text_structure.xml
14.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Otwieram posiedzenie Komisji Ustawodawczej, na którym, jako Marszałek Sejmu, dokonam zmiany na stanowisku przewodniczącego w związku z objęciem funkcji rządowej przez dotychczasowego przewodniczącego, posła Ryszarda Kalisza. Ponieważ mamy kworum możemy przystąpić do procedowania. Nie będę uzasadniał potrzeby wyboru nowego przewodniczącego, ani też przeprowadzał wywodu o znaczeniu Komisji Ustawodawczej i jej zadaniach. Zanim jednak przystąpimy do wyborów, oddam jeszcze głos posłowi Ryszardowi Kaliszowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełRyszardKalisz">Chciałbym wszystkim tu obecnym, zarówno koleżankom i kolegom posłom ze wszystkich klubów parlamentarnych, jak też pracownikom sekretariatu i obsługi prawnej oraz technicznej, serdecznie podziękować za blisko 3 lata współpracy. Mnie się z wami pracowało dobrze, miło i serdecznie. Dziękuję wam za to. Szczególnie chciałbym podziękować posłance Małgorzacie Winiarczyk-Kossakowskiej, która bardzo mnie wspierała w pracach prezydium Komisji. Dziękuję też pozostałym członkom prezydium. Poseł Bohdan Kopczyński jest chory, a poseł Zbigniew Ziobro, tradycyjnie, pokazał się na chwilę i zaraz wyszedł. Dziękuję im jednak równie serdecznie za wszystko. Dziękuję za miłą współpracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Ja także chcę podziękować panu ministrowi Ryszardowi Kaliszowi za 3 lata spędzone w tej Komisji. Z jego wypowiedzi widzę, że rozstajecie się w przyjaźni.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosłankaEwaJanik">Wiesz, Ryszard, ja myślę, że jesteś w pewnym sensie niezastąpionym przewodniczącym Komisji Ustawodawczej. Twoja siła spokoju, poczucie humoru i twój dystans pozwalały nam zawsze obradować rzeczowo. Chcielibyśmy też, aby także w debatach sejmowych przejawiały się takie postawy, z jakimi mieliśmy do czynienia w naszej Komisji, niezależnie od opcji politycznych. Cechowała nas zawsze rzeczowa argumentacja i poważna praca oraz spokój przy podejmowaniu decyzji. Bardzo ci za to wszystko dziękujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Obserwując pracę przewodniczącego Ryszarda Kalisza zauważyłem w trakcie jej trwania jedną, zasadniczą zmianę. Na początku pan przewodniczący spóźniał się ok. 20 minut, a już na ostatnie posiedzenia przychodził punktualnie. Powodem spóźnień byli dziennikarze, którzy czekali na naszego przewodniczącego na drodze do sali posiedzeń, aby go odpytywać. Z czasem było ich jednak już coraz mniej i dlatego myślę, że już teraz pan minister wszędzie będzie zdążał na czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaMałgorzataWiniarczykKossakowska">Ja również chciałabym, w imieniu prezydium Komisji, złożyć serdeczne podziękowania za doskonałą współpracę, za to, że mogliśmy się wspierać i uzupełniać pracując ponad podziałami partyjnymi. W naszej Komisji udało się wypracować takie postawy, które powodowały, że pracowaliśmy właśnie ponad podziałami. Jest to wielki sukces, który zawdzięczamy w 99 proc. przewodniczącemu, Ryszardowi Kaliszowi. Oby mu się to również udało w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Serdecznie gratuluję objęcia stanowiska ministra. Żal, że już nie będziesz szefem Komisji, ale rozumiem, że to wynik działania siły wyższej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełRyszardKalisz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Nie padła jednak żadna deklaracja rychłego przyjęcia pana ministra Ryszarda Kalisza z powrotem.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełZbigniewZiobro">Chciałbym się również przyłączyć do podziękowań za bardzo dobrą współpracę z panem przewodniczącym Ryszardem Kaliszem. Mimo wszelkich różnic, życzę jednak powodzenia w tym trudnym wyzwaniu, jakim jest praca w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełRyszardKalisz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Myślę, że możemy już przejść do zasadniczego punktu dzisiejszego posiedzenia, a mianowicie do wyboru nowego przewodniczącego Komisji Ustawodawczej. Czy macie państwo skonsultowane kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełKrystianŁuczak">W imieniu posłów Sojuszu Lewicy Demokratycznej chciałbym zgłosić jako kandydata na przewodniczącego