu, polityki zagranicznej obu państw, jak i naszych stosunków dwustronnych, to tylko pozwolę sobie na wypunktowanie w kilkunastu zdaniach tego, co chciałbym zrobić w ciągu kilku miesięcy i – szerzej – w ciągu całej swojej misji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwSzwajcariiiLichtensteinieJarosławStarzyk">Należy zacząć od tego, że w stosunkach polsko-szwajcarskich nie ma kwestii spornych więc, jeśli więc zostanę zaaprobowany, nie pojadę tam w po to, by rozwiązywać jakieś poważne problemy polityczne. Natomiast, jeśli chodzi o bieżącą współpracę dwustronną, to chciałbym zwrócić państwa uwagę na dwie sprawy. Jedną jest Szwajcarski Instrument Finansowy (SIF), a drugą Muzeum Polskie w Rapperswilu. Chciałbym się pilnie zająć właśnie nimi, są to bowiem rzeczy, które mogą rzutować na nasze dwustronne stosunki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwSzwajcariiiLichtensteinieJarosławStarzyk">Jeśli chodzi o instrument finansowy, chciałabym powiedzieć jedynie, że w ocenie szwajcarskiej te środki finansowe, które wynoszą 1.000.000.000 CHF dla wszystkich 10 nowych państw członkowskich Unii Europejskiej, w połowie są przeznaczone dla Polski. Dla szwajcarskiej zewnętrznej pomocy finansowej kwota prawie 500.000.000 CHF jest dużą częścią pomocy. W Polsce natomiast instrument, który jest koordynowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, to stosunkowo mały procent tego, co otrzymujemy jako środki finansowe z Unii Europejskiej. I tu jest problem polityczny. Dla Szwajcarów, którzy o włos zaakceptowali instrument finansowy dla 10 państw, to ważna sprawa polityczna, gdy dla Polski to mały element dużej pomocy zewnętrznej z Zachodu. Moją rolę widzę w tym, aby uspokajać Szwajcarów, a w Polsce promować to, co ważne dla Szwajcarów i co będzie rzutowało na stosunki polityczne.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwSzwajcariiiLichtensteinieJarosławStarzyk">Jeśli chodzi o muzeum w Rapperswilu, to problem pojawił się mniej więcej pół roku temu. Powiem, że jest to splot elementów finansowych, koncepcyjnych i merytorycznych. Rząd ma w tej sprawie formalnie niewiele do zrobienia dlatego, że nie mamy żadnego wpływu na dyrekcję muzeum w Rapperswilu. Władze lokalne są niezadowolone z tego, że muzeum jest zarządzane w starym stylu – posiadając bardzo ciekawe eksponaty ma bardzo nieciekawą ekspozycję. W związku z tym, na pierwszy rzut oka (bo jeszcze tam nie byłem), należałoby po prostu podejść do zagadnienia w sposób następujący: zagwarantować pewne środki pomocowe, ale przede wszystkim zastanowić się nad koncepcją uatrakcyjnienia tego muzeum, jak również wykorzystania zameczku, w którym muzeum ma siedzibę, do promocji Polski np. przez organizację wystaw, konferencji biznesowych. Można w ten sposób przekonać władze lokalne, które uważają, że tak piękny zamek jest wykorzystywany wyłącznie na źle zorganizowane muzeum, do którego za bardzo nikt nie chce przyjeżdżać, że dzieje się w nim coś ciekawego. Tak, jak muzeum jest symbolem opozycji Polonii sprzed 1989 r., tak chciałoby się, żeby również teraz było symbolem polskości w Szwajcarii. Jest świetnie usytuowane – to tylko pół godziny jazdy z Zurychu, gdzie istnieje duże środowisko polonijne. Tymi dwoma problemami chciałbym zająć się natychmiast i jak szybko je rozwiązać.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwSzwajcariiiLichtensteinieJarosławStarzyk">Natomiast, jeśli chodzi o inne rzeczy, to zasygnalizuję tylko, że w czasie całej swojej ewentualnej misji w Szwajcarii chciałbym zająć się Polonią. Polonia szwajcarska jest Polonią specyficzną: nieliczna (około 15.000 osób), wysoko wykształcona, zatrudniona w świetnych firmach. To nie oni potrzebują ambasady. To ambasada powinna do nich dotrzeć, znaleźć i utrzymywać kontakty oraz zachęcać, aby przekazywali nam swoją wiedzę i doświadczenie, a także wracali do kraju po wykonaniu swoich zadań w międzynarodowych organizacjach, które mieszczą się w Szwajcarii. Chciałbym dotrzeć właśnie do tej specyficznej Polonii, niejako ekonomicznej (bo zatrudnionej w tego typu firmach).