text_structure.xml 54.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Otwieram – jubileuszowe – setne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Chciałabym podziękować wszystkim państwu za pracę w Komisji. Serdecznie witam zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem ministrem Zdzisławem Gawlikiem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dzisiejsze posiedzenie – zgodnie z wczorajszym ustaleniem – ma charakter roboczy. Poprosiliśmy Ministra Skarbu Państwa o bieżącą informację na temat postępowania kompensacyjnego względem Stoczni Gdynia SA i Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o.o. Wczoraj odbyła się konferencja prasowa, na której inwestor przedstawił swoje zamiary dotyczące stoczni. Poprosiłem, aby minister przekazał informacje na ten temat. Kiedy zapadną konkretne decyzje dotyczące stoczni w Gdyni i Szczecinie, zwołamy posiedzenie Komisji z udziałem wszystkich stron, również strony społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra Zdzisława Gawlika o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, niedawno rozmawialiśmy o zaawansowaniu procesu kompensacyjnego prowadzonego wobec Stoczni Gdynia i Stoczni Szczecińskiej Nowa. Chciałbym poinformować, że 25 czerwca br. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał decyzję, w której nie wnosi zastrzeżeń do możliwości zakupu majątku stoczni przez inwestora z Kataru. Można zatem stwierdzić, że 25 czerwca br. zostały usunięte przeszkody, które uniemożliwiałyby nabycie składników majątkowych stoczni przez inwestora.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">30 stycznia br. firma Stichting Particulier Fonds Greenrights oraz zarządcy kompensacji osiągnęli porozumienie w sprawie terminu zapłaty za zakupione pakiety Stoczni Gdynia i Stoczni Szczecińskiej Nowa. Ustalono, że tym terminem będzie 21 lipca 2009 r. Majątek obu stoczni zostanie przekazany inwestorowi z tą datą. Wówczas nastąpi formalne przejęcie majątku przez nabywcę.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Wczoraj pojawiły się pierwsze – niewątpliwie lakoniczne – informacje w sposób jednoznaczny ujawniające inwestora i jego zamiary. Inwestorem jest Qinwest – w którym udziały posiadają dwa istotne banki z tamtego regionu. Równocześnie poinformowano o zamiarze kontynuowania w obu stoczniach produkcji stoczniowej oraz o formule organizacyjnej prowadzenia działalności.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Została powołana spółka Polskie Stocznie, której szefem został Jan Ruurd de Jonge. Pan de Jonge przygotowywał proces inwestowania inwestorów katarskich w obie stocznie oraz uczestniczył w rozmowach z przedstawicielami zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu i Ministerstwa Skarbu Państwa w sprawie przyszłości stoczni. Pan de Jonge poinformował, że spółka Polskie Stocznie utworzy dwa oddziały w Szczecinie i w Gdyni. Oddziałami będą kierować obecni członkowie zarządów stoczni: w przypadku Szczecina – pan Adamski, w przypadku Gdyni – pan Paszkowski. Natomiast spółka w Warszawie będzie zajmować się wszystkimi działalnościami nieprodukcyjnymi: księgowość, planowanie, administracja, sprzedaż i marketing. Działalność produkcyjna będzie lokowana na terenie stoczni.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Pan de Jonge zaznaczył, że realizacja określonej produkcji na określonym poziomie przez obie stocznie wymaga przeprowadzenia procesu ich rewitalizacji. Poinformował, że w stoczni w Gdyni inwestor zamierza budować duże statki, przede wszystkim do przewozu skroplonego gazu ziemnego, o ładowności 220 tys. ton. Głównym zadaniem stoczni w Szczecinie będzie budowa statków tzw. offshorowych. W tej produkcji Stocznia Szczecińska specjalizowała się. Pan de Jonge nawiązał wprost do ostatnich kontraktów realizowanych na rzecz holenderskiego armatora. Zastrzegł, że tereny, zwłaszcza Stoczni Szczecińskiej, będą wykorzystywane dla uruchamiania nowych rodzajów produkcji. W przypadku stoczni w Szczecinie nowym rodzajem produkcji będzie utylizacja statków wycofywanych z obrotu z uwagi na ich stan techniczny lub wymagania określone w Prawie morskim.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Jan Ruurd de Jonge poinformował, że proces zatrudniania pracowników rozpocznie się od 1 sierpnia 2009 r. W Stoczni Szczecińskiej inwestor zamierza zatrudnić ok. 3 tys. pracowników, w Stoczni Gdynia – 2 tys. Chciałbym zwrócić uwagę, że planowana przez inwestora skala zatrudnienia w zasadzie nie odbiega od skali, o której mówiła strona społeczna podczas dyskusji nad ustawą kompensacyjną. Przedstawiciele strony związkowej podawali te liczby wskazując, że gwarantują one rentowność stoczni.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Chciałbym przypomnieć, że transakcja zakupu jest gwarantowana przez Qatar Islamic Bank. Bank udzielił gwarancji w czerwcu br. Zatem wszystko wskazuje, że transakcja zostanie zrealizowana w przewidzianym terminie, a w konsekwencji zostanie zrealizowany plan restauracji stoczni.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Pojawia się pytanie, czy możemy stawiać inwestorowi większe wymagania. Proszę pamiętać o formule, w której realizowany jest proces prywatyzacyjny. Reguły, zgodnie z którymi powinna postępować strona polska – transparentność, przejrzystość, bezwarunkowość – muszą być dotrzymane, aby nie narazić na niebezpieczeństwo całego procesu. Niebezpieczeństwo polegałoby na tym, że pomoc publiczna, do której zwrotu stocznie zostały zobowiązane przez Komisję Europejską, byłaby przypisana do tego majątku. Dlatego, aby uniknąć tego niebezpieczeństwa, proces prywatyzacji musi mieć określony charakter i nie można – przynajmniej w sposób formalny – stawiać inwestorowi jakichkolwiek wymagań.