text_structure.xml 53.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów, witam gości zaproszonych z przedstawicielem rządu panem ministrem Stanisławem Gawłowskim. Witam również prezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, generalnego dyrektora ochrony środowiska, prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Komisja spotyka się dzisiaj w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu, czyli na wniosek co najmniej ⅓ składu członków Komisji. Ten wniosek wszyscy członkowie Komisji otrzymali. Pod wnioskiem podpisało się 14 posłów: 11 posłów z Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości oraz 3 posłów z Klubu Parlamentarnego Lewicy. Posłowie wnoszą, by minister środowiska przedstawił informację dotyczącą planowanych czy już podjętych decyzji obniżających środki zaplanowane w budżecie na 2009 r., bowiem w mediach wymieniane są różne kwoty. Stąd właśnie dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Minister środowiska skierował do mnie odpowiedź – wszyscy członkowie Komisji otrzymali kopię – datowaną 27 lutego br., w której poinformował, gdzie zostały zaplanowane obniżenia środków w budżecie na 2009 r. Jest to kilkustronicowa informacja. Z tym, że od razu proszę wprowadzić korektę na str. 2 w pkt 2 w wierszu 7: po kwocie 3.500 tys. zł, która jest w nawiasach, proszę dodać po przecinku „drogi lokalne (1500 tys. zł).” – bowiem takie uzupełnienie treści nadesłano nam później.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Czy z wnioskodawców ktoś chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Wobec tego bardzo proszę panie ministrze o przedstawienie tej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. W związku z trudną sytuacją wynikającą z kryzysu światowego rząd zdecydował o ograniczeniu wydatków we wszystkich częściach budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">W części zadań realizowanych przez Ministerstwo Środowiska, w części 22 – Gospodarka wodna oraz w części 41 – Środowisko, również takie ograniczenia są przewidziane.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Przypomnę, że limit wydatków na 2009 r. dla resortu środowiska został ustalony w ustawie budżetowej w wysokości 975 mln 990 tys. zł, w tym w części 22 – Gospodarka wodna – 425 mln 711 tys. zł , w części 41 – Środowisko – 550 mln 279 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Obie te kwoty zawierają w sobie również zadania związane z realizacją przedsięwzięć finansowanych ze środków unijnych. Niemniej te ograniczenia, o których tu mówimy, nie dotyczą kwot związanych bezpośrednio z realizacją zadań finansowanych ze środków unijnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Zostaliśmy zobowiązani do ograniczenia 10% wydatków z kwoty 618 mln 897 tys. zł, czyli zostaliśmy zobowiązani do ograniczenia wydatków o 61 mln 890 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Te ograniczenia wydatków zostały zaproponowane przez ministra w następujących pozycjach.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Wydatki inwestycyjne z planowanej kwoty 8 mln 346 tys. zł, dotyczące zakupu samochodów osobowych, sprzętu komputerowego, klimatyzatorów oraz wykonania dokumentacji technicznej na planowaną budowę ośrodka CITES w Drawieńskim Parku Narodowym, zostały ograniczone o 615 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Wydatki na realizację programu wieloletniego „Budowa zbiornika wodnego Świnna Poręba” z planowanej kwoty 115 mln zł zostały ograniczone o 39 mln 82 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Wydatki na utrzymanie państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej i Państwowej Służby Hydrogeologicznej z planowanej kwoty 28 mln 42 tys. zł zostały ograniczone o 2 mln 800 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Wydatki na zalesianie w ramach Krajowego Programu Zwiększania Lesistości ograniczono o 5 mln 200 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Pozostałe wydatki bieżące z planowanej kwoty 119 mln 569 tys. zł ograniczono o kwotę 4 mln 193 tys. zł. Zostały one ograniczone w następujących pozycjach.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">18% płatności składek do organizacji międzynarodowych przesunięto na rok następny. Jest to kwota 2 mln 100 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Ograniczono o 15% , tj. o 452 tys. zł, zadania związane ze zlecaniem ekspertyz i analiz oraz tłumaczeń.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Ograniczono o 3% , czyli o 1 mln 83 tys. zł, wydatki związane z działalnością m.in. Komisji Geologicznej, z kosztami utrzymania Centralnego Archiwum Geologicznego oraz z kosztami transportu, usług telekomunikacyjnych i szkoleniowych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Ograniczono o 7%, czyli o 146 tys. zł, wydatki na zakup artykułów spożywczych, materiałów biurowych, akcesoriów komputerowych, artykułów papierniczych i drukarskich oraz o 16% wydatki na wyjazdy służbowe zagraniczne i krajowe.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Ograniczono też o 10 mln zł wydatki przewidziane w części 83 – Rezerwy celowe, poz. 61 na funkcjonowanie i tworzenie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, czyli z kwoty 66 mln 300 tys. zł do kwoty 56 mln 300 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Wszystkie te ograniczenia łącznie stanowią kwotę 61 mln 890 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Do zabrania głosu zgłosili się już: pan poseł Henryk Gołębiewski, pan poseł Piotr Cybulski i pan poseł Jerzy Gosiewski. