text_structure.xml
11.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 19 kwietnia 1969 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem posła - Stanisława Kaliszewskiego (SD), rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie ze swej działalności w okresie IV kadencji Sejmu PRL.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W okresie IV kadencji Komisja odbyła ogółem 43 posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">W pracach Komisji wysuwały się na czoło węzłowe problemy upowszechnienia kultury, wśród nich działalność organizacji regionalnych i stowarzyszeń kulturalnych, problemy koordynacji pracy kulturalno-oświatowej, koordynacji działalności wojewódzkich i powiatowych wydziałów kultury, organizacja i kierunki pracy domów kultury, działalność kulturalno-oświatowa w uzdrowiskach i ośrodkach wypoczynkowych, działalność zespołów estradowych itd.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Kolejnym ważnym kompleksem zagadnień była działalność wydawnicza. Komisja analizowała zagadnienia polityki wydawniczej i upowszechnienia książki, badała realizację zadań w zakresie modernizacji i organizacji przemysłu poligraficznego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Wśród innych ważnych zagadnień, którymi zajmowała się Komisja, wymienić należy m.in. potrzeby związane z produkcją filmów fabularnych, sprawy importu i eksportu filmów, problemy kolportażu prasy, stanu i rozwoju bazy materialnej radia i telewizji, zagadnienia muzealnictwa, działalność i repertuar teatrów muzycznych, działalność przemysłu fonograficznego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">W toku swych prac Komisja uwzględniała również sprawy, które wykraczały poza sferę jej zasadniczych zainteresowań, a dotyczyły takich dziedzin jak m.in. produkcja odbiorników radiowych i telewizyjnych oraz adapterów, zajmowała się analizą stanu technicznego ośrodków radiowo-telewizyjnych oraz ich zaopatrzenia w sprzęt, dokonywała oceny pracy zakładów usług radiowo-telewizyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Przedmiotem zainteresowania Komisji były sprawy produkcji papieru na potrzeby wydawnicze.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">W pracy swej Komisja opierała się w dużej mierze na wnioskach, uwagach i koreferatach opracowywanych przez stałe i nadzwyczajne podkomisje - w wyniku wizytacji terenowych. Podczas tych wizytacji miała miejsce konfrontacja poglądów z szerokim kręgiem aktywu społeczno-kulturalnego, politycznego i rad narodowych. Tę formę pracy, mającą istotne znaczenie polityczne, należy kontynuować i rozszerzać.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">W ciągu bieżącej kadencji Komisja rozpatrzyła 3 projekty ustaw: o zmianie ustawy o wyższych szkołach artystycznych, o bibliotekach, o zezwoleniach na publiczną działalność artystyczną, rozrywkową i sportową.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Szczególne znaczenie dla rozwoju bibliotekarstwa, które wielce zasłużyło się w dziedzinie popularyzacji i upowszechnienia książki i czytelnictwa - ma ustawa o bibliotekach, uchwaloną m.in. z inspiracji Komisji. Również z inspiracji Komisji powstał projekt ustawy o zezwoleniach na działalność artystyczną, rozrywkową i sportową. Ustawa ta przeciwdziałać ma poważnym niedomaganiom w zakresie organizacji i poziomu imprez.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Na posiedzeniu poświęconym działalności szkolnictwa artystycznego Komisja dokonała oceny realizacji ustawy o wyższych szkołach artystycznych. Ponadto w toku swej terenowej działalności członkowie Komisji badali sposób realizacji uchwalonych ustaw, skutków ich działania oraz trudności, w ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Na podkreślenie zasługuje współpraca Komisji z Najwyższą Izbą Kontroli. Wnioski wyciągnięte z kontroli m.in. w filmie polskim oraz w szkolnictwie artystycznym przyczyniły się w sposób istotny do uzdrowienia sytuacji i usprawnienia działalności.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Komisja współpracowała z radami narodowymi, zapraszając ich przedstawicieli na swe posiedzenia poświęcone problemem szczególnie interesującym rady. W toku prowadzonych badań terenowych podkomisje poselskie konsultowały się z radami narodowymi, interesowały się realizacją budżetu w dziale kultury, realizacją planów inwestycyjnych w tej dziedzinie oraz stanem upowszechnienia kultury. Należy w dalszym ciągu rozszerzać kontakt z radami narodowymi.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Komisja pozytywnie ocenia swoje kontakty z organizacjami społecznymi i twórczymi; zapraszani niejednokrotnie na posiedzenia Komisji przedstawiciele tych organizacji wnosili konstruktywny wkład do prac Komisji, jak również służyli pomocą podkomisjom w naświetleniu szeregu zagadnień.