text_structure.xml
66 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Otwieram drugie posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Mamy do omówienia dwa punkty porządku dziennego - przyjęcie planu pracy, sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanMariaJackowski">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJacekRybicki">Będzie to raczej pytanie. W związku ze zmianami w TVP S.A. powinniśmy wprowadzić punkt traktujący o telewizji publicznej jako temat do krótkiej dyskusji. Czy problem ten można zasygnalizować w sprawach różnych, czy należy wprowadzić osobny punkt?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMichałTomaszKamiński">Czy projekty stanowisk Komisji, m.in. w sprawie, którą zasygnalizował poseł Rybicki, możemy rozpatrywać w punkcie: sprawy różne, czy też należy wprowadzić do porządku obrad dodatkowy punkt: sytuacja w mediach publicznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAndrzejUrbańczyk">Nie mam nic przeciwko dyskusjom i przyjmowaniu stanowisk w tych kwestiach, ale dobry obyczaj parlamentarny i polityczny nakazywałby toczyć taką dyskusję w obecności osób, które odpowiadają za te sprawy. Nie sądzę, byśmy dzisiaj byli w stanie poprosić Radę Nadzorczą TVP S.A. i KRRiTV o przybycie na nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAndrzejUrbańczyk">Myślę, że temat ten możemy wprowadzić do porządku obrad następnego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMichałTomaszKamiński">Ponawiam pytanie w sprawie przyjęcia stanowiska - czy wymaga to wprowadzenia dodatkowego punktu do porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanMariaJackowski">To zależy od Komisji. Rozumiem, że poseł Michał Kamiński formułuje wniosek w sprawie przyjęcia stanowiska odnoszącego się do zmian w TVP S.A.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Czy jest jakiś inny wniosek w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Rozumiem, że na razie możemy mówić o wielu wątkach. Chciałbym zapytać o to, czy teraz byłaby zasadna moja prośba, by przewodniczący Komisji wytłumaczył pewną swoją wypowiedź, opublikowaną w prasie? Jeśli pan przewodniczący potwierdzi swoją wypowiedź, wówczas wyznaczy to pewien styl pracy Komisji, lub wręcz ją uniemożliwi pod pana przewodnictwem. Z doniesień prasowych wynika, że pan przewodniczący wyraził akceptację dla wieszania na szubienicach prokuratorów bez wyroków sądowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Pragnę zdemontować fakt, że wypowiedziałem się w ten sposób. Proszę i apeluję o to, abyśmy sprawy personalne, osobiste, odgraniczyli od prac Komisji Kultury i Środków Przekazu. Nie jest to przedmiotem naszej dzisiejszej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Chciałabym wrócić do sprawy zasadniczej - do sytuacji w publicznym radiu i telewizji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Uważam, że Komisja Kultury i Środków Przekazu powinna zająć stanowisko. Jednak w tej chwili takiego stanowiska nie mamy, sytuację znamy jedynie z doniesień prasowych. Być może trzeba będzie zdementować jakąś informację, gdyż doniesienia prasowe nie są precyzyjne.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Proponuję, by prezydium Komisji zastanowiło się nad zwołaniem w dość pilnym trybie następnego posiedzenia poświęconego tej sprawie, z zagwarantowaniem wyjaśnień strony decydującej, czyli KRRiTV i Rady Nadzorczej TVP.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Sądzę, że wtedy będzie można mówić o przyjęciu stanowiska, które uwzględni realia i stan faktyczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Od razu pragnę wyjaśnić, że prezydium Komisji przewiduje szeroką dyskusję i specjalne posiedzenie poświęcone problematyce telewizji publicznej z udziałem przedstawicieli KRRiTV, Rady Nadzorczej i Zarządu TVP S.A., jak również zaproszonych dziennikarzy i ekspertów. Posiedzenie to zaplanowaliśmy na drugi termin posiedzeń styczniowych naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Nie zostałam zrozumiana. Mam przed sobą plan pracy i rozumiem, że o publicznym radiu i telewizji będziemy rozmawiali w sposób generalny. Teraz jednak chodzi o odniesienie do aktualnego faktu, który zaistniał. Komisja Kultury i Środków Przekazu może zająć w tej sprawie stanowisko, ale z udziałem KRRiTV oraz Rady Nadzorczej TVP S.A.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJacekRybicki">Może zakończę tę dyskusję wnioskiem. Dobry obyczaj rzeczywiście nakazywałby zaprosić osoby, wobec których będziemy w jakiejś mierze zajmowali stanowisko.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJacekRybicki">Proponuję, by zastanowić się nad zwołaniem w trybie nadzwyczajnym posiedzenia Komisji jeszcze w tym tygodniu - w czwartek lub piątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełDanutaWaniek">Nie wiem, skąd bierze się ta potrzeba niezwykłej pilności, by przyjmować stanowisko jeszcze w tym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełDanutaWaniek">Przysłuchuję się uważnie wypowiedziom i w dalszym ciągu nie wiem, w jakiej sprawie ma być przyjęte to stanowisko. Czy zdarzyło się coś takiego, co wymusza zajęcie się przez nas w ciągu najbliższych dni sytuacją w telewizji publicznej? Czy ktoś tam złamał prawo bądź zachował się w jakiś inny, naganny sposób? Wiem, że poseł Michał Kamiński domaga się zajęcia stanowiska, ale nie wiem, w jakiej sprawie. Jeżeli występuje się z jakąś propozycją, to należy wyjaśnić sprawę od razu. Musimy wiedzieć, nad czym w ogóle dyskutujemy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełDanutaWaniek">We wstępnej dokumentacji odnoszącej się do naszej pracy otrzymaliśmy od Sekretariatu Komisji spis wszystkich ustaw, które są podstawą naszych merytorycznych rozważań.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełDanutaWaniek">Proponuję, by sekretariat przygotował i przekazał każdemu członkowi Komisji Kultury i Środków Przekazu wszystkie te ustawy w formie pliku. Jest to chyba dla nas niezbędne. Musimy wiedzieć, do czego się odnosimy i ułatwi to nam znacznie pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMichałTomaszKamiński">Moje pytanie dotyczyło samej procedury. Nie precyzowałem konkretnej sprawy, ponieważ chodziło mi o wyjaśnienie kwestii proceduralnej.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełMichałTomaszKamiński">Mój projekt stanowiska (skonsultowany wcześniej z kilkoma członkami naszej Komisji) dotyczy ostatnich zmian personalnych w telewizji publicznej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełMichałTomaszKamiński">Są to fakty powszechnie znane. Nad faktami dyskutuje się trudno, ponieważ są oczywiste.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełMichałTomaszKamiński">Podtrzymuję propozycję zajęcia stanowiska w sprawie zmian personalnych w Zarządzie TVP S.A. Mogę również w tej chwili przedstawić projekt stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanMariaJackowski">W tej chwili mamy dwa wniosku. Mamy wniosek poseł Śledzińskiej-Katarasińskiej, aby w trybie pilnym zwołać posiedzenie naszej Komisji z udziałem przedstawicieli Zarządu i Rady Nadzorczej TVP S.A. oraz KRRiTV w celu uzyskania informacji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Wniosek posła Michała Kamińskiego dotyczy tego, aby stosowne stanowisko przyjąć na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Zgłaszam trzeci wniosek. Jesteśmy komisją, a nie trębaczami, a telewizja publiczna nie rozsypie się do przyszłego tygodnia. Jeżeli mamy zająć poważne stanowisko i nie mamy być sądem kapturowym, musimy wysłuchać opinii zainteresowanych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełPiotrGadzinowski">Uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przyszłym tygodniu zorganizować spokojne, merytoryczne posiedzenie naszej Komisji. W tym tygodniu mamy obszerny, napięty program i sprawa może się skończyć tym, że posiedzenie zostanie zorganizowane pospiesznie, a być może w ogóle się nie odbędzie ze względu na możliwość pilnego głosowania. Nie zaczynajmy naszej pracy od trąbienia na wiwat i ośmieszania się.