text_structure.xml 58.6 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełTadeuszWrona">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełTadeuszWrona">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o referendum lokalnym oraz projekt dezyderatu w sprawie przekazywania mienia skarbu państwa samorządom wojewódzkim i powiatowym.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia pierwszego punktu porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełTadeuszWrona">Proponuję, aby procedować w następujący sposób. W pierwszej kolejności posłowie będą mogli wypowiedzieć się za lub przeciw propozycji, następnie ewentualne uwagi zgłoszą przedstawiciele rządu i Biura Legislacyjnego, a na zakończenie podejmiemy w drodze głosowania decyzję odnośnie do poprawki. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu powyżej przedstawionego trybu prac? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę, aby autor pierwszej poprawki do projektu ustawy o referendum lokalnym, pan poseł Andrzej Brachmański zreferował propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Omawiana poprawka wynika z dotychczasowych doświadczeń. Mianowicie, bardzo często powodem przeprowadzenia referendum nie jest chęć odwołania rady lecz zarządu. Dlatego też proponuję, aby inicjator referendum mógł wybrać, czy przedmiotem referendum ma być odwołanie rady, czy zarządu gminy. Poprawka była konsultowana z przedstawicielami Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków Komisji chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyBarzowski">Jestem przeciwny przyjęciu powyższej poprawki, albowiem podważa ona kompetencje rady gminy. Zarząd powinien być odwoływany przez organ stanowiący, który wybierał ten zarząd. W przeciwnym wypadku możemy mieć do czynienia z ubezwłasnowolnieniem rady gminy i licznymi kompetencjami. Rozwiązanie pozwalające na odwołanie zarządu w drodze referendum jest niezgodne z ustawą o samorządzie i dlatego opowiadam się za odrzuceniem poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z posłów chciałby opowiedzieć się za przyjęciem poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanKochanowski">Przypominam, że zgodnie z orzeczeniami Naczelnego Sądu Administracyjnego rozwiązanie przewidujące odwołanie organu wykonawczego w drodze referendum jest dopuszczalne. Po drugie, proponujemy bezpośredni wybór wójta, burmistrza i prezydenta. Dlatego też, opowiadam się za przyjęciem poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z uczestników dzisiejszego posiedzenia chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaKrajowegoBiuraWyborczego">Chciałabym zwrócić uwagę na fakt, że rozwiązanie przewidujące odwołanie zarządu w drodze referendum jest sprzeczne z art. 170 Konstytucji RP, który stanowi, że w drodze referendum można odwołać tylko i wyłącznie organ pochodzący z wyborów bezpośrednich, a więc w omawianym przypadku - radę gminy. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy o referendum gminnym konsekwencją odwołania w drodze referendum rady gminy jest odwołanie zarządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego chciałby przedstawić swoją opinię w tej materii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym ustosunkować się do zarzutu o niezgodność proponowanego rozwiązania z art. 170 Konstytucji RP w brzmieniu: „Członkowie wspólnoty samorządowej mogą decydować w drodze referendum o sprawach dotyczących tej wspólnoty, w tym o odwołaniu pochodzącego z wyborów bezpośrednich organu samorządu terytorialnego”. Moim zdaniem, przytoczony artykuł nie wyklucza możliwości odwołania w drodze referendum zarządu, czyli organu wykonawczego. Zdaję sobie sprawę, że zaproponowane w poprawce nr 1 rozwiązanie może budzić wątpliwości natury ogólnej dotyczące zasady podziału władzy na organy uchwałodawcze i wykonawcze. Zwracam uwagę, że po ewentualnym przyjęciu poprawki mogą powstać trudności proceduralne, w sytuacji gdy rada powoła odwołany w drodze referendum zarząd w takim samym składzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Informuję, że poprawka nr 1 będzie głosowana łącznie z poprawką nr 22. Kto z członków połączonych Komisji jest za przyjęciem poprawek nr 1 i 22, zgłoszonych przez pana posła Andrzeja Brachmańskiego?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełTadeuszWrona">Za przyjęciem opowiedziało się 6 posłów, 18 - głosowało przeciw, a 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje łączne odrzucenie poprawek nr 1 i 22.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2, zgłoszonej przez pana posła Józefa Korpaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJózefKorpak">Zgodnie z poprawką nr 2 referendum, którego przedmiotem jest samoopodatkowanie się mieszkańców na cele publiczne może być przeprowadzane również w powiatach i województwach samorządowych. Art. 7 w obecnym brzmieniu odnosi się jedynie do referendum gminnego. Uważam, że również powiat i województwo samorządowe powinnym mieć możliwość przeprowadzania referendum którego przedmiotem jest samoopodatkowanie się mieszkańców na cele publiczne. Przykładem celu publicznego, na który mogłyby być przeznaczone pieniądze uzyskane w wyniku samoopodatkowania się mieszkańców jest na przykład utrzymanie biblioteki wojewódzkiej, powiatowej szkoły średniej. Uważam, że klauzula, zgodnie z którą referendum w celu samoopodatkowania się jest skuteczne jeżeli za przedmiotem referendum oddano 2/3 ważnych głosów, gwarantuje, że referenda nie będą przeprowadzane pochopnie. Nie akceptuję argumentu, zgodnie z którym referendum powiatowe bądź wojewódzkie może być przyczyną antagonizmów pomiędzy gminami, czy powiatami. Zwracam uwagę, że również w referendum gminnym jedna jednostka pomocnicza może głosować inaczej niż druga taka jednostka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby opowiedzieć się za przyjęciem poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJózefLassota">Podzielam powyższą argumentację, gdyż uważam, że powinna istnieć możliwość przeprowadzenia referendum powiatowego, bądź wojewódzkiego w celu opodatkowania się mieszkańców tych obszarów, jeżeli jest to zgodne z ich wolą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z posłów chciałby opowiedzieć się przeciwko przyjęciu poprawki? Nie ma zgłoszeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorDepartamentuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiMarcinWereszczyński">W imieniu rządu chciałbym zająć negatywne stanowisko wobec poprawki nr 2, ponieważ jest ona sprzeczna z przepisami o finansowaniu działalności samorządu terytorialnego zawartymi w ustawach ustrojowych o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim. Zgodnie z obecnym ustrojem dochody z podatku mogą być wyłącznie dochodami gminy, natomiast zarówno powiaty, jak i województwa uzyskują udziały z dochodów budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszWrona">Rozumiem, że przedstawiciel rządu przedstawił negatywne stanowisko wobec omawianej poprawki. Zanim przejdziemy do rozstrzygnięcia, głos zabierze wnioskodawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJózefKorpak">Z informacji, którymi dysponuję Ministerstwo Finansów przygotowuje projekt ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zgodnie z którym powiat i województwo mogą uzyskiwać dochody w postaci podatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za przyjęciem poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełTadeuszWrona">Za przyjęciem poprawki opowiedziało się 15 posłów, 10 - głosowało przeciw, a 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Proszę, aby wnioskodawca pan poseł Józef Lassota zreferował propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJózefLassota">Poprawka nr 3 dotyczy inicjatorów referendum. Proponuję rozszerzenie katalogu inicjatorów, zawartego w projekcie, o organizację społeczną posiadającą osobowość prawną. Informuję, że dotychczas inicjatorem referendum mogła być: grupa 15 obywateli, obywatel - w przypadku referendum gminnego i statutowa struktura terenowa partii politycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby opowiedzieć się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z posłów chciałby opowiedzieć się przeciwko przyjęciu poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Powyższy problem był wnikliwie badany w toku prac na forum Komisji i podkomisji. Zgodnie doszliśmy do wniosku, że pojedynczy obywatel, któremu nie spodoba się władza nie powinien mieć możliwości zainicjowania referendum. Podobnie związek wędkarzy, filatelistów, czy miłośników kanarków, a raczej prezydia tych organizacji nie powinny zgłaszać inicjatyw o charakterze politycznym. Zwracam uwagę, że osoby zrzeszone w danej organizacji mogą zainicjować referendum, gdyż inicjatorem referendum może być grupa 15 obywateli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy rząd zajął jakieś stanowisko w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorMarcinWereszczyński">Rząd popiera omawianą propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJózefLassota">Brak możliwości inicjowania referendum przez organizacje społeczne upolitycznia samorząd. Zwracam uwagę, że również grupa 15 członków danej partii politycznej może zainicjować przeprowadzenie referendum. Poprawka nie dotyczy związku hodowców kanarków, choć taka organizacja może mieć bardzo duże znaczenie w danej gminie, ale przykładowo komitetów obywatelskich i organizacji, które dbają o sytuację w danej jednostce samorządu terytorialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełLudwikDorn">Jestem przeciwny przyjęciu poprawki nr 3, gdyż konsekwencją przyjęcia tej propozycji będą pewne kierunkowe rozwiązania dotyczące przyszłego kształtu ordynacji wyborczej do samorządów. Jeżeli bowiem organizacje społeczne będą miały prawo zgłaszania wniosków o przeprowadzenie referendum, w tym referendum w celu odwołania organów stanowiących, i w ten sposób będą brały udział w inicjowaniu działań mających na celu zmianę dystrybucji władzy na obszarze wspólnoty samorządowej, to nie będzie istniał żaden polityczny, ani logiczny argument przemawiający za odmową tego prawa w przypadku ordynacji. Reasumując, rozstrzygając propozycję przyjęcia poprawki nr 3 przesądzamy kwestię ustrojową dotyczącą ordynacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełTadeuszWrona">Za przyjęciem opowiedziało się 20 posłów, 11 - głosowało przeciw, a 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PosełTadeuszWrona">Informuję, że poprawka nr 3 powinna być rozpatrywana łącznie z poprawką nr 5 i 6, gdyż wszystkie trzy poprawki są bezpośrednio związane. Czy ktoś z posłów jest przeciwny przyjęciu założenia, zgodnie z którym akceptując poprawkę nr 3 połączone Komisje pozytywnie zaopiniowały również poprawki nr 5 i 6?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Nie mam żadnych wątpliwości odnośnie do poprawki nr 5, natomiast poprawka nr 6 powinna być rozpatrywana wraz z poprawką nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z posłów jest przeciwny przyjęciu założenia, zgodnie z którym akceptując poprawkę nr 3 połączone Komisje pozytywnie zaopiniowały również poprawkę nr 5?