text_structure.xml 18.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam w imieniu trzech Prezydiów na wspólnym posiedzeniu Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży, Polityki Społecznej i Rodziny oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Stwierdzam kworum. Informuję, że Marszałek Sejmu skierował w dniu 25 listopada br. do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej uchwałę Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” – druk nr 1380. Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie uchwały Senatu w powyższej sprawie. Czy są uwagi do porządku obrad? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Informuję, iż zgodnie z opinią Komitetu Integracji Europejskiej ustawa o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej. Poprawki zawarte w uchwale Senatu nie zmieniają konkluzji tej opinii.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Proponuję, abyśmy rozpatrywanie poprawek przeprowadzali w ten sposób, iż najpierw poprawkę przedstawi upoważniony senator, którym jest pan Zbigniew Szaleniec, potem wysłuchamy stanowiska rządu, w dalszej kolejności ewentualnych uwag Biura Legislacyjnego oraz stanowiska i opinie posłów, potem przeprowadzimy głosowanie. Przystępujemy do rozpatrywania dwóch zaproponowanych przez Senat poprawek. Proszę pana senatora o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorRPZbigniewSzaleniec">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Senat RP z wielkim uznaniem przyjął ustawę, która rozwiązuje bardzo istotne problemy związane z dożywianiem dzieci, nie mniej jednak, zgłosiliśmy do tej ustawy dwie poprawki. Zacznę od przedstawienia poprawki nr 1, tak jak proponował pan przewodniczący. Poprawka ta, w naszym mniemaniu bardzo ważna, wynika ze zgłoszonych przez Biuro Legislacyjne Senatu zastrzeżeń co do niektórych zaproponowanych w ustawie rozwiązań, które mogłyby spotkać się z zarzutem niekonstytucyjności. Z ustawy wynikało, że dzieci, które realizują roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego w szkołach i w przedszkolach są różnie traktowane. Ustawa przewiduje pomoc żywieniową dla dzieci, które realizują obowiązek przedszkolny jedynie w szkołach, więc dzieciom realizującym ten obowiązek w przedszkolach taka pomoc żywieniowa by nie przysługiwała. Uznaliśmy, że nie można różnicować dzieci ze względu na miejsce realizacji rocznego obowiązku przedszkolnego. Zgłosiliśmy poprawkę, która umożliwia dożywianie dzieci realizujących ten obowiązek zarówno w szkołach i w przedszkolach zobowiązując dyrektorów szkół i przedszkoli do odpowiednich działań w tym zakresie. Dodam jeszcze, że z poprawką zgodził się przedstawiciel rządu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Prosimy pana ministra Jarosława Dudę o zaprezentowanie stanowiska rządu. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Rzeczywiście, rząd zgadza się z zaproponowanymi poprawkami. Dyskusje, która miały miejsce podczas poprzednich połączonych obrad Komisji, wskazywały, że w przedszkolach są żywione wszystkie dzieci – w przypadku dzieci, których rodziców nie stać było na finansowanie żywienia, środki na ten cel miały pochodzić z zasiłku stałego. Uznaliśmy jednak, że zaproponowana przez Senat poprawka jest dobrym rozwiązaniem i pozwoli uniknąć ewentualnego zaskarżenia ustawy do Trybunału Konstytucyjnego pod zarzutem jej niekonstytucyjności. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Proszę o opinię Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorPrzemysławSadłoń">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Biuro Legislacyjne nie wnosi zastrzeżeń do poprawki nr 1. Podobne uwagi Biuro Legislacyjne czyniło na etapie rozpatrywania tego projektu w Sejmie. W związku z tym uznajemy tę poprawkę za jak najbardziej zasadną. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełLechSprawka">Panowie przewodniczący, panowie ministrowie, Wysokie Komisje. Z gorzką satysfakcją podziękuję Senatowi, że wykazał troszeczkę więcej refleksji podczas prac nad tą ustawą. Trzykrotnie – na każdym etapie prac – prawie, że błagaliśmy o to, aby dokonać zmian w tym projekcie, w związku z zagrożeniem zarzutu o niekonstytucyjności. Niestety, muszę stwierdzić, że poprawka do końca tej sprawy nie reguluje, i dlatego będę za chwilę miał dwa pytania – jedno do Biura Legislacyjnego, a drugie do pana ministra Dudy. Wyrażam wielkie zdziwienie, że MEN w trakcie uzgodnień resortowych przepuściło projekt w takiej postaci.