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełPiotrGadzinowski">Uważam, że sytuacja do przyszłego tygodnia nie zmieni się, a możemy zająć spokojne i mądrzejsze stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełZdzisławPodkański">Zrozumiałem dobrze intencje posła Michała Kamińskiego. Dzisiaj jest dobra okazja na to, by ustalić pewne sprawy proceduralne. Myślę, że Komisja powinna zajmować określone stanowiska. Stanowiska te muszą być jednak dogłębnie przemyślane i przestrzegam przed zajmowaniem stanowisk przed zbadaniem sprawy, opierając się jedynie na informacjach prasowych. Mogę to poprzeć własnym doświadczeniem. W ministerstwie były poważne nadużycia, a prasa krytykowała wprowadzającego porządek ministra a nie tych, którzy dopuszczali się nadużyć. Trzeba by było jeszcze tylko stanowiska Komisji Kultury i Środków Przekazu w sytuacji, gdy minister kierował do prokuratury wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełZdzisławPodkański">Myślę, że szybkie i pochopne podejmowanie przez Komisję decyzji, stanowisk, oświadczeń godziłoby w jej autorytet.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełZdzisławPodkański">Oczywiście, musimy zajmować stanowiska. Dlatego proponuję ustalić pewną procedurę. Przewodniczący Komisji jest jej reprezentantem i może wypowiedzieć się w określonej sprawie.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PosełZdzisławPodkański">W imieniu Komisji może wypowiadać się jej prezydium. Jeśli wynikła nagła sprawa i nie ma możliwości czy nawet potrzeby zwołania całej Komisji, to prezydium Komisji może sprecyzować określone stanowisko. Jeżeli jednak sprawa wymaga zajęcia stanowiska całej Komisji, to niezbędne jest uwzględnienie opinii drugiej strony.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PosełZdzisławPodkański">Unikniemy wtedy wszelkiego rodzaju niepotrzebnych decyzji, z których później należałoby się wycofywać. Rozumiem, że poseł Michał Kamiński zapytał o określony tok postępowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełAleksandraJakubowska">Popierając wniosek poseł Śledzińskiej-Katarasińskiej o zwołanie spotkania Komisji z udziałem KRRiTV, Zarządu i Rady Nadzorczej TVP S.A. proponuję uzupełnić porządek dzienny takiego spotkania o drugi punkt - sprawa Radia „Maryja” w związku z równie bulwersującą sytuacją, z jaką tam mamy do czynienia. Myślę, że byłaby to dobra okazja do tego, by KRRiTV wyjaśniła, w jaki sposób sprawuje swój ustawowy nadzór nad mediami w Polsce.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełAleksandraJakubowska">Mój formalny wniosek dotyczy uzupełnienia porządku obrad takiego spotkania o drugi punkt - sytuacja w Radiu „Maryja” chociażby w kontekście listu prymasa Glempa.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełMichałTomaszKamiński">Mimo różnic politycznych uważam, że nie wolno być głuchym na merytoryczne argumenty. Przychylam się do opinii, że rzeczywiście dzisiaj byłoby może za wcześnie na zajmowanie stanowiska. Dlatego wycofuję swoją wcześniejszą propozycję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełMichałTomaszKamiński">Jestem natomiast przeciwny łączeniu naszej dyskusji na temat telewizji publicznej z tym, co dzieje się wokół Radia „Maryja”. Są to zupełnie odrębne kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJacekRybicki">Kilka zdań na temat uzasadnień. Nie chodzi tylko o zmiany personalne w telewizji publicznej, ale także np. o przygotowywaną w bardzo pilnym trybie zasadniczą zmianę funkcjonowania ośrodków regionalnych TVP. Wczoraj i dzisiaj obradują na ten temat szefowie tych ośrodków, także z udziałem przedstawicieli Zarządu TVP S.A.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJacekRybicki">Proponowana zmiana jest bulwersująca i może w istotny sposób ograniczyć rolę telewizji publicznej w regionach. Prace nad takimi zmianami są bardzo zaawansowane i bardzo szybko mogą zapaść stosowne decyzje.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełJacekRybicki">Uważam, że informacja przedłożona przez przedstawicieli KRRiTV, Zarządu i Rady Nadzorczej TVP na forum komisji sejmowej powinna być naprawdę szybka i wnioskuję, aby to, o czym mówił przewodniczący Jackowski uzupełnić i by nadzwyczajne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu odbyło się jeszcze w tym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełJacekRybicki">Sprawa Radia „Maryja”. Mówimy o telewizji publicznej, która w dużej części jest przez nas utrzymywana. Myślę, że rzeczywiście należy rozdzielić te dwie sprawy. Na następnym z kolei posiedzeniu możemy zająć się funkcjonowaniem mediów komercyjnych i wtedy możemy rozmawiać również o Radiu „Maryja”.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełTomaszWełnicki">Prezydium postanowiło zająć się także działalnością KRRiTV w kwestii wypełniania przez nią ustawowych obowiązków w stosunku do mediów publicznych i prywatnych. Należy również zastanowić się nad tym, w jakiej mierze KRRiTV tych obowiązków nie wypełnia.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełTomaszWełnicki">Planowane jest spotkanie z przewodniczącym KRRiTV i ten temat może być rozpatrywany na posiedzeniu naszej Komisji. Nie jest to temat osobny. Pochwały i zarzuty mogą dotyczyć innych mediów publicznych i prywatnych. W tej chwili nie łączyłbym tego ze sprawą telewizji publicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Grupa posłów chciałaby wyrazić stanowisko dezaprobaty wobec zmian w telewizji. Ma do tego prawo i zawsze jako grupa może zająć takie stanowisko. Jeżeli mamy rozmawiać nie tylko o zmianach personalnych w telewizji, ale także o pewnych zmianach w funkcjonowaniu ośrodków, o czym mówił poseł Rybicki, to naprawdę niecelowe jest zwoływanie w trybie pilnym posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu, ponieważ informacje będą niepełne. Spotkamy się po to, żeby stracić czas i rozejść się skłóceni.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełPiotrGadzinowski">Przygotujemy normalne, merytoryczne posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełMichałTomaszKamiński">Jest jeszcze jeden argument przemawiający za tym by na jednym posiedzeniu zająć się sprawą mediów publicznych. Należy uniknąć sprawiania wrażenia, że chodzi nam jedynie o wyrażenie swego niezadowolenia ze zmian personalnych w telewizji publicznej, co zauważył poseł Gadzinowski. Jest to przecież tylko jeden z aspektów naszego spojrzenia na media publiczne. Jest cała ogromna płaszczyzna problemów związanych z mediami publicznymi, która moim zdaniem, wymyka się podziałom politycznym. Są to przecież pewne obiektywne fakty: coraz gorsza sytuacja finansowa publicznego radia i telewizji, utrata słuchaczy i widzów. Wydaje mi się, że powinniśmy o tym, jako posłowie, porozmawiać. Powinno to niepokoić wszystkich. Nie sądzę, by był to temat, który może nas politycznie dzielić. A jest to temat poważny. Telewizja i radio publiczne mają do spełnienia bardzo określone funkcje ustawowe. Fakt tracenia widzów i słuchaczy oraz kryzys finansowy mogą w przyszłości uniemożliwić spełnianie tej funkcji. Wydaje mi się, że powinno to się stać tematem naszej długiej, merytorycznej i spokojnej dyskusji a kwestia polityczna jest tylko jednym z aspektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Zamykamy dyskusję nad sprawami organizacyjnymi.