Komisji Ustawodawczej posła Grzegorza Kurczuka. Pana posła i jego aktywność parlamentarną dobrze znamy, ale przypomnę, że był senatorem podczas II kadencji parlamentu, w tym, w latach 1995–97 wicemarszałkiem Senatu. Był posłem III kadencji i jest nim obecnie, przy czym w obecnej kadencji pełnił funkcje przewodniczącego Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, a następnie był Ministrem Sprawiedliwości. Jego wiedza prawnicza i doświadczenie parlamentarne są bardzo bogate i uzasadniają w pełni zgłoszenie przez nas jego kandydatury na przewodniczącego Komisji Ustawodawczej. Chciałbym prosić członków Komisji o przychylenie się do tej propozycji i poparcie dla kandydatury posła Grzegorza Kurczuka.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy są inne jeszcze kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełTomaszMarkowski">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości chciałbym zgłosić jako kandydata na przewodniczącego Komisji Ustawodawczej posła Zbigniewa Ziobro. Jego doświadczenia zdobyte zarówno na stanowisku wiceprzewodniczącego Komisji, jak i w pracy w Komisji Śledczej w pełni predestynują go do objęcia stanowiska przewodniczącego. Pragnę też przypomnieć, że w czasie gdy ministrem sprawiedliwości był Lech Kaczyński, poseł Zbigniew Ziobro pełnił zaszczytną funkcję wiceministra i można powiedzieć, że jest on jednym z głównych autorów projektu reformy prawa karnego przygotowanego przez Prawo i Sprawiedliwość. Zgłaszam więc jego kandydaturę na przewodniczącego Komisji Ustawodawczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy są jeszcze inne zgłoszenia? Nie słyszę. Czy poseł Grzegorz Kurczuk wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełGrzegorzKurczuk">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy poseł Zbigniew Ziobro wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełZbigniewZiobro">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Możemy więc przystąpić do głosowania. Poddam kandydatury pod głosowanie w kolejności zgłoszeń, a jednocześnie w kolejności alfabetycznej. Kto z członków Komisji jest za tym, aby przewodniczącym Komisji Ustawodawczej był poseł Grzegorz Kurczuk? Stwierdzam, że za kandydaturą posła Grzegorza Kurczuka opowiedziało się 14 członków Komisji. Kto z członków Komisji jest za tym, aby przewodniczącym Komisji Ustawodawczej był poseł Zbigniew Ziobro? Stwierdzam, że za kandydaturą posła Zbigniewa Ziobro opowiedziało się 5 członków Komisji. Kto z członków Komisji wstrzymał się od głosu? Stwierdzam, że 2 osoby wstrzymały się od głosu. Stwierdzam niniejszym, że przewodniczącym Komisji Ustawodawczej został poseł Grzegorz Kurczuk. Chciałbym panu pogratulować, również od siebie. Znając pana pracę, stanowczość, charakter i odwagę wiem, że problemy, które przyjdzie rozstrzygać w Komisji Ustawodawczej, będą miały z pańskiej strony doskonałe prowadzenie. Sądzę też, że kiedyś pożegnanie z Komisją będzie równie ciepłe jak pożegnanie ministra Ryszarda Kalisza. Życzę panu satysfakcji w podjętej pracy i proszę przystąpić do wykonywania obowiązków.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełGrzegorzKurczuk">Serdecznie państwa witam i dziękuję za ten wybór. Zwykle w takich sytuacjach składa się jakieś deklaracje, ale ja nic takiego nie uczynię. Powiem tylko, że będę pracował dużo i postaram się pracować dobrze, zgodnie z przepisami i regulaminami. Uprzedzam z góry, że mam do tego dość zdecydowane podejście, tak że z pewnością będziecie czasem cierpieć z tego powodu. Nic jednak na to nie poradzę, bo już taki jestem - procedury przede wszystkim. Chciałbym jeszcze powiedzieć, że to bardzo miło słyszeć takie serdeczne słowa, jakie dziś padły pod adresem posła Ryszarda Kalisza. Chciałbym się też do nich przyłączyć, bo przecież współpracowaliśmy ze sobą. Pragnę więc podziękować za to, co już było i wyrazić nadzieję na dalszą, równie miłą i owocną współpracę. Czy macie państwo jeszcze jakieś sprawy, które chcielibyście dziś omówić? Jeśli tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełAndrzejMarkowiak">Żeby tej słodyczy nie było za wiele, ja chcę się zwrócić do pana przewodniczącego z pewnym apelem. Z dużą uwagą obserwuję zawsze pańskie wystąpienia i korzystając z dzisiejszej okazji chciałbym pana nakłonić do zmiany