text_structure.xml
34 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Otwieram posiedzenie Komisji pierwsze w nowym, 2011 roku i życzę wszystkim wielu szczęśliwym dni.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Witam panie i panów posłów, jak też naszych gości: pana ministra Tadeusza Zająca, Głównego Inspektora Pracy, wraz ze współpracownikami, reprezentantów Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej – pana Andrzeja Muszela oraz panią Małgorzatę Podgórską, głównych specjalistów w Departamencie Prawa Pracy, pana Marka Trosińskiego, wicedyrektora Departamentu Pracy, Polityki Społecznej i Zdrowia w Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Czy do porządku obrad mają państwo uwagi? Nie widzę zgłoszeń, a więc rozumiem, że został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Proszę Głównego Inspektora Pracy o przedstawienie programu działania Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2011. Materiał pt. „Program działania Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2011. Harmonogram realizacji zadań kontrolnych i prewencyjnych” otrzymaliśmy w postaci pisemnej. Pana ministra proszę więc o wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Dziękuję. W imieniu własnym i pracowników naszego urzędu życzę państwu dobrego, szczęśliwego i bezpiecznego roku.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Mam zaszczyt przedstawić program działania Państwowej Inspekcji Pracy, na który składają się zadania prewencyjno-kontrolne drugiego etapu działań długofalowych oraz plan pracy na rok 2011. W programie tym uwzględniono m.in. uwagi i zalecenia komisji sejmowych, zwłaszcza Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, Rady Ochrony Pracy, a także propozycje zgłoszone przez związki zawodowe i organizacje pracodawców, ministerstwa i urzędy centralne, organy nadzoru i kontroli warunków pracy oraz instytucje naukowo-badawcze. Otrzymaliśmy łącznie 144 propozycje tematów i wnikliwie przeanalizowaliśmy je.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Założyliśmy, że w roku 2011 Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadzi ok. 88 tys. kontroli, z czego 13 proc. przeznaczymy na zadania koordynowane centralnie, realizowane według jednolitych zasad, co umożliwi zebranie i porównanie danych potrzebnych do programowania działań Inspekcji. Przynajmniej 30 proc. ogółu kontroli poświęcimy na badanie skarg pracowniczych, tyle samo na realizację zadań ustawowych. Na zadania własne okręgowe inspektoraty pracy będą zatem mogły przeznaczyć ok. jednej czwartej ogółu kontroli.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Działania prewencyjne skierujemy w roku 2011 do ponad 100 tys. podmiotów: pracodawców, przedsiębiorców, rolników indywidualnych, pracowników młodocianych, studentów i uczniów, przedstawicieli organizacji pracodawców, związków zawodowych, organów samorządu terytorialnego i innych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Poprawa stanu bezpieczeństwa pracy, wyrażająca się przede wszystkim obniżeniem wskaźnika wypadków przy pracy, oraz poprawa stanu praworządności w stosunkach pracy stanowią przesłankę działań PIP w roku 2011. Cele te będziemy realizować zwłaszcza poprzez: efektywne wykonywanie zadań prewencyjno-kontrolnych przewidzianych w harmonogramie centralnym, właściwy dobór i realizację zadań własnych wynikających ze specyfiki lokalnej i potrzeb w sferze ochrony pracy na terenie województwa, optymalne wykorzystanie środków prawnych podczas kontroli rutynowych, konsekwentne rekontrole u pracodawców naruszających prawo i nie podejmujących działań naprawczych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Realizując drugi etap zadań długofalowych na lata 2010 – 2012, skoncentrujemy się na poprawie bezpieczeństwa pracy w dziedzinach gospodarki i zakładach o największym nasileniu zagrożeń zawodowych. Działania te obejmą szczególnie budownictwo, jedną z najbardziej wypadkogennych sekcji gospodarki. W roku 2011 planujemy: kontrole prac budowlanych i rozbiórkowych, kontrole związane z budową i remontami dróg, kontrole inwestycji w związku z EURO 2012, kampanię informacyjno-prewencyjną w budownictwie. Kontrolowane będą głównie małe przedsiębiorstwa, w których stwierdzamy największą skalę nieprawidłowości. Równolegle jednak inspektoraty okręgowe będą monitorowały bardzo duże inwestycje, w których mogą wystąpić istotne zagrożenia życia bądź zdrowia pracowników. Kontynuowana będzie kampania informacyjno-prewencyjna „Bezpieczeństwo pracy w budownictwie – upadki, poślizgnięcia”.