text_structure.xml
77.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 22 listopada 1965r. Komisja Przemyślu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR) rozpatrzyła projekt Herodowego Planu Gospodarczego na rok 1966 i podstawowych założeń na rok 1967 oraz projekt budżetu państwa na rok 1966 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Chemicznego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu uczestniczyli: przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z Ministrem Antonim Radlińskim, podsekretarzami stanu: Adamem Kowalskim, Stanisławem Miernikiem, Bronisławem Tabanem i Januszem Walewskim, przedstawiciele Ministerstwa Przemyślu Ciężkiego z podsekretarzem stanu — Józefem Talmą, podsekretarz stanu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego - Tadeusz Olechowski, dyrektor Zespołu NIK - Mieczysław Haber, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Informację o zadaniach przemysłu chemicznego na 1966r. i podstawowych założeniach rozwojowych na 1967r. przedstawił minister przemysłu chemicznego Antoni Radliński.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Koreferat podkomisji DS. przemysłu chemicznego przedstawiła poseł Łucja Matuszewska (bezp.).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#komentarz">(Strona powtórzona)</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Budżet Ministerstwa Przemysłu Chemicznego odgrywa z każdym rokiem coraz poważniejszą rolę w budżecie państwa. Decyduje o tym większa dynamika rozwoju przemysłu chemicznego aniżeli całego przemysłu, a co za tym idzie — rosnący udział produkcji chemii w globalnej produkcji przemysłowej. Tym nie mniej nakłady na przemysł chemiczny — w przeliczeniu na głowę mieszkańca - są jeszcze nieco niższe niż w wielu uprzemysłowionych krajach. Mimo szybkiego rozwoju, nasza chemia nie zabezpieczy dotychczas w pełni rosnących potrzeb gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Szczególne znaczenie dla przemysłu chemicznego, który wzrost produkcji opiera w dużym stopniu na nowych uruchomieniach - ma jak najszybsze osiąganie dobrych wskaźników zużycia surowców i energii. Wiąże się z tym potrzeba stworzenia odpowiednich bodźców, zachęcających załogi do osiągania światowych wyników w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Ogromne znaczenie dla postępu w przemyśle chemicznym ma jego zaplecze naukowo-badawcze. Jego zadaniem jest między innymi przewidywanie wielkości i struktury popytu na rynku krajowym i zagranicznym, a także — szeroka, bieżąca informacja, będąca podstawą prawidłowych decyzji produkcyjnych i ekonomicznych. W tej dziedzinie istnieje jeszcze szereg braków. Na przykład obecnie zahamowanie rozwoju tzw. drobnej chemii jest dotkliwie odczuwane przez odbiorców, wpływa ujemnie na jakość produkcji i jej nowoczesność. Trudności w zdobyciu informacji o aktualnych potrzebach rynkowych były często powodem niewykorzystywania rezerw tkwiących w przemyśle. Resort podejmuje obecnie kroki dla poprawy tej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Program prac badawczych przemysłu chemicznego obejmuje szereg istotnych zagadnień związanych z opracowaniem nowych i doskonaleniem istniejących technologii, uruchamianiem produkcji nowych wyrobów, intensyfikacją, mechanizacją i automatyzacją procesów wytwórczych oraz poprawą jakości wyrobów. Istotne jest, aby realizacja tego programu przebiegała sprawnie. Dotychczas bowiem, mimo wzrastających nakładów na zaplecze naukowo-badawcze, wyniki w tej dziedzinie nie są zadowalające.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Problem inwestycji jest jednym z najistotniejszych dla dalszego rozwoju przemysłu chemicznego. Nakłady na ten cel stale rosną i w 1966 roku mają osiągnąć poziom blisko 12,7 mld zł. Mimo przeznaczania tak dużych środków, przemysł chemiczny: nie zabezpiecza jeszcze wielu potrzeb innych gałęzi gospodarki, m. in. rolnictwa, budownictwa, przemysłu ciężkiego i lekkiego. Notuje się także silny nacisk na sprowadzanie wielu produktów chemicznych z zagranicy. Import ten dotyczy przede wszystkim artykułów, które mają wpływ na jakość i nowoczesność produkcji wielu działów gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełŁucjaMatuszewska">W programie inwestycyjnym nie przewiduje się dostatecznego rozwoju branż produkujących wyroby finalne najbardziej korzystne z punktu widzenia eksportu - oraz półproduktów i środków uszlachetniających, których zakup na rynkach zagranicznych jest trudny, a które są niezbędne niemal we wszystkich gałęziach gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Proces inwestycyjny w chemii wymaga usprawnienia. Zakłady przemysłu chemicznego, ze względu na swą specyfikę, powinny być projektowane, budowane i uruchamiane w możliwie krótkich terminach. Aby to osiągnąć, należy w większym niż dotychczas stopniu dostosować potencjał biur projektowych do aktualnych potrzeb, zmienić system zatwierdzania projektów oraz poważnie wzmocnić potencjał wykonawczy przedsiębiorstw budowlanych realizujących inwestycje chemiczne. Powinna także nastąpić poprawa w dostawach maszyn i urządzeń - poprzez szersze stosowanie zasady generalnego dostawcy i lepsze zaopatrzenie w materiały budowlane.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Nakłady na remonty w resorcie chemii wydatnie rosną w porównaniu z br. Trzeba się jednak liczyć, że i w roku przyszłym wystąpią trudności z prawidłowym prowadzeniem gospodarki remontowej, wynikające z braku części zamiennych, oraz z niedoboru fachowców i potencjału wykonawczego. W tym stanie rzeczy jest uzasadniona polityka resortu, zmierzająca do organizowania własnych specjalistycznych baz remontowych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Załogi zakładów chemicznych pracują niejednokrotnie w trudnych warunkach. Dlatego na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy w tym przemyśle przeznacza się w latach 1966–1969...</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełŁucjaMatuszewska">... 1,5 mld zł. Środki te umożliwią przede wszystkim poprawę klimatyzacji pomieszczeń produkcyjnych; mechanizację i automatyzację szczególnie uciążliwych procesów produkcyjnych i dalszą rozbudowę obiektów higieniczno-sanitarnych. Do polepszenia warunków pracy powinny się także przyczynić coraz szerzej stosowane w zakładach przeglądy społeczne.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Na pytania posłów: Władysława Pucha (PZPR), Bolesława Gregorka (PZPR), Mirosława Zawadzkiego (PZPR), Teresy Gąsiorkiewicz (PZPR), Antoniego Byczkowskiego (ZSL), Jerzego Bukowskiego (bezp.), Władysława Marka (ZSL), Antoniego Rybaka (ZSL), Feliksa Dębskiego (ZSL), Zdzisława Drewki (PZPR), Adolfa Książkiewicza (PZPR), Henryka Szafrańskiego (PZPR) i Ignacego Krakowskiego (PZPR) - odpowiedzi udzielili - Minister Przemysłu Chemicznego - Antoni Radliński i podsekretarz stanu — Antoni Kowalski, Bronisław Taban, Stanisław Miernik i Janusz Walewski oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego - Józef Talma.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Wyjaśnienia dotyczyły m. in.:</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PosełŁucjaMatuszewska">- zaopatrzenia rynku wewnętrznego w niektóre wyroby przemysłu chemicznego, m. in. nawozy sztuczne, opony, obuwie gumowe środki ochrony roślin, kosmetyki i środki piorące;</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PosełŁucjaMatuszewska">- zapobiegania zjawisku znikania z rynku niektórych artykułów chemicznych - np. kosmetyków i artykułów piorących - na które istnieje duży popyt;</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PosełŁucjaMatuszewska">- postępu technicznego, jakości produkcji, zaplecza naukowo technicznego i działalności inwestycyjnej przemysłu chemicznego;</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PosełŁucjaMatuszewska">- rozszerzenia typizacji, normalizacji i unifikacji urządzeń chemicznych;</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PosełŁucjaMatuszewska">- zwiększenia kadry naukowo technicznej w instytutach i zakładach przemysłu chemicznego;</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PosełŁucjaMatuszewska">- opłacalności produkcji i eksportu niektórych wyrobów...</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#PosełŁucjaMatuszewska">...nych;</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#PosełŁucjaMatuszewska">- środków zapobiegających szkodliwemu wpływowi niektórych chemikaliów stosowanych dla ochrony roślin - na zwierzynę łowną;</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#PosełŁucjaMatuszewska">- przestrzegania terminów ważności znajdujących się w handlu środków chemicznych - głównie środków ochrony roślin.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Na pytania pos. pos. Władysławą Pucha, Bolesława Gregorka, Antoniego Rybaka i Ignacego Krakowskiego - podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego - Stanisław Miernik wyjaśnił m.in.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Zaopatrzenie w opony gumowe poprawi się w pewnym stopniu w najbliższych latach, przy czym radykalna poprawa nastąpi po uruchomieniu fabryki w Olsztynie. Oprócz zwiększania produkcji kładzie się duży nacisk na regenerowanie zużytych opon; rolnicy otrzymają już w przyszłym roku około 290 tys. zregenerowanych opon.