text_structure.xml
15.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniach 16, 17 i 18 grudnia 1968 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Kuleszy (PZPR), dokonała podsumowania prac komisji sejmowych nad projektem planu i budżetu na rok 1969, podstawowych założeń planu na rok 1970 oraz nad sprawozdaniem rządu z wykonania planu i budżetu w 1967 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniach udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele prezydiów innych komisji sejmowych;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z Przewodniczącym - Stefanem Jędrychowskim i I zastępcą Przewodniczącego - Tadeuszem Gede;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">- przedstawiciele Ministerstwa Finansów z Ministrem - Stanisławem Majewskim;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">- przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli z Prezesem - Konstantym Dąbrowskim, Referaty zespołów poselskich na temat podstawowych założeń projektu planu przedstawili:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">- poseł Wiktor Obolewicz (PZPR) - w zakresie przemysłu, inwestycji i budownictwa;</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">- poseł Stanisław Cieślak (ZSL) - w zakresie handlu zagranicznego;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">- poseł Tomasz Malinowski (ZSL) - w zakresie rolnictwa i leśnictwa;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">- poseł Bronisław Bednarek (PZPR) - w zakresie transportu i łączności;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">- poseł Zdzisław Siedlewski (SD) - w zakresie funduszu płac, dochodów ludności, zatrudnienia, wydajności, handlu wewnętrznego oraz urządzeń socjalno-kulturalnych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">W dyskusji nad referatami udział wzięli posłowie: Józef Łastowski (PZPR), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Bronisław Warowny (ZSL), Stanisław Hasiak (PZPR), Maria Mielczarek (PZPR - przedst. Komisji Handlu Zagranicznego), Feliks Starzec (ZSL), Eugeniusz Witek (ZSL), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Ewa Trojanowska (bezp.), Franciszek Blinowski (PZPR), Bolesław Bednarek (PZPR), Stanisław Cieślak (ZSL), Czesław Burski (ZSL), Jan Dziemba (PZPR), Ryszard Reiff (bezp. „Pax”), Władysław Kuszyk (PZPR), Jan Kołder (PZPR), Władysław Ozga (ZSL - przedst. Komisji Oświaty i Nauki), Jan Dąb-Kocioł (ZSL), Marian Kubicki (ZSL- przedst. Komisji Kultury i Sztuki); wyjaśnień udzielali: Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski, I zastępca Przewodniczącego - Tadeusz Gede oraz zastępcy Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Minister Finansów - Stanisław Majewski i Prezes Narodowego Banku Polskiego - Leonard Siemiątkowski.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">W referatach i dyskusji szczególnie wiele uwagi poświęcono problemom inwestycji. Podkreślano niezbędność koncentracji inwestycji i skrócenia cykli inwestycyjnych. Inwestycje służyć mają przede wszystkim likwidowaniu „wąskich gardeł” naszej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Plan inwestycyjny oceniono jako trudny i napięty, jednak realny pod warunkiem, że podjęte zostaną kroki zmierzające do zwiększenia produkcji materiałów budowlanych oraz do zwiększenia zdolności wykonawczych przedsiębiorstw budowlano-montażowych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Dążyć należy do jak najszybszego osiągania przez nowo powstające względnie rozbudowywane zakłady przewidzianych zdolności produkcyjnych; często występujące zjawiska negatywne w tym zakresie oznaczają w praktyce zamrożenie poważnych środków.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">W toku dyskusji nad zamierzeniami przemysłu szczególnie wiele uwagi poświęcono usprawnieniu kooperacji, jak również sprawie zachowania prawidłowych proporcji między rozwojem przemysłu i rozwojem szeroko pojętych usług m.in. w dziedzinie transportu i obrotu towarowego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Podkreślano konieczność podejmowania dalszych wysiłków zmierzających do poprawy organizacji i podnoszenia tą drogą wydajności pracy. W zbyt dużym jeszcze stopniu wzrost produkcji osiągany jest w drodze zwiększenia stanu zatrudnienia. Podkreślano konieczność dalszego doskonalenia i upraszczania systemu bodźców ekonomicznych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Za niezmiernie ważne uznano prawidłowe ukierunkowanie produkcji przekraczającej założenia planuj produkcja ponadplanowa służyć powinna zaspokajaniu najpilniejszych potrzeb społecznych i uwzględniać możliwości surowcowe gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Jednym z naczelnych zadań pozostaje dalsza poprawa zaopatrzenia rynku wewnętrznego. Temu celowi służyć powinno właściwe kształtowanie profilu produkcji, w szczególności jej unowocześnienie i rozszerzanie asortymentu oraz poprawa jakości. Równocześnie doskonalenia wymaga praca organizacji handlowych zarówno w dziedzinie rozprowadzania