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Przedstawiłem krótką informację. Od ostatniego spotkania upłynęło jednak niewiele czasu. Ale te informacje są istotne, ponieważ potwierdzają postęp w realizacji postępowania kompensacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan poseł Lucjan Karasiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełLucjanKarasiewicz">Z deklaracji inwestora wynika, że stocznie będą kontynuować produkcję wykorzystując pewną niszę rynkową, a także restrukturyzując majątek. Sądzę, że resort nie ma jeszcze informacji na temat szczegółowych planów restrukturyzacji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełLucjanKarasiewicz">Czy istnieje szansa, aby osoby, które pracują w stoczniach, niejako z dnia na dzień, bez okresów urlopowych, czy bezrobocia, mogły kontynuować pracę? Czy też muszą najpierw zarejestrować się w urzędzie pracy?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełLucjanKarasiewicz">Czy inwestor zadeklarował wielkości kwot, które chciałby zainwestować w stoczniach? Z doświadczeń wynika, że często padały bardzo duże kwoty, a późniejsza rzeczywistość znacznie odbiegała od deklaracji. Znane są też przypadki, kiedy inwestor nie deklarował żadnych kwot, a później zainwestował duże środki, jak np. w Hucie Częstochowa przejętej przez IFD, gdzie inwestor zaangażował duże nakłady w restrukturyzację.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełLucjanKarasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pani poseł Renata Zaremba, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełRenataZaremba">Informacja przedstawiona przez pana ministra jest cenna nie tylko dla Szczecina, dla również dla Pomorza.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełRenataZaremba">Prosiłabym o odpowiedź na dodatkowe pytania. Czy stoczniowcy, którzy odeszli uzyskując odprawy, będą zatrudniani? Czy nabór jest już prowadzony? Czy będą również zatrudniane osoby z zewnątrz, czyli spoza Szczecina? Rozumiem, że to zależy od specyfiki produkcji prowadzonej w stoczni.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełRenataZaremba">Jaki jest planowany termin uruchomienia produkcji? Czy jest już wyznaczony? Jakie kontrakty będą kontynuowane?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełRenataZaremba">Jaki będzie los nieukończonych statków w Stoczni Szczecińskiej? Chodzi m.in. o jednostkę 200-metrową. Czy ten kontrakt został przejęty?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełRenataZaremba">Jakie są przewidziane zmiany technologiczne infrastruktury technicznej w Stoczni Szczecińskiej? Pan minister wspomniał częściowo o nowych inwestycjach.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PosełRenataZaremba">Jaki będzie los Biura Projektowego, które działało przy stoczni? Co będzie z projektami, które nie zostały sprzedane w trybie przetargu? Czy mają szanse realizacji przez nowego inwestora?</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PosełRenataZaremba">W Stoczni Szczecińskiej zostały sprzedane rusztowania. Kupiła je zewnętrzna firma. Czy inwestor będzie korzystał z usług innych firm, które działają na terenie Szczecina? Czy będzie korzystał z tych rusztowań?</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PosełRenataZaremba">Czy jest przewidziane spotkanie ze stroną społeczną – związkami zawodowymi? Czy prowadzony jest nabór i rozmowy z pracownikami?</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PosełRenataZaremba">Czy można uzyskać dodatkowe informacje o inwestorze? Czy inwestor ma doświadczenie w branży? Czy też jest to dla niego nowa działalność?</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PosełRenataZaremba">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełAndrzejJaworski">Przed kilkoma tygodniami na zachodnim portalu gospodarczym pojawiła się opinia, że zakup stoczni w Gdyni i w Szczecinie jest związany z zakupem przez rząd polski gazu w Katarze. Proszę pana ministra o komentarz. Czy rzeczywiście była to w jakiś sposób transakcja wiązana? Czy ta sprawa była stawiana w trakcie negocjacji? Zwracam uwagę, że Qatar Islamic Bank udzielił gwarancji, gdy strona polska potwierdziła chęć zakupu dużej ilości gazu w Katarze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMarekSuski">Chciałbym zapytać o inną produkcję. Polegamy na informacjach prasowych. Najpierw prasa dowiedziała się o pewnych rzeczach, ale może to nie jest rzeczywista informacja. Niemniej jednak poza informacjami na temat produkcji statków pojawiły się też informacje o formach innej produkcji. Była też mowa o produkcji wojskowej. Jeżeli coś wiadomo na ten temat, to prosiłbym o informację.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełMarekSuski">Logiczne jest powiązanie tej transakcji z zakupem gazu. Czy inwestor ma plan, kto miałby być odbiorcą statków do przewozu gazu skroplonego? Jeżeli transakcja jest powiązana, my mamy sprowadzać gaz, w Polsce będą produkowane statki, a następnie za transport tymi statkami będziemy musieli słono płacić, to czy jest to rzeczywiście interes? Czy nie warto byłoby pomyśleć o innej strategii? Jeżeli transakcja jest przygotowywana pod transport gazu, to może któraś z polskich firm, np. PGNiG, mogłaby zainwestować w taką produkcję? Wydaje się, że może to być świetny interes – jeśli dojdzie do skutku – na którym znowu zarobią inni.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełMarekSuski">Pojawiła się również informacja – chyba nieprawdziwa – o produkcji trzech statków w ciągu roku. Uważam, że taki poziom produkcji jest niewystarczający, nie dałby firmie możliwości funkcjonowania.