text_structure.xml 67.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich gości oraz posłów. Witam panią Krystynę Szumilas reprezentującą Ministerstwo Edukacji Narodowej, podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego pana Zbigniewa Marciniaka oraz sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki pana Ryszarda Stachurskiego. W dzisiejszym porządku dziennym mamy informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli – Wychowanie fizyczne i sport w szkołach publicznych oraz informacje Ministrów: Edukacji Narodowej, Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Sportu i Turystyki na temat kontroli Najwyższej Izby Kontroli – Wychowanie fizyczne i sport w szkołach publicznych. Czy są uwagi do porządku dziennego? Bardzo proszę pan poseł Bogusław Wontor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełBogusławWontor">Dziękuję bardzo. Dzisiejszy temat jest bardzo ważny. Proszę o sprawdzenie kworum. Nie chcę, aby powyższa kwestia została zbagatelizowana. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Wniosek pana posła jest zasadny. W związku z tym przechodzimy do sprawdzenia liczby posłów. Może na początek Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży. Bardzo proszę wszystkich posłów z tej Komisji o podniesienie ręki. Mamy kworum.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Bardzo proszę wszystkich posłów z Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki o podniesienie rąk w górę. Niestety nie mamy wystarczającej liczby posłów. Zarządzam 5 minut przerwy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">W tej chwili nie będziemy przeprowadzać żadnego głosowania. Posłowie wciąż dochodzą na nasze posiedzenie, proponuję rozpocząć pracę. Kworum zostanie przeliczone pod koniec posiedzenia. Czy pan poseł Wontor podtrzymuje swój wniosek? Dobrze mamy już kworum. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Bardzo proszę pana wiceprezesa Górnego o przedstawienie raportu Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJózefGórny">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, dziękujemy za możliwość przedstawienia wyników raportu. Wyniki powyższej kontroli odbiły się szerokim echem społecznym. Media obszernie informowały o jej wynikach. Skupiono się przede wszystkim na dwóch elementach. Chodziło o temat, dotyczący tego, że tylko połowa szkół posiada salę gimnastyczną oraz o brak zachowania bezpieczeństwa podczas lekcji wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJózefGórny">W ostatnich latach nastąpiła wyraźna poprawa w zakresie wyposażenia szkół w nowoczesne hale sportowe. W ciągu ostatnich 5 lat liczba pełnowymiarowych sal gimnastycznych zwiększyła się o 43%. W tej kwestii mamy bardzo duży postęp. Można powiedzieć, że w porównaniu do lat ubiegłych prawie połowa szkół ma sale gimnastyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Proszę państwa, bardzo proszę o ciszę. Jest za głośno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJózefGórny">Celem kontroli była ocena prawidłowości kształcenia uczniów na lekcjach wychowania fizycznego oraz zapewnienia warunków do uprawiania sportu szkolnego. Ponadto zbadaliśmy proces kształcenia studentów wychowania fizycznego przez publiczne szkoły wyższe. Dodatkowo oceniliśmy Ministerstwo Sportu i Turystyki w zakresie realizacji zadań dotyczących wspierania wychowania fizycznego i sportu szkolnego. Kontrolą objęliśmy lata 2007–2009. Sprawdziliśmy 52 jednostki Ministerstwa Sportu i Turystyki, 42 szkoły publiczne, które prowadzone są przez jednostki samorządu terytorialnego oraz 9 szkół wyższych, które prowadzą kształcenie na kierunku wychowanie fizyczne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJózefGórny">Wyniki raportu nie są zaskoczeniem. Kontrola została podjęta w oparciu o sygnały, które mówiły o marginalnym znaczeniu lekcji wychowania fizycznego. Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła kształcenie uczniów w skontrolowanych szkołach w zakresie wychowania fizycznego i zapewnienia warunków do uprawiania sportu szkolnego, a także kształcenia studentów w skontrolowanych szkołach wyższych na kierunku wychowanie fizyczne. Negatywna ocena wynika z zakresu rosnącej skali stwierdzonych nieprawidłowości. Spośród 42 skontrolowanych szkół publicznych ocenę pozytywną uzyskały tylko 3 placówki. Ponadto 4 szkoły uzyskały ocenę negatywną, a pozostałe 35 jednostek otrzymało oceną pozytywną pomimo stwierdzonych uchybień. Oznacza to ocenę „2+” lub „3-”, czyli jest to pogranicze oceny pozytywnej. Powyższa ocena jest tym bardziej bolesna, że kwalifikacje nauczycieli wychowania fizycznego są wysokie. Większość nauczycieli wychowania fizycznego to nauczyciele dyplomowani. Nauczyciele mianowani to ok. 30%, kontraktowi 21%, a stażyści zaledwie 3%. Podsumowując, większość nauczycieli posiada najwyższe funkcje w ścieżce awansu zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJózefGórny">Spośród 9 szkół wyższych, które zostały skontrolowane żadna nie uzyskała oceny pozytywnej. Ponadto 2 szkoły uzyskały ocenę negatywną. Szczegóły znajdują się w informacji, która została państwu przedłożona w wersji papierowej.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJózefGórny">Przejdę do omówienia największych nieprawidłowości. Zwrócę uwagę na olbrzymi zakres nieprawidłowości w odniesieniu do szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Są to liczby, które oscylują wokół 50%. W ponad połowie skontrolowanych szkół nie dostosowano programów nauczania wychowania fizycznego do posiadanej przez szkoły infrastruktury sportowej. Może brzmi to niegroźnie, ale wyjaśnię, na czym polega. W niektórych szkołach przyjmuje się program wychowania fizycznego, który od początku jest fikcją. Przywiduje się zajęcia z pływania, podczas gdy w szkole nie ma basenu. Program nastawiony jest na lekkoatletykę, a szkoła nie ma boiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Proszę państwa, bardzo proszę o ciszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Pojawiły się szkoły nastawione na piłkę nożną, a nie posiadały boiska piłkarskiego. Przykłady znajdują się w informacji. Świadczy to, że programy nauczania są po prostu fikcją. W co piątej szkole podstawowej nie wdrożono w roku szkolnym 2009–2010 nowej podstawy programowej wychowania fizycznego. Podobna sytuacja jest w gimnazjach. Skutkiem tego, z dodatkowej, czwartej godziny wychowania fizycznego skorzystały tylko 4 szkoły. W 86% skontrolowanych szkołach dyrektorzy nie podjęli żadnych działań, aby zatrzymać spadkową tendencję aktywnego uczestnictwa uczniów w zajęciach wychowania fizycznego. Powodem mogą być mało zróżnicowane i nieatrakcyjne zajęcia. Z naszych danych wynika, że liczba uczniów, którzy nie chodzą na lekcje wychowania fizycznego ciągle wzrasta. O ile w szkołach podstawowych jest to liczba 17%, to w gimnazjach już 21%. W szkołach ponadgimnazjalnych jest to ponad 30%. Co trzeci uczeń nie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego. Przyczyny tej sytuacji są bardzo prozaiczne. Jest to przede wszystkim brak odpowiedniego stroju, zwolnienia z zajęć, które udzielane są przez rodziców oraz zwolnienia lekarskie. W naszej ocenie główną przyczyną tak wysokiej liczby jest mała atrakcyjność zajęć wychowania fizycznego, a także zła organizacja w trakcie roku szkolnego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Ponad 30% uczniów oświadczyło, że zajęcia wychowania fizycznego nie są dla nich atrakcyjne, a udział w nich nie pomaga w osiągnięciu większej sprawności fizycznej. W 59% szkół nie prowadzono dla uczniów zajęć z gimnastyki