text_structure.xml 27 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. W programie posiedzenia jest tylko jeden punkt, nieco historyczny, rozpatrzenie – zgodnie z wymogiem ustawy – przedstawionego przez prezesa Rady Ministrów dokumentu „Sprawozdanie roczne z realizacji Krajowego Planu Działań na rzecz Zatrudnienia na 2007 rok (druk nr 791)”. Sprawę tę kilkakrotnie odkładaliśmy, głównie ze względu na inne, pilne projekty i dokumenty wymagające rozpatrzenia przez Komisję. Jednak zgodnie z wymogiem ustawowym mamy obowiązek rozpatrzyć takie sprawozdanie. I to dzisiaj czynimy. Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi bądź zastrzeżenia do porządku posiedzenia? Nie słyszę. Przyjmuję, że Komisja zaakceptowała porządek posiedzenia. Przystępujemy do jego realizacji. Bardzo proszę pana ministra o wprowadzenie do dyskusji nad tym dokumentem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, rzeczywiście, tak jak pan przewodniczący stwierdził, dotykamy materiału już dość odległego, mianowicie sprawozdania, jak był realizowany Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia w 2007 roku. Jest to sprawozdanie roczne i stanowi wykonanie przez ministra właściwego do spraw pracy postanowień związanych z przepisami i ustawami dotyczącymi promocji zatrudnienia w instytucjach rynku pracy. Aby nie przedłużać mojego wystąpienia, poproszę, aby sprawozdanie, będące podsumowaniem działalności poprzedniej ekipy, przedstawiła pani naczelnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Proszę oczywiście tylko o najważniejsze, najbardziej charakterystyczne konkluzje, bo nie byłoby dzisiaj ani celowe, ani uzasadnione szczegółowe analizowanie tego dokumentu. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#NaczelnikwydziałuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejBarbaraKuta">Proszę państwa, KPDZ 2007 przyjął sześć priorytetów, które miały następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#NaczelnikwydziałuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejBarbaraKuta">1) Rozwój przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#NaczelnikwydziałuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejBarbaraKuta">2) Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#NaczelnikwydziałuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejBarbaraKuta">3) Aktywizacja osób bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym – te trzy priorytety w szczególności miały przyczynić się do wzrostu zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#NaczelnikwydziałuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejBarbaraKuta">4) Doskonalenie dialogu i partnerstwa społecznego – ten priorytet w sposób oczywisty odgrywał znaczącą rolę w kształtowaniu stosunków na rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#NaczelnikwydziałuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejBarbaraKuta">5) Tworzenie zasad efektywnej polityki migracyjnej – wypływało z przewidzianego w owym czasie problemu, jakim okazał się wzrost migracji zarobkowej za granicę.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#NaczelnikwydziałuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejBarbaraKuta">6) Doskonalenie instytucjonalnej obsługi rynku pracy – miało odgrywać istotną rolę w zwiększeniu jakości i efektywności funkcjonowania instytucji rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#NaczelnikwydziałuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejBarbaraKuta">Należy zaznaczyć, że zarówno cele, jak i priorytety KPDZ 2007 odpowiadały na zalecenia Komisji Europejskiej, formułowane wobec polskiego rynku pracy, o bardziej zdecydowane działanie na rzecz zwiększania zatrudnienia i zmniejszania dysproporcji regionalnych, jak również rozszerzenia i zwiększenia efektywności aktywnych polityk rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#NaczelnikwydziałuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejBarbaraKuta">Z podsumowania wyników zebranych od podmiotów, które