text_structure.xml 17.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Rozpoczynamy posiedzenie Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług, Komisji Obrony Narodowej i Komisji Ustawodawczej. Przedmiotem obrad połączonych Komisji będzie poselski projekt ustawy o poszukiwaniu i ratowaniu osób znajdujących się w niebezpieczeństwie na morzu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Witam wszystkich zainteresowanych tym projektem, a szczególnie przedstawicieli Marynarki Wojennej oraz przedsiębiorstwa Polskie Ratownictwo Okrętowe, jako najbardziej zainteresowanych tematyką dzisiejszych obrad połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Mam nadzieję, że udział w dyskusji pozwoli nam na skonstruowanie dobrej ustawy o ratownictwie morskim.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełAndrzejSzarawarski">W imieniu posłów wnioskodawców do reprezentowania tej ustawy został upoważniony poseł Jerzy Zakrzewski.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proszę zatem o zreferowanie ustawy w imieniu wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyZakrzewski">Z uwagi na to, że posłowie dysponują projektem ustawy nie sądzę, aby była potrzeba omawiania tego projektu. Mam nadzieję, że obecni dysponują też opinią przedsiębiorstwa Polskie Ratownictwo Okrętowe. Opinia ta jest negatywna. Do dnia dzisiejszego nie otrzymałem opinii rządu w tej sprawie. Natomiast dowiedziałem się spoza kręgu osób reprezentujących rząd, iż opinia również jest negatywna.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJerzyZakrzewski">Czyli poza projektem ustawy i opinią przedsiębiorstwa Polskie Ratownictwo Okrętowe nie dysponujemy żadnymi innymi dokumentami, a z przyjemnością zapoznalibyśmy się z opinią rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Muszę wyjaśnić, iż nie otrzymaliśmy opinii rządu. Projekt jest projektem poselskim, jesteśmy na etapie pierwszego czytania, a zatem mamy jeszcze możliwość długiego cyklu pracy nad ustawą.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proszę, aby przedstawiciel Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej zechciał powiedzieć, czy jest upoważniony do przedstawienia opinii rządu, opinii ministra transportu i gospodarki morskiej, czy też własnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiMorskiejiŚródlądowejwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJerzyMiszczuk">Poselski projekt ustawy otrzymaliśmy 24 października późnym popołudniem. Przygotowaliśmy projekt stanowiska rządu w tej kwestii i wczoraj został on przekazany do uzgodnienia wszystkim członkom Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiMorskiejiŚródlądowejwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJerzyMiszczuk">Stąd też, działając z upoważnienia ministra transportu i gospodarki morskiej, na dzisiejszym posiedzeniu będę reprezentował punkt widzenia ministra transportu. Wyjaśniam zatem, iż stanowisko ministra transportu i gospodarki morskiej wobec poselskiego projektu ustawy jest negatywne i to z różnych względów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiMorskiejiŚródlądowejwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJerzyMiszczuk">Najogólniej mówiąc nie podzielamy przesłanek, które legły u podstaw sformułowania rozwiązań przewidzianych w projekcie, a zawartych w uzasadnieniu do tego projektu. Wydaje nam się, iż nie można tak jednorodnej kwestii, jaką jest ratownictwo morskie, dzielić pomiędzy dwa różne podmioty i nie można przypisywać im różnych rejonów pływania. Chcę przypomnieć, że do roku 1982 obowiązywała taka struktura, jaka została zaprezentowana w projekcie poselskim.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiMorskiejiŚródlądowejwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJerzyMiszczuk">Rozwiązanie to polegało na tym, że w jednym ręku znajdowało się ratowanie od strony morza przez wyspecjalizowane, pływające jednostki ratownicze, a drugim tak zwane brzegowe stacje ratownicze. Struktura ta jednak nie zdała egzaminu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiMorskiejiŚródlądowejwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJerzyMiszczuk">Praktyka, w sposób nie budzący najmniejszych wątpliwości, dowiodła, że absolutnie zasadnym jest skoncentrowanie całości poczynań ratowniczych w jednym ręku. Zatem całość poczynań ratowniczych powinna znaleźć się w gestii podmiotu mającego w tym względzie bogate doświadczenie.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiMorskiejiŚródlądowejwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJerzyMiszczuk">O tym, iż Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej sformułowało negatywną opinię wobec poselskiego projektu ustawy zadecydował fakt, iż przygotowywany jest projekt założeń do ustawy o bezpieczeństwie morskim, w którym w odpowiedni sposób zostaną uregulowane sprawy szeroko pojętego bezpieczeństwa żeglugi, w tym także ratownictwa morskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiMorskiejiŚródlądowejwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJerzyMiszczuk">Poza tym przed kilkoma dniami do uzgodnień międzyresortowych został skierowany projekt rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej w sprawie systemu morskiego ratownictwa i poszukiwania. Projekt ten w sposób niezwykle precyzyjny normuje wszystkie kwestie i uwzględnia wszystkie postanowienia zawarte w konwencji SAR-79.