text_structure.xml 73.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 31)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczą przewodniczący Jerzy Fedorowicz oraz zastępca przewodniczącego Jan Maria Jackowski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dzień dobry państwu. Minęła godzina 13.30.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, która ma zaopiniować, rozpatrzyć ustawę budżetową na rok 2017.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Witam serdecznie gości. Witam panią minister Małgorzatę Sadurską szefową Kancelarii Prezydenta RP – witam panią minister. Witam panią Grażynę Ignaczak-Bandych z Kancelarii Prezydenta RP, dyrektor generalną kancelarii – witam bardzo serdecznie. Witam pana… Pana Daniela Wicińskiego nie ma. Witam pana Macieja Wilamowskiego ze Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa – jeszcze raz pana witam, Panie Dyrektorze. Witam pana ministra Jarosława Sellina… Panie Ministrze, przepraszam, że ta kolejność może nie…</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Ja jestem na „S”.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">…Sekretarza stanu w ministerstwie. Witam pana Wojciecha Kwiatkowskiego, dyrektora ekonomicznego i finansowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Panie Dyrektorze, witam pana bardzo serdecznie. Witam panią Elżbietę Więcławską-Sauk z krajowej rady telewizji, pana Janusza Kaweckiego z krajowej rady telewizji…</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#Gloszsali">Radiofonii i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">…z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Witam panią Jolantę Romanowicz, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Witam pana ministra Stasiaka z Ministerstwa Finansów z Departamentu Finasowania Strefy Budżetowej, panią Annę Czyżykowską, głównego specjalistę z departamentu finansowania tej samej strefy, i panią Dagmarę Gajewską, starszego specjalistę. Witam naszego legislatora, pana Mirosława Reszczyńskiego.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Czy jeszcze kogoś z państwa nie powitałem? Pani Aldona Michalak – przewodnicząca ligi kobiet… Ligi kobiet?</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Ach, to pani. To my świetnie się znamy.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">To zapiszę… Poproszę moją żonę, żeby się do pani zapisała.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">A teraz, proszę państwa, pozwólcie, że zgłoszę wniosek formalny, który mi przynależy jako przewodniczącemu komisji. Mianowicie, ponieważ mój klub, klub Platformy Obywatelskiej, nie zgadza się z legalnością przegłosowanej ustawy budżetowej w Sali Kolumnowej – uznajemy za niezgodne z prawem przyjęcie tzw. ustaw kolumnowych, w tym oczywiście ustawy budżetowej, która jest przedmiotem obrad naszej komisji – poproszę o przegłosowanie wniosku formalnego w sprawie zamknięcia dzisiejszego posiedzenia komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Czy jest głos przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#SenatorJanMariaJackowski">Jest.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Bardzo proszę, pan przewodniczący Jackowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SenatorJanMariaJackowski">Panie Przewodniczący! Szanowni Goście! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SenatorJanMariaJackowski">My jako senatorowie pracujemy na dokumentach. Dokumenty są złożone w sposób prawidłowy, opatrzone stosownymi klauzulami. W tej chwili rozważanie na temat… jakieś spekulacje, wrażenia dotyczące głosowań sejmowych 16 grudnia mijają się z celem. Tym bardziej, że pan prezydent już podpisał ustawę dezubekizacyjną, która również została uchwalona w Sali Kolumnowej i nikt z tego tytułu nie podnosił tego rodzaju zarzutów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SenatorJanMariaJackowski">W związku z tym ja ten wniosek pana przewodniczącego odbieram jako wniosek nie merytoryczny, a polityczny i oczywiście zgłaszam wniosek przeciwny, tak abyśmy mogli zaopiniować tę naszą cząstkę budżetu, tak aby jutro w godzinach… już nie pamiętam, o której – mogło się odbyć posiedzenie komisji finansów, która będzie rozpatrywała opinie poszczególnych komisji resortowych. Bardzo proszę o przegłosowanie tego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący, za ten głos.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Ja chciałbym tylko jeszcze dodać w tej sprawie, o której pan był łaskaw mówić, że nie tylko my mamy wątpliwości, bo z tego, co czytam w mediach, wynika, że Kancelaria Prezydenta też ma wątpliwości. W wypowiedzi pana Magierowskiego usłyszałem, że w sprawie przyjęcia budżetu pan prezydent jednak ma wątpliwości. Jeżeli pan prezydent ma wątpliwości, to my możemy też mieć wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">W związku z tym proszę o przegłosowanie wniosku.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Kto z państwa jest za zamknięciem posiedzenia komisji? Proszę podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#komentarz">(3)</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#komentarz">(5)</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Mój wniosek formalny nie przeszedł.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Szanowni Państwo, chcę powiedzieć, że jest mi przykro, że jesteśmy w takiej sytuacji. Zdarzyło mi się to po raz pierwszy w mojej 12-letniej karierze parlamentarzysty. Opuszczam salę i proszę uprzejmie pana wiceprzewodniczącego, pana Jana Marię Jackowskiego, o poprowadzenie obrad komisji. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#komentarz">(Przewodnictwo obrad obejmuje zastępca przewodniczącego Jan Maria Jackowski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#SenatorJerzyFedorowicz">Moment jeszcze. Zostawiam ci listę i zostawiam ci tu to…</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#komentarz">(Senatorowie klubu Platformy Obywatelskiej wychodzą z sali)</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Szanowni Państwo, dzisiejszy porządek obrad przewiduje rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2017.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy do porządku obrad są jeszcze jakiekolwiek wnioski? Nie słyszę, żeby ktoś zgłaszał jakiekolwiek wnioski.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">W związku z tym, zgodnie z zapowiedzianym porządkiem posiedzenia, przystępujemy do rozpatrzenia ustawy budżetowej na rok 2017.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Pan przewodniczący Fedorowicz porwał mi… A, jest. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Goście zostali już przywitani.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Proponuję następujący porządek procedowania: najpierw rozpatrzymy część 01 „Kancelaria Prezydenta” rozdział 92123 „Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa”, następnie budżet Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, następnie część 09 „Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji”, a później byśmy przystąpili do dalszego procedowania.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">W związku z tym udzielam głosu pani minister Sadurskiej i bardzo proszę o przedstawienie tej części budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Proszę bardzo, Pani Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SzefKancelariiPrezydentaRPMalgorzataSadurska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SzefKancelariiPrezydentaRPMalgorzataSadurska">Panie Przewodniczący, informację przedkładam ponownie, dlatego że po raz pierwszy informację na temat budżetu w części 01 „Kancelaria Prezydenta” przedstawiałam niespełna miesiąc temu, też na posiedzeniu senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu. Ale postaram się państwu bardzo syntetycznie przedstawić tę informację, dlatego że dotacja, która zostaje przeznaczana na Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa pozostaje na poziomie niezmienionym, na takim samym jak w 2016 r. i wynosi 30 milionów zł. Pieniądze z tego funduszu, którego dysponentem jest Kancelaria Prezydenta, znajdują się w części 01 budżetu państwa. Kancelaria za pośrednictwem Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego przekazuje te pieniądze do Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. Środki z funduszu przeznaczone są na finansowanie przedsięwzięć związanych z realizacją programów rewaloryzacji zespołów zabytkowych Krakowa ujętych w planach rozwojowych miasta Krakowa.