zgłosiły zadania do Krajowego Planu Działania na rzecz Zatrudnienia w 2007 r., wynika, że zakładane cele, mierzone wskaźnikiem zatrudnienia i stopą bezrobocia, zostały w pełni zrealizowane. Wskaźnik zatrudnienia ogółem dla ludności w wieku 15–64 lata w IV kwartale 2007 r. planowany na 57% wzrósł do 58,1%, czyli o 1,1 punktu procentowego więcej niż zaplanowano, a stopa bezrobocia planowana w IV kwartale 2007 r. na 11% zmniejszyła się do 8,5%, czyli o 2,5 punktu procentowego więcej niż planowano. W efekcie realizowanej polityki – w owym czasie było ożywienie gospodarcze – w powiązaniu z realizacją Krajowego Planu Działania na rzecz Zatrudnienia w 2007 r. zaobserwowano istotną poprawę sytuacji na rynku pracy w 2007 r. Ilustracją są takie fakty, jak wzrost liczby pracujących o 627 tys. osób, wzrost wskaźnika zatrudnienia ogółem dla ludności w wieku 15–64 lata o 2,4 punktu procentowego, wzrost wskaźnika zatrudnienia kobiet w wieku 15–64 lata, wzrost wskaźnika zatrudnienia ogółem dla ludności w wieku starszym, czyli 55–64 lata, oraz zmniejszenie poziomu bezrobocia o 627 tys. osób, co skutkowało zmniejszeniem stopy bezrobocia o 3,7%, a stopy bezrobocia kobiet o 4,3%.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#NaczelnikwydziałuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejBarbaraKuta">Pewną ilustracją skuteczności wpływu Krajowego Planu Działania na rzecz Zatrudnienia w 2007 r., bo oczywiście nie możemy zakładać, że to był jedyny czynnik, który przyczynił się do poprawy sytuacji na rynku pracy, jest porównanie celów ilościowych strategii lizbońskiej w zakresie zatrudnienia w zestawieniu z sytuacją w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Jak wiadomo, krajowe plany na rzecz zatrudnienia pełnią również taką rolę, że stanowią uszczegółowienie krajowego programu reform na rzecz realizacji strategii lizbońskiej na lata 2005–2008. Nie będę cytowała danych, ale jeżeli będą państwo zainteresowani, to służymy kopią takiego zestawienia. Generalnie podstawowych celów ilościowych strategii lizbońskiej na rok 2010 Polska nie osiągnęła, ale to samo można powiedzieć o innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Niemniej Polska w ostatnich latach zbliżyła się do założonych celów, w szczególności jeśli idzie o zatrudnienie kobiet, efektywny wiek emerytalny, udział długotrwale bezrobotnych korzystających z aktywnych instrumentów rynku pracy. Są również takie cele, które Polska osiągnęła. Jest to udział 22-latków z wykształceniem średnim wśród młodzieży i wskaźnik przedwczesnego opuszczania systemu edukacji.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#NaczelnikwydziałuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejBarbaraKuta">Jeśli te podstawowe informacje wystarczą, to na nich poprzestanę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Kluzik-Rostkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJoannaKluzikRostkowska">Tak naprawdę powinniśmy się na chwilę zamienić z panem ministrem miejscami, ponieważ mówimy o czasie, kiedy jeszcze pracowałam w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJoannaKluzikRostkowska">Mam nadzieję, że podane przez panią naczelnik liczby przekonają wszystkich niedowiarków, którzy podważają kwestię, jaką wypowiadam w reklamówce, że stworzyliśmy ponad milion nowych miejsc pracy, skoro w samym 2007 r. powstało ich ponad 600 tys. W oczywisty sposób sytuacja gospodarcza Polski była wtedy lepsza, bo i sytuacja ogólna lepiej wyglądała. Teraz przed nami czasy coraz trudniejsze i najbardziej mnie interesuje, czy wnioski wymienione w tym dokumencie, zostały uwzględnione, czy nie. Czy na przykład inaczej zorganizowano szkolenia, inaczej spojrzano na przygotowanie do rynku pracy. Moje pytanie jest zatem takie, czy państwo wyciągnęli z tego jakieś wnioski, czy coś się w tej sferze wydarzyło w roku 2008 i jak będą państwo przeciwdziałać temu, co było naprawdę bardzo trudne w momencie, kiedy zaczynałam pracę w ministerstwie, czyli w listopadzie 2005 r. Wtedy 