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Proponuję poddać pod głosowanie dwa zgłoszone wnioski. Pierwszy wniosek zgłosiła poseł Śledzińska-Katarosińska, która wnosiła o zwołanie w tym tygodniu posiedzenia Komisji z udziałem przedstawicieli Zarządu i Rady Nadzorczej TVP S.A. oraz KRRiTV na temat zaistniałej, aktualnej sytuacji w telewizji publicznej.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełJanMariaJackowski">Wniosek poseł Jakubowskiej dotyczył połączenia tego tematu ze sprawą Radia „Maryja”.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełAleksandraJakubowska">Jeżeli zapraszamy tak szacowne grono jak KRRiTV, to nie sądzę, by w najbliższym czasie następne posiedzenie Komisji odbyło się również z udziałem KRRiTV.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełAleksandraJakubowska">W kontekście tego, co powiedział poseł Rybicki, uważam, że jest to całkowite uzasadnienie tego, by spotkanie Komisji odbyło się w przyszłym tygodniu, o ile ma obejmować taki zakres tematyczny.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełAleksandraJakubowska">Zwracam jeszcze uwagę na to, że jest gotowa nowelizacja ustawy, której niestety, nie udało się przedyskutować Sejmowi poprzedniej kadencji. Z inicjatywy rządu jest gotowy nowy dokument nowelizujący ustawę o radiofonii i telewizji. Sądzę, że to również powinien być jeden z elementów naszej dyskusji o publicznym radiu i telewizji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Chciałabym mieć jasność, czy chodzi nam o odniesienie się do aktualnej sytuacji telewizji publicznej, czyli zmiany w Zarządzie TVP i reorganizacji programów regionalnych, o czym mówił poseł Rybicki.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Wówczas podtrzymuję swój wniosek o zwołanie posiedzenia jeszcze w tym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeżeli natomiast mamy mówić o wielu różnych sprawach, to oczywiście nie na posiedzeniu w tym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Chciałbym zwrócić uwagę na to, że 11 grudnia odbędzie się posiedzenie poświęcone sprawom budżetu, więc ze względów organizacyjnych nie widzę możliwości odbycia dwóch posiedzeń w przyszłym tygodniu. Przypomnę, że będzie to tydzień bez sesji plenarnych.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Proponuję zamknąć dyskusję i poddać pod głosowanie wnioski: poseł Śledzińskiej - Katarasińskiej i poseł Jakubowskiej. Proszę posła Gadzinowskiego o wyjaśnienie, czy też złożył wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Składam wniosek o to, aby posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu dotyczące spraw personalnych w telewizji publicznej, zmiany organizacji pracy oraz innych aktualnych tematów odbyło się w przyszłym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełPiotrGadzinowski">Uważam, że w tym tygodniu nie uda nam się zorganizować takiego spotkania. Jeżeli nawet dojdzie do skutku, to jedynie się ośmieszymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Czy można rozumieć, że wniosek posła Gadzinowskiego jest spójny z wnioskiem poseł Jakubowskiej? Poseł Jakubowska również proponowała termin w przyszłym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Myślę, że można uznać te wnioski za spójne.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Rozumiem, że głosowaniu mają być poddane dwa wnioski.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Czy są uwagi odnośnie zgłoszonych wniosków?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełZbigniewWawak">Uwaga w kwestii formalnej. Proszę poseł Jakubowską o sprecyzowanie wniosku dotyczącego Radia „Maryja”. Jaką sprawą Radia „Maryja” mamy się zajmować? Czy na przykład finansami?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełAleksandraJakubowska">W kontekście wypowiedzi i propozycji przewodniczącego Jackowskiego, by w najbliższym czasie Komisja Kultury i Środków Przekazu spotkała się z KRRiTV na temat wykonywania przez nią ustawowych zadań, wycofuję oczywiście z mojego wniosku pkt. 2 dotyczący sytuacji w Radiu „Maryja”. Generalnie chodziło mi o to, w jaki sposób KRRiTV, posiadająca wiele mechanizmów dyscyplinowania nadawców komercyjnych i niekomercyjnych, nadzoruje działalność komercyjnych radiostacji i stacji telewizyjnych. Myślę, że jest to jeden z ważnych tematów, ponieważ nie jest to tylko sfera polityki, ale także sfera np. cenzury obyczajowej - kwestii pornografii, przemocy na ekranie itd. Myślę, że KRRiTV mogłaby nam wytłumaczyć, w jaki sposób wykorzystuje instrumenty, które dał jej ustawodawca, żeby ograniczyć tego typu praktyki. Mówię tu również o pewnej pornografii politycznej, którą mamy okazję słyszeć na antenie i widzieć w telewizji.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Zamykam dyskusję i przystępujemy do głosowania dwóch zgłoszonych wniosków.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Przypomnę, że mamy wniosek poseł Śledzińskiej-Katarasińskiej dotyczący tego, by jeszcze w tym tygodniu odbyło się posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu z udziałem przedstawicieli KRRiTV, Zarządu i Rady Nadzorczej TVP S.A. w celu omówienia bieżącej sytuacji w aspekcie również zmian w strukturze telewizji regionalnych.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PosełJanMariaJackowski">Wniosek poseł Jakubowskiej dotyczy tego, by takie posiedzenie odbyło się w przyszłym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełCezaryStryjak">Jeżeli posiedzenie ma odbyć się w tym tygodniu, to w jakim dniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Prezydium ustali termin, jednak nie późniejszy niż do piątku.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełDanutaWaniek">Uwaga formalna w poprzedniej kadencji Sejmu przyjęto z trudem przestrzeganą zasadę, że w czasie posiedzeń plenarnych nie powinny odbywać się posiedzenia Komisji, ponieważ część posłów bierze udział w debacie. Przed nami debata budżetowa, jedna z najważniejszych debat sejmowych.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PosełDanutaWaniek">Apeluję o rozwagę przed głosowaniem. Nie będziemy mieli warunków na to, aby odbyło się „porządne” posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Jest możliwość odbycia posiedzenia w przerwie debaty sejmowej. Prezydium zaproponuje taki czas posiedzenia, abyśmy mogli w spokoju i nie naruszając naszych obowiązków uczestniczenia w sesji odbyć posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Zamykam dyskusję. Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PosełJanMariaJackowski">Kto jest za przyjęciem wniosku poseł Śledzińskiej-Katarasińskiej?</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PosełJanMariaJackowski">Kto jest przeciwny temu wnioskowi?</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#PosełJanMariaJackowski">Kto wstrzymał się od głosowania?</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#PosełJanMariaJackowski">Stwierdzam, że 17 posłów głosowało za przyjęciem wniosku poseł Śledzińskiej-Katarasińskiej, 8 posłów głosowało przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#PosełJanMariaJackowski">Stwierdzam, że wniosek został przyjęty. Prezydium Komisji ustali termin posiedzenia w tym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełJanByra">Mam pytanie związane z nowym regulaminem Sejmu. W art. 78 ust. 3 czytamy, że posiedzenia Komisji nie mogą się odbywać w czasie trwania posiedzenia Sejmu, chyba że wyrazi na to zgodę marszałek Sejmu.