text_structure.xml
8.46 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 15 lipca 1968 r. odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Oświaty i Nauki oraz Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej. Obradom przewodniczyła poseł Olga Szwałkiewicz (bezp.).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">Komisje uchwaliły dezyderaty w sprawie opieki zdrowotnej nad młodzieżą szkolną i studencką. Problem ten był przedmiotem obrad Komisji w dniu 3 maja br. (por. BPS nr 581)IV kad./.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">W uchwalonych dezyderatach Komisje stwierdzają, że szkolna służba zdrowia ma do odnotowania znaczne osiągnięcia. Wyrażają się one zwłaszcza w pogłębieniu problematyki medycyny szkolnej, opracowaniu założeń organizacyjnych i metodycznych oraz w wyraźnej poprawie jakości świadczeń, szczególnie w niektórych środowiskach miejskich. Postęp ten jest tym bardziej godny podkreślenia, że został osiągnięty w niekorzystnej, a nawet trudnej sytuacji kadrowej. Stwierdza się jednak duże dysproporcje między miastem a wsią, które wyrażają się m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- w znacznie niższej na wsi niż w mieście i niewystarczającej ilości czasu przeznaczonego przez lekarzy wiejskich ośrodków i spółdzielni zdrowia oraz punktów zdrowia na sprawowanie opieki zdrowotnej nad młodzieżą szkolną (na 1 dzień w tygodniu pracy lekarza przypada na wsi ponad 1400 uczniów, natomiast w mieście przypada około 2500 uczniów na 6 dni pracy lekarza szkolnej służby zdrowia);</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">- w niedostatecznej opiece leczniczej na wsi nad grupą dzieci dyspanseryjnych, u których podczas badań okresowych ujawniono schorzenia i wady rozwojowe; w większości przypadków dzieci te są objęte leczeniem w przychodniach specjalistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Komisje akceptują przedstawiony przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej program poprawy opieki zdrowotnej oraz stanu zdrowia dzieci i młodzieży szkolnej na najbliższe lata, jako wszechstronny i odpowiadający potrzebom. Wyrażają jednak wątpliwość co do jego realności w niektórych punktach. W szczególności zbyt optymistyczne wydaje się zadanie zapewnienia sukcesywnego dopływu do szkolnej służby zdrowia kadr lekarskich oraz pełnego pokrycia potrzeb w zakresie personelu medycznego. W terenie istnieją tak duże braki w obsadzie lecznictwa podstawowego, które w ogólnych planach rozwojowych resortu słusznie zostało postawione na pierwszym miejscu, że trudno oczekiwać specjalnego uprzywilejowania szkolnictwa. Odnosi się to w szczególności do województw o niskich wskaźnikach zatrudnienia lekarzy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Druga wątpliwość dotyczy rozwoju specjalizacji w medycynie szkolnej jako odrębnej specjalności. W kraju mamy obecnie 200 takich specjalistów, lecz nie wiadomo, ilu jest w trakcie specjalizacji (w dwóch województwach wizytowanych ani jeden lekarz jej nie podjął). A więc szybki rozwój ilościowy jest co najmniej problematyczny. Tymczasem w bardzo wielu szkołach opiekę sprawują stażyści, bez doświadczenia.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Wydaje się, że w miastach można by szukać drogi poprawy w pełnej integracji ze służbą pediatryczną, w każdym razie w obecnej fazie rozwoju. Pozwoliłoby to również na lepszą kwalifikację do grup dyspanseryjnych i poprawę jakości opieki nad tą grupą dzieci.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">W programie należałoby również przewidzieć kroki zmierzające do szybszej poprawy opieki zdrowotnej nad szkołami wiejskimi, niż będzie to możliwe przez planowany rozwój sieci wiejskiej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">W związku z tym Komisje uważają za konieczne podjęcie niezbędnych kroków dla częściowej realizacji programu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Komisje uważają za konieczne:</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">- wzmożenie nadzoru fachowego i instruktażu lekarzy wiejskich w zakresie wykonywania przez nich obowiązków lekarzy szkolnych;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">- szerszą popularyzację opieki