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">W programie działań długofalowych ujęliśmy też zadania kontrolno-prewencyjne dotyczące transportu drogowego, czyli kontrole czasu prowadzenia, przerw i czasu odpoczynku kierowców, a także kampanię prewencyjną – czas pracy a wypadki drogowe.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Wspólnie z Inspekcją Transportu Drogowego, policją, strażą graniczną, służbą celną uczestniczymy w realizacji krajowej strategii kontroli przepisów w zakresie czasu pracy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców. Zdania zawarte w tej strategii mają na celu widoczną poprawę warunków pracy i bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dodam, że przedstawiony w harmonogramie szczegółowy plan naszych działań ma charakter otwarty, a ostateczną wersję zapisów strategii zatwierdzić musi Rada Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Celem wspomnianej kampanii prewencyjnej jest ograniczenie wypadków komunikacyjnych związanych z naruszaniem przepisów o czasie pracy, a także uświadomienie pracodawcom prawnych i ekonomicznych konsekwencji tych wypadków.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">W długofalowym programie działania uwzględniliśmy również wzmożony nadzór nad zakładami charakteryzującymi się największym nasileniem zagrożeń, nadzór polegający m.in. na zwiększonej częstotliwości wizyt inspektora pracy w zakładzie.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Szanowni państwo. Koordynowane centralnie ze względu na dużą wagę zagadnień będą też niektóre działania nadzorczo-prewencyjne planu rocznego. Należą do nich m.in. kontrole publicznych i niepublicznych placówek ochrony zdrowia w związku z licznymi skargami na naruszenia przepisów prawa pracy, napływającymi do PIP.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Przestrzeganie przepisów o czasie pracy będzie w roku 2011 przedmiotem kontroli inspektorów pracy w zakładach różnych branż. Stosowanie w praktyce ww. regulacji stwarza nadal wiele wątpliwości interpretacyjnych w pracodawców.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Zaplanowaliśmy także kontrole czasu pracy kierowców wykonujących przewozy regularne do 50 km. Przy doborze zakładów do kontroli weźmiemy pod uwagę wyniki naszych inspekcji, jak też informacje zawarte w skargach pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">W ramach tematu dotyczącego zarządzania bezpieczeństwem pracy w zakładach, w których występuje duże nasilenie wypadków przy pracy, inspektorzy ocenią m.in. przestrzeganie przez pracodawców przepisów z obszaru oceny ryzyka zawodowego.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Równolegle będziemy realizować program prewencyjny adresowany zwłaszcza do pracodawców będących właścicielami małych firm, w których zdarzyły się wypadki. Z satysfakcją pragnę podkreślić, iż przedsiębiorstwa będą typowane do tego programu na postawie informacji z baz danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, udostępnionych nam na mocy porozumienia podpisanego w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">W zakładach różnych branż skontrolujemy te stanowiska pracy, na których występują atmosfery wybuchowe. Inspektorzy sprawdzą pod tym kątem m.in. stacje paliw płynnych i autogazu oraz zakłady produkujące wyroby z włókien poliestrowo-szklanych.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Kontynuując działania rozpoczęte w roku 2010, skontrolujemy bazy paliw płynnych i bazy surowcowe ropy naftowej, które według kryteriów Dyrektywy Seveso II są zakładami o zwiększonym ryzyku albo zakładami o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Przeprowadzimy ponadto kontrole amoniakalnych instalacji chłodniczych w firmach nie spełniających wprawdzie kryteriów wspomnianej dyrektywy, ale również stwarzających zagrożenie powstania awarii.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Działalność prewencyjno-edukacyjna Państwowej Inspekcji Pracy to przede wszystkim kapanie i programy kształtujące kulturę pracy, wydawnictwa, upowszechnianie wiedzy z zakresu ochrony pracy, z udziałem partnerów społecznych, placówek naukowo-badawczych, mediów.