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselHenrykGolebiewski">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Chciałbym dowiedzieć się czy ta kwota 61 mln 890 tys. zł, która jest tak bardzo szczegółowo rozpisana, była kwotą do której minister finansów zobligował ministra środowiska, aby ten dokonał ograniczeń, czy też ta „pierwotna” kwota była jeszcze wyższa, a dopiero w wyniku negocjacji osiągnięto kompromis w wysokości tych 61 mln 890 tys. zł?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselHenrykGolebiewski">Pytam o to – w tym momencie jestem rzecznikiem moich kolegów wnioskodawców – bowiem jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni, co do wysokości tych ograniczeń i nie wiemy jaka była „technologia” tych negocjacji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselHenrykGolebiewski">Dodam, dla porównania, że np. w nauce i edukacji – jestem również członkiem Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży – to obniżenie sięga 900 mln zł. To bardzo boli nas, członków Komisji, bowiem np. w przywoływanej wielokrotnie Irlandii w dobie kryzysu założono 20% wzrost środków na naukę i edukację.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselHenrykGolebiewski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo panu posłowi. Teraz głos zabierze pan poseł Piotr Cybulski, a następnie pan poseł Jerzy Gosiewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselPiotrCybulski">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni goście. Ja bardzo króciutko. Mnie chodzi o Krajowy Program Zwiększania Lesistości. Już wcześniej informowałem Wysoką Komisję, że ten program faktycznie się załamał.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselPiotrCybulski">Powtórzę tu, za moim przedmówcą, że rzeczywiście te ograniczenia wydatków w resorcie środowiska nie są duże, co oznacza, że rząd z pełną świadomością podchodzi do tego, czym jest ochrona środowiska dla państwa w strategii politycznej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselPiotrCybulski">Jednak, szanowni państwo, bardzo prosiłbym, aby te 5 mln 200 tys. zł wróciło z powrotem na zalesienia z bardzo prostego powodu. Otóż tam jest planowanie przy zbiorze nasion, tam jest produkcja materiału szkółkarskiego, które de facto fizycznie na gruncie występuje. Często bywa tak, że powierzchnie były już przygotowane na jesieni. Dlatego myślę, że tak nieznaczną kwotę można byłoby znaleźć gdzieś indziej.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselPiotrCybulski">Ratujmy ten Krajowy Program Zwiększania Lesistości – bardzo proszę i apeluję o to. Pamiętajmy, że to co posadzimy, to nasza przyszłość – tak samo, jak wychowywanie młodzieży w szkole.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselPiotrCybulski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo. Proszę – pan poseł Jerzy Gosiewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo. Przy sporządzaniu budżetu państwa na 2009 r. nasza Komisja w negatywny sposób oceniała projekt w zakresie części 41 – Środowisko i to w różnych dziedzinach. W dziedzinie związanej z leśnictwem nawet w z zakresie 30%.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJerzyGosiewski">Na poprzednim posiedzeniu Komisji omawialiśmy stan przygotowań do realizacji inwestycji w zakresie ochrony środowiska, współfinansowanych z funduszy europejskich.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJerzyGosiewski">Wcześniej uchwalaliśmy dwie ustawy: ustawę o zmianie ustawy o ochronie przyrody i ustawę o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Moim zdaniem Sejm podjął błędną decyzję uchwalając te ustawy, bo oprócz wydziałów ochrony środowiska w wojewódzkich urzędach i w urzędach marszałkowskich stworzono super instytucje: Generalnego Dyrektora i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselJerzyGosiewski">Trudno, stało się. Utworzono specjalny urząd, który miał przyspieszyć wykonywanie raportów oddziaływania na środowisko, które są wymagane w procesie przygotowywania inwestycji. Teraz odbiera się tę możliwość.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselJerzyGosiewski">Kwoty dziś podane są jakby strumykiem w lawinie, która spowoduje kolejne straty budżetu państwa. Opóźnienie bowiem tych inwestycji na etapie początkowym, tzn. odebranie tych 10 mln zł i kolejnych milionów złotych z tego wynikających – bo obcięcie funduszy związanych ze środowiskiem, to nie tylko te 61 mln zł 890 tys. zł, ale blisko miliard złotych – stworzy bardzo niebezpieczną sytuację.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselJerzyGosiewski">Kiedy w końcu my to wszystko zrobimy? Czy pan minister musiał, czy był tak mocno naciskany, żeby dokonać tych ograniczeń? Kiedy wreszcie zacznie to wszystko funkcjonować? Bo jeśli nie zacznie funkcjonować, to co pan, panie ministrze, za 2-3 lata powie?</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PoselJerzyGosiewski">Sytuacja jest wyjątkowo trudna. Nie możemy ciągle blokować rozwoju gospodarczego i możliwości wykorzystania środków Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PoselJerzyGosiewski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję. Teraz głos zabierze pani poseł Anna Paluch. Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Na gorąco mam kilka pytań w związku z przedstawionym materiałem, jako że otrzymaliśmy go dopiero co.