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawki nr 3, 5 i 6 zostały zarekomendowane do łącznego rozpatrzenia, gdyż wszystkie wymienione poprawki dotyczą kwestii inicjatywy organizacji społecznej. Gdyby poprawki 3 i 5 zostały odrzucone, natomiast poprawka nr 6 - przyjęta, wówczas powstałaby ewidentna sprzeczność. Rzeczywiście poprawka nr 6 dotyczy również inicjatywy pojedynczego obywatela, o czym mowa w poprawce nr 4. Niemniej jednak z formalnego punktu widzenia poprawki nr 4 i 6 mogą być rozpatrywane rozdzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy pan poseł Andrzej Brachmański chciałby zabrać głos w omawianej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Proponuję rozpatrzenie w pierwszej kolejności poprawki nr 4, a następnie w zależności od ostatecznej decyzji ewentualnie zwróciłbym się z prośbą do pana posła Józefa Lassoty o zmodyfikowanie poprawki nr 6 w drodze autopoprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Proszę, aby pan poseł Józef Lassota zreferował propozycję zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełJózefLassota">Poprawka nr 4 jest konsekwencją rozwiązania zawartego w art. 11 ust. 1 pkt 1, zgodnie z którym inicjatorem referendum gminnego może być również obywatel. Wydaje się, że w projekcie brakuje informacji o tym, że zgłoszenie powinno zawierać nazwisko, imię, adres zamieszkania i numer ewidencyjny PESEL inicjatora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Rozumiem, że zgodnie z omawianą propozycją pojedynczy obywatel może być inicjatorem referendum. Informuję, że art. 11 stanowi, że inicjatorem referendum może być: grupa co najmniej 15 obywateli oraz statutowa struktura partii politycznej, a zgodnie z poprawką nr 3 również organizacja społeczna. Zgodnie z tekstem ustawy pojedynczy obywatel nie może być inicjatorem referendum, ale jedynie pełnomocnikiem grupy zgłaszającej wniosek o przeprowadzenie referendum. Proszę pana posła Józefa Lassotę o przemyślenie powyższej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełJózefLassota">Informuję, że w drugiej części przepisu zawartego w ust. 1 pkt 1 istnieje zapis, zgodnie z którym inicjatorem referendum gminnego może być również obywatel, któremu przysługuje prawo wybierania do rady gminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby opowiedzieć się za przyjęciem poprawki? Czy ktoś z posłów chciałby opowiedzieć się przeciwko przyjęciu poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełJózefLassota">Nie wiem, dlaczego tego nie zauważyłem, ale sprawdziłem omawiany zapis i doszedłem do wniosku, że pan poseł Andrzej Brachmański ma rację. W tym kontekście chciałbym zmodyfikować swoją poprawkę i zaproponować wykreślenie pojedynczego obywatela z katalogu inicjatorów referendum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę o opinię w tej sprawie przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Rzeczywiście, zwyczajowo osoba zgłaszająca poprawkę ma pewne ograniczone uprawnienie do modyfikacji swojej propozycji, o ile modyfikacje zmierzają do doprecyzowania przepisu. Również zgodnie ze zwyczajem nie dopuszcza się możliwości modyfikacji poprawki dotyczącej zupełnie innego przepisu i innej merytorycznie kwestii. Z jednej strony intencją poprawki pana posła Józefa Lassoty było doprecyzowanie kwestii związanych z inicjatywą referendalną jednego obywatela, tymczasem modyfikacja poprawki miałaby polegać na wykreśleniu tego rozwiązania z ustawy. Dlatego też, Biuro Legislacyjne jest przeciwne tak dużym modyfikacjom pierwotnej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby jeszcze zabrać głos zanim podejmiemy decyzję w głosowaniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełMarianBlecharczyk">Rozumiem, że wątpliwość zgłoszona przez pana posła Józefa Lassotę dotyczyła poprawki nr 3 odnoszącej się do art. 11 ust. 1. Pan poseł zaproponował modyfikację poprawki dotyczącej również art. 11 ust. 1. Przedstawiciel Biura Legislacyjnego ustosunkował się natomiast do poprawki nr 4. Dlatego też, chciałbym zapytać, czy pan poseł Józef Lassota może dokonać modyfikacji w poprawce nr 3 w drodze autopoprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przypominam, że poprawka nr 3 została już rozpatrzona przez połączone Komisje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełTadeuszWrona">Jeżeli zgłoszony zostanie wniosek o reasumpcję, wówczas poddam go pod głosowanie. Proszę jednak przedstawiciela Biura Legislacyjnego o opinię w sprawie autopoprawki, o której wspomniał pan poseł Józef Lassota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Rozumiem, że po ewentualnym uwzględnieniu autopoprawki poprawka nr 3 uzyskałaby brzmienie: „3) w art. 11 ust. 1 pkt 1 skreślić wyrazy: „a w odniesieniu do referendum gminnego także obywatel, któremu przysługuje prawo wybierania do rady gminy”. Wówczas istniałaby konieczność wycofania poprawki nr 4 i wprowadzenia zmiany w poprawce nr 6, polegającej na skreśleniu pkt. 1 w brzmieniu: „1) nazwisko, imię, adres zamieszkania, jeżeli inicjatorem referendum jest obywatel”.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Niestety, w chwili obecnej nie jestem w stanie stwierdzić, czy przyjęcie powyższego rozwiązania nie będzie wymagało zmian również w innych przepisach ustawy. Zwracam uwagę, że omawiana zmiana jest daleko idącą ingerencją w pierwotną treść poprawki i wykracza poza zwyczajowo przyjętą modyfikację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy zgodnie ze sztuką legislacyjną Komisję mogą dokonać zmiany poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Komisje i posłowie mogą zrobić wszystko. Jednakże zdaniem Biura Legislacyjnego nie należy wprowadzać tak istotnych zmian w poprawkach, gdyż może to być niezgodne z regulaminem. Nie jesteśmy w stanie prześledzić w tej chwili wszystkich konsekwencji wprowadzenia omawianej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełTadeuszWrona">Połączone Komisje nie powinny dokonywać tak głębokich zmian w pierwotnej wersji poprawek, albowiem podważony może zostać cały proces. Dlatego też, ewentualne zmiany należy wprowadzić na innym etapie prac legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełZbigniewEysmont">Zadaniem posłów jest formułowanie dobrych przepisów prawnych. Dlatego zapytuję, czy jeżeli zgłoszę wniosek o reasumpcję głosowania, wówczas będzie to prawny sposób rozwiązania problemu? Uważam, że lepiej podjąć ryzyko i wprowadzić zmiany, niż zakończyć obrady z przekonaniem, że Komisje przyjęły złe rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Kwestia reasumpcji w odniesieniu do prac na forum Komisji nie jest uregulowana. Zwyczajowo w takich sytuacjach stosuje się art. 114 regulaminu Sejmu, odnoszący się do prac na forum Sejmu, w brzmieniu: „W razie, gdy wynik głosowania budzi uzasadnione wątpliwości Sejm może dokonać reasumpcji głosowania”. Na forum Sejmu wniosek o reasumpcję głosowania zgłasza się w sytuacjach, gdy przykładowo zaistnieje awaria maszyny do głosowania, lub prowadzący głosowanie źle sformułuje zapytanie.