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Radykalne zwiększenie dostaw obuwia gumowego nastąpi w 1968 r. kiedy uruchomiony będzie nowy zakład produkcyjny w Łodzi. Plany na 1966 rok przewidują także pewien wzrost dostaw obuwia gumowego, mianowicie do około 23,4 mln par wobec 20 mln par w br.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Ba pytanie posła Jerzego Bukowskiego - podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego — Janusz Walewski stwierdził:</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Następuje wprawdzie pewien spadek produkcji kosmetyków, jest to jednak regres pozorny, gdyż jednocześnie stosuje się coraz lepsze surowce i półprodukty, tak, że np. suma tzw. jednostek tłuszczowych zawartych w kosmetykach - rośnie.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Przyczyną znikania z rynku niektórych cieszących się powodzeniem kosmetyków i środków piorących są trudności z importem surowców. Resort podjął kroki, aby zjawisko to ograniczyć do minimum. Przewiduje się pewne ograniczenie wachlarza produkowanych wyrobów przy jednoczesnym ustabilizowaniu produkcji pozostałych.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełAndrzejBorodzik">Kierunki inwestowania preferują dziedziny decydujące o zaopatrzeniu w surowce chemiczne kraju. Wprost eksportu jest wolniejszy, niż wzrost produkcji. Należałoby zastanowić się nad sposobami, które umożliwiłyby poprawę bilansu handlu zagranicznego chemikaliami, zwiększyć efektywność wywozu. Najbardziej opłacalny jest wywóz nowych produktów, których ceny na rynkach międzynarodowych są z zasady bardzo wysokie. Stąd konieczność zwrócenia pilniejszej uwagi na szybsze opracowywanie nowych produkcji, na szybkie wprowadzanie do sprzedaży na rynkach zagranicznych nowości. Na tym odcinku niejedno zrobiono, ale z drugiej strony nie wszystkie inicjatywy, płynące zwłaszcza z laboratoriów przyfabrycznych zostały wykorzystane. Nie wszystkie placówki naukowo-badawcze doceniają wagę togo problemu. Trzeba bardziej preferować wysiłki zmierzające do szybkiego opracowywania nowości produkcyjnych. Dla usprawnienia sprzedaży nowości istotną jest sprawa opakowań, a także zacieśnienie współpracy między producentami i Ogniwami, handlu zagranicznego. Te ostatnie nie wykorzystały szeregu możliwości propagandowych; nie wykorzystały np. jako ambasadorów polskiego leku naszych lekarzy, pracujących w krajach afrykańskich.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełAndrzejBorodzik">Dla poprawy jakości produkcji istotne znaczenie ma praca. aparatu kontroli technicznej. Aparatowi temu należy stawiać wysokie wymagania, które mają duże znaczenie dla usprawniania jego pracy. W ogóle poziom aparatu kontroli technicznej zależy od warunków pracy, jakie mu się stwarza, zatrudnionej w nim kadry oraz zagadnień organizacyjnych, zakładu. Kontrolę techniczną traktuje się często jako służbę pomocniczą w zakładzie. Zaszeregowania w tej służbie są niejednokrotnie niższe niż w pozostałych komórkach. W związku z niedocenianiem roli służby kontroli technicznej, niezbyt chętnie garnie się do niej dobra kadra.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełAndrzejBorodzik">Więcej uwagi należy poświęcać zagadnieniom pracy służby analitycznej w zakładach przemysłu chemicznego, rozważyć trzeba możliwości powołania w niektórych zakładach scentralizowanych komórek analitycznych. Należy też mieć na uwadze sprawę kadr farmakologów. Brak fachowców tej specjalności staje się palącym problemem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKazimierzKopecki">Chemia jest tym dziełem gospodarki, w którym człowiek może szczególnie wiele zdziałać. Zarysowujący się deficyt kadr może przynieść w przyszłości bardzo złe skutki. Sprawą należy się bardzo poważnie zająć, poważnie zastanowić się nad środkami zaradczymi. Resort powinien rozszerzyć i zacieśnić współpracę z wyższymi uczelniami, postawić do ich dyspozycji znacznie zwiększone środki.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełKazimierzKopecki">Studenci ubiegający się o stypendia fundowane niejednokrotnie nie chcą wiązać się z zakładem, który nie gwarantuje wypełnienia wszystkich wynikających z aktów prawnych obowiązków wobec stypendysty, Należy podejmować energiczniejsze działania dla zabezpieczenia realizacji ustawowych wymogów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełKazimierzKopecki">Nie zawsze surowce chemiczne zagospodarowywane są w sposób kompleksowy, ekonomiczny. Tak na przykład nieekonomicznie wykorzystywane są w Płocku surowce dla gazyfikacji bezprzewodowej. Trudno pogodzić się z poglądem, że gaz ziemny, odkryty ale niewykorzystywany, nie przynosi strat. Toż to inwestycja zamrożona. Poza tym, spalanie gazu pod kotłami jest wielkim marnotrawstwem. W inwestycjach trzeba pamiętać o całej gospodarce, rozpatrywać je kompleksowo, z uwzględnieniem wymogów najwyższej efektywności.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMirosławZawadzki">Należy wyrazić zadowolenie, że rząd podejmując decyzję o budowie nowych zakładów chemicznych zapewnił im najnowocześniejsze technologie. Trzeba, by te technologie, na które przecież wydaliśmy ogromne środki w dewizach jak najszybciej zaczęły owocować. Nie możemy sobie pozwolić na to, by instalacje zakupywane w krajach kapitalistycznych wprowadzane były do eksploatacji z opóźnieniem. Opóźnienia te wynikają przede wszystkim z faktu, że budownictwo nie jest przystosowane do szybkiej realizacji inwestycji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMirosławZawadzki">Krajowy przemysł ciężki jako dostawca urządzeń dla chemii jest niekonkurencyjny — w porównaniu z szeregiem dostawców zagranicznych — w terminach dostaw. Przyspieszenie realizacji zamówień przez przemysł ciężki jest jednym z ważnych źródeł oszczędności dewizowych. Mamy dobre przedsiębiorstwa montażowe. Cykle oddawania, inwestycji do eksploatacji przeciągają się jednak niejednokrotnie wskutek przedłużania się prac wykończeniowych. Przedsiębiorstwa wykonawcze ucieka ją od tego rodzaju robót, borykają się bowiem z brakami kadrowymi.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełMirosławZawadzki">Należy zastanowić się nad możliwościami połączenia wykonawców inwestycji z jednostkami nadzoru w jedno ciało organizacyjne. Przyniosłoby to spore oszczędności kadrowe. W biurach projektowych należy stworzyć takie warunki, aby nadzór autorski opłacał się na równi z pracą projektową, gdyż obecnie niejednokrotnie dzieje się tak, że bardzo trudno ściągnąć projektanta na plac budowy - nawet w wyjątkowo pilnej sprawie; w efekcie powstają przerwy w pracy, które przecież kosztują.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełMirosławZawadzki">Słuszny jest przyjęty przez resort kierunek przygotowywania załóg dla nowych obiektów na pewien czas przed ich uruchomieniem. Tego rodzaju praktykę należałoby stosować w możliwie najszerszym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Przemysł chemiczny produkuje już dużą ilość kosmetyków i środków piorących, których jakość spełnia wszelkie wymogi użytkowników. Jednakże odbiorcy, a szczególnie kobiety pracujące, odczuwają jeszcze brak niektórych gatunków tych wyrobów, między innymi kosmetyku skutecznie zapobiegającego pękaniu skóry rąk.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Etykiety na opakowaniach środków ochrony roślin powinny zawierać wyjaśnienie do czego dany środek służy i sposób jego użycia. Brak tego rodzaju objaśnień utrudnia rolnikom stosowanie tych chemikaliów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">W działalności inwestycyjnej resort chemii napotyka duże trudności, spowodowane z jednej strony zmianami planu i programu budowy poszczególnych obiektów, a drugiej zaś - niedostatecznie rozwiniętym zapleczem projektowym i potencjałem produkcyjnym przedsiębiorstw wykonawczych. Biura projektowe pracujące na potrzeby chemii mają zbyt szczupłą kadrę fachowców a jednocześnie bronią się przed przyjmowaniem nowych ludzi - wskutek niewłaściwego systemu rozliczeń wewnątrz zespołów projektowych.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Wzmocnienia wymaga zaplecze techniczne przemysłu chemicznego, gdyż jego słabość jest obecnie główną przyczyną nie. dostatecznie szybkiego wdrażania do produkcji nowych wyrobów i nowych urządzeń.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Środki trwałe w zakładach przetwarzających siarkę zużywają się znacznie szybciej, niż w innych przemysłach. trzeba w związku z tym rozważyć możliwość podjęcia lub zwiększenia produkcji odpowiednich powłok - nawet jeśli będzie to wymagać znacznych nakładów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełEdwardRuszkowski">Jakość produkcji to problem niezwykle ważny w przemyśle chemicznym. Zastrzeżenia wzbudza m. in. jakość niektórych barwników. Poprawą ich jakości należy się energicznie zająć.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanDubis">Wskaźniki wypadków w przemyśle naftowym maleją. Mają tu wpływ nakłady na bhp, przeglądy społeczne warunków pracy. Trzeba by ustalenia komisji sprawdzających i służby bhp były jeszcze bardziej konsekwentnie realizowane. Sprawy bhp powinny szerzej uwzględniać w swej pracy projektanci.