text_structure.xml 59 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Jeżeli państwo pozwolą, rozpoczniemy posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Bardzo serdecznie witam zaproszonych na dzisiejsze posiedzenie gości. Witam panią minister Elżbietę Radziszewską. Witam pana ministra Piotra Żuchowskiego, który reprezentuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji tradycyjnie reprezentuje pan dyrektor Józef Różański. Witam przedstawicieli mniejszości narodowych i etnicznych uczestniczących w dzisiejszym posiedzeniu. Witam członków Komisji. Otwieramy posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Porządek posiedzenia mają państwo przed sobą. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że porządek posiedzenia został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">W pierwszym punkcie dzisiejszego posiedzenia Komisji mamy rozpatrzenie ponownej odpowiedzi na dezyderat nr 15 skierowany do ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie pomnika upamiętniającego ofiary I wojny światowej w Łące Prudnickiej. Panie ministrze, proszę o dwa słowa wprowadzenia. Następnie przejdziemy do dyskusji, oczywiście, jeżeli będą pytania. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoPiotrZuchowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, minister kultury i dziedzictwa narodowego, formułując odpowiedź na dezyderat, oparł się na opinii Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa i poza tę opinię w żaden sposób nie chce też wychodzić. Rada sugeruje uszczegółowienie problemu tak, by rozwiać wszelkie wątpliwości co do tego, jak to przedsięwzięcie ma wyglądać w efekcie, czyli sugeruje, jak ma być ów problem rozwiązany w sposób skuteczny. To tyle w skrócie. Myślę, że odpowiedź na dezyderat jest wystarczająca i wyczerpująca, a także rozwiewa wszelkie wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Dziękuję, panie ministrze. Czy są uwagi lub pytania ze strony członków Komisji? Rozumiem, że w tym wypadku odpowiedź wątpliwości nie budzi i jest zadowalająca.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, to uznam, że odpowiedź na dezyderat została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Głosu sprzeciwu nie słyszę, czyli wątpliwości zostały rozwiane. Przyjęliśmy odpowiedź na dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Panie ministrze, w takim razie dziękuję. Przystępujemy do rozpatrzenia punktu drugiego.  Jak wspominałem, w punkcie drugim mamy rozpatrzenie informacji pełnomocnika rządu do spraw równego traktowania, która dotyczy działań podejmowanych na rzecz równego traktowania oraz ochrony przed dyskryminacją ze względu na pochodzenie etniczne i narodowe. Oddaję głos pani minister. Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania Elżbieta Radziszewska:</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Bardzo dziękuję za zaproszenie. Zgodnie z umową z wiosny tego roku, do prac Komisji został włączony ten punkt, który dziś jest rozpatrywany. Jeszcze raz krótko państwu przypomnę, że pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania jest taką instytucją, która została powołana po raz pierwszy w historii Polski. Pełnomocnik zajmuje się polityką rządu w zakresie równego traktowania, w tym przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne i narodowe, religię lub wyznanie, poglądy polityczne, wiek, niepełnosprawność, orientację seksualną, stan cywilny oraz stan rodzinny. Swoje zadania pełnomocnik wykonuje poprzez opiniowanie rozwiązań prawnych – rozwiązań już istniejących, które wymagają korekty i rozwiązań projektowanych – pod kątem zasady równego traktowania, poprzez monitorowanie sytuacji w zakresie równego traktowania oraz poprzez inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do zapewnienia przestrzegania zasady równego traktowania i ochrony przed dyskryminacją.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Jednym z najważniejszych punktów działania pełnomocnika jest promowanie i upowszechnianie problematyki równego traktowania. Rozporządzenie dające pełnomocnikowi takie kompetencje weszło w życie 30 kwietnia 2008 r. Po uzgodnieniach międzyresortowych w życie weszło rozporządzenie, które uporządkowuje i poszerza kompetencje w tym zakresie, a więc zmienia i po części zadania pełnomocnika. Rozporządzenie zostało przyjęte przez Radę Ministrów 9 czerwca br., a weszło w życie tydzień temu. Nowelizacja tego rozporządzenia przypisuje pełnomocnikowi już wszystkie kompetencje w tym zakresie. Wcześniej było tak, że rzeczy przynależne Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej nie podlegały kontroli i monitoringowi pełnomocnika rządu do spraw równego traktowania. Pełnomocnik ma prawo podejmować współpracę międzynarodową w zakresie walki z dyskryminacją i w sprawach związanych z równym traktowaniem. Może przystępować do programów finansowanych lub współfinansowanych z Unii Europejskiej. Takiej możliwości pełnomocnik do tej pory nie miał. Może również inicjować, realizować i koordynować programy związane z promocją walki z dyskryminacją. Od 30 czerwca pełnomocnik ma także prawo inicjować nowelizacje ustaw i tworzyć projekty nowych ustaw albo proponować rozwiązania prawne dotyczące rozporządzeń.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">W ramach swojej odpowiedzialności pełnomocnik zajmuje się problematyką mniejszości narodowych i etnicznych, ale tylko w tym zakresie, który jest związany z realizacją zasady równego traktowania, w tym przeciwdziałania dyskryminacji. Pełnomocnik nie zajmuje się pozostałymi problemami ani też pełnym monitorowaniem zjawisk z tym związanych. Jak państwo wiedzą, wiele z tych kompetencji leży po stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz urzędów podporządkowanych ministerstwu, jak np. Urzędu do Spraw Cudzoziemców.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Pełnomocnik prowadzi działania systemowe, interwencyjne, jak również działania promocyjne w zakresie równego traktowania. Działania o charakterze systemowym mają na celu przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiele czynników równocześnie. Często mamy do czynienia z tzw. dyskryminacją krzyżową. Celem tych działań jest poprawa sytuacji w zakresie realizowania zasady równego traktowania w różnych obszarach życia społecznego.