text_structure.xml
44.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Witam wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze spotkanie. Wśród naszych gości jest pani minister Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pan minister Dariusz Młotkiewicz, zastępca szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, pan minister Lecz Czapla, szef Kancelarii Sejmu, pani minister Ewa Polkowska, szef Kancelarii Senatu. Witam wszystkich państwa. Witam wszystkich obecnych na sali.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Chciałbym powiedzieć, że porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2011. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę uwag. Stwierdzam przyjęcie porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Na dzisiejszym posiedzeniu Komisja Finansów Publicznych będzie kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych, tzw. komisji branżowych, o projekcie ustawy budżetowej na rok 2010. Przepraszam bardzo, chodzi o projekt budżetu na rok 2011. Obecny rok już się kończy, ale jesteśmy jeszcze w roku 2010.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Na dzisiejszym posiedzeniu rozpatrzymy opinię Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich o następujących częściach budżetowych: części 01 – Kancelaria Rezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, części 02 – Kancelaria Sejmu, części 03 – Kancelaria Senatu, części 11 – Krajowe Biuro Wyborcze, części 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 17. Poszczególne części będziemy rozpatrywać kolejno. Jest już taki zwyczaj, że w przypadku opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich po kolei rozpatrujemy wszystkie części budżetowe. Będziemy to robić tak jak zwykle. Najpierw wysłuchamy opinii przedstawiciela komisji branżowej, w tym przypadku Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, potem głos zabierze koreferent ze strony Komisji Finansów Publicznych. Odbędziemy dyskusję, jak sądzę, padną pytania, na które odpowiedzą dysponenci poszczególnych części budżetowych. Wszelkie wnioski, poprawki będą rozpatrywane dopiero po zakończeniu prac nad całością projektu budżetu państwa na przyszły rok. Do głosowania nad owymi poprawkami, wnioskami przystąpimy w przyszłym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, na wstępie omówimy część budżetową 01. Przedstawicielem Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich jest pan poseł Wacław Martyniuk. Panie pośle, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWacławMartyniuk">Dziękuję bardzo. Proszę koleżanek i kolegów, jestem przedstawicielem Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich we wszystkich częściach, a więc częściach dotyczących Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu i Państwowej Komisji Wyborczej. Stąd na początku mojej wypowiedzi chciałbym złożyć deklarację. Po pierwsze, panie i panowie posłowie posiadają wszystkie dokumenty. Na pewno, jak to Komisja ma w zwyczaju, zapoznaliście się państwo z nimi. W związku z tym nie będę wydłużał czasu pracy Komisji i obarczał państwa liczbami. Przedstawię tylko i wyłącznie opinię Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich oraz wnioski.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełWacławMartyniuk">W odniesieniu do części budżetowej 01 – Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich pozytywnie zaopiniowała:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełWacławMartyniuk">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełWacławMartyniuk">b) dotacje celowe z zał. nr 8,</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełWacławMartyniuk">c) plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z zał. nr 13.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełWacławMartyniuk">Jednocześnie, zgodnie z autopoprawką przedłożoną przez Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Komisja wnosi o zmniejszenie projektu budżetu w części 01 o kwotę 10.309 tys. zł w stosunku do projektu przedłożonego Ministrowi Finansów w zał. nr 1.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełWacławMartyniuk">W tym miejscu chciałbym bardzo wyraźnie podkreślić jedną rzecz. Chciałbym przekazać Komisji Finansów Publicznych, iż Kancelaria Prezydenta RP zaordynowała zmniejszenie o kwotę 10.309 tys. zł na określony we wniosku cel. Natomiast Komisja nie zajmowała się tym, na co pieniądze te mają być przeznaczone. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich pozostawiła je do dyspozycji Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełWacławMartyniuk">To wszystko z mojej strony. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję panu posłowi. Oddaję teraz głos przedstawicielowi Komisji Finansów Publicznych. Głos ma pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nawiązując do wystąpienia przedstawiciela Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, pana posła przewodniczącego Martyniuka, chciałabym powiedzieć, że niewątpliwie musimy się zastanowić w zakresie poprawki czy autopoprawki, jaką zgłosiła Kancelaria Prezydenta RP, dotyczącej kwoty 10.500 tys. zł. Procedura dotycząca przyjęcia owej poprawki budzi wątpliwości. Nie wiem, czy jest zgodna z obowiązującym regulaminem Sejmu. Muszę powiedzieć, że z zadowoleniem przyjęto zmniejszenie środków. Odbyła się na ten temat dyskusja na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Jednak nikt nie przejął poprawki i formalnie jej nie przegłosowano. Mamy wskazanie, że jest intencja, aby projekt budżetu Kancelarii Prezydenta RP ogółem został zmniejszony o wymienioną kwotę.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Z zadowoleniem można powiedzieć, że chociaż mówimy o oszczędnych budżetach, podobnie jak w latach poprzednich, wydatki na Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa wyniosą 42.000 tys. zł. Na pewno należy być w związku z tym zadowolonym. W budżecie przewidziane są również wydatki na prezydencję. Jest to wydarzenie roku 2011. Pociąga ona za sobą dodatkowe wydatki.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich wnikliwie zbadała projekt Kancelarii Prezydenta RP, wystawiając pozytywną opinię i jednocześnie przedkładając informację o zmniejszeniu projektowanego budżetu o kwotę 10.500 tys. zł. Myślę, że przeprowadzimy to w ramach procedury odbywającej się na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, a środki te zostaną rozdysponowane. Na pewno taka informacja, taki materiał czy taka autopoprawka – co do formuły możemy nie być zgodni – dotycząca zmniejszenia wydatków została przyjęta z zadowoleniem przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich, w posiedzeniu której uczestniczyłam. Myślę, że jest to przyjęte z zadowoleniem także przez państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Omawiamy część budżetową 01 – Kancelaria Prezydenta. Pan poseł Stanisław Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławStec">Dziękuję bardzo. Mam jedno pytanie do Szefa Kancelarii Prezydenta RP. W prasie ostatnio pojawiają się informację o kolejnych doradcach prezydenta RP w różnych branżach. Chciałbym się dowiedzieć, czy są to doradcy społeczni czy doradcy na etatach. Jeżeli na etatach, to trochę to niepokoi, z uwagi na to, że są już sekretarze i podsekretarze stanu. Nie wiem, czy jest potrzeba dublowania doradców, dlatego że przecież za poszczególne branże jest odpowiedzialny rząd. Nie ma po co w Kancelarii Prezydenta RP robić drugiego super rządu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełElżbietaRafalska">Doskonale pamiętam coroczne długie dyskusje i szczegółowe analizy budżetu Kancelarii Prezydenta RP. Wcześniejsze dyskusje były na poziomie bardzo dużej szczegółowości. Analizując omawiany projekt, proszę o równie szczegółową informację na następujących poziomach. Dodatkowe wynagrodzenie roczne wzrasta do 116%. Mówię o rozdziale 75101. Odpis na fundusz świadczeń socjalnych, który jest pochodną wzrostu wynagrodzeń, wzrasta do 111%. W Biurze Bezpieczeństwa Narodowego dodatkowe wynagrodzenia roczne wzrasta do 129%, wynagrodzenia bezosobowe do 119%, wydatki na pozostałą działalność, w rozdziale 75195 – wynagrodzenia do 131%, odpis na fundusz socjalny do 125%. Proszę powiedzieć, jak się to ma do tego, że wynagrodzenia w administracji publicznej zostały zamrożone.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełElżbietaRafalska">Zwracam też uwagę, że pomimo propozycji zmniejszenia projektu budżetu Kancelarii Prezydenta RP o kwotę 10.000 tys. zł jest on większy od budżetu roku 2010. Chciałabym zwrócić na to uwagę. Proszę powiedzieć, jaka będzie dynamika wzrostu budżetu planowanego na 2011 rok już po proponowanym zmniejszaniu wydatków o kwotę 10.000 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. W takim razie bardzo proszę pana ministra Dariusza Młotkiewicza z Kancelarii Prezydenta RP o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiejDariuszMłotkiewicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Odpowiem na pierwsze pytanie. O odpowiedź na drugie pytanie poproszę dyrektor Biura Finansowego, panią Grażynę Druś.