text_structure.xml
67.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości. Serdecznie witam ambasadora Republiki Federalnej Niemiec, pana Reinharda Schweppe.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Bardzo się cieszę, że jest z nami podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych pan Krzysztof Szczerski. To jest pierwsza obecność pana ministra na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych. Mamy nadzieję gościć pana często.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Porządek dzienny został państwu przedstawiony na piśmie. Mam propozycję modyfikacji porządku obrad. W ostatniej chwili dotarły do sekretariatu Komisji nowe propozycje tematów prac Komisji. Byłoby dobrze, abyśmy mogli je umieścić w propozycjach planu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proponuję, abyśmy przenieśli pkt III porządku obrad, obejmujący przyjęcie planu pracy Komisji, na następne posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy jest zgoda w kwestii wycofania pkt III z porządku obrad? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że porządek obrad został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji pkt I.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję panu ambasadorowi Reinhardowi Schweppemu za przyjęcie zaproszenia na dzisiejsze posiedzenie. Pierwszego stycznia 2007 r. Niemcy przejęły przewodnictwo w Unii Europejskiej. Jest to fakt bardzo ważny dla Polski, po pierwsze, dlatego że Niemcy są naszym sąsiadem, a po drugie, dlatego że są bardzo istotnym krajem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Mamy wiele wspólnych problemów, ale na część spraw patrzymy inaczej. Niemcy dysponują istotnym potencjałem, aby przeprowadzić kwestie ważne z europejskiego i polskiego punktu widzenia. Bardzo liczymy na tę prezydencję. Wiemy, że Niemcy długo przygotowywały się do objęcia przewodnictwa w Unii Europejskiej. Od pewnego czasu przedstawiano bardzo ambitne wyzwania i kwestie. Wiemy, że Niemcy chciałyby wytyczyć możliwe sposoby rozwiązania istniejących problemów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Liczymy, że prezydencja niemiecka zakończy się sukcesem. Jeśli nawet nie uda nam się rozwiązać pewnych kwestii, to mamy nadzieję, że rozpocznie się proces dochodzenia do właściwych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Pan ambasador przedstawi priorytety prezydencji niemieckiej, natomiast ja chciałbym zwrócić uwagę na trzy istotne sprawy, które – jak rozumiem – znajdą potwierdzenie w wystąpieniu pana ambasadora.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Pierwsza kwestia dotyczy polityki wschodniej Unii Europejskiej, rozumianej jako relacje z Rosją. Konieczne jest wzmocnienie europejskiej polityki wschodniej. To jest sprawa pierwszoplanowa z polskiego punktu widzenia. Bardzo liczymy, że we współpracy z Niemcami będziemy w stanie przygotować koncepcję wzmocnienia polityki Unii na Wschodzie Europy.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Drugi obszar zagadnień dotyczy polityki energetycznej. Jest to sprawa kluczowa dla Europy. Szczególnie w tych dniach widzimy wagę tego problemu. Po raz kolejny Polska i Niemcy znalazły się w roli krajów, których bezpieczeństwo dostaw (tym razem ropy naftowej) stanęło pod znakiem zapytania. To pokazuje wspólnotę interesów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Trzecia kwestia, na którą zwracają uwagę Niemcy, a która jest bardzo istotna także z punktu widzenia rozszerzenia Unii, dotyczy takiej zmiany instytucjonalnej Unii Europejskiej, która z jednej strony wzmocniłaby Unię, a z drugiej strony otworzyła możliwość dalszego rozszerzenia.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Sądzę, że są to trzy kwestie ważne dla Polski i Niemiec oraz dla całej Europy. Z pewnością będziemy o nich dyskutować. Sądzę, że pan ambasador ustosunkuje się do tych kwestii.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jest z nami minister Krzysztof Szczerski, który odpowiedzialny jest za kontakty z Unią Europejską oraz za kontakty bilateralne z państwami europejskimi. Dziękuję raz jeszcze, że zechciał pan przybyć na posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Mam propozycję, aby pierwszą część posiedzenia poświęcić naszej rozmowie z panem ambasadorem. Jeśli pojawią się pytania pod adresem MSZ, które mogą nasunąć się po naszej rozmowie, wówczas możemy skorzystać z obecności pana ministra i poruszyć istotne dla państwa posłów kwestie.