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PosełJanByra">Wniosek został przyjęty, co więc zrobimy, gdy marszałek Sejmu nie wyrazi zgody na posiedzenie Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Prezydium Komisji wystąpi dzisiaj do marszałka Sejmu. Jeżeli Prezydium Sejmu nie wyrazi zgody, to jest także możliwość odbycia po-siedzenia Komisji poza posiedzeniem plenarnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełJanByra">Rozumiem, że w grę wchodzi sobota.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Myślę, że dalsza dyskusja na ten temat jest w tej chwili bezprzedmiotowa, gdyż przyjęliśmy wniosek.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Wracamy do pkt. 1 porządku dziennego - propozycje planu pracy Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PosełJanMariaJackowski">Czy ktoś chciałby zabrać głos na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełDanutaWaniek">W pkt. 2 mamy zaplanowaną dyskusję nad „Raportem o stanie kultury polskiej”. Chciałabym zapytać - co to za raport?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Myślę, że na to pytanie najlepiej odpowie poseł Podkański.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełZdzisławPodkański">Raport został opracowany przez zespół pracowników naukowych pod przewodnictwem prof. Kostyrko na zlecenie ministra kultury i sztuki. Podzlecenie przyjął zespół z ramienia Instytutu Kultury. Raport liczy około 1000 stron i obejmuje lata 1989–1997, a podstawami sięga do kilkudziesięciu lat wstecz. Raport koncentruje się głównie na okresie 1989–1997.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełMarcinLibicki">Chciałbym zaproponować wprowadzenie do planu pracy punktu: Stan zabytków w Polsce i sposoby ich ratowania. W zaproponowanym planie pracy jest co prawda punkt: Informacja o stanie organizacyjnym służb konserwatorskich - nie bardzo go jednak rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełLechNikolski">Czy przedstawiona propozycja planu pracy jest planem do końca roku, czy do końca kadencji?</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PosełLechNikolski">Proszę porównać pkt. 1: Telewizja publiczna - ale jaka? z pkt. 4: Radio publiczne - co dalej? W sformułowaniu obu tytułów kryje się jakby ocena obu instytucji.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PosełLechNikolski">Proponuję nie dokonywać w tej chwili ocen i użyć jednakowego określenia wobec tych instytucji. Można postawić pytanie - co dalej?, ale nie stawiać pytania - ale jaka?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Od razu wyjaśnię, że te propozycje planu pracy Komisji Kultury i Środków Przekazu dotyczą okresu do przełomu czerwca i lipca przyszłego roku, czyli do parlamentarnych wakacji. Myślę, że dobrym rozwiązaniem są cykle półroczne naszego planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełMichałTomaszKamiński">Proponuję, abyśmy zajęli się w dość pilnym trybie sytuacją finansową lokalnych rozgłośni radiowych. Docierają do mnie sygnały, że te rozgłośnie radiowe, z różnych przyczyn, bardzo często znajdują się w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać o tym, że lokalne rozgłośnie radiowe spełniają bardzo ważną funkcję społeczną wobec lokalnych społeczności. Wielu takim rozgłośniom grozi upadek, a byłaby to, moim zdaniem, ogromna strata dla ładu mediów w Polsce i także istotna strata dla kultury narodowej.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PosełMichałTomaszKamiński">Proponuję, abyśmy dość szybko zajęli się dyskusją na ten temat, z udziałem przedstawicieli środowiska. Podkreślam, że sprawa jest dość pilna, ponieważ sytuacja finansowa lokalnych rozgłośni pogarsza się.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Do głosu zgłasza się dość dużo osób. W kolejności zabiorą głos: poseł Waniek, poseł Wenderlich, poseł Śledzińska-Katarasińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełDanutaWaniek">Dyskusja jest taka, na jaką pozwalają warunki. Otrzymaliśmy tak skonstruowany spis i trzeba zastanowić się nad tym, co można jeszcze do niego wnieść. Nie wszystko, co znajduje się w przygotowanym spisie, może być ostatecznie zaakceptowane. Wydaje mi się, że są również inne, ważne problemy a zostały one pominięte w spisie. Sugeruję, aby ten plan pracy nie był planem zamkniętym.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PosełDanutaWaniek">Uwaga do punktu: Teatr Narodowy - struktury organizacyjne, program, finansowanie. Dlaczego ten punkt znalazł się na odległym miejscu spisu? Jest to tak ważna sprawa, którą należy zająć się wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Proponowałbym rozszerzenie pkt. 7: Promocja polskiej kultury za granicą o ocenę działalności instytutów kultury polskiej. Można domniemywać, że ta ocena mogłaby być zawarta w punkcie: Promocja polskiej kultury za granicą. Jeśli dopełnimy tytuł o ocenę działalności instytutów kultury polskiej, będzie to jednocześnie zobowiązanie do tego, aby właściwy resort zaprosił na posiedzenie właściwe, kompetentne osoby i przedłożył materiały, które pozwolą dokonać oceny.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Wiemy z prac poprzedniej kadencji Sejmu, że istnieje wiele niedociągnięć w pracy instytutów kultury polskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Pani poseł Waniek sugerowała, że w wykazie mamy do czynienia z jakąś kolejnością. Jeśli tak jest, to miałabym wtedy dość poważne zastrzeżenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Wyjaśniam, że są to zsumowane propozycje trzech członków prezydium, które nie sugerują żadnej kolejności i są jedynie propozycjami.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeżeli plan pracy obejmuje okres do przełomu czerwca i lipca przyszłego roku, to program jest, być może, nawet zbyt ambitny. Będziemy jeszcze mieli do czynienia także z doraźnymi sprawami i to również musimy wziąć pod uwagę. Dochodzą do tego także kwestie natury legislacyjnej. W planie mamy np. ocenę funkcjonowania ustawy o ochronie dóbr kultury, czyli ustawy, która czeka na pilną nowelizację. Równocześnie mamy ocenę ustaw o muzeach i o bibliotekach, które dopiero wchodzą w życie i trudno jest mówić o cenie ich funkcjonowania.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Proponuję, by po uchwaleniu budżetu rozpocząć pracę Komisji od dyskusji nad raportem o stanie kultury polskiej. Jest to dla nas wszystkich punkt wyjścia do wysuwania dalszych propozycji. Być może z tego raportu będzie wynikała konieczność podjęcia innych tematów.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeśli mamy tak szczegółowy temat, jak: Wynagrodzenia w sferze kultury, to należałoby go zastąpić równie generalnym tematem, wokół którego jest bardzo dużo mitów i oczekiwań. Chodzi mi o próbę analizy problemu finansowania kultury. Te dwie sprawy powinny być sprawami głównymi.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Pracę Komisji Kultury i Środków Przekazu poprzedniej kadencji Sejmu kończyła informacja o skutkach powodzi dla instytucji kultury i obiektów zabytkowych. Teraz powinno chodzić nie o skutki lecz o ocenę działań wobec skutków powodzi. Powinniśmy zająć się oceną działań, które mają zniwelować skutki powodzi.</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">W tematach związanych z mediami potrzebna jest chyba dyskusja o mediach publicznych.</u>