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiejDariuszMłotkiewicz">W tej chwili przyjmowani są zarówno doradcy etatowi, jak też doradcy społeczni. Doradców etatowych jest kilku. Nie potrafię powiedzieć dokładnie, ilu. Jest czterech czy pięciu doradców przyjętych na etat. Więcej jest doradców społecznych. Przyjęliśmy, że w każdym dziale pojawia się jeden doradca etatowy i kilku doradców społecznych. W tej chwili mam w pamięci pięciu doradców etatowych. Tak wygląda sytuacja. Dominują doradcy społeczni. Jeśli chodzi o sprawy, którymi się trochę zajmuję, to wśród doradców rolnych pan profesor Borecki jest doradcą społecznym. Są oni w większości. W zakresie spraw zagranicznych doradcą etatowym jest pan profesor Kuźniar. Jest pan minister Wujec, pan premier Mazowiecki. Jest około pięciu, sześciu doradców. Mówię z pamięci.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiejDariuszMłotkiewicz">Proszę panią dyrektor Druś o udzielenie odpowiedzi na drugie pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę bardzo, pani dyrektor Druś. Proszę mówić troszkę bliżej mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKPRPGrażynaDruś">Odnosząc się do wydatków prezentowanych w naszym projekcie budżetu, które dotyczą wypłat dodatkowego rocznego wynagrodzenia dla pracowników, o co była uprzejma pytać pani poseł, chciałabym powiedzieć, że wzrosty w tym zakresie związane są ze szczególnym rokiem. Robimy wszystko w tym zakresie, aby średnioroczny stan etatów utrzymać na planowanym poziomie. Mówię o poziomie trzystu dziesięciu etatów w Kancelarii Prezydenta RP. W tym roku zaistniała wyjątkowa sytuacja, część osób została zwolniona, część osób została przyjęta. Są osoby na tzw. zakładkę. W związku z tym mamy więcej etatów niż planowane trzysta dziesięć. Wszystkim tym osobom, z którymi wcześniej zostały rozwiązane umowy o pracę, w pierwszym kwartale przyszłego roku trzeba będzie wypłacić trzynastkę, czyli dodatkowe wynagrodzenie roczne. Wzrost wydatków wynika głównie z tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Mogę o coś zapytać?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo proszę, pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełElżbietaRafalska">W rozdziale 75101 świadczenia pieniężne na rzecz osób fizycznych wzrastają do 207%. Najpierw w wyjściowej ustawie budżetowej było 50 tys. zł, po zmianach było to 130 tys. zł, a w tej chwili jest planowana kwota 270 tys. zł. Czy jest to jakaś istotna zmiana prowadzonej polityki? W zasadzie do wyjściowej propozycji projektu ustawy z roku 2010 jest to wzrost pięciokrotny.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełElżbietaRafalska">Mam też pytanie o wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, które w planie po zmianach wynosiły 226 tys. zł. Macie państwo zerowe wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Czy oznacza to, że spełnione są wszystkie wskaźniki zatrudnienia i nie planujecie państwo żadnego odpisu na ów Fundusz? Pierwotnie w Kancelarii Prezydenta RP było planowane zero, a skończyło się na kwocie 226 tys. zł. Zerowy wskaźnik jest bardzo optymistyczny.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełElżbietaRafalska">Przede wszystkim chodzi mi o świadczenia pieniężne na rzecz osób fizycznych. Prawie pięciokrotny wzrost w tym zakresie, być może, kwotowo jest niewielki, ale jednak jest zupełnie odmienny od tego, co było dotychczasowo. Nie mówię już o wzrostach na poziomie 130%. Proszę państwa, nie wyobrażam sobie, co by było, gdyby dwa lata temu prezydent Lech Kaczyński zaproponował takie wzrosty.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję, pani poseł. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Jeśli nie, to bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorbiuraKPRPGrażynaDruś">Chciałabym wyjaśnić wzrost wydatków osobowych niezaliczanych do wynagrodzeń. Skąd się bierze duży wzrost planowany na przyszły trok? Skąd jest większe zapotrzebowanie na środki finansowe? Gdyby kadencja trwała do końca roku, wzrost także byłby prezentowany, ponieważ właśnie z tego paragrafu będą finansowane wszystkie odprawy, odszkodowania dla osób, z którymi zostanie rozwiązana umowa o pracę. Musimy zaplanować środki na ten cel. Są to skutki występujące przy każdej zmianie kadencji. Niestety, ale co cztery lata jest planowane więcej środków w tym paragrafie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#DyrektorbiuraKPRPGrażynaDruś">Jeśli chodzi o wydatki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, to w piśmie ministra finansów z dnia 5 sierpnia 2010 roku była skierowana prośba do wszystkich dysponentów części budżetowych, aby nie planować żadnych środków na wpłaty na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Musimy albo w jakiś sposób wygospodarować środki, albo zatrudniać osoby niepełnosprawne. Mamy zatrudnione takie osoby. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Pani poseł Drab.