text_structure.xml 7.77 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Korei, podpisanej w Warszawie dnia 25 lutego 2009 r. (druk nr 1998). Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Proszę przedstawiciela rządu o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Chciałbym przedstawić Umowę o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Korei, podpisaną w Warszawie 25 lutego 2009 r. W części merytorycznej moją wypowiedź uzupełni Minister Pracy i Polityki Społecznej. Pragnę zwrócić uwagę Komisji na fakt, że proces ratyfikacji przebiega dosyć sprawnie. Umowa została podpisana w roku bieżącym. Uzupełnia sieć podobnych porozumień, jakie Polska zawarła z wieloma krajami świata. Jest to związane z faktem przemieszczania się pracowników, zarówno w związku z inwestycjami podejmowanymi przez Republikę Korei w Polsce, jak i wyjazdami polskich pracowników w świat, którzy docierają do Republiki Korei.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Umowa w pełni odpowiada tego typu umowom zawartym z innymi krajami, a także międzynarodowym standardom w dziedzinie zabezpieczenia społecznego. Opiera się na czterech podstawowych zasadach konotacji systemów ubezpieczenia społecznego, czyli swobodnego transferu świadczeń, równego traktowania, jedności stosowanego ustawodawstwa i sumowania okresów ubezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Wejście w życie umowy wyeliminuje kolizje ustawodawstw, umożliwi uwzględnienie okresów ubezpieczenia przebytych w Republice Korei dla potrzeb ustalenia prawa i wysokości polskich świadczeń emerytalnych i rentowych, zapewni transfer świadczeń osobom uprawnionym zamieszkałym na terytorium drugiego państwa, działając w obie strony, także w odniesieniu do podobnych ustaleń, które będą dokonywane w stosunku do pracowników przebywających w Polsce, którzy powrócą do Republiki Korei.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Wejście w życie umowy nie wywoła bieżących skutków finansowych dla budżetu państwa, a w szczególności nie wywoła żadnych skutków dla finansów jednostek samorządu terytorialnego, z uwagi na nieobjęcie zakresem przedmiotowym umowy świadczeń finansowych z budżetu państwa. Przypomnę, że mówimy o systemie, w którym świadczenia wypłacane są ze składek płaconych wcześniej przez podmioty będące pracobiorcami. Wejście w życie umowy nie pociągnie za sobą konieczności dokonywania zmian w polskim ustawodawstwie wewnętrznym. Uzupełnieniem głównej umowy będzie porozumienie administracyjne, które zawarto równocześnie z podpisaniem umowy w Warszawie, w dniu 25 lutego br. Porozumienie zawiera szczegóły techniczne dotyczące realizacji wykonania umowy i zacznie obowiązywać w momencie wejścia w życie samej umowy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Ponieważ umowa dotyczy kwestii określonych w art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP, konieczne jest dokonanie ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAnnaBańkowska">Ilu osób dotyczy ta umowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy są inne uwagi lub pytania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Proszę o udzielenie odpowiedzi panią minister Chłoń-Domińczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejAgnieszkaChłońDomińczak">Nie mamy szczegółowych danych. Od strony koreańskiej uzyskaliśmy informację, że w 2005 r. na terenie naszego kraju przebywało 516 emigrantów koreańskich, w tym 137 pracowników delegowanych. To jest umowa, która nie będzie miała obecnie dużej skali, jednak jest ważna ze względów gospodarczych. Korea jest dosyć dużym inwestorem w Polsce i posiadanie umowy dwustronnej ułatwia proces inwestycyjny, co ma szereg korzyści dla naszego kraju, chociażby związanych z tworzeniem nowych miejsc pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Nie możemy się dziwić wątpliwościom pani przewodniczącej Bańkowskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę, zatem zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Proponuję rozpatrywanie kolejnych jednostek redakcyjnych. Nie słyszę sprzeciwu wobec tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy do tytułu ustawy są uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że Komisje przyjęły tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy są uwagi do art. 1? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy są uwagi do art. 2? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie ma uwag, zatem stwierdzam przyjęcie art. 2.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem projektu ustawy? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie przyjęły projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Po konsultacji z przewodniczącym Komisji Spraw Zagranicznych proponuję, aby sprawozdawcą Komisji w tej sprawie był pan poseł Witold Kochan. Czy są inne propozycje? Czy jest sprzeciw wobec zamiaru powierzenia funkcji sprawozdawcy panu posłowi Kochanowi? Nie słyszę, zatem pan poseł Kochan jednomyślnie został wybrany na sprawozdawcę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy w sprawach różnych ktoś chce zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>