text_structure.xml
14.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WicemarszałekSejmuJanuszWojciechowski">Otwieram pierwsze w tej kadencji posiedzenie Komisji Ustawodawczej, które zgodnie z art. 21 ust. 2 Regulaminu Sejmu zwołuje i prowadzi marszałek Sejmu. Jest to Komisja przywrócona decyzją obecnego Sejmu i uważam, że dobrze się stało bowiem jej brak w poprzedniej kadencji znacznie utrudniał prace legislacyjne parlamentu. Na podstawie listy obecności stwierdzam, że Komisja ma zapewnione kworum do podejmowania decyzji. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje ukonstytuowanie się prezydium czyli wybór przewodniczącego i jego zastępców. Komisja Ustawodawcza zaliczona jest do średnich jeśli chodzi o jej liczebność co oznacza, że wybierać będziemy trzech zastępców przewodniczącego. Zgodnie z art. 21 ust. 3 Komisja powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym, większością głosów. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez pracowników sekretariatu Komisji. Prezydium Sejmu ustaliło, że w przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów na stanowisko przewodniczącego przeprowadza się tzw. głosowanie pozytywne. To samo dotyczy kandydatów na zastępców przewodniczącego, jeśliby i w tym przypadku liczba zgłoszeń przewyższała liczbę stanowisk. Członkowie Komisji głosują wówczas na kolejnych kandydatów, według kolejności alfabetycznej, mając do dyspozycji tyle głosów ile jest miejsc, czyli jeden w przypadku przewodniczącego i trzy w przypadku jego zastępców. Przystępujemy zatem do wyboru przewodniczącego Komisji Ustawodawczej. Proszę o zgłaszanie kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosłankaMałgorzataWiniarczykKossakowska">W imieniu Klubu Parlamentarnego SLD chcę zgłosić kandydaturę posła Ryszarda Kalisza na przewodniczącego Komisji Ustawodawczej. Poseł Ryszard Kalisz od 13 lat wykonuje zawód adwokata. Jest byłym Szefem Kancelarii Prezydenta i prezydenckim prawnikiem. Był przedstawicielem Pana Prezydenta w Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego. Był również zastępcą przewodniczącego Trybunału Stanu. Jest znanym państwu, bardzo doświadczonym legislatorem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WicemarszałekSejmuJanuszWojciechowski">Czy są dalsze zgłoszenia? Nie słyszę. Zwracam się zatem z pytaniem do posła Ryszarda Kalisza czy wyraża zgodę na kandydowanie na funkcję przewodniczącego Komisji Ustawodawczej?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełRyszardKalisz">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WicemarszałekSejmuJanuszWojciechowski">Przystępujemy do głosowania, a ponieważ zgłoszona jest jedna kandydatura o wyniku przesądzi większa liczba głosów „za” niż „przeciw”, bo jest to wymagana regulaminem większość zwykła. Kto z obecnych posłanek i posłów jest za wyborem posła Ryszarda Kalisza na stanowisko przewodniczącego Komisji Ustawodawczej? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Stwierdzam, że w głosowaniu brało udział 24 posłów. Komisja 19 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 5 wstrzymujących się wybrała posła Ryszarda Kalisza na przewodniczącego Komisji Ustawodawczej. Składam panu posłowi serdeczne gratulacje z racji tego wyboru i zapraszam do stołu prezydialnego. Znając pana jako znakomitego prawnika, jestem przekonany, że Komisja pod takim przewodnictwem zrobi naprawdę wiele dla usprawnienia procesu legislacyjnego i podniesienia jakości stanowionego w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej prawa. Życzę panu przewodniczącemu, i państwu, pod przewodnictwem posła Ryszarda Kalisza, sukcesów w tym trudnym dziele. Zgodnie z dyspozycjami Marszałka Sejmu pozwolę sobie nadal przewodniczyć posiedzeniu, w części dotyczącej wyboru zastępców przewodniczącego Komisji. Przypominam, że mamy wybrać trzech zastępców i proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełRyszardKalisz">Chciałbym przede wszystkim serdecznie podziękować wszystkim członkom Komisji za wybranie mnie na przewodniczącego. Wyrażam nadzieję, że zarówno ci, którzy na mnie głosowali, jak i ci, co wstrzymali się od głosu, jak również posłowie dziś nieobecni, a będący członkami naszej Komisji, wszyscy będziemy pracować usilnie nad tym, aby poziom legislacyjny ustaw uchwalanych przez Sejm był jak najwyższy i aby spełniał oczekiwania nie tylko prawników, ale pod względem przejrzystości