text_structure.xml
10 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisji Spraw Zagranicznych, witam państwa oraz naszego gościa - podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych pana Jerzego Kranza.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełStanisławIwanicki">Przed posiedzeniem Komisji otrzymaliście państwo projekt porządku, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że przedstawiona propozycja została zaakceptowana. Nie słyszę sprzeciwu, wobec tego przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o ratyfikacji protokołu nr 6 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności dotyczącego zniesienia kary śmierci - druk nr 1679.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełStanisławIwanicki">Proszę pana ministra o przedstawienie projektu wraz z uzasadnieniem. Przypominam państwu, że projekt ten został skierowany do obu Komisji przez marszałka Sejmu do pierwszego czytania w dniu 15 lutego br.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Rząd przedkłada projekt ustawy o ratyfikacji protokołu 6 do Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności dotyczącego zniesienia kary śmierci z prośbą o uchwalenie. Protokół ten został sporządzony w 1983 r. Istotą tego protokołu jest zniesienie kary śmierci lub możliwości jej wykonywania w czasie - i to jest ważne - pokoju. Każde z państw związane postanowieniami protokołu może przyjąć w swoim prawodawstwie stosowanie kary śmierci jedynie za czyny popełnione w okresie wojny lub w stanie bezpośredniego nią zagrożenia. W takim okresie kara śmierci może być stosowana wyłącznie w przypadkach przewidzianych prawem - zgodnie z określoną procedurą, która wówczas obowiązuje. Jeżeli przepisy o wykonywaniu kary śmierci na okoliczność wojny lub bezpośredniego nią zagrożenia w danym państwie istnieją, to dane państwo zobowiązane jest przedstawić i notyfikować Sekretarzowi Generalnemu istnienie oraz treść tych przepisów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Protokół zawiera kilka postanowień zapobiegających jego osłabianiu. W szczególności wyłącza on możliwość uchylania jego postanowień w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa publicznego, o czym mówi art. 15 Konwencji, który co prawda dopuszcza pewne rozluźnienie standardów w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa publicznego, różnego rodzaju zamieszek, zamachów, itd., ale nie dopuszcza do jego niestosowania oraz nie dopuszcza stosowania zastrzeżeń. Jak wiadomo sama Konwencja Europejska dopuszcza stosowanie zastrzeżeń składanych do niej, natomiast protokół nie. Jedyne dopuszczane ograniczenia są ograniczeniami terytorialnymi dotyczącymi zakresu stosowania. Np. w praktyce dotyczyło to w minionym okresie dawnej RFN w stosunku do Berlina, czy Holandii w stosunku do jej zamorskich posiadłości. Generalnie, przyjmuje się, że powinno to obowiązywać na terenie całego państwa.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Zgodnie z art. 6 zasadnicze postanowienia protokołu uznawane są jako artykuły dodatkowe do Konwencji, co oznacza, że dodaje się je do Konwencji, ale nie zastępują one innych, a w szczególności, nie zastępują art. 2 do Konwencji, który potwierdza fundamentalne prawo do życia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Co do Polski, to związanie się postanowieniami protokołu 6 jest obecnie możliwe i w sensie prawnym bezproblemowe, gdyż nasz Kodeks karny nie przewiduje kary śmierci.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Protokół wszedł w życie 1 marca 1985 r. i został ratyfikowany do dzisiaj przez 36 spośród 41 państw. Oprócz Polski na liście państw, które jeszcze nie ratyfikowały tego protokołu, znajdują się Federacja Rosyjska, Gruzja, Turcja oraz Albania.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Zdaniem rządu w tej chwili ratyfikacja wydaje się, ze względu na znaczną liczbę ratyfikacji przez państwa członkowskie Rady Europy, jak i ze względu na postanowienia naszego Kodeksu karnego, wydaje się uzasadniona i możliwa.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Związanie się Polski postanowieniami protokołu 6 nie pociągnie za sobą zmian w ustawodawstwie polskim. Ze względu na materię, której dotyczy, protokół nr 6 podlegać musi ratyfikacji - zgodnie z art. 89, ust. 1.