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselAnnaPaluch">Pierwsze pytanie dotyczy kwoty 10 mln zł przewidzianej do zaoszczędzenia w części 83 – Rezerwy celowe, poz. 61, czyli przeznaczonych na Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska i regionalne dyrekcje ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselAnnaPaluch">Panie przewodniczący, czy można prosić o interwencję, bo ja sama siebie nie słyszę, a co dopiero inni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselElzbietaLukcijewska">Proszę państwa, proszę o umożliwienie pani poseł wypowiedzi – zwracam się zwłaszcza do posłów, którzy składali wniosek o to, byśmy dzisiaj rozpatrywali ten temat na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję bardzo pani przewodniczącej za tę interwencję. Otóż pytam o te 10 mln zł przeznaczonych na powołanie nowych kadr w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska i w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselAnnaPaluch">Wszyscy mają świadomość, że to jest po prostu nerw działania wszystkich inwestycji, bo od szybkości prowadzenia postępowań środowiskowych zależy praktycznie przygotowanie większości inwestycji z unijnych funduszy. Taka właśnie była motywacja, kiedy 27 sierpnia ubiegłego roku rozpoczynaliśmy w Komisji prace nad ustawą, która powoływała te instytucje.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselAnnaPaluch">Z jakiej kwoty te 10 mln zł zostało odjęte? Czy nie spowoduje to istotnego uszczerbku w tych zamierzeniach?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselAnnaPaluch">My nie mamy tu poczucia proporcji, bowiem podana jest tylko „goła” kwota 10 mln zł. A zatem z jakiego pułapu jest to uszczuplenie? To jest kwestia pierwsza.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselAnnaPaluch">Podobnego rodzaju wątpliwości mam przy pkt 2, czyli części 22 – Gospodarka wodna. Chodzi o kwotę 2 mln 560 tys. zł dotyczącą zmniejszenia dotacji na utrzymanie Państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej. To nie jest ot „takie coś”, bo to wiąże się z bezpieczeństwem ruchu lotniczego – jeśli dobrze jest mi znany zakres działania tej instytucji.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PoselAnnaPaluch">A zatem pytanie brzmi również: jaki procent funduszy został im „ścięty” i czy nie spowoduje to jakiegoś istotnego uszczerbku w działaniach?</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PoselAnnaPaluch">Kolejna rzecz. Na ostatniej stronie podana jest informacja dotycząca ograniczenia wydatków ministerstwa – chodzi o kwotę 283 tys. zł. Bardzo zaniepokoiło mnie następujące zdanie: „Zmniejszenie kosztów za usługi telekomunikacyjne poprzez zmniejszenie liczby służbowych telefonów komórkowych, ograniczenie do niezbędnego minimum liczby połączeń z telefonów stacjonarnych, wprowadzenie odpłatności za rozmowy prywatne.”</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PoselAnnaPaluch">To ostatnie głęboko mnie zaniepokoiło. Dla mnie, jako samorządowca z krwi i kości, który co najmniej kilka urzędów administracji samorządowej poznał „od środka”, to, że za rozmowy prywatne z telefonów służbowych płaci się, jest oczywiste. To elementarz.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PoselAnnaPaluch">Stąd pytam: czy to jest novum związane z uszczuplaniem budżetów, czy też będzie to standard w funkcjonowaniu ministerstwa?</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PoselAnnaPaluch">Kwota być może nie jest wielka, ale problem jest istotny. Urząd publiczny, to urząd publiczny i uważam, że to powinien być standard funkcjonowania, by urzędnicy składali deklaracje na koniec miesiąca, jakie rozmowy prywatne odbyli, ile to kosztowało. Bilingi w tej chwili są tanie, więc nie ma z tym problemu.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PoselAnnaPaluch">Powtarzam – kwota nie jest zbyt duża i być może nie warta „kruszenia kopii”, ale standard w funkcjonowaniu administracji publicznej powinien być zachowany.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PoselAnnaPaluch">Ostatnie, ale nie mniej ważne pytanie dotyczy kwoty 39 mln 82 tys. zł związanej z budową zbiornika wodnego Świnna Poręba.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#PoselAnnaPaluch">Sama wychowałam się w cieniu trzydziestokilkuletniej inwestycji dotyczącej zespołu zbiorników wodnych Czorsztyn-Nidzica-Sromowce Wyżne i mam pojęcie, jak są to potwornie uciążliwe inwestycje dla społeczności lokalnej.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#PoselAnnaPaluch">Oczywiście w momencie zakończenia takiej inwestycji wszystko będzie pięknie i wszyscy będą się cieszyć, bo będzie atrakcyjniej i ilość turystów wzrośnie – tak, jak w tej chwili jest w Nidzicy. Jednak – powtarzam – to jest droga przez mękę dla społeczności lokalnej.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#PoselAnnaPaluch">Czy ta kwota w wysokości 39 mln 82 tys. zł dotyczy przebudowy układu komunikacyjnego? Zwracam uwagę, że tam jest kwestia przebudowy drogi krajowej 28, jest likwidacja osuwisk przy drodze 28, jest przebudowa linii kolejowej.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#PoselAnnaPaluch">Poza tym, wykorzystując swoje szczupłe doświadczenie inżynierskie, jak słyszę o czymś takim, jak 16 mln 300 tys. zł na makroniwelacje terenu, to myślę, że nie są to tylko nasypy pod linię kolejową czy prace przy drodze, ale to jest po prostu budowa czaszy zbiornika.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#PoselAnnaPaluch">Tak więc na pierwszy rzut oka mam obawy, że to co najmniej rok „w plecy” – przepraszam za kolokwializm – w harmonogramie budowy. Teoretycznie termin zakończenia inwestycji to 2010 r. Już teraz były poważne wątpliwości czy ten termin zostanie dotrzymany, a co dopiero mówić, kiedy kwotę 110 mln zł redukuje się do kwoty niecałych 70 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#PoselAnnaPaluch">Jest to bardzo poważne uszczuplenie środków. Jak to będzie zrekompensowane? Chcielibyśmy usłyszeć coś więcej na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo. Teraz głos zabierze pan przewodniczący Litwiński, a następnie pan Bohdan Szymański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselArkadiuszLitwinski">Nawiązując do obaw mojej przedmówczyni, związanych z Państwową Służbą Hydrologiczno-Meteorologiczną, proszę zwrócić uwagę, że w obu tych punktach – bo dotyczy to również Państwowej Służby Hydrogeologicznej – jest adnotacja, iż te oszczędności „nie wpłyną na utrzymanie ciągłości podstawowej osłony hydrologiczno-meteorologicznej kraju”.