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełMarekSuski">Polegamy na informacjach prasowych. Na dzisiejszym posiedzeniu mamy możliwość potwierdzenia bądź zdementowania tych informacji. Zatem prosiłbym o informacje, jeśli są znane ministerstwu. Nie wiem, czy są znane. Nie wiem, czy nie usłyszymy, że to jest tajemnica handlowa.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełMarekSuski">Prosiłbym również o informację na temat wielkości zamierzonej produkcji. Mówi się, że w dwóch stoczniach będą produkowane statki. Ale ile statków, a ile tego ewentualnie innego sprzętu, być może zbrojeniowego?</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PosełMarekSuski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę, pan poseł Radosław Witkowski – nowy członek Komisji, serdecznie witam i gratuluję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełRadosławWitkowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełRadosławWitkowski">Panie ministrze, czy dobrze zrozumiałem, że 21 lipca br. nastąpi rozliczenie z inwestorem z Kataru? Czy ten termin jest zawity? Czy są możliwości prolongowania i rozliczenie może nastąpić później?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan przewodniczący Dawid Jackiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Chciałbym dowiedzieć się od pana ministra, jakie jest powiązanie czy zależność między firmą dotychczas wymienianą, czyli United International Trust, a firmą – niestety, nie potrafię podać jej nazwy – przedstawioną wczoraj przez pana ministra jako nabywca i inwestor, który zaprezentował swoje plany wobec nabytego majątku. Proszę o podanie zależności i powiązań między tymi spółkami.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie ministrze o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Pan poseł Karasiewicz pyta o szczegółowe plany. Zdajemy sobie sprawę, że plany, które zostały przedstawione, mają charakter ogólny i ramowy. Trudno byłoby dzisiaj wymagać od inwestora przedstawienia szczegółowych planów i uzależniać jakiekolwiek czynności od ich przedstawienia.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Założeniem projektu był podział stoczni i znalezienie inwestora, który byłby zainteresowany realizowaniem produkcji stoczniowej i ewentualnie wielkogabarytowej metalowej. Zarys planu, który przedstawił inwestor zastrzegając jednocześnie, iż tworzy portfel zamówień, świadczy o tym, że jest zainteresowany budową statków. Trudno oceniać w tym momencie, na jak dużą skalę. Nie możemy bowiem stawiać takiego wymagania. Realizujemy określony projekt.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Jeżeli chodzi o zatrudnienie pracowników, to chciałbym zwrócić uwagę, że, zgodnie z ustawą, stosunki pracy pracowników stoczni wygasły 31 maja 2009 r. Grupy pracowników –większa w Gdyni, mniejsza w Szczecinie – które pracowały w czerwcu zostały zatrudnione na czas określony do wykonania określonych zadań. Gros byłych pracowników stoczni przystąpiło do tzw. PZM, uczestniczą w szeregu szkoleń, które mają ich przygotować do wykonywania czynności przydatnych inwestorowi. Agencja Rozwoju Przemysłu pozostaje w bezpośrednim kontakcie z inwestorem i przygotowuje cykl szkoleń zgodny z oczekiwaniami inwestora, aby ludzie, którzy pracowali w stoczni, korzystając ze wszystkich uprawnień i uczestnicząc w programie zwolnień monitorowanych, mogli podjąć pracę 1 sierpnia czy 1 września br. Chodzi o grupę osób, którą inwestor będzie zainteresowany. Osoby, które zajmowały się produkcją stoczniową, zapewne znajdą zatrudnienie w nowopowstałych oddziałach stoczni.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Inwestor nie formułował wprost deklaracji inwestycyjnych. W dyskusji wskazywano przykłady, kiedy inwestorzy przystępując do realizacji projektu prywatyzacyjnego – w tym przypadku mamy do czynienia z projektem quasiprywatyzacyjnym, bo nie można mówić wprost o prywatyzacji – deklarowali określone zamierzenia inwestycyjne. Jeżeli państwo śledzicie prasę, to, być może, ktoś zauważył informację podaną przez jeden z dzienników, że inwestor, którego nazwa została dzisiaj wymieniona, był już w Polsce i złożył jednemu z ministrów ofertę prywatyzacyjną zawierającą cenę i zamierzenia inwestycyjne. Nie chcę ani zaprzeczać, ani potwierdzać tej informacji. Ale patrząc na skład osobowy inwestora, są to osoby z tego samego kręgu, uczestniczące kiedyś w rozmowach, których celem miał być zakup stoczni. Wówczas chodziło o trzy stocznie. Z jakiegoś powodu uznano wtedy, że ta oferta jest nieatrakcyjna. Z tamtej oferty wynikała skala zamierzonych inwestycji dla polskich stoczni. Dzisiaj jesteśmy w innej sytuacji. Realizujemy odmienną procedurę.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Odpowiadając na pytania pani poseł Zaremby, chciałbym wyjaśnić, że spółka dopiero powstała. Jeżeli chodzi o Gdynię, to wiem, że inwestor zatrudnił pewne osoby w spółkach zakupionych w trakcie postępowania kompensacyjnego. Jedną z nich, która zatrudnia pracowników w Gdyni, są Eurorusztowania.