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanDubis">Bardzo ważne gospodarczo znaczenie ma wykorzystanie tzw. przepracowanych olejów. Użytkownicy nie zawsze doceniają znaczenie tej sprawy. Należałoby podjąć starania dla intensyfikacji zbiórki przepracowanych olejów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławOpałko">W rozwoju chemii nie Zawsze doceniana jest należycie sprawa szkolenia szkolnictwa zawodowego. Chemia potrzebuje coraz więcej ludzi o kwalifikacjach odpowiednich do obsługi wysokiej techniki. Sprawę kadr trzeba uwzględniać już na etapie inwestowania. Powinniśmy dążyć, by w przemyśle chemicznym inżynierowie stanowili 5–10 proc. a technicy - 10–20 proc. zatrudnionych. Istotne znaczenie dla poprawy kwalifikacji załóg chemicznych mają punkty konsultacyjne wyższych uczelni. W odniesieniu do tego rodzaju punktu w Tarnowie zanotować trzeba trudną do uzasadnienia, nieprzemyślaną chyba do końca decyzję: postanowiono, że z pomocy na punkcie mogą korzystać tylko słuchacze I i II roku studiów, a słuchacze pozostałych lat muszą dojeżdżać do Krakowa. Takie rozwiązanie powoduje wielką stratę czasu ludzi uczących się i zatrudnionych w Tarnowskim Kombinacie Chemicznym, pociąga za sobą niepotrzebne wydatki na przejazdy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełStanisławOpałko">Instalacje na odkrytym powietrzu wymagają zwiększonej troski o sprawy bhp. Obsługa narażana jest bowiem w większym stopniu na niektóre choroby. Celowe byłoby zorganizowanie ośrodków rehabilitacyjnych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełStanisławOpałko">Dodatkowych wyjaśni udzielił Minister Przemysłu Chemicznego -Antoni Radliński.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełStanisławOpałko">Przewodniczący Komisji poseł Józef Niedźwiecki (PZPR) i Na podstawie przebiegu obrad można stwierdzić, że Komisja ocenia plan przemysłu chemicznego jako odpowiadający możliwościom i najistotniejszym potrzebom gospodarki narodowej. Chemizacja życia gospodarczego postępuje szybko naprzód; rośnie rola chemii, rosną środki kierowane na ten dział. Oto trzy główne kierunki rozwojowe, charakteryzujące się szczególnie wysokimi wskaźnikami wzrostu produkcji:</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełStanisławOpałko">- chemia dla rolnictwa, - chemia dla ludności (głównie wyroby przemysłu lekkiego - włókna), - chemia dla innych dziedzin, zwłaszcza dla przemysłu i budownictwa (tworzywa).</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#komentarz">(strona powtórzona)</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosełStanisławOpałko">Obrady podkreśliły osiągnięcia przemysłu chemicznego, wskazały też na niektóre jego słabości, które wymagają koncentracji uwagi resortu. Chodzi tu m. in. o dalsze zabezpieczenie warunków sprzyjających walce o wysoką jakość produkcji, o właściwe wykorzystanie potencjału maszyn i urządzeń, o prawidłowe wykorzystanie produktów chemicznych przez użytkowników, o właściwe ustawienie badań naukowych i pracy zaplecza.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PosełStanisławOpałko">Słuszna jest polityka inwestycyjna w przemyśle chemicznym, zwłaszcza koncentracja środków na najpilniejszych zadaniach.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PosełStanisławOpałko">W latach 1966/70. na inwestycje w przemyśle chemicznym przeznacza się nakłady w wysokości 27 mld zł. Są to środki bardzo wysokie. Chemia uzyskała szereg dobrych doświadczeń w inwestycjach, ale nie uniknęła również pewnych nieprawidłowości, zwłaszcza dotyczących opóźnień w realizacji niektórych ważnych obiektów.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PosełStanisławOpałko">Praca zaplecza ma duże znaczenie dla rozwoju chemii; w tej dziedzinie wiele jeszcze można usprawnić. Uzasadniony jest postulat, by ogniwa tego zaplecza zajęły się szerzej sprawami bliższymi życia, zwłaszcza zaś technologią szeregu produktów zarówno w chemii jak też w innych działach.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PosełStanisławOpałko">Nasuwa się potrzeba zaapelowania do Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, aby pospieszyło ze zwiększoną pomocą dla pracujących na jego potrzeby zjednoczeń przemysłu ciężkiego - „Chemak” i „Mera”. Współdziałanie powinno być znacznie ściślejsze niż obecnie, powinno być w centrum troski obu resortów.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#PosełStanisławOpałko">Zachodzi potrzeba większego zainteresowania się wykorzystaniem produktów chemicznych przez odbiorców; resort docenia wagę zagadnienia, którym warto zająć się jeszcze głębiej.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#PosełStanisławOpałko">Komisja przyjęła projekt planu gospodarczego i budżetu Ministerstwa Przemysłu Chemicznego na 1966 r. i podstawowych założeń na 1967 r. w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#PosełStanisławOpałko">O ZADANIACH PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO NA 1966 r. I PODSTAWOWYCH ZAŁOŻENIACH PLANU NA 1967 r.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#PosełStanisławOpałko">Informacja Ministra Przemysłu Chemicznego - Antoniego Radlińskiego złożona na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 22 listopada 1965 r.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#PosełStanisławOpałko">Planowany wzrost produkcji przemysłu chemicznego w 1966 r. wyniesie 10 proc. w porównaniu do przewidywanego wykonania w br.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#PosełStanisławOpałko">W 1966 r., a także w 1967 r., największy wzrost produkcji zaplanowany został w trzech grupach wyrobów: nawozach azotowych, włóknach syntetycznych i tworzywach sztucznych. Produkcja nawozów wzrasta w 1966 r. w porównaniu do 1965 r. o 25 proc. a w planie na 1967 r. o 50 proc.; wskaźniki wzrostu dla włókien syntetycznych wynoszą odpowiednio 25 proc. i 29 proc., a dla tworzyw sztucznych - o 51 proc, w ciągu 1966 i 1967 r. Ten kierunek rozwoju produkcji zgodny jest z wytycznymi rozwoju gospodarki narodowej, uchwalonymi przez IV Zjazd PZPR.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#PosełStanisławOpałko">Systematycznie wzrasta stopień chemizacji gospodarki narodowej. Od 1961 r. zużycie artykułów chemicznych wzrosło o 54 proc., podczas gdy całkowite zużycie materiału w gospodarce narodowej tylko o niespełna 20 proc. Chemia nie może zaspokoić jeszcze wszystkich wzrastających żądań odbiorców. Jednakże bilans podstawowych surowców takich jak - kauczuk, surowce fosforowe i siarkonośne itp. zabezpiecza potrzeby krajowe, choć poza ustalonymi normami zapasu u odbiorców nie przewiduje się rezerw. Ewentualną rezerwą może być tylko produkcja ponadplanowa.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#PosełStanisławOpałko">Na rynek krajowy przeznacza się 21,1 proc. produkcji przemysłu chemicznego. Główne grupy dostarczanych wyrobów to nawozy sztuczne, środki ochrony roślin, wyroby gumowe, środki piorące i kosmetyki, farby i lakiery, sól, produkty naftowe i farmaceutyki. Chemia w zajadzie pokrywy zapotrzebowanie rynku z wyjątkiem zapotrzebowania na opony, obuwie gumowe i niektórych gatunków lakierów. Dostawy obuwia wzrastają w 1966 r. z 20,5 mln par w br. do 23,5 par. O 5,1 proc. wzrosną w 1966 r. dostawy opon do samochodów osobowych i ciężarowych.</u>
<u xml:id="u-10.20" who="#PosełStanisławOpałko">W roku 1965 nastąpiło całkowite zaspokojenie zapotrzebowania rynku na środki piorące i myjące. Obecnie przemysł kładzie nacisk na poprawę jakości, zwłaszcza proszków do prania i dostawy takich gatunków, jakich żądają odbiorcy. Wzrost dostaw kosmetyków wyniesie w roku przyszłym 24 proc.</u>
<u xml:id="u-10.21" who="#PosełStanisławOpałko">Dostawy farb i lakierów płynnych wzrosną o 51 proc. W tej dziedzinie przemysł boryka się z poważnymi trudnościami, wynikającymi z braku opakowań blaszanych. Ilość i jakość dostaw farmaceutyków nie nasuwa żadnych zastrzeżeń u odbiorców. Eksport ogółem dla resortu przemysłu chemicznego w 1966 r. wyniesie 505 mln zł dewizowych; jest to wzrost o 1,1 proc. w stosunku do roku bieżącego. Nieznaczny wzrost tego eksportu spowodowany jest zwiększonym zapotrzebowaniem kraju na tę grupę wyrobów.</u>
<u xml:id="u-10.22" who="#PosełStanisławOpałko">Na rynki kapitalistyczne - zgodnie z przewidywaniami - kieruje się połowę eksportu chemikaliów (w br. 48 proc.) i planuje się dalsze rozszerzenie eksportu wyrobów uszlachetnionych, w tym zwłaszcza farmaceutyków o 19 proc. Jest to korzystna zmiana w zakresie eksportu produktami chemicznymi.</u>
<u xml:id="u-10.23" who="#PosełStanisławOpałko">Wymiana eksportowanych asortymentów wymagać będzie wielu wysiłków od aparatu handlu zagranicznego, zwiększonej operatywności jego działania w trudnych warunkach, zwłaszcza na rynku kapitalistycznym.</u>