<u xml:id="u-55.5" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Proponuję, by w tej chwili skrócić plan pracy przez zarysowanie czterech, pięciu tematów węzłowych zostawiając możliwości otwarcia na inne sprawy, które będą sprawami doraźnymi bądź będą wynikały z dyskusji nad „Raportem o stanie kultury polskiej” ewentualnie z dyskusji o finansowaniu kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Podczas spotkania prezydium doszliśmy do takiego ustalenia, które może uporządkuje naszą dyskusję.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PosełJanMariaJackowski">11 grudnia br. odbędzie się posiedzenia na temat budżetu. Następnie - 16 grudnia odbyłoby się spotkanie z panią minister kultury i sztuki, z kolegium Ministerstwa Kultury i Sztuki na temat priorytetów rządowych w polityce kulturalnej państwa.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#PosełJanMariaJackowski">Pierwszy termin styczniowy byłby poświęcony „Raportowi na temat stanu kultury polskiej”. Drugi termin styczniowy byłby poświęcony dyskusji na temat telewizji publicznej. Na to posiedzenie zaprosilibyśmy szerokie gremium ekspertów.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#PosełJanMariaJackowski">Jeżeli propozycje te zostaną zaaprobowane przez członków Komisji, to rozwijając zgłoszony wniosek moglibyśmy ustalić, że przyjmujemy plan pracy do końca stycznia przyszłego roku przy założeniu, że będzie na bieżąco aktualizowany.</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#PosełJanMariaJackowski">Czy są zgłaszane sprzeciwy wobec takiej propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełAleksandraJakubowska">Chciałabym uzupełnić wniosek posła Michała Kamińskiego. Wydaje mi się, że nie tylko rozgłośnie lokalne znajdują się w trudnej sytuacji, co jest naturalne w dobie konkurencji. Wiadomo, że na pierwszym etapie powstało wiele takich rozgłośni. Potem okazało się, że rynek reklamowy jest za płytki. To samo dotyczy prasy regionalnej.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PosełAleksandraJakubowska">Myślę, że jedno z posiedzeń Komisji powinniśmy poświęcić wspieraniu przez państwo pożytecznych inicjatyw regionalnych. Rozumiem, że chodzi właśnie o to wsparcie. Po-winniśmy zastanowić się nad sensownym sposobem wspomagania inicjatyw lokalnych małych mediów, regionalnych rozgłośni, pism, ponieważ są to bardzo wartościowe instytucje i szkoda by było, by zniknęły z kulturalnej mapy Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Dziękuję bardzo. W tej chwili zapisani są do głosu posłowie: Gadzinowski, Rybicki, Podkański, Braun i Byra.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Chciałbym uzupełnić plan pracy o dwa szczegółowe, ale dość pilne zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PosełPiotrGadzinowski">Pierwsza kwestia, to sprawa kinematografii i ustawy o kinematografii, której nie ma, a to powoduje istniejący bezwład dołujący naszą kinematografię.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PosełPiotrGadzinowski">Druga sprawa to kwestia prawa prasowego, które też jest stare, momentami martwe i nie przystaje do obecnej rzeczywistości.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#PosełPiotrGadzinowski">Uważam, że warto w miarę szybko zająć się tymi sprawami.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełJacekRybicki">Myślę, że w dyskusji nad planem pracy Komisji powinniśmy sprowadzić pewną próbę porządkowania, czy też hierarchizacji niektórych problemów.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PosełJacekRybicki">Chciałbym rozwinąć wypowiedź poseł Śledzińskiej-Katarasińskiej. Rzeczywiście, przedstawiony plan pracy Komisji jest zbiorem bardzo różnych punktów o bardzo różnej wadze. Jedne związane są z ustawodawstwem a inne bardziej z publicystyką niż z dyskusją komisji sejmowej.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#PosełJacekRybicki">Proponuję, by prezydium podjęło próbę opracowania pewnego porządku pracy. Myślę, że powinniśmy wyznaczyć 2–3 główne, naczelne założenia. Być może jednym z tych naczelnych założeń mogłyby być np. media publiczne, ich rola i zadania. Chodzi mi o 2,3 czy 4 główne punkty, z których mogłyby dopiero wynikać następne, bardziej szczegółowe założenia. Wtedy nasza dyskusja byłaby dyskusją celową, byłaby dyskusją nad tym, co rzeczywiście jest najistotniejsze dla mnie a co np. dla posła Gadzinowskiego.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#PosełJacekRybicki">Drugim poziomem, bardzo istotnym w planie pracy komisji sejmowej, jest plan pracy ustawodawczej, czyli związanej z opiniowaniem, dyskusją, ewentualnie nowelami ustaw, związanymi ze sferą kultury.</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#PosełJacekRybicki">Jest niesłychanie istotne, by z tych pierwszych naczelnych założeń w naturalny sposób wynikała dyskusja o tym, co w sferze środków przekazu i kultury stanowi prawo.</u>
<u xml:id="u-60.5" who="#PosełJacekRybicki">Dopiero na trzecim poziomie planu pracy powinny znajdować się sprawy szczegółowe, np. problemy szczegółowe w polskich mediach, reklama, sponsoring itd. Są to szczegóły, bardzo istotne, ale jednak szczegóły.</u>
<u xml:id="u-60.6" who="#PosełJacekRybicki">Proszę, by po dyskusji prezydium Komisji spróbowało przygotować według takiego lub podobnego schematu jeszcze jeden dokument, nad którym moglibyśmy krótko porozmawiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Czy tę wypowiedź mogę rozumieć jako postawienie formalnego wniosku? Słyszę, że była to inicjatywa a nie wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełZdzisławPodkański">Myślę, że poseł Rybicki poruszył problem całej konstrukcji projektu planu pracy. Przewodniczący Jackowski przekazał część informacji, które można określić jako stanowisko prezydium wypracowane przed posiedzeniem Komisji. To uporządkowanie jest konieczne i samo się rysuje.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PosełZdzisławPodkański">Uznaliśmy za stosowne, że powinno się odbyć spotkanie z nowym ministrem kultury i sztuki i z kierownictwem Ministerstwa Kultury i Sztuki, czyli z wiceministrami i dyrektorem generalnym. Spotkanie jest konieczne, chociażby w celu uzyskania informacji na temat tego, jak obecne kierownictwo resortu widzi sprawy kultury i swoją pracę na rzecz kultury.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#PosełZdzisławPodkański">Drugim podstawowym, wyjściowym zadaniem jest „Raport o stanie kultury polskiej”. Taki raport został opracowany po raz pierwszy, nie licząc cząstkowego raportu ministra Adamskiego. Jest to niezbędne, jeżeli naszą działalność mamy prowadzić opierając się na pracy innych ludzi, na analizach. Jest to konieczny materiał wyjściowy, pomocny dla prac Komisji.</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#PosełZdzisławPodkański">Wynikiem „Raportu” jest opracowanie przez poprzednie kierownictwo resortu projektu „Perspektywicznej polityki kulturalnej państwa”, który został rozesłany do większości instytucji kultury. Myślę, że po „Raporcie” powinniśmy przedyskutować ten projekt. Coś z tego „Raportu” wynika i byłoby dobrze, gdybyśmy mieli przyszłościową wizję niektórych rozwiązań, zarówno legislacyjnych jak i ekonomicznych czy organizacyjnych. Jest to konieczne. Przed sobą mam materiały związane z ustawą o działach administracji rządowej (Dziennik Ustaw nr 141), która ma istotne znaczenie dla kultury - np. sprawa szkolnictwa artystycznego. Należałoby do tego wrócić. Po przeanalizowaniu tych dokumentów będziemy się decydowali na wnioskowanie nowelizacji tej ustawy albo konieczne będzie podjęcie w trybie pilnym nowelizacji ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.</u>