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">W 2011 roku zrealizujemy program informacyjno-prewencyjny pn. „Stres w miejscu pracy i inne czynniki psychospołeczne związane z pracą w korporacjach, w tym w bankach”.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Na szerszą niż dotychczas skalę rozwiniemy działania edukacyjne w ramach programu „Kultura bezpieczeństwa”, adresowanego do młodzieży szkolenie i akademickiej.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Kontynuowane będą przedsięwzięcia edukacyjne pod hasłem „Ochrona pracy w rolnictwie indywidualnym” z udziałem sygnatariuszy porozumienia z Państwową Inspekcją Pracy.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Do mikroprzedsiębiorstw zatrudniających nie więcej niż 9 osób skierujemy popularny program prewencyjny „Zdobądź dyplom Państwowej Inspekcji Pracy”, który ma ułatwiać pracodawcom dostosowanie zakładu do obowiązujących przepisów bhp.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Przeprowadzimy także kampanię informacyjną „Poznaj swoje prawa w pracy”, której założeniem jest dotarcie do grupy co najmniej 50 proc. osób zatrudnionych w gospodarce narodowej na podstawie umowy o pracę, czyli do przeszło 6 mln osób. PIP podejmie działania wśród patronów medialnych i partnerów społecznych w celu wsparcia przez nich kampanii.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Wzorem lat ubiegłych kontrole legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej zarówno obywateli polskich, jak i cudzoziemców będą prowadzone w branżach, w których najczęściej występuje praca nielegalna, tj. w budownictwie, transporcie, usługach hotelarskich i gastronomicznych, rolnictwie, handlu. Szczególną uwagę poświęcimy podmiotom zatrudniającym małą liczbę pracowników lub np. pracowników zatrudnionych wyłącznie na podstawie umów cywilnoprawnych; weryfikowana będzie zasadność zawierania takich umów.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Inspektorzy PIP sprawdzą legalność zatrudnienia w czasie każdej kontroli podmiotu, który powierza wykonywanie pracy cudzoziemcom i w odniesieniu do wszystkich obcokrajowców, niezależnie od tego, czy dotyczy ich obowiązek uzyskania zezwolenia na pracę, czy nie.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">W ramach rutynowych działań kontrolnych inspektorzy zwrócą uwagę na kwestie dotyczące m.in. zagrożeń o charakterze publicznym, właściwego przygotowania pracowników do pracy, zatrudniania pracowników młodocianych, funkcjonowania służby bhp. W dalszym ciągu będą kontrolować placówki handlowe, w tym wielkopowierzchniowe, zwłaszcza sklepy, których pracownicy w poprzednich latach zgłaszali skargi do Inspekcji.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Będziemy także realizować zadania związane z funkcjonowaniem tzw. ustawy antykryzysowej, a także ustawy o emeryturach pomostowych.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Jak co roku, szczególną uwagę poświęcimy problematyce należności ze stosunku pracy, tym bardziej że ostatnio znowu obserwujemy negatywne tendencje na skutek kryzysu ekonomicznego. Będziemy także badać skargi pracownicze, udzielać bezpłatnych porad prawnych – rocznie udzielamy ich ponad milion – oraz opiniować wybrane akty prawne z zakresu ochrony pracy.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Jeżeli chodzi o naszą działalność wewnątrzorganizacyjną, to, w naszej ocenie, na uwagę zasługują następujące kwestie: planowane szkolenia ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu „Akademia Państwowej Inspekcji Pracy”, którego celem jest wzmocnienie efektywności funkcjonowania PIP; rozbudowanie o kolejne moduły i funkcje oprogramowania „Navigator”, wspomagającego działalność kontrolno-nadzorczą inspektora, a także zarządzanie urzędem – oprogramowanie przygotowali specjaliści PIP, bez angażowania dodatkowych środków z budżetu państwa; konsekwentne wdrażanie zasady samodzielności okręgowych inspektoratów pracy, wspomaganych przez Główny Inspektorat Pracy; formułowanie zadań z jasnym określeniem celu, których zakres ustalany jest w drodze indywidualnych konsultacji z okręgowymi inspektoratami.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Program zawiera również bogaty wykaz tematów własnych OIP zaplanowanych na rok 2011. I tak np. są to kontrole: zakładów górniczych, hut i odlewni metali, przemysłu stoczniowego, zakładów rolnych, zakładów obróbki drewna, przemysłu spożywczego, produkcji wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych, budowli hydrotechnicznych, budowy metra, a także przestrzegania prawa pracy w jednostkach samorządowych.