<u xml:id="u-10.24" who="#PosełStanisławOpałko">Import chemikaliów wzrasta w 1966 r. o 9,9 proc., głównie ropy i produktów naftowych. Import z krajów kapitalistycznych wzrasta o 2,5 proc., natomiast z krajów socjalistycznych o ponad 25 proc. Nastąpi poważny wzrost importu maszyn i urządzeń dla nowych inwestycji planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-10.25" who="#PosełStanisławOpałko">Nakłady na inwestycje w 1966 r. wyniosą 12.675 mln zł i wzrastają o 19,5 proc. w porównaniu z br. Następuje dalsza koncentracja nakładów. 62 proc. środków wydatkuje się na 10 zakładów chemicznych, 18,3 proc. środków na inwestycje w Puławach.</u>
<u xml:id="u-10.26" who="#PosełStanisławOpałko">Przewiduje się podjęcie budowy dwóch nowych, dużych obiektów: zakładów chemicznych „Police” oraz Gdańskiej Fabryki Kwasu Siarkowego, Po trzech latach „suchych”, przyszły rok charakteryzuje się wybitnym wzrostem inwestycji nowo rozpoczynanych (2,8 mld zł); na tym odcinku wydatki wzrosną jeszcze bardziej w 1967 r. (do ponad 3,1 mld zł). Najważniejsze inwestycje przyszłościowe. II etap budowy wytwórni polichlorku winylu i akrylonitrylu w Tarnowie, II etap i intensyfikacja I etapu DMT w Blachowni, nowa, nie zlokalizowana jeszcze fabryka związków azotowych, II etap rozbudowy gorzowskiego „Stilonu” i budowa w tych zakładach wytwór. ni kordu, dalszy etap budowy części rafineryjnej Płocka. W 1967 r. natomiast spodziewane jest rozpoczęcie budowy dalszych trzech wytwórni w Płocku (butadien, tlenek etylenu i glikol), nowej fabryki sadzy w Jaśle; modernizacja Łódzkich Zakładów Gumowych, rozbudowa i modernizacja obiektów wytwórczych kauczuku syntetycznego w Oświęcimiu itp.</u>
<u xml:id="u-10.27" who="#PosełStanisławOpałko">Inwestycje, które zadecydują o wykonaniu podstawowych zadań produkcyjnych resortu w roku przyszłym - to Puławy, Blachownia i Tarnów. W Tarnowie, po wielkich trudnościach, na ukończeniu jest pierwszy ciąg inwestycyjny półspalania metanu do acetylenu. W grudniu oczekiwany jest rozruch technologiczny instalacji.</u>
<u xml:id="u-10.28" who="#PosełStanisławOpałko">Poza uruchomieniem Tarnowa i Puław najważniejszym przyszłorocznym zadaniem w przemyśle chemicznym jest uzyskanie wydatnej poprawy jakości produkcji. Najwięcej do zrobienia jest w tej dziedzinie w przemyśle gumowym, włókien chemicznych, tworzyw sztucznych, farb i lakierów oraz barwników. W batalii o jakość przyjęte zostały w resorcie dwa etapy: w latach 1965–1966 doprowadzenie wyrobów do pełnej zgodności z aktualnymi normami oraz w długofalowym planie do 1970 r. osiągnięcie światowych standardów jakościowych. Poważnym zadaniem jest również prowadzenie badań stosowania produktów chemicznych, instruktażu i obsługi technicznej odbiorców.</u>
<u xml:id="u-10.29" who="#PosełStanisławOpałko">Dalszym zadaniem w przyszłorocznym planie przemysłu chemicznego realizacja zamierzeń organizacyjno-planistycznych w myśl wytycznych IV Plenum KC PZPR.</u>
<u xml:id="u-10.30" who="#PosełStanisławOpałko">Przekazujemy przeznaczony dla prasy materiał informacyjny Sekretariatu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa.</u>
<u xml:id="u-10.31" who="#PosełStanisławOpałko">Poprawa jakości oraz unowocześnienie produkcji maszynowej i elektromaszynowej - to główne zadanie, jakie stawia przed przemysłem ciężkim bieżący plan 5-letni. Na te właśnie zagadnienia położyła szczególny akcent Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w toku rozpatrywania projektu planu na lata 1966–67.</u>
<u xml:id="u-10.32" who="#PosełStanisławOpałko">Komisja postanowiła wówczas, że problemy jakości i nowoczesności produkcji staną na porządku dziennym pierwszego w roku bieżącym posiedzenia i ustaliła bogaty, Szczegółowy program przygotowań do tego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-10.33" who="#PosełStanisławOpałko">Ponieważ najważniejszym czynnikiem determinującym jakość i nowoczesność produkcji jest technologia wytwarzania - postanowiono skoncentrować się na tym właśnie problemie. Uznano za wskazane skonfrontowanie informacji przedstawionych przez resort z własnymi ustaleniami na ten temat; stąd bogaty program wizytacji terenowych służących poznaniu sytuacji, osiągnięć i hamulców we wdrażaniu nowoczesnej technologii, ocenie programów jej unowocześnienia.</u>
<u xml:id="u-10.34" who="#PosełStanisławOpałko">Powołano 5 nadzwyczajnych podkomisji, którym zlecono przeprowadzenie badań dotyczących pięciu podstawowych technologii stosowanych w przemyśle maszynowym i elektromaszynowym, a mianowicie:</u>
<u xml:id="u-10.35" who="#PosełStanisławOpałko">- obróbki skrawaniem, - pokryć ochronnych i uszlachetniających, - odlewnictwa, - spawalnictwa, - obróbki plastycznej.</u>
<u xml:id="u-10.36" who="#PosełStanisławOpałko">W opracowanych przez Komisję dyrektywach zlecono podkomisjom, by punktem wyjścia przeprowadzanych badań było zaznajomienie się ze stanem prac i programem działania Komitetu Nauki i Techniki oraz Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego w zakresie unowocześniania technologii wytwarzania.</u>
<u xml:id="u-10.37" who="#PosełStanisławOpałko">Kolejnym etapem była wizytacja instytutów naukowo-badawczych (każda z wymienionych technologii jest przedmiotem zainteresowań jednego instytutu wiodącego); chodziło przy tym o rozeznanie osiągnięć naukowo-technicznych, o ocenę stanu upowszechnienia nowoczesnych metod wytwarzania, o ustalenie roli instytutów w upowszechnianiu nowoczesnych technologii.</u>
<u xml:id="u-10.38" who="#PosełStanisławOpałko">Przedmiotem wizytacji były dalej zjednoczenia odpowiedzialne za określoną technologię; podkomisje zaznajomiły się z planami zjednoczeń zarówno w zakresie upowszechniania nowoczesnej technologii, jak i w zakresie produkcji maszyn i urządzeń służących unowocześnieniu technologii.</u>
<u xml:id="u-10.39" who="#PosełStanisławOpałko">W centralnych biurach konstrukcyjnych i projektowych podkomisje zaznajomiły się ze stanem prac nad projektami nowych wydziałów stosujących będące przedmiotem zainteresowań podkomisji technologie, jak również z zakładów produkcyjnych maszyny i urządzenia służące stosowaniu tych technologii.</u>
<u xml:id="u-10.40" who="#PosełStanisławOpałko">I wreszcie każda z podkomisji zwizytowała kilka zakładów przemysłowych zarówno stosujących określoną technologię, jak produkujących maszyny i urządzenia służące jej stosowaniu, Do składu podkomisji powołano posłów, dla których - z racji ich zawodu względnie zainteresowań - sprawy określonych technologii były najbliższe. Ponadto podkomisjom towarzyszyli specjaliści z Komitetu Nauki i Techniki oraz z Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego.</u>
<u xml:id="u-10.41" who="#PosełStanisławOpałko">Podkomisja DS. Obróbki Skrawaniem, w skład której weszli posłowie: Henryk Szafrański (PZPR - przewodniczący), Zdzisław Drewka (PZPR), Jan Dubis (PZPR), Bolesław Gregorek (PZPR), Tadeusz Młyńczak (SD), Tadeusz Pławski (PZPĘ), Władysław Puch (PZPR), zbadała koordynację zamierzeń w dziedzinie unowocześnienia obróbki skrawaniem przez Komitet Nauki i Techniki, zwizytowała Zjednoczenie Przemysłu Obrabiarek i Narzędzi, Instytut Obróbki Skrawaniem, Centralne Biuro Konstrukcyjne Obrabiarek oraz szereg zakładów przemysłowych produkujących obrabiarki.</u>
<u xml:id="u-10.42" who="#PosełStanisławOpałko">Podkomisja DS. Pokryć Ochronnych i Uszlachetniających, w skład której weszli posłowie Jerzy Bukowski (bezp.) - przewodniczący, Andrzej Borodzik (PZPR), Antoni Byczkowski (PZPR), Adolf Książkiewicz (PZPR), Łucja Matuszewska (bezp.) i Mirosław Zawadzki (PZPR), zwizytowała Zjednoczenie Przemysłu Budowy Urządzeń Chemicznych „Chemak”, Instytut Mechaniki Precyzyjnej, Biuro Projektowe „Protech” oraz Zakłady Produkcyjne w woj. wrocławskim i łódzkim.</u>
<u xml:id="u-10.43" who="#PosełStanisławOpałko">Podkomisja DS. Odlewnictwa, w skład której weszli posłowie: Antoni Daniel (PZPR - przewodniczący), Władysław Marek (ZSL), Tadeusz Jędruch (ZSL), Wacław Mońka (SD), Stanisław Sulima (PZPR), Władysław Szymczak (PZPR) i Henryk Żarnowiecki (bezp.), zwizytowała Instytut Odlewniczy w Krakowie, krakowski oddział Biura Konstrukcyjnego Maszyn Odlewniczych „Prozamet” oraz szereg zakładów zarówno produkujących, urządzenia odlewnicze, jak i wykorzystujących je w procesie produkcyjnym.</u>
<u xml:id="u-10.44" who="#PosełStanisławOpałko">Podkomisja DS. Spawalnictwa, w skład której weszli posłowie: Stanisław Prüfer (PZPR - przewodniczący), Józef Bezler (PZPR), Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR), Kazimierz Kandzierski (PZPR), Łucja Matuszewska (bezp.) i Piotr Nowakowski (PZPR), zwizytowała Instytut Spawalnictwa w Gliwicach, Zjednoczenie Przemysłu Budowy Urządzeń Chemicznych „Chemak” oraz szereg zakładów produkujących urządzenia spawalnicze, jak również wykorzystujących te urządzenia.</u>
<u xml:id="u-10.45" who="#PosełStanisławOpałko">Podkomisja DS. Obróbki Plastycznej, w skład której weszli posłowie Stanisław Sulima (PZPR) - przewodniczący, Bolesław Gregorek (PZPR), Tadeusz Pławski (PZPR), Henryk Rutkowski (PZPR), Józef Trojok (PZPR) i Mirosław Zawadzki (PZPR) zwizytowała Centralne Biuro Konstrukcji Pras i Młotów, Zjednoczenie Przemysłu Obrabiarek i Narzędzi oraz fabryki pras i młotów.</u>
