text_structure.xml 27.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki. Witam serdecznie wszystkich, którzy przybyli na dzisiejsze posiedzenie. Witam panią minister Krystynę Szumilas oraz towarzyszących jej współpracowników. Witam również państwa posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">W porządku posiedzenia mamy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o spółdzielniach uczniowskich wraz z autopoprawką, zawartego w drukach nr 3421 oraz 3421-A. Czy mogę państwa prosić, a zwłaszcza państwa posłów, o zakończenie rozmów? Za chwilę rozpocznie się dyskusja. Dziękuję pięknie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Czy ktoś zgłasza jakieś uwagi do porządku obrad? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Przystępujemy do pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o spółdzielniach uczniowskich. Projekt ustawy przedstawi pan poseł Wiesław Szczepański. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Poseł Wiesław Szczepański (SLD – spoza składu Komisji):</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Pani przewodnicząca, pani minister, panie i panowie posłowie, jeżeli mogę, to chcę przedstawić państwu projekt ustawy o spółdzielniach uczniowskich, zawarty w drukach nr 3421 oraz 3421-A. W druku nr 3421-A znajduje się autopoprawka do poselskiego projektu ustawy. Projekt ustawy odnosi się do spółdzielni uczniowskich, które nie mają znaczenia dla aktualnej pozycji spółdzielczości w gospodarce rynkowej, natomiast jest ważny z punktu widzenia wychowawczego, pedagogicznego oraz społecznego, a także z punktu widzenia rozwoju ruchu spółdzielczego w Polsce. Pierwsza spółdzielnia uczniowska powstała w 1900 r. w Pszczelinie, a więc ponad 110 lat temu. Obecnie spółdzielnie działają bez podstawy ustawowej, jako organizacje pozaszkolne, na podstawie wzoru statutu opracowanego przez Krajową Radę Spółdzielczości. Na takich zasadach spółdzielnie uczniowskie funkcjonują obecnie w szkołach.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Chcemy, żeby spółdzielnie uczniowskie mogły być zakładane w szkołach publicznych i niepublicznych, podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Członkami takich spółdzielni mogłyby być osoby fizyczne, które ukończyły 10 lat, a więc także osoby będące ułomnymi osobami prawnymi. Rozumiem, że jest to problem. Jesteśmy gotowi, żeby dyskutować o tym, czy członkowie spółdzielni uczniowskiej nie powinni być starsi. Taka uwaga została sformułowana na posiedzeniu podkomisji. Jesteśmy skłonni rozmawiać na temat podniesienia wieku, od którego możliwe byłoby członkowstwo w spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Założenie spółdzielni wymaga zgody rady szkoły na wniosek dyrektora szkoły. Oznacza to, że bez zgody rady szkoły utworzenie spółdzielni uczniowskiej nie będzie możliwe. Minimalna liczba członków spółdzielni została ustalona na 5 osób. Spółdzielnie uczniowskie będą działały jako osoby nie posiadające osobowości prawnej, ale będą mogły zawierać umowy, zaciągać zobowiązania, być pozywane i pozywać.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Celem działalności spółdzielni jest popularyzacja w środowisku szkolnym działalności gospodarczej, a w szczególności spółdzielczości, oraz uczenie się gospodarności. Jeżeli chodzi o katalog działalności, którą miałaby zajmować się spółdzielczość uczniowska, to został on zawarty w art. 2 ust. 2. Przedmiotem działalności spółdzielni uczniowskiej może być nabywanie i wytwarzanie oraz sprzedaż na terenie szkoły artykułów służących zaspokajaniu potrzeb uczniów, świadczenie usług na rzecz szkoły i placówki, uprawa roślin, zbieranie runa leśnego, podejmowanie działań na rzecz ekologii. W art. 2 ust. 2 wymieniono 8 przedmiotów działalności. Spółdzielnia uczniowska może prowadzić szkolną kasę oszczędności pod opieką i we współpracy ze spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową lub bankiem spółdzielczym albo innym bankiem. Chodzi o to, że każdy bank mógłby