text_structure.xml 14 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży poświęcone przyjęciu sprawozdania z działalności naszej Komisji za okres czterech lat kadencji Sejmu RP. Nasza praca dobiega końca, chociaż przewidujemy odbycie jeszcze jednego posiedzenia w celu omówienia poprawek Senatu do rozpatrywanych przez nas ustaw, jeżeli takie poprawki zostaną przekazane do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Chciałabym przedstawić państwu przygotowane sprawozdanie i prosić o jego akceptację. Zgodnie z regulaminem Sejmu, Komisja musi uchwalić treść sprawozdania. Sprawozdanie jest bardzo obszerne, ponieważ zawarty jest w nim wykaz wszystkich ustaw rozpatrywanych przez Komisję i naszych przedsięwzięć - m.in. seminariów i konferencji oraz wyjazdów zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Obecnie przedstawię ogólną część opisową sprawozdania. Być może, zajdzie konieczność niewielkiego uzupełnienia sprawozdania, jeśli odbędziemy jeszcze jedno posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełFranciszekPotulski">W kwestii formalnej. W porządku jutrzejszego posiedzenia plenarnego Sejmu jest przewidziana debata nad uchwałą Senatu w sprawie ustawy o Funduszu Stypendialnym. Jeżeli my tego dzisiaj nie rozpatrzymy, to nie odbędzie się taka debata na jutrzejszym posiedzeniu Sejmu. W tej sprawie jest właściwie tylko jeden wniosek, aby uchwałę Senatu odrzucić w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Sprawa jest bardziej skomplikowana, ponieważ dla zajęcia stanowiska muszą zebrać się trzy komisje zainteresowane zaopiniowaniem uchwały Senatu. Tymczasem tradycyjnie przewodniczący Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji nie może znaleźć czasu, aby Komisja wzięła udział we wspólnym posiedzeniu na ten temat. Na nic zdały się moje usilne zabiegi. Jeżeli tak będzie nadal, to ta sprawa pozostanie do ewentualnego rozpatrzenia przez naszych następców albo po prostu pozostanie bez nadania jej biegu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Jeżeli państwo wyrażają zgodę, to przejdziemy do sprawozdania Komisji z działalności w okresie III kadencji Sejmu RP. Część opisowa sprawozdania zawiera przede wszystkim omówienie naszej działalności legislacyjnej i naszych prac kontrolnych. Omówione są seminaria i konferencje zwoływane przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">W III kadencji Sejmu Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży odbyła 265 posiedzeń, w tym 4 wyjazdowe. Pracami Komisji kierowało 5-osobowe prezydium w składzie: przewodnicząca - posłanka Grażyna Staniszewska (UW) oraz zastępcy przewodniczącej: posłanka Krystyna Łybacka (SLD), poseł Kazimierz Marcinkiewicz (AWS) - do 21 maja 1999 r., kiedy został powołany na stanowisko sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, poseł Mirosław Swoszowski (AWS) - od 23 czerwca 1999 r. poseł Andrzej Smirnow (AWS), poseł Aleksander Łuczak (PSL) - do 12 kwietnia 2001 r., kiedy wygasł mandat posła w związku z wyborem na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, poseł Józef Mioduszewski (PSL) - od 21 czerwca 2001 r.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Prezydium Komisji obradowało 75 razy. Odbyło 11 spotkań z kierownictwem Ministerstwa Edukacji Narodowej, poświęconych omówieniu bieżących problemów oświaty i szkolnictwa wyższego oraz związanych z tym zamierzeń legislacyjnych resortu i działań Komisji. Tematami posiedzeń były przede wszystkim kwestie generalne dotyczące koncepcji i realizacji reformy systemu edukacji, skutków projektowanych zmian oraz ich konsekwencji prawnych i spodziewanych reakcji społecznych.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Prezydium odbyło 5 wspólnych posiedzeń z prezydiami innych komisji, których celem było ukierunkowanie prac Komisji, wypracowanie stanowisk do przygotowanych projektów uchwał i propozycji nowych rozwiązań prawnych, m.in. w związku ze zmianami kompetencyjnymi i przekazaniem nadzoru nad archiwami państwowymi oraz zmianami w kwestii dotowania zadań państwowych zlecanych organizacjom pozarządowym.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Bardzo znaczny był udział Komisji w pracach ustawodawczych Sejmu. Do rozpatrzenia przez Komisję skierowano 63 projekty ustaw. Postępowanie legislacyjne zakończono w przypadku 41 projektów. Dorobek ustawodawczy Komisji to ważne, uchwalone przez Sejm akty prawne o znaczeniu systemowym. Były to 4 ustawy z zakresu prawa oświatowego uchwalone w związku z reformą systemu edukacji i procesem wdrażania tych zmian: ustawa z 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawa z 8 stycznia 1999 r. - przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, ustawa z 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw, ustawa z 23 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, ustawy - Karta Nauczyciela. Uchwalono także dwie ustawy dotyczące szkolnictwa wyższego. Ustawę z 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich, co stanowi zupełnie nową regulację w tej materii oraz ustawę z 20 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Nie udało się sfinalizować prac nad zapowiadanym przez rząd od początku tej kadencji kompleksowym projektem ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. W rezultacie uchwalono tylko w trybie pilnym bardzo ważne, ale fragmentaryczne z punktu widzenia potrzeb tej sfery, unormowania. Nie rozpoczęto w związku z tym prac legislacyjnych nad złożonymi w Sejmie inicjatywami poselskimi - projektem nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym oraz projektem całościowym - Prawo o szkolnictwie wyższym. Nie utracił więc aktualności postulat Komisji o pilne opracowanie rządowego projektu ustawy zawierającego systemowe i kompleksowe uregulowania prawne w sferze szkolnictwa wyższego. Zadanie to powinno być priorytetem programu legislacyjnego rządu i parlamentu nowej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Na podstawie ustaw rozpatrzonych przez Komisję powołano bądź przekształcono w nowe jednostki 13 wyższych uczelni: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uniwersytet im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytet Rzeszowski, Uniwersytet Zielonogórski, Śląską Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademię Podlaską w Siedlcach, Akademię Pedagogiczną im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie, Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Akademię Bydgoską im. Kazimierza Wielkiego, Akademię Świętokrzyską im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, Pomorską Akademię Pedagogiczną w Słupsku, Akademię Techniczno-Humanistyczną w Bielsku Białej.