40% młodych ludzi po ukończeniu edukacji nie miało żadnej szansy na znalezienie w Polsce pracy. Teraz znów, mimo że wskaźnik osób ze średnim wykształceniem jest coraz lepszy, możemy stanąć przed tym kłopotem, biorąc pod uwagę fakt, że bezrobocie będzie rosnąć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Pani przewodnicząca Izabela Mrzygłocka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełIzabelaMrzygłocka">Dziękuję bardzo. Właściwie nie wiem, czy powinnam kierować pytania do pana ministra Dudy czy do pani minister Kluzik-Rostkowskiej, bo chciałam się zająć tym, czego nie zrealizowano. Przy każdym rozpatrywaniu takiego sprawozdania czytamy, że cele zostały nieosiągnięte w wielu dziedzinach, ale właściwie nie wiadomo dlaczego, bo nie ma żadnego wyjaśnienia, ewentualnie jest tylko odesłanie do lat następnych. I tak na stronie 8 sprawozdania czytamy: „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Planowano: zwiększenie liczby zakładanych przedsiębiorstw oraz osób podejmujących samozatrudnienie. Uzyskano: ze względów prawno-organizacyjnych realizację zadania przesunięto na 2008 r.”. Pytam – dlaczego? Dlaczego nie uzyskano tego, co zaplanowano? Jakie to były względy prawno-organizacyjne? Na stronie 13: „Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie. Planowano: zwiększenie poziomu zatrudnienia oraz aktywności zawodowej na poziomie regionalnym. Uzyskano: na obecnym etapie nie ma możliwości wskazania efektów ilościowych realizacji zadania”. Na stronie 15: „Rozwój usługi: pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy świadczonej przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy oraz inne instytucje i organizacje” czytamy, że „uzyskano: raport końcowy z przeprowadzonego badania, który zobrazował aktualną sytuację dotyczącą zakresu i poziomu jakości świadczenia usługi – pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy oraz skutki wprowadzonych w latach 2004–2005 zmian prawnych”. Czy to w ogóle nam się przyda? Na stronie 22: „Analiza sytuacji absolwentów szkół wyższych na rynku pracy. Planowano: zmodyfikowanie listy kierunków studiów i dostosowanie oferty edukacyjnej szkół wyższych do potrzeb rynku pracy. Uzyskano: zadanie nie było realizowane. Realizację zadania przesunięto na 2008 r. w związku z brakiem decyzji o przyznaniu środków na jego wykonanie”. Dlaczego? Środków było dużo w roku 2007. Na stronie 25: „Wzmocnienie zdolności osób zagrożonych wykluczeniem społecznym do powrotu na rynek pracy”. Co innego założono, co innego osiągnięto. Dlaczego? Mówimy cały czas o roku 2007. Nie chodzi o podsumowanie wszystkiego, mówię tylko o tym, co było zakładane. Na stronie 28: „Kursy na prawo jazdy kategorii C lub C+E dla bezrobotnych zamierzających podjąć pracę w transporcie drogowym. Planowano: zmniejszenie bezrobocia wśród najbardziej na nie narażonej grupy osób nie posiadających zawodu lub z wykształceniem zasadniczym zawodowym, aktywizację osób długotrwale bezrobotnych. Uzyskano: zadanie nie było realizowane”. I jeszcze strona 29: „Promocja zatrudnienia osób niepełnosprawnych w administracji publicznej. Planowano: wzrost zatrudnienia osób niepełnosprawnych w administracji publicznej. Uzyskano: (...) wzrost zainteresowania”.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełIzabelaMrzygłocka">Właściwie nie wiem, do kogo mam kierować pytania, ale prosiłabym o odpowiedź, co się stało, że tyle działań, które miały być realizowane i właściwie nie było żadnych przeszkód, żeby to zrobić, pozostało w sferze planów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Proszę bardzo, pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Panie przewodniczący, pani poseł, nie mam najmniejszych wątpliwości, do kogo należy kierować pytania. W Polsce jest ciągłość władzy i gdy my byliśmy w ministerstwie, odpowiadaliśmy na pytania dotyczące programu działań poprzedniego rządu. Obecny minister pracy dysponuje właściwymi departamentami, w których w 90 procentach są nadal ci sami urzędnicy, którzy