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">W związku z tymi kompetencjami jednym z głównych zadań pełnomocnika jest praca nad ustawą o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania. Dnia 23 kwietnia, a więc jeszcze przed wejściem w życie rozporządzenia, od Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów otrzymałam zgodę na to, by zająć się tą ustawą w imieniu KPRM, ponieważ ta ustawa została tam przekazana z MPiPS. Prace nad tą ustawą na różnych etapach trwały prawie 10 lat. Niestety, do tej pory nie wdrożono w całości wszystkich zapisów czterech dyrektyw, które dotyczą głównie obszaru zatrudnienia. Jedna z tych dyrektyw wprowadza w życie zasadę równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne. Inna z dyrektyw odnosi się do dostępu do towarów i usług, przy czym jedynym kryterium jest w tym wypadku kryterium płci. W dyrektywie dotyczącej równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy przepisy unijne odnoszą się do płci, niepełnosprawności, orientacji seksualnej i wyznania. Ostatnia dyrektywa mówi o dostępie do awansów i szkoleń, i też dotyczy kryterium płci.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Kiedy 10 lat temu zaczęto tworzyć to prawo unijne, postanowiono, że będzie ono wdrażane w ustawach merytorycznych. W związku z tym 95% zapisów czterech dyrektyw równościowych wdrożono jako część kilkudziesięciu, a może i ponad stu różnych ustaw merytorycznych. To prawo jest rozproszone. Oczywiście, odpowiednie zapisy równościowe znajdują się np. w ustawie o Policji, w wojskowej ustawie pragmatycznej (ustawa o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych), w Kodeksie pracy, w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz w wielu innych ustawach. W tych ustawach są uwzględnione przepisy dyrektyw dotyczących równego traktowania.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania jest ustawą uzupełniającą, ponieważ niektóre z zapisów czterech dyrektyw do tej pory nie zostały wdrożone, a od wielu lat otrzymujemy uzasadnione opinie Komisji Europejskiej, stwierdzające, że mamy nie do końca wdrożone dyrektywy unijne. Prace nad wdrożeniem niektórych elementów tych dyrektyw trwały przez ostatnie 6 lat, ale nie były skuteczne. Ta ustawa wdraża dyrektywy do końca. Nawet jeśli ostatnio zostały wdrożone przepisy obowiązujące na rynku pracy, a dotyczące równości w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn, to sprawa przeciw Polsce i tak toczy się w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ale straci swoje podstawy po wejściu w życie ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania. Projekt ustawy ma formę cząstkową z racji tego, że jest tylko uzupełnieniem polskiego prawa o te elementy dyrektyw, których brakuje w naszym ustawodawstwie. Prace nad tym projektem toczyły się od roku 2004, a intensywniej od 2005. Niestety, tych dyrektyw jednak do końca nie wdrożyliśmy i powiem szczerze, że właściwie nie rozumiem dlaczego.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Projekt jako ten, który ostatecznie implementuje dyrektywy antydyskryminacyjne UE, wyznacza ogólne ramy walki z dyskryminacją, określa zasady równego traktowania i środki prawne jego ochrony. Proszę pamiętać o tym, że, zgodnie z prawem unijnym, osoba, która jest dyskryminowana, jest w lepszej sytuacji niż każda inna osoba wnosząca sprawę do sądu, ponieważ osoba dyskryminowana ma tylko uprawdopodobnić dyskryminację. W takim wypadku mamy do czynienia z podejrzeniem winy, a nie niewinności osoby, która kogoś dyskryminuje. Osoba, przeciw której wnosi się sprawę o dyskryminację, musi udowodnić, że nie jest winna. To nie sąd ma udowodnić jej winę, tylko osoba obarczona odpowiedzialnością za dyskryminację, musi udowodnić, że nie jest winna. To idzie absolutnie w poprzek polskiego porządku prawnego, stawiając osobę dyskryminowaną w dużo lepszej sytuacji w stosunku do wymiaru sprawiedliwości. Ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania do końca tę kwestię porządkuje, ale wymienia również instytucje, które mają się zajmować problematyką równego traktowania.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">UE nie narzuca sposobu, w jaki ta kwestia ma być rozwiązana i dlatego w wielu krajach rozwiązania są różne, ale jeden z najważniejszych elementów trzech spośród tych czterech dyrektyw jest taki, że musi być odpowiednia instytucja publiczna niezależna od rządu. Przez szereg lat trwały dyskusje na temat tego, jak ta instytucja ma wyglądać. Były również takie pomysły, by stworzyć odrębny urząd. Takie rozwiązanie istnieje w niektórych krajach, ale bardzo nielicznych. Niestety, w wielu krajach ten element dyrektyw nie jest wdrożony do końca, ponieważ jakaś instytucja rządowa ma niby stanowić ten niezależny organ, co jest sprzeczne z prawem unijnym. W 9 krajach unijnych ta sytuacja nie jest do końca rozwiązana. Trwają postępowania wyjaśniające, a także – że tak powiem – przymuszające te kraje do zmiany ustawodawstwa w nich obowiązującego. Pojawiały się różne pomysły. Proponowano, aby taką osobą był pełnomocnik rządu, czyli ciągle pojawiał się element rządu, ale także inspektor generalny, minister w którymś w resortów, np. resorcie pracy czy sprawiedliwości. Jednak zgodnie z uzasadnionymi opiniami, które otrzymywaliśmy przez lata z UE – zwłaszcza w ciągu ostatnich 5 lat od Vladimíra Špidli, komisarza do spraw zatrudnienia, polityki społecznej i równości szans – takie propozycje nie spełniały kryterium niezależności instytucji w świetle rozwiązań unijnych. W projekcie ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania, instytucją odpowiedzialną za monitorowanie tego, co robi rząd, a właściwie tego, czego rząd nie robi, oraz za wydawanie zaleceń rządowi, a także za informowanie struktur unijnych o niedociągnięciach i udzielanie obligatoryjnej pomocy ofiarom dyskryminacji będzie Rzecznik Praw Obywatelskich. Patrząc na rozwiązania europejskie, polski Rzecznik Praw Obywatelskich jest uzbrojony w najmocniejsze narzędzia do walki z instytucjami, które łamią prawa człowieka. Jak państwo wiedzą, nasz Rzecznik może samodzielnie składać skargę konstytucyjną, może w imieniu poszkodowanej osoby wnieść kasację do Sądu Najwyższego, może być obserwatorem na sali sądowej, może żądać dokumentów od prokuratury. Nasz Rzecznik ma takie instrumenty, których nie miałby żaden inny urząd, nawet gdyby był odrębnym, niezależnym urzędem. Nikt nie miałby tego typu kompetencji, jakie ma nasz ombudsman. Zresztą w ramach dwustronnego porozumienia prowadzimy teraz z Francuzami wspólny projekt monitorujący działania w zakresie dyskryminacji i okazało się, że gdy przedstawiliśmy francuskiemu partnerowi, jakie uprawnienia – zgodnie z konstytucją i ustawą o Rzeczniku Praw Obywatelskich – posiada nasz ombudsman, to Francuzi oniemieli. Mam więc nadzieję, że Francuzi zmienią swoje prawo dotyczące ombudsmana, korzystając z polskich doświadczeń.