<u xml:id="u-10.46" who="#PosełStanisławOpałko">W dniu 23 lutego odbyło się pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR) posiedzenie rozszerzonego Prezydium Komisji z udziałem przewodniczących podkomisji. Dokonano podsumowania prac podkomisji i stwierdzono, że wizytacje pozwoliły na przygotowanie bogatego materiału i na samodzielne ustosunkowanie się Komisji do problemów unowocześnienia technologii produkcji w przemyśle maszynowym i elektromaszynowym. Za bardzo cenne uznano bezpośrednie kontakty z wybitnymi specjalistami, z terenowym aktywom gospodarczym, z organami samorządu robotniczego. W oparciu o dwumiesięczne przygotowania, Prezydium Komisji postanowiło zwołać w marcu br. posiedzenie Komisji poświęcone rozpatrzeniu problemów jakości i nowoczesności w przemyśle maszynowym. Na posiedzeniu tym podkomisje przedstawią własne referaty.</u>
<u xml:id="u-10.47" who="#komentarz">(Brakująca strona)</u>
<u xml:id="u-10.48" who="#PosełStanisławOpałko">Informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską.</u>
<u xml:id="u-10.49" who="#PosełStanisławOpałko">Koreferat podkomisji atomistyki na temat przedstawił poseł Kazimierz Kopecki (bezp.) Urząd Pełnomocnika Rządu do spraw Wykorzystania Energii Jądrowej rozwinął się poważnie w ciągu ostatnich lat, łącząc z powodzeniem działalność naukowo-badawczą z działalnością produkcyjną i wdrożeniową. Powstały nowe placówki m. in. Instytut Badań Jądrowych w Warszawie, Instytut Fizyki Jądrowej w Krakowie, Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, Ośrodek Informacji o Energii Jądrowej, Biuro Urządzeń Techniki Jądrowej i inne. Ośrodki te zdobyły już poważne osiągnięcia zarówno w dziedzinach stanowiących przedmiot ich codziennej pracy, jak też we współpracy z wyższymi uczelniami, gałęziami przemysłu i pokrewnymi placówkami zagranicznymi, podkreślić należy, że praca resortu ma nie tylko znaczenie teoretyczno-naukowe. Niezmiernie pozytywnym zjawiskiem jest stale zacieśnianie więzi z praktyką produkcyjną - dające konkretne, bezpośrednie korzyści gospodarce narodowej. Dotyczy to w pierwszym rzędzie zastosowania w przemyśle techniki izotopowej i konstruowanie służących na jej potrzeby urządzeń i aparatów. Ich zastosowanie umożliwiło m. in. znaczną poprawę jakości szeregu produkowanych wyrobów przemysłu ciężkiego, chemicznego, górnictwa i energetyki.</u>
<u xml:id="u-10.50" who="#PosełStanisławOpałko">W związku z coraz szerszym wprowadzaniem do przemysłu metod kontroli i badań przy pomocy izotopów, istnieje potrzeba zaostrzenia ochrony radiologicznej i podjęcia kroków zapobiegających ewentualnym, ujemnym skutkom nieprawidłowego obchodzenia się z aparaturą izotopową. Ustalony przez resort plan ochrony jest wystarczający, należy tylko dołożyć starań, aby był realizowany w praktyce.</u>
<u xml:id="u-10.51" who="#PosełStanisławOpałko">Planowany wzrost kadr naukowych resortu jest daleko niewystarczający. Zakłada on w 1966 r. zwiększenie liczby pracowników tylko o ok. 2,5 proc., podczas gdy w większości innych krajów przeciętny roczny przyrost kadr naukowych w tego typu placówkach jest znacznie wyższy. Np. w ZSRR kształtuje się on na poziomie 18 proc. rocznie, a w Czechosłowacji - 25 proc. rocznie, Ha pytania posłów: Edwarda Ruszkowskiego (PZPR), Adolfa Książkiewicza (PZPR), Stanisława Sulima (PZPR), Stanisława Pawłowskiego (bezp.), Łucji Matuszewskiej (bezp.), Mirosława Zawadzkiego (PZPR), Henryka Szafrańskiego (PZPR), Teresy Gąsiorkiewicz (PZPR), Stanisława Prüfera (PZPR) odpowiedzi udzielił pełnomocnik Rządu do Spraw Wykorzystania Energii Jądrowej - Wilhelm Billig.</u>
<u xml:id="u-10.52" who="#PosełStanisławOpałko">Pytania i odpowiedzi dotyczyły m. in. rozszerzenia ochrony radiologicznej i systemu zabezpieczeń przy pracy aparaturą izotopową w przemyśle; zastosowania izotopów w gospodarce możliwości wykorzystania techniki Izotopowej w nowych gałęziach przemysłu i rodzajach produkcji! efektów zastosowania w przemyśle wynalazków z dziedziny techniki jądrowej; kierunków dalszego rozwoju polskiej energetyki jądrowej! poziomu i liczebności kadr naukowych oraz współpracy z zagranicą.</u>
<u xml:id="u-10.53" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Urząd Pełnomocnika Rządu do Spraw Wykorzystania Energii Jądrowej dysponuje stosunkowo skromnymi środkami, lecz mimo to wiele opracowań z tej dziedziny stanowi poważny wkład do skarbnicy nauki i wzbogaca dorobek gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Tarnobrzeg zamierza udoskonalić stosowaną technologię przeróbki siarki. Załoga zdaje sobie sprawę, że bez pomocy nauki niewiele zdziała; tymczasem powiązanie między placówkami naukowo-badawczymi - w tym także agendami Pełnomocnika Rządu do Spraw Wykorzystania Energii Jądrowej z przemysłem jest zbyt luźne. A przecież możliwości współpracy, możliwości uzyskania dzięki niej zwiększonych efektów w gospodarce są ogromne. Część efektów powinna przenosić się na naukę, na jej potrzeby rozwojowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławSulima">Osiągnięcia instytutów naukowo-badawczych stwarzają poważne możliwości dla wdrażania postępowych metod produkcji, zwłaszcza wykorzystania nowoczesnej aparatury pomiarowo-kontrolnej. Chodzi o to, aby nowe opracowania możliwie jak najszybciej wprowadzać do praktyki przemysłowej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełStanisławSulima">Wielka jest rola izotopów w kontroli i sterowaniu procesami w hutnictwie, jak na przykład przy walcowaniu blach. Równocześnie metody defektoskopowe mają kapitalne znaczenie w przemyśle dla poprawy technologii i jakości produkcji. Dzięki nim udało się na przykład wydatnie usprawnić pracę spawalnictwa. Poważne są też możliwości wykorzystania znaczonych atomów w procesie topienia stali, co ma wielkie znaczenie dla wyrobu stali szlachetnej. Wprowadzanie tych i innych postępowych metod naukowych do produkcji wymaga jeszcze większego zaangażowania instytutów naukowo-badawczych, zacieśnienia ich więzi z praktyką przemysłową, zwiększenia kadr w tych placówkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Ostatni rok przyniósł poważne efekty w dziedzinie pogłębienia związku agend Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej z gospodarką narodową. Zmienia to do pewnego stopnia oblicze tego resortu, w którym agendy produkcyjne odgrywają coraz większą rolę. Współpraca agend tego resortu z przemysłem powinna ulec dalszemu pogłębieniu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Niewątpliwie dojrzała już sprawa przejęcia przez komórki bhp kontroli wykorzystywania izotopów w gospodarce narodowej.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Komisja przyjęła projekt planu gospodarczego i budżetu Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej na 1966 r. w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Uwagi podkomisji normalizacji, patentów i organizacji przemysłu do projektu planu i budżetu na 1966 r. Polskiego Komitetu Normalizacyjnego przedstawił poseł Stanisław Prüfer (PZPR).</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełJerzyBukowskibezp">W planie prac normalizacyjnych na lata 1966/67 uwzględniono przede wszystkim zagadnienia poprawy jakości. Znajduje to wyraz w szeregu nowych norm odnoszących się przede wszystkim do przemysłu hutniczego, chemicznego i maszynowego.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Poważny wpływ na podniesienie poziomu jakości mają normy dotyczące metod badań; w planie przewidziano dalsze prace w tej dziedzinie. Podkreślić należy, że w trakcie opracowywania nowych norm, bądź też nowelizowania norm obowiązujących obecnie, wprowadzone zostaną do nich w szerszym niż dotychczas zakresie kryteria i metody badań trwałości, niezawodności i innych cech użytkowych.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Pełniejsze wykorzystanie norm, szczególnie tych, które odnoszą się do metod badań, zależne jest w dużej mierze od posiadania odpowiedniej aparatury kontrolno-pomiarowej; w związku z tym konieczne jest zwiększenie ilości tej aparatury i przyrządów mierniczych.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Plan przewiduje również kontynuację prac normalizacyjnych w zakresie takich szybko rozwijających się dziedzin techniki, jak np. elektronika i technika jądrowa.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Poprawa jakości, modernizacja oraz rozwój nowoczesnych gałęzi przemysłu, leżą u podstaw rozwoju eksportu. Muszą one jednak iść w parze z uwzględnieniem ustaleń międzynarodowych organizacji normalizacyjnych. Piątego słuszne jest ujęcie w planie tematyki wynikającej z programów współpracy w ramach RWPG; w 1966 r. prowadzone będą prace nad przygotowaniem 409 zaleceń stałej Komisji Normalizacyjnej RWPG, przy czym 59 tematów prowadzi Polska.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Bardzo istotne znaczenie dla gospodarki narodowej mają i będą miały prowadzone prace w dziedzinie typizacji i unifikacji produkcji. W planie na lata 1966/67 przewidziana jest m. in. unifikacja elementów maszyn rolniczych, unifikacja podstawowych grup maszyn odlewniczych itd.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Treść planu prac normalizacyjnych na lata 1966/67 pozwala na stwierdzenie, że uwzględnia on potrzeby gospodarcze kraju i jest zgodny z tendencjami rozwoju nowoczesnej techniki.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Normalizacja jest czynnikiem mającym podstawowe znaczenie w pracy różnych ogniw gospodarki narodowej. Dla realizacji wzrastających zadań w dziedzinie normalizacji konieczne jest:</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#PosełJerzyBukowskibezp">- realizowanie w pełni programu prac normalizacyjnych w resortach;</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#PosełJerzyBukowskibezp">- wzmocnienie ośrodków normalizacyjnych i tworzenie nowych w miarę potrzeb;</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#PosełJerzyBukowskibezp">- zwiększenie ilości norm dotyczących technologii z uwzględnieniem nowych metod poprawy jakości;</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#PosełJerzyBukowskibezp">- realizowanie w pełni programu prac normalizacyjnych w resortach;</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#PosełJerzyBukowskibezp">- wzmocnienie ośrodków normalizacyjnych i tworzenie nowych w miarę potrzeb;</u>