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselArkadiuszLitwinski">Mimo to zadam pytanie: czy nie jest to przypadkiem tak, że jest to możliwe m.in. dzięki temu, iż od tego roku uda się trochę usprawnić i przyspieszyć coroczny przepływ środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowanie niektórych zadań w tym zakresie? Bo moim zdaniem, to właśnie dzięki temu te oszczędności są możliwe.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselArkadiuszLitwinski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję. Proszę bardzo – pan Bohdan Szymański z Polskiego Klubu Ekologicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">Zabierając głos, jako przedstawiciel społeczności – ale takiej bardzo życzliwej dla resortu środowiska i zawsze trzymającej kciuki za powodzenie – chciałbym zwrócić uwagę na pewne wątki.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">Proszę państwa, dzisiaj miałem okazję słuchać debaty na temat wykorzystania środków unijnych. W debacie padło bardzo ważne stwierdzenie, iż na 1 mln euro w Polsce przypada znacznie mniej osób zajmujących się przygotowaniem, zatwierdzeniem wniosku, aniżeli w krajach europejskich pozostałych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">Co to oznacza? To oznacza, że ci ludzie są po prostu przepracowani, a poza tym, że nie możemy mieć pretensji o to, iż ten proces jest spowolniony, jeśli nie ma kto go „przerobić”.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">Ja bywam w ministerstwie i wiem w jakich warunkach pracują ludzie, którzy np. weryfikują, przygotowują decyzje dotyczące ocen oddziaływania na środowisko.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">Jeśli ta ustawa – przygotowana w dużym pośpiechu – rzeczywiście ma coś radykalnie zmienić, to nie jest to tylko kwestia etatów. To jest kwestia przestrzeni, umeblowania, oprogramowania, czyli stworzenia wielkiej logistyki do pracy, gdzie – jak mówię – każdy etat to wielka suma pieniędzy zarówno krajowych, jak i europejskich, które w okresie kryzysu są szczególnie cenne dla gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">Sytuacja kadrowa rzeczywiście jest trudna, bo nic nie robiono z wyprzedzeniem. Tymczasem kiedy w 2002 r. byłem zaproszony przez ministra środowiska Walonii, to wówczas powiedział on – wskazując na dokumenty wynikające z prawa Unii Europejskiej – że trzeba przygotować się, bo po wstąpieniu do Unii musimy mieć ogromną kadrę w tym zakresie. Na tym wyjeździe warsztatowym był też przedstawiciel Ministerstwa Środowiska, ale czy coś przekazał swoim zwierzchnikom – nie wiem.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">W każdym razie wydaje mi się, że jeżeli jest taka sytuacja, to można by choćby częściowo „uruchomić” doktorantów, nawet studentów ostatniego roku na odpowiednich kierunkach, do przygotowania takich materiałów. Bo tu naprawdę czas nas strasznie pogania.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">Będąc członkiem komitetu monitorującego strategię wykorzystania Funduszu Spójności – pani poseł Hibner też tam jest – dostrzegam ostrzeżenia wprost. Przedstawiciele Komisji Europejskiej mówią, że jeżeli jest pewien horyzont czasowy, to kwota niewykorzystana przed tym horyzontem przepada, jako kwota kwalifikowana, czyli jeśli zostaną podniesione wydatki, to te wydatki muszą być pokryte wyłącznie przez Skarb Państwa czy przez samorząd, bo potem nie mogą już być wypłacone przez Unię.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">Dlatego wydaje mi się – przepraszam, że się tu wtrącę – iż te 10 mln zł, to bardzo dużo. Pamiętam, jak pan minister Trzeciak nas przekonywał, kiedy były pewne wątpliwości, że trzeba szybko gromadzić dużej klasy kadrę i stworzyć jej tę logistykę do pracy. Tak więc tu, w tym punkcie zwracam na to uwagę.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">Nie mówię już o sprawach hydrologicznych, bo przecież sama Komisja kiedyś się zastanawiała jaki jest stan urządzeń hydrotechnicznych w Polsce i jakie są potrzeby w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">Wrócę do kwestii odkładania publikacji naukowych. Mówiąc o polityce ekologicznej zastanawiamy się i niepokoi nas to, że polska nauka i polska technologia jest tak bardzo zacofana, tak mało korzysta z możliwości sięgnięcia po ten wielki rynek, związany z ochroną środowiska. Jeśli będziemy odsuwać dalej publikacje naukowe, to nasze zapóźnienie będzie tym bardziej wzrastać.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">To jest tylko taka uwaga, ale jednocześnie trzeba pogratulować ministerstwu, że – jak już wspomniał pan poseł – wyszło i tak stosunkowo obronną ręką z tych cięć. Natomiast nasze argumenty mogłyby służyć, aby jednak jeszcze próbować skądś „urwać” trochę tych pieniędzy, a przede wszystkim by stworzyć te warunki logistyczne, o jakich wspomniałem.