text_structure.xml
12.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze posiedzenie. Witam pana Tomasza Mertę podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Witam wszystkich obecnych na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze, zaopiniowanie wniosku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury i, po drugie, rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw zawartym w druku nr 1852.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Pan poseł Stanisław Stec, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławStec">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, mam uprzejmą prośbę, żeby dzisiaj nie rozpatrywać sprawozdania podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw, ponieważ to sprawozdanie otrzymaliśmy dopiero wczoraj wieczorem. W projekcie ustawy jest dużo dobrych propozycji zmian, które porządkują materię, ale jest również dużo propozycji zmian, które są dyskusyjne. Podkomisja przedstawiła propozycje wariantowe. Wiem, że przewodnicząca podkomisji wystąpiła do Biura Studiów i Analiz z prośbą o wydanie opinii w sprawie zgodności z Konstytucją art. 6 projektu ustawy. Warto byłoby poczekać na tę opinię, żeby podjąć właściwą decyzję w sprawie zapisu art. 6. Materia projektu ustawy ma duże znaczenie dla obywateli i podatników, bo chodzi tutaj przecież o bezpośredni kontakt podatników z inspektorami i pracownikami kontroli skarbowej. Trzeba zastanowić się nad propozycjami zmian zawartymi w projekcie ustawy. Żeby to zrobić, należy zasięgnąć opinii osób, które mają na ten temat pojęcie. W związku z tym bardzo proszę, żeby tego ważnego sprawozdania dzisiaj nie rozpatrywać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Panie pośle, mam następującą propozycję. Ponieważ rządowy projekt ustawy znajduje się już w Komisji od wielu miesięcy, będzie dobrze, jeżeli przynajmniej zaczniemy rozpatrywać sprawozdanie. Jeżeli w trakcie rozpatrywania sprawozdania rzeczywiście okaże się, że są bardzo liczne problemy, to być może będziemy zmuszeni przerwać rozpatrywanie projektu ustawy i odłożyć do jakiegoś bliżej nieokreślonego czasu. Jeżeli wątpliwości nie będą zasadnicze, to być może uda nam się je rozstrzygnąć. Moglibyśmy przełożyć na jutro rozpatrywanie sprawozdania podkomisji, ale to chyba nie jest najlepszy pomysł. Nie sądzę, żeby państwo posłowie zgodzili się na taką propozycję. Sugeruję w związku z tym, żebyśmy jednak rozpoczęli rozpatrywanie sprawozdania podkomisji. Jeżeli okaże się, że nie jesteśmy zadowoleni z przyjętych w sprawozdaniu rozwiązań, to, jak powiedziałem, zastanowimy się, co z tym fantem zrobić. Pani przewodnicząca Maria Zuba, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMariaZuba">Panie przewodniczący, przychylam się do wniosku zgłoszonego przez pana posła Stanisława Steca i bardzo proszę o przyjęcie tego wniosku. Jeszcze wczoraj podkomisja pracowała nad tym projektem ustawy. Rozwiązania przyjęte w sprawozdaniu podkomisji budzą liczne wątpliwości. Są one tak liczne, że niektóre rozwiązania podkomisja zdecydowała się przedstawić Komisji wariantowo. Posłowie, którzy wczoraj otrzymali sprawozdanie podkomisji nie byli w stanie zapoznać się dokładnie z tym sprawozdaniem. Chcę powiedzieć, że ten projekt ustawy jest naprawdę bardzo ważny. Byłoby dobrze, żebyśmy rozpatrzyli sprawozdanie podkomisji w sposób należyty. Zgłaszam wniosek, żebyśmy przystąpili do rozpatrywania sprawozdania podkomisji na następnym posiedzeniu Sejmu. Ręczę panu przewodniczącemu, że dzięki temu będziemy bliżej zakończenia prac nad projektem ustawy, niż gdybyśmy zaczęli rozpatrywać to sprawozdanie dzisiaj czy jutro. Spójrzmy realnie na tę sprawę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, mam w związku z tym następującą propozycję. W pkt 1 mamy zaopiniowanie wniosku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Proponuję, żebyśmy zaopiniowali ten wniosek. Mam nadzieję, że za chwilę na posiedzenie Komisji przybędzie pan minister Andrzej Parafianowicz. Wtedy podejmiemy decyzję w sprawie rozpatrywania sprawozdania podkomisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Czy jest na to zgoda? Proszę państwa, żeby nie tracić czasu, bardzo proszę pana ministra Tomasza Mertę o przedstawienie wniosku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotyczącego zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoTomaszMerta">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedkładamy do zaopiniowania projekt zmiany planu finansowego Funduszu Promocji Kultury. Te zmiany, które rekomendujemy i o zaopiniowanie których prosimy, są związane zarówno ze zmianą przepisów ustawy z dnia 29 listopada o grach hazardowych jak i ze zmianą przepisów ustawy o finansach publicznych. Żeby podsumować, powiem, że zmiany sprowadzają się z jednej strony do zmian w sposobie zapisywania i klasyfikowania w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej oraz do