towarów, jak i oddziaływania producentów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Podkreślano ogromne znaczenie, jakie ma dla naszej gospodarki realizacja zadań planu w dziedzinie handlu zagranicznego. Szczególną wagę przywiązywać należy do pełnego wykonania planu eksportu wyrobów przemysłowych, głównie przemysłu elektromaszynowego. Wymaga to konsekwentnego i terminowego wcielania w życie, szczególnie przez zakłady i branże specjalizujące się w eksporcie, programów rekonstrukcji i modernizacji. Ulepszać nadal trzeba system bodźców służących rozwijaniu tej produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">Z przewidzianym rozszerzeniem zakupu licencji wiąże się udoskonalenie polityki zakupów i wdrażania licencji. Konieczne jest podniesienie wymogów wobec ogniw gospodarki odpowiedzialnych za zakup i wykorzystanie w produkcji zakupionych licencji.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Realizacja zadań produkcyjnych rolnictwa uwarunkowana jest w poważnej mierze wykonaniem programu inwestycyjnego oraz zabezpieczeniem dostaw maszyn i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Realizacja planowanych inwestycji ze środków własnych gospodarstw indywidualnych wymaga poprawy zaopatrzenia wsi w materiały budowlane oraz zabezpieczenia wykonawstwa problem wykonawstwa ulega ostatnio złagodzeniu w związku z organizowaniem spółdzielni usługowo-budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">Czynnikiem warunkującym racjonalne zagospodarowanie środków przeznaczonych na rozwój rolnictwa jest dopływ wykwalifikowanych kadr. Istnieje ukształtowany system szkolenia rolniczego, słabością jest jednak niezabezpieczenie powszechności szkolenia.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Dozbrojenia wymaga przemysł rolno-spożywczy, występują bowiem dysproporcje pomiędzy wzrostem produkcji rolnej a zdolnościami przerobowymi tego przemysłu i zapleczem magazynowym.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Rozpatrując problemy leśnictwa, postulaty oszczędności drewna kierowano pod adresem wszystkich resortów wykorzystujących ten surowiec.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">Wiele uwagi poświęcono w dyskusji trudnościom transportowym, w szczególności na kolei. Podstawową sprawą jest tu, obok zapewnienia dostaw wagonów towarowych, poprawa wykorzystania posiadanego taboru, zwiększenie potencjału remontowego. W związku z rosnącymi przewozami morskimi eksportowanych przez nas towarów, niezbędne jest dozbrojenie portów oraz usprawnienie współpracy pomiędzy portami a koleją.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">Omawiając przewidziane w planie i budżecie nakłady na urządzenia socjalno-kulturalne, podkreślano w szczególności potrzebę szerszego udostępnienia usług leczniczych dla ludności wiejskiej, jak również otoczenia zorganizowaną opieką ludzi starych i chorych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#">Wiele uwagi poświęcono w dyskusji sprawom budownictwa mieszkaniowego, postulując m.in. wykorzystanie wszystkich możliwości osiągnięcia maksymalnych jego rozmiarów w najbliższych dwóch latach, jak również stworzenie w tym okresie warunków umożliwiających zwiększenie tempa tego budownictwa w kolejnym planie 5-letnim.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#">Omawiając zamierzenia w dziedzinie oświaty i nauki, ze szczególnym naciskiem wskazywano na potrzebę ściślejszego powiązania nauki z praktyką produkcyjną. Kształcenie kadr należy lepiej przystosowywać do potrzeb gospodarki, zwracając szczególną uwagę na dziedziny nowe oraz na te działy, które odczuwają deficyt wysokokwalifikowanych pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#">Komisja uchwaliła łącznie 10 poprawek do projektu planu (niezależnie od zgłoszonych przez rząd propozycji autopoprawek).</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#">M.in. w rozdziale pt. „Podstawowe zadania planu” Komisja wprowadziła sformułowanie, wskazujące, że:</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#">„Należy usprawnić procesy inwestycyjne uwzględniając zwłaszcza wymogi koncentracji, skracania cykli inwestowania, terminowego oddawania budowanych obiektów do użytku oraz szybkiego osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych.”.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#">Pozostałe poprawki uchwalone na wniosek innych komisji dotyczą m.in.: poprawy warunków kształcenia wysoko kwalifikowanych specjalistów, zabezpieczenia terminowych dostaw maszyn i urządzeń dla przemysłu chemicznego, uruchamiania produkcji półprzewodników i podzespołów w oparciu o nowe technologie i zakupione licencje, zwiększenia w stosunku do założeń planu produkcji włókien chemicznych - elany i anilany, rozszerzenia asortymentu stali jakościowych, doskonalenia metod zwalczania zagrożeń pyłowych i gazowych w aglomerowniach, prowadzenia izotopowych badań nad usprawnianiem procesów technologicznych.