text_structure.xml 18.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 2 grudnia 1966 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Stanisława Kaliszewskiego (SD) i Mariana Kubickiego (ZSL), rozpatrzyła projekt NPG i budżetu państwa na 1967 r. i podstawowych założeń planu na 1968 r. jak również sprawozdanie rządu z wykonania NPG i budżetu państwa w 1965 r. wraz z uwagami NIK w częściach dotyczących: Komitetu DS. Radia i Telewizji, RSW „Prasa” i Polskiej Agencji Prasowej PAP.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Komitetu DS. Radia i Telewizji z przewodniczącym - Włodzimierzem Sokorskim i zastępcami przewodniczącego - Stefanem Stefańskim, Henrykiem Wernerem i Edwardem Uzdańskim, przedstawiciele Zarządu Głównego RSW „Prasa” z wiceprezesami - Edmundem Królem i Bronisławem Stępniem, przedstawiciele Polskiej Agencji Prasowej PAP z redaktorem naczelnym - Michałem Hofmanem, podsekretarz stanu w Ministerstwie Łączności - Konrad Kozłowski, wicedyrektor Zespołu NIK - Tadeusz Kosacz oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Instytucje, których projekty planu i budżetu rozpatrywano, dostarczyły Komisji wcześniej szczegółowe materiały, obrazujące planowane zamierzenia i preliminowane środki finansowe na ich realizację.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Uzupełniającą informację o projekcie NPG i budżetu państwa na 1967 r. oraz podstawowych założeniach planu na 1968 r. w części dotyczącej Komitetu DS. Radia i Telewizji złożył przewodniczący Komitetu - Włodzimierz Sokorski.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Przewiduje się, że w latach 1967-1968 liczba radioabonentów utrzymywać się będzie na dotychczasowym poziomie, liczba teleabonentów wzrastać będzie w dotychczasowym tempie. Należy oczekiwać, że liczba teleabonentów zbliży się w końcu przyszłego roku do 3 mln, zaś w końcu 1968 r. przekroczy 3,3 mln.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">W roku przyszłym wpłaty z tytułu opłat teleabonenckich wyniosą już dwa razy tyle, co dochody z tytułu radio-abonamentu. Wydatki na telewizję w roku przyszłym osiągną już 50 proc. globalnych wydatków Komitetu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Program radiowy w 1967 r. wzrośnie o 3,2 proc., głównie dzięki zwiększeniu programu III i programów terenowych, zaś program telewizyjny wzrośnie o ok.15 proc., przy czym wzrost dotyczy głównie audycji politechniki telewizyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Dążyć się będzie do rozszerzenia programu artystycznego telewizji oraz większego wykorzystania produkcji filmowej telewizji w programie „żywym”.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Uzupełniającą informację na temat programu rozbudowy bazy technicznej radia i telewizji w latach 1967-1968 złożył podsekretarz stanu w Ministerstwie Łączności - Konrad Kozłowski.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Równolegle ze wzrostem sieci teleabonentów następuje rozbudowa bazy technicznej telewizji. W końcu 1965 r. czynnych było w kraju 17 stacji telewizyjnych dużej mocy, które umożliwiały odbiór programów telewizyjnych przez około 80 proc. mieszkańców Polski. W roku bieżącym oddana została do eksploatacji kolejna stacja dużej mocy w Kielcach, a w latach 1967-1968 uruchomione zostaną stacje dużej mocy w okolicach Łodzi i w Olsztynie, co pozwoli na odbiór programu i telewizji przez ponad 90 proc. ludności. Dla poprawy ciągłości pracy stacji i warunków technicznych emisji podejmuje się szereg środków, m.in. instaluje się nadajniki rezerwowe, które już obecnie pozwoliły na znaczne zmniejszenie odsetka przerw w emisji programu. Równocześnie kontynuowana będzie budowa linii radiowych warunkujących poprawę wymiany programu telewizyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Główny wysiłek w latach 1967-1968 skoncentrowany będzie na budowie rozgłośni radiowo-telewizyjnej w Warszawie. Budowa tej nowoczesnej bazy studyjnej telewizji warszawskiej zostanie zakończona w końcu 1968 r. bądź w pierwszej połowie 1969 r. Równocześnie rozbudowywana i modernizowana będzie baza filmowa warszawskiej telewizji.