zawierać umowę na prowadzenie rachunku oszczędnościowego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Statut, który zostałby przyjęty, określałby zasady działalności spółdzielni uczniowskiej. Spółdzielnia mogłaby do realizacji swoich zadań zatrudniać swoich członków, na zasadach pracy społecznej lub za wynagrodzeniem, z odpowiednim zastosowaniem przepisów, które mają na celu ochronę młodocianych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Członkami spółdzielni mogą być uczniowie szkoły lub wychowankowie placówki, w której spółdzielnia została założona, bez względu na to, czy mają zdolność do czynności prawnych, czy nie. Dyrektor szkoły wyznaczałby opiekuna spółdzielni uczniowskiej spośród nauczycieli, który sprawowałby nad nią nadzór. Rada szkoły na wniosek dyrektora może uchylić uchwałę organu, którym jest walne zgromadzenie, bo ono decyduje, w jaki sposób prowadzić działalność i jak zwoływać posiedzenia rady nadzorczej oraz zarządu spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Zgłosiliśmy dwie autopoprawki, ponieważ pierwotnie zakładaliśmy, że spółdzielnie uczniowskie nie posiadające osobowości prawnej mogą być organizacjami pożytku publicznego. To budziło wątpliwości dotyczące notyfikacji projektu ustawy w kontekście ewentualnej pomocy publicznej. W związku z tym wycofaliśmy się z takiego zapisu. Wycofany został również zapis, który mówił, że spółdzielnia uczniowska płaciłaby składkę na rzecz Krajowej Rady Spółdzielczej. Proponujemy, żeby takich opłat spółdzielnie uczniowskie nie ponosiły.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Mam pewne uwagi do ekspertyzy przygotowanej przez Biuro Analiz Sejmowych. Ta ekspertyza mówi, że nieodpłatne wynajmowanie przez szkoły pomieszczeń spółdzielniom uczniowskim mogłoby wymagać notyfikacji. Przy okazji rozpatrywania projektu ustawy, który trafił do Komisji, dotyczącego, między innymi, wykupu mieszkań Towarzystw Budownictwa Spółdzielczego, dowiedzieliśmy się, że notyfikacji wymaga pomoc de minimis co najmniej 200 tys. euro przez trzy lata podatkowe. To jest kwota około 1200 tys. zł. Żadna spółdzielnia uczniowska z tytułu wynajmu lokalu nie będzie miała korzyści o takiej wartości. Oznacza to, że ta forma działalności nie podlegałaby notyfikacji. Proszę panią przewodniczącą oraz kolegów i koleżanki posłów o rozpatrywanie tego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo panu posłowi. Proszę państwa, pierwsze czytanie obejmuje dyskusję nad projektem ustawy. Bardzo proszę o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie projektu ustawy. Pani minister Krystyna Szumilas, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKrystynaSzumilas">Pani przewodnicząca, państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, proces dydaktyczno-wychowawczy kładzie nacisk na rozwój istotnych społecznych i praktycznych kompetencji uczniów w zakresie ekonomii społecznej, przedsiębiorczości oraz w zakresie kształtowania postaw obywatelskich. Propagowanie oraz popularyzacja idei spółdzielczości jak najbardziej mieści się w podstawie programowej oraz w działalności szkoły, ale jeżeli popatrzymy na szczegółowe rozwiązania zaproponowane przez państwa posłów dotyczące organizacji spółdzielni uczniowskiej, to rodzą się duże wątpliwości związane, między innymi, z tym, że państwo posłowie proponują, żeby założycielami spółdzielni mogli być uczniowie szkół i wychowankowie placówek, którzy ukończyli dziesięć lat, to jest osoby nie posiadające pełnej zdolności lub zdolności do czynności prawnych. Poselski projekt ustawy zawiera szeroki zakres uprawnień i obowiązków spółdzielni uczniowskich. Przewiduje, że status prawny spółdzielni uczniowskich będzie równy ze statusem prawnym profesjonalnych podmiotów gospodarczych również pod względem wymagań prawa publicznego, a w szczególności prawa podatkowego. W projekcie ustawy nie zostały określone zasady odpowiedzialności za zobowiązania w spółdzielni w przypadku jej niewypłacalności. Spółdzielnia miałaby prawo