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje się, że wynik głosowania dotyczącego poprawki nr 3 nie budzi żadnych wątpliwości. Ewentualny wniosek o reasumpcję głosowania dotyczącego poprawki nr 3 i wprowadzenie zmian w tej poprawce byłby wnioskiem o merytoryczną zmianę treści poprawki, a co więcej - wnioskiem o zmianę treści ustawy w części, która nie była przedmiotem poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełTadeuszWrona">Zanim podejmiemy decyzję głos zabierze pan poseł Andrzej Brachmański oraz pan poseł Czesław Fiedorowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Uzasadniając wniosek o reasumpcję, informuję, że członkowie połączonych Komisji głosowali nie w pełni świadomie. Zostaliśmy wprowadzeni w błąd, gdyż analizowaliśmy poprawkę w niepełnym brzmieniu i oczekujemy ponownego głosowania nad poprawką nr 3 uzupełnioną w drodze autopoprawki przez pana posła Józefa Lassotę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Wszedłem na salę obrad po wypowiedziach posłów i w głosowaniu opowiedziałem się za przyjęciem omawianej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Podkreślam fakt, że modyfikacja, której ewentualnie dokonają posłowie jest sprzeczna z intencją poprawki w pierwotnym brzmieniu. Przypominam, że poprawka nr 3 w brzmieniu pierwotnym zmierza do doprecyzowania kwestii związanych ze złożeniem wniosku o przeprowadzenie referendum przez jednego obywatela, tymczasem zgłoszona nowa poprawka zakładałaby wykreślenie możliwości składania takiego wniosku przez pojedynczego obywatela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Należy zastanowić się, czy autopoprawka zmienia treść merytoryczną poprawki zgłoszonej przez pana posła Józefa Lassotę. Moim zdaniem, autopoprawka w sposób zasadniczy zmienia pierwotną treść merytoryczną poprawki. Dlatego też, na obecnym etapie prac legislacyjnych nie powinniśmy wprowadzać zmian w art. 11 ust. 1 pkt 1, gdyż nikt z posłów nie zgłosił wcześniej takiej poprawki. Wprawdzie, jak stwierdził przedstawiciel Biura Legislacyjnego poseł może wszystko, to być może posłowi nie wszystko wypada. Nieco zbyt późno uprzytomniliśmy sobie błąd i dlatego proponuję, aby przekazać naszą opinię w inny sposób. Nie możemy ryzykować postawienia przed Komisjami zarzutu naruszenia regulaminu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełTadeuszWrona">Podzielam pogląd wyrażony przez panią przewodniczącą Barbarę Imiołczyk, jak również przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Do tej kwestii będziemy mogli powrócić na następnym etapie prac legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania w sprawie poprawki nr 4. Kto z członków Komisji jest za przyjęciem poprawki nr 4, zgłoszonej przez pana posła Józefa Lassotę?</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PosełTadeuszWrona">Za przyjęciem poprawki opowiedziało się 18 posłów, 7 - głosowało przeciwko, a 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji jest przeciwny uznaniu, że poprawka nr 5 została przyjęta? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-57.5" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że połączone Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-57.6" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji jest przeciwny uznaniu, że poprawka nr 6 została przyjęta? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-57.7" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że połączone Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 6.</u>
          <u xml:id="u-57.8" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Proszę wnioskodawcę, pana posła Józefa Lassotę o zreferowanie propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełJózefLassota">Wspomniana poprawka doprecyzowuje zapis projektu ustawy. Proponuję, aby wniosek był niezwłocznie przekazywany nie organowi stanowiącemu, ale przewodniczącemu organu stanowiącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby opowiedzieć się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z posłów chciałby opowiedzieć się przeciwko przyjęciu poprawki?</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za przyjęciem poprawki nr 7?</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#PosełTadeuszWrona">Za przyjęciem opowiedziało się 27 posłów, nikt nie głosował przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-59.4" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie rekomendują przyjęcie poprawki nr 7.</u>