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#SzefKancelariiPrezydentaRPMalgorzataSadurska">Nowością, którą chciałbym państwu przekazać, jest to, że w 2016 r. podpisaliśmy trójstronne porozumienie pomiędzy Kancelarią Prezydenta, Małopolskim Urzędem Wojewódzkim i Społecznym Komitetem Odnowy Zabytków Krakowa, jako ustawowym dysponentem funduszu, w sprawie współpracy w zakresie nadzoru i kontroli wykorzystania dotacji z budżetu państwa w ramach Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. Dzięki temu porozumieniu Kancelaria Prezydenta uzyskała po raz pierwszy realną możliwość nadzoru i kontroli nad pieniędzmi przekazywanymi przez kancelarię, a co za tym idzie, możliwość realizacji art. 175 ustawy o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#SzefKancelariiPrezydentaRPMalgorzataSadurska">Dlaczego o tym mówię? Dlatego, że zawsze w każdym badaniu przez Najwyższą Izbę Kontroli wykonania budżetu kancelarii Najwyższa Izba Kontroli podnosiła właśnie fakt, że Kancelaria Prezydenta, jako ten przekaźnik, jako ten dysponent pieniędzy, nie ma żadnego wpływu na nadzór i kontrolę nad wydawanymi środkami. Dzięki temu porozumieniu, zawartemu po raz pierwszy… Bo to też jest, jak sądzę, ważne, gdyż Kancelaria Prezydenta przez swój budżet przekazuje pieniądze do SKOZK od 1990 r. i po raz pierwszy właśnie w 2016 r., po 26 latach udało nam się, przynajmniej w cząstkowy sposób, prawnie uregulować nadzór i kontrolę nad wydawanymi pieniędzmi.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#SzefKancelariiPrezydentaRPMalgorzataSadurska">Jeżeli chodzi o to, na co te pieniądze są wydawane, to w projekcie dotacji celowej – tak jak powiedziałam, ona wynosi 30 milionów zł – założono 5 priorytetów. Priorytet pierwszy to projekty kluczowe, i na to jest 12 milionów zł, priorytet drugi to obiekty użyteczności publicznej, i na to jest 6,5 miliona zł, priorytet trzeci to obiekty sakralne, i na to jest 7 milionów zł, priorytet czwarty to obiekty mieszkalne i usługowe, i na to jest 3,5 miliona zł, i priorytet piąty to kaplice grobowe, nagrobki, pomniki cmentarne i zespoły zieleni komponowanej, i na to jest 1 milion zł.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#SzefKancelariiPrezydentaRPMalgorzataSadurska">Jeżeli chodzi o te projekty kluczowe, to może przedstawię te projekty, które będą kontynuowane, bo SKOZK zaapelował w kontekście naboru zgłoszeń o kontynuację następujących działań. Pierwsze to pierwsza od 1949 r. kompleksowa konserwacja ołtarzu Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej. Ale zrobię tutaj przerwę, żeby powiedzieć, że my chcemy, żeby te pieniądze przekazywane przez budżet państwa, przez Kancelarię Prezydenta, te 30 milionów zł, zostały wykorzystane w taki sposób, żeby finansowane z nich były konkretne efekty, tak żeby były finansowane konkretne zabytki. A ołtarz Wita Stwosza, to można powiedzieć, jedno z wielkich naszych dóbr narodowych, musi być w należytej formie zachowany, konserwowany i te pieniądze chcemy na to przekazywać. Po drugie, chodzi o konserwację zespołu sarkofagów królów polskich i wielkich książąt litewskich oraz członków ich rodzin w kryptach Katedry Wawelskiej. Po trzecie – rewaloryzację Kopca Kościuszki wraz z otoczeniem. I po czwarte – renowację 2 wielkich zespołów sakralnych fundowanych niegdyś przez władców polskich: kościoła Bożego Ciała na Kazimierzu i klasztoru benedyktynów w Tyńcu. Nawet te nazwy, te wielkie zabytki też pokazują… Właśnie z budżetu Kancelarii Prezydenta są one finansowane. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">W tej chwili otwieramy część dyskusyjną.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Przypomnę, że zgodnie z tradycją w pierwszej kolejności głos zabierają senatorowie, a później zaproszeni goście.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Więc mam pytanie do państwa senatorów: czy ktoś pragnąłby w tej części zabrać głos? Zgłoszeń nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby… A później ewentualnie poproszę panią minister o ustosunkowanie się, jeżeli będą jakieś pytania czy jakieś kwestie w trakcie dyskusji. Czy ktoś z zaproszonych gości pragnąłbym zabrać głos w tej części rozpatrywania naszych części budżetu? Zgłoszeń nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">W międzyczasie na nasze posiedzenie przybył przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, pan minister Witold Kołodziejski – serdecznie witam pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Proszę państwa, skoro nie ma żadnych uwag, żadnych zgłoszeń, to w tej chwili przejdziemy do…</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo, Pani Minister. Jeżeli obowiązki wzywają, to oczywiście możemy zrobić 30 sekund przerwy, żeby państwo mogli opuścić nasze posiedzenie. Tak że dziękuję bardzo za obecność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#komentarz">(Przerwa w obradach)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Wznawiam obrady.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Wysoka Komisjo, w tej chwili przejdziemy, zgodnie z naszym harmonogramem, do części budżetu dotyczącej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Proszę bardzo, pan minister Sellin, jak rozumiem. Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Nasz budżet też szczegółowo był przedstawiany – również w formie elektronicznej – tu, w tej sali przed kilkoma tygodniami. Przypomnę tylko najważniejsze wskaźniki w ustawie budżetowej, które już w Sejmie zostały uchwalone.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Mamy rekordowo zaplanowane środki finansowe na szeroko pojętą kulturę, w dyspozycji różnych organów władzy państwowej, w budżecie państwa na rok 2017, bo sięgają one prawie 4 miliardów zł, bez 5 milionów z kawałkiem. Są to prawie 4 miliardy zł i dynamika wzrostu w stosunku do roku 2016 to prawie 6%. No i można pytać, bo to bardzo często w debatach publicznych w ostatnich latach się pojawiało, kiedy wreszcie państwo polskie osiągnie skalę wydatkowania pieniędzy na kulturę przekraczającą 1% wydatków budżetu państwa. Właśnie już to mamy i dosyć stabilnie to osiągnęliśmy. Tak że można mówić, że w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej mamy średnią wydatków na kulturę, czyli ten 1%, mityczny 1% przekroczyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">W sumie budżet się zwiększył o ponad 200 milionów zł w porównaniu z budżetem na rok 2016. I te powiększone pieniądze będą m.in. przeznaczone w roku 2017 na kolejne współprowadzenia przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego kolejnych instytucji kultury, bo albo chcieliśmy je współprowadzić jako ministerstwo, albo samorządy bardzo chciały nas namówić do tego współprowadzenia, gdyż w wielu miejscach często się okazuje, że jeśli chodzi o efektywne prowadzenie ważnych instytucji kultury, to prowadzenie ich wspólnie przez samorząd i przez ministra przynosi lepsze efekty. I może przypomnę, bo myślę, że dla senatorów może być to interesujące, na współprowadzenie jakich instytucji zdecydowaliśmy się w 2017 r. To jest 7 instytucji, można powiedzieć, muzycznych, mianowicie filharmonia w Szczecinie, filharmonia w Rzeszowie, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” w Poznaniu, Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej – to jest w Małopolsce – 2 zespoły pieśni i tańca: „Śląsk” i „Mazowsze” oraz Warszawska Opera Kameralna, tutaj, w Warszawie. To są też 3 teatry: Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Polski w Warszawie i teatr lalek w Bielsku-Białej oraz 5 muzeów: muzeum w Wiślicy, które będzie teraz filią Muzeum Narodowego w Kielcach, współprowadzonego przez nas; Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej, jako osobna instytucja kultury; muzeum w Treblince, oczywiście muzeum martyrologiczne; muzeum ziem wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, które ma powstać w Lublinie we współpracy z prezydentem miasta; Muzeum – Dom Rodzin Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej. To są te nowe instytucje, za które w 2017 r. bierzemy odpowiedzialność.