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Projekt ustawy otrzymałam 23 kwietnia. Po przeanalizowaniu go i po dopisaniu części artykułów – tak, aby wypełnił absolutnie wszystkie zalecenia wynikające z czterech dyrektyw – od 24 maja ten projekt jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Projekt był poddany uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom społecznym 5 lat temu, a później 3 lata temu, ale w ministerstwie zajmującym się sprawami społecznymi było chyba 27 wersji tej ustawy. W międzyczasie nie było konsultacji społecznych, mimo, że ta ustawa np. zmieniła tytuł, bo początkowo miała tytuł „ustawa o równym traktowaniu”. Okazało się, że taki tytuł jest nieadekwatny do treści zawartej w tejże ustawie właściwie dlatego, że decyzja zapadła owe 10 lat temu. Wtedy był czas na to, żeby stworzyć jedną ustawę, która zajmowałaby się przestrzeganiem zasady równego traktowania, tak, jak Kodeks pracy zajmuje się rynkiem pracy. Dzisiaj to prawo jest rozrzucone po bardzo licznych aktach prawnych. Nowelizacje tych aktów prawnych przez wiele lat były wdrażane w życie zgodnie z dyrektywami unijnymi i dzisiaj już nie da się pozbierać tych wszystkich zapisów z innych ustaw w taki sposób, żeby ponownie złożyć je w jeden akt prawny. Dlatego tytuł tej ustawy po opinii Rady Legislacyjnej już chyba półtora roku temu zmieniono na „ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania”. Jest to bowiem tylko ustawa uzupełniająca, jakby komplementarna do tych kilkudziesięciu ustaw, które już funkcjonują w polskim prawodawstwie, a implementują prawo unijne. Projekt jest dostępny na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. Jeśli ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej ustawy i zgłosić jakiekolwiek uwagi, to bardzo proszę. Jestem otwarta.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Zgodnie ze zmienionym rozporządzeniem, ruszamy ostro z wprowadzeniem dużego projektu unijnego. Będzie to właściwie innowacja na skalę europejską, bo nikt w Europie tego nie robił. Projekt jest realizowany ze środków unijnych z priorytetu V – Dobre rządzenie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na realizację projektu „Równe traktowanie standardem dobrego rządzenia” przewidziano prawie 5 mln zł. Efektem tego projektu, prowadzonego w okresie ponad 2 lat do końca 2012 r., będzie przeszkolenie w zakresie walki z dyskryminacją przedstawicieli 85 instytucji centralnych. Będzie to prawie 400 urzędników urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich. Powstanie sieć 45 koordynatorów zajmujących się walką o przestrzeganie zasady równego traktowania i walką z dyskryminacją. Dzięki temu, że zostaną przeszkoleni również urzędnicy rządowych instytucji wojewódzkich, będziemy mieć szansę na monitorowanie procesów związanych z tą problematyką również na terenie poszczególnych województw. Do tej pory to moniotorowanie było okrojone i nie było szansy na monitoring np. prasy regionalnej czy lokalnej w tym zakresie. Po przeszkoleniu 45 koordynatorów będzie to możliwe. Koordynatorzy będą tworzyć sieć i będą mieć nowoczesny instrument pod postacią intranetu do porozumiewania się, wymieniania doświadczeń oraz dostępu do dobrych praktyk, informacji i ekspertyz. Poza siecią wewnętrzną powstanie również zewnętrzny portal internetowy w rodzaju sieci równościowej.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Oprócz tego zostanie opracowana strategia dla rządu na następne lata. Strategia powstanie na podstawie badań przeprowadzonych na dość dużej grupie społecznej właśnie w zakresie równego traktowania i walki z dyskryminacją oraz na podstawie badań, które zostaną przeprowadzone ze szczególnym nastawieniem na równość płci, ale również we wszystkich innych zakresach w 18 instytucjach najważniejszych w państwie, czyli w 17 ministerstwach i w KPRM. Użyjemy instrumentu Gender Index, który jest autorskim pomysłem Polski. Projekt Gender Index kilka lat temu opracowali eksperci Programu Narodów Zjednoczonych do spraw Rozwoju (UNDP). Został on zresztą nagrodzony przez UE, ponieważ jest to bardzo dobre narzędzie do kontroli, opiniowania oraz wdrożenia środków naprawczych.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Wszystkie elementy będące częścią projektu europejskiego zostaną wykorzystane do tworzenia Krajowego Programu Działań na rzecz Równego Traktowania. Propozycja tego programu jest już zapisana w projekcie ustawy, która jest obecnie konsultowana. Po raz pierwszy w historii będziemy mieć więc krajowy program w zakresie zasady równego traktowania, zresztą napisany zgodnie z ustawą dotyczącą programów rozwojowych. Realizowany przez rząd wieloletni program będzie w szczególności uwzględniał dwa obszary. Pierwszym obszarem jest dyskryminacja ze względu na płeć. Będzie to pierwsza – że tak powiem – wytyczna pod postacią krajowego programu, żeby systematycznie i w sposób skoordynowany rząd działał w tym zakresie. Drugi obszar to walka z rasizmem, ksenofobią i nietolerancją z nimi związaną. Nacisk będzie położony głównie na te dwa obszary. W planach mamy więc opracowanie Krajowego Programu Działań na rzecz Równego Traktowania i powołanie sieci koordynatorów, a dzięki temu podniesienie jakości usług publicznych oraz reagowania i wewnątrz centralnych instytucji publicznych, i na zewnątrz, by skutecznie działać w walce z dyskryminacją. W trakcie trwania tego projektu planujemy zorganizowanie 23 seminariów, w tym 16 regionalnych pod tytułem „Rząd równych szans – administracja przeciw dyskryminacji”. Jest to absolutna innowacja na rynku europejskim. Mamy nadzieję, że nasze doświadczenie posłuży również Europie jako przykład dobrych praktyk rządu w tym zakresie. Jest to odważne i bardzo nowatorskie dzieło. Mam nadzieję, że to się uda.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Jak państwo pamiętają, w latach 2004-2009 miał działać Krajowy Program Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji. W październiku ubiegłego roku rząd przyjął decyzję o kontynuacji tego programu, ale pod postacią innych, systematycznych i sukcesywnych działań. Chodzi nie o program, ale systematyczne działania będące wyzwaniami, które się nie kończą, bo wiadomo, że jest to praca na zawsze dla każdego rządu – i tego, i następnego, i wszystkich kolejnych. Jak państwo wiedzą, Krajowy Program Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji nigdy nie był, tak naprawdę, wdrożony. Raport z realizacji tego programu Rada Ministrów przyjęła 7 maja br. Zaraz po przyjęciu raportu przez Radę Ministrów pozwoliłam sobie przekazać na ręce pana przewodniczącego sprawozdanie z realizacji tego programu. W tej chwili trwają prace nad powołaniem krajowej komisji do spraw przeciwdziałania dyskryminacji rasowej, ksenofobii i związanej z nimi nietolerancji, która będzie kontynuowała zadania tamtego programu, ale już w sposób systematyczny. Jesteśmy na etapie uzgodnień. Myślę, że jesienią tego roku krajowa komisja zostanie już powołana. Będzie ona działała pod auspicjami pełnomocnika rządu. Oprócz tego jako instrument pomocniczy będzie działać rada konsultacyjna złożona z ekspertów i osób ze środowisk dyskryminowanych ze względu na rasę, pochodzenie etniczne i narodowe.