korekcyjnej. W 75% szkół nie zapewniono odpowiednich warunków do bezpiecznego odbywania lekcji wychowania fizycznego. W latach 2004–2008 w skontrolowanych szkołach wydarzyło się ponad 1 tys. wypadków. Średnio ok. 200 na rok. Na jedną szkołę przypada 5 wypadków. Przyczyny przede wszystkim leżą w stanie technicznym obiektów sportowych. Ponadto nie ma odpowiedniego przygotowania personelu w kwestii pomocy przedlekarskiej. W 15 szkołach nie przeszkolono 41 nauczycieli wychowania fizycznego z zakresu udzielania pierwszej pomocy. W jednej ze szkół w ciągu 5 lat było 35 wypadków, a żaden z 7 nauczycieli wychowania fizycznego nie posiadał zaświadczenia o odbyciu szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Niestety, ale takie przypadki możemy mnożyć. Ponadto niektórzy dyrektorzy nie prowadzili rejestru wypadków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAleksanderSopliński">Bardzo proszę o ciszę. Tutaj naprawdę nic nie słychać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Warto podkreślić, że w niektórych szkołach zaniechano sprawdzania i oceniania postępów oraz osiągnięć uczniów z wychowania fizycznego. Czasami oceny były wystawiane na podstawie obecności uczniów w szkole. W ok. 30% szkół nie organizowano zawodów sportowych w rodzaju mistrzostw szkoły lub spartakiady. Nasuwa się więc pytanie, jak wyławiać talenty sportowe, jeżeli w co trzeciej szkole nie odbywały się żadne zawody. Tylko 9 z 67 związków sportowych współpracowało ze szkołami publicznymi. Była to pomoc w zakresie organizowania zawodów lub kursów dla nauczycieli oraz przekazywanie sprzętu sportowego.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Nasze badania zostały przeprowadzone na populacji prawie 4 tys. osób. Wyniki sondażu są bardzo niepokojące. Ok. 60% uczniów stwierdziło, że nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych wychowania fizycznego, które były organizowane przez szkołę. Ponad 6% uczniów w szkołach podstawowych i 13% w szkołach ponadgimnazjalnych przyznało, że rzadko uczestniczą w zajęciach wychowania fizycznego. Ok. 30% uczniów w szkołach ponadgimnazjalnych wyraziło opinię, że udział w zajęciach nie pomaga im w osiągnięciu większej sprawności fizycznej. W szkołach podstawowych i gimnazjach jest to liczba ok. 16%. Połowa uczniów uważa, że podczas lekcji wychowania fizycznego nauczyciele za bardzo preferują gry zespołowe. Chodzi m.in. o rzucenie przysłowiowej piłki, po czym nauczyciel idzie do swojego pokoju. Tylko 4% uczniów potwierdziło prowadzenie zajęć, które byłyby atrakcyjne. Pozostałe wyniki są dostępne na stronie nr 14.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Jeżeli chodzi o klasy sportowe, to w 62% nie przestrzegano zasad rekrutacji oraz zasad ich funkcjonowania. Do klas sportowych przyjmowano uczniów bez zaświadczeń o bardzo dobrym stanie zdrowia lub bez pisemnej zgody rodziców na uczestniczenie w zajęciach. W dwóch szkołach do klas sportowych zakwalifikowano uczniów z dysfunkcjami ruchowymi. Stanowiło to zagrożenie dla ich zdrowia, a w jednej sytuacji pojawił się przypadek ucznia z wadą serca. W ponad 75% szkół nie zapewniono nauczycielom wychowania fizycznego warunków do doskonalenia zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Jeżeli chodzi o szkoły wyższe, to najważniejszym uchybieniem było zaniżanie wymagań przy rekrutacji kandydatów na kierunku wychowanie fizyczne. Jest to liczba ok. 75% skontrolowanych szkół wyższych. Podczas naboru na studia niestacjonarne I stopnia w dwóch uczelniach nie przeprowadzono egzaminów sprawnościowych. 7 uczelni, które organizowały studia podyplomowe na kierunku wychowanie fizyczne, w zasadach rekrutacji nie przewidziało egzaminów sprawnościowych. We wszystkich skontrolowanych szkołach wyższych nie uwzględniano przygotowania do prowadzenia zajęć w klasach I-III szkoły podstawowej. Jest to okres, w którym można wyłowić talent m.in. w gimnastyce. W ponad 50% skontrolowanych szkołach zaniżano wymiar godzin przedmiotów określonych w standardach kształcenia. Ponadto nie realizowano w pełni programu. Ponad 25% ankietowanych studentów w trakcie kontroli, określiło swoje przygotowanie do prowadzenia zajęć ruchowych jako nieodpowiednie. 41% ankietowanych stwierdziło, że nie prowadziło żadnych zajęć ruchowych na pierwszym etapie edukacji.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Przejdę teraz do oceny Ministerstwa Sportu i Turystyki. Nasza ocena jest pozytywna. Ministerstwo upowszechniało program o nazwie „Sport wszystkich dzieci” oraz realizowało 4 programy służące rozwojowi infrastruktury sportowej. W ramach tych działań dofinansowano budowy ponad 1,5 tys. obiektów sportowych. To jest bardzo pozytywna kwestia. Inwestycje zostały sfinansowane głównie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Uchybienia wykryte w ministerstwie sprowadzają się do braku skutecznego nadzoru nad realizacją przyjętej przez Radę Ministrów strategii rozwoju sportu oraz braku współpracy z właściwymi ministerstwami.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Przejdę do wniosków i uwag końcowych. Stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości utrudniały i ograniczały prawidłowe prowadzenie zajęć wychowania fizycznego. Ponadto niekorzystnie wpływały na przygotowanie kandydatów na nauczycieli wychowania fizycznego w szkołach wyższych. Wielu ekspertów wskazało potrzebę dokonania istotnych zmian w skontrolowanym zakresie. Wzięli oni udział w zorganizowanym przez nas panelu. Padły tam bardzo ostre stwierdzenia, że wychowanie fizyczne nie ma żadnego wpływu na stan zdrowia dzieci i młodzieży. Ponadto nie wyrabia nawyku aktywności fizycznej. Chodzi m.in. o zdrowy styl życia, który przekłada się na ogólne funkcjonowanie dzieci. Kontrola wykazała, że problematyka rozwoju fizycznego i sportu wymaga ściśle skoordynowanych działań w większości ministerstw. Za konieczne uważane jest precyzyjne określenie zadań i odpowiedzialności w realizacji strategii rozwoju sportu do 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Rektorzy szkół wyższych, którzy kształcą przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego, powinni wprowadzić mechanizmy gwarantujące przestrzeganie wymagań rekrutacyjnych na studia. Ponadto muszą określić w uregulowaniach wewnętrznych uczelni wymagania w zakresie odpowiedniej bazy, w której realizowane są praktyki pedagogiczne. Rektorzy powinni także monitorować losy absolwentów w ramach systemu zapewnienia jakości w celach doskonalenia programu studiów na kierunku wychowanie fizyczne. Jeżeli chodzi o badania ankietowe studentów, to wskazali oni potrzebę zwiększenia liczby godzin zajęć praktycznych, które odbywają się w ramach studiów.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Dyrektorzy szkół muszę podjąć działania zmierzające do wprowadzenia w ramach obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego innych form, które uatrakcyjniłyby lekcje wychowania fizycznego. Poprawiłoby to czynne uczestnictwo uczniów w zajęciach. Ponadto pojawiła się potrzeba wprowadzenia programów profilaktycznych, które przeciwdziałają wadom postawy. Chodzi m.in. o zajęcia z gimnastyki korekcyjnej. Dyrektorzy powinni także w szerszym zakresie organizować współzawodnictwo sportowe oraz pomagać nauczycielom wyławiać potencjalne talenty sportowe.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">W wystąpieniach pokontrolnych wystosowaliśmy ogółem 248 wniosków, w tym 4 do Ministerstwa Sportu i Turystyki, 28 do rektorów szkół wyższych, 205 do dyrektorów szkół, oraz 11 do organów prowadzących szkoły i kuratorów oświaty. Jest jeden pozytywny efekt kontroli. Wszyscy zapewnili nas, że powyższe wnioski zostały przyjęte do realizacji. Otrzymaliśmy również stanowiska od ministerstw, za które bardzo dziękujemy. Mam nadzieję, że Komisje pomogą nam w egzekwowaniu wniosku, który podniesie tragiczny stan sportu w szkołach na wyższy stopień. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pani Krystyna Szumialas bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKrystynaSzumilas">Dziękuję bardzo. Sytuacja przedstawiona i skontrolowana przez NIK jest bardzo ważną kwestią. Obecnie tym tematem zajmuje się także ścisłe kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej. Kontrola NIK dotyczyła lat 2007–2008 oraz połowy 2009. Była przeprowadzona we wrześniu 2009, czyli w momencie, w którym do szkół wchodziła nowa podstawa programowa wychowania fizycznego, która została przyjęta przez MEN w grudniu 2008 r. Przed wprowadzeniem powyższej kontroli ministerstwo podjęło działania związane ze zmianami prawnymi, aby zwrócić uwagę nauczycieli na problem sportu w szkołach. Ponadto miało to spowodować, aby lekcje wychowania fizycznego stały się bardziej atrakcyjne, żeby uczniowie chętniej w nich uczestniczyli. Nowa podstawa programowa została napisana tak, aby lekcje wychowania fizycznego były atrakcyjne dla każdego ucznia. Przypomnę, że nowa podstawa weszła w życie od 1 września 2009 r. w pierwszej klasie szkoły podstawowej i pierwszej klasie gimnazjum. Na 12 skontrolowanych przez NIK roczników, tylko w dwóch zaczęto wprowadzać nową podstawę programową. Tak naprawdę kontrola NIK mówi nam o starej podstawie programowej, która obowiązywała w 10 rocznikach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Bardzo proszę o ciszę. Zaraz rozpoczniemy dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Nowa podstawa programowa umożliwia dyrektorom wprowadzenie nowego programu w innych klasach. Niektórzy dyrektorzy skorzystali z tego przywileju. Widząc problemy, MEN w 2008 r. podjęło działania, aby zapobiegać sytuacjom, o których mowa w raporcie NIK.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Alternatywne formy wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i gimnazjach obowiązują od 2001 r. Szkoły mają taką możliwość, ale nie jest to obowiązek. Ministerstwo stara się zachęcać szkoły do tego, aby była to część zajęć wychowania fizycznego. Od 1 września 2010 r. możliwość prowadzenia alternatywnych form wychowania fizycznego została wprowadzona do szkół ponadgimnazjalnych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Odniosę się do informacji dotyczących bazy sportowej. Pod koniec posiedzenia przytoczę kilka kwestii w związku z badaniem, jakie ministerstwo prowadziło równolegle w ramach nadzoru pedagogicznego w latach 2009–2010. Chodzi m.in. o kwestię uczestnictwa uczniów w zajęciach wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">W informacji NIK podano, że duży procent szkół nie posiada sal gimnastycznych i boisk szkolnych. Mimo to, dane pokazują, że liczba szkolnych obiektów sportowych nadal rośnie. Z czego to wynika? Chodzi tu o sposób liczenia oraz o system informacji oświatowej. Jeżeli mamy zespół szkół ponadgimnazjalnych, w którym jest liceum, liceum uzupełniające, technikum, technikum uzupełniające i szkoła zawodowa, to z rachunków przedstawionych przez NIK wynika, że w tym zespole tylko jedna szkoła posiada salę gimnastyczną lub boisko. To ze statystycznego punktu widzenia jest prawdą, ale nie utrudnia uczniom dostępu do obiektów sportowych. Zgadzam się, że każda szkoła powinna mieć porządne obiekty sportowe, a uczeń powinien mieć dostęp do sali gimnastycznej, czy boiska sportowego. Powinniśmy dążyć do sytuacji, w której przy szkołach powstają sale gimnastyczne, baseny lub boiska. W 29% samodzielnych szkół nie ma odpowiedniej infrastruktury sportowej. To są na ogół małe szkoły. Do tych placówek chodzi ok. 17% wszystkich uczniów. Należy jednak zadbać, aby ci uczniowie także mieli odpowiednie warunki do rozwoju. Jest to niestety problem małych miejscowości i małych szkół. Często zdarzają się sytuacje, w których przy szkole nie ma sali gimnastycznej, natomiast uczniowie korzystają z gminnych i miejskich ośrodków sportowych.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Przedstawiając pewne dane statystyczne, należy je obudować komentarzem, aby nie stawiać dodatkowych obiektów sportowych w miejscach, w których są już podobne budynki. W informacji NIK była mowa o nauczaniu najmłodszych dzieci. Ci uczniowie powinni ćwiczyć, zażywać ruchu i rozwijać się fizycznie. Ministerstwo przygotowując nową podstawę programową, w szczególny sposób zwraca uwagę na elementy kształcenia najmłodszych. W podstawie programowej dla przedszkola zostały zawarte zalecenia, które zobowiązują nauczycieli prowadzących zajęcia do organizowania zajęć ruchowych przez 20% czasu przebywania dziecka w przedszkolu. Wiedząc, że standardy dotyczące pracy z małym dzieckiem nie są w pełni przestrzegane, uznaliśmy, że należy to wpisać do nowej podstawy programowej. Niestety, ale przy tym działaniu mieliśmy mało wsparcia ze strony różnych instytucji, które powinny nam w tym pomagać. Dzisiaj informacja NIK pokazuje, że dobrą decyzją było rozszerzenie przepisów dotyczących najmłodszych uczniów. Ważne jest uświadamianie nauczycielom, i rodzicom, że ruch dla małego dziecka jest bardzo ważny.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">W czasie przygotowywania programu „Radosna szkoła” pojawiło się wiele słów krytyki, jak się okazało później bezpodstawnej. Małe dziecko musi się rozwijać poprzez aktywność fizyczną. Można powiedzieć, że uczy się poprzez ruch.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">W 2009 r. na terenach szkół podstawowych powstało 5 tys. placów zabaw. Do końca 2010 r. zostanie oddanych następne 5 tys. Można więc powiedzieć, że ponad 10 tys. szkół posiada place zabaw przeznaczone dla dzieci. Do 2014 r. wszystkie szkoły będą posiadać na swoim terenie place zabaw. Ponadto różnego rodzaju orliki są to miejsca, w których dzieci również mogą ćwiczyć na lekcjach wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Przekazaliśmy obu Komisjom materiały z monitorowania działań, które mają na celu wdrażanie nowych form wychowania fizycznego. To nie są obowiązkowe formy, ale bardzo zależy ministerstwu na tym, żeby jak najwięcej szkół decydowało się na prowadzenie zajęć wychowania fizycznego w alternatywnej formie. Chodzi o uatrakcyjnienie lekcji.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Raport MEN dotyczył badania 2734 szkół. Jest to 10% wszystkich placówek w Polsce. Kontrola NIK dotyczyła tylko 42 szkół, a 8 spośród nich nie miało sali gimnastycznej. Na stronie 20 naszego badania jest podana informacja, jaki procent szkół realizuje zajęcia wychowania fizycznego w alternatywnych formach. Szkoła może w takiej formie prowadzić jedną, lub kilka godzin lekcyjnych. Z badania wynika, że najgorzej jest w szkołach ponadgimnazjalnych. Tylko 17% tych szkół prowadziło alternatywne formy wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Niepokoi nas liczba uczniów, którzy są trwale zwolnieni z lekcji wychowania fizycznego. Informacja podana jest na stronie 19. Nie do końca zgadzamy się z uwagami NIK, które dotyczyły sposobu oceniania uczniów. Chodziło o to, aby oceniać wkład i zapał, a nie predyspozycje. Nie każdy będzie w stanie przeskoczyć poprzeczkę na określonej wysokości.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Ministerstwo jest bardzo zaniepokojone sytuacją w rekrutacji do szkół i klas sportowych. W planie mamy szczegółową kontrolę, ponieważ szkoły sportowe powinny kształcić uczniów prawidłowo rekrutowanych.