</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwSzwajcariiiLichtensteinieJarosławStarzyk">Dobrze rozwija się współpraca handlowa i inwestycje między obydwoma krajami, ale według mnie jest jeszcze szereg obszarów, na których można ją zintensyfikować. Jak pani była uprzejma wspomnieć, miałem udział w negocjowaniu umowy o ekonomizacji służby zagranicznej. Jako szef placówki w Szwajcarii będę chciał w każdym calu tę ważną, podpisaną umowę wykonywać, odpowiednio wykorzystując Wydział Promocji Handlu i Inwestycji oraz Wydział Ekonomiczny. Można wykorzystać wiele możliwości, chociażby nawet tak drobną rzecz, jak to, o czym nie wszyscy pamiętają, a co zapisano w umowie – racjonalizację majątku Skarbu Państwa za granicą. Należy się temu przyjrzeć, bo nie jest dla mnie rzeczą właściwą, że w budynku, w którym mieści się 10 biur pracują 2 osoby, a w budynku ambasady nie mamy miejsca, żeby porozmawiać z pracownikiem innej ambasady. Nie mówię, że odniósłbym sukces w tej sprawie, ale będę sygnalizował to, co jest zawarte w umowie.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwSzwajcariiiLichtensteinieJarosławStarzyk">Ostatnią rzeczą jest to, co wiem z placówki, bo wczoraj rozmawiałem telefonicznie z kolegami. Bardzo dobrze rysuje się współpraca resortów obrony. Tak, jak chętnie widziani są nasi oficerowie na różnych szkoleniach w świetnie przygotowanych ośrodkach szwajcarskich, tak Szwajcaria jest poważnie zainteresowana wykorzystywaniem naszych poligonów. W związku z tym istnieje koncepcja podpisania w przyszłym roku porozumienia dwustronnego o współpracy w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwSzwajcariiiLichtensteinieJarosławStarzyk">Sygnalizuję państwu, że od listopada 2008 r. Szwajcaria wchodzi do strefy Schengen, co ułatwi nam współpracę i przepływ osób. Lichtenstein nie ratyfikował jeszcze umowy schengenowskiej, ale Szwajcaria już to zrobiła. Na stosunki polsko-szwajcarskie rzutuje spór podatkowy Szwajcarii z Unią Europejską. Tym zagadnieniem także chciałbym się zająć i informować Warszawę, w jakim punkcie ów spór się znajduje. Kolejną sprawą są stosunki Szwajcarii z Rosją i Ukrainą. Co jest dla mnie rzeczą nową i ciekawą, Szwajcaria próbuje podpisać partnerstwo strategiczne z Rosją. Jeśli tak jest, to przy naszej pozycji wewnątrz Unii Europejskiej i zamiarach zajęcia pozycji promotora stosunków ze wschodem, można również wykorzystywać Szwajcarię jako to państwo, które widzi stosunki z Rosją jako strategiczne. Szwajcaria pozytywnie podchodzi również do współpracy z Ukrainą. W ostatnich dniach powstało w Kijowie biuro współpracy pomiędzy Szwajcarią a Ukrainą.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwSzwajcariiiLichtensteinieJarosławStarzyk">Panie przewodniczący, nie będę mówił o Lichtensteinie, bo nie ma żadnych problemów w stosunkach między Polską a Lichtensteinem i myślę, że byłoby to zabieranie państwu cennego czasu.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwSzwajcariiiLichtensteinieJarosławStarzyk">Małe i bardzo sympatyczne państwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławStarzyk">Tak. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję serdecznie panu dyrektorowi. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zadać pytanie naszemu kandydatowi? Proszę bardzo, pan poseł Sellin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJarosławSellinniez">Chciałem zadać tylko jedno pytanie w sprawie Rapperswilu. Czy pan ambasador miał okazję rozmawiać na ten temat z obecnym kierownictwem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego? W ostatnich dwóch, trzech latach docierały tam niepokojące sygnały w sprawie funkcjonowania tej placówki, pojawiały się też różnego rodzaju pomysły (nie było to jednak w obrębie moich kompetencji, ale innych wiceministrów). W ministerstwie rodziły się koncepcje – po pierwsze, pomocy dla tego ośrodka, a po drugie, unowocześnienia, czyli tego, o czym pan ambasador mówił. Chciałem dopytać, czy coś panu wiadomo na temat koncepcji, które wypracowano w MKiDN?