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Półtora roku temu – również po raz pierwszy w historii – na mój wniosek Ministerstwo Edukacji Narodowej po przyjęciu nowej podstawy programowej doprowadziło do przeanalizowania setek podręczników, ćwiczeń i materiałów wykorzystywanych na wszystkich etapach edukacji w polskiej szkole. Analizę przeprowadzono pod kątem sprawdzenia, czy nie niosą one treści dyskryminacyjnych. Eksperci ocenili wszystkie te materiały, a ponieważ działo się to na etapie tworzenia podręczników, w związku z tym wyeliminowano treści, które mogłyby nieść jakiekolwiek znamiona dyskryminujące. Te treści usunięto więc na etapie tworzenia podręczników.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Jak państwo pamiętają, nie tak dawno, bo w ubiegłym roku, została przyjęta ustawa nowelizująca Kodeks karny. Wystąpiliśmy do Komisji kodyfikacyjnej o wprowadzenie do art. 256 K.k. nowego § 2, który dotyczył karalności czynów polegających na sporządzaniu, gromadzeniu, przechowywaniu, przewożeniu, przenoszeniu czy przesyłaniu w celu rozpowszechnienia pisma, druku, nagrania, filmu lub innego przedmiotu zawierającego treść faszystowską lub totalitarną. Do K.k. prowadzono również § 3, który mówił o przepadku przedmiotów służących przestępstwu. Zgłoszone poprawki zostały przyjęte i są już elementem polskiego porządku prawnego.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Również w ramach innych działań udało nam się wdrożyć niektóre rzeczy związane z działaniami w sferze bardzo obecnie popularnej, a trudnej i do monitorowania, i do ogarnięcia, czyli w sferze informacji elektronicznej. Poza przepisami prawa, które zostały wprowadzone do K.k., w ramach prac zespołu do spraw przeciwdziałania dyskryminacji małoletnich w elektronicznych środkach masowego przekazu, jaki działa przy pełnomocniku rządu, doprowadziliśmy do zawarcia porozumienia na rzecz bezpieczeństwa dzieci w Internecie. Jednym z elementów tego porozumienia jest eliminowanie przez właścicieli portali społecznościowych i innych stron internetowych tych treści, które m.in. nawołują do przemocy i nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych czy wyznaniowych w Internecie. W myśl – że tak powiem – nowoczesnego działania w krajach europejskich nie tylko twarde prawo pod postacią ustaw i rozporządzeń służy do eliminacji rzeczy, które mogą być przestępstwem. Ważne są również kodeksy różnych dobrych praktyk i to jest jeden z przykładów. Poza tym udało się podpisać porozumienie pomiędzy twórcami a dystrybutorami gier komputerowych. Pod tym względem jesteśmy w czołówce Europy. Udało się również wprowadzić kodeks dobrych praktyk dotyczących gier komputerowych, łącznie z oznakowaniem każdej gry zgodnie z klasyfikacją PEGI (Pan European Game Information, ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier). To też służy profilaktycznej eliminacji tego typu treści zanim dotrą one do użytkownika.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Kwestie etniczne i narodowe są również poruszane w ramach systematycznej pracy w innej grupie roboczej, skupiającej przedstawicieli wszystkich funkcjonujących w Polsce kościołów i związków wyznaniowych. Odbywają się systematyczne spotkania w zależności od tematu, jaki wybierze sobie grupa. Po wakacjach ma się odbyć kolejne spotkanie dotyczące spraw społecznych. Na ostatnim spotkaniu przedstawiciele kościołów i związków wyznaniowych rozmawiali z przedstawicielami MEN. Na spotkaniu poruszany był problem m.in. języków mniejszości narodowych i etnicznych w związku z tym, że część wiernych innych wyznań niż rzymskokatolickie posługuje się w liturgii i nauczaniu religii językiem mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Pełnomocnik rządu zajmuje się również sprawami, które wpływają do Biura w formie interwencji indywidualnych. Takich interwencji przez 2 lata było ponad 400. Rzeczywiście, na początku było ich niewiele, ponieważ instytucja pełnomocnika była świeżo powołana i jako nowy byt nie była rozpoznawana. Teraz praktycznie nie ma miesiąca, by tych spraw nie było kilkanaście i to z bardzo różnych obszarów. Prawie 20% tych spraw dotyczyło dyskryminacji ze względu na rasę, pochodzenie etniczne i narodowe, przy czym 20 spraw było związanych z mniejszościami narodowymi i etnicznymi, w tym z antysemityzmem. Kilka kolejnych spraw wpłynęło już po przedstawieniu panu przewodniczącemu tego sprawozdania. Przykładowe sprawy zostały państwu przedstawione. Były one podejmowane na wniosek osób, ale również po doniesieniach medialnych. Dzięki dobrej współpracy z dziennikarzami w tym zakresie mogę powiedzieć, że doniesienie medialne jest skuteczniejsze, ponieważ gdy tylko dziennikarze stwierdzą tego typu naruszenie prawa, to nie tylko opiszą je w gazecie, ale od razu nas powiadamiają, że jest tego typu problem, a wtedy natychmiast podejmujemy interwencję albo przekazujemy sprawę do odpowiedniego resortu czy organu. Interweniujemy również w samorządach, ale z reguły przekazujemy informację do prokuratury – wcześniej do prokuratorów w Ministerstwie Sprawiedliwości, a teraz do pana prokuratora Seremeta. Wiele z tych spraw dotyczyło zagadnień, które nazwałabym ogólnymi, szeroko zakrojonymi i siłą rzeczy rozłożonymi na wielu partnerów, ale niektóre sprawy dotyczyły indywidualnych problemów osób należących do mniejszości narodowych. Tych indywidualnych spraw nie opisywałam w sprawozdaniu, ponieważ po opisie sprawy można byłoby się zorientować, kogo sprawa dotyczyła. Z uwagi na ochronę osób, które spotkała krzywda, pozwoliłam sobie tych przypadków nie opisywać.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">W maju br. organizowaliśmy złożoną z czterech paneli konferencję „Jak wychowywać dzieci, by nie myślały w sposób stereotypowy?”. Jeśli chcemy działać skutecznie, a przed nami wielkie dzieło edukacyjne, to trzeba szeroko zajmować się edukacją najmłodszych w myśl zasady „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”. Bardzo szeroko zajmujemy się więc kwestiami edukacyjnymi dotyczącymi dzieci i młodzieży. Dlatego też odbyła się konferencja, która uwzględniała różne obszary dyskryminacji, w tym na tle rasowym oraz ze względu na pochodzenie etniczne i narodowe. Pierwszy panel, organizowany przez MPiPS, zatytułowaliśmy „Jak wychowywać w rodzinie?”, czyli tam, gdzie następuje najwcześniejszy, najważniejszy etap wychowywania dzieci. Drugi panel – „Jak wychowywać i uczyć w szkole?” – był organizowany przez MEN. Trzeci panel nosił tytuł „Rola kościołów w wychowaniu dzieci i młodzieży” i tu odbyła się ekumeniczna dyskusja w tym zakresie. Udało się również namówić przedstawicieli dużych grup telewizyjnych, radiowych i prasowych do tego, aby wzięli udział w panelu „Rola mediów w wychowaniu dzieci i młodzieży”. Dzisiaj, w dobie zalewania wszystkich informacjami