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Druga sprawa, o której chciałbym powiedzieć, to – bo bardzo często parlamentarzyści, i senatorowie, i posłowie, tym szczególnie się interesują – skala wydatków na zabytki. Zresztą tu przed chwilą o zabytkach już mówiliśmy: chodzi o tę część budżetu państwa, którą w dyspozycji ma Kancelaria Prezydenta. Tu też mamy poważną progresję. Jeśli chodzi o program operacyjny „Zabytki”, to powiększyliśmy go o 20 milionów – do 120 milionów zł. To taki najszerszy program, w ramach którego można różne prace konserwatorsko-remontowe w zabytkach, obiektach zabytkowych prowadzić. Ale to nie wszystko. Przez 2 instytucje, które nam podlegają, mianowicie Narodowy Instytut Dziedzictwa i Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, też przeznaczamy na zabytki prawie 53 miliony zł. Prace konserwatorskie w siedzibach naszych instytucji kultury, które są jednocześnie zabytkami… Przeznaczamy w tym roku ponad 45,5 miliona zł na ich renowację, na ich konserwację. W Funduszu Promocji Kultury – to jest ten fundusz, który wynika z totolotka i w dużej mierze też zasila budżet kultury – prawie 7 milionów zł przeznaczone jest na zabytki. W sumie można powiedzieć, że z tych wszystkich źródeł, które przed chwilą wymieniłem, w roku 2017 na zabytki przeznaczymy ponad 225 milionów zł. Do tego warto dodać środki europejskie, te przeznaczone na zabytki. W całej europejskiej perspektywie budżetowej na lata 2014–2020 mamy możliwość przeznaczenia na to 467 milionów euro, czyli z grubsza 2 miliardów zł, co oczywiście jest realizowane w różnych transzach. Myślę, że w przyszłym roku… już w tym roku, 2017 r., będziemy podpisywać ostatnie kontrakty w ramach tego budżetu na lata 2014–2020 i będzie już wyłącznie realizacja, aplikacji już nie będzie, bo już wszystko będziemy mieli zakontraktowane.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Warto też się pochwalić bardzo dużym projektem realizowanym właśnie ze środków europejskich, mianowicie termomodernizacją państwowych placówek szkolnictwa artystycznego. Przypomnę, że ministerstwo kultury ma około 800 szkół artystycznych w całej Polsce, one podlegają nam, nie ministerstwu edukacji, i bardzo wiele tych szkół, pierwszego, drugiego stopnia, ale również uczelni wyższych, jest ulokowanych w obiektach zabytkowych. Tak więc przeznaczamy na tę termomodernizację duże środki, około 150 milionów zł, i to obejmie również około 50 budynków zabytkowych szkół pierwszego i drugiego stopnia oraz 5 budynków zabytkowych uczelni artystycznych. Tak że ten duży projekt, chyba największy, jeśli chodzi o skalę wydatkowania środków europejskich na infrastrukturę budowlaną istniejącą w historii wydatkowania środków europejskich przez Polskę… W ramach tego dużego projektu termomodernizacji poważne pieniądze będą przeznaczone na obiekty zabytkowe.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">O takich rzeczach, o których troszkę mniej na poprzednim spotkaniu mówiliśmy, chciałem przy okazji na tym spotkaniu powiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Przypomnę, że to posiedzenie, o którym pan minister wspomniał i również pani minister Sadurska wspominała, miało miejsce 12 grudnia i dotyczyło opinii o budżecie, który jeszcze wtedy nie był przyjęty przez Sejm. Dlatego my po prostu formalnie w tej chwili procedujemy, zgodnie z procedurą, w ramach prac nad budżetem.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Wysoka Komisjo, w tej chwili otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy ktoś z państwa senatorów…</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Proszę bardzo, pan senator Rusiecki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SenatorJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SenatorJaroslawRusiecki">Panie Przewodniczący! Państwo Ministrowie!</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#SenatorJaroslawRusiecki">Ja pozwolę sobie zadać pytanie panu ministrowi Sellinowi. Rzeczywiście bardzo ważnym i istotnym problemem, który pan minister dodatkowo zreferował po tym posiedzeniu 12 grudnia, na którym wszyscy senatorowie mieli możliwość dokładnego zapoznania się z budżetem zaplanowanym na 2017 r. w obszarze kultury, jest problem instytucji współprowadzonych z ministerstwem kultury przez najczęściej samorządy z poziomu województwa. Ja chciałbym zapytać pana ministra, czy to jest taki etap, że wszystkie te instytucje samorządowe, które ubiegały się o możliwość współprowadzenia ze strony ministerstwa, to są te wszystkie instytucje, którymi ministerstwo było zainteresowane, jeśli chodzi o współprowadzenie w najbliższym czasie. Czy mamy do czynienia z pewną tendencją, czy w przyszłości będzie jakaś tendencja do rozszerzania tej listy instytucji współprowadzonych? Ale w tym miejscu chciałbym też podziękować panu ministrowi za decyzję co do współprowadzenia muzeum w Wiślicy, świadka najstarszej polskiej kultury czasów piastowskich i wczesnego chrześcijaństwa. Bardzo panu ministrowi za to dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo panu senatorowi.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Ja bym proponował, żeby pan minister odpowiedział na koniec, po tych pytaniach. Proszę sobie ze współpracownikami je notować.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy ktoś z państwa senatorów ma jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Pan przewodniczący Ryszka. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SenatorCzeslawRyszka">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SenatorCzeslawRyszka">Panie Ministrze, mam takie pytanie trochę poza tematem. Z jakich środków zapłacono za muzeum Czartoryskich? Z jakiego budżetu: ubiegłorocznego czy tegorocznego? Bo to się przewija w prasie i warto, żeby bardzo dokładnie na to pytanie odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy jeszcze ktoś z senatorów…</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Nie widzę zgłoszeń, więc pozwolę sobie zadać pytanie</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Otóż my niedawno procedowaliśmy ustawę o grach losowych, m.in. wprowadzającą de facto monopol państwowy na tzw. automaty do gry. Część środków, które państwo będzie z tego czerpało, czyli z Totalizatora Sportowego, ma zasilić w większym stopniu również budżet kultury. I mam takie pytanie: czy w tych 7 milionach zł, o których pan minister wspomniał, że będą to środki z Totalizatora Sportowego na ochronę zabytków, ale rozumiem też, że i na inne cele, bo to są znacznie większe środki… Czy państwo przewidujecie w związku z tą ustawą, która już nie pamiętam, kiedy wejdzie w życie, ale będzie dawała konkretne przychody na kulturę, zwiększenie środków szczególnie na ochronę zabytków? Bo słusznie pan minister zauważył, że to jest temat, który w sposób szczególny interesuje praktycznie wszystkich senatorów, bo każdy w swoim okręgu ma jakieś obiekty o charakterze zabytkowym.