text_structure.xml 18.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam serdecznie wszystkich zaproszonych gości, witam pana Jacka Najdera podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witam panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Porządek obrad naszego dzisiejszego posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Nowej Zelandii w sprawie Programu Zwiedzaj i Pracuj (Working Holiday Scheme), podpisanej w Warszawie dnia 9 maja 2008 r. (druk nr 2241). Pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę projektu, pytania posłów, odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę o ogólnych zasadach projektu. Chciałbym poprosić pana ministra Jacka Najdera o przedstawienie projektu i jego uzasadnienie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Szanowny panie przewodniczący, szanowna pani przewodnicząca, szanowne panie i panowie posłowie! W imieniu Ministra Spraw Zagranicznych mam przyjemność przedstawić państwu uzasadnienie omawianego dzisiaj rządowego projektu ustawy. Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Nowej Zelandii w sprawie Programu Zwiedzaj i Pracuj (Working Holiday Scheme) została podpisana w dniu 9 maja 2008 r. w Warszawie. Głównym celem zawarcia powyższej umowy jest wprowadzenie ułatwień w zakresie przepływu osób zamierzających odwiedzić drugie państwo w celach turystycznych. Umowa umożliwia łączenie pobytu wypoczynkowego, pogłębienia znajomości języka i kultury drugiego państwa z możliwością podejmowania pracy zarobkowej mającej charakter dodatkowy w stosunku do głównego – turystycznego celu pobytu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Osoby uprawnione do udziału w Programie Zwiedzaj i Pracuj muszą spełnić określone warunki. Są to: turystyczny cel pobytu, wiek od 18 do 30 lat w dniu złożenia wniosku, posiadanie biletu powrotnego lub środków finansowych wystarczających na jego zakup, posiadanie środków finansowych wystarczających na pokrycie kosztów utrzymania, ubezpieczenie na wypadek choroby i leczenia szpitalnego na okres pobytu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Opracowane obecnie porozumienie wykonawcze między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Nowej Zelandii do niniejszej umowy określi limit wiz wydawanych obywatelom drugiej strony w ramach umowy. Będzie to 100 wiz po jednej i po drugiej stronie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Skutki wejścia umowy w życie mają głównie wymiar społeczny – wpłynie ona na pogłębienie wiedzy o polskiej kulturze i społeczeństwie przez młodych obywateli Nowej Zelandii, a także przybliży kulturę i styl życia Nowozelandczyków uczestnikom Programu z Polski. Biorąc pod uwagę zakładany limit wiz, czyli 100, wydaje się, że wejście w życie Umowy nie będzie miało wpływu na sytuację na polskim rynku pracy. W zakresie skutków gospodarczych i politycznych zawarcie przedmiotowej Umowy powinno przyczynić się do promocji Rzeczypospolitej Polskiej w Nowej Zelandii, a w szczególności wpłynąć w przyszłości na rozszerzenie współpracy między Polską a Nową Zelandią – głownie w zakresie wymiany kulturalnej i gospodarczej. Wejście umowy z życie nie spowoduje skutków finansowych dla podmiotów sektora finansów publicznych ani dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Art. 5 Umowy wprowadza możliwość uzyskania przez obywatela innego kraju wizy pobytowej wykraczającej poza określony w ustawie o cudzoziemcach z dnia 13 czerwca 2003 r. okres 3 miesięcy. Umowa wprowadza postanowienia odbiegające od postanowień ustawowych i dlatego strona rządowa zaproponowała taki tryb. Związanie Rzeczypospolitej Polskiej jej postanowieniami musi nastąpić w drodze ratyfikacji Umowy przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Szanowny panie przewodniczący, szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. W imieniu Ministra Spraw Zagranicznych wnoszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Nowej Zelandii w sprawie Programu Zwiedzaj i Pracuj (Working Holiday Scheme), podpisanej w Warszawie w dniu 9 maja 2009 r. Na tym kończę odczytywanie zwyczajowej fiszki, którą zawsze otrzymuję i pozwolę sobie na własny, krótki komentarz. To jest ustawa, do której mam szczególne przekonanie. Jest to projekt, który Nowa Zelandia zaproponowała nam w roku 2006, teraz mamy rok 2009. Już 3 lata poświęciliśmy na procedowanie tego projektu. Rząd Nowej Zelandii stwarza polskim obywatelom warunki do tego, aby mogli tam pojechać, uczyć się, pracować, doskonalić język. To, że dzisiaj jesteśmy z państwem w Parlamencie jest szansą na to, żebyśmy w końcu umożliwili naszym młodym obywatelom wyjazdy do Nowej Zelandii w celu doskonalenia języka i poznawania innej kultury. Uważam, że jest to bardzo ważne. Jestem bardzo zadowolony, że w końcu możemy tę sprawę doprowadzić do finału.