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Nie chciałbym wypowiadać się w kwestii terminów rozpoczęcia produkcji. W nieformalnych rozmowach inwestor mówił, że działania rewitalizacyjne nastąpią w okresie od 3 do 6 miesięcy od chwili przejęcia majątku. Oczekujemy, że do końca lipca zakończy się proces przejmowania majątku. Grupa pracowników przyjmowana od 1 sierpnia br. będzie zaangażowana w realizację projektów rewitalizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Określone pakiety, w skład których wchodziły projekty na budowę statków, nie zostały sprzedane zarówno w Szczecinie, jak i w Gdyni. Czas postępowania jest tak krótki, że nie jesteśmy w stanie przeprowadzić powtórnego postępowania kompensacyjnego. Te projekty wejdą w skład masy upadłości. Każdy zainteresowany może nabyć te pakiety. Pan prezes de Jonge zadeklarował, że jest zainteresowany kontynuowaniem produkcji, która była realizowana w Stoczni Szczecińskiej. Zatem wszystko wskazuje na to, że powinien być zainteresowany również projektami tam złożonymi. Ale trudno stwierdzić, czy podtrzyma swoje zainteresowanie.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Jeżeli chodzi o rusztowania, to ta kwestia wywołała pewne emocje, że przed sprzedażą części stoczni sprzedaje się rusztowania. Myślę, że kwestia – dość zużytych – rusztowań w Stoczni Szczecińskiej nie stanowi większego problemu. Inwestor albo wynajmie rusztowania, albo – uwzględniając jego zamierzenia – nabędzie tego rodzaju sprzęt.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Nie stronimy od spotkań ze stroną społeczną. Strona społeczna zwróciła się z prośbą do pana ministra Boniego o zorganizowanie spotkania. W krótkim czasie zorganizujemy spotkanie. Nie mamy powodów, aby nie uczestniczyć w tego typu spotkaniach. Pracownicy obu stoczni zaangażowali się w prace nad ich restrukturyzacją. Należy się im szacunek i rozmowa na temat przyszłości stoczni.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Pani poseł Zaremba pytała jeszcze o kontynuowanie rozpoczętej budowy statków. Statek 23 został przejęty w pakiecie przez Agencję Rozwoju Przemysłu. ARP będzie kontynuować budowę tej jednostki. Jeżeli uda się porozumieć z inwestorem, to budowa tego statku będzie kontynuowana w Szczecinie. Nie ma powodów do przeniesienia realizacji tego projektu poza Szczecin.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Odpowiadając panu posłowi Jaworskiemu, chciałbym zaznaczyć, że niewątpliwie następuje jakiś ciąg zdarzeń, ale nie dostrzegam żadnego związku między realizacją projektu dostarczania gazu skroplonego do Polski a omawianą transakcją. Proszę zauważyć, jak długo dyskutowaliśmy nad ustawą o budowie terminalu gazu skroplonego w Świnoujściu. Dopiero w maju ustawa została uchwalona. Wtedy można było podjąć następne czynności.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Chcieliśmy wcześniej przeprowadzić tę ustawę. Obawialiśmy się, że każdy dzień opóźnienia w przyjęciu tej ustawy spowoduje przesunięcie terminu podpisania kontraktu. Stąd chcieliśmy wskazać sztywną datę wejścia w życie tej ustawy. Zachęceni uwagami posłów, uznaliśmy racje, które również pojawiały się na tej sali, że należy uzależnić wejście w życie tej ustawy od podpisu złożonego przez prezydenta. Dlatego terminy wyznaczone również przez ustawę kompensacyjną zbiegły się w czasie.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Nie należy wiązać tych spraw. Są to zupełnie inne czynności. Trudno, żeby nie było relacji np. personalnych pomiędzy projektami, skoro – jak państwo zauważyli – gwarantem tej transakcji jest Qatar Islamic Bank, który również uczestniczy w istotny sposób w innym projekcie.</u>
          <u xml:id="u-16.13" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Odpowiadając na pytania pana posła Suskiego, chciałbym wyjaśnić, że pan prezes de Jonge na pewno mówił o możliwości produkcji sprzętu wojskowego. Nie posiadam jednak wiedzy na temat charakteru i zakresu tej produkcji.</u>
          <u xml:id="u-16.14" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Pan poseł pytał, czy 3 lub 4 statki to dużo. Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie. Nie uzurpuję sobie prawa do oceny. Ale, według ocen specjalistów, 4 statki o ładowności po 220 tys. ton każdy – to bardzo dużo, niektórzy mówią, że rewelacyjnie dużo. Skoro zakłada się, że 3 tys. osób ma produkować te statki, to zapewne to nie jest źle. Ale nie chciałbym spierać się z panem posłem w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-16.15" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Portfel nie jest zamknięty. Pan de Jonge mówił, że portfel jest przygotowany. Może być zbudowany w różny sposób. Nie chciałbym snuć zapowiedzi na temat tego, co jeszcze może znaleźć się w tym portfelu. Sądzę, że już niedługo może okazać się, że jest to portfel, z którego wszyscy możemy być zadowoleni.</u>
          <u xml:id="u-16.16" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Odpowiadając panu posłowi Witkowskiemu, chciałbym wyjaśnić, że nie mówimy o terminach zawitych. Trudno byłoby twierdzić, że termin 21 lipca jest zawity, po którym coś wygasa. Jak państwo wiedzą, łączą nas określone stosunki. Nie może być tak, aby 21 lipca br. coś wygasło. Oczywiście, naruszenie tej daty może spowodować jakieś skutki, zapewne negatywne dla kogoś. Wczoraj strony umówiły się, że 21 lipca br. jest terminem ostatecznym, w którym powinna być dokonana zapłata. Proszę pamiętać, że na tę transakcję i zapłatę ceny transakcji udzielił gwarancji Qatar Islamic Bank. Zatem poza deklaracją zapłaty przez inwestora zarządca kompensacji posiada określone gwarancje, z których może skorzystać.</u>
          <u xml:id="u-16.17" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Pan poseł Jackiewicz pytał, kto jest inwestorem. Stichting Particulier Fonds Greenrights była firmą zarządzającą i działającą na rzecz funduszu United International Trust. W naszym systemie członkiem zarządu może być tylko osoba fizyczna. W tamtym systemie te funkcje mogą realizować również jednostki organizacyjne. Właściwym inwestorem, na rzecz którego działa ów fundusz, jest Qinvest – największy fundusz inwestycyjny w Katarze, będący w 25% własnością Qatar Islamic Bank.</u>