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJarosławSellinniez">Dziękuję bardzo, panie pośle. Czy ktoś jeszcze? Nie widzę. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławStarzyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Dziękuję za to pytanie. Tak, właśnie wczoraj specjalnie poprosiłem o spotkanie pana ministra Tomasza Mertę, żeby przed spotkaniem z państwem uzgodnić z nim, jak dalece są zaawansowane prace. Jeśli pan poseł już o to pyta, to kluczową datą dla tego procesu będzie 24 czerwca, bo – jak przyjęte jest w szwajcarskim systemie – przed decyzją społeczności lokalnej o ewentualnym referendum odbędzie się publiczna debata. Podczas tej debaty również polska ambasada, polskie MKiDN i Muzeum Narodowe będą prezentowały kierunki nowych koncepcji muzeum na najbliższe miesiące. Dopiero później społeczność lokalna podejmie decyzję, czy odbędzie się referendum w sprawie utrzymania bądź nie polskiego muzeum. Wydaje nam się, że wszystko idzie w pozytywnym kierunku. Kluczem do sukcesu jest nowy program i nowy styl zarządzania, na co nie bardzo mamy wpływ w sensie kadrowym, natomiast na koncepcję mamy ogromny wpływ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo. Ponieważ nie widzę innych… Jest pan poseł Orzechowski. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMaciejOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym odnieść się do słów pana kandydata na ambasadora. Mówił pan o tym, że Szwajcaria zamierza podpisać strategiczne porozumienie z Rosją i prosiłbym o rozwinięcie tego zdania. Jednocześnie w materiałach, w tekstach, które Komisja otrzymała, znalazła się informacja, że Szwajcaria uznała niepodległość Kosowa. Jak dobrze wiemy, stoi to w sprzecznością z zawieraniem strategicznego partnerstwa z Rosją. Czy pan ambasador mógłby to rozwinąć? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławStarzyk">Myślę, że w sprzeczności może stać to, że Rosja, która była przeciwna uznaniu niepodległości Kosowa… Mówimy jednak o Szwajcarii, która jest w sposób naturalny zainteresowana wszystkim, co dzieje się na Bałkanach. Otwiera to przed nami duże możliwości, bo wspierając (na tyle, na ile będziemy chcieli) procesy bałkańskie wewnątrz UE, będziemy wspierali również stanowisko Szwajcarii. Szwajcaria była jednym z państw leżących blisko obszaru i zainteresowanych pomniejszeniem przepływu emigracji z państw bałkańskich. Natomiast fakt, że uznała Kosowo, nie oznacza, że popiera pewne lokalne czy zamrożone konflikty w innych miejscach świata, bo do tego jak sądzę, pan poseł zmierza kierując pytanie. Nie należy się dziwić, że Bałkany są dla Szwajcarii ważne po to, aby zahamować procesy, o których wcześniej mówiłem. Z drugiej strony, Rosja jako duży strategiczny partner z nieograniczonym rynkiem jest dla niej równie ważna. Sądzę, że Szwajcarzy nie koncentrują się na zamrożonych konfliktach, tylko koncentrują się na swoich interesach na Bałkanach i na interesach ekonomicznych z tak dużym partnerem, jak Rosja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo. Pan poseł Lenz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełTomaszLenz">Chciałbym jeszcze odnieść się do pytania, które padło, o strategiczne partnerstwo. Czy nie sądzi pan, że strategiczne partnerstwo opiera się głównie na tym, że Rosja chciałaby korzystać z usług banków szwajcarskich, jak wiadomo słynących z dyskrecji i że to właśnie poprzez Szwajcarię wielkie rosyjskie firmy energetyczne chciałyby wykonywać operacje w Europie po to, by kontynuować ekspansję gospodarczą w na terenie UE i nie tylko? Tak naprawdę dzięki temu mogłaby wywierać wpływ na to, co się w UE dzieje. Zapewne sam pan wie, że całe Bałkany zostały – można tak powiedzieć – kupione przez Rosję. Większa część państw bałkańskich znajduje się pod rosyjskim wpływem. Czy to nie jest kolejny etap wchodzenia na rynek europejski poprzez partnerstwo strategiczne ze Szwajcarią po to, żeby szwajcarskie banki były elementem ekspansji Rosji na terenie UE? Zdziwiło mnie to partnerstwo Szwajcarii, która proponuje podobne rozwiązanie. Jest to zaskakujące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo, panie pośle, za tę interesującą tezę. Czy pan dyrektor chciałby się odnieść? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełKarolKarski">Czy można teraz czy w dalszym ciągu dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dotyczy to tego samego tematu, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełKarolKarski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">To może poseł Karski uzupełni czy rozwinie temat, a później prosiłbym pana dyrektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełKarolKarski">Ponieważ wywiązała się rozmowa, nie chciałbym potem wracać do tego wątku. Pozwolę sobie wyrazić pogląd, że akurat działanie tego typu, jak uznanie Kosowa przez Szwajcarię, nie musi być działaniem rozniecającym konflikty w innych miejscach. Jeśli nawet weźmiemy pod uwagę nasz obecny rząd, którego działanie można streścić jako doktrynę jednostronnej przyjaźni z Rosją, to Polska też uznała Kosowo. Z tego, co wiem, w porządku dziennym przyszłotygodniowej Rady Ministrów jest nawiązanie stosunków dyplomatycznych z Kosowem. Oczywiście, mam negatywny stosunek do uznania Kosowa. Tym bardziej, że tydzień temu byłem na terenie Kosowa. Widziałem, że siły zbrojne za pomocą odbezpieczonej broni wymuszają stabilność, że funkcjonują obce siły policyjne. Po prostu to coś nie spełnia kryteriów suwerenności. Jak powiedziałem, deklarowana jednostronna przyjaźń z Rosją nie powoduje jednak, że Polska nie chce eskalować swojego stanowiska, bo uznanie jest czym innym (a chcemy wykonać jeszcze jeden krok do przodu nawiązując stosunki dyplomatyczne). Żeby było jasne, na Bałkanach jesteśmy postrzegani jako państwo stojące w awangardzie działań w stosunku do Kosowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełTomaszLenz">Dopowiem jedno zdanie, jeżeli mogę. Pan poseł się spóźnił, natomiast pan ambasador mówił o tym, że Szwajcaria przygotowuje umowę o strategicznym partnerstwie z Rosją. To nas zdziwiło. Jakie jest drugie dno pomysłu na podpisanie umowy strategicznej akurat z Rosją? To nas zastanawia. Natomiast kwestia Kosowa jest zupełnie innym problemem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełKarolKarski">Tak, natomiast stwierdzę, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Pozwólmy na komentarz panu dyrektorowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełMaciejOrzechowski">Jeśli jeszcze mogę, to dosłownie jedno zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełMaciejOrzechowski">Panie przewodniczący, pytam w aspekcie promowania przez Polskę polityki sąsiedztwa, bo jeśli chodzi o partnerstwo wschodnie, to jesteśmy rzecznikami Ukrainy i innych państw. Stoi to być może w lekkiej sprzeczności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Na pewno oddam już głos panu dyrektorowi. Chciałbym jednak przypomnieć państwu, że Szwajcaria nie jest członkiem UE. Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławStarzyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Dziękuję bardzo za pytania.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławStarzyk">Po pierwsze, jak powiedziałem wcześniej, jeśli chodzi o partnerstwo strategiczne, to zainteresowanie widać raczej ze strony Szwajcarii. Czy jest to realne? Byłbym sceptyczny wobec zdania, że partnerstwo strategiczne ze Szwajcarią znajduje się w polu zainteresowania państwa takiego, jak Rosja. Dla Szwajcarii byłoby ono istotne dlatego, że jest krajem neutralnym, jak państwo wiedzą, a jednocześnie krajem spoza Unii (ale jako eurokrata chciałbym, żeby wszystkie państwa członkowskie UE miały w takim procencie przyjęte acquis, czyli prawo unijne w ramach 16 porozumień dwustronnych). W związku z tym dla Szwajcarii jakiekolwiek porozumienie z Rosją byłoby wyrównaniem dystansu między UE a Rosją, tj. stanu utraty prawnej. Pod koniec czerwca otwieramy negocjacje na temat porozumienia o współpracy, partnerstwie. Szwajcaria, wiedząc, że w krótkiej perspektywie nie znajdzie się w UE, robi wszystko, żeby być poza unią, ale mieć podobne jak ona stosunki umowne, w tym również polityczne, z większością państw. W mojej ocenie dążenie do strategicznego partnerstwa ma w dużej części, w jakichś 80%, podtekst handlowo-ekonomiczny, a nie podtekst polityczny.