elektronicznymi przy ogólnym dostępie do tego typu informacji, dziennikarze i media odgrywają ogromną rolę w tym, jakie wartości dzieci wynoszą z przekazywanych informacji. To była pierwsza konferencja rozpoczynająca prace w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-3.25" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Rok temu po raz pierwszy w historii odbyła się duża konferencja „Nie – dla rasizmu w sporcie”, połączona z podpisaniem deklaracji przez wszystkich przedstawicieli związków sportowych. Te działania będą kontynuowane w październiku. Zgodnie z zaleceniami Europejskiej Komisji Przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji (ECRI), zaczęliśmy poważnie działać na rzecz zwalczania rasizmu w sporcie. Jak państwo wiedzą, akurat ten obszar jest w Polsce od lat zaniedbany. Niestety, na meczach pojawiają się zachowania rasistowskie i antysemickie, nieprzyzwoite, czasem nawet o charakterze faszystowskim i skrajnie nacjonalistycznym. Odbył się mecz z udziałem znanych polskich celebrytów, a jednocześnie sportowców-amatorów, z cudzoziemskimi piłkarzami, którzy w Polsce trenują i pracują.</u>
          <u xml:id="u-3.26" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Na początku października po raz pierwszy będziemy organizować Dzień Różnorodności, stanowiący część kampanii UE „Za różnorodnością – Przeciw dyskryminacji”. Imprezy i spotkania odbędą się w Złotych Tarasach. Jesteśmy jednym z pięciu krajów, które razem z KE organizują Dzień Różnorodności. W partnerstwie z licznymi organizacjami pozarządowymi, które zajmują się kwestią dyskryminacji w różnych obszarach, zorganizujemy szczyt połączony z dyskusją na temat grup dyskryminowanych, ale powiązany także z rozdawaniem ulotek i opracowaniem pierwszego w Polsce i w ogóle w Europie poradnika dla osób dyskryminowanych z różnych powodów. Poradnik opracowywany jest przez pracowników biura pełnomocnika i będzie wydany w formie książeczki. Odbędą się quizy, zabawy, konkursy, wystawy fotograficzne i wydarzenia artystyczne. Pełnomocnik jest tutaj partnerem rządowym KE.</u>
          <u xml:id="u-3.27" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Oprócz tego po raz pierwszy w Polsce odbędzie się konkurs dla dziennikarzy sportowych, który dotyczy tak mediów pisanych, jak i elektronicznych, a więc radia czy telewizji. Nagrody zostaną wręczone za poruszanie problemów związanych z rasizmem, ksenofobią, nietolerancją ze względu na pochodzenie etniczne. Powołano kapitułę. Konkurs rusza 15 lipca i będzie trwał do końca września. Wyniki tego konkursu zostaną ogłoszone właśnie w czasie Europejskiego Tygodnia Walki z Rasizmem w Sporcie. Organizatorem jest pełnomocnik rządu, ale partnerem jest KE.</u>
          <u xml:id="u-3.28" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Organizatorem innego konkursu jest KE, a partnerem – pełnomocnik rządu. Jesteśmy jedynym krajem w Europie, w którym odbyła się krajowa edycja konkursu dziennikarskiego „Za różnorodnością – Przeciw dyskryminacji”. Mimo, że konkurs organizowany był w Polsce po raz pierwszy, to zgłoszono do niego ponad 50 prac dziennikarskich. Dzięki aktywnej promocji był on rozpropagowany wśród dziennikarzy różnych dzienników, tygodników i miesięczników. W krajach starej UE do konkursu zgłaszano np. pięć prac, więc nawet nie bardzo było komu wręczać nagrody. Mieliśmy galę w kancelarii premiera połączoną z wręczaniem nagród i wyróżnień dziennikarzom, którzy poruszyli problematykę dyskryminacji. Nagrodziliśmy również wydawców i redaktorów naczelnych, ponieważ problemy dyskryminacji są bardzo trudnymi tematami. Z mojej dwuletniej pracy jako pełnomocnika wynika, że jest jeden problem. Bardzo często dziennikarze chcą opisywać sprawy związane z dyskryminacją na różnym tle, ale słyszą od redaktorów naczelnych: „To świetny temat, ale nie na teraz.”. I tak inicjatywa dziennikarska umiera śmiercią naturalną. Dlatego postanowiliśmy nagradzać również redaktorów naczelnych za wrażliwość w kwestiach dyskryminacji. Nagrodę główną w pierwszej edycji konkursu zdobył pan Marcin Kołodziejczyk z tygodnika „Polityka” za tekst „Cygan ze strachu, Rom z dumy”. Miejsce trzecie zostało przyznane pani Małgorzacie Szamockiej-Fąfrowicz za opublikowany w „Poradniku Domowym” tekst „Małe Ojczyzny”, w którym opisano kilka małych ojczyzn, m.in. społeczności ormiańskiej. Jesienią tego roku zaplanowano drugą edycję konkursu.</u>
          <u xml:id="u-3.29" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Zgodnie z rezolucją Parlamentu Europejskiego, jesteśmy drugim krajem w Europie, który zorganizował konkurs „Łamanie stereotypów w reklamie”. Od 5 lat tego typu konkurs jest organizowany w Hiszpanii, z tym, że jest to tylko konkurs dotyczący łamania stereotypów dotyczących płci. W Polsce zorganizowaliśmy konkurs w trzech kategoriach. Pierwszą kategorię stanowi łamanie stereotypów dotyczących płci, drugą – niepełnosprawności. Natomiast trzecia kategoria to łamanie stereotypów leżących u podstaw dyskryminacji, m.in. ze względu na rasę oraz pochodzenie etniczne i narodowe. Wprowadziliśmy nagrodę specjalną za kampanię społeczną łamiącą stereotypy. Na gali organizowanej 27 kwietnia w ramach Polskiego Konkursu Reklamy, czyli głównej imprezy świata reklamy, były wręczane „Kryształowe Łomy” jako nagrody za łamanie stereotypów. W tym roku „Kryształowe Łomy” przyznano tylko w kategorii łamania stereotypów dotyczących płci, ponieważ w minionym roku nie ukazała się żadna reklama, która by dotyczyła osób niepełnosprawnych czy stereotypów związanych z rasą oraz pochodzeniem etnicznym czy narodowym. Mam jednak nadzieję, że w przyszłej edycji konkursu takie nagrody zostaną wręczone, ponieważ na gali było ponad 800 osób ze świata reklamy, które już wiedzą, że taka nagroda istnieje i jest wręczana jako jedna z kilku specjalnych i najważniejszych dla branży reklamowej. Nagroda specjalna za kampanię społeczną została wręczona panu Rafałowi Betlejewskiemu za akcję społeczną „Tęsknię za Tobą, Żydzie”. Natomiast nagroda dla wytwórcy, czyli domu medialnego, oraz dla firmy, która zamówiła reklamę łamiącą stereotypy, została wręczona Agencji Reklamowej „Brain” i grupie ING Bank Śląski za reklamę „Dziecko”. „Kryształowe Łomy” są bowiem przeznaczone i dla tych, którzy płacą za reklamę, i dla tych, którzy wykonują zlecenie. Na pewno państwo znają tę reklamę. Jest to reklama, w której występuje dziecko, ale, tak naprawdę, chodzi o tatę.</u>
          <u xml:id="u-3.30" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Po raz drugi objęliśmy honorowym patronatem wakacyjny konkurs dla młodzieży „Koledzy ze szkoły, znajomi z sąsiedztwa”, organizowany przez Muzeum Historii Żydów Polskich. Jesienią nastąpi bardzo uroczyste wręczenie nagród w drugiej edycji konkursu. Odbędzie się ono w KPRM.</u>