          <u xml:id="u-16.18" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Zamknąłem dyskusję. Ale jeżeli ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie, to proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełMarekSuski">Chciałbym zapytać o wysokość inwestycji i środków, jakie rząd przeznaczył na stocznie i skalę środków, jakie teraz przeznaczy inwestor.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełMarekSuski">Z wypowiedzi pana ministra wynika, że naprawdę są to rozmowy z rządem Kataru. Jeżeli Qatar Islamic Bank gwarantuje obie operacje, to wiadomo, że jest to swego rodzaju transakcja – pan minister powiedział pakietowa, czy też wiązana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Nie mówiłem o transakcji pakietowej czy wiązanej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę uważać na słowa, bo można wyrządzić ogromną krzywdę stoczniom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełMarekSuski">Mówię to we własnym mieniu. Tak to osądzam, że jest to po prostu pakiet transakcyjny, tym bardziej, że bank z jednego państwa stoi za obiema inwestycjami. To nie jest nic złego. Proszę zrozumieć, nie krytykuję tego.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełMarekSuski">Mówię, że jest to nawet logiczne. My nie mamy gazu. Oni mają gaz. Będziemy od nich sprowadzać gaz. Nie było statków. Oni nie mieli stoczni. My już teraz nie mamy, bo będą to stocznie Kataru. Inwestor katarski wybuduje statki. Przywiezie wybudowanymi w Polsce statkami gaz. My zapłacimy za gaz i za transport. W gruncie rzeczy stocznie będą utrzymywane z pieniędzy zapłaconych za przewóz gazu do Polski. Bank Kataru – mam nadzieję – zrobił dobry interes.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PosełMarekSuski">Chciałbym, żeby inwestorzy robili z Polską dobre interesy. Choć z tego wynika, że można było ten interes zrobić w Polsce. Wtedy zysk z transportu i wliczona w cenę przewozu cena produkcji statków mogłyby krążyć w polskiej gospodarce. Ale nie byliśmy w stanie wymyślić takiego interesu w Polsce i znaleźć banku, który finansowałby to przedsięwzięcie. Udało się to gdzie indziej. Może to być powód, że będziemy mieli po części dywersyfikację gazu, co też jest korzystne.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PosełMarekSuski">Chciałbym jednak zapytać o skalę finansowania. Czy były już podjęte rozmowy na temat ceny gazu? Czy z powodu, że to będą nasze statki, będziemy płacić niższą cenę za transport? Czy też ta kwestia będzie rozstrzygana w późniejszym terminie? I naprawdę, będzie to świetny interes dla Kataru, a my za bezpieczeństwo energetyczne – wiadomo – musimy zapłacić, tym bardziej, że w Rosji już słychać, że, być może, niedługo będą kłopoty z dostawami błękitnego paliwa. Zatem myślę, że na początek warto byłoby zbudować więcej niż 4 statki w ciągu roku, bo, być może, gaz będzie nam potrzeby dużo szybciej niż flota będzie zbudowana.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PosełMarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytania?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę bardzo, pani poseł Renata Zaremba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełRenataZaremba">Panie pośle, czy to będą nasze statki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełMarekSuski">Nie wiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Zanim oddam głos ostatniemu mówcy, chciałbym zaapelować o odpowiedzialność za słowa. Rozmawiamy o przemyśle stoczniowym w bardzo konkretnej sytuacji, w końcowym etapie realizacji procesu kompensacji. Komisja Europejska zgodziła się na zaniechanie odzyskiwania pomocy publicznej pod pewnymi warunkami. Apeluję o wstrzymanie się od takiej gonitwy myśli, która czasami może tworzyć złe skojarzenia nie oparte na faktach.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Włodzimierz Karpiński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełWłodzimierzKarpiński">Nie będę zadawał pytań. Chciałbym podziękować panu ministrowi Gawlikowi i całemu zespołowi za wykonanie tytanicznej pracy pod bardzo dużą presją czasu i gwałtownych burz politycznych. Praca legislacyjna, w której uczestniczyliśmy, na tym etapie optymistycznie jeszcze się nie zamyka. Ale, używając nomenklatury wyścigowej, jest dzisiaj jakaś premia.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełWłodzimierzKarpiński">Z wielkim uznaniem chciałbym podziękować za tę pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Dawid Jackiewicz. I definitywnie zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Jest to chyba – jak powiedział pan przewodniczący – zwieńczenie prac nad prywatyzacją. Specustawa stoczniowa znalazła finał w postaci sprzedaży majątku stoczni.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Panie ministrze, chciałbym wyrazić zdecydowany żal i niedosyt, związany z tym, że jako opozycja nie widzieliśmy ze strony rządu, że strony pana przełożonego ministra Grada i z pana strony determinacji zmierzającej do uzyskania w Komisji Europejskiej lepszych warunków niż te, które zaoferowała nam w sposób bliski szantażowi pani komisarze Neelie Kroes. Uważam, że nie podjęliście państwo żadnych kroków, które mogłyby złagodzić restrykcyjne warunki oferowane przez panią komisarz. Nawet w korespondencji, którą udostępnił mi pan minister – nie mówię o osobistych spotkaniach i zaangażowaniu wysokich urzędników rządu – nie próbowaliście państwo wykorzystać specyficznej sytuacji kryzysu gospodarczego, która panuje dzisiaj w Europie i na świecie. Wiele państw europejskich pozwalało sobie na odstąpienie od regulacji powszechnie obowiązujących w Unii Europejskiej. W takiej sytuacji znalazła się Francja, Niemcy i kraje Beneluksu. W tych państwach płynęła pomoc publiczna do przedsiębiorstw zagrożonych upadłością i kryzysem.