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Ponadto w roku przyszłym kontynuowana będzie budowa nowego studia telewizyjnego w Krakowie, którego oddanie do eksploatacji przewiduje się na rok 1968. Także w roku przyszłym wyposażone zostanie nowo zbudowane studio telewizyjne we Wrocławiu i zapoczątkowana będzie budowa zaplecza wrocławskiej telewizji, możliwa dzięki znacznemu udziałowi finansowemu władz terenowych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">W dziedzinie radiofonii przygotowuje się aktualnie dokumentację nowej stacji długofalowej, która umożliwi dobry odbiór programu I na terenie całego kraju; zakończenie budowy tej stacji przewiduje się na rok 1970. Program na falach średnich i ultrakrótkich jest odbierany aktualnie na około 60 proc. powierzchni kraju, zamieszkiwanej przez 72 proc. ludności. Celem rozszerzenia zasięgu audycji nadawanych na falach średnich i ultrakrótkich w latach 1967-1968, kontynuowane będzie zwiększanie mocy stacji średnich i instalowanie nowych nadajników UKF. Warto zaznaczyć, że udział radioodbiorników z zakresem UKF w globalnej produkcji odbiorników stale wzrasta i w 1970 r. już około 2 mln abonentów będzie mogło odbierać program na falach ultrakrótkich.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Kontynuowana będzie modernizacja bazy studyjnej radiofonii. W latach 1967-1968 zakończona zostanie całkowita modernizacja bazy transmisyjnej radia.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Koreferat podkomisji DS. radia i telewizji przedstawił poseł Marian Kubicki (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Podkomisja, dokonując wizytacji szeregu ośrodków regionalnych Polskiego Radia, stwierdziła zarówno poważny dorobek tych ośrodków jak też szereg trudności i braków. Baza studyjna rozgłośni regionalnych wymaga modernizacji i znacznych uzupełnień. Najpilniejsze potrzeby w tej dziedzinie występują w Białymstoku, Gdańsku, Poznaniu i Kielcach.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Podkomisja stwierdziła szereg trudności przy budowie rozgłośni radiowo-telewizyjnej w Warszawie, wynikających z jej skomplikowanego i unikalnego charakteru oraz braków kadrowych i materiałowych w przedsiębiorstwie wykonawczym. W związku z tym, oddanie do użytku pierwszych 2-ch studiów telewizji, które miało nastąpić z końcem bieżącego roku, zostało opóźnione i planuje się ich uruchomienie w II kwartale 1967 r. Terminowe wyposażenie techniczne rozgłośni radiowo-telewizyjnej uzależnione będzie od dotrzymywania zobowiązań przez krajowych producentów urządzeń i centrale handlu zagranicznego. Wymagać to będzie dużej mobilizacji Zakładów Wytwórczych Urządzeń Radia i Telewizji „Fonia” i Warszawskich Zakładów Telewizyjnych. Sprzęt produkowany przez te zakłady w znacznym stopniu będzie miał charakter prototypowy.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Należy podkreślić poważne osiągnięcia radiostacji wrocławskiej w związku z popularyzacją 20-lecia Ziem Zachodnich oraz Tysiąclecia Państwa Polskiego. Ośrodek wrocławski, mimo skromnych środków technicznych, charakteryzuje się dobrym poziomem programu. Poprawy wymaga jednak słyszalność programu radiowego i telewizyjnego oraz jakość obrazu.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Na terenie woj. zielonogórskiego należy zwiększyć zasięg programu lokalnego i ogólnopolskiego. Telewizja poznańska i ogólnopolska powinna zwiększyć liczbę programów poświęconych problematyce Ziemi Lubuskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Rozgłośnia krakowska niedostatecznie prezentuje dorobek swojego środowiska literackiego i naukowego w programach ogólnopolskich. Występują tam poważne braki sprzętu technicznego, również słyszalność rozgłośni jest nie najlepsza, ze względu na geograficzne ukształtowanie regionu.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Program radiowy ogólnopolski winien nastawiać się na konkretnych odbiorców; program I, jako masowy, powinien zawierać audycje przeznaczone dla robotników, chłopów, młodzieży, program II winien mieć bardziej rozbudowane audycje ekonomiczne, problemowe, światopoglądowe oraz artystyczne o charakterze ambitniejszym ze względu na to, że dociera przede wszystkim do wielkich miast. Powinien też zawierać bogatsze niż dotąd audycje typu informacyjno-publicystycznego o zróżnicowanym charakterze. Program III powinien być programem rozrywkowym.