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Podsumowując, dziękujemy NIK za powyższy raport. MEN będzie kontynuowało działania, które mają doprowadzić do polepszenie sytuacji wychowania fizycznego w polskich szkołach. Będziemy kontrolować powyższy temat w ramach nadzoru pedagogicznego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pan minister Marciniak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoZbigniewMarciniak">Dziękuję bardzo. Wiele nieprawidłowości, które znalazły się w raporcie NIK, zostało wykrytych wcześniej przy okazji kontroli szkół wyższych. Pomogło to nam określić, co zrobić, aby zmienić ten stan rzeczy. Zamieściliśmy to w nowej podstawie programowej. Wiemy, co należy zrobić, ale potrzeba na to czasu. Bardzo się cieszę, że NIK pozytywnie oceniła kompetencje nauczycieli wychowanie fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoZbigniewMarciniak">W kwestii zaniżania wymagań dla kandydatów na studia, to rekrutacja na studia w ramach przepisów jest autonomiczną decyzją uczelni. To uczelnia decyduje, co chce sprawdzić u potencjalnego studenta. Rekrutacja nie może sprawdzać tego, co sprawdziła już matura. Ministerstwo nie może narzucać żadnych działań w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoZbigniewMarciniak">Problem braku odpowiedniego przygotowania nauczycieli do pracy w klasach I-III jest bardzo złożony. Jakiś czas temu dyskutowaliśmy nad tym tematem na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Pojawiły się wtedy głosy, aby było to nauczanie zintegrowane tak, aby nie rozbijać tego na przedmioty. Kształcenie w zakresie tych umiejętności jest prowadzone z nauczycielami nauczania zintegrowanego na uczelniach pedagogicznych. To jest powód, dla którego nie prowadzi się takich działań, ponieważ nauczyciele wychowania fizycznego pracują z dziećmi dopiero od IV klasy.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoZbigniewMarciniak">W kwestii nauczania przez nauczycieli drugiego przedmiotu, chcemy odstąpić od tego pomysłu. Ten model nie sprawdził się. Zajęć wychowania fizycznego jest tyle, że to w zupełności wystarcza, aby wypełnić wszystkie obowiązki. Udawanie, że jest się nauczycielem dodatkowego przedmiotu w rzeczywistości rozprasza przygotowanie do tego zawodu. Dwuprzedmiotowość ma sens w „małych” przedmiotach, w których mamy niewielką liczbę godzin.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoZbigniewMarciniak">Praktyki to problem szerszy i dotyczy wszystkich kierunków studiów. To jest kwestia właściwego ich ustawienia. Należy je postrzegać jako element procesu dydaktycznego.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoZbigniewMarciniak">Pojawił się także zarzut, że dobrze by było monitorować absolwentów. W dzisiejszym prawie jest to niemożliwe. Będzie to wymagane po nowelizacji. Wskazany trop jest słuszny, aczkolwiek nie może być to zarzut, bo powyższy wymóg nie jest określony prawnie.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoZbigniewMarciniak">Nie zgodzę się z zarzutem, aby w szkołach za dużą wagę przykładano do sportów zespołowych. Wydaje się, że pomaga to w integracji. Nie mam oczywiście na myśli sytuacji, w której rzuca się piłkę, a dzieci sobie grają. To jest złe. Generalnie nie walczyłbym ze sportami zespołowymi, ponieważ mają one ogromny walor edukacyjny. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Jeszcze mamy informację Ministerstwa Sportu i Turystyki. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Dziękuję bardzo NIK za pozytywną ocenę z realizacji zadań z zakresu wychowania fizycznego w szkołach publicznych. NIK pozytywnie oceniła upowszechnienie programu „Sport wszystkich dzieci” oraz rozwinięcie oferty zajęć pozalekcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Spośród 243 wniosków i zaleceń, które sformułowała NIK, 4 z nich dotyczą Ministerstwa Sportu i Turystyki. Nie są one bezpośrednio związane z przedmiotem kontroli. Chodzi m.in. o zapewnienie skutecznego nadzoru nad realizacją strategii rozwoju sportu w Polsce do 2015 r. Ponadto zarzucono nam brak podjęcia współpracy z właściwymi ministerstwami, a także nieakceptowanie wniosków o dofinansowanie zadań niespełniających wymogów określonych w przepisach prawa.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Otrzymaliście państwo informację na temat tej kontroli i nasze wyjaśnienia dotyczące tych zaleceń. Jeżeli chodzi o punkt pierwszy, to obecnie dokonujemy zmian w strukturze organizacyjnej ministerstwa. Sprawi to, że nadzór będzie właściwy. Wprowadzamy informatyczny system, który ułatwi monitorowanie zadań.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Jeśli chodzi o współpracę z innymi ministerstwami, to współpracujemy z wieloma resortami w zakresie powyższej strategii.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Dwa ostatnie zalecenia dotyczące środków z Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej. Dotyczy to m.in. programów „miękkich” będących w kompetencji departamentów Sportu Powszechnego i Infrastruktury. Podjęliśmy działania, które usprawnią pracę. Powołano zespoły ds. konkursów, którym nadano regulaminy. Poprawiono także procedurę składania i weryfikowania wniosków. Obecnie wdrażamy system informatyczny do obsługi powyższych działań.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Ostatnie zalecenie dotyczyło Banku Gospodarstwa Krajowego. Państwo z Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki wiedzą, że umowa z bankiem została przedłużona. W związku z tym wdrożyliśmy procedurę, która sprawi, że rozliczanie dotacji celowych będzie zgodne z przepisami prawa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Bardzo dobrze, że taka kontrola się odbyła. Pełny obraz raportu będzie w sytuacji, w której kontrole będą odbywały się cyklicznie. Pojawi się w ten sposób punkt odniesienia. Wyniki są alarmujące, ale nie bardzo wiadomo, do czego je odnieść. Wydaje się, że najpóźniej za 2 lata potrzebna jest następna kontrola.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełKrystynaŁybacka">Czytając raport NIK, wiem, że należy go rozpatrywać wraz ze stanowiskiem rządu. Porażająca informacja pojawiła się w stanowisku strony rządowej. Państwowa Komisja Akredytacyjna kontrolowała 6 szkół i w każdym przypadku dała ocenę pozytywną przy tak katastrofalnym stanie w ujęciu NIK.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełKrystynaŁybacka">Mam prośbę do przewodniczącego i sekretariatu Komisji. Jedno z najbliższych posiedzeń podkomisji musi zostać poświęcone działalności Komisji Akredytacyjnej, ponieważ to nie jest pierwszy sygnał, że źle dzieje się w tej instytucji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pani poseł Anna Zalewska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełAnnaZalewska">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo mam wątpliwości w kilku kwestiach. Powiem szczerze, że spodziewałam się gorszych wyników. Raport jest dla mnie pozytywnym zaskoczeniem. Jestem matką gimnazjalistki, która świetnie pływa i jeździ konno, ma już ósmego nauczyciela wychowania fizycznego i wczoraj zapytała mnie, czy nie napiszę jej zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego. Jest to obraz obecnej sytuacji w szkole. Żadna statystka i system informacji nie pokaże miarodajnych danych.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełAnnaZalewska">Nie mogę się zgodzić ze stwierdzeniem pana ministra Marciniaka, że nauczyciele są doskonale przygotowani do zawodu. Przypominam, że w większości nauczyciele wychowania fizycznego to nauczyciele dyplomowani. Najczęściej „dyplomowali się” na okoliczność studiów z zakresu wychowania fizycznego. Z reguły był to tryb bez dostępu do sali gimnastycznej.