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Uważam, że lekką ręką poddano polskie stocznie. Finał jest taki, jaki jest. Mamy w tej chwili zatrudnienie dla kilku tysięcy osób. Ale to jest tak – podawałem już dziś ten przykład – jakby ktoś, komu zepsuł się samochód, zamiast go naprawiać sprzedawał go z 10-krotnie mniejszą wartością i cieszył się, że go sprzedał. Tymczasem można było go naprawić – lub przynajmniej spróbować naprawić – i jeszcze przez jakiś czas korzystać z tego majątku.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pani poseł Zaremba, ad vocem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełRenataZaremba">Po tej wypowiedzi chciałabym, aby pan poseł podzielił się z nami informacją, jakie działania podjął w tej sprawie, kiedy był ministrem. Wiem, że rząd prowadził negocjacje na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Jackiewicz, ad vocem. Kończymy dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czekałem na zakończenie dyskusji. Nie zabierałem głosu do czasu, kiedy nie usłyszałem wypowiedzi podsumowującej mojego kolegi, pana przewodniczącego Karpińskiego, który w sposób optymistyczny i laurkowy przedstawił działania pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Szanowna pani poseł, przedstawiam stanowisko opozycji w tej sprawie. Proszę je uszanować. Rozumiem, że państwo możecie być niezwykle zadowoleni z tych działań. My jesteśmy niezwykle krytyczni. Chwała Bogu, że przynajmniej część pracowników utrzymała pracę. To jedyny pozytyw, który dostrzegamy.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję. Pozostajemy przy swoich zdaniach.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pan poseł Suski doszukiwał się różnego rodzaju związków i relacji. Myślę, że pan poseł sięgnął głębiej w historię i na pewno wie – bo to jest również interesujące – kto był projektantem i budowniczym pierwszej stoczni w Katarze. To był Polak. Te relacje i sentymenty odegrały istotną rolę. Nigdy o tym nie mówiłem.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">W przeciwieństwie do wielu osób na tej sali, uważam, że ten projekt został zrealizowany dobrze na tyle, na ile pozwalały warunki miejsca i czasu.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Nie oczekiwałem gratulacji i podziękowań. Chciałbym podkreślić, że robiłem to, co każdy urzędnik powinien robić w tej sytuacji. Jestem urzędnikiem RP. Jest wiele bardzo trudnych projektów, które wymagają szybkiego podjęcia decyzji, aby zapobiec nieszczęściu. W przypadku stoczni znaleźliśmy się w określonej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Odpowiadając panu posłowi Jackiewiczowi, chciałbym podkreślić, że pan poseł zapewne pamięta, w jakiej sytuacji byliśmy we wrześniu 2008 r. Pamięta pan poseł o inwestorach, którzy wówczas pojawiali się. Wysoka Izba również akceptowała tę propozycję. Byliśmy zdeterminowani, aby dokończyć ten proces. Zakładaliśmy, że dokończenie tego projektu wymaga dołożenia inwestorom kwoty 1 mld 350 tys. zł. Takie były reguły, o czym powszechnie informowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Jeśli chodzi o wydatkowane środki, to z PZM pracownicy stoczni otrzymali 588 mln zł. Na dzień 5 czerwca br. Minister Skarbu Państwa wydatkował na postępowania, ogłoszenia kwotę 5,4 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Można powiedzieć, że to za mało i za tanio. Ale byliśmy w określonej sytuacji. Trzeba sprzedać majątek za tyle, ile ktoś w danym momencie jest gotów zapłacić. Czekanie nic nie dawało. Strona społeczna, która uczestniczyła w posiedzeniach na tej sali, informowała, że jednego dnia odcinano energię, drugiego – gaz, a w następnych – nawet już w trakcie postępowania – były wnioski o upadłość i komornik blokował konta. Czy w sytuacji, w jakiej znajdowały się stocznie, bylibyśmy w stanie zrobić cokolwiek? Czy nasz system prawa pozwala uchronić podmiot będący w zapaści finansowej? Nie znam takiego systemu prawa, który pozwoliłby nam zachowywać się w ten sposób.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Analizując wszystkie dokumenty, mam żal – jako obywatel – że zostały zmarnowane pieniądze, ponieważ decyzje o prywatyzacji stoczni nie zostały podjęte w momencie, w którym powinny być podjęte.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Przyjmuję krytykę. Widocznie, gdyby był ktoś lepszy, zrobiłby to lepiej. I mógłby uzdrowić stocznie przy bagażu zadłużenia, niebezpieczeństwie zwrotu pomocy publicznej. Szkoda, że przez tak długi okres wielu nie udało się tego zrobić.</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Nie ulega wątpliwości, że jako obywatele straciliśmy. Prasa informuje, jaką kwotę obecny inwestor chciał kiedyś zapłacić i jakie środki chciał zainwestować w stocznie. Nie byłoby zwolnień. Przejąłby stocznie z bagażem długów i z pracownikami. Nie wiem, czy dzisiaj pracowaliby w tej samej liczbie.</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Zapewne dzisiaj stocznia inaczej wyglądałaby, gdyby inwestor przejął ją przed 2,5 rokiem. Nie mówiliśmy dziś o tym, kiedy zacznie produkować statki, bo produkowałby je. Gdyby udało się wtedy to zrobić, to zapewne byłoby lepiej. Ale nie udało się. Należało zatem postępować tak, jak w obecnych warunkach było to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Dawid Jackiewicz, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Panie ministrze, proszę zauważyć, że nie podważam działań, które państwo podejmowali przez dwa lata swoich rządów. Natomiast uważam za zdecydowanie karygodne – to, do czego pan nie odniósł się – że nie podjęliście walki, aby Komisja Europejska złagodziła swoje stanowisko. Sądzę, że było ono nieuczciwe wobec strony polskiej. To jest sens mojej wcześniejszej wypowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Zakończyliśmy dyskusję. Wątek, który na końcu podniósł pan przewodniczący Jackiewicz, był przedmiotem obrad Komisji. Zatem, nie widzę sensu po raz kolejny wszczynania dyskusji na te tematy.