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Radio i telewizja powinny w szerszym niż dotąd stopniu popularyzować osiągnięcia terenowe, prezentować ciekawych ludzi mogących poszczycić się wybitnymi osiągnięciami w pracy zawodowej i społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">Radio i telewizja niedostatecznie włączyły się do popularyzowania polityki państwa wobec wsi. Należy także stwierdzić, że występujące na wsi trudności z nabyciem tanich odbiorników radiowych oraz z naprawą odbiorników uszkodzonych, stanowią przeszkodę w rozwoju radiofonizacji wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">Wzrost liczby abonentów telewizyjnych wymaga dostosowania programu do różnorodnych zainteresowań i potrzeb zwiększonej ilości telewidzów. Sprawa uruchomienia programu II-go TV ma pierwszorzędne znaczenie dla selekcji audycji i możliwości wyboru.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Podkomisja uważa za celowe częstsze niż dotychczas prezentowanie w programie ogólnopolskim specyfiki poszczególnych regionów, przystosowanie telewizyjnych transmisji imprez sportowych do aktualnych zainteresowań. Wskazane byłoby szersze wyposażenie szkół w telewizory, aby audycje szkolne stały się rzeczywistym instrumentem wychowywania i nauczania.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">Bieżący plan 5-letni nie przewiduje budowy nowych ośrodków telewizyjnych w województwach, które ich dotąd nie posiadają. Jest to tendencja słuszna, ponieważ należy skoncentrować się na zaspokojeniu potrzeb istniejących ośrodków telewizyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Roman Kaczmarek (SD), Mieczysław Grad (ZSL), Ryszard Hajduk (PZPR), Krystyna Marszałek- Młyńczak (SD), Marian Kubicki (ZSL), Stanisław Mojkowski (PZPR), Jerzy Zawieyski (bezp. „Znak”), Alicja Musiałowa (PZPR), Stanisław Kaliszewski (SD); dodatkowych wyjaśnień udzielili: przewodniczący Komitetu DS. Radia i Telewizji - Włodzimierz Sokorski, wiceprzewodniczący Komitetu - Edward Uzdański, podsekretarz stanu w Ministerstwie Łączności - Konrad Kozłowski i wicedyrektor Zespołu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Jan Mansfeld.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">Poruszano m.in. problemy: udziału ośrodków regionalnych w ogólnopolskim programie radia i telewizji, wysokości nakładu tygodnika „Radio i Telewizja”, szybkości i sposobu przekazywania informacji w dzienniku telewizyjnym, specjalizacji aktora telewizyjnego, upowszechniania oper i muzyki symfonicznej w programie telewizyjnym oraz zwiększenia udziału muzyki poważnej w programie radiowym, jak również niektóre problemy, związane z warunkami pracy pracowników radia i telewizji.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">Przewodniczący Komitetu DS. Radia i Telewizji - Włodzimierz Sokorski poinformował m.in., że politechnika telewizyjna cieszy się bardzo dużą popularnością, czego dowodem jest sprzedaż ok. 160 tys. podręczników przeznaczonych dla słuchaczy oraz zgłoszenie się ok. 45 tys. osób na egzamin zorganizowany przez politechnikę telewizyjną, przy współudziale komisji UNESCO.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">W roku przyszłym otwarte zostanie 2-letnie studium telewizyjne dla absolwentów szkół artystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">Nasza telewizja przy realizowaniu programów korzysta z udziału aktorów teatralnych i filmowych. Mimo że dotychczas nie istnieje u nas specjalizacja aktora telewizyjnego, poziom artystyczny naszej telewizji jest wysoki, czego dowodem są liczne nagrody otrzymywane przez naszą telewizję na festiwalach międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#">Informację na temat projektu NPG i budżetu państwa na 1967 r. i podstawowych założeń planu na 1968 r. w części dotyczącej RSW „Prasa” przedstawił wiceprezes Zarządu Głównego RSW „Prasa” - Edmund Król.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#">Projekt planu na 1967 r. przewiduje największy na przestrzeni ubiegłych lat przyrost dostaw papieru. Gros dodatkowych przydziałów pochłonie zwiększenie nakładu dzienników. Aczkolwiek nastąpi tu znaczna poprawa, to jednak w dalszym ciągu zapotrzebowanie społeczeństwa na prasę codzienną nie będzie w pełni zaspokojone. Nakłady czasopism wzrosną tylko nieznacznie, ale dalej kontynuowany będzie proces przywracania poszczególnym czasopismom objętości, jaką miały do 1963 r.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#">W roku przyszłym ukazywać się zaczną 2 nowe pisma popołudniowe: we Wrocławiu i Toruniu, przy czym to ostatnie stanowić będzie pierwsze codzienne pismo miejskie w ośrodku nie będącym stolicą województwa. Ponadto zacznie się ukazywać dwutygodniowy informator kulturalny Warszawy.