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełAnnaZalewska">Martwi mnie, że MEN nie ma sobie nic do zarzucenia. Próbuje uznać, że nie ma problemu. NIK nie jest instytucją, która ma karać. Jest świetną bazą do analizy i wyciągania wniosków. Żałuję, że nie usłyszałam wcześniejszych wniosków. Dane ministerstwa trochę odbiegają od rzeczywistości.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PosełAnnaZalewska">Wykaz dostępności obiektów sportowych dla uczniów jest przedstawiony na wyrost. W dużych miastach dostęp jest bardzo szeroki, natomiast w małych miastach mamy już z tym problem. Dzieci korzystają z basenu czy sali gimnastycznej nie raz na tydzień, ale raz na miesiąc, a to też jest odnotowywane w systemie. To pokazuje, jak teoretycznie i uczciwie informować o swoich możliwościach.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PosełAnnaZalewska">Przypominam sobie, jak rozmawialiśmy ostatnio o alternatywnych formach wychowania fizycznego. Pan minister Marciniak był pełen optymizmu i widzę, że ten dobry humor mu pozostał. Mówiliśmy, że nie ma odpowiedniej bazy, to pan minister powiedział, że w takim razie dzieci będą chodzić na spacery. Problem jest z tym, że dzieci nie chodzą nawet na spacery.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PosełAnnaZalewska">Ministerstwo sugeruje, że szkoły nie mogą opisać w systemie oceniania sztywnych kryteriów oceny uczniów z wychowania fizycznego. To właśnie brak kryteriów demotywuje uczniów. Dzieci nie bardzo wiedzą, za co są oceniane.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PosełAnnaZalewska">Poważnym problemem są zaświadczenia lekarskie. Nie ma żadnej możliwości sprawdzenia stanu zdrowia uczniów oprócz podważenia kwalifikacji lekarzy. Są przypadki, w których uczniowie nie chodzą na wychowanie fizyczne w szkole, bo posiadają zwolnienie lekarskie, a w godzinach popołudniowych trenują jakiś sport w klubie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Proszę państwa mam prośbę, aby skracać swoje wypowiedzi, ponieważ mamy bardzo długą listę chętnych do zabrania głosu. Bardzo proszę, pan poseł Sopliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełAleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Muszę powiedzieć, że ruch to zdrowie. W szkole mówimy o odżywianiu i otyłości, a nie poruszamy tematu wychowania fizycznego. Mamy wykształconą kadrę nauczycieli. Mamy coraz lepsze zaplecze sportowe. Buduje się coraz więcej hal czy basenów. Co z tego? W dalszym ciągu nie ma zainteresowania uczniów w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełAleksanderSopliński">We Francji jeden dzień w tygodni jest przeznaczony na aktywność fizyczną poprzez lekcje wychowania fizycznego. Jest to zblokowane i zajęcia trwają ok. 5 godzin. W Polsce po 45 minutach młodzież idzie na inne zajęcia. Rozbierze się, ubierze się bez żadnego prysznica. Jeżeli byśmy zmienili ten system, to według mnie byłoby to tylko z pożytkiem dla młodzieży. We Francji weryfikuje się potencjał i predyspozycje sportowe każdego ucznia. W ten sposób poprawia się kształcenie na zajęciach wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełAleksanderSopliński">W kwestii zwolnień lekarskich, to prawdopodobnie większość z nich jest uzasadniona. Szkoła powinna w takich przepadkach organizować gimnastykę korekcyjną i inne zajęcia. Nie może być bezwzględnego zwalniania z zajęć wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PosełAleksanderSopliński">Poważnym problemem jest sytuacja, w której nauczyciele nie mają odpowiednich uprawnień do udzielania pierwszej pomocy. Ustawa o ratownictwie medycznym nakłada bezwzględny obowiązek, aby wszyscy nauczyciele musieli posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu pierwszej pomocy. MEN jak najszybciej powinno to skontrolować i wymusić na dyrektorach szkół zdecydowane działania. Jest to ważne dla bezpieczeństwa dzieci.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PosełAleksanderSopliński">Uważam, że zajęcia wychowania fizycznego powinny być zblokowane do 4 godzin w ciągu jednego dnia. Polski sport kuleje, a młodzież nie jest odpowiednio szkolona. Może to byłoby receptą na nasze bolączki.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PosełAleksanderSopliński">Jak wyglądają Polacy? Trzeba powiedzieć, że widok jest przerażający. Zdrowie jest bardzo ważne i powinno się o nie dbać od najmłodszych lat. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Bardzo proszę, pan przewodniczący Gołębiewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełHenrykGołębiewski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo mam uwagi do alternatywnych form wychowania fizycznego. Jakiś czas temu pan minister Marciniak bardzo pięknie mówił o wprowadzeniu powyższych form nauczania. Dwukrotnie pozwoliłem sobie zwrócić uwagę, że wymieniając te formy, kończył pan na tańcu. Analizując raport NIK, z przykrością muszę powiedzieć, że nie robi się nic, aby uatrakcyjnić lekcje wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełHenrykGołębiewski">W tabeli nr 21 widzimy adnotację o brakach kadrowych do wprowadzenia tych działań. Dodam, że uczelnie wyższe w niewielkim stopniu kształcą studentów w zakresie turystyki. Ci znamienici nauczyciele, którzy pracują wiele lat, prowadzą młodzież na różne szlaki turystyczne. Argumenty, które są za tym, aby nie wprowadzać alternatywnych form są zaskakujące. W miejscach, w który nie ma odpowiedniej bazy sportowej do nauki wychowania fizycznego, trzeba jak najczęściej wprowadzać alternatywne formy.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PosełHenrykGołębiewski">Proszę państwa wydaje się, że jest potrzeba przewartościowania mentalnego. Musimy mówić o istocie alternatywnych form. Chodzi tu m.in. o taniec, turystykę, rowery itd. Nie mogę się zgodzić z przykładem, że odległość zamieszkania od szkoły nie daje możliwości wprowadzenia alternatywnych form wychowania fizycznego. Rower jest właściwym środkiem lokomocji. Można zorganizować wycieczkę rowerową. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pan poseł Kazimierz Moskal, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełKazimierzMoskal">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, dzisiejszy temat jest bardzo ważny. Wydaje się, że każdy słyszał inaczej podawane informacje. Raport NIK był bardzo konkretny. Przedstawiono dane i uchybienia, jakie wystąpiły w polskich szkołach. Moim zdaniem odpowiedzi ministrów były nie na temat. Nie do końca omówiono kwestie związane z dzisiejszym tematem.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełKazimierzMoskal">Jeżeli NIK mówi, że program jest niewłaściwie realizowany, to słyszymy odpowiedź, że jest nowa podstawa programowa, a ona sprawę załatwi. To może być w szkole nierealizowane. I co w takiej sytuacji? Mówimy o pływania, a nie ma basenów. NIK podała informację, że program jest nierealizowany. Pojawiły się dane, że w 2010 r. zostało to wprowadzone. Ale nie wiadomo, z jakim skutkiem.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PosełKazimierzMoskal">Jeżeli mówimy o niedoskonałościach kadrowych, to słyszymy, że NIK nie ma racji, a nauczyciele to świetni fachowcy. Niektórzy na pewno są bardzo kompetentni, ale niektórzy nie. Z informacji ministrów wynika, że NIK przedstawiła nieprawdziwą sytuację. W związku z tym, dlaczego pan prezes NIK podaje nieprawidłowe dane? Albo są nieprawidłowości, albo ich nie ma. Ponadto NIK nie miała zastrzeżeń do pracy ministerstw, tylko do obecnej sytuacji wychowania fizycznego w szkołach. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pani poseł Elżbieta Witek, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełElżbietaWitek">Chciałam zwrócić uwagę na kwestie bezpieczeństwa na zajęciach wychowania fizycznego. Porażające są informacje, że w 75% szkół nie zapewniono podczas lekcji bezpiecznych warunków. Rozumiem, że NIK kontrolowała szkoły pod kątem wdrażania alternatywnych form nauki, natomiast mielibyśmy pełen obraz wiedząc, jaka jest jakość tych zajęć.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełElżbietaWitek">W szkole na jednej sali w trakcie jednej godziny zajęć spotyka się ok. 100 dzieci i 5 nauczycieli. Jak sprawdzić obecność i dobrze przypilnować taką grupę? W przypadku, w którym część dzieci chce grać w siatkówkę, część w piłkę nożną lub koszykówkę. To są problemy zgłaszane przez nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PosełElżbietaWitek">Poruszę jeszcze sprawę orlików. Zgadzam się z przedmówcą, że w kwestii rozwoju sportu kulejemy. Nie stawiamy na rozwój dzieci i młodzieży. Czy ktoś wie, jak pracują orliki? Jest tam kontrakt od marca do października. Nauczyciel z kwalifikacjami w miesiącach, w których jest zimno siedzi 8 godzin bezczynnie, ponieważ nikt nie przychodzi. Czasami nie ma zorganizowanych grup, tylko pojedyncze osoby. Według moich informacji orliki wcale nie są tak oblegane. Dobrym pomysłem byłoby przypisanie takiego obiektu szkole, w której można by tworzyć większe grupy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pani poseł Teresa Wargocka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełTeresaWargocka">Dziękuję bardzo. Raport NIK jest bardzo cennym źródłem informacji na temat realizacji wychowania fizycznego w szkole. Myślę, że warto podjąć działania w celu zmniejszenia liczby uczniów, którzy nie uczestniczą w lekcjach wychowania fizycznego. Według mnie powinien być to podstawowy temat, którym powinno zająć się MEN.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełTeresaWargocka">Nauczycielom bardzo przeszkadza możliwość wystawiania zwolnień przez rodziców. Z żadnego przedmiotu rodzic nie może zwolnić ucznia. Oprócz oczywiście wychowania fizycznego. Powyższy przedmiot jest traktowany bardzo marginalnie.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PosełTeresaWargocka">Zwolnienie lekarskie jest podobnym problemem. Nauczyciele, którzy znają swoją rolę, mówią bardzo wyraźnie, żeby zwolnienie lekarskie miało formę „zwalniam z w-fu”. Bardzo rzadko podana jest przyczyna zwolnienia.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PosełTeresaWargocka">Składam formalny wniosek, aby wraz z Ministerstwem Zdrowia i Ministerstwem Edukacji Narodowej przedyskutować powyższą kwestię. Według nauczycieli zwolnienie z wychowania fizycznego powinno zawierać powód i wskazanie, jakie czynności może uczeń wykonywać.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PosełTeresaWargocka">Kolejną sprawą jest egzamin klasyfikacyjny z wychowania fizycznego. Czy dopuszczać do tego egzaminu? Są przypadki, w których uczeń się zagapił i nie przyniósł odpowiedniego zaświadczenia. Jego frekwencja na zajęciach była niższa niż 50%. Wtedy nauczyciel nie klasyfikuje ucznia, a ten musi przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego. Uczniowie z premedytacją nie chodzą na zajęcia, ponieważ są pewni, że i tak zdadzą taki egzamin.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#PosełTeresaWargocka">Mam jeszcze pytanie, z czego wynika tak duża rozbieżność w liczbie klas sportowych w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych? Czy wiąże się to z problemami finansowymi? Może szkolenie nie jest dalej kontynuowane? Jest to bardzo ważne, ponieważ daje obraz szkolenia młodych sportowców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Państwa posłów proszę o ciszę, ponieważ jest za głośno. Bardzo proszę, pan przewodniczący Tomaszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Materiał NIK musi wzbudzić w nas gotowość do poszukiwania takich rozwiązań, które będą przeciwdziałać negatywnym zjawiskom opisanym w kontroli. Pracuję w Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki od 17 lat. Wczytując się we wnioski, muszę powiedzieć, że wreszcie ktoś wysłuchał tego, co mówimy tu przez te wszystkie lata. Problem jest w tym, że jest to raport z nieprawidłowościami, a nie z przeprowadzonych działań, które mogłyby przeciwdziałać tym uchybieniom.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Niezrozumiałe są dla mnie działania niektórych szkół. Były to placówki, które nie zorganizowały żadnych zawodów sportowych. Bardzo dużo obiecywaliśmy sobie po rozporządzeniu dotyczącym alternatywnych form wychowania fizycznego. Myśleliśmy, że zrobiliśmy dzięki temu krok do przodu. Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej od 1994 r. wybudował prawe 5 tys. obiektów sportowych, a teraz prawie 1 tys. orlików. Mimo to nadal jesteśmy w tyle. Zamiast dawać więcej środków, niestety zabieramy je samorządom. Państwo mówi, że nie ma pieniędzy na sport i przerzuca dostępne kwoty np. na totolotka. Dlatego warto mieć trochę determinacji do utrzymania pewnego reżimu, aby cały czas podnosić standard polskiego sportu. Gdyby nie wprowadzono dopłat do totalizatora sportowego, to sytuacja infrastruktury sportowej byłaby straszna. Nie byłoby żadnego programu dla rozwoju sportu.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">To, co mnie zainteresowało, to fakt, że w 75% szkół nie zapewniono nauczycielom odpowiednich warunków do rozwoju zawodowego. Czy brakuje środków finansowych, które byłyby potrzebne m.in. na szkolenia?</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Ostatnia rzecz, o której chcę powiedzieć, to możliwość korzystania z bazy sportowej. Gazeta Wyborcza opisywała na przykładzie Torunia ile obiektów sportowych stoi pustych. Są niedostępne ze względu na opłaty. W trakcie debaty o sporcie mówiliśmy, aby wprowadzić przepisy, że takie obiekty będą nieodpłatne. Rząd powiedział nie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chciałby zgłosić się do wypowiedzi? Pytam, ponieważ chciałabym powoli zamykać dyskusję. Bardzo proszę, pani poseł Marzena Machałek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełMarzenaMachałek">Chciałam odnieść się do raportu NIK i odpowiedzi poszczególnych ministrów. Nie możemy obecnie prześcigać się w receptach na poprawę sytuacji sportu w polskich szkołach. To, co mnie zaniepokoiło, to fakt, że strona rządowa nie widzi tragicznej sytuacji w szkołach. MEN oznajmił, że raport NIK jest nieaktualny. Wydaje się, że powyższe podejście jest nieodpowiedzialne, a niestety dane w raporcie są porażające. Stąd pojawia się pytanie. Czy jest to wynik cywilizacyjnych zaniedbań? Czy element rządów prowadzonych przez obecną koalicję? Nie można bagatelizować tych danych, a tym bardziej odbijać zarzutów w drugą stronę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Bardzo proszę, pan poseł Marek Rząsa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełMarekRząsa">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, jestem nauczycielem wychowania fizycznego z 30-letnim stażem. Ponadto 20 lat pracowałem w małej szkole bez sali gimnastycznej. Udało mi się wychować bardzo dobrych sportowców, którzy zajmowali czołowe miejsca w swoim województwie. Ostatnie 12 lat pracowałem w kolegium nauczycielskim, które kształciło nauczycieli wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełMarekRząsa">Każda krytyka jest cenna, ale ważniejsze są wnioski. Nie można obok tego raportu przejść obojętnie. Problem dotyczący oceniania jest obecny, od kiedy jestem nauczycielem, czyli od 30 lat. Napisano na ten temat wiele rozpraw i pewnie kilkanaście habilitacji. Ocena zależy w głównej mierze od człowieka. Jeśli uczeń jest otyły, to nie pomogą żadne sprawdziany. To dziecko nie pobiegnie szybciej i nie skoczy wysoko. Za to może np. daleko rzucać lub pchać. Przy ocenie muszą pojawić się dwa elementy. To, co chcę sprawdzić u dziecka, to zaangażowanie i motoryka.