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełMarzennaDrab">Chciałabym zapytać panią o jedną rzecz. Mówiła pani, że planujecie środki dla osób, które będą odchodziły z pracy, które zostały zwolnione. Proszę w takim razie podać, jaki będzie stan w przyszłym roku. Już dzisiaj są zatrudnienia. Rzeczywiście, wzrosty są bardzo wysokie. Myślę, że przy zamrożeniu wszystkich płac w sferze budżetowej jest tu lekkie rozpasanie. Jeżeli nie jest pani w stanie dokładnie podać, ile osób odeszło i ile zostało w to miejsce przyjętych, to proszę o informację w tym zakresie na piśmie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym trochę inaczej podejść do wystąpienia pani poseł Rafalskiej, która mówiła o zwiększeniach. Omawiane części budżetowe koreferuję długo. Chciałabym powiedzieć, że właśnie rozpatrywana część budżetowa zawsze była dokładnie dyskutowana. Niemniej jednak uwaga pani poseł jest nieprecyzyjna, ponieważ w roku 2009, o ile przypominam sobie ostateczny kształt budżetu Kancelarii Prezydenta RP, w części dotyczącej Biura Bezpieczeństwa Narodowego dynamika wzrostu środków wynosiła 337%. Jeżeli już chcemy być krytyczni, bądźmy w tym zakresie obiektywni.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania. Jeszcze pani poseł Rafalska chciała zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Rezygnuję, ponieważ musiałabym wejść w polemikę z panią poseł Skowrońską. Jeżeli były tak duże wzrosty, to, być może, należało zmniejszyć środki. Nie chciałabym tego robić, ale musiałabym właśnie pani wypomnieć ton, w jakim były prowadzone dyskusje. Dzisiaj oczekujemy merytorycznej, pełnej, prawdziwej informacji. To tylko tyle, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DyrektorbiuraKPRPGrażynaDruś">Na przyszły rok Kancelaria Prezydenta RP planuje zatrudnić tyle samo osób, ile jest zatrudnionych w tym roku. Jest to trzysta dziesięć osób. W tym planujemy dwanaście „R-ek” i dwieście dziewięćdziesiąt osiem etatów pracowników administracyjnych. Oczywiście, jest to wielkość średnioroczna. W tym roku umowy o pracę zostały rozwiązane z doradcami. Odbyło się to z miesięcznym opóźnieniem, ponieważ doradcy kończyli swoje projekty. Umowy z nimi zostały rozwiązane z końcem maja. Także osoby zatrudnione w ramach „R-ek” złożyły wymówienia. W listopadzie i grudniu będziemy płacić odprawy – w zależności od tego, jaki staż pracy mają poszczególni pracownicy, będą też konsekwencje w styczniu – dla około dwudziestu siedmiu, dwudziestu ośmiu osób.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#DyrektorbiuraKPRPGrażynaDruś">Dochodzenie do stanu średniorocznego będzie następowało w przyszłym roku sukcesywnie. Nie chcemy przekroczyć owego stanu, a wręcz będziemy starali się, aby go zmniejszyć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwKPRPDariuszMłotkiewicz">Jeżeli mogę, chciałbym coś dodać.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Pan minister Młotkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwKPRPDariuszMłotkiewicz">Na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich też deklarowaliśmy, że chcemy dojść do stanu etatów w liczbie trzystu dziesięciu z tendencją, aby do końca roku zatrudnienie zmniejszyć o około 10%. Taka była deklaracja z naszej strony. Podtrzymujemy ją.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Pan poseł Szlachta.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełAndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełAndrzejSzlachta">Chciałbym zapytać o pozycję z rozdziału 75106. Chodzi o odznaczenia państwowe. W planie na 2010 roku była zapisana kwota 4855 tys. zł. W trakcie bieżącego roku podwyższono ją o prawie 50% do poziomu 6695 tys. zł. Na rok 2011 wydatki w tym zakresie zwiększono do kwoty ponad 10.000 tys. zł. Dynamika wzrostu w stosunku do budżetu po zmianach wynosi 51%, a w stosunku do poprzedniego roku - ponad 200%. Z czego wynika tak gwałtowny wzrost wydatków na odznaczenia państwowe? Widzimy aktywność pana prezydenta w tym obszarze. Jest ona widoczna. Czyżby miało się to utrzymać przez cały 2011 rok i kolejne lata? Bardzo proszę o wyjaśnienia w tym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tym zakresie? Nie widzę. Proszę bardzo, pan minister Młotkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwKPRPDariuszMłotkiewicz">Dziękuję. Wynika to co najmniej z dwóch przyczyn. Po pierwsze, wynika z ustanowienia nowych odznaczeń, które zostały wprowadzone jeszcze w poprzedniej kadencji. Chodzi np. o Gwiazdę Konga dla żołnierzy polskiego kontyngentu wojskowego, który tam stacjonował, Order Krzyża Niepodległości, a także Krzyż Wolności i Solidarności, który został wprowadzony jeszcze przez śp. prezydenta Kaczyńskiego. Są to nowe odznaczenia, które trzeba po prostu zamówić i wykonać. To jedna rzecz.