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Pan senator Obremski. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SenatorJaroslawObremski">Ja najpierw chcę bardzo serdecznie podziękować za współpracę, pewnie trudną, związaną z Europejską Stolicą Kultury. A moje pytanie jest takie: pieniądze, które są przeznaczane na ochronę zabytków i które są później przekazywane regionalnie, wynikają z jakiegoś algorytmu czy historycznego mechanizmu mnożenia? Bo mam wrażenie, że na Dolnym Śląsku mamy bogactwo zabytków, to chyba 1/4 czy 1/5 zabytków zarejestrowanych w Polsce, natomiast na liście dotacji jesteśmy na dziesiątym, jedenastym miejscu. Czy to jest wynik algorytmu, czy mechanizmu historycznego, czy też dotacje bardziej są przekazywane po wyartykułowaniu konkretnych potrzeb? Jaki jest mechanizm?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy ktoś z państwa senatorów jeszcze? Zgłoszeń nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy ktoś z gości pragnąłby zabrać głos w tej części? Też zgłoszeń nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Zanim udzielę głosu panu ministrowi w celu uzyskania odpowiedzi na te pytania, też chciałbym się przyłączyć do tych podziękowań za wzięcie instytucji do współprowadzenia. Szczególnie dziękuję za zespół „Mazowsze”, który jest wizytówką nie tylko Mazowsza, ale i całego kraju, podobnie zresztą jak zespół „Śląsk”. No ale pan senator jest senatorem ze Śląska, ja jestem z Mazowsza. Myślę, że my dwaj, ale i wszyscy wyrazimy wdzięczność i uznanie dla tych decyzji, ponieważ rzeczywiście sygnały, jakie dochodziły, pewna niestabilność, która była w funkcjonowaniu tych zespołów… Ten bogaty dorobek artystyczny… Byłoby wielką szkodą, gdyby ten wielopokoleniowy, można powiedzieć, dorobek kulturalny w jakiś sposób został osłabiony ze względu na takie niepewne źródła finansowania. Tak że składam serdeczne podziękowania.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">A teraz proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Dziękuję bardzo za te miłe słowa.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Jeśli chodzi o instytucje współprowadzone, to się wzięło to stąd, że jak państwo pamiętacie, w roku 1999 r. przy okazji reformy administracyjnej kraju, tej wieloszczeblowej, powołania dużych regionów, powiatów, podzielono instytucje kultury na poszczególne szczeble samorządu terytorialnego. Czasami te decyzje były bardziej roztropne, czasami mniej. Bardzo szybko się okazało, że różne szczeble samorządu terytorialnego sygnalizowały od samego początku, że pewnych instytucji nie są w stanie udźwignąć, że one mają rangę wyższą niż na przykład regionalna, a tym bardziej powiatowa, i aplikowały o to, żeby ministerstwo kultury na jakieś współprowadzenie się zdecydowało. Jedocześnie samo ministerstwo kultury przez te lata, to już minęło 18 lat, też zabiegło od czasu do czasu w sprawie konkretnych instytucji, mówiąc, że chyba w 1999 r. przesadzono, bo mamy do czynienia z instytucją rangi narodowej i warto by było wziąć współprowadzenie jakiejś konkretnej instytucji. I tak to się toczyło, w związku z różnymi decyzjami różnych ministrów i oczywiście samorządowców, którzy o to aplikowali albo się na to godzili, że doszliśmy do około 60 instytucji dziś współprowadzonych, łącznie z tymi 15, które wymieniłem, a na które się zdecydowaliśmy w roku 2017. Jak przejrzałem listę tych 15 nowych instytucji współprowadzonych, to muszę powiedzieć, że właściwie bez wyjątku, jak widzę, była raczej wola nasza, czyli ministerstwa. To my chcieliśmy i my namawialiśmy samorządowców, żeby zgodzili się na współprowadzenie, i taką zgodę uzyskaliśmy. Oni też uznali, że to będzie dla tych instytucji korzystne i po prostu takie umowy z poszczególnymi samorządowcami zawieraliśmy, żeby w 2017 r. wziąć współodpowiedzialność za te instytucje.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">To jest dosyć istotne obciążenie budżetowe dla ministerstwa, ale w dobrej sprawie. Na tych 15 instytucji, które wymieniłem i na których współprowadzenie się zdecydowaliśmy w 2017 r., wydatek nasz, ministerialny dochodzi do ponad 33 milionów zł. Ale chcemy to robić, bo to są instytucje ważne, i uważamy, że trzeba im pomóc i też podnieść ich rangę. Bo bardzo często to jest oceniane trochę tak, że jak ministerstwo bierze współprowadzenie, to można powiedzieć, że ta instytucja ma rangę narodową. To jest tak oceniane. Można powiedzieć, że te współprowadzenia wynikają z 2 wektorów: biegnącego od góry, czyli ministerstwo o coś zabiega, albo biegnącego od dołu, czyli samorząd zabiega, żeby ministerstwo się zainteresowało. I tak powstała lista tych instytucji współprowadzonych.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Jeśli chodzi o kolekcję książąt Czartoryskich – cieszę się, że to pytanie padło, bo warto może jakieś niejasności sobie wyjaśnić – to kolekcja tworzona od 215 lat przez rodzinę Czartoryskich, zapoczątkowana 215 lat temu przez Izabelę Czartoryską, była tworzona w czasach, kiedy państwo polskie przestało istnieć, i to był świeży dramat, przez tę rodzinę po to, żeby kolekcjonować, ale kiedyś, taka była nadzieja, doczekać niepodległości Polski i tę kolekcję przeznaczyć na użytek całemu narodowi i państwu polskiemu, jeśli to państwo polskie się odrodzi. Jednak z różnych powodów nadal to była kolekcja rodzinna, kolekcja właściwie prywatna. Niezależenie od tego, że ona była w rękach fundacji – ta fundacja miała swojego głównego fundatora, ten fundator nazywa się Adam Karol Czartoryski i mieszka w Madrycie – była to jednak kolekcja należąca do prywatnej rodziny. I właściwie cały czas w ostatnich latach mieliśmy problem, jak to ocenić, jak do tego podejść w sytuacji, kiedy wolą przodków było, żeby to kiedyś należało wprost do narodu i państwa polskiego.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Wykorzystaliśmy tegoroczną sytuację polegającą na tym, że tak roztropnie mój rząd, który reprezentuję, gospodarował budżetem państwa na rok 2016 r., że nie wykorzystał całego zaplanowanego deficytu budżetowego, wykorzystał go zaledwie w połowie, a więc miliardy złotych zostały oszczędzone, a w dodatku uszczelnił ściągalność podatków i było kilkanaście miliardów złotych więcej w budżecie z powodu uszczelnienia podatków. To spowodowało, że na koniec roku okazało się, że mamy bardzo poważne rezerwy, które można spożytkować na różne pożyteczne rzeczy. W związku z tym my zasygnalizowaliśmy Ministerstwu Finansów, że chcielibyśmy wreszcie zrealizować coś, o czym pokolenia polskich muzealników, historyków sztuki, ale też, jak sądzę, zwykłych Polaków, którzy po prostu się interesują, co w Polsce jest cennego, marzyły: żeby ta kolekcja była bez żadnej wątpliwości własnością narodu i państwa polskiego.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Kolekcja jest bezcenna, nie sposób jej dzisiaj wycenić. Czytam czasem w prasie jakieś takie uwagi, że nie wiadomo, czy zapłaciliśmy mało, czy zapłaciliśmy dużo, bo nie zrobiliśmy wyceny. Ale nikt nie jest w stanie jej zrobić, dlatego że nawet ten jeden obraz, ten najsłynniejszy z tej kolekcji, „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci, jeden z 14 obrazów olejnych tego malarza na świecie, niektórzy historycy sztuki oceniają, że cenniejszy i wartościowszy obraz niż słynna „Mona Lisa” w paryskim Luwrze… Nikt nie jest w stanie wycenić, ile ten obraz jest wart. Wiemy jedno: że jak jest wypożyczany za granicę, to jest ubezpieczany na 1 miliard 400 milionów zł. Tyle ubezpieczyciel gwarantuje bezpieczeństwa temu obrazowi. W związku z tym ile jest wart, ja nie wiem. Ubezpieczany jest na 1 miliard 400 milionów zł. A mamy tam 600 obrazów, w tym mamy obraz Rembrandta „Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem”. Nabyliśmy tym kontraktem prawa do zaginionych obrazów. Jeżeli się odnajdzie np. obraz Rafaela „Portret młodzieńca”, a wszyscy mówią, że on zaginał w czasie II wojny światowej, ale na pewno gdzieś jest i na pewno prędzej czy później wypłynie – znawcy problemu tak mówią – to on teraz już wprost przyjdzie do zasobu narodowego, państwowego i będzie drugim najcenniejszym obrazem w Polsce po „Damie z łasiczką”. Tak więc mamy 600 obrazów, mamy 1 tysiąc 500 dzieł sztuki starożytnej – to jest rzadkość w Polsce – mamy 2 tysiące dzieł rzemiosła artystycznego najwyższej próby, mamy 0,25 miliona woluminów książek, mamy niesłychanie cenne archiwalia królów polskich, magnatów, hetmanów itd., itd. oraz wiele innych archiwów, mamy także 4 nieruchomości w Krakowie. I to wszystko, Szanowni Państwo, nabyliśmy za 100 milionów euro, czyli niecałe 500 milionów zł, a mówiłem o ubezpieczeniu jednego obrazu z tej masy kolekcji, która tam jest; liczby przed chwilą podałem.