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proponuję przyjęcie informacji przedstawionej przez pana ministra Gawlika. Kto z państwa jest za przyjęciem informacji? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się?</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę o przedstawienie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzKomisjiElżbietaPacholska">15 głosów za, brak przeciwnych, 6 wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Przed zamknięciem posiedzenia chciałbym zwrócić się do pana ministra – mam nadzieję, że obecny na wczorajszym posiedzeniu minister Żuk przekazał pytania – o odpowiedź na dwa pytania, które zostały zadane na wczorajszym posiedzeniu przez pana posła Andrzeja Jaworskiego i pana posła Dawida Jackiewicza, odnoszące się do zakresu zagadnień, którymi zajmuje się pan minister.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy pan minister otrzymał informację? Czy też mam poprosić panów posłów o przypomnienie tych pytań?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Jeżeli chodzi o wypłatę świadczeń dla Stoczni Gdańskiej i LGS, to jestem na bieżąco. W tym przypadku nic nie może mnie zaskoczyć, przynajmniej staram się, żeby mnie nie zaskoczyło.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Jeśli chodzi o projekt restrukturyzacji prowadzony w Stoczni Gdańskiej – podmiocie prywatnym – to, według informacji, które uzyskaliśmy od zarządu, ok. 250 osób zostanie zwolnionych. Gdyby zwolnienia przekroczyły tę liczbę, to z uwagi na zawarte z Ministrem Skarbu Państwa porozumienie w sprawie utrzymania zatrudnienia na poziomie 1900 osób, zostaną zatrudnione osoby do tego poziomu. Z naszych informacji wynika, że w gronie 250 osób zwolnionych będą pracownicy administracji i usług, czyli działalności pobocznej. Według oceny zarządu, w grupie pracowników produkcyjnych występują braki kadrowe. Zatem, w tym przypadku istnieją możliwości zatrudniania kolejnych osób. Zarząd Stoczni Gdańskiej ocenia, że proporcje między pracownikami w sferze produkcyjnej i administracyjnej uniemożliwiają realizację założeń planów restrukturyzacji przygotowanych przez Stocznię Gdańską i notyfikowanych przez Komisję Europejską.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Spółka deklaruje utrzymanie średniorocznego zatrudnienia na poziomie wynegocjowanym z Ministrem Skarbu Państwa. Nie wiemy o innych rozwiązaniach.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">LGS jest spółką zależną „Lotu”. Sytuacja spółki była dość trudna. Przez kilka ostatnich lat spółka odnotowywała stratę. W bieżącym roku zarząd „Lotu”, czyli właściciel LGS, zaproponował pracownikom LGS rewizję układu zbiorowego. Pracownicy nie zgodzili się na tę propozycję, co spowodowało, mimo straty kilkunastu milionów za 2008 r., konieczność wypłaty tzw. czternastej pensji dla wszystkich pracowników w łącznej kwocie 4 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Nie będę oceniał tego faktu. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że tego typu projekty były przez nas realizowane w tych trudnych czasach. Np. w Hucie Metali Nieżelaznych w Miasteczku Śląskim w styczniu, kiedy spółce groziła upadłość, pracownicy zgodzili się na wypowiedzenie układu zbiorowego i, z uwagi na trudną sytuację na tym rynku, zgodzili się na zwolnienie – chyba – 250 pracowników. Projekt restrukturyzacji jest realizowany.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">LGS stanął przed takim samym problemem. Ale strona społeczna uznała, że obowiązkiem „Lotu” jest dopłacanie do swojej spółki zależnej. Skutki upadłości są daleko idące. Nie zajmujemy się konkretnie tą sytuacją, zatem, nie chciałbym omawiać szczegółowo tej sprawy. Wiem, że syndyk masy upadłości zwolnił chyba już 1 tys. osób z LGS. Wypowiedzenia kończą się na koniec lipca br.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Na pewno źle się stało, że spółka upadła. Niedobrze stało się, że nie udało się osiągnąć porozumienia, które dawałoby szansę na odzyskanie rentowności przez spółkę. Działania restrukturyzacyjne muszą być podejmowane zarówno w odniesieniu do spółki matki, jak i spółek córek. Przypomnę, że te działania dotknęły nie tylko LGS, ale także Centralwings.</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Zarząd „Lotu” podjął starania, aby działalność handlingowa była dalej prowadzona przez „Lot” czy jego spółki zależne. Ta działalność jest przejmowana przez spółkę „Lot Service”, która obecnie jest na etapie rejestracji i uzyskiwania zezwoleń ULC na możliwość prowadzenia działalności, która dotychczas była prowadzona przez LGS. Oczywiście, gdyby syndyk masy upadłości LGS zachowywał się nieco inaczej, to, być może, proces restrukturyzacji tej spółki i przechodzenia większości pracowników – bo nie może być mowy o wszystkich pracownikach – do „Lot Service” byłby bardziej płynny, bez takich komplikacji. Spółka „Lot Service” zatrudnia 200 osób. Zamierza w krótkim czasie zatrudnić 1 tys. osób.</u>