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Analiza dotychczasowych wyników kontroli i najważniejszych potrzeb w dziedzinie ochrony pracy prowadzi do wniosku, że widoczna poprawa przestrzegania obowiązujących regulacji prawnych, a tym samym warunków pracy, jest możliwa do osiągnięcia poprzez: skuteczne egzekwowanie poszanowania prawa w tych obszarach, w których naruszenia przepisów przynoszą bezpośrednie i najbardziej dotkliwe dla pracowników skutki; kontynuację formuły krótkotrwałych kontroli skoncentrowanych na nieprawidłowościach stwarzających bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia; wspieranie działań kontrolnych intensywnymi programami informacyjno-promocyjnymi w najbardziej potrzebujących tego wsparcia obszarach ochrony pracy.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Szczególnym nadzorem objęte będą firmy, w których kolejne kontrole ujawniają rażące naruszenia prawa pracy, w tym przepisów bhp. Wnikliwej analizie poddamy przypadki powtarzających się skarg, które dotyczą tego samego pracodawcy.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Realizując zadania ujęte w programie, będziemy – zgodnie z zaleceniem Rady Ochrony Pracy – zwracać szczególną uwagę na kwestie dotyczące wypłaty należności pracowniczych, czasu pracy, nielegalnego zatrudnienia, stanowisk pracy w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. Zwiększymy również skalę kontroli związanych z zagrożeniami, które wynikają z tzw. łańcucha podwykonawców w budownictwie. Zwrócimy uwagę na kwestię udzielania pierwszej pomocy w zakładach pracy.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Będziemy rozwijać współpracę z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Głównym Urzędem Statystycznym, by pozyskać dane ułatwiające efektywniejsze planowanie działalności kontrolnej i prewencyjnej. Zacieśnimy także współdziałanie z Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego, zwłaszcza w zakresie oceny BIOZ, czyli planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na budowie.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Podejmiemy również intensywne starania w celu promocji problematyki bhp w mediach.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Skuteczność działań rozumiemy jako optymalny, gwarantujący oczekiwany efekt dobór środków dostępnych inspektorowi pracy. Wypełniając ustawowe obowiązki, współpracujemy z naszymi partnerami i staramy się uwzględniać obiektywne potrzeby wynikające ze stanu gospodarki i rynku pracy oraz związane z tym społeczne oczekiwania.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Dziękuję za uwagę. Gdyby mieli państwo pytania, pozostajemy do dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś z państwa posłów chciałby skierować pod adresem pana ministra pytania?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Proszę, pan poseł Jan Religa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanReliga">Panie ministrze, panie przewodniczący, koleżanki i koledzy. Pragnę najpierw przekazać najlepsze życzenia noworoczne. Oby ten rok był szczęśliwy i pomyślny. Tego państwu i sobie życzę.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanReliga">W nawiązaniu do słów pana ministra dodam, że mam w swoim biurze poselskim prawnika, który prowadzi również sprawę prawa do wynagrodzenia osób w pewnej firmie – nie chcę ujawniać w tej chwili nazwy firmy, ale gdy sprawa skierowana zostanie na drogę sądową, zrobię to. Chodzi o sprawę bulwersującą, w moim przekonaniu. Dotyczy kilkunastu osób, które za ubiegły rok nie otrzymały wynagrodzeń za pracę, niektóre osoby po części, a inne prawie wcale. To bolesny temat. Czekam na opinię prawną w tej kwestii, bo bez niej trudno poruszać się w tej materii. Ta opinia to ważna rzecz, choć wiem, że w Polsce bywa tyle opinii prawnych, ilu prawników. Tak jednak rzecz wygląda. Kiedy sprawa, o której mówię, stanie się jaśniejsza i będzie zasługiwała na przeanalizowanie przez Inspekcję, zwrócę do pana ministra. Nie wiem, czy będzie to dla pana pierwszy taki przypadek, czy „enty”, w każdym razie niewypłacalnie pracownikom wynagrodzeń w terminie to zjawisko coraz powszechniejsze, staje się niemal nagminne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanReliga">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Pan