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#">W 1967 r. zacznie się zmniejszanie dysproporcji w możliwościach nabycia w terenie prasy centralnej i wojewódzkiej. W tym celu zwiększy się dla ośrodków wojewódzkich przydziały prasy centralnej oraz zliberalizuje limity zwrotów. Podjęte zostaną również dalsze starania, by coraz więcej ośrodków pozastołecznych otrzymywało prasę centralną z pełnym, aktualnym serwisem informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#">W zamierzeniach RSW „Prasa” nie znajdą jeszcze wyrazu postulaty zgłaszane z trybuny Kongresu Kultury Polskiej w sprawie poprawy wyposażenia redakcji w nowoczesny sprzęt techniczny a to ze względu na szczupłe środki dewizowe.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#">Informacji dotyczącej projektu NPG i budżetu państwa na 1967 r. i podstawowych założeń planu na 1968 r. w części dotyczącej Polskiej Agencji Prasowej udzielił redaktor naczelny - Michał Hofman.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#">Polska Agencja Prasowa w roku przyszłym będzie się koncentrować na usprawnieniu przekazywania redakcjom informacji bieżącej i na rozszerzaniu informacji specjalistycznej. W 1967 r. zacznie się ukazywać biuletyn informacyjny morski i turystyczny, obok już istniejących naukowo-technicznego, rolniczego i kulturalnego. Planuje się też utworzenie nowoczesnego ośrodka dokumentacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#">Uwagi podkomisji prasy i wydawnictw przedstawił poseł Stanisław Mojkowski (PZPR). Podkomisja odnosi się z uznaniem do dotychczasowej działalności PAP oraz jej zamierzeń na rok przyszły. Należy podkreślić szczególną wagę rozwoju działu dokumentacji; nasze gazety rozporządzają bardzo skromnymi archiwami, co utrudnia pracę.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#">Bieżący serwis informacyjny PAP jest niedostatecznie wykorzystywany przez redakcje gazet. Wiąże się to z brakiem papieru, a więc małą objętością gazet. Gazety centralne w swych wydaniach prowincjonalnych powinny uwzględniać najświeższe informacje.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#">Działalność wydawnicza RSW „Prasa” nie zaspokaja jeszcze w pełni potrzeb rosnących rzesz czytelników i rosnących wymagań. Pozostaje ciągle aktualny postulat modernizacji i uzupełnienia bazy poligraficznej oraz zwiększenia przydziałów papieru, dzięki którym można by zwiększyć nakłady pism oraz ilość tytułów. Jest to szczególnie ważne ze względu na potrzebę wydawania przez ośrodki terenowe własnych pism, które zajmowałyby się problematyką danego regionu.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#">RSW „Prasa” czyni wszystko co możliwe w ramach istniejącej bazy technicznej i uzyskiwanych środków. Jednakże w ciągu obecnej 5-latki gazety nie wrócą do objętości z 1963 r.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#">Należy powitać z zadowoleniem powołanie trzech nowych tytułów - we Wrocławiu, Toruniu i w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#">Inicjatywa wydania „Kulturalnego Informatora Warszawy” spotkała się z dużym zainteresowaniem czytelników.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#">Należy usprawnić transport gazet centralnych. Pisma stołeczne docierają punktualnie jedynie do większych ośrodków miejskich w promieniu 100 km od Warszawy. Na pozostałe tereny dostarczane są z co najmniej 24-godzinnym opóźnieniem. Ministerstwo Komunikacji powinno rozważyć możliwość uwzględnienia w rozkładach jazdy potrzeb szybkiego przewozu prasy. Pozwoliłoby to wzbogacić serwis informacyjno-publicystyczny zbyt szczupły w gazetach terenowych z powodu ich małej objętości.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#">Na pytania posłów: Krystyny Marszałek-Młyńczak (SD), Mariana Kubickiego (ZSL), Bohdana Czeszki (PZPR) i Stanisława Kaliszewskiego (SD) dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceprezes RSW „Prasa” - Edmund Król.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#">Komisja przyjęła projekt NPG i budżetu państwa na 1967 r. oraz podstawowych założeń planu na 1968 r. w częściach dotyczących: Komitetu DS. Radia i Telewizji, RSW „Prasa” i Polskiej Agencji Prasowej PAP z wnioskiem o zwiększenie przyszłorocznego budżetu RSW „Prasa” na inwestycje w poligrafii.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#">Komisja zatwierdziła również sprawozdanie Rady Ministrów z wykonania NPG i budżetu państwa w 1965 r. w częściach dotyczących Komitetu DS. Radia i Telewizji, RSW „Prasa” i Polskiej Agencji Prasowej PAP.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>