<u xml:id="u-62.4" who="#PosełZdzisławPodkański">A więc mamy: spotkanie, „Raport”, projekt „Perspektywicznej polityki kulturalnej państwa” i kolejne zadanie - działalność legislacyjna. Komisja sejmowa jest po to, by wykonywać tego typu prace.</u>
<u xml:id="u-62.5" who="#PosełZdzisławPodkański">Podzielam pogląd posła Gadzinowskiego w części mówiącej o projekcie ustawy o kinematografii. Są dwa takie projekty - rządowy i poselski. Nie podzielam poglądu, że w kinematografii panuje bezwład. Kinematografia zaczęła porządkować pewne sprawy i wyniki są dosyć obiecujące, łącznie z takimi inicjatywami, jak produkcja takich filmów, jak „Ogniem i mieczem” itd. Nie ma wątpliwości, że trzeba wrócić do tego tematu, który został rozpoczęty jeszcze przez Sejm poprzedniej kadencji.</u>
<u xml:id="u-62.6" who="#PosełZdzisławPodkański">Mamy gotowy projekt ustawy o języku polskim. Wraz z grupą posłów złożyliśmy go do laski marszałkowskiej. Jestem posłem reprezentującym tę grupę. Jest także opracowany projekt rządowy, który nie został przyjęty przez poprzedni rząd, ale oczekiwał na rozpatrzenie. O ile się orientuję, obecne kierownictwo resortu podtrzymało wniosek o rozpatrzenie przez rząd tego projektu. Możemy spodziewać się, że dotrze do nas nawet w styczniu przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-62.7" who="#PosełZdzisławPodkański">Przygotowany jest projekt ustawy o ochronie dóbr kultury. Obecne kierownictwo resortu podtrzymało kierunek prac, a więc można się spodziewać, że w marcu projekt będzie gotowy do rozpatrzenia. Po rozpatrzeniu całości spraw należy się spodziewać podjęcia inicjatywy o wprowadzeniu ustawy o urzędzie ministra kultury i sztuki, opracowanej już od kilku miesięcy albo po prostu nowelizacji ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.</u>
<u xml:id="u-62.8" who="#PosełZdzisławPodkański">Oczywiście, będą inne inicjatywy legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-62.9" who="#PosełZdzisławPodkański">Niezbędne są także informacje i oceny, które w wielu przypadkach są konieczne do podejmowania decyzji czy wypełniania funkcji kontrolnej.</u>
<u xml:id="u-62.10" who="#PosełZdzisławPodkański">Popieram wniosek poseł Waniek o szybkie zajęcie się sprawą Teatru Narodowego.</u>
<u xml:id="u-62.11" who="#PosełZdzisławPodkański">Przedyskutowana została cała koncepcja uzdrowienia sytuacji, trzeba jedynie podjąć decyzję. Jeżeli te decyzje nie zostaną podjęte przed konstrukcją budżetu, to po jego skonstruowaniu może się okazać, że po prostu będzie o rok za późno.</u>
<u xml:id="u-62.12" who="#PosełZdzisławPodkański">Proponuję także dołączenie drugiego tematu o instytucjach centralnych, których założycielem jest minister kultury i sztuki: Biblioteka Narodowa - kierunki działalności. Wydaje mi się, że Komisja Kultury i Środków Przekazu powinna dyskutować o tych kluczowych instytucjach.</u>
<u xml:id="u-62.13" who="#PosełZdzisławPodkański">Myślę, że uda nam się zrealizować tak skonstruowany projekt planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosełJuliuszBraun">Podziwiam to, jak dalece poseł Podkański jest zorientowany w planach i zamierzeniach obecnego kierownictwa Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełZdzisławPodkański">Informacje te były podane do publicznej wiadomości.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PosełJuliuszBraun">Myślę, że byłoby dobrze, gdybyśmy w tych sprawach wstrzymali się z podejmowaniem decyzji i zobowiązań do czasu, kiedy otrzymamy informacje od obecnego ministra.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PosełJuliuszBraun">Myślę, że ten plan pracy w znacznej części ma charakter propozycji seminaryjnych. Byłoby dobrze, gdyby prezydium uzasadniło, czemu mają służyć owe seminaryjne, niezbyt precyzyjnie zarysowane tematy. Dyskusja nad „Raportem o stanie kultury polskiej” równie dobrze może być tematem konferencji naukowej czy seminarium. Praktycznie komisja nie obraduje dłużej niż 3–4 godziny. Jaka więc miałaby być konkluzja dyskusji nad „Raportem”? Wydaje mi się, że „Raport” powinien być raczej materiałem dostarczonym wszystkim posłom, gdyż obejmuje on mnóstwo tematów - od kultury artystycznej, upowszechniania, przez kulturę ludową do mediów.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#PosełJuliuszBraun">Być może należałoby po prostu powiedzieć o prezentacji tego raportu oraz wstępnej wymianie zdań i potraktować go jako materiał.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#PosełJuliuszBraun">Podobnie przedstawia się temat: Stosunki własnościowe w polskich mediach. Czy ma to być materiał wyjściowy do nowelizacji lub do nowej ustawy o prawie prasowym? Czy to ma być analiza ewentualnych naruszeń prawa antymonopolowego itd.? To samo dotyczy tematu: Reklama i sponsoring w mediach.</u>
<u xml:id="u-65.4" who="#PosełJuliuszBraun">Rozumiem, że rozmawiamy o planie na 6 miesięcy. Na pewno będą tematy związane z inicjatywami ustawodawczymi. Jest projekt grupy posłów ustawy o języku. Zgodnie z nowym regulaminem prezydium skieruje go raczej do pierwszego czytania w Komisji.</u>
<u xml:id="u-65.5" who="#PosełJuliuszBraun">Wbrew temu, co powiedział poseł Podkański, formalnie nie ma żadnego projektu ustawy o kinematografii. W chwili zakończenia poprzedniej kadencji Sejmu praca została formalnie zakończona. O ile wiem, nie ma planu powrotu do dawnego projektu rządowego. Należy się raczej spodziewać jakiegoś nowego projektu.</u>
<u xml:id="u-65.6" who="#PosełJuliuszBraun">Ustawa o ochronie dóbr kultury powinna się zapewne niedługo pojawić. Jest to kilka tematów związanych z ustawami.</u>
<u xml:id="u-65.7" who="#PosełJuliuszBraun">Chciałbym zaproponować, by po tej wstępnej wymianie zdań prezydium Komisji przy-gotowało na następne posiedzenie w przyszłym tygodniu bardziej sformalizowany plan pracy z zarysowaniem terminów i wprowadzeniem podziału, o którym mówił poseł Rybicki. Czasami jednak tematy szczegółowe muszą być szybko podejmowane.</u>
<u xml:id="u-65.8" who="#PosełJuliuszBraun">Była mowa o Teatrze Narodowym, o Bibliotece Narodowej. Uważam, że należy najpierw wyjaśnić z ministrem to, czy Komisja ma tu jeszcze do spełnienia jakąś rolę. Nie byłoby dobrze, gdyby Komisja Kultury i Środków Przekazu usiłowała wyręczać ministra w podejmowaniu szczegółowych decyzji, które należą do jego kompetencji.</u>
<u xml:id="u-65.9" who="#PosełJuliuszBraun">Kwestia propozycji związanych z oceną funkcjonowania ustaw - pkt. 15 i pkt. 16 planu pracy. Proponuję, by zrezygnować z tych punktów w tym półroczu. Nie ma sensu dokonywać oceny funkcjonowania ustawy o ochronie dóbr kultury, gdy jesteśmy w przededniu dyskusji nad całkowicie nową ustawą. To, co w tej chwili pozostało po przyjęciu ustawy o muzeach, jest szczątkiem ustawy, z której usunięto różne fragmenty. Bez żadnej dyskusji można powiedzieć, że ustawa ta źle funkcjonuje, ponieważ jest źle skonstruowana. Sądzę więc, że szkoda na to czasu.</u>
<u xml:id="u-65.10" who="#PosełJuliuszBraun">Funkcjonowanie ustaw o muzeach i bibliotekach będzie można ocenić po pełnym roku budżetowym ich działania i ewentualnie zaproponować zmiany.</u>
