text_structure.xml
41.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Witam wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze posiedzenie. Rząd reprezentuje pan minister Maciej Grabowski. Witam bardzo serdecznie. Witam wszystkich państwa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie czterech sprawozdań podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego o sześciu komisyjnych, poselskich i senackim projektach ustaw dotyczących nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw. Są to druki nr 1306, 339, 1405, 1566, 1725 i 1734. Jest to pierwszy punkt porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Punkt drugi obejmuje przyjęcie planu pracy Komisji na okres od 1 lutego do 31 lipca. Za chwilę otrzymają państwo propozycje dotyczące planu pracy. Przed chwilą odbyło się posiedzenie Prezydium Komisji, na którym wprowadziliśmy pewne korekty, zmiany. Są one w tej chwili nanoszone do planu. W trakcie posiedzenia otrzymacie państwo propozycję planu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proponuję dopisanie punktu trzeciego obejmującego zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw kontroli realizacji budżetu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są uwagi do porządku dziennego? Pan poseł Stec. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławStec">Panie przewodniczący, wśród przedłożonych projektów ustaw podatkowych mamy np. trzy propozycje zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli jest to możliwe, bardzo proszę, aby skierować je z powrotem do podkomisji w celu przygotowania jednego przedłożenia zawierającego wszystkie trzy propozycje zmian. Później ci, którzy mają to realizować, muszą szukać w trzech ustawach, a wystarczy, żeby było to zawarte w jednej ustawie. Niepotrzebnie robimy tyle zamieszania. Dla dobra podatników, dla dobra pracowników służb skarbowych, właściwym rozwiązaniem byłoby ujęcie tego, co dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, w jednym projekcie, a tego, co dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w drugim zestawieniu. Przy okazji nastąpiłaby zmiana ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o niektórych formach wspierana działalności innowacyjnej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Panie pośle, od razu odpowiem na pański wniosek. Za chwileczkę ostatecznie przyjmiemy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przed chwilą odbyło się posiedzenie Prezydium Komisji. Zdecydowaliśmy podobnie. Podążając za sugestią Biura Legislacyjnego, chcielibyśmy przygotować dwa sprawozdania. Jedno sprawozdanie dotyczyłoby pięciu projektów. Drugie sprawozdanie obejmowałoby jeden projekt, ponieważ dotyczy on trochę innej materii, przewiduje inną datę wejścia w życie. Chcemy go wyodrębnić, żeby dla podatników było to nieco jaśniejsze.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Pani poseł Zuba jako przewodnicząca podkomisji musi przedstawić propozycje, które przygotowała podkomisja. Mamy już przygotowaną propozycję scalenia projektów. Myślę, że na dzisiejszym posiedzeniu moglibyśmy to zrobić. Nie mamy na dzień dzisiejszy innych planów, w związku z tym dobrze byłoby, gdybyśmy to zrobili. Bardzo proszę panie z sekretariatu o rozdanie członkom nowych propozycji. Myślę, że moglibyśmy pracować w ten sposób.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, wracam do porządku dziennego. Czy są inne uwagi do porządku obrad? Jeśli nie ma, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Kwestię połączenia projektów uzgodniłem także z panią przewodniczącą Zubą. Pani przewodnicząca oczywiście musi przedstawić przebieg prac podkomisji. Następnie poprosimy o opinię przedstawicieli Biura Legislacyjnego oraz pana ministra na temat możliwości połączenia projektów w taki sposób, jaki zaproponowaliśmy w trakcie posiedzenia Prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Pani przewodnicząca Zuba. Bardzo proszę o przedstawienie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMariaZuba">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni goście!