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#CzlonekzarzaduPolskiegoKlubuEkologicznegoBohdanSzymanski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Zgłasza się pan poseł Goliński – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarianGolinski">Panie ministrze, te 10 mln zł oszczędności w części 83 – Rezerwy celowe, poz. 61, wydaje się na pierwszy rzut oka niewiele, ale przypominam, że na całe powołanie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i regionalnych dyrekcji ochrony środowiska przeznaczonych było około 132 mln zł, z tego około 68 mln zł z budżetu ministra i wojewodów, natomiast około 70 mln z rezerwy celowej. Tak więc 10 mln zł to 15% tych środków. To dosyć dużo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselMarianGolinski">Przypominam, że planowano zatrudnienie 330 nowych pracowników, wyposażenie, utrzymanie siedzib – a więc to, co rzeczywiście decyduje o jakości nowej dyrekcji, istotnej z punktu widzenia wielu inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselMarianGolinski">W trakcie prac nad tymi dwoma ustawami, o których tu wspominano, wyraźnie podkreślano, że od tych służb będzie bardzo wiele zależało, m.in. również to, co nazywa się dobrym wykorzystaniem środków Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselMarianGolinski">W którymś z tych ważnych punktów, które miały być sfinansowane z tej rezerwy celowej, musiano zrezygnować. Stąd moje pytanie: w których punktach? Czy zatrudniono mniej pracowników, czy też może odbije się to na jakości wyposażenia tych biur?</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselMarianGolinski">Jeśli chodzi o leśnictwo, to w stosunku do 2008 r. było tych środków już o 30% mniej. Teraz obcięto 5 mln zł z 28 mln zł przeznaczonych na 2009 r., czyli blisko 20%. Tak więc w sumie w stosunku do roku ubiegłego jest o 50% mniej środków. A przecież to są rzeczy dosyć istotne i ważne, bo związane z Krajowym Programem Zwiększania Lesistości.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PoselMarianGolinski">Jeśli chodzi o gospodarkę wodną, to o ile pamiętam było tam przewidziane około 115 mln na Świnną Porębę. Zabranie z tego 42 mln zł, to znowu jest 20%.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PoselMarianGolinski">Tak więc rzeczywiście na pierwszy rzut oka te zaoszczędzone kwoty nie są aż tak wielkie, jak by się wydawało, ale jeśli przeliczymy to na procenty w poszczególnych zadaniach, to okazuje się, iż jest to znaczny ubytek tych środków.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PoselMarianGolinski">Stąd pytanie: czy te wydatki były „przestrzelone” i były zaplanowane z pewnym zapasem, czy też rzeczywiście ograniczono pewne zadania? Dodam zadania bardzo istotne i ważne.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#PoselMarianGolinski">Chciałbym dowiedzieć się czy rzeczywiście w tych trzech punktach jest zagwarantowane bezpieczeństwo, iż te zadania będą zrealizowane, jeśli chodzi o jakość i potrzeby? Czy jest gwarancja, że te środki znajdą się terminie późniejszym? Chodzi tu o inwestycje i o Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska i regionalne dyrekcje ochrony środowiska?</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#PoselMarianGolinski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Zatem zamykam listę.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Panie ministrze, przyłączając się do głosu pana Bohdana Szymańskiego i posła Golińskiego chciałbym zwrócić uwagę, iż te ograniczenia środków mogą grozić znacznym obniżeniem jakości prac i wykonywanych zadań przez instytucje, które zostały w ramach resortu dotknięte tymi cięciami.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Obawy może też budzić zbyt wolne uruchamianie instytucji, która ma zajmować się przyspieszaniem realizacji funduszy europejskich.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Bardzo proszę, panie ministrze – oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Bardzo dziękuję za wszystkie głosy. Cieszę się, ze Komisja pochyla się nad tym bardzo ważnym problemem, dotyczącym w ogóle finansów w obszarze resortu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Rzeczywiście z punktu widzenia kwot, jakie różne resorty musiały zaoszczędzić, nie jest najgorzej. Decyzja rządu sprowadzała się do tego, że wszyscy muszą zaoszczędzić wydatki w skali 10% bez wliczania tych 10% w części dotyczącej środków unijnych, aby nie zagrażać wydatkom związanym z rezerwami utworzonymi pod pokrycie wydatków środków unijnych.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">My tutaj mamy stosunkowo skromny własny budżet – patrząc przez pryzmat budżetu ministra edukacji, czy ministra obrony narodowej, czy też ministra spraw wewnętrznych i administracji, gdzie są ogromne budżety. Tam 10% to są kwoty liczone w miliardach złotych – u nas w milionach złotych.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Te 61 mln 890 tys. zł to właśnie 10% wydatków budżetowych resortu bez środków unijnych. Ta wielkość nie podlegała negocjacjom. To była decyzja uzgodniona na poziomie Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Odnosząc się do tych wszystkich głosów, które wyrażały troskę o realizowane wydatki i obawy o to, czy będą one zrealizowane, mogę powiedzieć, że zawsze trudno jest znaleźć takie rozwiązanie – jeśli przy i tak skromnych środkach trzeba coś zaoszczędzić – by wszystkie zamierzenia, plany, instytucje funkcjonowały sprawnie, a cele, jakie sobie założyliśmy były realizowane w takim zakresie, jaki chcielibyśmy osiągnąć w tym roku. To zawsze jest kłopot.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Jednak jesteśmy przekonani, że te propozycje, które przedstawiliśmy, a dotyczące ograniczeń, jakby nie będą miały wpływu na bieżące funkcjonowanie poszczególnych organizacji – co zaraz postaram się w dość szczegółowy sposób wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">W części dotyczącej Krajowego Programu Zwiększania Lesistości jest jeden zasadniczy problem. Otóż żeby ten program dobrze funkcjonował potrzebne są tereny do zalesiania. Tymczasem generalnie nie ma terenów. Trudno więc realizować program jeśli nie ma gdzie robić zalesień. W tej chwili sytuacja jest dość kłopotliwa w tym względzie i to jest główna bariera w realizacji tego programu.