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławStarzyk">Po drugie, pan poseł powiedział również o bankowości, że być może Rosja chce wykorzystywać stabilne banki. Tak, panie pośle, ale powoli to się zmienia. Co odnotowałem w informacji przygotowanej dla Departamentu Unii Europejskiej, niemiecki wywiad za 5.000.000 euro przekupił oszusta podatkowego w Lichtensteinie i udowodniono, że budżet niemiecki stracił w ostatnich latach w związku z tą sytuacją 3.400.000.000 euro. Z dyskrecją szwajcarskich czy lichtensteinskich banków nie jest już tak, jak to kiedyś bywało. Myślę, że główną przyczyną jest fakt, że nawet tak mały kraj jak Szwajcaria chciałby wyrównać swoją pozycję w stosunku do Rosji i tego, co się dzieje w UE i mieć z tego ewidentne korzyści ekonomiczno-handlowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Przechodzimy do części zamkniętej posiedzenia. Bardzo proszę o pozostanie na sali panie i panów posłów i panią minister wraz z pracownikami MSZ, z wyjątkiem pana dyrektora Starzyka, którego poprosimy o poczekanie na zewnątrz. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Chciałem zapytać, czy ktoś z pań i panów posłów ma pytania do pani minister dotyczące kandydatury pana dyrektora Starzyka? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełKarolKarski">Jeśli można zabrać głos…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Proszę bardzo, pan poseł Karski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełKarolKarski">Chciałem powiedzieć ponownie to, co wczoraj, że jest to bardzo dobra kandydatura i cieszę się, że takie kandydatury są przedstawiane. Można tak było od początku. Po prostu mniej takich kandydatur, jak np. kandydat na ambasadora na Słowacji, a więcej takich kandydatur, jak obecnie przedstawiana. To gwarantuje, że polska służba zagraniczna będzie dobrze funkcjonować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo, panie pośle. Chciałem tylko zwrócić uwagę na to, że Komisja bardzo dużą większością głosów pozytywnie zaopiniowała kandydaturę pana ministra Krawczyka jako kandydata na stanowisko ambasadora na Słowacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełKarolKarski">Panie przewodniczący, na pańskim miejscu nie byłbym taki dumny z procedury, która wówczas miała miejsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">To jest opinia pana posła. Oczywiście każdy ma do niej prawo. To jest wolny kraj, każdy ma prawo do swojej opinii. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełStanisławWitaszczyk">Chciałem zapytać pana posła…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOsiak">Proszę włączyć mikrofon.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Bardzo proszę do mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełKarolKarski">A bardzo chętnie, bo wtedy właśnie odebrano głos w ten sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Panie pośle, to nie jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełKarolKarski">Jeśli pan przewodniczący będzie chciał, abym udzielił odpowiedzi panu posłowi, to owszem, ale…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Panie pośle, proponuję, żeby panowie posłowie wyjaśnili to sobie w trybie indywidualnym po zakończeniu posiedzenia Komisji. Myślę, że do dyskusji możecie zaprosić innych zainteresowanych członków Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełKarolKarski">Z przyjemnością przedstawię, o ile, oczywiście, nie zostanie mi odebrany głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Panowie posłowie mogą rozmawiać w trybie indywidualnym – podczas takich spotkań nie udzielam głosu.