rzeczywistych przesunięć finansowych. Te przesunięcia związane z koniecznością wprowadzenia z powrotem do planu finansowego kwoty w wysokości 54.901 tys. zł jako tak zwanych zobowiązań warunkowych. Są to te zobowiązania, które wynikają z zawartych umów wieloletnich. Te umowy stanowią podstawę do wypłaty kolejnych transz dotacji. Jeżeli chodzi o rzeczywistą wartość dodaną, to jest nią rozdysponowanie pewnej kwoty, co wynika z ogłoszonych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego programów, do których poszczególne podmioty mogły zgłaszać swoje wnioski i realizować przedsięwzięcia. W piśmie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego szczegółowo przedstawiono, które programy muszą zostać zwiększone lub zmniejszone o odpowiednie kwoty.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoTomaszMerta">Chciałem zwrócić uwagę tylko na jeden szczególny punkt, który dotyczy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Plan finansowy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej zakładał wydatki w wysokości 8000 tys. zł, ale nie mógł być zrealizowany z uwagi na niższe wpływy funduszu, które wyniosły 7700 tys. zł. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego zdecydował o znaczącym powiększeniu dofinansowania dla Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej do kwoty 11.820 tys. zł ze względu na to, że PISM podejmuje i finansuje bardzo poważne przedsięwzięcia w zakresie produkcji filmowej wiążące się z rokiem chopinowskim. Jest to fragment większej całości działań Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w tym ważnym jubileuszowym roku.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoTomaszMerta">Jeżeli chodzi o propozycje zwiększeń, to mają one pokrycie finansowe w niewydatkowanym w 2009 r. stanie funduszu w wysokości 90.243 tys. zł oraz w dodatkowych wpływach osiągniętych w styczniu 2010 r. z tytułu zwrotu niewykorzystanych kwot dotacji, odsetek bankowych, rozliczenia podatku VAT, kar umownych.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoTomaszMerta">Bardzo proszę o pozytywne zaopiniowanie przedłożonego wniosku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję w sprawie przedstawionego przez pana ministra Tomasza Mertę wniosku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kto z państwa posłów chce zabrać głos? Pan poseł Stec proponuje zaopiniować pozytywnie wniosek. Ja również zgłaszam taką propozycję. Proszę państwa, proponuję przyjąć opinię w następującym brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">„Opinia nr 161 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury uchwalona na posiedzeniu w dniu 18 marca 2010 r. Komisja Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 18 marca 2010 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 marca 2010 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury na rok 2010.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Promocji Kultury przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii w takim brzmieniu? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię nr 161 do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, na tym zakończyliśmy rozpatrywanie pkt 1 porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Zarządzam pięciominutową przerwę. Dziękuję wszystkim państwu, którzy uczestniczyli w pierwszej części posiedzenia. Bardzo dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Witam wszystkich po przerwie. Proszę państwa, jest propozycja, żeby rozpatrzyć sprawozdanie podkomisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw we wtorek po świętach, czyli 6 kwietnia 2010 r., o godzinie 15.00. w sali nr 106. Proszę pamiętać, że to jest pierwszy dzień po świętach. Mówię o tym, żeby nie było żadnych wątpliwości. Rozumiem, że jest zgoda na to, żeby rozpatrzyć sprawozdanie w dniu 6 kwietnia o godzinie 15.00. Na 7 i 8 kwietnia 2010 r. zaplanowane mamy już inne posiedzenia. Do tego czasu z całą pewnością otrzymamy już opinie, o które wystąpiła przewodnicząca podkomisji pani poseł Maria Zuba. Dzięki temu będzie nam łatwiej podejmować decyzje. Chcę poinformować pana posła Steca, że prezydium Komisji zdecydowało, że w dniu 7 kwietnia 2010 r. w środę zostanie zwołane posiedzenie Komisji, do udziału w którym zostanie zaproszony przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego w celu omówienia rekomendacji T. Pan poseł Stanisław Stec rozmawia teraz wprawdzie przez telefon, ale mam nadzieję, że koleżanki i koledzy doniosą mu o tym.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję wszystkim państwu za obecność oraz za uwagę. Zapraszam wszystkich do udziału w posiedzeniu Komisji, które zostanie zwołane w dniu 6 kwietnia 2010 r. we wtorek o godzinie 15.00. Ponieważ prawdopodobnie jest to nasze ostatnie posiedzenie przed świętami, składam wszystkim państwu życzenia wesołych świąt. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>