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Dodam jednak, że Lasy Państwowe korzystają też z innych źródeł. Na przykład Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację tego programu przeznaczył w tym roku 60 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Oprócz tego są też dwa duże projekty realizowane przez Lasy Państwowe. Te projekty są na liście projektów kluczowych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Są to projekty dotyczące małej retencji na terenach nizinnych i terenach górskich i jest tam dofinansowanie na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych do jednego i drugiego projektu.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Tak więc, to nie jest tak, że poprzez „wyjęcie” 5 mln zł ta instytucja będzie miała jakiekolwiek problemy. Przy budżecie liczonym w miliardach złotych te 5 mln zł nie stanowi większego problemu.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Dodam jednak, że staramy się uzupełnić te brakujące pieniądze z innego miejsca.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Teraz kilka słów na temat Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, o której kilkakrotnie mówiono. Rzeczywiście przez lata był to kompletnie zaniedbany obszar. Przez lata było tak, że w poszczególnych instytucjach na poziomie urzędów wojewódzkich albo na poziomie samego ministerstwa było bardzo mało osób, które się tymi sprawami zajmowały i cały projekt dotyczący najpierw transpozycji dyrektywy do prawa polskiego, a później realizacji wymagał zorganizowania profesjonalnej, dobrze funkcjonującej i dobrze opłacanej służby.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Ja tylko przypomnę, że w ubiegłym roku na całość działań związanych z tym obszarem w budżecie państwa, czyli właśnie w budżetach wojewodów i w budżecie ministerstwa, przeznaczano około 40 mln zł łącznie.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Tu dodam, że tak samo było 2 lata temu, więc jeśli ktoś robi z tego jakiś problem, który ma wymiar aktualnych zaniedbań, to proponuję przeanalizowanie całości spraw.</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">My w budżecie na ten rok na to zadanie, łącznie z rezerwą, zaproponowaliśmy kwotę 117 mln 800 tys. zł. A zatem te 10 mln zł to niespełna 10%.</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Zaplanowaliśmy i mieliśmy nadzieję, że ten proces konkursowy naboru pozwoli maksymalnie szybko zatrudnić odpowiednich ludzi. Okazało się, że ekspertów w tej dziedzinie niestety zbyt wielu nie ma i te nabory, które teraz mają miejsce, powodują, iż te osoby nie będą w tym roku pracować pełnych 12 miesięcy tylko odpowiednio mniej.</u>
          <u xml:id="u-20.16" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Jeśli będą zatrudnieni w marcu to będzie to 9 miesięcy pracy, w związku z tym wydatki osobowe związane z zatrudnieniem będą odpowiednio mniejsze. Dlatego ta rezerwa może być dość bezpiecznie zmniejszona o te kwoty, które na te cele przeznaczyliśmy, bez uszczerbku dla całości sprawy.</u>
          <u xml:id="u-20.17" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Warto też zauważyć, że to jest proces organizacji tej wielkiej instytucji i można tylko żałować, że to dopiero teraz to się dzieje, że nie stało się to kilka lat temu. Trudno, tak się stało. Ja jednak nie narzekam z tego powodu – po prostu organizujemy instytucję. Zaplanowaliśmy ogromne zwiększenie wydatków na ten cel. Instytucja powstaje. Staramy się zmniejszać – przy tych możliwościach, jakie są – kolejki i czas wydawania decyzji środowiskowych. Tu większego zagrożenia dla tego procesu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-20.18" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Podkreślam – te 10 mln zł z rezerwy nie będzie miało w tej chwili znaczenia w kategoriach tego, że ta instytucja nie wystartuje itp. Być może trochę później zostaną zatrudnione kolejne osoby, ale większego problemu z tym nie ma.</u>
          <u xml:id="u-20.19" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Jeśli ktokolwiek coś w życiu organizował, to wie, że nie da się od „pierwszego dzwonka”, czyli jakby od 1 stycznia, od razu wszystko zorganizować – zwłaszcza, że formalnie rezerwy można uruchamiać po podpisaniu budżetu przez prezydenta państwa, po publikacji, a to też nie stało się 1 stycznia.</u>
          <u xml:id="u-20.20" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Przypominam zatem, że my we wrześniu, kiedy planowaliśmy budżet, nie mogliśmy wiedzieć, kiedy on formalnie będzie już obowiązywał.</u>
          <u xml:id="u-20.21" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Co do kwoty 2 mln 800 tys. zł na Państwową Służbę Hydrologiczno-Meteorologiczną i poruszoną kwestię ruchu lotniczego, to przede wszystkim trzeba pamiętać, że jest to usługa płatna. Państwowa Służba Hydrologiczno-Meteorologiczna z tego tytułu czerpie dodatkowe przychody, więc nie ma to bezpośredniego wpływu na obsługę tego ruchu.</u>
          <u xml:id="u-20.22" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Podkreślam – to jest dodatkowy dochód dla Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, bo de facto to on realizuje te zadania.</u>
          <u xml:id="u-20.23" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Oprócz tego Państwowa Służba Hydrologiczno-Meteorologiczna otrzymuje również dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W tym roku na ten cel dodatkowo przewidziano około 50 mln zł, więc tutaj żadnych zagrożeń funkcjonowania w tym obszarze być nie może.</u>
          <u xml:id="u-20.24" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Bardzo mi się podobała uwaga dotycząca telefonów i ograniczeń. Minister nie zajmuje się bezpośrednio funkcjonowaniem administracji i sam stosunkowo niedawno dowiedziałem się, że w ministerstwie mamy różne systemy telefonów komórkowych, że nie było limitów na rozmowy itd. To wreszcie zostało wprowadzone. Dotychczas przez lata nikt tego nie wprowadził, pani poseł. To zostało wprowadzone stosunkowo niedawno i efekt końcowy jest taki…</u>
