text_structure.xml 41.7 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie i rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, druk nr 3201. Uzasadnia minister zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Marszałek Sejmu w dniu 12 lutego 2019 r. skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (druk nr 3201) do Komisji Zdrowia do pierwszego czytania. Informuję, że wpłynęły opinie Biura Analiz Sejmowych – prawna i merytoryczna – do tego projektu. Zostały one wysłane do posłów i zamieszczone na iPadach poselskich w folderze SDI. Dostępne są także w formie papierowej. Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Marszałek Sejmu, na podstawie art. 95b regulaminu Sejmu, ustalił dla Komisji termin przedstawienia sprowadzania do dnia 12 marca 2019 r. Prezydium Sejmu uzupełniło porządek bieżącego posiedzenia o drugie czytanie ww. projektu, które odbędzie się w dniu dzisiejszym o godzinie 14.30.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przypominam, że poprawkę do projektu ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej może na posiedzeniu Komisji zgłosić w formie pisemnej grupa co najmniej trzech posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 3201. Proszę ministra zdrowia o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Jeszcze jedna informacja. Powtórzę – nie działa system kart, w związku z tym będzie głosowanie ręczne. Będę poddawał ustawę pod głosowanie na zasadzie „czy jest sprzeciw?”. Jeśli pojawi się sprzeciw, liczymy głosy. Oddaję głos pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJozefaSzczurekZelazko">Dzień dobry. Panie przewodniczący, szanowni państwo, mam przyjemność w imieniu ministra zdrowia przedstawić…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Jeszcze chwila, pan minister. Proszę o ciszę na sali. Szanowni państwo, jest dużo posiedzeń Komisji, jest naprawdę ciasny kalendarz. Wiele osób prosiło mnie, żeby było sprawnie. Jeśli ma być sprawnie, to słuchamy się wzajemnie i robimy to, co mamy robić. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Przedstawiam projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Celem tego projektu ustawy jest zwiększenie ochrony mieszkańców poprzez działania mające na celu implementację dyrektywy Unii Europejskiej. Ta nowelizacja wynika z konieczności implementacji zapisów art. 15 oraz 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy do 20 maja 2019 r. Jest to dyrektywa w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów, a także dotyczących opracowania i wdrożenia systemu śledzenia ruchu i pochodzenia wyrobów tytoniowych. Ich zadaniem jest ograniczenie na terenie UE obrotu nielegalnymi wyrobami tytoniowymi.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Omawiana nowelizacja ustawy dostosowuje przepisy krajowe do przepisów unijnych aktów wykonawczych określonych we wspomnianych art. 15 i 16 dyrektywy.  Te zapisy regulują wymagania techniczne dotyczące niepowtarzalnego identyfikatora, który zostanie umieszczony na opakowaniach wyrobów tytoniowych, rejestrowania, przekazywania, przetwarzania oraz przechowywania odpowiednich danych, także wymagania techniczne dla zapewnienia pełnej zgodności systemów używanych do niepowtarzalnych identyfikatorów oraz funkcji powiązanych z innymi systemami UE, a także szczegółowe warunki w zakresie norm technicznych dotyczących zabezpieczenia oraz indywidualnej rotacji. Te przepisy nie określają sposobu wyznaczenia podmiotu wykonującego identyfikatory, którymi są opatrywane jednostkowe opakowania wyrobów tytoniowych. Określenie jego właściwości oraz nadzoru nad realizacją jego zadań, określenie wymogów dla niepowtarzalnego identyfikatora to kompetencje pozostawione do swobodnej decyzji państw członkowskich. W projekcie proponuje się, aby ten zakres zadań pozostawał we właściwości ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Zgodnie z przepisami dyrektywy, którą implementujemy, do 20 maja 2024 r. systemem identyfikacji indywidualnej, śledzenia ruchu, pochodzenia mają być objęte tylko papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania. Dzięki temu po wprowadzeniu systemu śledzenia ruchu producenci będą mogli skorzystać ze zdobytych doświadczeń. Po 2024 r. ta dyrektywa będzie dotyczyła już wszystkich produktów, które znajdują się w obrocie na terenie kraju i UE.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">W tym projekcie zaproponowano również zmiany ułatwiające prowadzenie działalności gospodarczej kontrahentom zarówno w kraju, jak i za granicą, m.in. poprzez dopuszczenie możliwości korespondencji w formie elektronicznej bez konieczności używania podpisu kwalifikowanego czy też profilu zaufanego. Dopuszczono również możliwość posługiwania się dokumentacją w języku angielskim, przy czym zachowuje się prawo inspektora do spraw substancji chemicznych do żądania przetłumaczenia dokumentacji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przepraszam, pani minister. Proszę o ciszę na sali. Szanowni państwo, jeśli ktoś ma jakieś sprawy do załatwienia, można je załatwić na zewnątrz. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Czyli pozostawiamy inspektorowi ds. substancji chemicznych możliwość domagania się dokumentacji tłumaczonej na język polski. Niemniej jednak w takim typowym obrocie czy korespondencji dopuszczamy możliwość komunikowania się w języku angielskim.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Implementowanie tej dyrektywy – tak jak powiedziałam na wstępie – ma na celu zwiększenie skuteczności działań, ukierunkowanie, że do obrotu wprowadzane są jedynie legalne wyroby tytoniowe i wyroby powiązane, które są sprawdzane i weryfikowane na terenie naszego kraju. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję bardzo pani minister. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów musi zabrać głos? Nie widzę, żeby ktoś musiał zabrać głos.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy ktoś z sali chce zabrać głos? Udzielę głosu, ale określam czas na nie dłużej niż minutę. Bardzo proszę o przedstawienie się, kogo państwo reprezentują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorgeneralnyPolskiejIzbyHandluMaciejPtaszynski">Maciej Ptaszyński, Polska Izba Handlu. Panie przewodniczący, minuta. Bardzo proszę może dwie albo dwie i pół, bo jest wiele tematów. Postaram się naprawdę szybko o tym mówić.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorgeneralnyPolskiejIzbyHandluMaciejPtaszynski">Przede wszystkim zależy nam jako najszerszej reprezentacji handlu w Polsce na jak najszybszym przyjęciu tej ustawy, ponieważ w tej chwili poziom opóźnień jest już taki, że jest bardzo poważnie zagrożony termin 20 maja. Jak wiemy, jeżeli nie wyrobimy się do 20 maja z ustawą, rozporządzeniami i wdrożeniem całego systemu IT i jego przetestowaniem, tak aby on działał, to po 20 maja nie będzie można sprzedawać żadnych paczek papierosów wyprodukowanych po tym terminie. To z punktu widzenia handlu i budżetu, i szarej strefy może być ogromnym problemem. Dlatego też wnosimy przede wszystkim, żeby wprowadzić okres przejściowy 12 miesięcy na to, żeby nie było sankcji karnych wobec tych podmiotów, które popełnią jakieś błędy, jeżeli chodzi o wdrażanie tego systemu. Wiadomo bowiem, że systemy IT bardzo często na początku – to jest normalna sytuacja – nie funkcjonują tak, jak potrzeba.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#DyrektorgeneralnyPolskiejIzbyHandluMaciejPtaszynski">Istotne jest też stworzenie jakiegoś systemu informowania przedsiębiorców o konieczności rejestracji. Wszystkie sklepy w Polsce – jest ich ponad 100 tys. – muszą być zarejestrowane w systemie, jest to więc krytyczne, żeby oni wszyscy wiedzieli i zdążyli w tym terminie się zarejestrować. Dlatego tych problemów jest bardzo dużo, jeśli chodzi o samo wdrażanie systemu. I bardzo mało czasu. Jeżeli jeszcze weźmiemy pod uwagę kwestię rozporządzenia wyznaczającego Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych jako ID issuera, ten czas dodatkowo się wydłuża. Przekłada się to na wzrost kosztów dla hurtowników, którzy będą musieli te kody nabywać. W tym momencie koszt tych kodów jest wyższy, niż wskazane jest to w dyrektywie. To też jest niemożliwe do zaakceptowania z punktu widzenia handlu, ponieważ hurtownicy nie będą mogli przerzucić tych cen na nikogo innego. Cena jest już nadrukowana na paczce papierosów, więc jest to wzrost kosztów dla hurtowników. Tak więc zbyt wysokie ceny. Ostatnia sprawa, też istotna, o której Polska Izba Handlu mówi już przynajmniej od półtora roku…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przepraszam pana na chwilę. Teraz hałasuje resort. Proszę kontynuować i zmierzać do końca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorgeneralnyPIHMaciejPtaszynski">Jeszcze 30 sekund. Ostatnia kwestia, o której Polska Izba Handlu mówi już od półtora roku – poparliśmy to szeroko dostępnymi, nawet tu, na tej sali, badaniami Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych – możliwość informowania o wyrobach nowatorskich, co jest bardzo wyraźnie komunikowane przez konsumentów. Ponad 90% populacji chciałoby mieć możliwość bycia informowanym o dostępności i cechach tych wyrobów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję. Jeszcze pan się zgłaszał, bardzo proszę. Proszę się przedstawić. I minuta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZastepcadyrektorageneralnegoKonfederacjiLewiatanKrzysztofKajda">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Krzysztof Kajda…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Momencik. Proszę