<u xml:id="u-13.17" who="#PosełJerzyBukowskibezp">- zwiększenie ilości norm dotyczących technologii z uwzględnieniem nowych metod poprawy jakości;</u>
<u xml:id="u-13.18" who="#PosełJerzyBukowskibezp">- systematyczne podnoszenie dyscypliny stosowania norm w dokumentacji i produkcji.</u>
<u xml:id="u-13.19" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Informację o projekcie planu na 1966 r. i wytycznych na 1967 r. Polskiego Komitetu Normalizacyjnego — złożył prezes Komitetu — Jan Wodzicki.</u>
<u xml:id="u-13.20" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Omówił on podstawowe kierunki prac normalizacyjnych w latach 1966–67 podkreślając, że szczególną uwagę zwracać się będzie na zagadnienia jakości w gospodarce; poważny odsetek norm ulegnie nowelizacji, podnosić się będzie wymagania pod względem trwałości i niezawodności działania. Wzrośnie znacznie ilość i zakres norm uzgodnionych w skali RWPG.</u>
<u xml:id="u-13.21" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Komitet rozwinie prace analityczne nad poziomem technicznym norm i ich przestrzeganiem w przemyśle na tle porównawczym z innymi krajami. Ogólnie należy stwierdzić, że klimat wokół zagadnień normalizacyjnych w naszej gospodarce znacznie się poprawił.</u>
<u xml:id="u-13.22" who="#PosełJerzyBukowskibezp">Na pytania posłów: Władysława Szymczaka (PZPR), Andrzeja Borodzika (PZPR), Adolfa Książkiewicza (PZPR), Teresy Gąsiorkiewicz (PZPR), Tadeusza Młyńczaka (SD) i Henryka Szafrańskiego (PZPR) udzielili odpowiedzi Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego - Jan Wodzicki i dyrektor departamentu w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego - Czesław Kościałkowski. Pytania i odpowiedzi dotyczyły m. in. stosunku przemysłu do zagadnień normalizacyjnych; powiązania norm naszych z międzynarodowymi i współpracy międzynarodowej w dziedzinie normalizacji, zwłaszcza z krajami RWPG; przestrzegania norm w gospodarce, norm w zakupywanych licencjach oraz sieci ośrodków normalizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-13.23" who="#PosełJerzyBukowskibezp">W dyskusji poseł Adolf Książkiewicz (PZPR) zwrócił uwagę na znaczenie, jakie dla rozwoju polskiego handlu zagranicznego ma szerokie stosowanie w przemyśle nowoczesnych norm opracowanych w oparciu o najnowsze zdobycze badań naukowych. Sprawy norm w handlu zagranicznym powinny się znaleźć w płaszczyźnie zainteresowania polskiego Komitetu Normalizacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Najistotniejsze, najbardziej interesujące dla Komisji są 3 grupy zagadnień: normalizacja a koncentracja i specjalizacja produkcji, normalizacja a jakość, normalizacja a postęp. Komitet we współpracy z zainteresowanymi resortami, te głównie problemy powinien mieć szczególnie na uwadze.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Komisja przyjęła projekt uchwały o Narodowym Planie Gospodarczym na 1966 r. i podstawowych założeniach na 1967 r. oraz projekt ustawy budżetowej na 1966 r. w części dotyczącej Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Informację o projekcie planu i budżetu na 1966 r. oraz o podstawowych założeniach planu na 1967 r. Urzędu Pełnomocnika Rządu do Spraw Elektronicznej Techniki Obliczeniowej złożył Pełnomocnik Rządu - Eugeniusz Zadrzyński.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#komentarz">(Streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Koreferat przedstawił poseł Józef Trojok (PZPR).</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Urząd Pełnomocnika Rządu do Spraw Elektronicznej Techniki Obliczeniowej znajduje się jeszcze w stadium organizacji i dotychczas zajmował się głównie analizą posiadanych maszyn, ich wykorzystaniem, opracowywaniem planów produkcji i wykorzystania urządzeń tego typu w przyszłości, przygotowaniem kadr fachowych oraz prowadzeniem ośrodków obliczeniowych. W porównaniu z poziomem światowym jesteśmy jeszcze daleko w tyle jeśli chodzi o elektroniczną technikę cyfrową. Trzeba dołożyć starań, aby dystans ten zmniejszyć w możliwie krótkim czasie.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Godnym podkreślenia jest wysiłek polskich naukowców w tworzeniu własnej bazy obliczeniowej. Jesteśmy jednym ze stosunkowo nielicznych krajów produkujących nowoczesne elektroniczne maszyny cyfrowe. Jednakże ich sprawność i poziom rozwiązań technicznych odbiega od poziomu najnowszych konstrukcji zagranicznych. Dotyczy to przede wszystkim szybkości pracy maszyn cyfrowych. Np. na świecie istnieją już urządzenia tego typu wykonujące 40 tys., a nawet 100 tys. działań na sekundę; tymczasem „Odra” wykonuje tylko 300 operacji na sekundę. Istotny postęp stanowić będzie uruchomienie w 1966 r. produkcji nowego typu maszyny ZAM o szybkości 24 tys. działań na sekundę.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Mimo niewielkiej jeszcze liczby pracujących maszyn cyfrowych, ich wykorzystanie jest jeszcze niedostateczne. Problem ten będzie miał coraz większe znaczenie i należy mu poświęcić szczególną uwagę. Konieczne jest m. in. usunięcie już dziś rysujących się trudności, związanych z niedostatecznie rozwiniętym systemem przekazywania informacji (m.in. przy pomocy dalekopisów), brakiem kadr dla ośrodków obliczeniowych i nie w pełni rozwiązaną sprawą remontu elektronicznych maszyn cyfrowych.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Na pytania posłów: Andrzeja Brodzika (PZPR), Władysława Pucha (PZPR), Mirosława Zawadzkiego (PZPR), Adolfa Książkiewicza (PZPR), Łucji Matuszewskiej (bezp.) i Stanisława Prüfera (PZPR) odpowiedzi udzielił Pełnomocnik Rządu do Spraw Elektronicznej Techniki Obliczeniowej - Eugeniusz Zadrzyński, który stwierdził m. in. że w przyszłej 5-latce stoi zadanie wzmożenia wysiłków w celu wydatniejszego rozwoju produkcji związanej z elektroniczną techniką obliczeniową. Jej opłacalność jest wysoka; przykłady efektywności zastosowania maszyn matematycznych można by mnożyć — np. przy obliczaniu wynagrodzeń za usługi w portach, należności za bilety lotnicze, w gospodarce zapasami handlu itp.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Bardzo interesujące są potrzeby prawnej odpowiedzialności za dokumenty zapisane w pamięci maszyny matematycznej. Za granicą prowadzi się prace zmierzające do uściślenia prawnych aspektów pracy maszyn matematycznych. Z maszyny można przecież wyciągnąć dokumenty i złożyć na nich podpis. W każdym razie, maszyna nie odpowiada za błąd, odpowiada jej posiadacz.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Maszyny matematyczne staną się niedługo powszechnym narzędziem pracy; dąży należy do jak najefektywniejszego ich wykorzystania tam, gdzie przynoszą one największe oszczędności, w pierwszym rzędzie w energetyce, chemii i hutnictwie.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Komisja przyjęła projekt uchwały o Narodowym Planie Gospodarczym na 1966 r. i podstawowych założeniach na 1967 r. oraz projekt ustawy budżetowej na 1966 r. w części dotyczącej Urzędu Pełnomocnika Rządu do Spraw Elektronicznej Techniki Obliczeniowej w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Koreferat podkomisji normalizacji, patentów i organizacji przemysłu o projekcie planu i budżetu na 1966 r. Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu przedstawił poseł Tadeusz Młyńczak (SD).</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Plan prac naukowo-badawczych Instytutu na lata 1966–67 obejmuje 60 tematów, w tym 25 tematów nowych, uwzględniających wytyczne IV Plenum KC PZPR w sprawie zmian w zarządzaniu przemysłem, jak również plany rozwoju nauki i techniki na przyszłą 5-latkę. Szczegółowe kierunki pracy Instytutu obejmują badania nad zarządzaniem przemysłem, gospodarką materiałową, analizą działalności ekonomicznej przemysłu, organizacją produkcji i gospodarowaniem środkami trwałymi. Instytut kontynuować też będzie badania o istotnym znaczeniu teoretycznym i praktycznym nad takimi problemami jak: naukowe podstawy zarządzania produkcją przemysłową, zastosowanie metod matematycznych i elektronicznej techniki obliczeniowej do zagadnień planowania w przemyśle, dobór i przygotowanie kadr w dziedzinie zarządzania, organizacji produkcji i pracy. Konieczne staje się podjęcie przez Instytut w szerszym zakresie badań nad ekonomiką postępu technicznego.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Do zadań na lata 1966–67 należy zaliczyć również rozwijanie i pogłębianie współpracy z przemysłem.</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Instytut współpracuje z PAN, szkołami wyższymi i innymi placówkami naukowymi w kraju oraz odpowiednimi organizacjami międzynarodowymi praż instytutami naukowo-badawczymi zagranicą; realizuje się szereg tematów i zadań w ramach RWPG, W pracy Instytutu występowały trudnością które nie zostaną zlikwidowane i w 1966 r.; należą do nich przede wszystkim trudności kadrowa oraz trudności w zakresie koordynacji badań wynikające z pełnionej przez Instytut funkcji wiodącej.</u>