          <u xml:id="u-20.25" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Pani poseł, ja mówię do pani – staram się odpowiedzieć na pani uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselAnnaPaluch">Ja mam podzielną uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Bardzo się cieszę. Tak więc powtarzam – to zostało wprowadzone. Oczywiście to nie są jakieś duże pieniądze, ale jeśli się dba o pieniądze publiczne, to powinno się i w takim wymiarze poruszać.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Ja tylko mogę żałować, że przez lata wcześniej nikt o tym nie pomyślał i nikt tego nie zrobił.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Co do 39 mln zł związanych ze zbiornikiem wodnym Świnna Poręba, to rzeczywiście, z punktu widzenia realizacji całego przedsięwzięcia inwestycyjnego, są to bardzo duże pieniądze. Choć muszę powiedzieć, iż w ubiegłym roku rozpoczęliśmy proces dotyczący projektowania dwóch najważniejszych inwestycji związanych z budową tego zbiornika, tj. przebudowy drogi krajowej i przebudowy linii kolejowej. Zakładaliśmy, że to projektowanie uda się zakończyć do końca ubiegłego roku lub na początku tego roku.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Tam jednak był duży problem z uzyskaniem pozwoleń dotyczących linii kolejowej. Prawo generalnie mówi tak, że to minister infrastruktury może realizować takie przedsięwzięcia. Nie będę tu wchodził w szczegóły, bo to były dość skomplikowane i karkołomne zabiegi, by uzyskać zgodę na to, aby to zadanie mogło być przyjęte do realizacji przez inwestora zbiornika, czyli Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie. To wszystko udało się, ale w rezultacie prace projektowe wystartowały dużo później i dalej trwają.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Jeden i drugi projekt techniczny powinien być zakończony w tym roku. Jednak ze względu na te perturbacje rozpoczęcie prac technicznych związanych z przebudową drogi krajowej i przebudową linii kolejowej też będzie się opóźniać. W związku z tym jakby nie będzie zapotrzebowania na wydawanie środków w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">My oczywiście szukamy też pomysłów jak zakończyć finansowanie dla tego projektu. Kiedy już uzyskamy projekty techniczne z kosztorysami dla całego przedsięwzięcia, to dopiero będzie można ocenić jakie są potrzebne pieniądze do zamknięcia budowy zbiornika Świnna Poręba. Podejmiemy wtedy decyzję czy to zadanie uda się również zamknąć w obszarze technicznej realizacji w ramach okresu programowania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">W tej chwili jesteśmy po rozmowie z panią minister Bieńkowską i gdy będziemy już znali dokładne kwoty potrzebne do zrealizowania tego zadania – a to, jak powiedziałem, będzie wynikać z dokumentacji technicznej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselAnnaPaluch">A co z przebudową drogi krajowej i linii kolejowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">To wszystko będzie funkcjonowało pod pojęciem budowy zbiornika. Wszystko bowiem co łączy się z tą inwestycją spróbujemy umieścić, jako budowę zbiornika. To się przecież wprost wiąże. Nie da się przecież wybudować zbiornika bez przebudowy drogi kolejowej i linii kolejowej.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Tak więc, jeżeli będziemy znali już te kwoty, to w przyszłym roku spróbujemy to zadanie wprowadzić na listę indykatywną, aby zbiornik Świnna Poręba miał już całość finansowania i wreszcie został zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Podkreślam jednak, że to się stanie po uzyskaniu wiedzy związanej z projektem technicznym. Wtedy będę wiedział ile to kosztuje i będę mógł w sposób dość odpowiedzialny powiedzieć pani minister Bieńkowskiej, że np. 300 mln zł czy 400 mln zł potrzebujemy na ten cel i że prosimy, aby ze środków unijnych to zadanie było sfinansowane tak, żeby wreszcie po kilkudziesięciu latach budowy i prawie stuletnich przymiarek ten zbiornik został zakończony technicznie.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">„Zdjęcie” tych 32 mln zł de facto nie będzie miało bieżącego wpływu na realizację tej inwestycji. Oczywiście są zobowiązania społeczne. To są umowy społeczne, zawierane przez lata przez różnych ministrów, w części dotyczącej inwestycji towarzyszących. Jednak one nie mają wpływu na sam zbiornik, bo to są inwestycje tego typu, że np. będzie wybudowana kanalizacja czy wodociągi w sąsiednich gminach.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Dodam, że przez te lata wybudowano na przykład – ja już kiedyś państwu o tym mówiłem, ale powtórzę jeszcze raz, jako ciekawostkę – ze środków przeznaczonych na budowę zbiornika Świnna Poręba dworzec autobusowy w Wadowicach. Dlaczego? Tego nie wiem. Wybudowano też z tych środków tunel pod przejazdem kolejowym w Wadowicach. Dlaczego? Też nie wiem. Powtarzam: nie wiem, ale tak było.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">My dzisiaj wszystkie te wydatki, które towarzyszą, przesegregowaliśmy jakby do „drugiego worka”. To, co nas przede wszystkim interesuje, to inwestycja, która jest związana bezpośrednio z samą realizacją zbiornika. Wiemy jednak, że skoro przez lata podpisywano różnego rodzaju umowy społeczne, to trzeba będzie je również w jakimś obszarze realizować – tylko, że to nie ma wpływu bezpośredniego na realizację samego zadania inwestycyjnego. My w tej chwili musimy się skoncentrować przede wszystkim na budowie.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">I to w zasadzie byłyby wszystkie odpowiedzi na pytania. Pan Szymański w zasadzie też mówił o środkach europejskich .