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Niektórzy jednak ryzykują i próbują oszacować wartość tej całej kolekcji i mówią, że ona jest warta tak naprawdę 2 miliardy euro, co oznacza, że nabyliśmy ją za 5%, i co oznacza – i to też należy tak oceniać, bo jest jednak pewien gest – że książę Adam Karol Czartoryski w odniesieniu do 95% kolekcji zastosował darowiznę, a za 5% kolekcji państwo zapłaciło. Tak to oceniamy i uważamy, że to jest nasz wielki sukces i teraz, po tych 215 latach, już wiemy, do kogo ta cała kolekcja należy. Należy do narodu, państwa polskiego i tak już będzie na wieki wieków.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Jeśli chodzi… Aha, z jakichś środków została nabyta. Właśnie z tej rezerwy, która zresztą była uchwalona przez Senat, bo na pewno przez tę Izbę przeszła, z rezerwy budżetowej, o którą aplikowało ministerstwo finansów i rozwoju, przeznaczonej m.in. na ten cel. W niej były też inne rzeczy, jakieś rezerwy materiałowe, ale m.in. dobra kultury, prawa do dóbr kultury były w tej rezerwie budżetowej uchwalonej pod koniec ubiegłego roku. I tę rezerwę trzeba było wydać w ubiegłym roku. Taki był plan, żeby ją wydać w ubiegłym roku, bo gdybyśmy jej nie wydali, to ona by przeszła do budżetu, ale na nowo trzeba by było ją na to przeznaczać.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Może powiem jeszcze, że byliśmy zdeterminowani, żeby ją wydać w ubiegłym roku i kolekcję nabyć w ubiegłym roku, bo w tym roku byłoby trudniej. Tylko tyle mogę na ten temat powiedzieć. Dlatego się cieszę, że to się udało w ostatnich dniach ubiegłego roku.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Fundusz Promocji Kultury, ten z Totalizatora Sportowego… Jest to przeznaczane gównie na sport, ale jakiś procent ma również kultura, szeroko pojęta, i jakiś procent ma…</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#Gloszsali">Zdrowie.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">…zdrowie, bo tam jest walka z uzależnieniami, chyba alkoholowymi, narkotycznymi itd. Z Funduszu Promocji Kultury jakiś procent…</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#Gloszsali">Od hazardu.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Tak, z tego idzie też na walkę z uzależnieniem od hazardu. My mamy chyba 20% udziału w tych zyskach z totalizatora, co oznacza dosyć poważny zastrzyk finansowy, dochodzący do prawie 200 milionów zł. I o tych zabytkach powiedziałem, że z tego częściowo na nie idzie, ale dużo pieniędzy idzie na szeroko rozumianą kulturę, na różne granty wynikające z rozpisanych przez ministra kultury programów operacyjnych na różne rzeczy. Więc to jest bardzo elastyczny instrument finansowy, który nam pozwala wspierać różnego rodzaju aktywności kulturalne.</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Nie wiem, czy z tytułu tej nowej ustawy o grach hazardowych będzie coś przeznaczone na kulturę. Na pewno z totalizatora…</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#Gloszsali">Wpływy będą…</u>
          <u xml:id="u-20.16" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Wpływy będą, tak?</u>
          <u xml:id="u-20.17" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Panie Ministrze, tam w sumie się zwiększą dochody na… Ponieważ te automaty staną się monopolem państwowym, to będzie po prostu inaczej. Zwiększy się paleta dochodów.</u>
          <u xml:id="u-20.18" who="#Gloszsali">Z tym że jesteśmy na tym samym procencie.</u>
          <u xml:id="u-20.19" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Jesteśmy na tym samym procencie, ale wszystko wskazuje na to, że Polacy – cieszymy się z tego bądź się nie cieszymy, zależy, jak na to spojrzeć – w totalizatorze coraz chętniej grają z roku na rok i tych dochodów jest coraz więcej.</u>
          <u xml:id="u-20.20" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Na ochronę zabytków, tak jak mówiłem, głównie przeznaczamy pieniądze z programu operacyjnego „Ochrona zabytków”, i to jest konkursowo rozstrzygane. W związku z tym, że na tym naszym poprzednim spotkaniu, 12 grudnia, rozgorzała dyskusja na temat Dolnego Śląska, to my to jednak zliczyliśmy, jeśli chodzi o rok 2016… To był rok 2016, tak?</u>
          <u xml:id="u-20.21" who="#Gloszsali">Tak.</u>
          <u xml:id="u-20.22" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Jest dokładnie odwrotnie, niż senatorowie i posłowie ze Śląska podejrzewają. Otóż absolutnym rekordzistą jest Dolny Śląsk. Liczba dofinasowanych zadań z województwa to 96, a kwota przeznaczona z tego programu operacyjnego „Ochrona zabytków” to prawie 19,5 miliona zł. Następne województwo w kolejności, województwo warmińsko-mazurskie – 9 milionów zł. Dolny Śląsk – 19,5 miliona zł, a następne województwo – 9 milionów zł. Wszystkie inne województwa mają 8, 7, 6 milionów zł i schodzi to tak do niestety na samym końcu – przykro mi, Panie Senatorze Rusiecki – województwa świętokrzyskiego, które ma 1,5 miliona zł.</u>
          <u xml:id="u-20.23" who="#Gloszsali">Bo najmniejsze.</u>
          <u xml:id="u-20.24" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Ale ono najmniejsze, to też fakt.</u>
          <u xml:id="u-20.25" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Więc to tak wygląda. Dolny Śląsk z tego względu, że jest rzeczywiście najbardziej nasycony zabytkami zarejestrowanymi, rejestrowymi zabytkami, jednak wygrywa. To jest dosyć naturalne. Jeżeli są obiekty zabytkowe i to nasycenie jest szczególnie duże, to się okazuje, że w tym konkursie grantowym na ochronę zabytków to też się odzwierciedla. Jest absolutnym rekordzistą.</u>
          <u xml:id="u-20.26" who="#Gloszsali">To jest nie algorytm…</u>
          <u xml:id="u-20.27" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">…tylko realna kwota przeznaczona…</u>