          <u xml:id="u-40.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Zostanie przeprowadzona restrukturyzacja pewnej działalności, konieczna z punktu widzenia „Lotu”. Można to było zrobić inaczej. Pewne zachowania strony społecznej uniemożliwiły realizację tego celu. W przekonaniu Ministra Skarbu Państwa, ratowanie „Lotu” wymaga podejmowania działań tego rodzaju.</u>
          <u xml:id="u-40.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełAndrzejJaworski">W dniu wczorajszym zadałem koledze pana ministra – panu ministrowi Żukowi nieco inne pytanie. Nawiązując do wypowiedzi pana ministra, chciałbym podkreślić, że Stocznia Gdańsk jest sprywatyzowana zgodnie z definicją Komisji Europejskiej. Natomiast Skarb Państwa posiada pakiet akcji, które nominalnie warte są ok. 70 mln zł. Jest to majątek, który należy mieć na uwadze. Te akcje są w dyspozycji Agencji Rozwoju Przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PosełAndrzejJaworski">W dniu dzisiejszym zarząd Stoczni Gdańskiej poinformował załogę, że w porozumieniu ze stroną rządową w najbliższym czasie zostanie zwolnionych 412 pracowników. Jest to dużo większa liczba niż wymieniona przez pana ministra. Odpowiedni dokument został dzisiaj przekazany stronie związkowej. W dyskusji ze związkowcami pan premier deklarował, że kiedy dojdzie do zwolnień grupowych, zwalniani pracownicy otrzymają podobne rekompensaty, jak stoczniowcy z Gdyni i Szczecina. Czy Ministerstwo Skarbu Państwa przygotowuje nowelizację ustawy lub inny sposób rozwiązania problemu, aby osoby, które w najbliższym czasie będą podlegały zwolnieniom grupowym, otrzymały takie odprawy, jakie deklarował pan premier Tusk?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Ten wątek był poruszany na posiedzeniach Komisji. Ale pan poseł Jaworski jako nowy członek Komisji ma prawo nie wiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Problem, który poruszył pan poseł, jest z pewnością złożony. Trudno jednak twierdzić, żeby inwestor prywatny, który ma przewagę w Stoczni Gdańskiej, mimo udziału Skarbu Państwa, podejmował działania w porozumieniu z Ministrem Skarbu Państwa. Byłoby to dużą przesadą. Nie wiem, kto z kim porozumiewa się co do liczby pracowników, którzy powinni być zwolnieni.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Nie chcę oceniać tego, co się stało. Wszyscy wiedzieli, że Stocznia Gdańska ma problem z pomocą publiczną. Nie chcę podawać wielkości tej pomocy, aby nie zarzucano mi, że podaję nieprawdziwe liczby. Tą sprawą zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Niech on podaje konkretne liczby.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">W moim przekonaniu, gdy nie był rozstrzygnięty problem pomocy publicznej, to działania prywatyzacyjne niekoniecznie powinny być prowadzone w taki sposób. Rozumiem, że pewne działania można podejmować po uporządkowaniu innych.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">W tym przypadku pojawił się inwestor, który stwierdził, że coś mu obiecano. Następnie pojawia się w Komisji Europejskiej i dowiaduje się o pewnych zdarzeniach, które podobno nigdy nie powinny mieć miejsca. Zastaliśmy taką sytuację w Stoczni Gdańskiej. Zważywszy na potrzebę ratowania stoczni, przez wzgląd na stronę społeczną, podjęliśmy rozmowy z inwestorem w celu wspomagania go w przygotowaniu planu restrukturyzacji, który byłby do zaakceptowania przez Komisję Europejską. Równocześnie – aby Stocznia Gdańska, której, zdaniem inwestora, kiedyś coś nieformalnie obiecano, mogła uzyskać rentowność – Minister Skarbu Państwa zgodził się na wniesienie – w różnej formie – pomocy w wysokości 150 mln zł. W zamian za to, że wykonał pewien gest wobec Stoczni Gdańskiej i dzięki temu na pewien moment uzyskał władztwo nad spółką, które pozwoliło mu w sposób obligatoryjny kreować stosunki między Skarbem Państwa a stocznią, uzyskał zgodę spółki na utrzymanie zatrudnienia na pewnym poziomie i gwarancję produkcji na pewnym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Ktoś może powiedzieć, że 1900 osób to mało, że powinno być 5 tys. Proszę zauważyć, że negocjowaliśmy z podmiotem prywatnym, który uzyskał określoną przewagę dzięki temu, że prywatyzacja nastąpiła przed uzgodnieniem pewnych kwestii. Można zastanawiać się, czy nie była to prywatyzacja z wadą. Inwestor tak to dzisiaj nazywa. Nie chcemy do tego wracać. Podjęliśmy decyzję o dokapitalizowaniu, uzyskując w zamian gwarancje, o których wspomniałem wyżej. Niejednokrotnie pojawia się informacja o dalej idących gwarancjach ze strony inwestora. Jeżeli były takie gwarancje, to mają one pierwszeństwo przed jakimikolwiek ustaleniami poczynionymi w grudniu 2008 r.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Nie czuję się upoważniony do dokonywania wykładni wypowiedzi pana premiera w czasie spotkania w stoczni. Dysponuję stenogramem wypowiedzi pana premiera Tuska. Pan premier mówił, że stoczniowcy z Gdańska nie będą w gorszej sytuacji niż stoczniowcy z Gdyni i Szczecina, ale tylko wtedy, gdy Komisja Europejska nie zatwierdzi planu restrukturyzacji i Stocznia Gdańska upadnie. Oba warunki nie wystąpiły. Nie przygotowujemy nowelizacji ustawy kompensacyjnej. Jest to firma prywatna działająca zgodnie z określonymi regułami. I tak powinna funkcjonować. Przypadek Stoczni Gdynia i Stoczni Szczecińskiej Nowa ma charakter incydentalny. Mówiliśmy o tym. Restytucja tych stoczni wymagała przygotowania takiej ustawy i przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Sytuacja stoczniowców z Gdyni i Szczecina nie jest tożsama z sytuacją stoczniowców z Gdańska. Mamy do czynienia z zupełnie inną sytuacją. Pan premier Tusk mówił o tym. Wynika to wyraźnie ze stenogramu.</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzisławGawlik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>