przewodniczący Janusz Krasoń, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanuszKrasoń">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie posłowie. Jako sekretarz Rady Ochrony Pracy zacznę od zaprezentowania państwu stanowiska Rady, gdyż, zgodnie z ustawą o Państwowej Inspekcji Pracy przy Sejmie RP, ROP przedstawia Sejmowi – za pośrednictwem naszej Komisji – stanowisko na temat planu pracy Inspekcji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanuszKrasoń">Rada Ochrony Pracy na posiedzeniu odbytym 23 listopada 2010 roku rozpatrywała program działania Państwowej Inspekcji Pracy i sformułowała stanowisko pozytywne, podkreślające dorobek Inspekcji. Wysoko oceniła też program jej działania na nowy rok.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJanuszKrasoń">Rada zwróciła ponadto uwagę na kilka wniosków. Przedstawię je w skrócie. I tak np. Rada jest zdania, że Państwowa Inspekcja Pracy winna zwrócić większą uwagę na kontrolowanie prawidłowości wypłat wynagrodzeń oraz odprowadzanie obowiązkowych składek. Zasugerowała też PIP, by jej działania prewencyjne były skoordynowane z działaniami Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, by Inspekcja zwiększyła kontrolę zagrożeń wynikających z tzw. łańcucha podwykonawców funkcjonujących w realizacji inwestycji, zwłaszcza tych wielkich, by zwróciła większą uwagę na zagadnienia związane z rozliczaniem czasu pracy, by kontrolowała, czy w firmach są określane zgodnie z obowiązującymi przepisami stanowiska pracy w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze – to kwestia wynikająca z realizacji nowych ustawowych obowiązków tworzenia w zakładach rejestrów pracowników zatrudnionych w takich warunkach. Rada uważa również, że Inspekcja winna intensywniej przeciwdziałać zjawisku zatrudniania „na czarno”, które jest także przejawem nieuczciwej konkurencji. Sugeruje też, aby podczas kontroli zwracać uwagę na problematykę udzielania pierwszej pomocy w zakładach pracy, jak również żeby podjąć działania mające na celu promocję tematyki bezpieczeństwa i higieny pracy w środkach masowego przekazu, szczególnie w mediach publicznych, które w ramach realizacji swej misji publicznej powinny promować bezpieczne i higieniczne warunki pracy.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełJanuszKrasoń">Informując państwa o stanowisku Rady Ochrony Pracy, pragnę podkreślić, że wysoko ocenia ona zarówno działalność Państwowej Inspekcji Pracy, jak i jej program na nowy rok.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełJanuszKrasoń">Chciałbym jeszcze zabrać głos w dyskusji jako członek naszej Komisji. Mam bowiem kilka pytań do pana ministra. I tak dopiero teraz uświadomiłem sobie w pełni, że w związku z polską prezydencją w Unii będziemy organizować posiedzenie Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy. Pamiętam zaś, że gdy do międzynarodowego kongresu w Krakowie przygotowywała się NIK, fakt ten brano pod uwagę przy budowaniu kilku kolejnych budżetów Izby. Czy nie ma więc niebezpieczeństwa, że może zabraknąć środków z budżetu PIP bądź też, że posiedzenie to wypadnie jakoś szczególnie ubogo? Nie wiem, jaka jest praktyka, być może nie wiążą się z tą organizacją jakieś szczególne koszty, niemniej prosiłbym o informację na ten temat.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełJanuszKrasoń">Sprawa druga, dość interesująca, moim zdaniem, to pomysł stoiska w Düsseldorfie na tegorocznych targach. Być może, warto to rozpropagować, przekazać wcześniej stosowną informację do naszej ambasady, do odpowiednich służb, do pism branżowych.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełJanuszKrasoń">I jeszcze wątek dotyczący Ukrainy. Rozumiem, że chodzi o pomysł nawiązania z tym krajem współpracy, głównie w zakresie wspólnego przedsięwzięcia, jakim jest EURO 2012. Czy tak? Czy też chodzi o współpracę szerszą? Prosiłbym o informacje na ten temat, ponieważ sądzę, że warto by podjąć z tym krajem współpracę szerszą niż tylko wymiana poglądów w zakresie mistrzostw.