pewnego zwyczaju językowego. Sam przykładam ogromną wagę do poprawności językowej i dlatego chciałbym prosić, aby starał się pan unikać określeń „w dniu trzeciego maja” a w zamian używał określenia „w dniu trzecim maja”. To jest tylko przykład, ale wydaje mi się, że tego typu błędy nie powinny się zdarzać przewodniczącemu Komisji Ustawodawczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełGrzegorzKurczuk">Pańska uwaga zostanie z pewnością przeze mnie rozważona. Ponieważ pan Marszałek Józef Oleksy opuszcza już nasze posiedzenie, chciałbym mu podziękować w imieniu całej Komisji za przeprowadzenie zmiany w składzie prezydium Komisji. Nam pozostało jeszcze rozpatrzenie drugiego punktu porządku dziennego, a mianowicie wyrażenie opinii w sprawie przed Trybunałem Konstytucyjnym. Sprawa ma sygn. akt SK 44/03, a opinię przygotował poseł Adam Markiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełAdamMarkiewicz">Sprawa o sygn. akt SK 44/03 jest to skarga konstytucyjna wniesiona przez pana A. G. Oatesa, w której przedstawiono zarzuty niezgodności art. 15 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Przepisy wprowadzające Kodeks karny z art. 2 i art. 42 ust. 1 Konstytucji RP. Skarżący, w związku z postanowieniem Sądu Apelacyjnego w Gdańsku (z dnia 25 marca 2003 r.) utrzymującym w mocy postanowienie Sądu Okręgowego w Gdańsku o prawnej dopuszczalności wydania go do Australii, jako osoby ściganej przez organy tego państwa za czyny karalne, wniósł o uznanie art. 15 wspomnianej ustawy za niezgodny z Konstytucją RP. Przepis ten stał się podstawą prawomocnych rozstrzygnięć sądu przy ocenie przesłanki przedawnienia zarzuconych skarżącemu czynów karalnych. Zastosowanie przez sąd art. 15 Przepisów wprowadzających Kodeks karny, który stanowi, że do czynów popełnionych przed wejściem w życie nowego Kodeksu karnego stosuje się przepisy tego Kodeksu o przedawnieniu i zatarciu skazania, chyba że termin przedawnienia już upłynął, zdaniem skarżącego naruszyło jego konstytucyjne prawa. W konsekwencji wstecznego przedłużenia, mocą tego przepisu, okresów przedawnienia pewnych kategorii czynów zabronionych, możliwe było orzeczenie dopuszczalności wydania go stosownym władzom Australii. Kodeks z roku 1997 wydłużył termin przedawnienia karalności czynów stanowiących występek i zagrożonych karą pozbawienia wolności. Art. 105 par. 1 pkt 2 Kodeksu karnego z roku 1969 przewidywał, że karalność czynu stanowiącego występek zagrożony karą pozbawienia wolności przekraczającą 5 lat, ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynęło 10 lat. Nowy zaś Kodeks karny z roku 1997 określa identyczny termin przedawnienia, czyli 10 lat dla występków zagrożonych karą pozbawienia wolności przekraczającą już 3 lata (art. 101 par. 1 pkt 3). Oznacza to wydłużenie terminu przedawnienia z 5 do 10 lat w stosunku do występków zagrożonych karą pozbawienia wolności wyższą niż 3 lata, a nieprzekraczającą 5 lat. Wejście w życie Przepisów wprowadzających Kodeks karny spowodowało, że skarżącemu przedawnienie wydłużyło się i w związku z tym zaskarżył art. 15 tych Przepisów. Stanowisko Biura Legislacyjnego, jak również moje i Prokuratora Generalnego jest takie, że zaskarżony przepis jest niezgodny z art. 42 ust. 1 Konstytucji RP przez to, że narusza zasadę nie działania prawa wstecz. Z tego samego powodu kwestionowany przepis jest niezgodny z konstytucyjną zasadą demokratycznego państwa prawnego zawartą w art. 2 Konstytucji RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub pytania do przedstawionej opinii? Nie słyszę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec tej opinii? Także nie słyszę, a zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię w sprawie o sygn. akt SK 44/03. Rozumiem, że Komisja wyraża także zgodę, aby przed Trybunałem Konstytucyjnym Sejm reprezentował w tej sprawie poseł Adam Markiewicz. Sprzeciwu nie słyszę, a zatem, w imieniu prezydium Komisji, wystąpimy do Marszałka Sejmu o udzielenie panu posłowi stosownego pełnomocnictwa, aby w określonym terminie mógł się stawić przed Trybunałem i zaprezentować przyjętą opinię w sprawie o sygn. akt SK 44/03. W ten sposób wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek. Dziękuję wszystkim za udział. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>