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Jeszcze jedna rzecz – nie jesteśmy pierwszym, nie jesteśmy drugim, nie jesteśmy nawet dziesiątym państwem, które zwiąże się podobną umową z Nową Zelandią. Podobne umowy Nowa Zelandia zawarła już z ponad 20 krajami i obszarami, wśród nich są m.in.: Hongkong, Republika Czeska i Słowenia. To jest sprawdzony mechanizm. Wiemy, że w Czechach i w Słowenii Program Zwiedzaj i Pracuj cieszy się dużym powodzeniem, bardzo wiele osób chce z niego skorzystać. Zakładamy, że również w Polsce, jeśli Wysoka Izba podejmie pozytywną decyzję, będzie to duży sukces. Tyle z naszej strony, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Dziękuję serdecznie. Czy pan dyrektor Konrad Zabłocki z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej chciałby coś dodać? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejKonradZabłocki">Dziękuję bardzo. Pan minister w tak wyczerpujący sposób wyjaśnił wszystkie zagadnienia związane z pracą nad Umową i samym celem Umowy, że nie pozostaje mi nic więcej do dodania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Dziękuję serdecznie. Zapraszam panie posłanki i panów posłów do zadawania pytań. Proszę bardzo, pan przewodniczący Stanisław Szwed.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławSzwed">Mam pytanie – z naszego uzasadnienia nie wynika, ile osób z tego skorzystało czy może skorzystać. Jest określony globalny limit osób odnoszący się do wszystkich państw, które podpisały to porozumienie. Na ile Polska może liczyć z tej puli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Dziękuję. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Panie przewodniczący, zaczynamy od limitu 100 osób, po to, aby przekonać się, jak ten Program będzie funkcjonować. Wiemy jednakże, że na przykład Czesi też zaczynali z rocznym limitem 100 osób mogących skorzystać z Programu, ale wraz z bardzo szybko rosnącym zainteresowanie wystąpili do strony nowozelandzkiej o to, aby ten limit zwiększyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Proszę bardzo, pani przewodnicząca Bańkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAnnaBańkowska">Dziękuję bardzo. Zastanawiam się dlaczego strona polska potrzebowała aż 3 lat, żeby tę umowę przedstawić do ratyfikacji. Ponad rok już minął od momentu podpisania tej umowy. Dlaczego trwało to tak długo? W moim przekonaniu jest to umowa, która przez stronę polską powinna być dobrze przyjęta, nie ponosimy w związku z jej obowiązywaniem ryzyka.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełAnnaBańkowska">Kolejne pytanie – ile razy przez te 3 lata nasi przedstawiciele musieli wyjeżdżać do Nowej Zelandii, żeby sprawdzić solidność zaproponowanych rozwiązań oraz warunki i wyczuć czy partner będzie je respektował. Ile razy państwo musieliście tam bywać i w jakim składzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Spieszę z odpowiedzią. Zacząłem od takiej osobistej nuty, ponieważ pamiętam, kiedy strona nowozelandzka wystąpiła z tym projektem. Pamiętam argumentację, jaką wtedy wysuwano i to, że zwracano uwagę na to, że po wejściu do Unii Europejskiej z Polski wyjechało blisko 2 mln osób, co spowodowało dramatycznie szybki drenaż polskiego rynku pracy. Uznano wtedy, że otworzenie kolejnej możliwości wyjazdu polskich obywateli zagranicę w celu podejmowania pracy stworzyłoby zagrożenie dla rodzimego rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Odpowiadając na drugie pytanie pani poseł – nikt ani razu nie pojechał do Nowej Zelandii w tej sprawie. Stroną inicjującą byli Nowozelandczycy, to ambasada Nowej Zelandii przedkładała projekty. My mamy w Nowej Zelandii naszą placówkę, która mogła dokonać wszystkich niezbędnych weryfikacji, o których mówiła pani poseł. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Proszę, jeszcze pani poseł Bańkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAnnaBańkowska">Muszę powiedzieć, że zaskakuje mnie ta odpowiedź, bo to wygląda tak, że dla ludzi, którzy wcześniej zapoznawali się z tym projektem, 100 osób mogłoby wywrócić sytuację na polskim rynku pracy. Nowa Zelandia proponowała nam otworzyć się na liczniejszą grupę obywateli, a rząd już w tym momencie powiedział: „stop, eksperyment może dotyczyć tylko 100 osób”? Boje się, że jak dalej będziemy się w to zagłębiać, to entuzjazm z nas wyparuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Jestem przekonany, że nie wyparuje, dlatego że ta Umowa broni się sama, jest na tyle racjonalna i przekonywująca. Jestem osobą, która tylko przedstawiła uzasadnienie, natomiast resortem, który de facto negocjował warunki, było Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Szczegółami dotyczącymi samego procedowania nad ustawą i jej zawartością zajmowali się koledzy z tego resortu. Ministerstwo Spraw Zagranicznych było depozytariuszem projektu. Powtarzam raz jeszcze – taka jest intencja strony nowozelandzkiej, zaczynamy od 100 osób. Sprawdzimy, w jaki sposób to funkcjonuje, a potem być może zastanowimy się nad możliwością zwiększenia tego limitu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Są jeszcze dwa zgłoszenia. Pan poseł Kaźmierczak, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanKaźmierczak">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo. Mam dosyć praktyczne pytanie do przedstawicieli strony rządowej – czy macie państwo pomysł na to, kto będzie operatorem tego programu po stronie polskiej? Podpisanie umowy oznacza stworzenie pewnej ramy, ale trzeba stworzyć mechanizm, który wyłoni na początek te 100 osób.