przygotowywali te materiały i te uzasadnienia, co do których zgłaszała pani wątpliwości. Tak że pan minister Duda, jako reprezentujący obecnego Ministra Pracy, jest osobą właściwą. A jeżeli sam merytorycznie za to nie odpowiada, to są dyrektorzy departamentów i urzędnicy, którzy potrafią powiedzieć, dlaczego jest takie uzasadnienie, dlaczego został przyjęty taki plan i dlaczego jest taka odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełElżbietaRafalska">Na każdym dokumencie tego typu, który przyjmujemy do wiadomości, mamy się uczyć, co zrobić, żeby następny krajowy program był w większym stopniu realizowany. Bo tak naprawdę są one czasami takim składem życzeń, nie zawsze możliwych w stu procentach do spełnienia. Czyli mieścimy w krajowym programie to wszystko, co chcielibyśmy zrobić, ale z góry wiemy, że jest niemożliwe, aby to w całości zrealizować. Możemy powiedzieć, że gdybyśmy my mieli pisać wyjaśnienia do tego, dlaczego tak się stało, to może nie byłyby one jednozdaniowe.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełElżbietaRafalska">Chcę też zwrócić uwagę, że wprawdzie Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia jest prezentowany przez Ministra Pracy, ale realizują go wszystkie resorty. Niektóre pytania należałoby skierować np. do Ministra Edukacji i tak dalej. Czyli działania innych resortów składają się na ten wysiłek, który dzisiaj jest prezentowany.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełElżbietaRafalska">Jak możemy z niego skorzystać? Poza tym, że silimy się na złośliwość, że rządzący zamieniają się w opozycjonistów, można wyciągnąć wnioski z tego dokumentu, jak mówiła pani poseł Kluzik, i nie powielać błędów w następnym roku, a następnie przygotowywać takie projekty krajowych programów, które dawałaby szansę realizacji, żeby w mniejszym stopniu były życzeniowe a w większym realistyczne.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełElżbietaRafalska">Kończąc, myślę, że nie ma tu innej strony do odpowiedzi niż pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji? Proszę bardzo, pan Waldemar Andzel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWaldemarAndzel">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, szanowni państwo. Uważam, że bardzo dużo zrobiono w 2007 r., o czym świadczą wyniki zapisane w tym dokumencie, i naprawdę jest się czym pochwalić. Mam pytania związane rubryką „Struktura podstawowych grup wydatków w Funduszu Pracy w 2007 r.” w rozdziale IV. Wśród aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu wymieniono stypendia i prace społecznie użyteczne, przy których widnieje informacja, że zostały wykonane w 84,4% oraz w 83,3%. Potrafię to sobie wytłumaczyć, ale chciałbym usłyszeć ze strony ministerstwa uzasadnienie, bo wszystkie pozostałe działania wykonano powyżej 90%. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Kto jeszcze z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Bardzo proszę, pani poseł Janowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełZdzisławaJanowska">Zauważyłam, że bardzo dokładnie prześledzono ewentualne niedociągnięcia, ale w kilku kwestiach polemizowałabym z ich naświetleniem. Tam, gdzie pani poseł Mrzygłocka była uprzejma zauważyć, że czegoś nie zrobiono, to akurat jest dowód na to, że zadanie wykonano z nawiązką. Ta nawiązka dotyczy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Na stronie 25 czytamy, że „planowano: aktywną pomoc dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, poszerzenie sieci instytucji wsparcia, nowe centra integracji społecznej w liczbie 20, kluby integracji w liczbie 100”. A uzyskano: 55 centrów integracji społecznej i ponad 300 klubów integracji. Nawiązka jest więc absolutna. Nie będę analizowała wszystkich przytoczonych przez panią poseł niedociągnięć, ale zatrzymam się jeszcze nad jednym. Są sytuacje, na które nie ma się wpływu i na pewno pan minister Duda, kiedy będziemy rozliczać go za ubiegły rok, powie tak samo. – tak było w przypadku absolwentów