</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMariaZuba">Komisyjny projekt ustawy przedłożony w druku nr 1306 obejmuje nowelizację art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przyjęcie proponowanej zmiany spowoduje, że przestanie obowiązywać przepis zobowiązujący podatnika rozpoczynającego osiąganie dochodów w trakcie roku podatkowego i decydującego się na opodatkowanie na zasadach ryczałtu do składania do urzędu skarbowego deklaracji o wyborze opodatkowania na zasadzie ryczałtu najpóźniej na dzień przed pobraniem pierwszego przychodu. Nowy przepis umożliwi podatnikowi dokonanie wyboru ryczałtu nawet po uzyskaniu przychodu, ale nie później niż do dnia zapłaty pierwszego ryczałtu czyli nie później niż do dwudziestego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął przychód. Zmiana ta obejmuje osoby, które uzyskają przychody w formie pieniężnej, wartości pieniężnych, świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy lub poddzierżawy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełMariaZuba">Podkomisja pozytywnie zaopiniowała zaproponowaną zmianę. W imieniu podkomisji wnoszę o przyjęcie projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu podkomisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Pani przewodnicząca, proponuję, aby od razu omówiła pani wszystkie projekty. Następnie zastanowimy się nad scaleniem i przeprowadzimy dyskusję nad całością.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMariaZuba">Kolejne sprawozdanie podkomisji obejmuje trzy projekty ustaw wprowadzających zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podkomisja rozpoczęła prace od omawiania senackiego projektu zawartego w druku nr 1566, w którym wnioskodawcy proponują uchylenie art. 9a ust. 3 pkt 1. Tym samym proponują zniesienie ograniczenia możliwości płacenia podatku liniowego według stawki wynoszącej 19% z chwilą świadczenia usługi na rzecz byłego pracodawcy, jeżeli sposób wykonania tejże usługi jest w zgodzie z warunkami określonymi w art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który definiuje pojęcie działalności gospodarczej, przy czym z prawa do opodatkowania według dziewiętnastoprocentowej stawki zostaliby wyłączeni jedynie podatnicy, którzy w roku podatkowym uzyskują przychody ze świadczeń usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeżeli usługi te odpowiadają zadaniom, które w roku podatkowym wykonywali w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Prawa tego nie utracą ci podatnicy, którzy wykonywali czynności w poprzednim roku.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMariaZuba">Negatywną opinię wobec proponowanej zmiany wyraziło Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, dopatrując się w niej rozwiązań sprzyjających dla pracodawców do nakłaniania pracowników zatrudnionych na umowę o pracę do decydowania się na rozpoczynanie działalności gospodarczej i świadczenia usług na rzecz pracodawcy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełMariaZuba">Po przyjęcie przez podkomisję projektu z druku nr 1566 na wniosek posła Cichonia został wycofany projekt z druku nr 339.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełMariaZuba">W ramach projektu ustawy nowelizującej zawartej w druku nr 1405 Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne Państwo” proponowała, aby zwolnioną od podatku jednorazową wartość świadczeń otrzymanych od przedsiębiorcy w ramach jego działalności promocyjno-reklamowej podwyższyć z kwoty 100 zł do 500 zł. Uzasadniający proponowaną zmianę poseł przekonywał, że kwota 100 zł obowiązuje bez mian od kilku lat, ponadto jej podwyższenie ograniczy zbędne obciążenia podmiotów gospodarczych wynikające z obowiązku składania informacji PIT-8C, które podatnik i tak jest zobowiązany wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym. Zmiana przepisu budziła kontrowersje z uwagi na proponowany wzrost poziomu kwoty zwolnionej od podatku. W wyniku dyskusji została wprowadzona poprawka. Ostatecznie po wniesieniu poprawki podkomisja przyjęła zmianę polegającą na zwiększeniu kwoty 100 zł do 200 zł.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełMariaZuba">W imieniu podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego wnoszę o przyjęcie zmian zaproponowanych w sprawozdaniu.