<u xml:id="u-65.11" who="#PosełJuliuszBraun">Unikałbym w planie tematów w rodzaju: Perspektywiczna polityka kulturalna państwa. To jest tytuł, który można uznać za motto pracy Komisji na cztery lata, a nie za temat konkretnego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosełJanByra">Chciałbym się przychylić do propozycji posła Libickiego, by pkt. 9: Informacja o stanie organizacyjnym służb konserwatorskich - poszerzyć o informację o stanie ochrony i zasadach finansowania zabytków.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#PosełJanByra">Proponuję przenieść pkt. 6: Kierunki reformy Polskiej Agencji Prasowej (Informacja o stanie przygotowań do przekształceń PAP) przynajmniej na jesień przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#PosełJanByra">Zgodnie z nową ustawą PAP ma 2 lata na przygotowanie się do samodzielności.</u>
<u xml:id="u-66.3" who="#PosełJanByra">Agencja ma jeszcze przed sobą niecałe 2 lata na te przygotowania i termin późnojesienny przyszłego roku lub wczesna wiosna 1999 roku będzie terminem odpowiednim.</u>
<u xml:id="u-66.4" who="#PosełJanByra">Chciałem zapytać autora pkt. 3 - Stosunki własnościowe w polskich mediach - o to, czy chodzi o zwykłą informację na temat stosunków własnościowych czy jest to, być może, konsekwencja wypowiedzi przewodniczącego Krzaklewskiego, który w dyskusji nad exposé premiera Buzka zapowiedział inicjatywę legislacyjną, ograniczającą udział kapitału zagranicznego w polskich mediach?</u>
<u xml:id="u-66.5" who="#PosełJanByra">Komentarz do uwagi posła Brauna.</u>
<u xml:id="u-66.6" who="#PosełJanByra">Uważam, że pierwsze czytanie projektu ustawy o języku polskim powinno odbyć się na posiedzeniu plenarnym z dwóch powodów.</u>
<u xml:id="u-66.7" who="#PosełJanByra">Jest to projekt ustawy, która dotyczy praw i wolności obywatelskich oraz zmian odnoszących się do samorządu terytorialnego. Są to dwa powody, które sprawiają, iż pierwsze czytanie, moim zdaniem, powinno się odbyć na posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Jestem autorem pkt. 3. Chodziło o informację na temat stosunków własnościowych w polskich mediach.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PosełDanutaWaniek">Propozycje tematyczne, które zostały nazwane planem pracy Komisji Kultury i Środków Przekazu, moim zdaniem, zostały tak określone na wyrost. Tak samo nie nadawałabym temu spisowi miana stanowiska prezydium, co uczynił przed chwilą poseł Podkański. To trochę za mało na stanowisko prezydium.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PosełDanutaWaniek">Dlatego poparłabym tak myślenia posła Rybickiego, aby naszą dzisiejszą dyskusję potraktować jako wymianę poglądów. Na podstawie tej dyskusji kompetentne i dość liczne pięcioosobowe prezydium przygotuje plan pracy Komisji Kultury i Środków Przekazu z prawdziwego zdarzenia. Zaplanuje również daty, byśmy mogli przygotować się do dyskusji na pewne tematy. Chodzi o to, aby nasza praca nabyła jakiejś wewnętrznej logiki.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PosełDanutaWaniek">Spis tematów sprawia na mnie takie wrażenie, że każdy z członków prezydium napisał to, o czym akurat pomyślał. Powrócę do tematu odnoszącego się do „Raportu o stanie kultury polskiej”. Rozumiem, że raport ten jest własnością ministra kultury i sztuki.</u>
<u xml:id="u-68.3" who="#PosełDanutaWaniek">W związku z tym chciałabym znać stanowisko nowej minister kultury - czy ten raport w przygotowanym kształcie nadaje się do dyskusji na posiedzeniu Komisji, czy też zostaną do niego wniesione nowe elementy. Nie mylmy naszych ról byłych i obecnych. Wypowiedź posła Podkańskiego sprawiła wrażenie, że jest w stanie dalej coś zaplanować resortowi kultury. Zapytajmy więc panią minister kultury, czy chciałaby wnieść raport w takim kształcie i dopiero wtedy zadecydujemy o tym, czy będzie to temat naszych rozważań. Wiem, że raport był przygotowywany za środki rządowe i przez grono osób zajmujących się różnymi dziedzinami kultury i sztuki, ale nie jest to dokument, który został zaakceptowany przez Radę Ministrów na jakimkolwiek jego etapie. Aby nabrał oficjalnego charakteru, musi być zaakceptowany przez nową minister kultury. Nie wyprzedzajmy pewnych działań bez konsultacji z osobami konstytucyjnie odpowiedzialnymi za funkcjonowanie danego resortu.</u>
<u xml:id="u-68.4" who="#PosełDanutaWaniek">Popieram tok myślenia posła Rybickiego i posła Brauna.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Chciałbym stwierdzić, że właściwie osiągnęliśmy consens. Zaproponowałem stanowisko prezydium w kwestii przyjęcia kalendarium prac do końca stycznia przyszłego roku. Natomiast teraz dyskutujemy nad propozycjami. Nie jest to przecież gotowy zestaw propozycji planu pracy. Dokonujemy wymiany poglądów na ten temat. Myślę, że posłowie: Braun, Rybicki, Waniek oraz prezydium mają bardzo podobny pogląd.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Na dzisiejszym posiedzeniu przyjmiemy kalendarium prac do końca stycznia przyszłego roku. Natomiast prezydium opracuje materiał i wnioski wynikające z toku dzisiejszej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PosełZdzisławPodkański">Nigdy nie było zwyczaju zatwierdzania bądź odrzucania przez Radę Ministrów opracowań naukowych. Raport ma charakter opracowania naukowego a intencją wnioskodawców było udostępnienie Komisji tego opracowania wraz z wprowadzeniem prof. Kostyrko, która kierowała zespołem.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PosełZdzisławPodkański">Są tam ciekawe informacje, które na długo będą przydatne w pracach Komisji.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#PosełZdzisławPodkański">Nie jest to własność ministra kultury. Ministerstwo Kultury i Sztuki jest ministerstwem budżetowym.</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#PosełZdzisławPodkański">Jest to własność podatników, a więc nas wszystkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PosełAleksandraJakubowska">Myślę, że prezydium Komisji powinno mieć jakąś orientację w sprawie spodziewanych przez nas inicjatyw ustawodawczych. Chciałabym się dowiedzieć, czy rząd w najbliższym czasie zamierza skierować jako swój projekt dokument opracowany wspólnie z KRRiTV. Czy istnieje jakakolwiek inicjatywa poselska dotycząca nowelizacji prawa prasowego? Musimy wiedzieć, co nas czeka w najbliższym półroczu. A prezydium Komisji może zasięgnąć informacji na ten temat u kompetentnych osób.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#PosełAleksandraJakubowska">Bardzo blisko mamy dyskusję budżetową. Kilka punktów z propozycji planu powinno być rozpatrzonych przy okazji dyskusji nad budżetem Ministerstwa Kultury i Sztuki. Jeżeli mówimy o Teatrze Narodowym i jeżeli prawdą jest, że 20% budżetu na kulturę polską jest przeznaczone na Teatr Narodowy, to sprawa wymaga dyskusji na forum Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#PosełAleksandraJakubowska">Punkt: Skutki powodzi dla instytucji kultury i obiektów zabytkowych - jest jasny. Chodzi o finansowanie strat - czy jest to finansowanie i w jaki sposób dokonuje się to przez budżet Ministerstwa Kultury i Sztuki, a w jaki sposób ze środków, które rząd zamierza przeznaczyć na odbudowę tych terenów.</u>
<u xml:id="u-71.3" who="#PosełAleksandraJakubowska">Kolejny punkt: Promocja polskiej kultury za granicą. W 1995 roku zrobiłam analizę budżetu państwa w sferze wydatków na promocję. Okazało się, że 1,8% budżetu jest przeznaczone na promocję. 3/4 tej wielkości wydawane jest na wyjazdy urzędników za granicę i przyjazdy delegacji zagranicznych. Jest to niebotyczna kwota. Myślę, że pod tym kątem powinna być również zrobiona analiza budżetu na 1998 rok. Są to marnotrawione pieniądze, które można by przeznaczyć na promocję Polski za granicą.</u>