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Poddaję pod głosowanie kandydaturę pana Jarosława Starzyka na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Konfederacji Szwajcarii oraz Księstwie Lichtensteinu. Kto z pań i panów jest za pozytywną opinią Komisji Spraw Zagranicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#SekretarzKomisjiSprawZagranicznychArturKucharski">12 posłów za, nikt przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">12 posłów za. Dziękuję. Komisja jednogłośnie zaopiniowała kandydaturę pana Jarosława Starzyka.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Zamykam zamkniętą część posiedzenia. Poproszę kandydata na salę.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Panie dyrektorze, chciałem z przyjemnością zakomunikować, że obawy pana dyrektora związane z tym, że w piątek 13-go dnia miesiąca wydajemy 13 opinię, do tego w okolicach godziny 13:00, były bezpodstawne.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Uprzejmie informuję, że Komisja Spraw Zagranicznych jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała pańską kandydaturę na stanowisko ambasadora RP w Szwajcarii i Lichtensteinie. Serdecznie gratuluję i życzę powodzenia w pracy na placówce. Liczymy na dobrą współpracę z Komisją Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Przechodzimy do punktu II. Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos? Pan poseł Karski, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełKarolKarski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Częściowo podniosłem już problem – tak, jak powiedziałem, w przyszłym tygodniu Rada Ministrów ma podejmować decyzję o nawiązaniu stosunków dyplomatycznych z Kosowem. Sądzę, że jest to decyzja na tyle daleko idąca, że moglibyśmy wcześniej zaprosić pana ministra spraw zagranicznych, aby nam przedstawił te sytuację. Znaleźliśmy się w czołówce państw uznających Kosowo, co nam jest już pamiętane w regionie. Natomiast w tej chwili mielibyśmy się znaleźć w grupie państw, które bodaj na palcach jednej ręki można policzyć, mających nawiązane stosunki dyplomatyczne z Kosowem. Nie przechodząc do kwestii meritum, w sposób oczywisty – zgodnie z prawem międzynarodowym – Kosowo państwem nie jest. W tej chwili mamy wygenerowaną pewnego rodzaju atrapę państwa. Jest to działanie na tyle daleko idące, na tyle odbiegające od standardu przyjętego w UE, że spotkanie na ten temat z ministrem spraw zagranicznych byłoby wskazane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo za tę sugestię, by zmienić poglądy prezydium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełJarosławSellinniez">Mogę?</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PosełJarosławSellinniez">Rzeczywiście, w ogóle sytuacja na Bałkanach, zwłaszcza na Bałkanach zachodnich, jest na tyle niepokojąca, dzieje się tam dużo rzeczy, również w kontekście decyzji naszego rządu i rządów innych państw europejskich, że zgadzam się z panem posłem.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PosełJarosławSellinniez">Dobrze byłoby, gdybyśmy poświęcili posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych sytuacji w tamtym regionie i poprosili o stanowisko ministra spraw zagranicznych oraz zaprosili ekspertów, którzy zajmują się Bałkanami od wielu lat. W Polsce jest sporo osób, niekoniecznie pracujących w MSZ, które mają bardzo głęboką wiedzę na ten temat sytuacji w Kosowie, Serbii, Bośni i Hercegowinie. Dzieje się tam wiele rzeczy, czasami bardzo niepokojących, więc z przyjemnością przyjmujemy sugestię pana posła. Pan poseł Sellin, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełJarosławSellinniez">Mam z kolei prośbę do prezydium Komisji, by w porozumieniu z prezydium Komisji do Spraw Unii Europejskiej spróbowało jednak zwołać wspólne posiedzenie z kierownictwem MSZ w związku z wynikami referendum w Irlandii. Dobrze by było, abyśmy przeprowadzili debatę na temat tego, jak Polska powinna się ustosunkować do tego faktu, jakie mogą być kierunki działań polskiej polityki w sprawie tego – jednak ewidentnego – kryzysu, który w najbliższych miesiącach będzie zapewne narastał wewnątrz UE oraz jakie instrumenty polska polityka może uruchomić, żeby nie dopuścić do zagrożenia – tworzenia koncentrycznych kół w integracji kilku prędkości, już nawet nie dwóch, a więcej. Może to być dla Polski dużym zagrożeniem, więc myślę, że na ten temat po prostu warto porozmawiać.