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełJanuszKrasoń">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełLeszekRedzimski">Panie ministrze, szanowni państwo posłowie. Mam dość zatrważające dane, z których wynika, że w ciągu jedenastu miesięcy ub. roku Państwowa Inspekcja Pracy złożyła do prokuratury ponad tysiąc zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstw przez pracodawców, przy czym powstało tylko 70 aktów oskarżenia, ukarano 12 pracodawców. Jedna trzecia spraw została albo umorzona, albo też prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania. W tym samym zaś czasie o połowę wzrosła kwota nie wypłacanych wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełLeszekRedzimski">Co pan minister zamierza z tym zrobić?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełLeszekRedzimski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję, panie pośle. Czy są jeszcze pytania do pana ministra? Nie ma. Proszę więc pana ministra o ustosunkowanie się do poruszonych spraw i udzielenie odpowiedzi na pytania zadane w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Pan poseł Jan Religa i pan poseł Leszek Redzimski podnieśli problem bardzo bolesny i bulwersujący nas wszystkich, czyli wzrastającą liczbę ujawnianych przez nas wypadków niewypłacania wynagrodzeń pracowniczych i pochodnych. Szacujemy, że owe niewypłacone wynagrodzenia na koniec roku sumują się na kwotę ok. 180 mln zł.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Panie pośle, to nie jest dla mnie pierwszy taki wypadek, że pracownicy nie otrzymują wynagrodzeń, co stwierdzam ze smutkiem. Informuję państwa, że zamierzamy podjąć w związku z tą sprawą działania. I tak, 28 grudnia, z mojej inicjatywy, odbyło się spotkanie, podczas którego zastanawialiśmy się, jak rozwiązać omawiany problem. Korzystając z okazji, pragnę podziękować liderom central związkowych za uczestnictwo we wspomnianej rozmowie. Podobne zaproszenie wystosowałem do organizacji pracodawców i planowane jest spotkanie w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Pod przewodnictwem pani minister Anny Tomczyk będzie pracował zespół roboczy, w ramach którego będziemy rozważać, co można zrobić w dyskutowanym obszarze, jak zmierzyć się z tym bardzo trudnym problemem. Dodam, że magicznym niemal słowem w tym kontekście staje się słowo „kryzys”. Dodam też, że inspektor pracy nie ma uprawnień do badania ksiąg rachunkowych pracodawcy, w związku z czym zdajemy się wyłącznie na jego oświadczenia, że nie płaci pracownikom z uwagi na takie czy inne sytuacje. Na pytanie, dlaczego pracodawcy ci nie korzystają z ustaw antykryzysowych, słyszymy odpowiedź, że nie znają tych regulacji.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Sprawa, o której mowa, będzie przez nas obdarzana uwagą, a do końca lutego br. powstanie materiał roboczy, podpisany, mam nadzieję, przez wszystkich sygnatariuszy. Są w nim przewidywane również sugestie zmian legislacyjnych. Materiał ten będzie stanowić efekt współpracy naszymi partnerami.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Do przewodniczącego Komisji Trójstronnej skierowałem ponadto pismo, w którym zwracam się z prośbą o wprowadzenie na jedno z najbliższych posiedzeń tematu niewypłacania wynagrodzeń jako tematu szczególnie ważnego. Również w tym gremium chcemy bowiem omówić kwestię niepłacenia za pracę.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Kolejna rzecz to kampania medialna, którą przygotowujemy na wzór naszej kampanii pn. „Szanuj życie”, mająca na celu ukazanie tego ewidentnie patologicznego zjawiska, jakim jest niewypłacanie wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Wspomniane działania są na dziś racjonalne i możliwe do przeprowadzenia.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Trudna jest dla nas kwestia współpracy z wymiarem sprawiedliwości. O moim pierwszym na ten temat spotkaniu z panem ministrem Krzysztofem Kwiatkowskim mogę powiedzieć tyle, że odbyło się. Niewątpliwie jednak trzeba nawiązać współpracę polegającą na wymianie doświadczeń. W naszej ocenie, wnioski, które kierujemy do wymiaru sprawiedliwości, są prawidłowe. Być może jednak – i czekamy na opinię drugiej strony w tej sprawie – coś w nich jest nieprawidłowego, skoro w tak znacznej liczbie są umarzane bądź też sprawcy zostają uniewinniani. Mamy w związku z tym pewne uczucie dyskomfortu, płynące ze świadomości, że nasza ciężka praca kończy się uniewinnieniem pracodawcy ze względu na niską szkodliwość czynu.