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełLechSprawka">W swoich zastrzeżeniach Biuro Legislacyjne Senatu poruszyło dwie kwestie. Pierwsza dotyczy problemu umieszczania zerówek w szkole bądź przedszkolu, i tę kwestię poprawka rzeczywiście rozstrzyga. Natomiast z drugiego fragmentu opinii Biura Legislacyjnego wynika, że odrębnego rozważenia wymaga wyłączenie z regulacji art. 6a dotyczącego dzieci innych niż uczniowie i dzieci odbywających przygotowanie przedszkolne, a które objęte są zakresem podmiotowym ustawy na mocy art. 3 pkt 1a – czyli dzieci do lat siedmiu. W obu tych przypadkach pojawia się pytanie o kryterium uzasadniające ich odmienne traktowanie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełLechSprawka">Używając skrótu myślowego, powiem, że sprawa dotyczy 3, 4 i 5-latków. Dlaczego, w przypadku wychowania przedszkolaków, ustawa nie dotyczy tych trzech roczników, a dotyczy 6-latków, które są razem z tymi młodszymi dziećmi w przedszkolu? Pojawia się znowu pewne różnicowanie dzieci przebywających w przedszkolach. Główny legislator z Senatu jednoznacznie się na ten temat nie wypowiada, chociaż pozostawił to zagadnienie do oceny senatorom. Nie wnikając w szczegóły chciałbym zwrócić uwagę, że obecnie w kraju wojewodowie wykonując nadzór nad samorządami masowo unieważniają ich uchwały dotyczące odpłatności za wyżywienie w przedszkolach z tego powodu, że nie stosuje się w nich art. 67a ustawy o systemie oświaty. Pojawiło się już orzecznictwo wojewódzkich sądów administracyjnych w tej sprawie – chociażby wyroki z Wrocławia i Gliwic. Pozwolę sobie zacytować fragment wyroku wydanego w Gliwicach – „zaskarżony akt prawny, jak zauważa organ nadzoru, odnosi się jednak także w § 1 ust. 4 do kwestii opłat za wyżywienie dzieci uczęszczających do przedszkola. W tym zakresie, od dnia 1 stycznia 2008 r., w związku z nowelizacja ustawy o systemie oświaty wprowadzony został nowy przepis art. 67a, który w ust. 2 określił [...].”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Przepraszam, że przerywam, panie pośle, ale my opiniujemy konkretną poprawkę Senatu i nie możemy jej zmieniać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełLechSprawka">Rozumiem, panie przewodniczący, rezygnuję z cytowania. Chciałbym wyjaśnić tylko dlaczego powołałem się na tamten wyrok. Otóż, mam wątpliwość jak zagłosować, ponieważ projekt idzie w dobrym kierunku, ale nie rozwiązuje sprawy do końca. W związku z tym, mam dwa pytania. Pierwsze do Biura Legislacyjnego – czy przyjęcie tej poprawki definitywnie usuwa niekonstytucyjność tej ustawy? I pytanie do pana ministra Dudy – czy w świetle opinii Biura Legislacyjnego Senatu, nie przewidujecie państwo kolejnej, szybkiej nowelizacji tego przepisu? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję bardzo, pani poseł Rafalska chciała zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Krótko – dyskusja, która teraz się toczy, toczyła się też poprzednio. Kieruję swoje pytanie do Biura Legislacyjnego, które zgłaszało w pewnym momencie dyskusji nad projektem ustawy, wątpliwości co do jego konstytucyjności. To było stanowisko bardzo miękkie – państwo się nie upieraliście, wycofaliście się ze swojego stanowiska, a sytuacja w zasadzie była trochę niejasna. Mam za sobą 2-letnią pracę w Senacie i naprawdę pamiętam, że tam stanowisko Biura Legislacyjnego zawsze było bardzo konsekwentne, nie ulegało naciskom posłów, ani strony rządowej. Oczekiwałabym, że państwo dacie nam jednoznaczną, łatwą do interpretacji wykładnię prawną, a nie będziecie się ze swoich poglądów wycofywać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Pani poseł Magdalena Kochan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełMagdalenaKochan">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Miałam podczas dzisiejszej dyskusji nie zabierać głosu, ponieważ wydaje się rzeczą oczywistą wspólna troska wszystkich klubów parlamentarnych o właściwe dożywianie dzieci, ale na pewno do tego głosu zmusiła mnie wypowiedź poprzedniczki. Proszę państwa, nie mamy żadnych podstaw, aby zmuszać do konkurowania ze sobą Biura Legislacyjne Sejmu i Senatu, ani niesprawiedliwego wyrażania tak krytycznych opinii na temat prawników, którzy nam pomagają w pracy. Występuję w obronie naszych legislatorów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Proszę bardzo, może w tej kolejności BL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorPrzemysławSadłoń">Panie przewodniczący, szanowni państwo. W pierwszym rzędzie odpowiem na zarzut i wątpliwości pani poseł Rafalskiej. Biuro Legislacyjne na żadnym etapie prac nie wycofało się z wątpliwości, które podnosiło już na początku rozpatrywania projektu w Sejmie. Podnieśliśmy nasze wątpliwości na tyle, na ile czujemy się do tego legitymowani, proszę bowiem pamiętać, że ostatecznie o niekonstytucyjności przepisów decyduje TK.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#LegislatorPrzemysławSadłoń">Natomiast, nie jestem w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na tak postawione pytanie pana posła, czy ta poprawka definitywnie wątpliwości odnośnie niekonstytucyjności usunie. Z całą pewnością ona poprawia ten przepis, ponieważ nie mieliśmy wątpliwości, że nieuprawnione jest zróżnicowanie statusu 6-latków, którzy obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego wykonują w szkołach i w przedszkolach.