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PosełJarosławSellinniez">Dziękuję bardzo za tę słuszną sugestię.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PosełJarosławSellinniez">Ponieważ nie ma więcej zgłoszeń, chciałbym tylko poinformować, że najbliższe posiedzenie Komisji zaplanowane jest na wtorek 24 czerwca o godzinie 12:00. Jest to o tyle istotne, że w trakcie tego posiedzenia Komisja rozpatrzy sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2007 r. wraz z analizą NIK w zakresie działania Komisji; zaopiniuje dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności NIK w zakresie działania Komisji oraz przyjmie sugestie tematów badań kontrolnych NIK w 2009 r. Omówimy również i przyjmiemy plan pracy Komisji od sierpnia 2008 r. do stycznia 2009 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełStanisławWitaszczyk">We wtorek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Tak. W związku z tym zwracam się z uprzejmą prośbą do pań i panów posłów o zgłaszanie do sekretariatu Komisji w terminie do dnia 23 czerwca sugestii badań kontrolnych NIK na 2009 r. oraz propozycji tematów do planu pracy Komisji na drugie półrocze. Jeszcze pan poseł Karski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełKarolKarski">Tak, panie przewodniczący, mam sugestię. Powinniśmy wypracować pewne standardy współpracy między nami a ministrem spraw zagranicznych. Mówię to w całkowicie pozytywnym tego słowa znaczeniu. MSZ podejmuje szereg działań, które generalnie swojej większości mają charakter konstruktywny, natomiast myślę, że powinny być one wcześniej konsultowane również na forum naszej Komisji. Mam na myśli np. ogłoszenie polsko-szwedzkiego programu wschodniego wymiaru polityki sąsiedztwa UE. Także kwestia Kosowa nie była przedstawiana na forum naszej Komisji, a w tej chwili jest propozycja nawiązania stosunków dyplomatycznych, czyli bardzo daleko idącego aktu dokonanego przez bardzo wąską grupę państw.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PosełKarolKarski">Mam prośbę do pana przewodniczącego, bo rozumiem, że Kosowo nigdzie nie ucieknie do czasu, kiedy zbierze się nasza Komisja. Gdyby pan przewodniczący zechciał zwrócić się do pana ministra, by pan minister lub wyznaczony przez niego wiceminister mógł nam przedstawić opinię przed podjęciem przez rząd tego typu decyzji. Chcielibyśmy jako Komisja parlamentarna mieć możliwość przedyskutowania z ministrem problemów tak, abyśmy nie byli informowani w sposób zastępczy o tego rodzaju działaniach, choć oczywiście przy świadomości, że ostateczne decyzje podejmuje rząd. Natomiast zawsze jest lepiej wtedy, gdy możemy zapoznać się ze stanowiskiem czy je przedyskutować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo panu posłowi za uwagę. Dzisiaj jest dzień zgody w Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełKarolKarski">Dzisiaj jest 13-ty w piątek, a ja się urodziłem 13-go w piątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Proszę, czasami się udaje. Generalnie zgadzam się z panem posłem. Oczywiście, pan poseł jako były wiceminister spraw zagranicznych rozumie, że są pewne działania ministerstwa i ministra spraw zagranicznych, które mają charakter międzynarodowych negocjacji, mają charakter poufny. Pan minister wie to lepiej niż my – nie o wszystkim minister może mówić nawet Wysokiej Izbie. Ale generalnie zgadzam się z intencją pana posła, że pewne działania polityczne