szkół wyższych na rynku pracy. Chciano zmodyfikować listę kierunków studiów, ale nie można było tego zrealizować, bo nie podjęto decyzji o przyznaniu środków i zadanie przesunięto na 2008 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Pan przewodniczący Szwed, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełStanisławSzwed">Dziękuję, panie przewodniczący. Myślę, że każdy rząd by się cieszył, gdyby miał taki materiał do przedstawienia. Ten dokument pokazuje, że osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki na rynku pracy. Wystarczy zajrzeć do załącznika nr 1, gdzie widać, jak się kształtował spadek bezrobocia, zwiększony wskaźnik zatrudnienia w poszczególnych grupach wiekowych; przykładów jest więcej. To jest dobry materiał, nawet jeśli czasami z niego wynika, że coś nie zostało zrealizowane. Nie ma co toczyć sporu, bo te dane same się bronią.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełStanisławSzwed">Chciałbym zadać jedno pytanie. Mnie najbardziej interesuje rozdział „Wnioski i rekomendacje”, bo to jest najistotniejsza część raportu, można z niej korzystać na przyszłość. Chodzi mi o 23. punkt „Rozwój i doskonalenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych”. Czy jest jakiś postęp w tej sprawie, bo wiem, że na każdej Komisji, na której zajmowaliśmy się tym problemem, wynikała sprawa, że do tej pory nie mamy analizy monitoringu, które zawody w danej chwili są potrzebne. To oczywiście wiąże się z resortem edukacji, ale to przecież jest ważny temat. Czy pani naczelnik mogłaby udzielić informacji na ten temat? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Pani przewodnicząca Katarzyna Mrzygłocka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełIzabelaMrzygłocka">Chcę powiedzieć, że dobrze odczytałam informacje, jeśli chodzi o wzmacnianie zdolności osób wykluczonych zagrożeniem społecznym. Powiedziałam, co zaplanowano. Ale nie jest powiedziane, co uzyskano, tylko, co funkcjonuje na terenie kraju. Wiemy więc, że w 2007 r. działa 55 centrów integracji społecznej, ale nie wiemy, ile powstało. A zaplanowano powstanie nowych centrów i powstanie nowych klubów integracji, pani poseł, i na ten temat nie jest nic napisane. W związku z tym proszę mówić prawdę, a nie twierdzić, że coś przeinaczam. Ja dokładnie odczytałam tekst tego sprawozdania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę. Proszę zatem pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">Dziękuję. Rozmawiamy o roku 2007, roku dobrym. Nie chcę wchodzić w polemikę polityczną, bo to nie jest odpowiednie miejsce. Można pytać, czy gdyby rządził ktoś inny, to efekty byłyby lepsze czy gorsze, dzisiaj jednak pokazaliśmy, że były sukcesy. Ale są też obszary, na których, jak to bywa, nie udało się zrealizować zaplanowanych rzeczy. Pani poseł Mrzygłocka enumeratywnie wymieniła te zadania. Naszym zdaniem tylko trzy budzą zastrzeżenia. To były kursy na prawo jazdy dla bezrobotnych, zamierzających podjąć pracę w transporcie drogowym. Tego zadania z różnych względów rzeczywiście nie podjęto, bo zawiniły tu między innymi powiatowe urzędy pracy. Drugie niewykonane zadanie – to analiza sytuacji absolwentów szkół wyższych na rynku pracy. Realizacja projektu została przesunięta, gdyż zabrakło decyzji o przyznaniu środków finansowych na jego wykonanie, o czym mówiła pani poseł. I trzecie zadanie, które nie było realizowane, to upowszechnienie promocji na temat zlecania organizacjom pozarządowym zadań przez publiczne służby zatrudnienia. Było to związane z nowelizacją ustawy o działalności instytucji pożytku publicznego i wolontariacie, która została przesunięta w czasie. Pozostałe zadania – jak wynika z analizy – albo zostały zrealizowane całkowicie, albo nie w pełnym wymiarze, ale jednak były realizowane.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">Oczywiście, że pani poseł Rafalska ma rację, mówiąc o pewnej kontynuacji. Uczciwie trzeba ocenić, że to jest dobry materiał z punktu widzenia dobrej koniunktury. Pani minister Kluzik-Rostkowska powiedziała, że i koniunktura gospodarcza, i społeczna była sprzyjająca. To się przejawiało w aktywności, w dużym wzroście. Dziś jest sytuacja nieco odwrotna.