zatrudniania pracowników przy pracach stanowiących przedmiot działalności spółdzielni. Pamiętajmy, że członkami tych spółdzielni są uczniowie, a więc dzieci, zgodnie z tym, co państwo posłowie zaproponowali, a opiekunami – nauczyciele, którzy w tym momencie ponoszą całkowitą odpowiedzialność za działalność takiej spółdzielni, co się również wiąże z przestrzeganiem wszystkich przepisów prawa. Ten projekt ustawy nie określa zasad odpowiedzialności nauczycieli-opiekunów spółdzielni, w tym odpowiedzialności za czyny zabronione z zakresu obrotu gospodarczego. Wątpliwości budzi nieograniczony katalog prac świadczonych przez spółdzielnie uczniowskie oraz to, o czym mówił pan poseł wnioskodawca, czyli nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń szkoły. Z uwagi na powyższe wątpliwości rząd negatywnie opiniuje poselski projekt ustawy o spółdzielniach uczniowskich.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKrystynaSzumilas">Chcę poinformować Wysokie Komisje, że rząd powołał zespół do spraw rozwiązań systemowych w zakresie ekonomii społecznej, który podjął prace między innymi w przedmiocie określenia zasad funkcjonowania spółdzielni uczniowskich. Jedną z rekomendacji tego zespołu jest ewentualna nowelizacja ustawy – Prawo spółdzielcze. Wydaje się, że tak poważne przedsięwzięcie gospodarcze musiałoby mieć opiekuna w formie podmiotu prawnego funkcjonującego na rynku. Uważamy, że raczej lepszym rozwiązaniem byłoby uregulowanie tej materii w ustawie – Prawo spółdzielcze niż obciążanie szkoły i nauczycieli taką odpowiedzialnością za prowadzenie działalności gospodarczej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Pan poseł Marek Zieliński, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekZielinski">Dziękuję bardzo. W nawiązaniu do wypowiedzi pani minister Krystyny Szumilas, chcę powiedzieć, że cieszę się, że jest stanowisko rządu. Przypomnę, że jest to stanowisko negatywne. To stanowisko, rzecz jasna, jest uzasadnione. Chcę powiedzieć, że równolegle rozpoczęły się prace nad nowelizacją ustawy – Prawo spółdzielcze. Komisja Gospodarki powołała podkomisję. Te prace zaczęły się, czy może raczej miały się zacząć dzisiaj, ale Klub Poselski Sojusz Lewicy Demokratycznej zgłosił wniosek, żeby prace się nie zaczęły. Głosami posłów Klubu Poselskiego Sojusz Lewicy Demokratycznej wniosek został przyjęty. Mam nadzieję, że za dwa tygodnie te prace się rozpoczną.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselMarekZielinski">Mam w związku z tym pewną propozycję. Informuję, że zamierzam zgłosić wniosek o odrzucenie poselskiego projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Kieruję jednak sugestię do posłów wnioskodawców, żeby aktywnie włączyli się w prace podkomisji do spraw prawa spółdzielczego i przedłożyli stosowną poprawkę, która zostanie rozpatrzona przez podkomisję. Jeszcze raz składam wniosek o odrzucenie w pierwszym czytaniu poselskiego projektu ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pan poseł Wiesław Szczepański, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Poseł Wiesław Szczepański (SLD – spoza składu Komisji):</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Pani minister, czy przedstawiła pani stanowisko rządu, czy stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej? Czy to jest stanowisko Rady Ministrów, czy stanowisko kierowanego przez panią resortu? Po drugie, mam pytanie do pana posła Marka Zielińskiego. Pan poseł chce wprowadzić te rozwiązania przy okazji nowelizacji ustawy – Prawo spółdzielcze, a więc wychodzić poza materię ustawową tej nowelizacji. Mam w związku z tym pytanie. Czy w świetle obowiązującego prawa będzie można wychodzić poza materię ustawową ustawy – Prawo spółdzielcze, regulując materię, która obecnie w ustawie – Prawo spółdzielcze, nie jest regulowana? Nie wiem, czy jest sens wyważać otwarte drzwi, bo przecież projekt ustawy został zgłoszony. Powiedziałem, że nie neguję stanowiska, które państwo wyraziliście, że, według prawa, dziesięciolatek