na arenie międzynarodowej powinny być przedstawiane na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych, która reprezentuje parlament w tej dziedzinie. Pan poseł Lenz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełTomaszLenz">Panie pośle, à propos dnia zgody i sympatycznej atmosfery, że oto doszło do porozumienia co do obsadzania placówek, chciałbym poprosić, żeby ustalić jakieś priorytety, gdy przyjdą państwo na debatę dotyczącą Kosowa. Przecież poseł Girzyński totalnie krytykował to, że Kosowo uznaliśmy jako jedno z ostatnich państw UE, natomiast pan poddaje krytyce to, że próbujemy nawiązywać stosunki dyplomatyczne. Trzeba się zdecydować, jakie jest wasze stanowisko w stosunku do Kosowa. Czy jest tak, że rząd podejmuje jakieś decyzje, a wy je będziecie krytykowali a priori? Po prostu dlatego, że rząd taką decyzję podjął. W ramach zgody, porozumienia co do obsadzania placówek warto byłoby poszukać consensusu, bo polityka zagraniczna nie powinna przekładać podziałów politycznych w polskim parlamencie na forum międzynarodowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo, panie pośle. Każdy chciałby odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełKarolKarski">Consensus najłatwiej osiąga się przez rozmowę. Gdy się nie rozmawia, to do żadnego consensusu dojść nie może.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełTomaszLenz">Musi pan to z panem Girzyńskim ustalić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełKarolKarski">Ale akurat myślę, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Rozumiem z wypowiedzi pana posła Lenza, że pan poseł chciałby zaproponować…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełKarolKarski">Porozumieliśmy się doskonale, niekoniecznie na tym forum. Nie chcę komentować wypowiedzi, której nie słyszałem, natomiast stanowisko Prawa i Sprawiedliwości było wielokrotnie przedstawiane. Mam własne, osobiste stanowisko w tym zakresie. W ubiegłym tygodniu byłem na wyborach w Macedonii, ale mogąc skorzystać z tej okazji, chciałem zobaczyć, jak wygląda sytuacja w Kosowie. W zasadzie tam nic się nie zmieniło. Czy za państwo może być uznane coś, co nie kontroluje swoich granic, gdzie obok przejść granicznych istnieją niekontrolowane by-passy, gdzie obce siły zbrojne z odbezpieczoną bronią wymuszają posłuszeństwo na miejscowej ludności? Bieżące jednostki…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Panie pośle, mam gorącą prośbę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełKarolKarski">Nie istniałaby żadna z nich, gdyby nie pomoc zewnętrzna. Po prostu Kosowo nie spełnia kryteriów państwowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Panie pośle, to są niezwykle interesujące uwagi. Pan poseł był tam niedawno, więc na pewno Komisja bardzo chętnie wysłucha pańskiej relacji i liczymy na pana udział w debacie. Natomiast ze względu na ważne punkty programu obrad, które w tej chwili trwają na sali sejmowej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełKarolKarski">Rozumiem, że ponieważ pan przewodniczący powiedział, że się ze mną zgadza w zakresie tej propozycji, to również zwróci się pan do ministra, aby np. o tydzień czy o dwa decyzję rządu przesunąć. Przecież Kosowo nie ucieknie. Natomiast lepiej rozmawiajmy tutaj niż za pośrednictwem mediów. Może minister nas przekona, że istnieją jakieś ważne powody, abyśmy ten drugi krok uczynili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Nie znam planów rządu w tym zakresie. Nie wiem o tym, o czym pan poseł mówił, tj. o przyszłotygodniowej decyzji rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełKarolKarski">Wiem to od dziennikarzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Zorientuję się u pana ministra bezpośrednio. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Nie widzę innych zgłoszeń. Dziękuję państwu serdecznie. Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół, oczywiście, będzie do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>