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiMorskiejiŚródlądowejwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJerzyMiszczuk">Są to przesłanki, które uzasadniają negatywne stanowisko Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełLeszekBugaj">Na dzisiejszym posiedzeniu stwierdziliśmy, iż ważne jest dla nas stanowisko rządu. Dzieje się tak dlatego, że zazębiają się kompetencje dwóch resortów: obrony narodowej oraz transportu i gospodarki morskiej. Wobec tego uważam, iż jedyną rzeczą, jaką możemy dzisiaj zrobić, będzie powołanie podkomisji, wysłuchanie w odpowiednim czasie racji poszczególnych stron i podjęcie dalszych decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Podzielam pogląd posła Bugaja, ale mimo tego, chciałbym oddać głos zainteresowanym, którzy przybyli na posiedzenie. Mam na myśli przedstawicieli Marynarki Wojennej oraz Polskiego Ratownictwa Okrętowego. Proszę o wypowiedzi na obecnym etapie pracy nad projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełLeszekBugaj">Proszę o informację, z jakim upoważnieniem przybyli na posiedzenia Komisji przedstawiciele Marynarki Wojennej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoMinisterstwaObronyNarodowejMarekCieciera">Przede wszystkim chciałem się ustosunkować do sprawy formalnej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoMinisterstwaObronyNarodowejMarekCieciera">Stanowisko rządu zostało nam przysłane dzisiaj w godzinach popołudniowych. Dlatego też Ministerstwo Obrony Narodowej nie zdążyło wypracować jednoznacznego stanowiska w kwestii poselskiego projektu ustawy o ratownictwie morskim. Sprawa ma wymiar tak złożony i trudny, że wymagałaby szczegółowych przemyśleń od strony finansowej, prawnej oraz organizacyjnej, gdyż w grę wchodzą różne przepisy, między innymi o powszechnym obowiązku obrony, a również przepisy kompetencyjne dotyczące Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoMinisterstwaObronyNarodowejMarekCieciera">Dlatego też, jak to już zaznaczyłem, w chwili obecnej nie jestem upoważniony do zajęcia oficjalnego i jednoznacznego stanowiska w tej sprawie. Wydaje mi się - jest to moje osobiste przemyślenie - że wniosek, który padł ze strony posłów mówiący o potrzebie oddania sprawy do podkomisji jest najwłaściwszy. Podkomisja jest forum pozwalającym na szczegółową dyskusję nad bardzo istotnymi sprawami, wszak wypadki na morzu częstokroć kończą się śmiercią ludzi. Zatem właśnie podkomisja będzie właściwym miejscem do przedyskutowania wszystkich problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Myślę, że dobrze byłoby wysłuchać jeszcze wystąpienia przedstawiciela Polskiego Ratownictwa Okrętowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Dla przypomnienia pokrótce powiem, jak wygląda na terenie kraju system ratowniczo-gaśniczy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Na podstawie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, Państwowa Straż Pożarna odpowiada za gaszenie pożarów, ratownictwo techniczne i ratownictwo ekologiczne.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Wydzielone są specjalistyczne systemy ratownicze. W ich skład wchodzi ratownictwo górnicze, podległe ministrowi przemysłu i handlu, ratownictwo lotnicze i morskie podległe ministrowi transportu i gospodarki morskiej oraz ratownictwo górskie, które podlega Komitetowi Sportu. Podział ten wynika ze specyfiki poszczególnych rodzajów ratownictwa. Między poszczególnymi systemami ratowniczymi trwa ścisła współpraca, polegająca na wymianie sprzętu oraz dzieleniu się doświadczeniami. Chodzi o obniżenie kosztów utrzymania wymienionych systemów ratowniczych, co jest bardzo istotną sprawą.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Chciałbym także przedstawić, jak rozumiemy ratownictwo morskie. Na pojęcie ratownictwa morskiego składa się ratownictwo życia, ratownictwo ekologiczne, a także ratownictwo mienia. Taki układ oparty jest na konwencjach międzynarodowych podpisanych także przez Polskę. Nie będę rozwijał tej sprawy, gdyż jest to tematyka bardzo obszerna.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Generalnie system ratowniczo-gaśniczy w Polsce jest w rękach cywilnych. Tylko jeden element systemu ratowniczego „przechodzi” do ministra obrony narodowej.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">W takim rozwiązaniu tkwi nieporozumienie polegające na wprowadzeniu zasady ratownictwa morskiego w odległości jednej mili od lądu.