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Prace Komisji doprowadziły do znowelizowania dwóch ustaw w obszarze nauki: ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych oraz ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Komisja pracowała wspólnie z Komisjami: Polityki Społecznej, Rodziny oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka nad uchwalonymi następnie przez Sejm ustawami dotyczącymi problematyki dzieci i młodzieży: ustawą z 15 września 2000 r. o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz ustawą z 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka. Podkreślić trzeba, że sprawy młodzieży były nową problematyką włączoną do przedmiotowego zakresu działania Komisji przez Sejm III kadencji. Rozpatrywano wiele kwestii z tego zakresu, m.in. adaptacji społeczno-zawodowej młodzieży, opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą szkolną oraz akademicką, wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z terenów wiejskich, przeciwdziałania zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Wspólnie z Komisjami: Gospodarki, Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Komisja prowadziła prace nad ustawami dotyczącymi sfery gospodarczej, głównie w celu harmonizacji polskiego prawa z ustawodawstwem Unii Europejskiej w zakresie prawa własności przemysłowej, ogólnego bezpieczeństwa produktów, systemu oceny zgodności i akredytacji, prawa atomowego, prawa o rzecznikach patentowych.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Komisja podjęła dwie własne inicjatywy ustawodawcze i doprowadziła do uchwalenia ustawy z 23 grudnia 1999 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy z 5 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w celu zmniejszenia podatku VAT do 3% na zakupy komputerów szkolnych oraz zwolnienia od podatku VAT połączeń internetowych dla placówek oświatowych, szkół wyższych i naukowych PAN.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Komisja wykonała swoje funkcje kontrolne, związane głównie z oceną realizacji ustaw, poprzez rozpatrywanie informacji Najwyższej Izby Kontroli, podczas posiedzeń wyjazdowych i wizytacji w terenie. Najwięcej uwagi Komisja poświęciła problemom finansowania oświaty, szkolnictwa wyższego i nauki, występując do rządu z licznymi dezyderatami o podjęcie działań analitycznych, organizacyjnych i legislacyjnych prowadzących do stworzenia odpowiednich podstaw finansowych procesu transformacji systemu oświatowego, stabilnego funkcjonowania i rozwoju jednostek edukacyjnych i naukowych, a także określania odpowiedniej wielkości środków przeznaczanych w budżecie państwa w ramach subwencji oświatowej na zadania edukacyjne realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">W okresie III kadencji ożywiły się kontakty międzynarodowe Komisji, głównie z odpowiednimi komisjami parlamentów innych krajów, w celu konfrontowania różnych rozwiązań w zakresie optymalnych regulacji dotyczących sfery edukacji narodowej i kształcenia na wyższym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Komisja zorganizowała 14 konferencji i seminariów, których celem było lepsze przygotowanie posłów do prac legislacyjnych związanych z nowymi kierunkami rozwoju edukacji, wizji przyszłościowej szkolnictwa wyższego, także na tle postępującej integracji europejskiej. Wiele uwagi poświęcono problematyce wychowania dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Komisja była jedyną wśród komisji sejmowych, która objęła patronatem organizacje społeczne działające w obszarze edukacji i konsekwentnie wspierała ich inicjatywy pod względem programowym i organizacyjnym. Zorganizowano m.in. 6 konferencji pod nazwą „Forum Inicjatyw Oświatowych” z udziałem nauczycieli, rodziców i samorządowców oraz wolontariuszy działających w oświacie. Dzięki inicjatywie Komisji możliwe było powstanie programu komputeryzacji polskich szkół, którego celem jest przygotowanie młodego pokolenia Polaków do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Czy państwo macie uwagi do przedłożonego sprawozdania? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Komisji w okresie III kadencji Sejmu RP?</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Stwierdzam, że sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie. Serdecznie państwu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">W imieniu prezydium chcę podziękować wszystkim za tę 4-letnią pracę i współpracę. Mam nadzieję, że będziemy to wszyscy mile wspominać. Dla mnie było ogromnym przeżyciem kierowanie pracami Komisji, która - jak wynika ze sprawozdania - działała intensywnie i z pożytkiem dla rozwoju edukacji w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Życzę państwu powodzenia w wyborach i aby wszyscy nadal mogli pracować nad problemami rozwijania edukacji w Sejmie i poza Sejmem. Mam nadzieję, że część z nas spotka się tu ponownie, i obyśmy nadal wspólnie pracowali.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Chciałabym podkreślić, że efektywne i sprawne działanie Komisji było w dużej mierze możliwe dzięki sekretariatowi Komisji, który zapewnił wysoki poziom obsługi merytorycznej i organizacyjnej naszej pracy. Należy podkreślić duże zaangażowanie pracowników sekretariatu w wykonywaniu obowiązków, fachowość, wysokie kompetencje i perfekcyjne działanie zarówno w przypadku regulaminowych, rutynowych czynności, jak i w przypadku niestandardowych inicjatyw podejmowanych przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Komisja kieruje również podziękowanie do pracowników Biura Legislacyjnego za wkład i profesjonalną pomoc w tworzeniu prawa.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Dziękuję wszystkim państwu jeszcze raz. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>