text_structure.xml 6.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek obrad przewiduje przeprowadzenie pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (druk nr 1689).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Myśmy już w dniu wczorajszym omówili wstępnie ten projekt, ale aby zadośćuczynić wymogom formalnym, oddaję głos przedstawicielowi wnioskodawców, aby dokonał prezentacji tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejTadeuszKozek">Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, czyli tzw. ustawy horyzontalnej, wprowadza szereg zmian, których celem jest dostosowanie przepisów polskiego prawa do prawa wspólnotowego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejTadeuszKozek">W tym miejscu chciałbym wspomnieć, że proces dostosowania prawa polskiego do prawa wspólnotowego ma charakter ciągły. Niemal każdego dnia przyjmowane są nowe akty prawne UE. I tak np. w drugiej połowie ubiegłego roku przyjęliśmy 1595 aktów prawa unijnego, ponad 1000 rozporządzeń, 85 dyrektyw, 374 decyzje. Ponadto Komisja Europejska prowadzi postępowania o naruszenie prawa wspólnotowego, uruchamiane w trybie art. 226 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską, które mogą się zakończyć wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich zobowiązującym Polskę do natychmiastowego usunięcia powstałych zaległości bądź sprzeczności ustawodawstwa krajowego z prawem wspólnotowym. W przypadku niewykonania przez Polskę takiego wyroku Komisja Europejska ma prawo, zwracając się do Trybunału Sprawiedliwości, zaproponować zastosowanie kar finansowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejTadeuszKozek">Ustawa ma charakter specyficzny, odróżniający ją od standardowych projektów przygotowywanych przez rząd. Specyfika ta polega m.in. na tym, że projekt zawiera szereg zmian niepowiązanych ze sobą ustaw, które znajdują się we właściwościach aż 11 ministerstw. Rolę koordynatora prac na etapie początkowym przyjął na siebie Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, a przygotowany i przedłożony państwu projekt dotyczy zmian w 37 ustawach. Zmiany te wynikają z czterech powodów. Pierwszy z nich związany jest z dokonaną w ramach administracji, analizą pełności i poprawności implementacji aktów prawa wspólnotowego i wnioskami poszczególnych ministerstw w zakresie propozycji nowelizacyjnych mających na celu usunięcie zidentyfikowanych nieprawidłowości. Dotyczy to ok. 31 ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejTadeuszKozek">Drugi powód to są zarzuty formalne postawione przez Komisję Europejską i wymagające zmian merytorycznych we wskazanych przepisach. Dotyczy to dwóch ustaw: ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki i ustawy o bezpieczeństwie morskim.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejTadeuszKozek">Trzeci powód to konieczność rozszerzenia zakresu podmiotowego niektórych ustaw o obywateli Konfederacji Szwajcarskiej. W dniu 28 marca 2006 r. została opublikowana decyzja Rady Europejskiej z dnia 27 lutego 2006 r. w sprawie przyjęcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich, Protokołu do Umowy miedzy Wspólnotą Europejską i Państwami Członkowskimi z jednej strony a Konfederacją Szwajcarską z drugiej strony w sprawie swobodnego przepływu osób. Ta kwestia dotyczy 5 ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejTadeuszKozek">Czwarty natomiast powód dotyczy konieczności dodania odnośnika do ustawy informującego o wdrożonych w ustawie przepisach dyrektywy. Jest to zabieg czysto techniczny ale stanowi jeden z warunków, których spełnienie jest konieczne dla uznania pełnej transpozycji przepisów tych dyrektyw do prawa krajowego. Dotyczy to 8 ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejTadeuszKozek">Nowelizacja 37 ustaw, które są objęte zakresem tej ustawy ma na celu zmianę prawa krajowego tylko pod kątem zapewnienia zupełnej zgodności z prawem wspólnotowym. Nie ma tutaj zmian, które nie są związane z tym, podstawowym celem. Są to na ogół bardzo drobne zmiany spowodowane koniecznością wdrożenia brakujących elementów prawa wspólnotowego lub naprawy elementów wadliwie funkcjonujących. Co do zasady mają one charakter techniczny i nie wpływają w sposób istotny na polski porządek prawny.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejTadeuszKozek">To byłoby tyle z mojej strony, jeśli chodzi o wstępną informację o przygotowanym i przedłożonym projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Otwieram debatę. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Czy są może jakieś pytania do przedstawicieli wnioskodawców? Nie słyszę. Zakończyliśmy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (druk nr 1689).</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Tak jak wspomniałem na wstępie, już w dniu wczorajszym omówiliśmy wstępnie ten projekt i powołaliśmy podkomisję, która będzie nad nim pracować merytorycznie. Do prac w podkomisji zgłosili się posłowie: Krystian Łuczak (SLD), Marek Wójcik (PO), Andrzej Halicki (PO), Wanda Łyżwińska (Samoobrona), Stanisław Pięta (PiS) oraz Edward Ośko (LPR). Przewodniczącym wybrano posła Stanisława Piętę, zaś jego zastępcami: posłów: Edwarda Ośkę i Marka Wójcika.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy ktoś jeszcze chciałby pracować w tej podkomisji? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy ktoś jest przeciwny powołaniu podkomisji w takim składzie, jaki przedstawiłem? Sprzeciwu nie słyszę. Proszę członków podkomisji o pozostanie na sali po zakończeniu posiedzenia, a ponieważ wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>