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PosełMarekRząsa">W kolegium początkowo wymyślaliśmy różnego rodzaju testy dla studentów, ale doszliśmy do wniosku, że nie trenujemy mistrzów świata, ale ludzi, którzy mają być dobrymi nauczycielami. W ciągu studiów jesteśmy w stanie wykształcić takie osoby, które będą w stanie pokazać w szkole każde ćwiczenie. Problemem jest pływanie, ponieważ im osoba jest starsza, tym trudniej jest się tego nauczyć.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PosełMarekRząsa">Według mnie nie ma problemu braku specjalistów w klasach I-III. W tej grupie wiekowej dzieci głównie się bawią. Jeśli nauczyciel prowadzący zajęcia wprowadzi jakąkolwiek formę zabawową, która polega na ruchu, to zapotrzebowanie dziecka na ruch zostanie wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PosełMarekRząsa">W moim odczuciu zawodzi kilka rzeczy. Nie wierzę, że dyrektorzy szkół nie wiedzieli o sytuacjach, które zostały opisane w raporcie. Jeżeli nie wiedzieli, to znaczy, że brakuje nadzoru w tym zakresie. Ponadto brakuje pomocy metodycznej dla nauczycieli. W moich czasach nauczyciele mieli zagwarantowaną pomoc metodyka. Niewątpliwie potrzebne są także zmiany w awansie zawodowym. Kilka ostatnich lat byłem ekspertem w Ministerstwie Edukacji Narodowej ds. awansu zawodowego. Na poszczególnych egzaminach zadawałem nauczycielom pytanie, czy przysposabia pan lub pani swoich uczniów do tzw. sportów życia. Chodziło o możliwość wybrania sobie sportu. Ponadto pytałem, w jaki sposób oceniają uczniów, a także jak radzą sobie z ich absencją. Większość odpowiedzi była twierdząca. Nie ma żadnego problemu. Powyższe odpowiedzi zapadały w obecności dyrektora i przedstawiciela organu prowadzącego.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PosełMarekRząsa">Pracując w szkole, dostawałem listę z nazwiskami dzieci, w której podana była grupa dyspanseryjna. Dzięki temu wiedziałem prawie wszystko o dziecku. Zwolnienie rodzica naprawdę musiało być konkretne. Dzisiaj niestety, sytuacja jest trochę inna. Powrót do medycyny szkolnej jest jednym z elementów, które mogłyby zapobiec absencji uczniów na lekcjach wychowania fizycznego. Jest to temat do przemyśleń. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełAnnaZalewska">Z przyjemnością słuchałam pana posła i żałuję, że nie był nauczycielem mojego dziecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Pani poseł mogła darować sobie te uwagi. Bardzo proszę, pan przewodniczący Jacek Falfus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełJacekFalfus">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, raport wskazuje na totalny brak kontroli i nadzoru nad wszystkim tym, co dzieje się w sporcie szkolnym. Proszę zwrócić uwagę, o jakich elementach mówi kontrola. Ponad 50% szkół nie dostosowało programu do możliwości technicznych. Jest to pewnego rodzaju indolencja w działaniu, że nie można było dostosować tego do własnych możliwości. To jest bardzo przykre. Ponad 20% szkół nie wprowadziło nowej podstawy programowej związanej z dodatkową lekcją wychowania fizycznego. To też ma duże znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PosełJacekFalfus">Młodzież według raportu nie jest zadowolona z form nauczania wychowania fizycznego, a ponad 80% nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę. Nadzór nad tym musi być zaostrzony. O ile pamiętam, to mamy wymóg prowadzenia gimnastyki korekcyjnej, a widzę, że nie jest to egzekwowane. Ktoś jest temu winien. Wady postawy są bardzo odczuwalne w życiu dorosłym.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PosełJacekFalfus">Pan minister cieszył się, że resort sportu i turystyki dostał za swoją działalność ocenę pozytywną, natomiast przypomnę, że jest to ocena pozytywna z wieloma nieprawidłowościami. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pan poseł Bogusław Wontor, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełBogusławWontor">Dziękuję bardzo. Wysoka Komisjo, chciałem podziękować Najwyższej Izbie Kontroli za ten znakomity raport. Ponadto dziękuję członkom Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży za wypowiedzi. Widzę, że jest to dla państwa bardzo ważna kwestia. Gratuluję także po części Ministerstwu Sportu i Turystyki za wprowadzenie kilku programów, które realizują strategię rozwoju polskiego sportu.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PosełBogusławWontor">Poprosiłem o sprawdzenie kworum, ponieważ niedawno uchwalaliśmy ustawę o sporcie. Podczas prac nad ustawą zabrakło mi merytorycznej dyskusji. Praktycznie mówiąc, Platforma Obywatelska traktowała wiele rzeczy nie do końca poważnie. Patrząc po sali, nie ma chyba żadnego posła PO z Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Przepraszam, mamy jednego posła.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PosełBogusławWontor">Mówię o tym, ponieważ wiele pomysłów i rozwiązań z ustawy o sporcie mogło pomóc i trochę poprawić dzisiejszą sytuację sportu w szkołach publicznych. Pani minister ponadto odrzuciła propozycję awansu zawodowego dla nauczycieli, która różniła się trochę od tej przyjętej obecnie. Mówiliśmy także o zwolnieniach podatkowych czy braku opłat za hale sportowe. To też nie zostało wprowadzone.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PosełBogusławWontor">Raport NIK zwrócił uwagę na kwestię klas sportowych. Bardzo często bywa tak, że klasy sportowe zakładane są w celu otrzymania większych subwencji z budżetu państwa. Zdarzają się przypadki, że te szkoły nie uczestniczą w żadnych zawodach. Po co więc takie klasy istnieją?</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#PosełBogusławWontor">Wydaje się, że testy, o których była mowa są dobre dla każdego. Problem nie w tym, żeby osiągać dobre wyniki, ale tak prowadzić zajęcia, aby był widoczny postęp. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Chciałam powiedzieć, że jest kilku posłów z Platformy Obywatelskiej z Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Przytoczę jeszcze przykład mojego miasta, w którym wszystkie dzieci chodzą na basen. Mam w swoim okręgu gminę, w której oprócz tego, że przy każdej szkole jest sala gimnastyczna, to buduje się dodatkowo 3 baseny. Są także alternatywne formy wychowania fizycznego. Nie jest tak, że wszędzie jest tak źle, jak wynika z raportu. Ponadto warto przypomnieć, że orliki rosną jak grzyby po deszczu, a w moim mieście wszystkie orliki są tak obłożone, że trudno się na nie dostać. Kończymy debatę. Czy pan prezes chciałby odnieść się do wypowiedzi posłów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Tak. Dziękuję za dyskusję. Myśleliśmy, że po opublikowaniu tego raportu zawiążemy koalicję, aby nadać odpowiednią formę wychowaniu fizycznemu w szkołach. Kontrolowani przyjęli wszystkie nasze ustalenia. W zasadzie pojawiło się tylko jedno zastrzeżenie. To jest odpowiedź na pytanie o prawdziwość danych w raporcie. Kontrolowani przyznali nam rację i zobowiązali się podjąć działania, które mają na celu poprawę powyższej sytuacji. Mamy natomiast sytuację, w której MEN nie będące podmiotem kontroli, podważa nasz raport. W piśmie ministerstwo polemizuje z naszymi ustaleniami. Prośba do pani minister, aby utajnić to pismo, ponieważ w przypadku, w którym dostanie się ono do podmiotów skontrolowanych przez NIK, rozłoży nam to całkowicie kontrolę.