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełMariaZuba">Druk nr 1725 zawiera projekt ustawy nowelizującej przedłożonej przez grupę posłów. Proponują oni zmiany w ustawach: o podatku dochodowym od osób fizycznych, o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Przyjęcie zaproponowanych przez projektodawców zmian spowoduje, że centra badawczo-rozwojowe będą mogły uznawać jako przychody z działalności środki funduszu innowacyjności niewykorzystane w roku podatkowym, w którym zostały przekazane do funduszu lub w ciągu roku podatkowego następującego po owym roku. Projekt wydłuża o jeden rok okres, w którym środki funduszu mogą zostać wykorzystywane w przypadku, gdy nie zostały wykorzystane w roku ich otrzymania.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełMariaZuba">W imieniu podkomisji wnoszę o pozytywne zaopiniowanie przedłożonego sprawozdania o projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełMariaZuba">Zgodnie z projektem z druku nr 1734, Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne Państwo” proponuje, aby podatek od towarów i usług stanowił koszt uzyskania przychodów, gdy podatnik zużył lub przekazał towar w celu reprezentacji i reklamy. Ponadto Komisja proponuje, aby podatek od towarów włączonych w sprzedaż premiową również stanowił koszt uzyskania przychodu przez podatnika, pod warunkiem, że dany towar otrzymała osoba, która nabyła u podatnika towar lub usługę w określonej ilości lub wartości. Proponowane przez Komisję przepisy określają, że wyłącznym warunkiem otrzymania premii jest uprzednie nabycie od przekazującego przez otrzymującego towaru lub usługi w określonej ilości lub wartości. Nie precyzuje się, według jakich zasad owa ilość lub wartość będzie określana. Nowelizowane przepisy nie określają limitu wartości towarów i usług przekazanych przez podatnika na potrzeby reklamy i promocji bądź na nagrody rzeczowe w zamian za zakupienie od niego produktu, po przekroczeniu którego podatnik miałby czy mógłby zaliczać VAT do kosztów uzyskania przychodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Pani przewodnicząca, przepraszam na chwilę. Bardzo państwa proszę o wyciszenie rozmów, ponieważ nie wszyscy słyszą to, co mówi pani przewodnicząca. Bardo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMariaZuba">Podkomisja przyjęła projekt nowelizacji ustawy w wersji przedstawionej w sprawozdaniu. Wnoszę o jego przyjęcie. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję pani przewodniczącej. Proszę państwa, chciałbym ponowić propozycję, którą przedstawiłem wcześniej. Zresztą taki sam wniosek przedstawił pan poseł Stec. Proponuję, aby w stosunku do trzech sprawozdań podkomisji obejmujących druki nr 1306, 339, 1405, 1566 i 1725 mających jedną cechę wspólną, a mianowicie to, że wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia, Komisja przygotowała jedno sprawozdanie. Drugie sprawozdanie dotyczyłoby projektu ustawy z druku nr 1734, która weszłaby w życie od 2011 roku.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">W celu wzmocnienia przedstawionej propozycji chciałbym poprosić przedstawicieli Biura Legislacyjnego o dwa zdania. Następnie poproszę o opinię rządu na ten temat. Panie mecenasie bardzo proszę. Pan mecenas Białończyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Przygotowaliśmy wstępny materiał roboczy do ewentualnych prac w dniu dzisiejszym, jeżeli państwo się na to zgodzą. Jak powiedział pan przewodniczący, nasza propozycja sprowadza się do tego, aby sprawozdania dotyczące projektów, których cechą wspólną jest data wejścia w życie w czternaście dni po dniu ogłoszenia, zawrzeć w jednym sprawozdaniu. Natomiast projekt zawierający nowelizację ustaw podatkowych oraz ustawy o podatku od towarów i usług, która wchodziłaby w życie w dniu 1 stycznia 2011 roku, proponujemy zawrzeć w odrębnym sprawozdaniu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę jeszcze o stanowisko rządu wobec zgłoszonej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówMaciejGrabowski">Popieramy propozycję skumulowania, połączenia projektów tak, aby zawrzeć je w dwóch sprawozdaniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw członków Komisji co do takiego sposobu procedowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMariaZuba">Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo pani przewodnicząca. Mam w związku z tym pewną propozycję. Mam nadzieję, że państwo posłowie pozwolą, abyśmy pracowali nad projektem przygotowanym przez Biuro Legislacyjne. Chodzi o wspólne sprawozdanie o projektach przygotowanych przez podkomisję. Myślę, że wtedy będzie łatwiej. Nie ma sprzeciwu, abyśmy pracowali w ten sposób. Mam nadzieję, że wszyscy państwo otrzymali nowy tekst. Jest to kompilacja trzech sprawozdań, które przedstawiła podkomisja, a które zreferowała pani przewodnicząca Zuba.