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#SekretarzstanuwKPRPDariuszMłotkiewicz">Drugi powód wiąże się z wyczerpaniem dotychczasowych zapasów w magazynach i koniecznością zamówienia nowych odznaczeń.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#SekretarzstanuwKPRPDariuszMłotkiewicz">Po trzecie, chodzi o pewne zaległości w nadawaniu odznaczeń. Wiele wniosków dosyć długo leżało. W tej chwili pewne wnioski są rozpatrywane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#SekretarzstanuwKPRPDariuszMłotkiewicz">Po czwarte, znacznie zwiększyła się liczba wniosków o nadanie odznaczenia. Przede wszystkim są to wnioski o nadanie odznaczenia za wieloletnią służbę czy wnioski o nadanie odznaczenia za długotrwałe pożycie. Są to bardzo duże liczby idące w tysiące.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#SekretarzstanuwKPRPDariuszMłotkiewicz">Są to cztery podstawowe przyczyny, z których to wynika.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#SekretarzstanuwKPRPDariuszMłotkiewicz">W 2008 roku było 66 tys. wniosków, w roku 2009 – 72 tys., a w roku bieżącym – 86 tys. Taka jest dynamika wzrostu liczby wniosków. Takie są przyczyny.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Takim razie stwierdzam zakończenie omawiania części budżetowej 01 – Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję panu ministrowi i jego współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do omówienia kolejnej części budżetowej, którą jest część 02 – Kancelaria Sejmu. Głos ma pan poseł Wacław Martyniuk.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełWacławMartyniuk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W odniesieniu do części budżetowej 02 – Kancelaria Sejmu Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich pozytywnie zaopiniowała dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2. Wszystkie dane mają państwo w materiałach. Komisja zwróciła uwagę na wzrost wydatków w roku 2011, ale, jak zawsze, jest to związane ze zmianą kadencji i spotkało się z całkowitą akceptacją Komisji. W trakcie posiedzenia Komisji nie było na ten temat jakichkolwiek uwag czy głosów krytycznych. To wszystko z mojej strony. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Koreferentem ze strony Komisji Finansów Publicznych jest pani poseł Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jako poseł koreferent chciałabym powiedzieć, że pozytywnie odnosimy się do planowanego budżetu Kancelarii Sejmu. Zostały zaplanowane większe niż zwyczajowo środki związane ze zmianą kadencji, a także środki na prezydencję. Tak naprawdę, są one zaplanowane w podobnej wysokości, jako że kwota zaplanowana na prezydencję w roku 2010 wynosiła 6240 tys. zł. Na rok 2011 zaplanowano środki w kwocie 5712 tys. zł. W pozostałych pozycjach w zakresie związanym ze zmianą kadencji, a także przeznaczeniem środków na funkcjonowanie komórek organizacyjnych oraz posłów środki są porównywalne. Wydatki związane z obsługą posłów są niewiele wyższe w porównaniu do roku 2010. Chciałabym zarekomendować Komisji Finansów Publicznych przyjęcie projektu budżetu w kształcie przedłożonym przez Kancelarię Sejmu, który został pozytywniej zaopiniowany przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich. Nie mam innych uwag do omawianej części budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos na temat omawianej części? Pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Mam pytanie związane z prowadzeniem hotelu sejmowego, ponieważ w ubiegłym roku znacząco zradykalizowano możliwość korzystania z hotelu poprzez ograniczenie pobytów. Rozumiem, że jednym z przyczynków takiego postępowania miały być oszczędności. Czy rzeczywiście to, że ileś osób mniej skorzystało z hotelu sejmowego, spowodowało powstanie jakichś oszczędności? Czy w tej chwili sytuacja wygląda w ten sposób, że miejsca są całkowicie niewykorzystane? Stałe koszty utrzymania i tak są ponoszone, ponieważ muszą być, i tak hotel jest oświetlany, ogrzewany, stan osobowy został utrzymany. Poza tym, że na zasadzie psa ogrodnika ograniczono korzystanie z hotelu, efekt ekonomiczny był żaden. Być może, mylę się, być może, są jakieś oszczędności. Dlatego proszę o informację w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciał zabrać głos? Pan poseł Skorupa.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełAleksanderSkorupa">Panie przewodniczący, przepraszam, ale skoro pani poseł Rafalska poruszyła ów temat, chciałbym powiedzieć, że zawsze dziwiłem się, dlaczego nasz hotel jest nieodpłatny. Powinien być płatny 50 zł za zmianę pościeli, a jednocześnie dostępny. To, że był nieodpłatny dla naszych gości, zawsze mnie dziwiło. Może to jest jakiś kompromis. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Pan poseł Wikiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełMarekWikiński">Panie przewodniczący, bardzo przepraszam, że ośmielam się zabrać głos, ale po tym, co usłyszałem przed chwilą – już dawno nie mieszkam w hotelu poselskim – odnoszę wrażenie, że żyjemy w matrixie. Jako student, co prawda, za zgodą kierowniczki domu studenckiego, mogłem w akademiku przenocować odwiedzającą mnie kuzynkę, kogoś z rodziny czy przyjaciół, którzy przyjechali z innego środka akademickiego. Przyjaciółki też gościłem, taki święty to ja nie byłem, panie pośle Martyniuk.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PosełMarekWikiński">Nie dajmy się jednak zwariować. Rozumiem, że cel uświęca środki. Ktoś chciał zostać najważniejszą osobą w państwie i został. Wróćmy do normalności. Oczywiście, mam świadomość tego, że jest to misja Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, ale skoro po mojej prawicy zasiada jej wieloletni lider, obecnie wiceprzewodniczący poseł Wacław Martyniuk, apeluję także do koleżanki przewodniczącej Skowrońskiej, która, odnoszę wrażenie, też ma dobre związki z Komisją Regulaminową i Spraw Poselskich, aby przywrócić prawo do tego, żeby poseł na Sejm mógł w swoim domu poselskim gościć gościa w swoim pokoju.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PosełMarekWikiński">Trzeba sprawdzić, czy kwestia uprania pościeli to 16 zł czy 50 zł. Pewnie trzeba to sprawdzić. 50 zł to jakaś wielka kwota. Jeden z posłów naszej Komisji ma pralnię w województwie świętokrzyskim, więc może tam będzie znacznie taniej.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PosełMarekWikiński">Naprawdę, skończmy z sytuacją, która jest nienormalną sytuacją. Nasi koledzy z innych państw europejskich, gdyby się o tym dowiedzieli, śmialiby się z nas.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Pani poseł Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie będę mówiła o pralni, nie będę mówiła o pokojach w hotelu sejmowym. Chciałabym powiedzieć o jeszcze jednej rzeczy, ponieważ na tym etapie prac jestem winna Komisji jeszcze jedną informację.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie mówił też o tym referujący pan poseł Martyniuk, że jest nowy sposób rozliczania podróży służbowych, czyli przeznaczenia środków na paliwo dla samolotów w poszczególnych kancelariach. W Kancelarii Prezydenta RP jest to kwota 5600 tys. zł. Wszystkim, którzy zabierali głos w sprawie zwiększenia środków w budżetach poszczególnych Kancelarii, chciałabym powiedzieć, że dotyczy to również Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu. Jest przyjęte inne rozliczenie związane z podróżami zagranicznymi i korzystaniem z samolotów. Takie przyjęto rozwiązanie. Takie rozliczenie wydatków związanych, między innymi, z samolotowymi podróżami krajowymi i zagranicznymi wprowadzono w poszczególnych kancelariach.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Myślę, że przedstawiciele dysponentów poszczególnych części mogą wypowiedzieć się w tym zakresie. Dyskusja na ten temat odbyła się na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Dlatego wspominam o tym w tym miejscu. Skoro rozmawiamy o wydatkach i o ich zwiększeniu, myślę, że dysponenci poszczególnych części mogliby przedstawić informację na temat tego, jak to wygląda.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Nie widzę więcej zgłoszeń. Oddaję głos panu ministrowi. Bardzo proszę, pan minister Lech Czapla, Szef Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Odniosę się przede wszystkich do głosów w sprawie domu poselskiego. Podkreślam, że jest to dom poselski, a nie hotel, chociaż czasami określenia te są używane na przemian i trochę wprowadzają w błąd. Jest to dom poselski, czyli miejsce zamieszkania dla posłów i senatorów, a nie obiekt, który świadczy jakieś usługi na zewnątrz. Chciałbym to wyraźnie podkreślić.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Zacznę od przypomnienia elementarnych danych. Nasz dom poselski dysponuje trzystu sześćdziesięcioma dziewięcioma pokojami hotelowymi, z czego dwieście osiemdziesiąt osiem pokoi zajmują posłowie, a sześćdziesiąt sześć - senatorowie. Rezerwa wykorzystywana na różne cele, o których powiem za chwilę, wynosi piętnaście pomieszczeń. Są to pokoje i apartamenty. Rezerwa, która mogłaby być wykorzystana w celach komercyjnych, jest niewielka. Nie robimy tego z różnych względów, także fiskalnych. Wprowadzenie komercji na terenie domu poselskiego oznaczałoby trzykrotny wzrost podatku od nieruchomości. Są też inne względy, których w tej chwili nie będę przedstawiał. Ekwiwalentność jest nie do przyjęcia. W związku z tym nie prowadzimy działalności komercyjnej w domu poselskim. Nie prowadziliśmy jej w zasadzie nigdy.