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">Odnosząc się do kwestii poruszanych w dyskusji i do przedstawianych sugestii. Oczywiście, że bierzemy je pod uwagę, no bo trudno nagle oderwać się od czegoś, co było realizowane. Wyciągamy wnioski i próbujemy w tym trudnym czasie wykorzystać dobre praktyki, doświadczenia i osiągnięcia, które były wówczas udziałem rządzących i które są konsumowane również w obecnym czasie.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">Jak powszechnie dzisiaj wiadomo, problemem nie jest sam monitoring, tylko diagnoza i prognozowanie. Pytanie dotyczące zatrudniania osób niepełnosprawnych w administracji publicznej jest pytaniem odwiecznym, bo ciągle się z nim zderzamy i ciągle konkludujemy, że wskaźnik zatrudnienia osób z niepełnosprawnością jest stosunkowo niski czy bardzo niski w porównaniu ze średnią europejską. Chciałbym przypomnieć, że dosyć zdecydowane działania w tym zakresie podjęto w tamtym roku, między innymi nie ma już możliwości wpisywania lekką ręką tzw. kwoty sankcyjnej, którą się następnego dnia przelewało, szczególnie z podmiotów administracji publicznej do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, uważając, że problem jest załatwiony. Dzisiaj te sumy są wpisane w budżet płacowy i to już jest pewne utrudnienie, bo kiedy nagle trzeba wydzielić określoną kwotę i przelać, to bardziej boli i wymusza się większą wrażliwość. To jest efekt nie z 2007 r., ale jednak wynikający z niezrealizowania zapowiedzi. Ten problem dotyka nas również dzisiaj, bo zatrudnienie jest zdecydowanie za niskie. Nie wspomnę o Poczcie Polskiej, gdyż teraz diagnozujemy, czy oni tylko mają płacić, czy płacą, jakie są wpływy z ZUS itd.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Szweda. Oczywiście, że kontynuujemy te badania. Są określone materiały, ukazujące sytuację w zawodach deficytowych i nadwyżki w pierwszym półroczu 2008 r., zwracamy na to uwagę, jeśli idzie o działalność departamentu rynku pracy. Oczywiście sprezentujemy panu ten materiał. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Pani przewodnicząca Kluzik-Rostkowska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJoannaKluzikRostkowska">Chcę podziękować panu ministrowi za rzeczową ocenę tego raportu, za to niepolityczne spojrzenie. Mam nadzieję, że wszyscy jednakowo uważamy, że nie jest tak, iż przed nami był ugór, a po nas będzie potop. Każdemu rządowi życzę, i temu również, żeby mógł mieć tak dobrze pokazujące pracę raporty. Oczywiście, czas jest trudniejszy. W roku 2008, kiedy bezrobocie szło jeszcze w dół, należało się skupić na tej grupie bezrobotnych, która była zdecydowanie najtrudniejsza, czyli tych osobach, którym nie wystarczało zaproponować pracę, żeby mogły ją podjąć. To była najtrudniejsza grupa bezrobotnych. Mam przeświadczenie, że w 2008 roku można było sprawdzić, gdzie są źle działające instytucje, które instrumenty rynku pracy są niedobrze zorganizowane, mało wydolne. Mam nadzieję, że wnioski wyciągnięte z tamtego dobrego czasu będą służyć teraz w czasach ciężkich, że obecny rząd i następne będą robić wszystko, abyśmy my wszyscy mogli się z tego cieszyć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy dyskusję. Zgodnie z procedurą powinniśmy teraz w drodze głosowania przyjąć informację. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu informacji z druku nr 791? Sprzeciwu nie widzę. A zatem stwierdzam, że Komisja zaakceptowała sprawozdanie roczne z realizacji Krajowego Planu Działań na rzecz Zatrudnienia w 2007 r. Proponuję, by sprawozdawcą Komisji była pani poseł Iwona Guzowska. Pani poseł wyraża zgodę. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie widzę. A zatem Komisja zatwierdziła panią poseł Iwonę Guzowską jako sprawozdawcę Komisji w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>