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełJanKaźmierczak">Przysłuchiwałem się dyskusji pani przewodniczącej Bańkowskiej z panem ministrem i chciałbym powiedzieć, że przez zupełny przypadek posiadam praktyczną wiedzę o tym Programie. Moje młodsze dziecko było w tym roku na kursie językowym w Nowej Zelandii i zetknęło się z dużą grupą młodych ludzi z krajów, o których wspomniał pan minister. Opinia tych młodych ludzi o Programie była entuzjastyczna.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełJanKaźmierczak">Chciałem jeszcze odnieść się do tego fragmentu dyskusji dotyczącego zagrożenia rodzimego rynku pracy. Oczywiście, istnieją dwojakiego rodzaju naturalne filtry. Pierwszym filtrem jest odległość, drugim filtrem jest rodzaj beneficjentów tego Programu. To nie jest program skierowany do naszych obywateli oblegających urzędy pracy, tylko do specyficznej kategorii młodych ludzi. Ci młodzi ludzie na pewno nie będą narzekać. Obawiam się, że będzie raczej natłok chętnych niż ich niedobór. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Pan minister Jacek Najder, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Jest to umowa, którą proponuje kraj bardzo praktyczny, pragmatyczny, zrodzony z kultury anglosaskiej i w związku z tym nie tworzy żadnego instrumentarium dodatkowego, które ten Program miałoby obsługiwać. Jedyne instrumentarium to ambasada Nowej Zelandii, na której stronie internetowej są zamieszczone wszystkie niezbędne wnioski. Każdy chętny musi je wypełnić, złożyć aplikację, przedstawić odpowiednie dokumenty. Zostało to sprowadzone do absolutnie najprostszej formy komunikacji między osobą zainteresowaną a placówką państwa przyjmującego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Dziękuję. Pan poseł Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełAndrzejGałażewski">Dziękuję. Nie chciałbym, żebyśmy stąd wyszli z złudnymi wrażeniami. Pani poseł Bańkowska powiedziała, że rząd troszeczkę dziwnie się zachowywał, ale rządy mają to do siebie, że się zmieniają. Pan minister podał datę, kiedy strona nowozelandzka wystąpiła z tą inicjatywą – to był rok 2006, także tutaj pewna ciągłość nie obowiązuje. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Dlatego podkreśliłem tę datę. Dziękuję, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Dziękuję serdecznie. Nie ma innych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Zamykam debatę i stwierdzam, że zakończyliśmy pierwsze czytanie projektu.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Przystępujemy do jego rozpatrzenia. Czy pan minister chciałby jeszcze coś dodać? Nie. Czy Biuro Legislacyjne chciałoby zgłosić uwagi? Też nie. Zwracam uwagę, że otrzymali państwo opinię Biura Analiz Sejmowych opracowaną przez panią Justynę Łacny. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie. Dokument jest przed nami. Czy ktoś ma uwagi do tytułu? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Przechodzimy do art. 1. Czy są uwagi do art. 1? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Czy są uwagi do art. 2? Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorElżbietaStrzępek">Chciałam tylko zwrócić uwagę na pomyłkę, której dopuściła się osoba pisząca ten tekst na komputerze. W tekście czytamy: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dnia od dnia ogłoszenia”. Powinno być „14 dni”, literka „a” jest niepotrzebna. To jest jedynie techniczna uwaga, nie jest ani merytoryczna ani redakcyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Rozumiem, że to nie wpływa na możliwość przyjęcia tego projektu. Biuro Legislacyjnie słusznie zwraca uwagę na tę literówkę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 2241 bez poprawek? 47 głosów za. Kto jest przeciw? Nikt. Kto się wstrzymał? Nikt. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Czy pan poseł Kaźmierczak, który ma doświadczenia nowozelandzkie zgadza się zostać posłem sprawozdawcą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJanKaźmierczak">Z przyjemnością, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Dziękuję. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Nikt nie jest przeciwko, pan poseł się zgodził. Stwierdzam, że wybraliśmy na posła sprawozdawcę pana posła Jana Kaźmierczaka. Przechodzimy do spraw bieżących. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Informuję, że porządek obrad dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany. Dziękuję państwu serdecznie. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>