          <u xml:id="u-3.31" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Rozpoczęliśmy również cykl wystaw „Piękno w różnorodności”. Na podstawie porozumienia między pełnomocnikiem a dyrektorem Muzeum Łazienki Królewskie przez kolejne lata w Ermitażu, czyli w pięknym budynku wystawienniczym w Łazienkach Królewskich, ze trzy razy w roku będzie się odbywać wystawa prac artystów pochodzących z grup dyskryminowanych lub tworzących prace związane z obszarem dyskryminacji i wykluczenia społecznego oraz osobami dyskryminowanymi czy potencjalnie narażonymi na dyskryminację. Pierwsza wystawa została otwarta w czerwcu br. Są już planowane następne, bo jesienią odbędzie się druga wystawa, na której zostaną wystawione prace imigrantów z Afryki pod roboczym tytułem „Afryka w sercu Polski”. Słowo „serce” można odnosić zarówno do Warszawy jako stolicy, jak i po prostu do serca. Kolejną wystawą będzie m.in. prezentacja związana ze środowiskiem polskich Romów. Jesteśmy już umówieni i liczymy na dobrą współpracę w tym zakresie. Przewidujemy również wystawy dotyczące środowisk mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, a także innych obszarów i grup dyskryminowanych z powodu niepełnosprawności czy wieku.</u>
          <u xml:id="u-3.32" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Jak państwo wiedzą, Polska będzie gospodarzem Europejskich Letnich Igrzysk Olimpiad Specjalnych. Otwarcie olimpiady specjalnej nastąpi 18 września na nowo otwartym stadionie Legii w Warszawie. Pełnomocnik rządu zorganizuje tam piękną wystawę poświęconą dzieciom z chorobą Downa. Państwo posłowie będą zresztą mieli okazję zobaczyć ją w dniach 1-5 grudnia, gdy będzie prezentowana w hallu Sejmu, ponieważ 3 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych, a 5 grudnia – Międzynarodowy Dzień Wolontariusza. Wystawa „Downtown Collection” składa się z 13 pięknych fotogramów dzieci z chorobą Downa i pokazuje marzenia tych dzieci. Mamy więc np. dziewczynkę, która chciałaby być modelką, inną dziewczynkę, która marzy o byciu baletnicą, chłopaka, który chciałby być rajdowcem jak Kubica. Piękne zdjęcia wykonał fantastyczny polski fotograf, znany pod pseudonimem artystycznym Oiko Petersen. Inna wystawa tego artysty, zresztą również bardzo piękna, była zatytułowana „Guys. From Poland with love”. Oiko Petersen jest twórcą homoseksualnym. „Downtown Collection” zostanie wystawiona na otwarciu olimpiady specjalnej. Chcemy promować polskie dzieła w trakcie pobytu u nas ludzi z niemalże całego świata.</u>
          <u xml:id="u-3.33" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Dzieje się również wiele innych rzeczy. Jeśli chodzi o kwestię zachowań rasistowskich, to m.in. została powołana Rada do spraw Bezpieczeństwa Imprez Sportowych, której jestem członkiem. Po swoim powołaniu poprosiłam o dopisanie mnie do składu tego zespołu. Poprosiłam, by zmieniono zarządzenie powołujące zespół i zawarto w nim kwestie antydyskryminacyjne, jak również antyrasistowskie. Jak państwo wiedzą, na mój wniosek zostałam także członkiem Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Od niedawna, ale jestem członkiem tej komisji. Również na mój wniosek i na wniosek środowiska kościołów powstaje w tej chwili zespół wzorowany na Komisji Wspólnej Rządu RP i Konferencji Episkopatu Polski. Będzie to rada złożona z przedstawicieli rządu i Polskiej Rady Ekumenicznej. Również będę jej członkiem. Ponadto, z ostatnich przykładów mogę podać ustawę, która mówi o stworzeniu agencji działającej na rzecz programów rozwojowych. Jest to ustawa tworzona w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Na wniosek pełnomocnika dokonano korekty zapisów. Ponieważ do współpracy zaproszono tylko episkopat Kościoła katolickiego, to na nasz wniosek zapis został poszerzony o wszystkie kościoły i związki wyznaniowe w Polsce. To tyle. Jeśli mieliby państwo dodatkowe pytania, bardzo chętnie na nie odpowiem.</u>
          <u xml:id="u-3.34" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Dziękuję bardzo pani minister za wyczerpującą i ciekawą informację. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Dzień dobry. Adam Kwiecień, „Otwarta Rzeczpospolita”. Nasze stowarzyszenie jest członkiem Koalicji na Rzecz Równych Szans, która to koalicja opiniowała projekt ustawy równościowej. Mam pytanie do pani minister. Na stronie KPRM znalazło się 16 opinii różnych środowisk dotyczących projektu tej ustawy. Natomiast nie ma tam naszej oceny tego projektu, a była to ocena – jak mi się wydaje – wyczerpująca oraz mocno krytyczna. Czy mógłbym prosić o odpowiedź na pytanie: dlaczego tak się stało? Na stronie jest 16 opinii, ale nie ma wśród nich opinii Koalicji na Rzecz Równych Szans.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Sekretarz stanu w KPRM, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania Elżbieta Radziszewska:</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Powiem panu, że nie wiem. Wszystkie te opinie są jawne. Nie wiem, dlaczego tak się stało. Nie odpowiadam za umieszczanie takich informacji na stronie BIP. Nie wiem, jakie są zasady umieszczania tam tego typu opinii. Obiecuję panu, że to sprawdzę i że to zostanie wyrównane. Znam państwa opinię. Wiem, co ona zawiera i dlatego w swojej wypowiedzi poświęciłam dość dużo uwagi wyjaśnieniu, dlaczego ta ustawa nie może być ustawą o równym traktowaniu. Podoba mi się zresztą jedno określenie, które zaczęło funkcjonować w prasie. Jest ono bardzo barwne, ale, tak naprawdę, oddające to, czym jest ta ustawa. Ustawa jest tylko drobnym uzupełnieniem, jak gdyby dopełnieniem wdrożenia dyrektyw unijnych. Jest to „ogryzek” właśnie dlatego, że większość zapisów dyrektyw unijnych została już wdrożona, weszła w życie i istnieje w naszym porządku prawnym. W związku z tym projekt jest tylko drobną ustawą, która do końca ma wdrożyć zapisy dyrektyw.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Inną rzeczą jest pytanie o to, dlaczego przez wiele lat, mimo, że wdrażano szereg ustaw merytorycznych, nie dopełniono tego obowiązku, żeby wdrożyć całość zapisów wszystkich dyrektyw. Dzisiaj nie byłoby kłopotu, gdyby przez te wszystkie lata dokładano te elementy, które budziły wątpliwości. Były jakieś przyczyny tego stanu rzeczy, ale ja ich nie znam, ponieważ nie byłam wnioskodawcą tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Tekst tej ustawy otrzymałam dopiero 23 kwietnia. Projekt ulegał licznym modyfikacjom i mimo, że jest on kontynuacją ustawy, która była w MPiPS, postanowiłam że – mimo wszystko – musi być ona jak najlepsza i skierowałam ją do konsultacji społecznych najszerzej, jak tylko mogłam. Za wszystkie opinie serdecznie dziękuję. Nad każdą z nich się pochylimy.