<u xml:id="u-14.16" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Na pytanie posła Michała Specjała (PZPR), dotyczące współpracy Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu z zagranicą, odpowiedzi udzielił Prezes Instytutu - Ilia Epstein.</u>
<u xml:id="u-14.17" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">W roku bieżącym opracowany został program współpracy w ramach Stałej Komisji Koordynacji Badań Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Program ten obejmuje zagadnienia związane z ekonomiką zarządzania w przemyśle, organizacją produkcji wewnątrz przedsiębiorstw oraz automatyzacją i mechanizacją pracy kierowniczej.</u>
<u xml:id="u-14.18" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Komisja przyjęła projekt uchwały o Narodowym Planie Gospodarczym na 1966 r., o podstawowych założeniach na 1967 r. oraz projekt ustawy budżetowej na 1966 r. Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu w brzmieniu przedłożonym przez Rząd.</u>
<u xml:id="u-14.19" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-14.20" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU URZĘDU PEŁNOMOCNIKA RZĄDU DS. WYKORZYSTANIA ENERGII JĄDROWEJ NA 1966 r.</u>
<u xml:id="u-14.21" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Informacja przedstawiona przez Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej-Wilhelma Billiga na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 23 listopada 1965 r.</u>
<u xml:id="u-14.22" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Badania jądrowe na szerszą skalę rozpoczęły się w Polsce w 1965 r. Po okresie organizacyjnym skoncentrowano wysiłki na badaniach podstawowych w ściśle określonych kierunkach. Kierunki te okazały się dobrane trafnie, co umożliwiło osiągnięcie w krótkim czasie poważnych wyników badawczych. W niektórych dziedzinach polscy fizycy zdobyli trwałą pozycję w nauce światowej. Powstały nawet polskie specjalności naukowe, oparte na odkryciach naszych uczonych. Charakterystyczne jest, że najpierwsze osiągnięcia zanotowano w fizyce cząstek elementarnych, która rozwijana jest na ogół w krajach zamożnych, dysponujących wielkimi akceleratorami.</u>
<u xml:id="u-14.23" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Rozwój badań podstawowych stworzył możliwości stopniowego rozwoju techniki jądrowej i zastosowania metod jądrowych w gospodarce narodowej.</u>
<u xml:id="u-14.24" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Oprócz produkcji izotopów, źródeł i związków znaczonych, która w br. zaspokaja już około 45 proc. zapotrzebowania krajowego, rozpoczęto konstruowanie i wytwarzanie aparatury przemysłowej, a także uruchomiono służbę montażowo-instalacyjną bezpośrednio współpracującą z przemysłem. W tym celu powołano specjalne przedsiębiorstwo, które stało się pośrednim ogniwem między zapleczem badawczym, a przemysłem i na które spadł podstawowy ciężar zadań, związanych z zastosowaniem metod jądrowych w praktyce.</u>
<u xml:id="u-14.25" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Zapoczątkowany został rozwój nowej dziedziny przemysłu (aparatury jądrowej, laboratoryjnej, przemysłowej i radiochemicznej) obejmujący dziesiątki asortymentów, w tym szereg oryginalnych rozwiązań na poziomie światowym.</u>
<u xml:id="u-14.26" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Zastosowanie izotopów w gospodarce rozwinęło się szeroko w ciągu dwóch ostatnich lat. W 1964 r. liczba zainstalowanych przyrządów izotopowych była już dwukrotnie wyższa niż we wszystkich poprzednich latach, a w br. wzrosła o dalsze 50 proc. W przyszłym roku nastąpi dalszy, poważny wzrost ilości stosowanych w przemyśle przyrządów izotopowych. Technika izotopowa staje się coraz ważniejszym ogniwem postępu technicznego, źródłem coraz większych oszczędności; jest szeroko zastosowana w górnictwie, przemyśle ciężkim i chemicznym oraz w budownictwie. Ostrożna ocena efektów oszczędnościowych wynikających z zastosowania w przemyśle metod izotopowych wskazuje, że w br. pokryją one wydatki na badania jądrowe, a w najbliższym 5-leciu powinny się co najmniej potroić.</u>
<u xml:id="u-14.27" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Warunkiem rozwoju badań jądrowych, a szczególnie ich zastosowania w gospodarce - jest odpowiednie rozwinięcie ochrony radiologicznej. W tym celu powołano m. in. specjalną, awaryjną służbę Centralnego Laboratorium Ochrony Radiologicznej, rozszerzono ilość inspekcji i kontroli dozymetrycznych zintensyfikowano szkolenie i opracowano projekt szeregu aktów prawnych.</u>
<u xml:id="u-14.28" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Pomyślna realizacja zadań w omawianych dziedzinach jest w dużym stopniu zależna od zwiększenia liczby i podniesienia poziomu kadr naukowych. Tymczasem wzrost liczby etatów w instytutach naukowo-badawczych jest bardzo skromny; w planie na 1966 r. ustalony został na poziomie zaledwie 2,5 proc. Utrudnia to właściwe planowanie i wykonywanie zadań.</u>
<u xml:id="u-14.29" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-14.30" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">0 PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU NA 1966 r. URZĘDU PEŁNOMOCNIKA RZĄDU DS. ELEKTRONICZNEJ TECHNIKI OBLICZENIOWEJ Informacja przedstawiona przez Pełnomocnika Rządu DS. Elektronicznej Techniki Obliczeniowej - Eugeniusza Zadrzyńskiego na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 23 listopada 1965 r.</u>
<u xml:id="u-14.31" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Elektroniczna technika cyfrowa staje się na całym świecie nieodłącznym elementem ogólnego postępu technicznego. W Polsce rozwój tej techniki i związanej z nią produkcji elektronowych maszyn cyfrowych — datuje się od niedawna. W porównaniu z większością wysoko uprzemysłowionych krajów Polska znajduje się jeszcze w tej dziedzinie daleko w tyle. Dlatego też nadrabianie tych opóźnień, to problem pierwszorzędnej wagi.</u>
<u xml:id="u-14.32" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Przy utrzymaniu obecnego tempa wzrostu nakładów na projektowanie i produkcję elektronicznych maszyn cyfrowych, w 1970 r. dysponować będziemy ilością około 700 tych maszyn.</u>
<u xml:id="u-14.33" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Postęp w omawianej dziedzinie trzeba mierzyć nie tylko ilością maszyn, lecz także stopniem ich wykorzystania. Jest to szczególnie ważne wobec faktu, że maszyny cyfrowe są urządzeniami niezmiernie kosztownymi, zaś ich żywotność - a tym samym okres amortyzacji - stosunkowo krótka. Sprawa wykorzystania maszyn zależna jest z jednej strony od prawidłowej organizacji pracy ośrodków obliczeniowych i dobrej łączności z nimi, z drugiej zaś - od zapewnienia dostatecznej liczby fachowców: matematyków, programistów itd. Potrzeby kadrowe w tej dziedzinie są bardzo duże.</u>
<u xml:id="u-14.34" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Dotychczas produkujemy w kraju maszyny małe i średniej wielkości, przystosowane do tzw. obliczeń numerycznych. Są to urządzenia typu „Odra” i „ZAM”. W przyszłości rozwijać się będzie przede wszystkim produkcję maszyn większych, szybkoliczących (zdolnych do wykonywania 25 i więcej tysięcy operacji na sekundę) z rodziny” ZAM. Obok maszyn do obliczeń numerycznych stosować Się będzie coraz szerzej maszyny do przetwarzania danych i do sterowania procesami produkcyjnymi. Te ostatnie zostały już eksperymentalnie zainstalowane m. in. do sterowania dwoma turbozespołami elektrowni „Turów” i do kierowania procesem cięcia blach w hucie im. Lenina.</u>
<u xml:id="u-14.35" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">W dniu 24 listopada 1965 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR), rozpatrzyła projekt dezyderatów opracowanych przez podkomisję do spraw dezyderatów w wyniku kilkudniowej dyskusji nad projektem uchwały o Narodowym Planie Gospodarczym na 1966 r. i podstawowych założeniach planu na 1967 r. oraz projektem ustawy budżetowej na 1966 r. w częściach dotyczących;</u>
<u xml:id="u-14.36" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego;</u>
<u xml:id="u-14.37" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Ministerstwa Górnictwa i Energetyki;</u>
<u xml:id="u-14.38" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Ministerstwa Przemysłu Chemicznego;</u>
<u xml:id="u-14.39" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Urzędu Pełnomocnika Rządu do Spraw Wykorzystania Energii Jądrowej;</u>
<u xml:id="u-14.40" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Urzędu Pełnomocnika Rządu do Spraw Elektronicznej Techniki Obliczeniowej;</u>