jest ułomną osobą prawną, i że ten wiek powinien wynosić trzynaście lat, co spowodowałoby, że przepisy ustawy dotyczyłyby uczniów szkół gimnazjalnych. Spółdzielnie uczniowskie powinny jednak działać na normalnych zasadach, jak wszystkie inne podmioty gospodarcze. Odpowiedzialność powinna być taka sama, jak w przypadku każdego innego podmiotu gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Cieszę się z tego, że jest wreszcie po roku stanowisko rządu. Nie wiem, czy rok, bo przecież projekt ustawy nosi datę 18 marca. Przypomnę, że kilka miesięcy temu Komisja Finansów Publicznych zaopiniowała projekt ustawy, ale Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisja Gospodarki przez kilka miesięcy nie potrafiły się pochylić nad tym projektem, chociaż opinia Komisji Finansów Publicznych była pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pan poseł Marek Zieliński, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekZielinski">Odpowiadając panu posłowi Wiesławowi Szczepańskiemu na ten zarzut, chcę powiedzieć, że podkomisja pracuje nad nowelizacją przepisów ogólnych ustawy – Prawo spółdzielcze. Chcę panu posłowi, który bardzo dobrze zdaje sobie z tego sprawę, powiedzieć, że kiedy podkomisja skończy pracę i Sejm uchwali nowelizację, to trzeba będzie rozpocząć prace nad nowelizacją przepisów obowiązującej ustawy – Prawo spółdzielcze, dotyczących spółdzielni rolniczych i spółdzielni pracy. Nic w związku z tym nie stoi na przeszkodzie, żeby przy tej okazji rozwiązać problem spółdzielni uczniowskich. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Jest jeszcze jedno zgłoszenie. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadySpoldzielczosciJerzyJankowski">Pani przewodnicząca, nie jestem posłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Przepraszam najmocniej. Proszę się w takim razie przedstawić do protokołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadySpoldzielczosciJerzyJankowski">Nazywam się Jerzy Jankowski. Reprezentuję Krajową Radę Spółdzielczą. Tego typu regulacja, o której mówił pan poseł Marek Zieliński, jest niemożliwa. Przykładem jest próba ustawowej regulacji Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych na skróty. Trybunał Konstytucyjny udowodnił, że takie sztuczki polegające na dopisywaniu czegoś, czego nie było w pierwszym czytaniu projektu ustawy, jest niezgodne z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. To, po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadySpoldzielczosciJerzyJankowski">Po drugie, propozycja zgłoszona przez grupę posłów nie jest niczym nowym. Słucham tej debaty i zauważam, że wszyscy obecni na sali zapomnieli, że tego rodzaju regulacje znajdowały się w dwóch projektach nowelizacji ustawy – Prawo spółdzielcze, które zostały przez Wysoką Izbę odrzucone. Po raz pierwszy nie dokończono prac nad projektem ustawy jeszcze wtedy, kiedy marszałkiem Sejmu był pan Włodzimierz Cimoszewicz. To był prezydencki projekt ustawy zgłoszony przez prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. Identyczne rozwiązania dotyczące spółdzielni uczniowskich znajdowały się również w projekcie ustawy zgłoszonym przez świętej pamięci prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Wysoka Izba odrzuciła ten projekt, tłumacząc w uzasadnieniu, że projekt ustawy nie jest zły, ale trzeba go poprawić. Oznacza to, że to nie jest nowa materia, o której dopiero dzisiaj rozpoczyna się dyskusję i o której wcześniej nie dyskutowano w środowisku ekspertów, w tym profesorów, ludzi praktyki oraz ludzi idei. To, po drugie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadySpoldzielczosciJerzyJankowski">Po trzecie, trzeba pamiętać, że spółdzielnie uczniowskie w Polsce funkcjonują. Cały problem funkcjonowania tych spółdzielni polega, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, na tym, że brak regulacji ustawowych powoduje, że funkcjonowanie tych bytów jest ułomne. Projekt ustawy ma na celu tylko dwie sprawy – uporządkowanie podstaw