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Oczywiście, części postulatów nie można uwzględnić. Nie można chociażby stworzyć niejako konstytucji równościowej, bo musielibyśmy się cofnąć o 10 lat. Przez ostatnie 5-6 lat, gdy była tworzona ta ustawa, nikt nie pokusił się o to, by zrobić kwerendę wszystkich merytorycznych ustaw nawet po to, żeby zebrać informacje o tym, w ilu ustawach jest umieszczone prawo równościowe. Gdybym po 23 kwietnia chciała to zrobić, oznaczałoby to, że odwlekamy wdrożenie dyrektyw unijnych co najmniej o rok. Kwerenda musiałaby trwać bardzo długo, ponieważ każdy resort musiałby przejrzeć paręset ustaw, za które jest odpowiedzialny, żeby wyłapać wszystkie elementy dotyczące przestrzegania zasady równego traktowania. Ponieważ zgadzam się z wszystkimi opiniami, które stwierdzają, że sprawa jest pilna, to postanowiłam, że – niestety – nie będziemy odwracać tego, co wykonywano od wielu, wielu lat i w związku z tym ustawa jest po prostu ustawą do końca wdrażającą dyrektywy unijne. Trudno mi jest nawet powiedzieć, czy chodzi o 5% czy 3% zapisów dyrektyw unijnych, bo trudno zmierzyć to, co nie zostało z tych dyrektyw wdrożone. Mogę panu obiecać, że wszystkie uwagi zostaną uwzględnione. Będę się starała zrobić tak, żeby potem w ramach konsultacji i uzgodnień dokonać zmian, jeżeli tylko będzie szansa na poprawienie tej ustawy. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Dziękuję bardzo za odpowiedź. Pytałem tylko o stronę internetową.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Sekretarz stanu w KPRM, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania Elżbieta Radziszewska:</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Ale ja to sprawdzę. Obiecuję panu.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Zgłaszała się pani. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielkaHelsinskiejFundacjiPrawCzlowiekaAgnieszkaMikulska">Agnieszka Mikulska, Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Wspomniała pani o tym, że do pełnomocnika wpłynęło około 400 skarg, z których 20% dotyczyło dyskryminacji ze względu na etniczność i narodowość. Chciałam spytać o to, czy ta liczba mówi o wszystkich sprawach, w których pełnomocnik stwierdził dyskryminację, czy to są po prostu sprawy, które wpłynęły do pełnomocnika. Jeżeli liczba mówi o sprawach, które wpłynęły do pełnomocnika, zapytam o to, jaki procent tych spraw stanowiły sprawy, w których element dyskryminacji faktycznie się pojawił.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzedstawicielkaHelsinskiejFundacjiPrawCzlowiekaAgnieszkaMikulska">Mam też drugie pytanie. Pani minister mówiła o tym, że interweniowała w różnych sprawach. Czy mogłaby pani podać jakiś pozytywny przykład, czyli sprawę, która zakończyła się sukcesem? Chodzi o sytuację, w której mieliśmy do czynienia z dyskryminacją i dowody takiej dyskryminacji znaleziono. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Proszę bardzo, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Sekretarz stanu w KPRM, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania Elżbieta Radziszewska:</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Jak zaznaczyłam w materiale, wszystkie te sprawy, o których mówię, były sprawami dotyczącymi raczej rzeczy ogólnych. Nie wiem, czy pani ma ten materiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaHelsinskiejFundacjiPrawCzlowiekaAgnieszkaMikulska">Niestety, nie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzedstawicielkaHelsinskiejFundacjiPrawCzlowiekaAgnieszkaMikulska">Sekretarz stanu w KPRM, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania Elżbieta Radziszewska:</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzedstawicielkaHelsinskiejFundacjiPrawCzlowiekaAgnieszkaMikulska">Panie przewodniczący, jeśli mógłby pan to zrobić, to proszę o przekazanie pani materiału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Oczywiście, jeśli mamy jeszcze egzemplarze w sekretariacie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Sekretarz stanu w KPRM, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania Elżbieta Radziszewska:</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">W materiale uwzględniłam te sprawy, które dotyczyły raczej rzeczy ogólnych. Natomiast nie opisywałam indywidualnych spraw, które rzeczywiście nosiły znamiona dyskryminacji ze względu np. na pochodzenie narodowe. Postępowanie w jednej z nich toczy się w prokuraturze, ale nie mogę o tym mówić, ponieważ sprawa dotyczy indywidualnej osoby. Wiem też, że toczy się postępowanie w następnej sprawie, zgłoszonej przez przedstawiciela innej mniejszości narodowej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Natomiast jeśli chodzi o sprawy ogólne, to, oczywiście, są pozytywne efekty. Kieruję sprawy do odpowiednich instytucji, a bardzo często do prokuratury. Jeżeli nawet prokuratura uzna, że sprawa nie kwalifikuje się pod K.k., to traktuję wystąpienie również jako wystąpienie edukacyjne. Jeżeli ktoś zostanie wezwany na przesłuchanie i po raz pierwszy, drugi, trzeci będzie musiał się spowiadać, to jest duże prawdopodobieństwo, że drugi raz tego nie zrobi, ponieważ kłopoty związane z przesłuchaniami, z tłumaczeniem się, z zatrudnianiem adwokata powodują, że kogoś się uwrażliwia na sferę dyskryminacji.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Podobnie potraktowałam sprawę związaną m.in. z ogólnodostępną publikacją „Entliczek Pentliczek czyli polskie wyliczanki”, która ukazała się na rynku. O tej sprawie – chyba sprzed roku, jeśli dobrze pamiętam – piszę w sprawozdaniu, które zostało państwu dzisiaj dostarczone. Książeczka jest bardzo pięknie wydana i pięknie graficznie opracowana. Była ona przeznaczona dla dzieci i zawierała wierszowane wyliczanki, np. z okresu międzywojennego, a nawet sprzed 100 czy 120 lat. Te wyliczanki dotyczyły m.in. Żydów, Cyganów i różnych innych grup. Powiedziałabym, że treści zawarte w tych wyliczankach mają silne znamiona dyskryminujące. Prokuratura rozpatrywała sprawę. Książka ukazała się w niskim nakładzie i w związku z tym nie wydano jej ponownie, nie będzie już wydawana pod taką postacią i nie będzie ogólnie dostępna. Jest to ciekawy materiał historyczny, ale nie materiał, który należy przekazać rodzicom, żeby takie wyliczanki czytali dzieciom. Pozytywny efekt jest taki, że ta pozycja na rynku książek dla dzieci nie jest dostępna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaHelsinskiejFundacjiPrawCzlowiekaAgnieszkaMikulska">A czy sprawy w zakresie dyskryminacji ze względu na przynależność rasową, narodową i etniczną, które do państwa wpływają, są związane z K.k., czy dotyczą też innych sfer życia, np. dostępu do usług, edukacji, pracy?