<u xml:id="u-14.41" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;</u>
<u xml:id="u-14.42" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Urzędu Patentowego PRL;</u>
<u xml:id="u-14.43" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Centralnego Urzędu Geologii;</u>
<u xml:id="u-14.44" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Wyższego Urzędu Górniczego;</u>
<u xml:id="u-14.45" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu.</u>
<u xml:id="u-14.46" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Projekt dezyderatów zreferował poseł Jerzy Bukowski (bezp.). W dyskusji głos zabrali posłowie: Stanisław Prüfer (PZPR), Bolesław Gregorek (PZPR), Józef Niedźwiecki (PZPR), Jerzy Bukowski (bezp.), Mirosław Zawadzki (PZPR), Kazimierz Kopecki (bezp,), Adolf Książkiewicz (PZPR), Jan Dąb-Kocioł (ZSL).</u>
<u xml:id="u-14.47" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">Komisja uchwaliła dezyderaty i postanowiła skierowań je do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów. W dezyderatach Komisja stwierdza:</u>
<u xml:id="u-14.48" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Zwiększone zapasy węgla u odbiorców, a w szczególności zwiększone dostawy węgla dla wsi stwarzają konieczność zabezpieczenia warunków należytego składowania; Państwowy Inspektorat Gospodarki Paliwowo-Energetycznej powinien zbadać sytuację i podjąć niezbędne kroki dla zapobieżenia obniżaniu wartości opałowej węgla wynikającego na skutek niewłaściwego składowania i dystrybucji.</u>
<u xml:id="u-14.49" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Znacznie zwiększone nakłady na badania geologiczne przeprowadzane na terenie całego kraju wymagają pełnej aktywizacji zaplecza naukowego, zacieśnienia współpracy placówek badawczych Centralnego Urzędu Geologii, resortów przemysłowych oraz katedr wyższych; tylko pełne wykorzystanie i rozwój krajowego potencjału kadrowego i laboratoryjnego pozwoli na podniesienie efektywności prac poszukiwawczych, mających służyć rozbudowie krajowej bazy surowców mineralnych.</u>
<u xml:id="u-14.50" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Istniejący dualizm w zarządzaniu gazownictwem zarówno przewodowym jak i bezprzewodowym sprawowanym przez władze terenowe oraz właściwe Zjednoczenie Ministerstwa Górnictwa i Energetyki nie sprzyja jednolitej polityce inwestycyjnej i ekonomicznej w zakresie rozwoju krajowego systemu gazowniczego; należy dążyć do zmiany tego stanu rzeczy zarówno w celu ochrony interesów odbiorców, jak i racjonalnej gospodarki państwowej.</u>
<u xml:id="u-14.51" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Prawidłowa eksploatacja krajowych złóż gazu ziemnego poważnie się opóźnia; niezbędne jest w związku z tym otoczenie szczególną opieką wszystkich Inwestycji prowadzących do jak najspieszniejszego uruchomienia przeróbki gazu na produkty chemiczne uzyskiwane dotychczas na bazie koksu.</u>
<u xml:id="u-14.52" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- W celu wykorzystania gazów odpadowych w Mazowieckich Nakładach Petrochemicznych w Płocku dla rozwoju gazyfikacji bezprzewodowej konieczne jest zabezpieczenie dostaw cystern i butli oraz uruchomienie rozlewni; wymaga to współdziałania paru resortów.</u>
<u xml:id="u-14.53" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Górnictwo węglowe rozporządza szeroko rozbudowanym zapleczem technicznym i wyspecjalizowanym przemysłem budowy maszyn i urządzeń górniczych, i inne resorty zajmujące się kopalnictwem (siarka i inne surowce chemiczne, rudy) w wysoce niedostatecznym stopniu korzystają z doświadczeń górnictwa węglowego i z możliwości wykorzystania jego bazy technicznej; Państwowa Rada Górnictwa powinna głębiej zainteresować się tym problemem.</u>
<u xml:id="u-14.54" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Wobec coraz bardziej wzrastającego zużycia produktów chemicznych w gospodarce - Ministerstwo powinno prowadzić analizę i kontrolę stosowania tych produktów przez odbiorców; jest to niezbędne Zarówno dla lepszego dostosowania produkcji szerokiego asortymentu wytworów chemicznych do potrzeb ich użytkowników, jak również dla intensywniejszego niż dotąd oddziaływania przemysłu chemicznego na kształtowanie się zapotrzebowania na nowoczesne wyroby chemiczne w innych gałęziach przemysłu i u indywidualnych odbiorców.</u>
<u xml:id="u-14.55" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Podniesienie jakości materiałów wyjściowych warunkuje w sposób decydujący jakość produktu finalnego; dotyczy to zarówno wyrobów hutniczych, jak i produktów chemicznych. Programy doraźnej i długofalowej poprawy jakości wyrobów opracowane w 1964 r. stanowią niewątpliwie osiągnięcie obu resortów. Niezbędna jest kontrola Ich realizacji i aktualizacja; przemysły przetwórcze, zaostrzać będą coraz bardziej wymagania asortymentowe i Jakościowe stwarzane hutnictwu i chemii.</u>
<u xml:id="u-14.56" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Dla uzyskania wydatnej poprawy jakości wyrobów niezbędne jest podniesienie poziomu kontroli technicznej i wzmocnienie jej autorytetu w zakładzie wytwórczym; wymaga to doszkalania pracowników kontroli, weryfikacji ich kwalifikacji, właściwego ustawienia zagadnień płacowych.</u>
<u xml:id="u-14.57" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- W Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego zostały wydzielone poważne powierzchnie i moce produkcyjne dla budowy urządzeń i aparatury chemicznej, w tym również osprzętu automatyzacji procesów produkcyjnych; dla pełnego wykorzystania tych mocy produkcyjnych okazuje się niezbędna ścisła współpraca biur projektowych i konstrukcyjnych Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z zakładami Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego.</u>
<u xml:id="u-14.58" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- W celu zwiększenia udziału przemysłu elektromaszynowego w ogólnej sumie zadań eksportowych konieczne jest wzmożenie troski tego przemysłu o rozszerzenie asortymentu towarów eksportowych; przy równoczesnym ich potanieniu i podniesieniu jakości i atrakcyjności wyrobów.</u>
<u xml:id="u-14.59" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Wysoka sprawność, właściwy dobór materiałów konstrukcyjnych, niezawodność działania oraz racjonalny asortyment (typoszeregi) pomp i wentylatorów, które pozwoliłyby na ich najwłaściwszy dobór do określonych warunków pracy i na ekonomiczną eksploatację, powinny znaleźć należyte uwzględnienie w planie postępu technicznego resortu; tymczasem ani w resortowym planie postępu technicznego, ani w projekcie uchwały Sejmu PRL o NPG w 1966–1967 w części poświęconej rozwojowi techniki nie przewidziano żadnych zadań z tego zakresu, mimo że jakość maszyn i urządzeń przepływowych nie znajduje się na wysokim poziomie.</u>
<u xml:id="u-14.60" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- W przemyśle chemicznym potrzebne są pompy do transportu środków żrących, o dużym ciężarze właściwym, wysokiej temperaturze lub wreszcie zawierających duży udział zawiesin stałych; elementy tych pomp bardzo szybko się zużywają. Sprawa postępu technicznego w tej dziedzinie jest godna szczególnej uwagi biur konstrukcyjnych.</u>
<u xml:id="u-14.61" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Szeroka elektryfikacja wsi, mechanizacja wielu robót gospodarczych w oparciu o dostawę energii elektrycznej powoduje nadmierne obciążenie sieci dostosowanej jedynie do zaspokojenia potrzeb oświetleniowych; stąd potrzeba wymiany...</u>
<u xml:id="u-14.62" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-14.63" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">... częstych napraw sieci; zaplecze techniczne [nieczytelne] transportowe i kadrowe nie jest w stanie</u>
<u xml:id="u-14.64" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-14.65" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">w tej dziedzinie. Sprawa wymaga wnikliwego głosowania niezbędnych środków, które przeniesione na elektryfikację wsi i ograniczają wyłączenia.</u>
<u xml:id="u-14.66" who="#PrzewodniczącyobradomposełJerzyBukowski">- Praca Urzędu Patentowego, szczególnie w warunkach rozwijającego się eksportu maszyn, urządzeń, aparatury i produktów chemicznych wysokiej klasy (środki lecznicze) nabiera wielkiej wagi. Urząd i jego organy przestają być jedynie rzecznikiem obrony prywatnych praw, a stają się obrońcą interesu publicznego, W tych warunkach ustawa o rzecznikach patentowych wymaga nowelizacji. Uaktywnienie pracy tych rzeczników jest sprawą wielkiego znaczenia dla postępu technicznego. Należy postulować jak najspieszniejsze powołanie odpowiedniej jednostki (zespołu rzeczników patentowych) przy Polskiej Izbie Handlu Zagranicznego dla czuwania nad czystością patentową naszych transakcji handlowych, ochroną naszych praw patentowych i ewentualnego przejmowania zagranicznych praw patentowych. Stworzenie należytych warunków kadrowych i lokalowych Urzędowi Patentowemu PRL leży w interesie postępu technicznego, pobudzenia wynalazczości i należytej ochrony naszych praw patentowych w stosunkach z zagranicą.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>