wyłączyć mikrofon, który jest nieużywany. Widzę włączony mikrofon. To przeszkadza w komunikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcadyrektorageneralnegoKonfederacjiLewiatanKrzysztofKajda">Krzysztof Kajda, Konfederacja Lewiatan. Szanowna Komisjo, ja w nawiązaniu do tego, o czym mówił mój przedmówca, czyli ostatniego fragmentu wypowiedzi dotyczącej tego, czego w tym projekcie ustawy nie ma. Chciałbym poprosić pana przewodniczącego o możliwość zwrócenia się do Ministerstwa Zdrowia w następującej sprawie. Przyczyną tego, że ta ustawa dopiero w tym momencie trafia na posiedzenie Komisji i do Sejmu, czyli na implementację przepisów tej ustawy branża będzie miała de facto kilka tygodni, nie jest to, że Ministerstwo Zdrowia nie było w stanie przez blisko rok przygotować siedmioartykułowej nowelizacji, tylko to, co w tej nowelizacji ostatecznie się nie znalazło, a więc debata, która trwała w rządzie, dotycząca wprowadzenia do ustawy artykułu, który umożliwiałby informowanie o mniejszej szkodliwości nowatorskich wyrobów tytoniowych. Tę propozycję popierała minister Emilewicz – oficjalnie wypowiadała się w tej kwestii w prasie, popierało Ministerstwo Zdrowia. Na ostatnim etapie prac, czyli w Komitecie Stałym Rady Ministrów, ta propozycja nie znalazła się w projekcie. Pisał o tym „Puls Biznesu” w dniu 5 lutego.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZastepcadyrektorageneralnegoKonfederacjiLewiatanKrzysztofKajda">Myślę, że jest to dość ważna kwestia, ponieważ tego dnia, kiedy ukazał się artykuł, projekt został zdjęty z porządku obrad Rady Ministrów. Przytoczę tylko trzy zdania z tego artykułu: „Pod koniec października, po dyskusji na posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów, MZ zostało zobowiązane do wprowadzenia do ustawy zapisów umożliwiających informowanie konsumentów o alternatywnych wyrobach tytoniowych. (…) Dotarliśmy do pisma z 14 grudnia 2018 r., podpisanego przez wiceministra zdrowia Janusza Cieszyńskiego i skierowanego do Jacka Sasina, sekretarza Rady Ministrów. W piśmie tym czytamy, że MZ «przekazuje projekt ustawy […] z uprzejmą prośbą o umieszczenie w porządku najbliższych obrad Rady Ministrów». Minister Janusz Cieszyński podkreśla, że «w jego opinii nie jest możliwe przygotowanie informacji o alternatywnych wyrobach tytoniowych w takiej postaci, która nie miałaby charakteru zachęcającego do zakupu danego produktu», ale jednocześnie proponuje zapisy, które mogłyby to umożliwić”. I tu jest treść konkretnej propozycji. Ostatnie zdanie: „Po dokumencie i projekcie ustawy, który miał być do niego dołączony, nie ma śladu na stronach Rządowego Centrum Legislacji”.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ZastepcadyrektorageneralnegoKonfederacjiLewiatanKrzysztofKajda">Ponieważ dla branży i środowisk przedsiębiorców to, co się wydarzyło, jest bardzo istotne, czy istniałaby możliwość, żeby Ministerstwo Zdrowia odniosło się do tej kwestii? Skoro prace nad implementacją trwały blisko rok, wydaje się, że środowisku przedsiębiorców należy się taka informacja. Czy państwo dementują tę informację, czy potwierdzają? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, co chwila przybywa rąk… Proszę o ciszę na sali. Bardzo proszę, udzielam głosu. Minuta. Proszę się przedstawić. Ja nie widzę państwa z tej odległości. Proszę bardzo, pani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#EkspertBusinessCentreClubGrazynaSokolowska">Grażyna Sokołowska, Business Centre Club. Ja bardzo króciutko. Szanowni państwo, chciałabym wnosić, a właściwie prosić państwa o jak najszybsze uchwalenie ustawy, ponieważ ten system track &amp; trace jest naprawdę bardzo skomplikowany. Jest duże opóźnienie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Chciałem panią zapewnić, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#EkspertBCCGrazynaSokolowska">…i przedsiębiorcy nie zdążą się przygotować. Jednocześnie popieram moich poprzedników w zakresie jednorocznego okresu przejściowego na zwolnienie przedsiębiorców z sankcji karnych za naruszenia, ponieważ muszą się przygotować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">…mamy zbieżność celu, żeby to sprawnie zrobić. Proszę bardzo, pani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorKrajowegoStowarzyszeniaPrzemysluTytoniowegoMagdalenaWlodarczyk">Dzień dobry. Panie przewodniczący, szanowni państwo, Magdalena Włodarczyk, Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego. Ja też chciałabym się odnieść do kwestii kar, w związku z tym że chyba nikt na tej sali nie ma wątpliwości, że mamy ogromne opóźnienie w procedowaniu tego projektu. Chciałabym prosić o wprowadzenie rocznego okresu przejściowego dotyczącego nakładania sankcji na podmioty gospodarcze, które biorą udział w obrocie wyrobami tytoniowymi w ramach track &amp; trace. I to nie chodzi oczywiście tylko o producentów, których ja reprezentuję, ale też o pozostałych uczestników łańcucha dostaw.