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzedstawicielkaHelsinskiejFundacjiPrawCzlowiekaAgnieszkaMikulska">Sekretarz stanu w KPRM, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania Elżbieta Radziszewska:</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzedstawicielkaHelsinskiejFundacjiPrawCzlowiekaAgnieszkaMikulska">Jeżeli są to sprawy indywidualne, to czasem dotyczą właśnie takich rzeczy. Natomiast te sprawy, które są ogólne, dotyczą raczej treści, które kierujemy do prokuratury celem zbadania, czy nie noszą znamion mowy nienawiści.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Czy pan przewodniczący chciał o coś zapytać?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Poseł Ryszard Galla (niez.):</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Jeszcze któryś z posłów musi zadać pytanie pani minister. Pani minister, chciałem zapytać o realizację projektu „Równe traktowanie standardem dobrego rządzenia” w ramach PO KL. Mam rozumieć, że jest to projekt, który rozpoczyna się w 2010 r., a także ma charakter centralny i regionalny? Jak wygląda element regionalny? Czy będzie on dotyczył wszystkich województw? Mówi pani również o koordynatorach do spraw równego traktowania. Mam rozumieć, że koordynatorzy będą także na poziomie regionalnym? Chodzi mi o instytucjonalne usytuowanie koordynatorów. Gdzie oni będą przywieszeni? Jak to będzie wyglądało?</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Sekretarz stanu w KPRM, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania Elżbieta Radziszewska:</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Owych 45 koordynatorów będzie się wywodzić z ministerstw i urzędów centralnych plus z 16 województw. W każdym województwie będzie więc osoba świetnie wyszkolona i przygotowana pod względem teoretycznym oraz warsztatowym do walki z dyskryminacją. Te osoby będą tworzyć sieć koordynatorów. Chcemy to zrobić tak, żeby mieć – że tak powiem – swoich ludzi wszędzie, bo wiadomo, że z punktu widzenia rządzenia monitorowanie regionalne jest równie ważne. Na podstawie monitorowania złych działań, które mają miejsce w poszczególnych województwach, będzie można poprawiać plan pracy całego rządu, w tym również w innych województwach. Wyszkolonych pracowników będzie prawie 400, natomiast koordynatorów – 45. Po wyszkoleniu koordynatorzy dostaną formalne powołania od wojewodów jako osoby zajmujące się walką z dyskryminacją. Ludzie do szkoleń zostali wyłonieni spośród urzędników, którzy już funkcjonują w urzędach. Preferujemy te osoby, które są zatrudnione albo w departamentach prawnych, albo w departamentach społecznych. Oczywiście, zostawiamy wybór innym. Koordynatorzy jeszcze nie są wytypowani. Będą wytypowani jesienią tego roku, a dokładniej – we wrześniu. Rozporządzenie dające pełnomocnikowi możliwości wykorzystywania projektów unijnych weszło w życie 30 czerwca, więc w lipcu ruszyliśmy z kopyta i od września będziemy prosić o selekcję urzędników, których będziemy kształcić w ciągu tego roku i w roku następnym. Szkolenie urzędników zacznie się już w roku 2010. Jeszcze w tym roku odbędą się dwie konferencje regionalne, a kolejnych 14 konferencji antydyskryminacyjnych odbędzie się w przyszłym roku i wtedy też zakończony zostanie proces szkolenia i powoływania koordynatorów oraz tworzenia wewnętrznej sieci intranet do porozumiewania się koordynatorów i pracowników, jak również tworzenia zewnętrznej sieci równościowej. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Dziękuję bardzo, pani minister. Myślę, że mogę już zadać sakramentalne pytanie.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Czy członkowie Komisji przyjmują informację pełnomocnika?</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że informacja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Zatem bardzo serdecznie dziękujemy pani minister za tak szeroką i wyczerpującą informację.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Sekretarz stanu w KPRM, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania Elżbieta Radziszewska:</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Dziękuję bardzo. Proszę o wszelkie informacje. Jeśliby państwo słyszeli o przypadkach, które noszą znamiona dyskryminacji ze względu na pochodzenie etniczne, narodowe czy rasowe, to proszę o przedstawienie mi takiej informacji. Każdym przypadkiem się zajmiemy.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Oczywiście, nie omieszkamy poinformować. Proszę państwa, na koniec jeszcze dwa słowa. Pod auspicjami naszej Komisji ukazała się publikacja poświęcona mniejszości białoruskiej. Ten cykl będziemy kontynuować. Pozycja jest dostępna w tej chwili w księgarniach. Publikacja jest poprzedzona słowem wstępnym wiceprzewodniczącego naszej Komisji, pana posła Eugeniusza Czykwina, któremu gratulujemy. Tak, słucham?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#CzlonekzarzaduStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaMonikaWieczynska">Czy można jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Ten punkt już jest zamknięty. Jeśli chciała pani zabrać głos w punkcie drugim, to ten punkt, niestety, jest już zamknięty. Pan też się zgłasza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Chciałem się króciutko odnieść, ale nie do tego punktu, tylko do innej sprawy, jeśli można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Dobrze. Pani minister jest jeszcze przez moment do dyspozycji, więc jeśli państwo mają jakieś pytania, to... A, pani już musi uciekać na posiedzenie innej komisji. Dziękujemy bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Sekretarz stanu w KPRM, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania Elżbieta Radziszewska:</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Na posiedzeniu zostaje pani dyrektor Kostrzewa-Zorbas. Gdyby ktoś miał jakieś pytania, to odpowie na nie pani dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Tak. W takim razie już w kuluarach można się zwrócić z pytaniem do pani dyrektor Kostrzewy-Zorbas. Proszę bardzo, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#CzlonekStowarzyszeniaPrzeciwAntysemityzmowiiKsenofobiiOtwartaRzeczpospolitaAdamKwiecien">Chciałem się odnieść do problemu poruszonego na 60. posiedzeniu Komisji. Pan Marian Turski zauważył, że w próbnym spisie ludności i mieszkań można było zaznaczyć tylko jedną narodowość. Nie wiem, czy państwo pamiętają to wystąpienie. Nasze stowarzyszenie zainteresowało się tą sprawą i w Głównym Urzędzie Statystycznym dowiedzieliśmy się, że we właściwym, przyszłorocznym spisie będzie już możliwość wyboru dwóch narodowości. Dowiedzieliśmy się również, że taka zmiana nastąpiła na skutek interwencji Komisji, za którą chcieliśmy bardzo podziękować w imieniu stowarzyszenia oraz innych zainteresowanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekAst">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, zamykam posiedzenie Komisji, życząc, oczywiście, miłego popołudnia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>