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Trzeba też jednak powiedzieć uczciwie, że w inspekcyjnej pracy spotykamy różnych pracodawców. Są wśród nich i tacy, którzy nie płacą, gdyż po prostu nie są w stanie tego uczynić. Służymy im radą i pomocą, niemniej pozostaje problem, co w takiej sytuacji mają robić pracownicy nie otrzymujący wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Jeśli chodzi o media, to informuję, że w okresie międzyświątecznym odbyłem spotkanie z dyrektorem I Programu Polskiego Radia, w efekcie którego umówiliśmy się co do współpracy w zakresie jeszcze bardziej efektywnego wykorzystania naszych materiałów, także w formie komercyjnej, ale głównie w ramach misji publicznej. Przede mną jeszcze spotkanie z władzami Telewizji Polskiej, czekam jednak na ukształtowanie się tam gremium, z którym można by było podjąć konstruktywne rozmowy w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Duże znaczenie nadajemy programom prewencyjnym. Nie przeceniamy, oczywiście, ich roli, ale bardzo ważna jest dla nas kwestia recydywy. Działania analityczne Inspekcji mają polegać na tym m.in., że pracodawcom, u których stwierdzono naruszenie prawa, będziemy się uważnie przyglądać, a problem wypadkowości oraz niewypłacania wynagrodzeń traktujemy niezwykle stanowczo, łącznie ze skierowaniem spraw do prokuratury czy do sądu.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Jeśli chodzi o współpracę z Ukrainą, dotyczy nie tylko EURO. Na marginesie dodam, że wraz z pracodawcami, którzy realizują budowę Stadionu Narodowego, odbyliśmy ciężką pracę, w efekcie której odnotowaliśmy swe drobne osiągnięcia przy montowaniu unikatowej konstrukcji kopuły zwieńczającej koronę obiektu. Przygotowujemy dla państwa specjalny raport w tej sprawie, gdyż zyskaliśmy interesujące spostrzeżenia. Mamy też obopólne doświadczenia. W sprawie Ukrainy w grę wchodzi również kwestia wykorzystania naszej współpracy z WUG i doświadczeń w obszarze górnictwa węgla kamiennego. Dziś otrzymałem pismo od stosownego ministra i będziemy przygotowywali się do wizyty, zostałem bowiem zaproszony do złożenia rewizyty w tamtejszym urzędzie w celu omówienia warunków współpracy w kwestii węgla.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Jeśli chodzi o inne pytania, to proszę o zgodę na udzielenie odpowiedzi przez panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZastępcaGłównegoInspektoraPracyAnnaTomczyk">Odniosę się do sprawy związanej z obowiązkami Państwowej Inspekcji Pracy w ramach polskiej prezydencji, czyli organizacji spotkania członków Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy SLIC. Istotnie, mamy taki obowiązek. Chodzi o zorganizowanie dwudniowego spotkania, przy czym dzień pierwszy to dzień roboczy, tzw. tematyczny, w którym oprócz przedstawicieli inspekcji udział biorą również przedstawiciele różnych gremiów nauki, przedstawiciele ministerstw. W drugim dniu odbywa się spotkanie wyższych inspektorów pracy, spotkanie organizacyjne, zatwierdzające plany na przyszłość.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZastępcaGłównegoInspektoraPracyAnnaTomczyk">Jeśli chodzi o stronę finansową tego przedsięwzięcia, to nie ma powodów do niepokoju, gdyż Państwowa Inspekcja Pracy otrzyma grant na pokrycie 80 proc. kosztów organizacji spotkania. Jeżeli spojrzeć np. na Brukselę, która organizowała SLIC w r. ub., to można się przekonać, że w grę wchodziły koszty rzędu ok. 60 tys. euro, poniesione przez inspekcję, następnie zaś w ramach zwrotu w postaci grantu wydatki te zostały pokryte. Na pozostałe 20 proc. kosztów przeznaczone mamy pieniądze w naszym budżecie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZastępcaGłównegoInspektoraPracyAnnaTomczyk">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GłównyInspektorPracyTadeuszZając">Chciałbym jeszcze dodać, że w omawianym zakresie koordynujemy naszą działalność z ministrem Mikołajem Dowgielewiczem.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZastępcaGłównegoInspektoraPracyAnnaTomczyk">Jeżeli zaś chodzi o stoisko w Düsseldorfie, to niewątpliwie będziemy rzecz nagłaśniać i zapraszać do jego odwiedzania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy do pana ministra są jeszcze pytania ze strony państwa posłów? Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem zatem, że rozpatrzyliśmy przedmiotowy materiał, życzliwie i ze zrozumieniem. Liczymy na współpracę również przy wypełnianiu naszego planu pracy na rok 2011.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Czy w sprawach różnych ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie ma chętnych.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>