          <u xml:id="u-59.5" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełJózefLassota">Poprawka nr 8 dotyczy udziału w pracach komisji wyborczej w charakterze obserwatora inicjatora referendum lub jego pełnomocnika. Informuję, że w projekcie ustawy przepis art. 16 ust. 3, którego dotyczy poprawka ma następujące brzmienie: „Do udziału w pracach komisji w charakterze obserwatora zaprasza się inicjatora referendum lub jego pełnomocnika. Inicjator referendum lub jego pełnomocnik może w razie potrzeby składać komisji dodatkowe wyjaśnienia i przedstawiać dowody. Komisja może również żądać od inicjatora referendum lub jego pełnomocnika złożenia takich wyjaśnień i przedstawienia dowodów”. Proponuję dodanie w drugim zdaniu po wyrazach „w razie potrzeby” sformułowania „z własnej inicjatywy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z uczestników dzisiejszego posiedzenia chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 8?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawkę nr 8 należy rozpatrywać łącznie z poprawką nr 9, gdyż obie poprawki odnoszą się do tej samej sytuacji i zawierają taką samą terminologię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełTadeuszWrona">Stanowisko rządu przedstawi pan dyrektor Marcin Wereszczyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#DyrektorMarcinWereszczyński">Rząd jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 8 w obecnym brzmieniu, gdyż ogranicza ona zakres możliwości wypowiadania się przez pełnomocnika wyłącznie do przypadków, w których pełnomocnik będzie składał wyjaśnienia z własnej inicjatywy. Rozumiem, że intencją wnioskodawcy jest wskazanie, że pełnomocnik może składać wyjaśnienia w razie potrzeby, ale także z własnej inicjatywy. Dlatego też, sugeruję wprowadzenie autopoprawki, polegającej na dodaniu wyrazów „w tym”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełJózefLassota">Rzeczywiście, moją intencją było wskazanie, że pełnomocnik może składać wyjaśnienia w razie potrzeby, ale także z własnej inicjatywy. Dlatego też, zgłaszam autopoprawkę, zgodną z sugestią przedstawiciela rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę pana posła Józefa Lassotę o przedstawienie ostatecznej wersji poprawki nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełJózefLassota">Proponuję przyjęcie poprawki nr 8 w brzmieniu: „8) w art. 16 ust. 3 w zdaniu drugim po wyrazach „w razie potrzeby” dodać wyrazy „w tym z własnej inicjatywy” oraz poprawki nr 9 w brzmieniu: „9) w art. 22 ust. 6 w zdaniu pierwszym po wyrazach „w razie potrzeby” dodać wyrazy „w tym z własnej inicjatywy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za pozytywnym zarekomendowaniem poprawek nr 8 i 9?</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PosełTadeuszWrona">Za pozytywnym zarekomendowaniem opowiedziało się 30 posłów, 1 - głosował przeciwko, a żaden z posłów nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawek nr 8 i 9.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 10. Proszę pana posła Józefa Lassotę o przedstawienie propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełJózefLassota">Zgodnie z art. 28 ust. 1 kampania referendalna służy wyjaśnieniu przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego istoty problemów rozstrzyganych w referendum. Proponuję dodanie we wspomnianym przepisie po wyrazach „służy wyjaśnieniu przez” sformułowania „inicjatora referendum lub”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełMarianBlecharczyk">Jestem przeciwny przyjęciu poprawki nr 10, gdyż jest ona sprzeczna z konstrukcją całego projektu. Wcześniej rozstrzygnęliśmy, że inicjator referendum powiadamia organ stanowiący o celu i istocie referendum poprzez przesłanie wspomnianych informacji w sposób określony w projekcie ustawy. Jednakże za przeprowadzenie referendum odpowiedzialny jest organ stanowiący. Zrównywanie, w tym obszarze, kompetencji inicjatora referendum i organu stanowiącego może burzyć tryb przeprowadzania referendum. Innymi słowy jest to kwestia upolitycznienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby opowiedzieć się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za pozytywnym zarekomendowaniem Sejmowi poprawki nr 10?</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PosełTadeuszWrona">Za pozytywnym zarekomendowaniem opowiedziało się 2 posłów, 25 - głosowało przeciw, a 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje rekomendują Sejmowi odrzucenie powyższej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-72.4" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełJózefLassota">Proponuję, aby wszelkie plakaty, hasła, ulotki dotyczące referendum, które zawierają nieprawdziwe informacje o tym, od kogo pochodzą bądź przez kogo są rozplakatowywane nie podlegały ochronie prawnej. Plakaty i ulotki, zawierające takie nieprawdziwe informacje, zgodnie z projektem podlegałyby ochronie prawnej. Dlatego też, proponuję przyjęcie zmodyfikowanej poprawki nr 10 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PosełJózefLassota">„11) w art. 33 dotychczasową treść oznaczyć jako ust. 1 oraz dodać ust. 2 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#PosełJózefLassota">2. Wszelkie plakaty, hasła, ulotki dotyczące referendum, które zawierają wyraźne oznaczenie od kogo pochodzą bądź stwierdzające przez kogo są rozplakatowane podlegają ochronie prawnej, chyba że oznaczenie od kogo pochodzą bądź przez kogo są rozplakatowane jest nieprawdziwe”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PosełMarianBlecharczyk">Mam pytanie do pana posła Józefa Lassoty. Kto i w jakim trybie stwierdzi, czy informacje zawarte na plakacie są prawdziwe? Czy projekt ustawy rozstrzyga tę kwestię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełJózefLassota">Plakaty zawierające prawdziwe informacje podlegają ochronie prawnej. Jeżeli przykładowo plakat zostanie oznaczony, jako plakat Józefa Lassoty, a ja stwierdzę, że takiego plakatu nie przygotowywałem i nie rozplakatowałem, wówczas plakat nie będzie podlegał ochronie prawnej. Prawdziwość informacji zawartych na plakacie stwierdzałyby organy porządkowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PosełJózefKorpak">Uważam, że jedyną instancją, która może stwierdzić, czy plakat zawierał prawdziwe informacje jest sąd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Czy kwestii publikowania fałszywych dokumentów nie regulują przepisy karne o fałszerstwie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tak. Istnieją przepisy, które dotyczą fałszerstwa dokumentów i kwestii związanych z przestępstwami przeciwko wyborom. W gruncie rzeczy organy stosujące prawo w związku z kampanią referendalną będą mogły powołać się na konkretny przepis prawa materialnego karnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PosełTadeuszWrona">Jakie jest stanowisko rządu w omawianej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#DyrektorMarcinWereszczyński">Zdaniem rządu omawiany przepis jest zbędny, Wszystkie kwestie, których dotyczy poprawka rozstrzyga art. 35, określający tryb postępowania w przypadku plakatów, haseł i wszelkich form wypowiedzi zawierających nieprawdziwe dane i informacje. Informuję, że jest to tryb sądowy. Poza tym, uwzględnienie w art. 33 poprawki nr 11 dopuszczałoby możliwość dokonywania samooceny przez konkurentów i osoby zainteresowane zerwaniem plakatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy pan poseł Józef Lassota podtrzymuje wniosek o przyjęcie poprawki nr 11?