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Ponadto ministerstwo polemizowało z naszymi ustaleniami dotyczącymi nowej podstawy programowej, mówiąc, że obowiązuje od 1 września. Kontrolę rozpoczęliśmy właśnie we wrześniu i zakończyliśmy ją w grudniu. W momencie zakończenia kontroli 18% szkół nie wprowadziło nowej podstawy programowej. Zamiast nam podziękować i sprawdzić te dane, pani minister mówi zupełnie coś innego. Poza tym nie są to zarzuty skierowane do MEN.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Według nas baza sportowa nie była największym problemem. Chodzi nam o podejście do samego przedmiotu wychowania fizycznego w szkołach. Ministerstwo zarzuciło nam tutaj, że źle liczyliśmy obiekty sportowe. Coś tu jest nie tak.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">W kwestii oceny uczniów w pełni zgadzam się z panem posłem Rząsą. Wydaje się, że najlepszą oceną ucznia jest jego rozwój i postępy, jakie robi w ciągu roku szkolnego. Natomiast muszą być jakieś podstawy do określenia tej oceny.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Minister Marciniak mówił o nauczaniu w klasach I-III. Według naszych danych nauczyciele nie są w pełni przygotowani do tego typu zajęć, co grozi bardzo niebezpiecznymi sytuacjami.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Pani poseł Łybacka pytała, do czego można odnieść kontrolę i wnioski pokontrolne. Mogę tylko powiedzieć, że mimo rozwoju infrastruktury sportowej, z roku na rok maleje liczba uczniów, którzy chcą brać udział w lekcjach wychowania fizycznego. Ponad 60% nauczycieli posiada różnego rodzaju uprawnienia trenerskie. Nie ma to jak widać żadnego przełożenia na atrakcyjność zajęć.</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#WiceprezesNIKJózefGórny">Była także mowa o Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Chciałbym poinformować, że za 2 miesiące przedstawimy informację o szkołach wyższych. Przy okazji dokonaliśmy także oceny tej instytucji. W zasadzie to wszystko. Chciałbym zaapelować, żeby nie dopatrywać się w tej kontroli jakichś politycznych aspektów, ponieważ jest to sprawa, która dotyczy nas wszystkich. Jeśli chodzi o MEN, to prosiłbym o chęć współpracy, gdyż będzie to procentowało w przyszłości. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Pani minister Szumilas, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">W swojej wypowiedzi mówiłam o rzeczach, które zostały już wykonane. Jeżeli część z państwa odebrała to jako obronę ministerstwa, to może niejasno to wyjaśniłam. Zaszło małe nieporozumienie. Rzetelność wymaga, aby podawać wzajemnie informacje. Nie chcę wchodzić w polemikę z NIK, ale zawsze z pokorą przyjmowaliśmy wszystkie zalecenia. Chodzi o to, aby kontrole robione w szkołach przynosiły efekty dla dobra uczniów.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Często w wypowiedziach posłów pojawiała się kwestia nadzoru pedagogicznego. Proszę państwa, na wniosek Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki zleciliśmy organizatorom oświaty przeprowadzenie badań w sprawie realizacji alternatywnych form wychowania fizycznego. Po raz pierwszy od dłuższego czasu przyjęliśmy kompleksowe badanie dotyczące tego małego wycinka, który jest bardzo istotny. Materiał przedstawiony przez MEN to wynik badania przeprowadzonego w prawie 3 tys. szkół. Odbyło się to na podstawie ankiety. Większość odpowiedzi była przeprowadzona on-line. Natomiast do 10% placówek skierowano wizytatorów w celu weryfikacji rzetelności ankiet. Zgadzam się ze stwierdzeniem posła Gołębiowskiego, że wprowadzenie wszystkich udoskonaleń wiąże się ze zmianą mentalności. Poprzez nadzór pedagogiczny będziemy prowadzić cykliczne badania. Tak, aby jak najwięcej szkół wprowadziło alternatywne formy wychowania fizycznego. Mimo raportu NIK nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy obecna sytuacja ma się ku lepszemu. Informacje ministerstwa i kontrola NIK to fotografie obecnego stanu rzeczy. Jest to podstawa do dalszych działań.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Chciałam także poinformować, że Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej przygotowuje rekomendację dla lekarzy dotyczącą zwolnień z wychowania fizycznego. Są sytuacje, w których uczeń może wykonywać jedno ćwiczenie, a nie może robić czegoś innego. Chodzi o to, aby zwolnienie nie było całościowe, tylko częściowe na dane ćwiczenia.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Muszę się nie zgodzić z panem przewodniczącym Tomaszewskim w kwestii szkolenia nauczycieli. Większość nauczycieli mówi, że ma dostęp do doradcy metodycznego. NIK w swoim raporcie zadała pytanie nauczycielom, czy umożliwiono im uczestnictwo w doskonaleniu swojego zawodu. 90% odpowiedziało, że tak. Szkoła umożliwiła im takie działania. Skorzystało z tego 40% nauczycieli. Chciałam zapewnić, że MEN bardzo poważnie traktuje raport NIK. W piśmie wysłanym do NIK zwracamy uwagę na inną interpretację powyższej sprawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Bardzo proszę, pan minister Marciniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWZbigniewMarciniak">Dziękuję bardzo. Postaram się mówić bardzo zwięźle. Po pierwsze, w pełni zgadzam się z danymi, które zostały podane przez NIK. Poprzez swój komentarz chciałem nadać tej sprawie odpowiednią wagę. Wszystkie informacje potwierdzają się, ponieważ już w 2007 r. mieliśmy informację, że wzrasta liczba uczniów, którzy nie chcą uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego. Pytaliśmy, co należy zrobić? Odpowiedź była jednoznaczna, ciekawsze lekcje i alternatywne formy zajęć.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWZbigniewMarciniak">Jeśli chodzi o zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego, to są różne sposoby na walkę z nimi. Jeden z rektorów wysyłał studentów, którzy przynosili zwolnienia, na rehabilitację. I skończyło się przynoszenie zaświadczeń. Są różne sposoby, ale ważne, aby były skuteczne.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWZbigniewMarciniak">Nie mogę się zgodzić ze stwierdzeniem, że mamy katastrofalny system nauczania studentów. Zastrzeżenia, które pojawiły się w raporcie, nie stanowią uzasadnienia do postawienia takiej tezy. Uchybienia wiązały się z kwestią organizacyjną, a nie z tym, że nauczyciel robił dziecku krzywdę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Ostatni głos należy do pana ministra Stachurskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Dziękuję bardzo. Postaram się bardzo krótko. Oprócz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej z budżetu państwa na budowę obiektów sportowych przeznaczono 750.000 tys. zł. W projekcie budżetu na kolejny rok wpisano kwotę 250.000 tys. zł. Pan poseł Falfus określił nieprawidłowości jako poważne. To jest niestety nieprawda, ponieważ NIK hierarchizuje nieprawidłowości, nazywając je poważnymi, a takich w Ministerstwie Sportu i Turystyki niestety nie było.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">W dyskusji pojawił się zarzut dotyczący orlików. Muszę powiedzieć, że orliki są wielkim sukcesem. Cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Ponadto dziękuję panu Wontorowi za pozytywną ocenę pracy ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>