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#LegislatorPrzemysławSadłoń">Co do drugiej kwestii, to w moim przekonaniu jest to zagadnienie bardziej sporne i wymagałoby ono jednaj pogłębionej analizy w kontekście całego projektu.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#LegislatorPrzemysławSadłoń">Konkludując, poprawka na pewno zmierza w dobrym kierunku, można by się ewentualnie zastanawiać, czy nie pójść by jeszcze dalej. Natomiast, jak pan przewodniczący powiedział, z formalnego punktu widzenia Komisje mają się tylko i wyłącznie odnieść do poprawki, bez możliwości jej modyfikowania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuje bardzo. Pan minister, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Dziękuję bardzo. Podobnie jak pan mecenas nie jestem w stanie zająć w tej chwili jednoznacznego stanowiska w tej sprawie, ale wydaje mi się, że gdybyśmy chcieli rozszerzyć pomoc w postaci dożywiania na wszystkie dzieci, to musielibyśmy najpierw znaleźć odpowiednie narzędzie do zbadania, które dzieci potrzebują takiej pomocy, które dzieci są głodne. Zastanowimy się nad tą sprawą, panie pośle, a potem z chęcią przeprowadzę z panem na ten temat dyskusję. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Pan senator Szaleniec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SenatorRPZbigniewSzaleniec">Chciałbym uspokoić szanownych posłów, już według dotychczasowej ustawy żadne głodne dziecko w Polsce nie jest pozbawione pomocy. Pomoc finansową otrzymują wszystkie dzieci – od urodzenia aż do ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej. W nowelizacji chodzi jedynie o to, aby pomoc w postaci posiłku podczas zajęć obowiązkowych otrzymały dzieci w przedszkolach i szkołach. Natomiast, rodziny otrzymują pomoc finansową na każde dziecko spełniające określone warunki z miejskiego ośrodka pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#SenatorRPZbigniewSzaleniec">Druga uwaga – ta ustawa obowiązywać będzie jeszcze rok, a potem zapewne zostanie uchwalona nowa i wtedy można będzie poprawić niedociągnięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy po wysłuchaniu tych wszystkich wyjaśnień ktoś chciałby zgłosić sprzeciw wobec zamiaru rekomendowania Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Przyjmuję, że połączone Komisje rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 2. Proszę, panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SenatorRPZbigniewSzaleniec">Poprawka nr 2 jest poprawką raczej symboliczną, która ma mocniej zaakcentować, że sprawa dotyczy właśnie głodnych dzieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Popieramy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego chciałby zgłosić uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorPrzemysławSadłoń">Panie przewodniczący, poprawka ma charakter merytoryczny, znacznie ułatwi dyrektorom szkół i przedszkoli stosowanie przepisu, modyfikując to nieostre kryterium przydzielania pomocy w formie posiłku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi do poprawki nr 2? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec zamiaru rekomendowania Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Stwierdzam, iż Komisje rekomendują Sejmowi przyjecie poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Pozostała kwestia wyboru posła sprawozdawcy. Do tej pory sprawozdawcą Komisji był pan poseł Janusz Dzięcioł. Proponuję by pan poseł Dzięcioł nadal był naszym sprawozdawcą. Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec zamiaru wyboru pana posła Dzięcioła na sprawozdawcę Komisji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Stwierdzam, iż Komisje wybrały pana posła Janusza Dzięcioła na posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Przekazuję głos panu przewodniczącemu Dutce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełBronisławDutka">Szanowni państwo, chciałbym się zwrócić do członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej i poinformować, że dzisiejsze posiedzenie jest setnym posiedzeniem naszej Komisji. Z tej okazji chciałem bardzo podziękować wszystkim za dotychczasową współpracę. Współpracuje nam się znakomicie. Jestem pierwszy raz w tej kadencji przewodniczącym Komisji. Zespół ludzi w Komisji jest naprawdę znakomity i liczę na dalszą owocną współpracę. Dziękuje bardzo członkom Komisji, naszemu sekretariatowi oraz wszystkim sekretariatom z którymi przyszło nam współpracować. Wszystkiego dobrego na kolejną setkę. Zaczynamy już niedługo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Właśnie razem z przewodniczącymi porównaliśmy wyniki naszych Komisji i chcieliśmy ogłosić, że Komisji Polityki Społecznej i Rodziny setka minęła przed kilkoma dniami, zaś Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży musi jeszcze trochę popracować. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>