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Pan mecenas Białończyk. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Mam jeszcze jedną uwagę. Gwoli wyjaśnienia chciałbym dodać, że drobnej korekcie uległy przepisy przejściowe. W związku z tym, że trzy sprawozdania uległy połączeniu, musiała nastąpić korekta przepisów przejściowych w stosunku do tego, co jest zawarte w sprawozdaniach podkomisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, przystępujemy do pracy nad tekstem projektu ustawy. Mam nadzieję, że wszyscy mają go przed oczyma.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są uwagi do tytułu projektowanej ustawy? Nie widzę. Stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do omówienia art. 1. Zawiera on trzy zmiany. Czy są uwagi do zmiany 1? Nie widzę. Stwierdzam, że zmiana 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są uwagi do zmiany 2? Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Rozumiem, iż mogę uznać, że zmiana 2 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do omówienia zmiany 3 w art. 1. Czy ktoś z państwa chciałby wnieść uwagi? Nie widzę. Rozumiem, iż mogę uznać, że zmiana 3 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Nie widzę. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy ktoś z państwa chciałby się wypowiedzieć na temat art. 3? Czy ktoś ma uwagi? Nie widzę. Uznaję, że art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do omówienia art. 4. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie art. 4? Nie widzę. Stwierdzam, że art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do omówienia art. 5. Czy są uwagi do art. 5? Nie widzę. Stwierdzam, że art. 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do omówienia art. 6. Nie widzę uwag. Rozumiem, że mogę uznać, iż art. 6 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są uwagi do art. 7? Nie widzę. Stwierdzam, że art. 7 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do omówienia art. 8. Czy są uwagi do art. 8? Nie widzę. Stwierdzam, że art. 8 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do omówienia ostatniego art. 9. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 9? Nie widzę. Stwierdzam, że art. 9 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, w ten sposób przeanalizowaliśmy cały projekt. Teraz chciałbym poddać całość pod głosowanie. Bardzo proszę o policzenie głosów.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Projekt ustawy został przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-17.17" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został członek podkomisji pan poseł Orzechowski. Czy pan poseł wyraża zgodę? Czy są inne kandydatury? Czy jest sprzeciw wobec powierzenia panu posłowi Orzechowskiemu funkcji posła sprawozdawcy? Nie widzę. Stwierdzam, że pan poseł Orzechowski został posłem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-17.18" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Termin dla ministra właściwego ds. członkostwa RP w UE na przedstawienie opinii wyznaczam na dzień 28 stycznia. Jest jeszcze trochę czasu.</u>
<u xml:id="u-17.19" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, tym sposobem zakończyliśmy prace nad pierwszym sprawozdaniem zawierającym kilka połączonych projektów opracowanych przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-17.20" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Pozostał nam do omówienia projekt ustawy zawarty w druku nr 1734. Mam nadzieję, że wszyscy państwo mają ów projekt.</u>