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Piętnaście rezerwowych pomieszczeń jest wykorzystanych zgodnie z dyspozycją zawartą w uchwale Prezydium Sejmu w sprawie sposobu korzystania z domu poselskiego. Uchwała ta jest paralelna, symetryczna do uchwały, którą podjęło Prezydium Senatu. Rezerwa jest wykorzystywana na potrzeby organów Sejmu i Senatu. W naszym przypadku - na potrzeby Marszałka Sejmu, Prezydium Sejmu i Konwentu Seniorów. Pokoje są wykorzystywane w określonych celach. Za zgodą Marszałka i Kancelarii Sejmu są wykorzystywane na noclegi dla parlamentarzystów, czyli posłów i senatorów poprzednich kadencji i, oczywiście, posłów do Parlamentu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Jeżeli chodzi o możliwość kwaterowania w pomieszczeniach poselskich, to są tu ograniczenia – zdaję sobie z tego sprawę – zawarte w uchwale Prezydium Sejmu. Mogę powiedzieć, że jest tendencja ze strony pana marszałka Grzegorza Schetyny do zmiany owego zapisu. Wraz z moimi kolegami pracujemy nad tą zmianą.</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Nie ma tu żadnej porównywalnej wartości finansowej, którą uzyskalibyśmy po zmianie uchwały w sprawie wykorzystania domu poselskiego. Jest pewne uporządkowanie zasad na dosyć wysokim poziomie legislacji, ponieważ jest to uchwała Prezydium Sejmu. Cały czas uważamy, że jest jeszcze pewna przestrzeń do zmiany kryteriów przyjmowania gości przez posłów i senatorów w ich pomieszczeniach.</u>
<u xml:id="u-46.6" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Była też poruszona kwestia wydatków na przeloty. W budżecie Kancelarii Sejmu – podobnie jak w przypadku budżetów trzech szczególnych podmiotów, czyli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Prezydenta RP i Kancelarii Senatu – mamy zaplanowane środki na wynajmowanie na przeloty dla Marszałka Sejmu pojazdów samolotowych typu Embraer, czyli tych, które są leasingowane przez Ministra Obrony Narodowej. W tym momencie środki te wynoszą 1176 tys. zł, co wystarcza na sto pięć godzin lotu Marszałka Sejmu wspomnianym środkiem komunikacji, pojazdem powietrznym w roku 2011. Niemniej powoli dochodzimy do konkluzji, że całość środków na ten cel powinna być zgromadzona w jednym budżecie, a mianowicie budżecie Ministra Obrony Narodowej. Jeżeli taka będzie końcowa konkluzja, to na odpowiednim etapie postępowania legislacyjnego będziemy prosić Wysoką Komisję o komasację środków w budżecie Ministra Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-46.7" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">To wszystko z mojej strony. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pan poseł Kulas.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełJanKulas">Panie ministrze, panie przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PosełJanKulas">Mówiąc o budżecie, niejako poza budżetem jest okazja wyrazić podziękowanie dla pracowników Kancelarii Sejmu, którzy na co dzień nas obsługują. Są to setki osób. Począwszy od domu poselskiego, poprzez przebywanie w Sejmie, skończywszy na systemie usług. Ma to dla nas bardzo duże znaczenie. Wszystko jest na dobrym, przyjaznym, często serdecznym poziomie, i za to dziękujemy. Taki poziom chciałoby się utrzymywać dalej. Budżet chyba jest ku temu dobrą przesłanką. Jako jeden z czterystu sześćdziesięciu świadomie dołączam się do podziękowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo panu posłowi. Myślę, że tym głosem możemy zakończyć omawianie części budżetowej 02 – Kancelaria Sejmu. Bardzo dziękuję panu ministrowi i jego współpracownikom. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#SzefKSLechCzapla">Bardzo dziękuję za słowa uznania ze strony pana posła Kulasa. Przekażę je z wielką przyjemnością moim koleżankom i kolegom. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie ministrze, my też się do tego przyłączamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#SzefKSLechCzapla">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, przed nami część budżetowa 03 – Kancelaria Senatu. Oddaję głos panu posłowi Martyniukowi. Może zaczekajmy sekundę zanim zmienimy miejsca. Bardzo proszę, pan poseł Wacław Martyniuk, przedstawiciel Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełWacławMartyniuk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W odniesieniu do części budżetowej 03 – Kancelaria Senatu Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich pozytywnie zaopiniowała dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2 oraz dotacje celowe z zał. nr 8. W trakcie posiedzenia Komisji posłowie nie wnieśli jakichkolwiek uwag i zastrzeżeń do projektu przedstawionego budżetu. Ciut szersza dyskusja, jak zwykle, wywiązała się wokół Polonii. Przedstawiono wyjaśnienia satysfakcjonujące dla Komisji. W efekcie jednogłośnie przyjęto opinię, którą zaprezentowałem koleżankom i kolegom. Można powiedzieć, że poza częścią polonijną jest to odzwierciedlenie budżetu Kancelarii Sejmu, tyle że, oczywiście, na niższym poziomie. To wszystko z mojej strony. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo panu posłowi. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Po to, abyśmy mieli pełny obraz dotyczący projektu budżetu Kancelarii Senatu, do opinii, którą w imieniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich przedstawił pan przewodniczący Wacław Martyniuk, chciałabym dodać, że na rok 2010 nie przewidywano wydatków związanych ze zmianą kadencji. Pojawiają się one w roku 2011. Jest to, między innymi, jeden z powodów zwiększenia projektowanego budżetu Kancelarii Senatu. Pan przewodniczący Martyniuk mówił o pozostałej działalności, czyli opiece nad Polakami i Polonią za granicą. Wydatki przewidywane są w wysokości 75.000 tys. zł i są na takim samym poziomie jak w roku 2010. Sprawy dotyczące rozliczenia przelotów samolotowych są podobne, jak w pozostałych Kancelariach. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich, podobnie jak w zakresie Kancelarii Sejmu, tak i w zakresie Kancelarii Senatu, wydała pozytywną opinię, między innymi, w związku z bardzo jasną, transparentną prezentacją poszczególnych wydatków. W zakresie planowania Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich również wskazywała na dobrą prezentację. Komisja wydała pozytywną opinię bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję koreferentowi ze strony Komisji Finansów Publicznych. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Omawiamy część budżetową 03 – Kancelaria Senatu. Nie widzę chętnych do zabrania głosu. Czy pani minister chciałaby zabrać głos? Dziękuję bardzo. Stwierdzam zakończenie omawiania części budżetowej 03 – Kancelaria Senatu. Bardzo dziękuję pani minister i jej współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przystępujemy do omówienia kolejnej części budżetowej, a mianowicie części 11 – Krajowe Biuro Wyborcze. Witam pana ministra Kazimierza Czaplickiego, kierownika Krajowego Biura Wyborczego. Oddaję głos panu posłowi Martyniukowi, przedstawicielowi Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełWacławMartyniuk">Dziękuję serdecznie. Koleżanki i koledzy, w odniesieniu do części budżetowej 11 – Krajowe Biuro Wyborcze Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich pozytywnie zaopiniowała dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2 oraz dotacje celowe z zał. nr 8. Jak zwykle w przypadku Krajowego Biura Wyborczego nie znaleźliśmy jakichkolwiek zastrzeżeń. Zawsze stawiamy Krajowe Biuro Wyborcze za wzór dla innych instytucji, które są opiniowane przez wszystkie komisje sejmowe. Tyle mogę powiedzieć w tej sprawie. To wszystko z mojej strony. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo panu posłowi. Głos ma koreferent ze strony Komisji Finansów Publicznych, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Do informacji przekazanych przez pana przewodniczącego Martyniuka chciałabym dodać, że w roku 2011 zwiększają się, między innymi, wydatki związane z wyborami. Jest to główna pozycja wzrostu. Dynamika jest duża, ponieważ plan budżetu Krajowego Biura Wyborczego na rok 2010 wynosił 35.000 tys. zł. Wstępnie wskazywano, że przewidywane wykonanie będzie wynosiło 27.000 tys. zł. Niemniej myślę, że w tym przypadku wydatki w roku 2010 zostały zrealizowane poprawnie. Chciałabym się przyłączyć do opinii pana przewodniczącego Martyniuka, że prezentacja i oszczędności w tej części budżetowej są wyjątkowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Jak zwykle budżet Krajowego Biura Wyborczego jest tak dobrze przygotowany, że nie budzi emocji i pytań. Czy pan minister chciałby zabrać głos? Nie ma takiej potrzeby. Dziękuję bardzo. Proszę państwa, jeżeli nie ma chętnych do zabrania głosu w dyskusji, stwierdzam zakończenie omawiania części budżetowej 11 – Krajowe Biuro Wyborcze.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Była to ostatnia część, którą mieliśmy zaplanowaną do omówienia na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję wszystkim państwu za pracę, za obecność. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>