placówek służby zdrowia (szpitali, przychodni) nad szkołami wiejskimi mieszczącymi się poza zasięgiem wiejskich ośrodków leczniczo-zapobiegawczych; opieka ta powinna mieć charakter ciągły i konsekwentny, łącznie z dyspanseryzacją i badaniami specjalistycznymi;</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">- konsekwentne ulepszanie jakości i ciągłości dokumentacji dotyczącej zdrowia poszczególnych uczniów; dokumentacja ta powinna towarzyszyć uczniom do szkół wyższych szczebli oraz do zakładów pracy;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">— zacieśnienie współpracy stacji sanitarno-epidemiologicznych z radami narodowymi w dziedzinie zabezpieczenia środków na podniesienie stanu sanitarnego szkół oraz opracowanie i rozpowszechnienie instrukcji odnośnie stosowania środków dezynfekujących w placówkach oświatowych, jak też podjęcie starań o ich dystrybucję w opakowaniach mniejszych, dostosowanych do codziennych potrzeb szkoły;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">- rewizję przepisów w kierunku zapewnienia personelowi służby zdrowia zwrotu kosztów przejazdów w obrębie gromady;</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">- podniesienie znaczenia lekarza szkolnego w procesie wychowawczym szkoły; w tym celu należy dążyć do zapewnienia szkołom pełnoetatowych lekarzy poprzez stworzenie im perspektyw zawodowych; Komisje popierają w pełni starania Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej o uzyskanie dla lekarzy szkolnych uprawnień wynikających z pragmatyki nauczycielskiej; niezbędne są również zmiany zasad specjalizacji lekarzy szkolnych, którą należy oprzeć na poprzedniej specjalizacji pediatrycznej;</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">— przyśpieszenie realizacji porozumienia Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z Ministerstwem Oświaty i Szkolnictwa Wyższego w sprawie współdziałania w zakresie poprawy jakości badań okresowych, selekcji dzieci do szkół specjalnych, poradnictwa zawodowego oraz wyposażenia gabinetów lekarskich;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">- kontynuowanie starań o popularyzację dożywiania w szkołach wszystkich szczebli, a w szczególności podjęcie starań o produkcję posiłków regeneracyjnych w formie gotowych zestawów, zawierających m.in. butelkowane mleko i napoje mleczne. Masowa produkcja i rozpowszechnienie tej formy dożywiania pozwoli uniknąć rozbudowy kosztownego zaplecza kuchennego — jak też przy minimalnym wysiłku organizacyjnym pozwoli na szybsze upowszechnienie akcji dożywiania;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">- przyśpieszenie i upowszechnienie akcji instalowania urządzeń do fluoryzowania wody pitnej;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">- nadanie odpowiedniej rangi wychowaniu fizycznemu w szkole. W szczególności należałoby uwzględnić je szerzej w programach szkolnych zwłaszcza klas niższych oraz bardziej konsekwentnie egzekwować realizację zarządzenia o obowiązku prowadzenia gimnastyki śródlekcyjnej;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">- podjęcie środków niezbędnych do umasowienia sportu szkolnego i akademickiego; podstawowym warunkiem realizacji tego postulatu jest zapewnienie szkołom odpowiedniej ilości nauczycieli wychowania fizycznego; sprawie tej więcej uwagi powinien poświęcić Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki;</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">- uwzględnienie w szerszym niż dotychczas stopniu zagadnień higieny w programach klas niższych szkoły podstawowej, jak też w zakładach kształcenia nauczycieli;</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">- rozszerzenie sieci szkolnictwa specjalnego; pozwoliłoby to z jednej strony odciążyć szkoły normalne od przekraczającej ich możliwości pracy z dziećmi upośledzonymi, a z drugiej strony dzieciom upośledzonym zapewniłoby fachową opiekę i lepsze możliwości rehabilitacji ich społeczeństwu;</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">- zwrócenie baczniejszej uwagi na wyposażenie szkół wszystkich typów w ławki dostosowane do wymogów higieny oraz zwiększenie troski o stan sanitarny budynków szkolnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>