funkcjonowania spółdzielni uczniowskich oraz stworzenie ramowych regulacji prawnych funkcjonowania w otoczeniu gospodarczym. Te argumenty, które pani minister była uprzejma przedstawić, są niezrozumiałe. Przecież projekt ustawy zakłada, że odpowiedzialność opiekuna-nauczyciela jest odpowiedzialnością mentora, który ma się opiekować grupą ludzi realizujących pewne zadania spółdzielni uczniowskiej. Zarzut, że projekt ustawy nie zawiera katalogu zamkniętego czynności czy rodzajów działalności gospodarczej, którymi taka spółdzielnia miałaby się zajmować, jest chybiony, ponieważ statut takiej spółdzielni, jak każdej innej spółdzielni, określi, czym będzie się zajmować ta spółdzielnia. To będzie zdeterminowane warunkami, w jakich ta spółdzielnia funkcjonuje. W przypadku jednej spółdzielni uczniowskiej może to być zbiór surowców wtórnych, a w przypadku innej – sprzedaż owoców i warzyw. Wszystko sprowadza się do tego, że w jakim otoczeniu gospodarczym spółdzielnia uczniowska będzie funkcjonować, takimi zagadnieniami będzie się zajmować. To prawda, że poselski projekt ustawy ma charakter nowatorski. W żadnym państwie Unii Europejskiej nie istnieją tego rodzaju rozwiązania. Wszyscy obserwują – wiemy o tym z konsultacji, które prowadzimy z Międzynarodowym Związkiem Spółdzielczym – czy Polsce się uda tego rodzaju regulacje wprowadzić. Byłoby to rozwiązanie, które porządkowałoby całą materię.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadySpoldzielczosciJerzyJankowski">Jest nieporozumieniem, że tego rodzaju spółdzielnie uczniowskie są traktowane na równi ze spółdzielniami zakładanymi przez dorosłych, jak spółdzielnie pracy czy inne. Pan poseł Marek Zieliński zapomniał o jednej sprawie – że przegłosowano ustawę o zmniejszeniu barier w administracji. Rozdział drugi tej ustawy reguluje przekształcenie spółdzielni w spółkę prawa handlowego. W żadnej innej ustawie nie było możliwe wprowadzenie tej regulacji. Jeżeli chodzi o zagadnienie spółdzielczości pracy, o którym powiedział pan, że zostanie uporządkowane w starej ustawie, to pan prezydent podpisał tę ustawę w dniu 20 kwietnia. W tej ustawie znajdują się te wszystkie nowatorskie regulacje. To, o czym pan poseł Marek Zieliński powiedział, jest nieporozumieniem. Proszę w imieniu środowiska, żeby uchwalić zaproponowany przez kolegów posłów projekt ustawy, ponieważ reguluje ona, jak powiedziałem, to, co już funkcjonuje, oraz nakreśla ramy na przyszłość. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję uprzejmie. Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos, zanim oddam głos pani minister Krystynie Szumilas? Pani poseł Krystyna Łybacka, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Bardzo dziękuję. Od kilku lat w szkołach prowadzony jest nowy przedmiot, który nosi nazwę „przedsiębiorczość”. Jeżeli mamy przygotować młodych ludzi do swobodnego poruszania się na rynku kapitałowym, do swobodnego korzystania z wolnego rynku, to oczywiście niezbędna jest wiedza, ale również – nikogo z edukatorów nie muszę o tym przekonywać – umiejętności, które powinny iść w ślad za wiedzą. Ta ustawa doskonale odpowiada temu, co rozumiemy pod pojęciem uczenia umiejętności. Mogłaby być świetną podstawą prawną do tworzenia sklepików szkolnych, które pokazywałyby, w jaki sposób można samodzielnie prowadzić jakieś przedsięwzięcie gospodarcze. Dlatego uważam, że byłoby bardzo niedobrze, gdybyśmy pochopnie odrzucili ten projekt ustawy, nie podejmując żadnych prac mających na celu dokonanie pewnych korekt, których projekt ustawy wymaga. Z całą pewnością Wysokie Komisje powinny powołać podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia tego projektu ustawy. Zgłaszam w tej sprawie wniosek formalny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Nie słyszę innych zgłoszeń. Pani minister Krystyna Szumilas, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, wypowiedź pana posła Wiesława Szczepańskiego tylko zwiększyła wątpliwości, bo jeżeli nauczyciel-opiekun ma być tylko