          <u xml:id="u-20.28" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Panie Senatorze, proszę zgłaszać wolę zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-20.29" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">To realna kwota przeznaczona przez nas w tym roku. Z 93 milionów zł powinno dojść… Tak, z 93 milionów zł z tego programu „Ochrona zabytków” prawie 20 milionów zł poszło na Dolny Śląsk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Nie widzę więcej zgłoszeń…</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#SenatorCzeslawRyszka">Chciałbym uzupełnienie…</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Jeszcze uzupełnienie, tak?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#SenatorCzeslawRyszka">Chciałbym pana ministra zapytać…</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Proszę bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SenatorCzeslawRyszka">Jeśli chodzi o ten konkurs, to ja słyszałem, że w tym roku są premiowane np. w ochronie zabytków kościoły drewniane. Czy to prawda, że dostają one więcej punktów? Jak to się odbywa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Odróżniajmy te pieniądze złotówkowe, które mamy w budżecie państwa z tytułu ściągania pieniędzy od polskich podatników – to jest ten program „Ochrona zabytków”, o którym przed chwilą mówiłem, i to idzie na wszystko, bez żadnych ograniczeń, każdy zabytek ma szansę, jak będzie zrobiony dobry projekt, dobra aplikacja, to ma szansę – od środków europejskich, które mamy przeznaczone na zabytki w perspektywie na lata 2014–2020, tych dużych środków, o których mówiłem, niestety z pewnymi ograniczeniami narzuconymi nam przez Komisję Europejską. I to jest to, co pan senator uchwycił, że mamy takie ograniczenia. Możemy te pieniądze europejskie przeznaczać na zabytki UNESCO – krótka lista w Polsce; na pomniki historii – 60 obiektów w Polsce; na zabytki drewniane i na zabytki techniki. Mamy niestety takie ograniczenia. Nie wiem, skąd one się wzięły. Komisja Europejska dla całej Europy tak sobie wymyśliła. I musimy się trzymać tego, że te pieniądze europejskie możemy przeznaczać tylko na te 4 kategorie zabytków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Więcej pytań nie było.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Na tym zamykam dyskusję na temat tego działu.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Przystępujemy w tej chwili do rozpatrzenia części 09 „Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji”.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Bardzo proszę pana ministra Kołodziejskiego o przedstawienie budżetu Krajowej Rady.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Dziękuję bardzo…</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Panu ministrowi bardzo dziękuję za obecność. I też robimy 20 sekund przerwy, żeby panowie mogli spokojnie…</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Aha, dobrze. To w takim razie nie zarządzam przerwy. Dziękuję za obecność.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Przechodzimy do budżetu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Ja zawsze czuję głęboki dyskomfort, prezentując nasz budżet po Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. My nie kupujemy bezcennych dzieł sztuki, nie przejmujemy niezwykle istotnych instytucji kultury. Nawiasem mówiąc, z doświadczenia samorządowego wiem, że to właśnie tym instytucjom najbardziej zależy na tym, żeby były przejęte przez ministerstwo kultury, bo jednak to rozdrobnienie samorządowe akurat w tej sferze często po prostu się nie sprawdza.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Szanowni Państwo, Krajowa Rada nie konserwuje zabytków, natomiast zajmuje się rynkiem mediów elektronicznych i na to przeznaczany jest budżet, dzięki któremu tworzone jest i funkcjonuje biuro. Biuro, które wykonuje liczne zadania, począwszy od tych dotyczących spraw koncesyjnych, czyli prowadzenia postępowań koncesyjnych, rozpatrywania wniosków, rozpatrywania rozmaitych skarg, prowadzenia monitoringu, pisania strategii, po dotyczące zajmowania się abonamentem radiowo-telewizyjnym, bo według obecnego stanu, istniejącego prawa to Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dzieli abonament radiowo-telewizyjny, jak również rozpatruje odwołania. Odwołania, które może składać każdy, kto ma obowiązek płacenia abonamentu, a czuje, że zasługuje na to, żeby uchylić mu taki obowiązek albo przynajmniej złagodzić jego skutki czy rozłożyć zobowiązania na raty. Mówię o tym, ponieważ to jest główną niewiadomą każdego corocznego budżetu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Ten budżet na poziomie 25–29 milionów zł, bo w takich granicach on się kształtował w ostatnich latach, funkcjonuje i co roku Krajowa Rada, proponując swoją wizję budżetu tej instytucji, występuje o zwiększenie budżetu i zwiększenie liczby etatów. I tak w projekcie budżetu na 2017 r. planowane dochody były na poziomie 23 milionów 561 tysięcy zł, a planowane wydatki na poziomie 38 milionów 80 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Jeśli chodzi o dochody Krajowej Rady, to są to te dochody, które głównie pochodzą z opłat, z opłat koncesyjnych. W zeszłym roku dwukrotnie przekroczyliśmy zakładane dochody. To są pewne procesy niezależne od Krajowej Rady, to zależy po prostu od tego, kiedy koncesjonariusze występują o nowe koncesje czy o przedłużanie istniejących koncesji i od tego uiszczają opłaty. Te środki bezpośrednio zasilają budżet państwa.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Dzisiaj wydatki kształtują głównie potrzeby, i to potrzeby związane z tym ostatnim elementem, o którym mówiłem, czyli podziałem środków abonamentowych, a właściwie nie samym podziałem, tylko rozpatrywaniem skarg i wniosków dotyczących umorzeń abonamentowych bądź rozłożenia na raty. O ile ten abonament jest zbierany przez operatora, Pocztę Polską, która ma za to bardzo konkretne wynagrodzenie, na poziomie 3% ściąganych należności, o tyle na regulatora rynku, czyli Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, nałożono ustawowy obowiązek rozpatrywania tych właśnie skarg, zapewne nie zdając sobie sprawy ze skali tego zjawiska. Stąd w Krajowej Radzie obecnie znajduje się – jeszcze w przypadku nie wszystkich jest nawet wszczęta procedura rozpatrywania – prawie 0,5 miliona odwołań, które musi rozpatrzeć zespół, biuro Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, które oczywiście nie było tworzone do tego i nie jest przygotowane do rozpatrywania takiej liczby wniosków. Każdy wniosek wymaga wnikliwego rozpatrzenia. Wcześniejsze analizy prawne nie pozostawiają wątpliwości, że nie można tych zadań zlecić na zewnątrz, to muszą być pracownicy, etatowi pracownicy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – bo wcześniej były pomysły, żeby po prostu wynająć jakąś firmę, która mogłaby tymi problemami się zająć – ponieważ to są sprawy, które wymagają urzędowego trybu, już nie mówiąc o dostępie do informacji, o wchodzeniu w bardzo czasami intymne sfery życia, bo te wnioski mają bardzo różne kształty i różne uzasadnienia. To po prostu muszą robić urzędnicy. 500 tysięcy, 0,5 miliona wniosków nie jesteśmy w stanie rozpatrzyć w takiej instytucji, tak zaplanowanej 25 lat temu. W związku z tym co roku proponowane jest zwiększenie budżetu, tak naprawdę zwiększenie obsady, zwiększenie liczby etatów w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, po to właśnie, żeby uporać się z problemem rozpatrywania wniosków.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Budżet na 2017 r. był przygotowany przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji poprzedniej kadencji, więc mógłbym łatwo powiedzieć, że to nie jest mój projekt, nie muszę pod nim się podpisywać, gdyby nie odpowiedzialność, jaka na mnie ciąży, za wykonywanie ustaw, czyli i ustawy o radiofonii i telewizji, i ustawy abonamentowej, która właśnie ten szczególny obowiązek scedowała na Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. W związku z tym podtrzymałem i podtrzymuję te plany wydatków na poziomie 38 milionów zł, uprzedzając sejmową komisję kultury, z czego wynika taki plan. To był plan zwiększający zatrudnienie o 60 etatów, które pozwoliłyby tak naprawdę, nie w ciągu roku, ale w ciągu kilku lat, uporać się z problemem nierozpatrzonych, czekających wniosków o umorzenie. Jednocześnie w czasie dyskusji w Sejmie na ten temat wszyscy zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że problem trzeba rozwiązać i albo się rozwiąże go poprzez zwiększenie budżetu, zwiększenie nakładów, zwieranie szeregów i dodatkowe etaty, albo poprzez ustawę czy abolicję abonamentową, co jest kwestią albo ustawy pisanej przez rząd, albo ustawy z inicjatywy poselskiej.