<u xml:id="u-17.21" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są uwagi do tytułu projektowanej ustawy? Nie widzę. Stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.22" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do omówienia art. 1. Pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Panie przewodniczący, swoje pytanie kieruję do pana ministra. W omawianym artykule rozszerzamy katalog wyjątków, dzięki czemu VAT będzie liczony jako koszt uzyskania przychodów w sytuacjach, kiedy przy sprzedaży premiowej dostajemy bezpłatnego bonusa. Proszę powiedzieć, dlaczego rząd jest zainteresowany przyznaniem preferencji dla pewnej formy marketingu i sprzedaży. Tak to rozumiem. Pewien marketing sprzedaży stawiamy w uprzywilejowanej pozycji. Moim zdaniem chodzi o dosyć agresywny marketing.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełElżbietaRafalska">W uzasadnieniu przedstawionym przez Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne Państwo” czytamy, że bonusy, darowane rzeczy mają mieć wymiar symboliczny, drobny. Proszę mi powiedzieć, czy są jakieś ograniczenia, które określałyby symboliczność, drobność dodatkowego towaru. Czy jest to jakoś ograniczone prawnie? Tak naprawdę wzmacniamy sprzedaż wiązaną. Kupuję dwa jogurty i dostaję trzeci, którego termin przydatności do spożycia mija jutro, dostaję go za darmo. Kupuję samochód i dostaję za darmo cztery opony. Na czym polega drobność towaru? Czy drobnym towarem jest jeden jogurt czy cztery opony?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełElżbietaRafalska">Rozumiem, że z produktem, który dostaję za darmo, jest jak z darowanym koniem. Nie zaglądamy mu w zęby. Może być to towar wybrakowany, towar gorszej jakości. Czy nie obawiacie się państwo, że dzięki preferencyjnej formule, premiowana sprzedaż może stać się dosyć powszechną formą sprzedaży?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełElżbietaRafalska">Po to, aby wyczerpać wszystkie moje pytania, odniosę się jeszcze do kalkulacji skutków finansowych. W uzasadnieniu przedstawionym przez Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne Państwo” mowa jest o tym, że nie będzie żadnych skutków. Tak naprawdę chodzi o wprowadzenie instrumentu zwiększenia sprzedaży. Proszę mi powiedzieć, czy kalkulacja przyjęta przez rząd nie jest kalkulacją obarczoną sporym błędem. Przyjęliście państwo strukturę kosztową opartą o dotychczasowy stan prawny. Moim zdaniem przy wprowadzeniu dodatkowej preferencji skutki finansowe mogą być inne.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PosełElżbietaRafalska">Takie są moje wątpliwości. Są to wątpliwości z punktu widzenia klienta, który bezustannie jest poddawany ostremu marketingowi. Uważam, że lepszą formą jest reklama, gdzie jest powiązanie jakości towaru z prawem zaliczenia VAT-u do kosztów uzyskania przychodów. Uważam, że tamta sytuacja jest uczciwa. Tutaj dajemy dużą swobodę, dużą elastyczność, co budzi moje wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełMariaZuba">Dziękuję bardzo. Pomimo tego, że projekt jest projektem komisyjnym chciałabym skierować swoje pytania do pana ministra. Dotyczą one sprzedaży premiowej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełMariaZuba">Po to, aby podatnik mógł zaliczyć w koszty uzyskania przychodu przekazanie nabywcy dodatkowego towaru, nabywca musi zakupić od niego towar o określonej wartości. W projekcie jest mowa o określonej ilości lub wartości, ale nie jest zdefiniowane według jakich zasad i kto będzie określał ową ilość i wartość. Gdzie są przepisy regulujące, według jakich zasad ilość lub wartość będzie określana? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Panie ministrze, bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Dziękuję bardzo. Rzeczywiście jest to projekt poselski. Oczywiście jest do niego stanowisko rządu, które, jak sądzę, jest państwu, znane.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Dlaczego uważamy, że rozwiązanie, które było dyskutowane w trakcie prac podkomisji, jest dobre? Wydaje się nam, że w chwili obecnej występuje niepewność w obrocie. W stosunku do części towarów, które są opatrzone logo firmy albo są wykorzystywane w celach reprezentacji i reklamy, czyli przekazane nieodpłatnie w ramach czynności promocyjnych, VAT stanowi koszt uzyskania przychodu. W praktyce jest to często związane z tym, czy kontrahent, druga strona osiągnęła pewien poziom sprzedaży itd. Mamy tu niejasność prawną. Moim zdaniem jest to dookreślenie pewnej realnej sytuacji, która występuje w życiu. Jest to pierwsza uwaga.