</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Ja bardzo się cieszę, że państwo zauważyliście, jak ważną i potrzebną dzisiaj instytucją jest Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w tej części dotyczącej ocen oddziaływania na środowisko i raportów. I jak istotna jest z punktu widzenia realizacji z jednej strony prawa unijnego, a z drugiej strony realizacji przedsięwzięć finansowanych ze środków unijnych.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Rzeczywiście tak to jest i w całości ten pogląd podzielam. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z posłów wnioskodawców ma jakiś wniosek, czy nie? Czy mam rozumieć, że informacja przedstawiona przez pana ministra została przez państwa przyjęta? Zgłasza się pan poseł Goliński – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselMarianGolinski">Mam jeszcze jedno pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Panie pośle, rundę pytań właściwie już zakończyliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMarianGolinski">To pytanie jest istotne, bo dotyczy przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselMarianGolinski">Panie ministrze, z pana wypowiedzi wynika, że w zasadzie nie ma wielkiego zagrożenia, bo pieniędzy jest „na styk” i te zadania, które zaplanowaliście, mają być wykonane.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselMarianGolinski">Pan minister Rostowski zapowiedział, że w połowie roku jest wielce prawdopodobne, a nawet raczej pewne, iż przystąpi się do przepracowania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselMarianGolinski">Czy resort środowiska będzie również podlegał dalszym cięciom i czy te rzeczy, które dzisiaj są planowane, projektowane – a gdzie być może będą już rozstrzygnięte przetargi, będą propozycje zatrudnienia, podwyżek płac etc., etc. – nie będą zagrożone?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Bardzo proszę panie ministrze o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Kilka słów wyjaśnienia, żebyśmy wiedzieli w jakim miejscu jesteśmy. Otóż te pieniądze ciągle są w tych samych pozycjach. Zapis budżetowy jest taki, jak w przyjętym budżecie. Dzisiaj są to po prostu zablokowane pieniądze. To znaczy one ciągle „wiszą” u nas w odpowiednich działach, rozdziałach i paragrafach, ale nie możemy na te kwoty zaciągać jakby zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Natomiast to, co zapowiada minister Rostowski, dotyczy tego, że ewentualnie w połowie roku będzie podjęta ostateczna decyzja: czy jest budżet korygowany i o tą zablokowaną kwotę 61 mln 890 tys. zł – jeśli chodzi o resort środowiska – będziemy mieli zmniejszony budżet, czy też sytuacja budżetu państwa będzie na tyle stabilna, że minister pozwoli nam odblokować tę kwotę w całości lub w jakiejś części.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">O tym będziemy mogli się dowiedzieć w połowie roku. Dzisiaj natomiast de facto zablokowaliśmy te pieniądze, ale nie zdjęliśmy ich z wydatków. One jakby ciągle są w pozycji „wydatki”.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Nie wiem czy dość precyzyjnie to wyjaśniłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselMarianGolinski">Ja to doskonale rozumiem. Mnie tylko interesuje jedna rzecz: czy rzeczywiście to optymistyczne spojrzenie pana ministra jest uzasadnione i realne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Powiem tak. Sytuacje nie jest łatwa. My w Ministerstwie Środowiska jesteśmy na szczęście w tej dobrej sytuacji, że wszędzie tam, gdzie ze względu na wielką potrzebę państwa trzeba było ciąć wydatki, możemy się posiłkować albo środkami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, albo wojewódzkich funduszy ochrony środowiska – w zależności od miejsca.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Tu dodam, o czym wcześniej nie mówiłem, że np. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie bardzo wspiera powstanie GDOŚ, udostępnia własne biura na potrzeby GDOŚ.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">I tak się dzieje w różnych miejscach: wojewódzkie fundusze są zaangażowane w różnych miejscach na rzecz działania szeroko rozumianego resortu środowiska.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">I właśnie z tych powodów jestem optymistą.. Gdybym nie miał „koła ratunkowego”, to pewnie byłbym dzisiaj zdecydowanie mniejszym optymistą.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Kiedy mówiłem o działaniach związanych ze Świnną Porębą, to też miałem świadomość, że 32 mln zł to ogromne pieniądze, ale postanowiliśmy je tak „przykroić”, żeby nie przeszkodzić sobie w przygotowaniu inwestycji do zrealizowania i zamknięcia. W tym przypadku najważniejsze są te dwa projekty techniczne. Gdybyśmy mieli projekty techniczne dzisiaj, to być może to zadanie już byłoby na liście indykatywnej i nie dyskutowalibyśmy na ten temat. Niestety, tych projektów nie ma i w związku z tym jesteśmy na etapie takim, iż po sporządzeniu projektów technicznych będziemy dyskutowali, jak to zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję panie ministrze. Zgłasza się pan przewodniczący Litwiński z wnioskiem formalnym – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselArkadiuszLitwinski">Wnoszę o przyjęcie tej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem tej informacji? (10)</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Kto jest przeciw? (5)</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Kto się wstrzymał od głosu? (0).</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję. Informacja została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Dziękuję bardzo Wysokiej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję panu ministrowi. Dziękuję gościom. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>