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Ogólnie można stwierdzić, że praca Komisji przyczyniła się w poważnym stopniu do usprawnienia działalności resortów i instytucji podległych jej kontroli. Konieczność przygotowania dla Komisji szczegółowych sprawozdań o stanie prac, krytyka niedociągnięć i podkreślanie osiągnięć w toku obrad, rozpatrywanie przez posłów wyników kontroli NIK, przeprowadzane w terenie kontrole poselskie, uchwalanie dezyderatów oraz informowanie społeczeństwa na łamach prasy o omawianych przez Komisję zagadnieniach - przyczyniło się poważnie do ożywienia pracy właściwych instytucji oraz do wzrostu zainteresowania różnych środowisk społecznych sprawami kultury, a zwłaszcza komisji kultury rad narodowych. Pożądane byłoby szersze wykorzystywanie w prasie sprawozdań z posiedzeń Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Komisja uchwaliła ogółem 69 dezyderatów, które miały w większości charakter kompleksowy i dotyczyły podstawowych kierunków rozwoju kultury. W dezyderatach Komisja wskazywała m.in. na problemy: zabezpieczenia zabytków i zbiorów muzealnych, zwiększenia nadzoru rad narodowych nad zabytkami i właściwego ich wykorzystania, intensyfikacji prac w zespołach zabytkowych, zwiększenia i równomiernego wykorzystywania kredytów na zakup książek dla bibliotek powszechnych, poprawy warunków materialnych bibliotekarzy, koordynacji sił i środków kierowanych na inwestycje w dziedzinie kultury, udzielania pomocy ruchowi społeczno-kulturalnemu, rozwijania patronatu nad sztuką przez zakłady przemysłowe.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Komisja postulowała również poprawę stanu technicznego i dalszy rozwój sieci kin w małych ośrodkach miejskich i na wsi, ulepszenie działalności teatrów muzycznych, pełniejsze uwzględnienie w polityce wydawniczej potrzeb poszczególnych regionów, usprawnienie działalności przedsiębiorstwa „Polskie Nagrania”, poprawę warunków pracy regionalnych ośrodków radia i telewizji.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Znaczna część dezyderatów została załatwiona pozytywnie, co przyczyniło się do uporządkowania wielu zagadnień, do spełnienia wielu postulatów wyborców.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Realizacja dezyderatów przyjętych do wykonania przez Ministerstwo Kultury i Sztuki oraz Komitet DS. Radia i Telewizji, kontrolowana była dwukrotnie przez Najwyższą Izbę Kontroli. Wskazane byłoby, aby i w przyszłości Komisja korzystała z tej formy kontroli uchwalonych przez siebie dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">W wyniku realizacji dezyderatów Komisji zwiększone zostały m.in. w bież. roku dotacje finansowe dla domów kultury i innych placówek kulturalno-oświatowych; zwiększono produkcję projektorów dla kin; nastąpiła wyraźna poprawa w dziedzinie koordynacji spraw kultury; podwyższono honoraria artystów w zespołach objazdowych, uległy zwiększeniu dotacje zakładów pracy na finansowanie działalności kulturalnej w miejscach zamieszkania załóg robotniczych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">W myśl dezyderatów Komisji, wzrosły nakłady inwestycyjne na rozwój radia i TV. Na wniosek Komisji zwiększono udział tematyki wiejskiej w programach radia i TV, przywrócono m.in. telewizyjną audycję niedzielną dla wsi. Usunięto szereg przeszkód hamujących rozwój regionalnych ośrodków radia i telewizji, zwiększył się udział tych ośrodków w programie centralnym; uregulowano zgodnie z dezyderatami Komisji sprawy budżetowe tych ośrodków, złagodzono dysproporcje w honorariach aktorskich, dziennikarskich i literackich; nastąpiła poprawa na odcinku współpracy telewizji z filmem.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Część dezyderatów załatwiana była jednak zbyt przewlekle, zwłaszcza tych, których realizacja wymaga współdziałania kilku resortów.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">W rejestrze spraw wymagających stale uwagi Komisji Kultury i Sztuki powinien się znaleźć całokształt zagadnień upowszechnienia kultury, a w szczególności sprawa koordynacji środków kierowanych na cele kultury, rozwój ruchu społeczno-kulturalnego, działalność zespołów estradowych. Głębszej analizie należałoby poddać działalność „Domu Książki”, przedsiębiorstw - „Pagart” i „Ars Polona”, jak również działalność wydawnictw regionalnych, teatrów dramatycznych, przedsiębiorstwa „Polskie Nagrania” oraz zagadnienia handlu dziełami sztuki.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">Szczególnej wagi nabierają sprawy rozwoju przemysłu poligraficznego oraz zaopatrzenia wydawnictw w papier.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Zainteresowania Komisji następnej kadencji wymaga również działalność szkolnictwa artystycznego, z uwzględnieniem kształcenia artystów dla teatrów muzycznych, a także problem wyjazdów na dłuższy pobyt za granicę naszych wybitnych artystów.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Na zakończenie obrad poseł Wincenty Kraśko (PZPR) podkreślił, że Komisja Kultury i Sztuki legitymuje się dość znacznym dorobkiem swojej pracy w okresie IV kadencji. Jest to w dużej mierze zasługą tych posłów, którzy pracując stale w terenie, głęboko penetrowali problemy upowszechnienia kultury, przedstawiając i uzasadniając na forum Komisji wnioski wynikające z bezpośrednich obserwacji i styku z wyborcami. Dało to Komisji możność występowania do organów rządowych z umotywowanymi i trafnymi na ogół dezyderatami.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">Mijająca kadencja nie była dla Komisji okresem łatwym; dotyczy to w szczególności wydarzeń roku ubiegłego. Rozwaga i obywatelska odpowiedzialność posłów zasiadających w Komisji sprzyjały zajmowaniu przez Komisję słusznego stanowiska w sprawach kultury, stanowiska wywodzącego się z akceptacji podstawowych założeń Frontu Jedności Narodu.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">Komisja wyraziła przekonanie, że jej dorobek będzie pogłębiany i wzbogacany przez Komisję Kultury i Sztuki następnej kadencji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>