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Oprócz sytuacji przekazywania towarów pomiędzy kontrahentami, przedsiębiorcami może wystąpić przekazanie towaru przez przedsiębiorcę dla klienta.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Panie ministrze, bardzo przepraszam, ale na sali cały czas jest gwar. Proszę państwa, im będzie ciszej, tym szybciej rozpatrzymy projekty i zakończymy prace Komisji. Bardzo proszę o wyciszenie rozmów. Bardzo proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Może nastąpić przekazanie od przedsiębiorcy do klienta detalicznego. Uważam, że proponowane rozwiązanie jest korzystne. W praktyce możemy spotkać się z sytuacją, o której wspomniała pani poseł. Co ona oznacza? Oznacza de facto, że w tej chwili przedsiębiorca ma dwie możliwości działania. Może utylizować produkt, jeżeli zbliża się upływ terminu jego ważności. Jeżeli utylizuje produkt, może rozliczyć VAT. Może też przekazać produkt. Wówczas de facto obniży cenę jednostkową, jeżeli popatrzymy na wartość wszystkich zakupów. Wydaje się, że z punktu widzenia i społecznego, i gospodarczego lepiej, żeby projekt został wykorzystany przez klienta – wtedy klient zapłaci niższą cenę, jeżeli chcielibyśmy obliczyć cenę jednostkową – niż żeby miał być utylizowany. Wydaje mi się, że jest to lepsze rozwiązanie od tego, które przy niejasnościach, o których wspomniałem, mówiąc o pierwszej przesłance, prowadzi raczej do utylizacji produktów aniżeli do ich wykorzystania.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Uważam, że może prowadzić to także – jak rozumiem, w tym zakresie nie ma sporu – do pewnego zwiększenia działań marketingowych, które w moim przekonaniu mogą doprowadzić do zaostrzenia konkurencji, a wiec do poprawienia sytuacji ostatecznego klienta, a nie do pogorszenia owej sytuacji. Weźmy pod uwagę realne działania przedsiębiorstw w tej chwili. Na przykład Orlen czy inne tego typu firmy stosują systemy punktowe. Jeżeli kupi się odpowiednią ilość towaru, wówczas firma rozdaje jakieś drobne rzeczy. Rozdaje je jakby bezpłatnie, ale trzeba spełnić warunek nabycia pewnej ilości towaru. Nie widzę tutaj problemów, gdyż de facto chodzi o wprowadzenie większej konkurencji na rynku.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Jeżeli chodzi o problem szacunków, chciałbym podeprzeć się opinią pani dyrektor. Czy pani dyrektor może mi pomóc w szacunkach? Być może jest tak, że pani poseł ma rację. Jeżeli instrument będzie szerzej wykorzystywany, efekt będzie szerszy. W tej chwili bazowaliśmy na danych historycznych, stąd takie a nie inne szacunki. Trudno było nam szacować, co będzie jeśli rynek rozwinie się bardziej niż obecnie. Rozumiem, że chodzi o to, iż przepisy są nieco naginane. Przedsiębiorcy wykorzystują przepis, w którym jest mowa o reprezentacji i reklamie, a mogliby korzystać w tego, który jest proponowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Pani dyrektor miała uzupełnić wyjaśnienia. Bardzo proszę pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorDepartamentuPodatkówDochodowychwMFEwaAdamiak">Jak państwo czytacie w uzasadnieniu, szacunki są oparte na takich wielkościach jak udział kosztów operacyjnych w kosztach ogółem, udział należnego podatku od towarów i usług od nieodpłatnie przekazanych towarów. O ile dobrze pamiętam, projekt zaczął być procedowany w 2008 roku. Zatem w uzasadnieniu są dane z roku 2007. Gdyby było opracowywane teraz, można by było podać dane z roku 2008, dlatego że są one już dostępne. Nikt nie posiada danych na temat tego, ile tak naprawdę wynosi podobny udział. Szacunki były opracowane na podstawie tego, co jest. Inaczej nie można tego zrobić. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję. Pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Przepraszam, że przedłużam dyskusję, ale muszę wejść w polemikę z panem ministrem.