i wyłącznie mentorem, to pozostaje pytanie, kto ponosi odpowiedzialność za działalność spółdzielni uczniowskiej. Jeżeli spółdzielnia ma zatrudniać pracowników i prowadzić działalność gospodarczą, to musi się wywiązywać ze wszystkich obowiązków prawnych, finansowych i podatkowych. Jeżeli członkami spółdzielni są uczniowie, to ktoś musi ponosić odpowiedzialność za m.in. zobowiązania finansowe spółdzielni w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Stąd sugestia, aby to zagadnienie uregulować w ustawie – Prawo spółdzielcze. Chodzi o to, żeby spółdzielnie funkcjonujące na rynku wzięły w opiekę spółdzielnie uczniowskie, pomagając im i biorąc odpowiedzialność za ich funkcjonowanie w szkołach. Przypominam, że nawet trzynastolatek nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych, a obowiązujące przepisy nie pozwalają na zatrudnienie osób, które nie ukończyły szesnastego roku życia. Jeżeli nie rozwiążemy tych problemów związanych z odpowiedzialnością za funkcjonowanie spółdzielni jako podmiotu gospodarczego, to trudno będzie uregulować te sprawy w odrębnej ustawie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję. Proszę państwa, w trakcie pierwszego czytania zostały zgłoszone przez państwa posłów… Czy przedstawiciel wnioskodawców chce jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Poseł Wiesław Szczepański (SLD – spoza składu Komisji):</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Tak, mam pytanie do pani minister.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Poseł Wiesław Szczepański (SLD – spoza składu Komisji):</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Pani minister nie odpowiedziała na pytanie, czy to jest stanowisko resortu, którym kieruje, czy stanowisko Rady Ministrów. Czyje stanowisko pani minister przedstawiła? Przed chwilą powiedziała pani, że jest to stanowisko rządu. Chcę mieć pewność, czy jest to stanowisko rządu, czy stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Pani minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">W dniu 31 marca 2011 r. na ręce marszałka Sejmu zostało przekazane stanowisko Rady Ministrów do tej ustawy, podpisane przez pana premiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję uprzejmie. Pani poseł Krystyna Łybacka chce jeszcze zabrać głos. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Pani przewodnicząca, zgłosiłam wniosek formalny, który oczywiście należy poddać pod głosowanie po wypowiedzi pani minister, a nie wcześniej. Proszę, żeby poddać wniosek formalny pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Są dwa wnioski formalne. Pierwszy zgłoszony wniosek formalny jest dalej idący, ponieważ polega na odrzuceniu w pierwszym czytaniu projektu ustawy. Drugi wniosek, zgłoszony przez panią poseł, polega na powołaniu podkomisji nadzwyczajnej. Proszę państwa, w takim razie należy przejść do głosowania. Dalej idący jest wniosek zgłoszony przez pana posła Marka Zielińskiego dotyczący odrzucenia w pierwszym czytaniu projektu ustawy. Poddaję ten wniosek pod głosowanie. Kto z pań i panów posłów jest za odrzuceniem projektu ustawy w pierwszym czytaniu? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję. Proszę o podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Za odrzuceniem poselskiego projektu ustawy głosowało 28 posłów, przeciw – 8 posłów, od głosu wstrzymało się 7 posłów. Stwierdzam, że poselski projekt ustawy został odrzucony w pierwszym czytaniu. Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Komisje muszą wybrać posła sprawozdawcę. Zgłaszam kandydaturę pana posła Marka Zielińskiego. Czy są jakieś inne kandydatury? Czy pan poseł Marek Zieliński wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMarekZielinski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Stwierdzam w takim razie, że Komisje wybrały posła sprawozdawcę. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu serdecznie za udział we wspólnym posiedzeniu Komisji. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>