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">W związku z tym padła propozycja komisji kultury, którą później przyjęła sejmowa Komisja Finansów Publicznych, i dokonała ona korekty projektu planu wydatków polegającej na zmniejszeniu wydatków o kwotę 7 milionów 808 tysięcy zł, tj. do kwoty 30 milionów 272 tysięcy zł. Jeszcze dodatkowo na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych zgłoszono korektę i ostatecznie projekt budżetu opiewa na kwotę 30 milionów 272 tysięcy zł, czyli podobną jak w roku poprzednim, o 3% większą. Muszę powiedzieć, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, ze względu na zmianę sytuacji, na zmianę całej Krajowej Rady, nie wydała wszystkich pieniędzy z tegorocznego budżetu i dokonaliśmy blokady na kwotę ponad 3 milionów zł, dając te pieniądze do dyspozycji Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Mówię o tym problemie abonamentowym, ponieważ muszę powiedzieć, i do tego jestem zobowiązany jako przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, że jeżeli państwo – ja mówię o parlamentarzystach – oczekujecie wykonania tego, co nakładają na mnie i ustawa o radiofonii i telewizji, i ustawa abonamentowa, to trzeba się liczyć ze zwiększeniem tych środków, i kiedyś ten problem trzeba będzie rozwiązać, albo zrobić to inną drogą, czyli przez zmianę samej ustawy. Ten problem oczywiście jest do rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Budżet na rok 2017, tj. na poziomie 30 milionów 272 tysięcy zł w zakresie wydatków i dochodów na poziomie 23 milionów 561 tysięcy zł, zapewnia stabilne funkcjonowanie instytucji, zapewnia zwiększenie wydatków – i to jest wpisane w budżecie – na dodatkowe 10 etatów właśnie do rozpatrywania wniosków abonamentowych, co poprawi sytuację, ale nie rozwiąże problemu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Teraz otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy ktoś z państwa senatorów w pierwszej kolejności pragnąłby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Na razie zgłoszeń nie widzę, więc pozwolę sobie udzielić głosu sobie samemu.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Panie Ministrze, czy według pana wiedzy… Bo były zapowiedzi rządu, był projekt połączenia opłaty abonamentowej z rozliczeniem energii… Okazało się –już nie chcę tego komentować – że to bez notyfikacji Komisji Europejskiej jest niemożliwe. Później z kolei były szumne zapowiedzi pana ministra Czabańskiego, że będzie ustawa abonamentowa uszczelniająca pobór abonamentu. Czy panu ministrowi i w ogóle szanownym, czcigodnym państwu ministrom, członkom Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji coś na ten temat wiadomo? Bo były takie zapowiedzi, o ile pamiętam, były w kwietniu czy w maju, natomiast ja tutaj w parlamencie nie słyszałem, żeby jakiekolwiek projekt w tym zakresie był złożony. A uważam, i to jest moje prywatne zdanie, że jednak najwięcej instrumentów do złożenia takiego projektu ma rząd. Państwo nie macie inicjatywy ustawodawczej. Rząd inicjatywę ustawodawczą ma, ale też dostęp do informacji, których zwykły parlamentarzysta siłą rzeczy nie ma. A to jest jednak rodzaj daniny publicznej, który wymaga szczególnej precyzji i określenia ewentualnie nowych zasad poboru abonamentu. W związku z tym właściwym twórcą czy autorem takich rozwiązań powinien być, w moim przekonaniu, jednak rząd. I mam w związku z tym pytanie, bo to jest istotny problem. Bo co mają myśleć obywatele, którzy, jak rozumiem, nawet parę lat temu złożyli skargę czy odwołali się i do dnia dzisiejszego… Co oni mają myśleć o państwie polskim, które ich skargi nie jest w stanie rozpatrzeć w jakikolwiek sposób, pozytywnie czy negatywnie? To jest pytanie, które rzeczywiście stoi przed nami bardzo wyraźnie, a ustawa abonamentowa czy uszczelnienie byłyby doskonałą okazją, żeby tego typu kwestie wyjaśnić i zamknąć. Więc dlatego moje pytanie do pana ministra: czy coś w tej sprawie wiemy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Panie Przewodniczący, oczywiście ja podkreślam, że Krajowa Rada nie ma inicjatywy ustawodawczej. To jest rzeczywiście, tak jak pan przewodniczący powiedział, kwestia albo inicjatywy poselskiej, albo parlamentarnej, albo rządowej. Niemniej jednak Krajowa Rada oddaje do dyspozycji cały aparat, jeśli chodzi o biuro, o urzędników, którzy mają doświadczenie i potrafią policzyć, bo co roku szacują wpływy abonamentowe, żeby różne warianty przeliczyć. Pomagamy również w kwestiach oceny, czy jakiś projekt wymaga notyfikacji, czy nie wymaga notyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Ja myślę, że ten rok jest… Rzeczywiście są różne pomysły, tyle tylko, że te pomysły tak naprawdę od wielu lat funkcjonują i żaden nie został wcielony w życie. To jest największa wada każdego z tych pomysłów. Ja prezentuję taki pogląd, że każda z tych opcji, czy to opłata razem z podatkiem, czy razem z opłatą za elektryczność, czy abonament w dotychczasowej formie, jest dobra tak naprawdę, jeśli na serio się zacznie wprowadzać ją w życie. Bo każdą da się wprowadzić w życie i każda niesie zagrożenia, które trzeba ominąć, ale bez dużego wysiłku dalej się nie pójdzie. Nie uważam, żeby ustawę abonamentową dobrze napisaną trzeba było notyfikować w Komisji Europejskiej, ponieważ Komisję Europejską znacznie bardziej interesuje sposób wydawania pieniędzy abonamentowych niż sposób ich pozyskiwania. I to jest głównym kryterium oceny, czy pomoc publiczna jest dozwolona, czy niedozwolona.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Krótko mówiąc, rzeczywiście ja również słyszałem o pomysłach, bo ciężko nazywać to pracą nad ustawą abonamentową, dopóki nie ma konkretnego projektu. Te pomysły cały czas się przewijają. Zresztą każdy z tych pomysłów liczymy: pomysł z uszczelnieniem, pomysł z licznikami elektrycznymi czy pomysł podatkowy. My nieustannie analizujemy te wartości, ale czekamy na to, żeby albo rząd, albo grupa posłów, w obecnej sytuacji najprawdopodobniej skupiona wokół sejmowej komisji kultury i pani przewodniczącej Kruk, zaproponowali jakieś konkretne rozwiązanie. Jedno jest pewne: to musi nastąpić w tym roku. Sytuacja finansowa mediów publicznych dzisiaj jest taka, że nie można dłużej tego procesu prowadzić… Bo i stan rynku jest taki, że albo trzeba zasilić telewizję, gdyż głównie o nią chodzi, pieniędzmi abonamentowymi, albo zrezygnować z hipokryzji i pozwolić na wprowadzenie do niej reklam, czyli krótko mówiąc, zlikwidować przepis mówiący o zakazie przerywania filmów reklamami. Bo jeżeli Telewizja Polska jest zasilana w 10% ze środków publicznych, a tak naprawdę w wyniku tej regulacji, bardzo dużego ograniczenia płynącego z nieprzerywania audycji, bo tu chodzi nie tylko o filmy, reklamami, jak mniej więcej się szacuje, traci wpływy w wysokości 50% wpływów abonamentowych… Oczywiście ja nie mówię tego, żeby promować takie rozwiązanie i pokazywać, że telewizja powinna szerzej drenować rynek reklamy. Wręcz przeciwnie. Jednak to jest decyzja, którą trzeba podjąć w nadchodzącym roku. Myślę, że dobrą okazją będzie konieczność implementacji komunikatu nadawczego Komisji Europejskiej. Komunikat nadawczy Komisji Europejskiej oznacza wymaganie Komisji odnośnie do wszystkich telewizji publicznych w Europie, wymaganie dokładanego określenia misji i sposobu wydatkowania pieniędzy publicznych, tak żeby ta pomoc publiczna, która niewątpliwe jest świadczona na rzecz instytucji działających na rynku komercyjnym, czyli to są instytucje medialne publiczne, nie było uznana za niedozwoloną. Negocjowanie tego komunikatu trwa wiele lat. Wydaje się, że już na tym poziomie jesteśmy bliscy ustalenia ostatecznej treści. To będzie zmiana ustawy o radiofonii i telewizji, która będzie doprecyzowywała zakres misji publicznej i zakres tego, w jaki sposób i na co pieniądze publiczne przez media, radio i telewizję publiczną, są wydawane. Myślę, że jeżeli będziemy wprowadzać taką nowelizację, to