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Biorąc pod uwagę powyższe, rząd wnosi o pozytywne zarekomendowanie przez Komisje przyjęcia przez Sejm projektu ustawy o ratyfikacji protokołu nr 6 do europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności protokołu dotyczącego zniesienia kary śmierci.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Dziękujemy bardzo panu ministrowi, przystępujemy do zdawania pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełPiotrNowinaKonopka">Dlaczego jest potrzebna zgoda parlamentu?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyKranz">Oczywiście w Polsce nie ma kary śmierci, ale ratyfikowanie protokołu nr 6, to jest pewne zobowiązanie na przyszłość, gdyby ktoś chciał zmienić Kodeks karny, itd. Dlatego jest taka wola.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełNowinaKonopka">To rozumowanie doprowadziłoby nas do absurdu. Przyszłe zmiany w prawie mogą dotyczyć praktycznie wszystkiego. Warunki występowania do parlamentu o zgodę są określone konstytucyjnie. Pytam, czy spełniony został którykolwiek z warunków przewidzianych w Konstytucji, który uzależnia ratyfikację od zgody parlamentu?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyKranz">Materia ustawowa, art. 89, ust.1, pkt. 5, który mówi, że zgody parlamentu na ratyfikację wymagają umowy, które dotyczą materii ustawowych lub spraw uregulowanych w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszMazowiecki">O ile ja pamiętam, to zgody wymagają tylko takie konwencje, które pociągają skutki finansowe dla państwa...</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Pozwolę sobie odczytać odpowiedni zapis, który brzmi: „Ratyfikacja przez Rzeczypospolitą Polską umowy międzynarodowej i wypowiedzenie wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, jeżeli umowa dotyczy pkt. 5 spraw uregulowanych w ustawie lub w których Konstytucja wymaga ustawy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWłodzimierzCimoszewicz">Pamiętajmy, że parlament jednej z poprzednich kadencji wyrażał zgodę na ratyfikację całej Europejskiej Konwencji praw i wolności zasadniczych, a ponadto wyrażał zgodę na ratyfikację szeregu protokołów dodatkowych. Wydaje się, że jest rzeczą sensowną, aby zachować tę samą procedurę w odniesieniu do całej umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełPiotrNowinaKonopka">Wycofuję swoje pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyKranz">Tu można mówić nie tylko o pkt. 5...</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Przepraszam, ale pan minister mówi o art. 2, gdyż jeżeli umowa dotyczy wolności, praw lub obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji, to można w różny sposób ten artykuł interpretować.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełWitMajewski">Uważam, że protokół powinien być ratyfikowany, gdyż dotyczy podstawowego prawa, tj. prawa do życia. Natomiast, w związku z pracami nad stanami wyjątkowymi, mam pytanie do pana ministra, czy ta Konwencja dopuszcza ewentualnie karę śmierci w przypadku wojny? Czy prace nad stanami wyjątkowymi idą w kierunku dopuszczenia kary śmierci?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyKranz">W Polsce, w obowiązującym ustawodawstwie, nie dopuszcza się kary śmierci, w tym również nie ma jej w stanie wyjątkowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełStanisławIwanicki">W związku z brakiem pytań przyjmuję, iż można zamknąć debatę i zakończyć pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełStanisławIwanicki">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że obie połączone Komisje wyraziły pozytywną opinię o przedstawionym projekcie. Stwierdzam, że Komisje wyraziły pozytywną opinię o projekcie.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełStanisławIwanicki">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą, który przedstawi stanowisko połączonych Komisji na plenarnym posiedzeniu Sejmu, był pan poseł Włodzimierz Cimoszewicz. Jeśli nie usłyszę zgłoszenia innych kandydatur, to uznam, że państwo ten wybór akceptujecie. Stwierdzam, że Komisje wybór zaakceptowały. Na tym zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>