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DyrektorKrajowegoStowarzyszeniaPrzemysluTytoniowegoMagdalenaWlodarczyk">Chciałabym też zwrócić uwagę na kwestię cen. Maksymalne ceny za unikatowe kody, które pojawiły się w ustawie, są de facto dwa razy wyższe niż kwoty, które zostały oficjalnie rekomendowane przez Komisję Europejską w dokumencie, który chyba w 2017 r. został opublikowany. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję bardzo. Ostatni głos. Bardzo proszę, udzielam pani głosu. Proszę wyłączyć nieużywany mikrofon.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#EkspertKrajowejIzbyGospodarczejAgnieszkaDurlik">Agnieszka Durlik, Krajowa Izba Gospodarcza. Ja również, w imieniu naszej organizacji reprezentującej przedsiębiorców, chciałabym wesprzeć poprzednie głosy, głównie w zakresie tego, aby ustawę jak najszybciej uchwalić i rzeczywiście przedłużyć wejście w życie przepisów umożliwiających nakładanie sankcji na przedsiębiorców, którzy nie dostosują się do wdrożenia rozwiązania – wdrażanego na ostatnią chwilę. Te prace faktycznie trwały bardzo długo. My w nich wszystkich uczestniczyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#EkspertKrajowejIzbyGospodarczejAgnieszkaDurlik">Druga kwestia – również wspieramy to, aby umożliwiono informację dotyczącą mniejszej szkodliwości nowoczesnych wyrobów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję. Oddaję głos pani minister. Proszę o krótkie odniesienie się…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Dobrze. Jeżeli chodzi o pytanie przedstawiciela Polskiej Izby Handlu, projekt przewiduje przejściowy okres roczny dla produktów, które zostały wyprodukowane przed majem 2019 r. Jeżeli chodzi o…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Proszę o ciszę na sali. Szanowni państwo, mówi minister. Proszę w tej chwili nie zgłaszać się do głosu, tylko wysłuchać tego, co ma do powiedzenia minister w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Jeżeli chodzi o kwestię ujęcia w tym projekcie ustawy innych regulacji, stanowisko Komitetu Stałego i obecnego rządu było takie, aby ze względu na niedługi czas do momentu implementowania tej dyrektywy w tym projekcie ująć wyłącznie regulacje wynikające z dyrektywy i z przepisów unijnych. Odnośnie do kwestii związanych z opłatami, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, jest tu przedstawiciel Ministerstwa Finansów, który może odpowiedzieć państwu na te pytania dotyczące szczegółów wynikających z rozporządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Ja pani udzieliłem głosu. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Chciałabym jeszcze poinformować, że jeżeli chodzi o wysokość kar i odroczenie stosowania tych kar, niestety nie możemy wchodzić w szczegóły, ponieważ to wynika wprost z rozporządzenia unijnego, okresu przejściowego. Byłaby to zbyt daleka zmiana w stosunku do implementacji dyrektywy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję bardzo. Ministerstwo Finansów w trzech zdaniach na temat wyższych opłat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorDepartamentuPodatkuAkcyzowegoMinisterstwaFinansowMariaRutka">Dzień dobry. Maria Rutka, Departament Podatku Akcyzowego Ministerstwa Finansów. Zgodnie z projektem ustawy cena za postać elektroniczną kodu to jest 3,50 plus podatek VAT, czyli tak naprawdę jest to 4,3 zł za 1000 sztuk, czyli 1/1000 euro. Zgodnie z danymi przedstawionymi w dokumencie przez Komisję Europejską, cena niepowtarzalnego kodu powinna wynosić 47/10 000 za sztukę. W naszym przypadku ona wynosi 0,001 euro za sztukę – jest wielokrotnie niższa od tej, którą przyjęto w dokumentach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję bardzo. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do procedowania projektu. Przypominam o technice głosowania. Będę czytał… Proszę o ciszę na sali. Szanowni państwo, proszę o ciszę na sali!</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Po raz kolejny informuję, że maszyna do głosowania z powodów bliżej mi nieznanych nie działa. W związku z tym będę procedował w takiej formule – chyba że usłyszę sprzeciw – że czytam artykuł i jeśli nie ma sprzeciwu, uznaję go za zatwierdzony.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Tytułu ustawy. Rząd – uwagi. Do mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Tytuł ustawy przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Artykuł 1, zmiana pierwsza. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana druga. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 3. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Sprzeciwu nie słyszę. Zmiana trzecia przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 4. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 5. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 6. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 7. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 8. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mamy pytanie i propozycję. W ust. 2 w pkt 1, 2 i 3 państwo posłużyli się techniką językową, może niezgrabną, podając kwoty. Mamy tu kwotę plus podatek, przy czym plus jest podany symbolem arytmetycznym. Dla czystości i poprawności proponowalibyśmy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Mają państwo prawo do wprowadzenia poprawek…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Tak, tylko chcieliśmy zapytać stronę rządową, czy jeżeli zamienimy te plusiki na wyraz „oraz”, będzie to prawidłowe i nie zburzy państwu koncepcji tej opłaty. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Nie zburzy. Akceptujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przyjęte. Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Zmiana ósma przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 9. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Panie przewodniczący, odnośnie do tego też mamy drobną uwagę. Pytanie, czy to jest pomyłka, czy takie brzmienie przepisu wynika z transpozycji. W ust. 1 art. 10b przepis zaczyna się następująco: „Producent lub importer jest obowiązany do zapewnienia zabezpieczenia opakowań jednostkowych wyrobów tytoniowych odpornych na ingerencję zabezpieczeniem”. Mamy pytanie, czy to nie jest błąd. Czy nie powinno być „odpornym na ingerencję zabezpieczeniem”? To prawdopodobnie literówka, ale być może jest jakaś pokrętność w dyrektywie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Akceptujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana zaakceptowana. Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Zmiana przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 10. Rząd. Do mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselMalgorzataZwiercan">Panie przewodniczący, bardzo przepraszam, ja mam taką wątpliwość. Czy wyraz „plus” oznacza to samo co „oraz”? Bo jeżeli ten znak zamienilibyśmy na wyraz „plus”, byłoby to chyba jednoznaczne, nie byłoby żadnych wątpliwości i potem różnych interpretacji. Mam tylko takie wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Nie ma tutaj wątpliwości. „Oraz” i „plus” rozumiemy tak samo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselTomaszLatos">A gdzie to jest, w którym miejscu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poprzednia zmiana została przyjęta. Zmiana nr 10.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-86.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 11. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 12. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 13. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-98.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 14. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 15. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-106.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Artykuł 1 w całości. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy dalszych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Artykuł 1 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-110.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Artykuł 2. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-114.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Artykuł 3. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-118.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Artykuł 4. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-122.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Artykuł 5. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Proszę o ciszę na sali. Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-126.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Artykuł 6. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń, ale słyszę pana posła cały czas.</u>
          <u xml:id="u-130.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Artykuł 7. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-134.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Całość ustawy. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-138.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poseł sprawozdawca – pani poseł Kwiecień. Czy zgadza się pani?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#PoselAnnaKwiecien">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy ktoś wnosi sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Sprawozdawcą zostaje pani poseł Kwiecień.</u>
          <u xml:id="u-140.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>