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#">W myśl uchwalonych poprawek do projektu budżetu na rok 1969 postanowiono m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#">- na wniosek Komisji Pracy i Spraw Socjalnych - zwiększyć o 1,8 mln zł dotację dla Polskiego Czerwonego Krzyża na rozszerzanie opieki nad chorym w domu;</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#">- na wniosek Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej - zwiększyć o 16,8 mln zł wydatki na wyrównanie norm żywienia w niektórych zakładach lecznictwa zamkniętego (chodzi o zakłady dla nerwowo i psychicznie chorych).</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1969 oraz podstawowych założeń planu na rok 1970 wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#">Komisja uchwaliła ponadto szereg dezyderatów, w których postuluje m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#">- dalszą kontynuację przez resorty i zjednoczenia wysiłków, zmierzających do większej specjalizacji i koncentracji produkcji w poszczególnych branżach; usprawnienie kooperacji, poprzez lepsze dopasowanie zdolności produkcyjnej kooperantów do zapotrzebowania głównych odbiorców, rozszerzanie umów kooperacyjnych zawieranych na okresy wieloletnie; eliminowanie z produkcji przedsiębiorstw wyspecjalizowanych takich wyrobów, których produkcję podjąć mogą inne przedsiębiorstwa;</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#">- podjęcie działań niezbędnych dla pełnego uzyskiwania projektowanych zdolności wytwórczych w nowo budowanych zakładach produkcyjnych;</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#">- opracowanie programu produkcji maszyn włókienniczych, w oparciu o zapotrzebowanie przemysłu lekkiego, jak również programu produkcji części zamiennych;</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#">- udoskonalanie dotychczasowej polityki i praktyki zakupywania i wdrażania licencji do produkcji; zakup każdej licencji winien być poprzedzony szczegółowym zbadaniem warunków jej nabycia, możliwości opanowania produkcji licencyjnej oraz perspektyw zbytu produkcji uruchomionej w oparciu o taką licencję; określić również ściśle należy odpowiedzialność tych ogniw przemysłu, które podjęły bądź przygotowały podjęcie decyzji o zakupie licencji;</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#">- pełne zabezpieczenie wykonawstwa inwestycji służby zdrowia i oświaty; rozważenie możliwości zabezpieczenia odpowiednich środków na zakup sprzętu i aparatury medycznej, jeśli na rynku krajowym powstaną nowe możliwości dokonania takiego zakupu;</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#">- rozpatrzenie możliwości zwiększenia nakładów inwestycyjnych na transport w trakcie realizacji planu na lata 1969-1970; jakkolwiek nakłady na ten cel wzrastają, to jednak nie zabezpieczają one w pełni rosnącego zapotrzebowania na usługi przewozowe wynikające z dynamicznego wzrostu produkcji przemysłowej i rolnej, handlu zagranicznego i wewnętrznego oraz budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#">W toku dyskusji nad projektem dezyderatów wysunięto również szereg postulatów, których realizacja wymaga długofalowych działań rządu. Postulaty te powinny być uwzględnione przy opracowywaniu projektu kolejnego planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#">W kolejnym punkcie porządku obrad uwagi Najwyższej Izby Kontroli do sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu w 1967 r. przedstawił Prezes Najwyższej Izby Kontroli - Konstanty Dąbrowski.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#">Po dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Władysław Koszyk (PZPR), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Stanisław Cieślak (ZSL), Ewa Trojanowska (bezp.), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”) i wysłuchaniu wyjaśnień Prezesa NIK - Konstantego Dąbrowskiego, Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu państwa w 1967 r. wraz z uwagami Najwyższej Izby Kontroli oraz wnioskiem NIK w przedmiocie absolutorium dla rządu za 1967 r.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#">Projekt sprawozdania Komisji o sprawozdaniu rządu z wykonania planu i budżetu w 1967 r. przedstawił poseł Bronisław Warowny (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Cieślak (ZSL), Władysław Kuszyk (PZPR), Wiktor Obolewicz (PZPR), Eugeniusz Witek (ZSL), Ewa Trojanowska (bezp.) i Józef Kulesza (PZPR). Komisja przyjęła projekt referatu.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#">Projekt referatu sprawozdawcy generalnego projektów Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu państwa na 1969 r. oraz podstawowych założeń planu na 1970 r. przedstawił poseł Igor Łopatyński (PZPR). Po dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Franciszek Blinowski (PZPR), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Władysław Koszyk (PZPR), Wiktor Obolewicz (PZPR), Eugeniusz Witek (ZSL), Stanisław Cieślak (ZSL) i Józef Kulesza (PZPR), Komisja przyjęła projekt referatu generalnego sprawozdawcy.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>