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Jeden z moich przedmówców stwierdził już, iż jest to delikatna materia, gdyż zdarzają się wypadki śmiertelne. Kapitan każdego statku ma informacje do kogo ma się zwrócić w razie wypadku. Jeżeli utrzymywany będzie podział „od mili do mili” wówczas kapitan statku będzie zdezorientowany.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Są dokumenty rozprowadzone na cały świat, w myśl których kapitan w razie potrzeby powinien skontaktować się z ratowniczym ośrodkiem koordynacyjnym, są podane parametry więc kapitan dysponuje niezbędnymi danymi.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Wiem, że po każdej zmianie wkrada się bałagan. Tam, gdzie w grę wchodzi życie ludzkie decyzje muszą być podejmowane z wielką rozwagą.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Przechodzę do następnej sprawy. Przy pracy nad dokumentem takiej wagi, jaką ma projekt ustawy o ratownictwie morskim, powinna być zrobiona analiza.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Przed dwoma laty Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej zleciło opracowanie takiej analizy Komitetowi Badań Naukowych. W wyniku prac prowadzonych w Komitecie Badań Naukowych powstało bardzo obszerne opracowanie, są wypowiedzi naukowców. Uważam, że posłowie powinni zapoznać się z tym opracowaniem.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Na podstawie tych opracowań prowadzimy modernizację systemu ratownictwa, gdyż w nowej Polsce ma być ono realizowane inaczej - lepiej i taniej.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">W tak ważnej sprawie musi być sporządzona generalna ocena dokonana przez specjalistów nie zaangażowanych zawodowo w tę problematykę, czyli przez niezależnych ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Potrzebna jest analiza ekonomiczna. W projekcie ustawy nie ma uzasadnienia ekonomicznego, a przecież chodzi o pieniądze podatników. Jest to wielkim mankamentem.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">W dotychczasowym systemie ratowniczym, według obowiązujących przepisów statki ratownicze z krzyżem maltańskim stacjonują w 12 portach Wybrzeża oraz w 8 stacjach brzegowych. Nie będę tej sprawy rozwijał, gdyż nie jest czas po temu.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Marynarka Wojenna ma tylko cztery bazy, a jej okręty nie „wejdą” do portu w Łebie. Mamy problemy z „wyjściem” z tego portu. Tam stale morze „pracuje”. Nasze statki mają zanurzenie 1,8 metra, wobec czego są kłopoty z wypłynięciem z portu w Łebie, co stale trzeba mieć na uwadze.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Statek ratowniczy nie jest statkiem wojennym, jest to statek specjalistyczny. Uważam, że potrzebne są jeszcze szczegółowe analizy.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#DyrektorprzedsiębiorstwaPolskieRatownictwoOkrętoweStanisławRutkowski">Moim zdaniem, jest to chybiona propozycja, powiedziałbym, że wręcz nieudolna. Życie ludzkie jest największą wartością. Tym stwierdzeniem chciałem skończyć moje wystąpienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jesteśmy od tego, aby stworzyć prawo, znajdujemy się w Sejmie. Jeżeli wejdzie w życie ustawa, to wówczas trzeba się jej będzie podporządkować. Natomiast trzeba pamiętać, że jest to pierwsze czytanie ustawy i chciałem wszystkich uspokoić, że do ostatecznej redakcji tekstu jest jeszcze bardzo daleko.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jest taki zwyczaj, że przy pracy nad każdą ustawą żądamy opinii bardzo kompetentnych osób. Dziękujemy za wskazania Komitetowi Badań Naukowych, ale poszukamy również innych źródeł.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Obecny projekt ustawy jest propozycją poselską. Rozważymy ją jak każdą inną propozycję zmiany prawa, zgłoszoną w normalnym, przewidzianym prawem, trybie.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Padła propozycja posła L. Bugaja, aby dzisiaj nie prowadzić dyskusji, ale, aby ograniczyć się tylko do powołania podkomisji. Rozumiem, że w tej sprawie jest konsens. Proponuję, aby powołać 9-osobową podkomisję złożoną z przedstawicieli obradujących dzisiaj Komisji.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Podkomisja zajmie się kompleksowo rozważeniem zapisów tej ustawy, skompletowaniem opinii oraz przygotowaniem sprawozdania na następne posiedzenie połączonych Komisji,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanKról">Myślę, że propozycja, aby w podkomisji pracowały po trzy osoby z każdej Komisji, była dobrą propozycją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponuję, aby w skład podkomisji weszli następujący posłowie: Zbigniew Szczypiński, Leszek Smykowski, Krzyzstof Luks, Jerzy Zakrzewski, Leszek Bugaj, Sergiusz Karpiński, Elżbieta Piela-Mielczarek, Ryszard Olszewski.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proszę, aby posłowie, którzy wybrani zostali do pracy w podkomisji pozostali w sali celem ukonstytuowania się podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Na tym zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>