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PosełJózefLassota">Wycofuję poprawkę nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PosełJózefLassota">Poprawka nr 12 dotyczy art. 34 ust. 4, zgodnie z którym Policja jest obowiązana usuwać plakaty i hasła, których sposób umieszczenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi. Uważam, że Policja może nie być w stanie wypełnić tego obowiązku i dlatego proponuję zastąpienie wyrazów „jest obowiązana” wyrazami „ma prawo”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby opowiedzieć się za, bądź przeciw przyjęciu poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełJerzyBarzowski">Niestety, muszę opowiedzieć się przeciwko przyjęciu poprawki nr 12. Moim zdaniem, Policja powinna mieć obowiązek usuwania plakatów i haseł, których sposób umieszczenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi. Oczywiście odbywałoby się to w odpowiednim czasie i trybie, odpowiadającym Policji. Opowiadam się za zachowaniem omawianego przepisu w brzmieniu zawartym w projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za pozytywnym zarekomendowaniem poprawki nr 12?</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#PosełTadeuszWrona">Za pozytywnym zarekomendowaniem opowiedziało się 10 posłów, 17 - głosowało przeciwko, a 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-88.2" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-88.3" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 13. Proszę pana posła Józefa Lassotę, autora wniosku o zreferowanie propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PosełJózefLassota">Intencją wprowadzenia poprawki nr 13 była chęć wyeliminowania pewnego niedopatrzenia. W art. 40 ust. 2, którego dotyczy propozycja, zawarte jest następujące sformułowanie: „środki wraz z kalkulacją kosztów referendum ponoszonych przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego przekazywane są z budżetu”. Zwracam uwagę, że kalkulacji kosztów dokonuje podmiot przeprowadzający referendum, czyli gmina, a nie podmiot przekazujący środki i dlatego należy zastąpić wyrazy „wraz z kalkulacją kosztów” wyrazami „na podstawie kalkulacji kosztów”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby opowiedzieć się za przyjęciem poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PosełJerzyBarzowski">Chciałbym poprzeć propozycję zgłoszoną przez pana posła Józefa Lassotę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Po przyjęciu poprawki gmina będzie mogła samodzielnie przeprowadzić kalkulację kosztów, a tym samym niezbędnych środków. W takiej sytuacji organ wyższego szczebla nie będzie mógł przeprowadzić kontroli kalkulacji. Równocześnie organ prowadzący referendum nie będzie mógł zakwestionować wielkości otrzymanych środków, albowiem nie będzie dysponował kalkulacją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za pozytywnym zarekomendowaniem poprawki nr 13?</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PosełTadeuszWrona">Za pozytywnym zarekomendowaniem opowiedziało się 17 posłów, 13 - głosowało przeciwko, a 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-93.2" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 13.</u>
          <u xml:id="u-93.3" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 14, której autorem jest również pan poseł Józef Lassota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PosełJózefLassota">Poprawka nr 14 powinna być rozpatrywana łącznie z poprawkami nr 15 i 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W tym bloku powinna być rozpatrzona również poprawka nr 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PosełJózefLassota">Poprawka nr 17 dotyczy nieco innej materii i dlatego sugeruję rozpatrywanie jej rozłącznie. Poprawki nr 14, 15 i 16 dotyczą czynności, które powinny być wykonywane po przeprowadzeniu referendum. Proponuję zastąpienie w przepisach, których dotyczą wspomniane trzy poprawki, wyrazu „pełnomocnik” wyrazami „inicjator lub pełnomocnik”. Jeżeli inicjatorem jest jakaś organizacja lub partia polityczna, mająca pełnomocnika, to i tak wszelkie dokumenty ma obowiązek dostarczyć inicjator, który z kolei może do tego upoważnić pełnomocnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby opowiedzieć się za bądź przeciwko przyjęciu poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Wspomniana poprawka może być przyczyną pewnego zamieszania. Dzięki precyzyjnemu określeniu osoby, która jest pełnomocnikiem, organ nadzorujący ma prawo do żądania od tej osoby przykładowo sprawozdania finansowego i innych dokumentów. Po ewentualnym uwzględnieniu poprawki zgłoszonej przez pana posła Józefa Lassotę mogą być problemy z określeniem adresata żądań kierowanych ze strony organu nadzorującego. Moim zdaniem, należy jednoznacznie określić, który z dwóch wymienionych podmiotów ma obowiązek przedkładania sprawozdania finansowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#DyrektorMarcinWereszczyński">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki w brzmieniu: „pełnomocnik lub inicjator, w