będzie to najlepszy moment, żeby równolegle pokazać stałe źródło finasowania tych zobowiązań, które państwo w stosunku do społeczeństwa za pomocą takiej ustawy wprowadza. Mam nadzieję, że te prace rozpoczną się jeszcze w I kwartale tego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Jeszcze bym tylko o jedną sprawę zapytał. Mianowicie czy były jakieś robocze spotkania między Krajową Radą Radiofonii i Telewizji a Radą Mediów Narodowych, w której przecież są też członkowie sejmowej komisji kultury? Tam jest przecież kilku posłów, a na pewno Radzie Mediów Narodowych ta problematyka jest znana. Czy były tego rodzaju spotkania i czy powstały jakieś ustalenia po takich spotkaniach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Tak, oczywiście były spotkania. Rozmawialiśmy o konkretnych propozycjach konkretnych rozwiązań, jak chociażby wprowadzeniu zmian ustawy mówiących o domniemanym posiadaniu odbiornika radiowo-telewizyjnego i w związku z tym rodzącym się od razu obowiązkiem uiszczenia opłaty abonamentowej. Krajowa Rada przedstawiła swoje analizy, bo tylko my mamy taką możliwość przygotowania i oceny skutków ekonomicznych takiej regulacji. Ale ja dlatego powiedziałem, że są tylko propozycje, a nie ma gotowego projektu, takiego, który miałby szanse na dalsze procedowanie, że w każdej z tych propozycji jest bardzo wiele niewiadomych i zmiennych, które można odpowiednio stroić. Dopóki nie przybiera to kształtu ustawy, nad którą się proceduje, dopóty zbyt wiele zmiennych jest nieokreślonych, żeby można było powiedzieć o bardzo konkretnych skutkach. W związku z tym te spotkania, które miały miejsce, dotyczyły konkretnych propozycji. Ja przedstawiłem wątpliwości i prawne, i ekonomiczne czy w ogóle ocenę i prawną, i ekonomiczną, ale kolejnym krokiem powinna być praca nad projektem ustawy, bo wszystkie wątpliwości są od tego, żeby je rozwiewać albo naprawiać, więc podczas takiej pracy nad konkretnym projektem trzeba by o tym rozmawiać. Wcześniej były spotkania w ministerstwie kultury, jeszcze przed powstaniem ustawy o mediach narodowych, gdzie różne środowiska wypowiadały się, prezentowały swoje poglądy na temat przyszłej ustawy abonamentowej. To również bardzo ciekawe spotkania, które jednak dopóki się nie zmaterializują w postaci konkretnego projektu, dopóty są tylko dyskusją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy ktoś jeszcze pragnąłby…</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Pan senator przewodniczący Ryszka. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SenatorCzeslawRyszka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#SenatorCzeslawRyszka">Panie Ministrze, mam kilka pytań.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#SenatorCzeslawRyszka">Czy państwo macie obliczone, ile wynoszą w milionach, miliardach zaległości? To jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#SenatorCzeslawRyszka">Drugie pytanie. Jeżeli powstanie ustawa abonamentowa, to oczywiście będzie abolicja. Co wówczas będzie z pracownikami, którzy zostali przyjęci do tego działu odwołań? Czy będą od razu zwolnienia grupowe, czy też oni są zatrudniani tylko czasowo czy też do wykonania tych zadań? To te 2 pytania Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czyli zamykam serię pytań.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">I bardzo proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">My szacujemy, że zaległości z powodu nieuiszczanych opłat abonamentowych kształtują się na poziomie od 1 miliarda 700 milionów do 1 miliarda 900 milionów zł rocznie. To jest ta skala ubytków, które… Mówiliśmy o uszczelnianiu, minister kultury mówił o finansach, o podatku VAT i o uszczelnianiu, czyli o tym, co tak naprawdę bardzo pozytywnie może wpłynąć na poprawę finansowania kultury, a tu mówimy nie o strumieniu, ale o rzece środków, które mogłyby wpłynąć i być przeznaczone na budowanie instytucji kultury, a które są tracone.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiWitoldKolodziejski">Jeśli chodzi o pracowników, to po pierwsze, ci pracownicy są zatrudniani na umowy czasowe. Po drugie, jak ja mówiłem, że nam chodziło o zwiększenie liczby etatów w Krajowej Radzie o 60 etatów, to są to plany, które nie są realizowane. W tej chwili w tym wydziale tymi sprawami zajmuje się kilkanaście osób, na dodatek zatrudnionych na umowach czasowych. Kilkanaście osób i 500 tysięcy, 0,5 miliona wniosków – to jest wyzwanie, z jakim zderza się Krajowa Rada. Rzeczywiście chyba jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji jest rozwiązanie ustawowe. A pracowników, jak sądzę, jesteśmy w stanie nawet zagospodarować, bo nowa ustawa abonamentowa też jakieś obowiązki by nakładała. W każdym razie nie nastąpiło takie rozszerzenie zatrudnienia w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, nie zbudowaliśmy armii, która ma tym problemem się zajmować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Na tym skończyliśmy dyskusję i omawianie poszczególnych części, które przynależą naszej komisji, jeżeli chodzi o budżet państwa na rok 2017.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Wysoka Komisjo, ponieważ w toku tej dyskusji nie zgłoszono żadnych wniosków o charakterze legislacyjnym, składam wniosek o przedstawienie na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych pozytywnej opinii o budżecie w tym kształcie, w jakim otrzymała go nasza komisja.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy pan mecenas ma jakieś uwagi do tego mojego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#StarszyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Absolutnie żadnych.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">W takim razie poddam ten wniosek pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Kto z pań i panów, członków senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#komentarz">(7)</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Nie ma głosów przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-34.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">W związku z tym stwierdzam, że komisja przyjęła tę opinię.</u>
          <u xml:id="u-34.12" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Teraz pozostaje nam miły obowiązek wyznaczenia sprawozdawcy naszej komisji na jutrzejsze posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych. Przypominam, że ono się odbędzie w dniu jutrzejszym o godzinie 16.00 w sali nr 217. Składam wniosek, aby pan senator przewodniczący, który i tak będzie jako sprawozdawca swojej komisji zapewne na nim występował, podjął się również zaszczytnego obowiązku reprezentowania naszej komisji.</u>
          <u xml:id="u-34.13" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Czy pan senator wyraża zgodę na to?</u>
          <u xml:id="u-34.14" who="#SenatorJaroslawRusiecki">Chciałbym panu przewodniczącemu zwrócić uwagę, że nie padło żadne nazwisko.</u>
          <u xml:id="u-34.15" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-34.16" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Przepraszam bardzo. Słusznie pan zwrócił uwagę. Myślę tutaj oczywiście o panu senatorze Jarosławie Rusieckim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SenatorJaroslawRusiecki">Dziękuję, Panie Przewodniczący. Z wielką przyjemnością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">W takim razie, jeżeli nie ma głosów sprzeciwu, stwierdzam, że komisja dokonała wyboru senatora sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Wyczerpaliśmy porządek.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Zamykam nasze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJanMariaJackowski">Życzę miłego popołudnia. Dziękuję wszystkim za obecność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 39)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>