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełElżbietaRafalska">Projekt ten w żaden sposób nie dointerpretowuje potrzeb w zakresie reprezentacji i reklamy, ponieważ obecny stan pozostawia taki jaki jest. Nie ma wątpliwości, że gdy jest bonus, logo, jest to dobre rozwiązanie. Chodzi tu o jakość firmy. Żadna firma nie będzie chciała reklamować się przez towar wybrakowany, zły itp. Tutaj natomiast rozszerzamy katalog, dajemy zupełnie nowe uprawnienie. Jest to zupełnie coś innego. Mówienie, że jest to dointerpretowanie na tle wątpliwości, które pojawiły się wówczas, gdy stosujemy logo, jest niezgodne ze stanem faktycznym. Kiedy stosujemy logo i elementy reklamy, mieszczą się one w drugim katalogu. Nie mówmy o tym. Tutaj otwieramy szerokie pole, wprowadzamy preferencje dla sprzedaży wiązanej, dla określonej formy marketingu.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PosełElżbietaRafalska">Pytam, dlaczego akurat tę formę chcemy promować. Za chwilę wymyślimy jakiś inny hit sprzedażowy i być może przyjdziemy i zaproponujemy, że skoro to czy tamto jest za darmo, to dlaczego coś nie może być zrobione.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PosełElżbietaRafalska">Proszę mi powiedzieć, czy do tego, co dostanę za darmo mogę wnosić jakieś pretensje, że towar mi się nie podoba, jest stary, przeterminowany, wybrakowany, uszkodzony. Z całą pewnością nie. Nie wiem, czy w ogóle jest to dobre rozwiązanie systemowe. Nie wiem, czy popierane przez Ministra Finansów wprowadzanie wyjątków w takiej sytuacji leży w interesie Ministerstwa Finansów. Wypowiadam się bardziej jako klient niż jako przedsiębiorca. Z całą pewnością leży to w interesie przedsiębiorcy. Chciałabym, abyśmy znaleźli się w mądrym środku. Jestem przekonana, że rozszerzanie katalogu wyjątków jest błędem.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy w związku z tym pani poseł ma jakieś propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Jestem przeciwnikiem wprowadzenia dodatkowego tiret trzeciego. Uważam, że należy go wykreślić. Mówię o art. 1 i 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Chciałbym spytać, czy pani poseł składa konkretną poprawkę czy jest to tylko głos w dyskusji. Rozumiem, że jest to tylko głos w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo proszę, przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, pani poseł, chciałbym zauważyć jedną rzecz. Jeżeli zostałaby zgłoszona poprawka polegająca na skreśleniu tiret trzeciego, oznaczałoby to odrzucenie całego projektu ustawy, ponieważ jest to jedyna zmiana w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Wiem. Byłoby to przywrócenie dotychczasowego stanu prawnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy pan minister chciałby się do tego odnieść?</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Pani przewodnicząca Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełMariaZuba">Bardzo proszę o odpowiedź na moje pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pani poseł proszę wypowiadać się do mikrofonu albo w ogóle.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Panie przewodniczący, przepraszam bardzo, ale nie zapisałem sobie pytania pani przewodniczącej. Proszę, aby zechciała je pani powtórzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę, aby pani poseł przypomniała swoje pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełMariaZuba">Według jakich zasad będzie określona ilość lub wartość towarów nabytych od podatnika przez klienta?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Wnioskodawcy nie limitują ani wartości ani warunków, które musi spełnić druga strona, aby uzyskać bonus. Rozumiem, że podstawą do działania będzie swoboda stosowania umów cywilnych. Nie sądzę, aby ustawodawca chciał jakoś doprecyzować ilości, warunki, ponieważ zależy to od konkretnego stosunku pomiędzy przedsiębiorcami czy pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem. Uważam, że stanowisko, zgodnie z którym nie doprecyzowuje się w przepisach warunków, które strony muszą spełnić, jest prawidłowe. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, nie padły konkretne wnioski, ale były wątpliwości dotyczące art. 1. W związku z tym poddam go pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem art. 1, proszę podnieść rękę. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Podaję wynik głosowania. 20 osób głosowało za, 7 osób było przeciwnych, 2 osoby wstrzymały się od głosu. Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2. Problem jest ten sam. Myślę, że nie ma sensu powielać dyskusji. Poddaję art. 2 pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem art. 2, proszę podnieść rękę. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">20 osób głosowało za, 4 osoby były przeciwne, 6 osób wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Poddaję go pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-42.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem art. 3, proszę podnieść rękę. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-42.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Słyszeli państwo wynik. 21 osób głosowało za, 2 osoby były przeciwne, 5 osób wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem art. 4, proszę podnieść rękę. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-42.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">21 osób głosowało za, 2 osoby były przeciwne, 6 osób wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.11" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Poddaję pod głosowanie całość projektowanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-42.12" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem projektu ustawy, proszę podnieść rękę. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-42.13" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">20 osób głosowało za, 2 osoby były przeciwne, 7 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-42.14" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, pozostały nam jeszcze dwie rzeczy. Termin dla ministra właściwego ds. członkostwa RP w UE na wydanie opinii jest taki sam jak poprzednio, czyli dzień 28 stycznia.</u>
<u xml:id="u-42.15" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został członek podkomisji, pan poseł Andrzej Pałys. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Czy jest sprzeciw wobec powierzenia panu posłowi Andrzejowi Pałysowi funkcji posła sprawozdawcy? Nie widzę. Stwierdzam, że pan poseł Pałys został posłem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-42.16" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Pierwszy punkt porządku obrad jest już za nami.</u>
<u xml:id="u-42.17" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, kolejny punkt obejmuje przyjęcie planu pracy Komisji na okres od 1 lutego do 31 lipca 2010 roku. Mam nadzieję, że wszyscy państwo posłowie otrzymali projekt planu pracy przyjęty przez Prezydium Komisji. Chciałbym przypomnieć, że jest to projekt ramowy. Będzie on uzupełniany o projekty, które będą napływały do Komisji. W zależności od sytuacji będą mogły następować zmiany. Nie jest to plan, który co do litery będziemy musieli zrealizować. Proszę mieć to na uwadze.</u>
<u xml:id="u-42.18" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy ktoś z państwa posłów chciałby się wypowiedzieć na temat projektu planu pracy Komisji? Jeżeli nie, rozumiem, że mogę stwierdzić, iż plan pracy Komisji na okres od 1 lutego do 31 lipca 2010 roku został przyjęty. Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, iż plan pracy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.19" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Ostatni punkt naszego dzisiejszego porządku dziennego przewiduje zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw kontroli realizacji budżetu.</u>
<u xml:id="u-42.20" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Chciałbym państwa poinformować, że zrezygnowałem z pracy w podkomisji. Wolą podkomisji jej przewodniczącym został pan poseł Aleksander Marek Skorupa. W moje miejsce do składu podkomisji chciałbym zaproponować panią poseł Magdalenę Gąsior-Marek. Rozumiem, że pani poseł wyraża zgodę. Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec włączenia do składu podkomisji pani poseł? Nie widzę. Stwierdzam, że pani poseł Gąsior-Marek została wybrana przez Komisję do składu podkomisji stałej do spraw kontroli realizacji budżetu.</u>
<u xml:id="u-42.21" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-42.22" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję wszystkim za udział w dzisiejszych pracach.</u>
<u xml:id="u-42.23" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>