przypadku, gdy jest nim osoba fizyczna”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PosełMarianBlecharczyk">Byłbym skłonny poprzeć poprawkę, jeżeli wnioskodawca zmodyfikowałby swoją propozycję. Z wcześniejszych przepisów omawianego, niedopracowanego projektu wynika, że inicjatorem może być również grupa 15 osób. W związku z powyższym, po przyjęciu zapisu „pełnomocnik lub inicjator” nie będzie można wyegzekwować obowiązków nałożonych w dalszych artykułach, albowiem inicjator będzie twierdził, że jest to obowiązek pełnomocnika, a pełnomocnik stwierdzi, że za realizację obowiązków odpowiedzialny jest inicjator. Proponuję zastąpienie wyrazów „inicjator lub pełnomocnik” sformułowaniem „pełnomocnik, a w przypadku, gdy nie jest on ustanowiony, inicjator”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#DyrektorMarcinWereszczyński">Powyższe brzmienie jest bliskie właściwemu. Sugeruję zapis „pełnomocnik inicjatora lub inicjator, gdy jest nim osoba fizyczna”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę wnioskodawcę o ustosunkowanie się do powyższych propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PosełJózefLassota">Jeżeli intencją podkomisji było zobowiązanie pełnomocnika - osoby fizycznej, a nie organizacji, czy partii politycznej, to jestem gotowy wycofać omawiane poprawki. W związku z powyższym zakładając, że w Senacie wykreślony zostanie pojedynczy obywatel z katalogu inicjatorów referendum wycofuję poprawki nr 14, 15 i 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PosełJózefLassota">Wycofuję poprawkę nr 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 18, zgłoszonej przez pana posła Ajchlera. Czy poseł wnioskodawca jest obecny na posiedzeniu? Niestety, nie. Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby opowiedzieć się za bądź przeciwko przyjęciu poprawki nr 18?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PosełWojciechNowaczyk">Chciałbym zaproponować uśrednienie progów procentowych, o których mowa w poprawce nr 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PosełTadeuszWrona">Zwracam uwagę, że nie podjęliśmy jeszcze decyzji w sprawie poprawki zgłoszonej przez pana posła Ajchlera. Zwracam uwagę, że przyjęcie poprawki nr 18 powoduje bezprzedmiotowość poprawek nr 19, 20 i 21.</u>
          <u xml:id="u-108.1" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za pozytywnym zarekomendowaniem poprawki nr 18?</u>
          <u xml:id="u-108.2" who="#PosełTadeuszWrona">Za pozytywnym zarekomendowaniem nie opowiedział się żaden poseł, 25 - głosowało przeciw, a 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-108.3" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje rekomendują Sejmowi odrzucenie poprawki nr 18.</u>
          <u xml:id="u-108.4" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 19. Proszę pana posła Józefa Lassotę o wyjaśnienie propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PosełJózefLassota">Uważam, że propozycja jest czytelna. Zwracam jedynie uwagę na fakt, że przyjęcie poprawki nr 19 powoduje bezprzedmiotowość poprawek nr 20 i 21.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PosełKosmaZłotowski">Chciałbym ustosunkować się do poprawek nr 19, 20 i 21. Podczas drugiego czytania zapytano, jakie progi stosowane są w innych krajach. Chciałbym udzielić odpowiedzi na to pytanie. Mianowicie w wielu krajach Europy Zachodniej instytucja referendum lokalnego nie jest przewidziana w konstytucji. Równocześnie w Szwajcarii referendum jest ważne niezależnie od frekwencji, natomiast w Republice Federalnej Niemiec próg frekwencyjny kształtuje się na poziomie 25–30%. W innych krajach europejskich referenda mogą się odbywać, aczkolwiek nie mają żadnej mocy sprawczej i są traktowane jako forma konsultacji społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Proponuję, aby w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie bardziej szczegółowe poprawki nr 20 i 21. W zależności od decyzji pan poseł Józef Lassota mógłby zmodyfikować poprawkę nr 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PosełTadeuszWrona">Jest to słuszna propozycja. Proszę jednak o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawki zostały uszeregowane w takiej, a nie inne kolejności z określonych powodów. Wydaje się, że rozpatrzenie poprawek nr 20 i 21 przed poprawką nr 19 nie jest zasadne, albowiem poprawka nr 19 jest najdalej idącą poprawką i powinna być rozpatrzona w pierwszej kolejności. Poza tym, jej przyjęcie powoduje bezprzedmiotowość dwóch kolejnych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PosełTadeuszWrona">Alternatywą dla poprawki nr 19 jest utrzymanie dotychczasowego brzmienia art. 55, zgodnie z którym referendum lokalne jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PosełLudwikDorn">Jestem przeciwny przyjęciu poprawki nr 19. Wniosek dotyczy dwóch kwestii, a mianowicie kwestii wysokości progów oraz ich zróżnicowania w zależności od szczebla samorządu terytorialnego. Nie znajduję żadnego rzeczowego uzasadnienia, propozycji zróżnicowania progów, od których referendum staje się ważne w zależności od szczebla samorządowego. Zróżnicowanie wspomnianych progów byłoby równoznaczne ze zróżnicowaniem politycznego umocowania organów stanowiących samorządu terytorialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za pozytywnym zarekomendowaniem poprawki nr 19?</u>
          <u xml:id="u-117.1" who="#PosełTadeuszWrona">Za pozytywnym zarekomendowaniem opowiedziało się 2 posłów, 28 - głosowało przeciw, a 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-117.2" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 19.</u>
          <u xml:id="u-117.3" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 20, w której wnioskodawca proponuje obniżenie progu z 30% do 25%. Zwracam uwagę, że ewentualne przyjęcie poprawki nr 20 powoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 21.</u>