i zrozumienia, także oczekiwania wyborców. Jeszcze raz dziękuję wszystkim. W imieniu Klubu Parlamentarnego SLD chciałbym zgłosić na funkcję zastępcy przewodniczącego naszej Komisji posłankę Małgorzatę Winiarczyk-Kossakowską. Pani posłanka jest doktorem nauk humanistycznych i przez ostatnie 5 lat pracowała jako doradca w Kancelarii Prezydenta. Wcześniej była wiceministrem spraw wewnętrznych i administracji zajmując się sprawami prawa wyznaniowego i stosunkami ze strukturami wyznaniowymi. Jeszcze wcześniej była członkiem Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego, która przygotowała Konstytucję uchwaloną 2 kwietnia 1997 r.Doświadczenie pani dr Małgorzaty Winiarczyk-Kossakowskiej, jej wiedza humanistyczna i prawnicza, zdaniem klubu SLD, predysponuje ją do tego, aby była zastępcą przewodniczącego Komisji Ustawodawczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WicemarszałekSejmuJanuszWojciechowski">Dziękuję. Proszę o dalsze zgłoszenia kandydatur na funkcję zastępców przewodniczącego Komisji. Przypominam, że powinniśmy wybrać trzech zastępców.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełWojciechSzarama">Chciałbym zapytać, czy nie było wcześniej jakichś ustaleń i czy możemy rzeczywiście zgłaszać kandydatury oraz próbować w sposób demokratyczny dokonać wyboru?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WicemarszałekSejmuJanuszWojciechowski">Oczywiście, wybór jest w pełni demokratyczny. Rozumiem, że w tej demokracji pomagają jakieś ustalenia klubowe i to jest przyjęte. Nie wiem jednak czym tłumaczyć fakt, że nie ma dalszych zgłoszeń?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełRyszardKalisz">Skoro poszczególne kluby nie ustaliły jeszcze kogo desygnować do pracy w prezydium naszej Komisji, proponuję, aby pozostawić dwa wakaty i odłożyć wybór zastępców przewodniczącego na kolejne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WicemarszałekSejmuJanuszWojciechowski">Podjęcie takiej decyzji jest oczywiście możliwe i w pełni uzasadnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełWojciechSzarama">Mam pytanie do pana przewodniczącego Ryszarda Kalisza, czy jest możliwe, aby posłowie SLD poparli dziś kandydata Prawa i Sprawiedliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełRyszardKalisz">My nie rozgraniczamy kandydatów na kandydatów Prawa i Sprawiedliwości czy Ligi Polskich Rodzin lub innych ugrupowań partyjnych, które są reprezentowane w naszej Komisji. Ponieważ pozostały dwa miejsca na stanowiskach zastępców przewodniczącego, to powinny być one obsadzone przez inne niż SLD ugrupowania. Byłoby dobrze, aby członkowie tych ugrupowań porozumieli się w tej sprawie, bo to potem znacznie pomaga w bieżącej pracy jak również w kontaktach prezydium z kierownictwami klubów parlamentarnych. Skoro, jak widzę, sprawa nie została ustalona, proponuję, aby poczekać do następnego posiedzenia. Niech poszczególne kluby porozumieją się w sprawie swoich kandydatów, bo Klub Parlamentarny SLD ma już swojego przewodniczącego i kandydata na zastępcę. My nie chcemy, mieć także pozostałych zastępców z naszego klubu, ale, zgodnie z parytetem, chcemy aby byli to posłowie z innych ugrupowań. Nam chodzi o dobrą i efektywną pracę Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WicemarszałekSejmuJanuszWojciechowski">W tej sytuacji nie pozostaje nic innego jak odłożenie wyborów do kolejnego posiedzenia Komisji. Nic złego się nie stanie jeśli uzupełnienie wyborów odbędzie się w terminie późniejszym, kiedy będzie już odpowiednia liczba kandydatów. Proponuję więc, abyśmy dziś podjęli decyzję co do kandydatury już zgłoszonej, natomiast dalsza część wyborów przeprowadzona będzie na kolejnym posiedzeniu, już pod kierunkiem pana przewodniczącego Ryszarda Kalisza.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełWojciechSzarama">Dziękuję panu przewodniczącemu za złożoną deklarację i trzymam pana za słowo. Rozumiem, że będzie bardzo dobrze jeśli w naszej Komisji pozostali zastępcy będą się rekrutować z innych klubów. Nie chciałbym, aby powtórzyła się sytuacja taka jak w Komisji Spraw Wewnętrznych i Administracji gdzie funkcję zastępców objęło dwóch posłów z SLD. Rozumiem, że tutaj takiej sytuacji nie będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WicemarszałekSejmuJanuszWojciechowski">Padła już wyraźna deklaracja pana przewodniczącego. Ostateczne decyzje, uwzględniające parytet, zapadną na następnym posiedzeniu Komisji. Przechodzimy zatem do głosowania nad zgłoszoną już kandydaturą pani posłanki Małgorzaty Winiarczyk-Kossakowskiej na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji Ustawodawczej. Kto z państwa jest za przyjęciem tej kandydatury? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Stwierdzam, że w głosowaniu wzięło udział 26 posłów. Komisja 21 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 5 wstrzymujących się zdecydowała o wyborze pani posłanki Małgorzaty Winiarczyk-Kossakowskiej na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji Ustawodawczej. Serdecznie gratuluję pani wyboru. Moje zadanie na tym posiedzeniu Komisji jako wicemarszałka Sejmu dobiegło końca. Raz jeszcze życzę państwu owocnej pracy. Jako członek takiej Komisji w trakcie drugiej kadencji Sejmu mogę państwu pogratulować odwagi z powodu podjęcia się pracy właśnie w Komisji Ustawodawczej. Pracy jest tu rzeczywiście moc i wkrótce to państwo odczujecie. Ale też prawdą jest, że daje ona przegląd praktycznie wszystkiego co dzieje się w Sejmie i jest to również duża satysfakcja. Przekazuję obecnie przewodnictwo nowo wybranemu przewodniczącemu Komisji posłowi Ryszardowi Kaliszowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełRyszardKalisz">Dziękuję panu marszałkowi za pomoc w ukonstytuowaniu się prezydium naszej Komisji. Co prawda jest ono tylko częściowe, ale już umożliwia nam podjęcie pracy. Chcielibyśmy, aby jeszcze w tym tygodniu spotkać się i podyskutować o regulaminie pracy naszej Komisji. W ostatniej kadencji takiej Komisji, jak wiemy, nie było, więc podstawą do dyskusji będzie regulamin jaki obowiązywał w latach 1993–97. Powiem jednak od razu, że mam koncepcję usprawnienia pracy i nieco innego jej zorganizowania, tak by była ona bardziej efektywna dla naszej legislacji. Proszę o powielenie tego dawnego regulaminu i dostarczenie go wszystkim członkom Komisji, państwa zaś proszę o podanie do sekretariatu informacji dotyczących szybkiego i sprawnego komunikowania się. Chciałbym, aby na następnym posiedzeniu Komisji rozpocząć już dyskusję na temat regulaminu pracy naszej Komisji, w oparciu o dawny regulamin, który będzie nam służył jako podstawa do tej dyskusji. Powiem, że dla mnie najważniejszą sprawą będzie, abyśmy mieli wgląd we wszystko co będzie się działo na terenie Sejmu w sensie legislacji, choć niekoniecznie będziemy musieli brać udział fizyczny w tych wszystkich pracach. Do nas powinno trafiać to wszystko, co zostało opracowane w komisjach merytorycznych, a my będziemy dyskutować nad tym co wzbudzi wątpliwości, nasze bądź Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu czy też Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Nasza opinia będzie wracała do komisji merytorycznej, która przedstawi ją łącznie ze swoją opinią na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Pragnę też stwierdzić, że posłowie naszej Komisji mogą, choć nie muszą, uczestniczyć w posiedzeniach różnych komisji merytorycznych. Oczywiście wiąże się to z wagą dyskutowanych projektów ustaw, bo są projekty o wadze ustrojowej, ale są także i bardzo specjalistyczne. To jest oczywiście tylko moja propozycja. Przedstawiam ją państwu do zastanowienia się do następnego posiedzenia, aby móc ją dokładnie przedyskutować. Chcę też poinformować, że w związku z wpłynięciem do Sejmu inicjatyw ustawodawczych, prawdopodobnie już od przyszłego tygodnia zaczniemy pracować bardzo intensywnie. I to już będzie nasza normalna praca, która musi być dobra, efektywna i pochłaniająca nas merytorycznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosłankaAgnieszkaPasternak">Czy Komisja Ustawodawcza będzie miała swoją stałą salę obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełRyszardKalisz">Tego nie umiem powiedzieć. Jest to jednak postulat, który zgłaszam, jako przewodniczący, na ręce pana dyrektora Biura Komisji Sejmowych. Myślę, że z uwagi na charakter pracy Komisji Ustawodawczej byłoby to dobre rozwiązanie i dlatego liczę na zrozumienie. Czy są inne jeszcze pytania lub postulaty? Skoro nie ma, raz jeszcze pozwolę sobie podziękować panu wicemarszałkowi Januszowi Wojciechowskiemu oraz panu dyrektorowi Robertowi Pietrzakowi oraz pracownikom sekretariatu Komisji Ustawodawczej za pomoc w przeprowadzeniu tego pierwszego posiedzenia. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>