<u xml:id="u-71.4" who="#PosełAleksandraJakubowska">Może się odbyć dyskusja nad budżetem na rok 1998 bez dyskusji o wynagrodzeniach w sferze kultury. Możemy o tym dyskutować w przyszłym roku, ale środki na ten cel zostaną przeznaczone w najbliższych tygodniach tego roku.</u>
<u xml:id="u-71.5" who="#PosełAleksandraJakubowska">Proszę, by na następne nasze spotkanie prezydium Komisji przygotowało plan pracy z rozpisaniem na konkretne terminy i tematy, byśmy wiedzieli, co jest pilne a co jest mniej pilne i czym to jest podyktowane, np. ustawowym terminem, kwestią przekształceń (PAP).</u>
<u xml:id="u-71.6" who="#PosełAleksandraJakubowska">Myślę, że po dzisiejszej dyskusji moglibyśmy zaakceptować tak opracowany plan pracy Komisji na najbliższe pół roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Oczywiście jest to słuszna uwaga. Po uzyskaniu informacji od rządu i zorientowaniu się w inicjatywach poselskich znajdujących się w lasce marszałkowskiej będziemy korygować plan pracy uwzględniając oczywiście propozycje legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PosełTomaszWełnicki">Przedłożonemu posłom planowi towarzyszy druga część dotycząca bardziej spraw prawnych, którymi będzie się zajmowała Komisja Kultury i Środków Przekazu. Niestety, tę część przygotowałem zbyt późno, by ją dostarczyć członkom Komisji, za co bardzo przepraszam.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#PosełTomaszWełnicki">W dyskusji wiele spraw dotyczyło tematów, które zostaną sprecyzowane w następnym dokumencie, jaki przygotowuje prezydium.</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#PosełTomaszWełnicki">W naszych planach znajduje się analiza obowiązującego prawa i ewentualnych projektów nowelizacyjnych w zakresie, który dotyczy funkcjonowania mediów publicznych, w tym prasy, agencji, radia i telewizji. Myślę, że jest to sprawa dotycząca także funkcjonowania KRRiTV w aspektach prawnych.</u>
<u xml:id="u-73.3" who="#PosełTomaszWełnicki">Jest to także sprawa funkcjonowania kinematografii oraz rynku reklam. Prawodawstwo, które dotyczy sfery reklam, również powinno być przez nas dokładnie zaanalizowane i ewentualnie należy zgłosić propozycję nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-73.4" who="#PosełTomaszWełnicki">Komisja Kultury i Środków Przekazu poprzedniej kadencji Sejmu pracowała nad ciekawą ustawą o ochronie dzieci i młodzieży przed publikacjami zagrażającymi ich rozwojowi. Chodzi tu przede wszystkim o pornografię i przemoc. Dysponuję tą ustawą i zgłoszonymi do niej wnioskami. Myślę, że w ciągu 2 tygodni prezydium przekaże posłom opracowane materiały.</u>
<u xml:id="u-73.5" who="#PosełTomaszWełnicki">Członkowie Komisji otrzymali projekt różnych tematów. Ustaliliśmy trzy główne kroki, które musimy zrobić do końca stycznia przyszłego roku. Potem będziemy realizować w sferze prawnej i dyskusji to wszystko, o czym mówiliśmy do tej pory.</u>
<u xml:id="u-73.6" who="#PosełTomaszWełnicki">Wracając do „Raportu o stanie kultury polskiej” przypomnę, że znajduje się on w bibliotekach i nie musi uzyskać akceptacji ministra, byśmy mogli zająć się jego analizą. Dziwna byłaby praktyka akceptowania przez nowego ministra tego, co zostało zaakceptowane przez jego poprzednika.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Zamykam tę część naszego porządku obrad wnioskiem, iż przyjmujemy plan pracy do końca stycznia przyszłego roku. Przypomnę, że w tym tygodniu odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie Komisji z udziałem kierownictwa TVP S.A. i przedstawicieli KRRiTV.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#PosełJanMariaJackowski">11 grudnia br. odbędzie się posiedzenie w sprawie budżetu a 16 grudnia br. odbędzie się spotkanie z ministrem kultury i sztuki oraz kierownictwem resortu.</u>
<u xml:id="u-74.2" who="#PosełJanMariaJackowski">Pierwszy termin styczniowy to dyskusja nad „Raportem o stanie kultury polskiej”. Drugie spotkanie styczniowe będzie poświęcone dyskusji i informacji na temat perspektyw telewizji publicznej.</u>
<u xml:id="u-74.3" who="#PosełJanMariaJackowski">Prezydium Komisji jest zobowiązane do opracowania wniosków z dzisiejszej dyskusji, przeanalizowania rządowych inicjatyw legislacyjnych, jak również tych, które już są w lasce marszałkowskiej. Na posiedzeniu styczniowym przedstawimy integralny projekt przygotowany przez prezydium Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
<u xml:id="u-74.4" who="#PosełJanMariaJackowski">Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego: Sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-74.5" who="#PosełJanMariaJackowski">Mamy do ustalenia jedną bardzo konkretną kwestię - kwestię koreferentów do tej części budżetu, która dotyczy naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PosełJuliuszBraun">Uwaga dotycząca planu. Czy prezydium może spowodować, by wszyscy posłowie otrzymali ten obszerny raport odpowiednio wcześnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Tak, oczywiście. Każdy z członków Komisji otrzyma egzemplarz tego raportu.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Przypomnę, że opiniujemy budżet w 3 częściach - budżet Ministerstwa Kultury i Sztuki, budżet wojewodów w dziale kultury oraz budżet KRRiTV. Prezydium proponuje, aby koreferentem do części budżetu dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki był poseł Marcin Zawiła, do części budżetu wojewodów w dziale kultury - poseł Aleksandra Jakubowska, a do budżetu KRRiTV - poseł Mariusz Grabowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Nie kontynuowałem wątku mojej wstępnej wypowiedzi, by nie zaogniać sytuacji. Prosiłbym o to, aby pan przewodniczący nie traktował jako osobistych odniesień tego, co powiedziałem na początku. Pańskie wypowiedzi mamy prawo traktować już jako wypowiedzi naszego przewodniczącego, przewodniczącego bardzo prestiżowej Komisji. Kiedy media donoszą o tym, że wyraził pan aprobatę dla wypowiedzi obrońców księdza Rydzyka, nawołujących do linczów na prokuratorach, to mam powód do wyrażenia obawy o to, czy rzeczywiście udzielił pan takiej aprobaty. Oczywiście, będę to jeszcze sprawdzał. Podobno tej wypowiedzi udzielił pan w Radiu „Zet”.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Dziękuję posłowi Wenderlichowi za tę deklarację i pragnę oświadczyć, że nie udzieliłem wypowiedzi w przytoczonym kształcie słownym. Chciałbym również powiedzieć, że jako dziennikarz mający doświadczenie w pracy w mediach, oddzielam moje wypowiedzi i stanowiska jako posła od tego zagadnienia, które by mogło dotyczyć prac naszej Komisji. Myślę, że należy zamknąć ten temat, by uniknąć dyskusji polityczno-personalnej, a sądzę, że nie jest to merytorycznym przedmiotem naszego spotkania. Nie chciałbym, abyśmy dyskutowali o odczuciach, które mogą być u każdego bardzo różne.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PosełJanByra">Proszę o rozważenie tego, by w sprawach budżetowych zająć się nakładami na PAP. Jest propozycja zmniejszenia nakładów, zmniejszenia subwencji. Wydaje mi się, że jest to sprawa ważna, zwłaszcza że firma ta znajduje się na etapie przekształceń własnościowych. Sprawa ta powinna stać się przedmiotem zainteresowania naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Na posiedzenie w dniu 11 grudnia br. zaprosimy przedstawiciela Ministerstwa Skarbu, by przedstawił nam informację dotyczącą tej części budżetu.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>