          <u xml:id="u-117.4" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za pozytywnym zarekomendowaniem poprawki nr 20, zgłoszonej przez pana posła Andrzeja Brach-mańskiego?</u>
          <u xml:id="u-117.5" who="#PosełTadeuszWrona">Za pozytywnym zarekomendowaniem opowiedziało się 11 posłów, 17 - głosowało przeciw, a 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-117.6" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 20.</u>
          <u xml:id="u-117.7" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 21, w której pan poseł Wojciech Nowaczyk proponuje obniżenie progu ważności referendum z 30% do 20%.</u>
          <u xml:id="u-117.8" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za pozytywnym zarekomendowaniem poprawki nr 21?</u>
          <u xml:id="u-117.9" who="#PosełTadeuszWrona">Za pozytywnym zarekomendowaniem opowiedziało się 7 posłów, 21 - głosowało przeciw, a 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-117.10" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 21.</u>
          <u xml:id="u-117.11" who="#PosełTadeuszWrona">Informuję, że poprawka nr 22 została negatywnie zarekomendowana łącznie z poprawką nr 1.</u>
          <u xml:id="u-117.12" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 23 w brzmieniu: „23) w art. 72 wyrazy „Pełnomocnik inicjatora” zastąpić wyrazem „inicjator”", zgłoszonej przez pana posła Józefa Lassotę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PosełJózefLassota">Wycofuję powyższą poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PosełTadeuszWrona">Informuję, że rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania rządowego projektu ustawy o referendum lokalnym.</u>
          <u xml:id="u-119.1" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był nadal pan poseł Kosma Złotowski. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PosełKosmaZłotowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby zgłosić inną propozycję? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-121.1" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z członków Komisji jest przeciwny przyjęciu kandydatury pana posła Kosmy Złotowskiego na stanowisko posła sprawozdawcy połączonych Komisji? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-121.2" who="#PosełTadeuszWrona">Proponuję, aby termin dla KIE został ustalony na 5 dni. Czy ktoś z posłów przeciwny przyjęciu takiego terminu? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-121.3" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia drugiego punktu porządku obrad, a konkretnie do rozpatrzenia projektu dezyderatu w sprawie przekazywania mienia skarbu państwa samorządom wojewódzkim i powiatowym. W dalszej części obrad przewodniczył będzie pan poseł Jan Rejczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PosełJanRejczak">Wszyscy członkowie połączonych Komisji otrzymali projekt dezyderatu w sprawie przekazywania mienia skarbu państwa samorządom wojewódzkim i powiatowym. Kto z posłów chciałby zabrać głos w sprawie projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#PosełStanisławPawlak">Chciałbym sformułować jedno pytanie. W ostatnim akapicie na stronie czwartej zawarty jest następujący zwrot: „Komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych oczekują, że Rząd zechce uznać wagę przedstawionych opinii i podjąć niezwłocznie postulowane działania celem uniknięcia sporów i napięć utrudniających wdrażanie ważnej dla Państwa reformy administracji publicznej”.</u>
          <u xml:id="u-123.1" who="#PosełStanisławPawlak">Proponuję zastąpienie wyrazu „oczekują” wyrazem „żądają”, gdyż nieprzekazywanie mienia zarówno województwom, jak i powiatom jest karygodne, o czym wspomniał pan poseł Jan Rokita.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PosełJanRejczak">Rozumiem, że wówczas omawiany akapit uzyskałby następujące brzmienie: „Komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych żądają, aby Rząd uznał wagę przedstawionych opinii i podjął niezwłocznie postulowane działania celem uniknięcia sporów i napięć utrudniających wdrażanie ważnej dla Państwa reformy administracji publicznej”. Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos w omawianej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#PosełMarianBlecharczyk">Pan poseł Stanisław Pawlak nie przeanalizował omawianego zapisu w kontekście całego tekstu projektu. Zwracam uwagę, że w części poświęconej wnioskom zawarto sformułowanie: „Komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych apelują do Rządu o niezwłoczne podjęcie następujących działań: „Zwrot „oczekują” dotyczy uznania argumentów podnoszonych przez połączone Komisje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PosełJanRejczak">W związku z powyższym proponuję przyjęcie następującej redakcji: „Komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych oczekują, że Rząd uzna wagę przedstawionych opinii i podejmie niezwłocznie postulowane działania celem uniknięcia sporów i napięć utrudniających wdrażanie ważnej dla Państwa reformy administracji publicznej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PosełStanisławPawlak">Akceptuję powyższą propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PosełJanRejczak">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za przyjęciem dezyderatu w sprawie przekazywania mienia skarbu państwa samorządom wojewódzkim i powiatowym wraz z omawianą poprawką?</u>
          <u xml:id="u-128.1" who="#PosełJanRejczak">Za przyjęciem opowiedziało się 19 posłów, nikt nie głosował przeciw, a 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-128.2" who="#PosełJanRejczak">Stwierdzam, że Komisje przyjęły dezyderat, a tym samym wyczerpany został porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-128.3" who="#PosełJanRejczak">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>