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Bardzo proszę pana ambasadora o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Pragnę życzyć państwu szczęśliwego Nowego Roku. Dziękuję za zaproszenie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">W dniu 1 stycznia br. przejęliśmy prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. Chciałbym podkreślić, że jest to tzw. trójprezydencja. Po Niemczech przewodnictwo w Unii obejmie Portugalia, a następnie Słowenia. W ciągu najbliższych 18 miesięcy wspólnie sprawujemy tę prezydencję.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Chodzi o to, aby zapewnić większą ciągłość działań. Jest to przedsięwzięcie tymczasowe. W nowym traktacie konstytucyjnym przewidywany jest jeden minister spraw zagranicznych, jeden przewodniczący Rady. To oznacza, że wszystkie prezydencje zmieniające się co 6 miesięcy tracą na znaczeniu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Obecnie, aby zapewnić większą ciągłość działań, uruchomiliśmy trójprezydencję, która będzie trwać 18 miesięcy. Po tym okresie Francja, Szwecja i Czechy przejmą trójprezydencję. Ten mechanizm ma ułatwić prowadzenie polityki Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Istnieje zarówno program trójprezydencji, jak i prezydencji niemieckiej. Podzielam pogląd pana przewodniczącego w kwestii priorytetów w najbliższym czasie. Jedyna różnica sprowadza się do tego, że pan przewodniczący wymienił kwestię traktatu konstytucyjnego na trzecim miejscu, a dla Niemiec jest to sprawa pierwszorzędna.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">W dniu wczorajszym w Berlinie odbyło się spotkanie rządu federalnego z Komisją Europejską. Z wielkim zainteresowaniem śledziłem przebieg spotkania. Zauważyłem, że pani kanclerz nieco zmieniła priorytety, ponieważ na pierwszym miejscu znalazły się kwestie energetyczne.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Pierwsza kwestia, którą poruszył pan przewodniczący, dotyczy wspólnej nowej polityki wschodniej. Z naszego punktu widzenia zawiera ona trzy zasadnicze elementy. Po pierwsze, musimy uporządkować na nowo stosunki z Rosją. Po drugie, musimy rozwiązać kwestie sąsiedztwa Unii Europejskiej na Wschodzie. Powinniśmy rozwijać naszą politykę w tym kierunku.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Po trzecie, Unia Europejska powinna na nowo uregulować swoje stosunki z Azją Centralną. Są to kraje, które odgrywają ważną rolę ze względów energetycznych, ale także jako mające strategiczny dostęp do Afganistanu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Pozwolą państwo, że rozwinę pierwsze zagadnienie, obejmujące stosunki Unii z Rosją. Od 1997 r. obowiązuje umowa Unii Europejskiej z Rosją. Ma ona już prawie 10 lat i jest przestarzała. W 2004 r. odbyło się bardzo ważne rozszerzenie Unii Europejskiej. Największym krajem, jaki wówczas przystąpił do Unii, była Polska. To wydarzenie w zasadniczy sposób zmieniło charakter Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">W Rosji także zaszły poważne zmiany. W 1997 r. funkcję prezydenta Rosji sprawował Borys Jelcyn. Teraz prezydenturę sprawuje Władimir Putin, który jest bardzo pewny siebie. Musimy jakoś z nim żyć.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Sytuacja uległa zmianie również z tego powodu, że Rosja już wkrótce przystąpi do Światowej Organizacji Handlu. Od pewnego czasu kraj ten wykorzystuje energetykę jako narzędzie w polityce zagranicznej. Pani kanclerz Angela Merkel w dniu wczorajszym powiedziała, że jesteśmy w takiej sytuacji, kiedy musimy się zastanowić, jakie działania podejmuje Unia w odpowiedzi na politykę rosyjską.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Potrzebujemy nowej umowy z Rosją, ale negocjacje w tej sprawie będą bardzo trudne. Polecam państwu przeczytanie istniejącego tekstu. Obecny tekst jest bardzo normatywny. Wówczas Unia Europejska rozmawiała z Rosją z pozycji siły i formułowała stanowcze postulaty. Domagała się wprowadzenia demokracji, przyjęcia przez Rosję zachodniego systemu wartości, dostosowania rosyjskiego systemu prawnego do systemu Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">W czasie prowadzonych obecnie negocjacji przekonamy się, czy uda się to zrealizować. Rosja domaga się traktowania jako równorzędnego partnera.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Aby mógł powstać nowy układ z Rosją, musimy wszcząć negocjacje. Obecnie negocjacje są zablokowane z powodu zakazu eksportu żywności z Polski do Rosji. Z naszego punktu widzenia ta kwestia słusznie została przeniesiona przez Polskę na szczebel europejski. Polska słusznie domagała się solidarności od Unii Europejskiej w tej sprawie. Polska może się spodziewać, że sprawa zostanie potraktowana jako problem europejski, który należy rozwiązać w sposób sprawiedliwy i uczciwy.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Należy to uczynić nie w drodze konfrontacji z Rosją, lecz poprzez rozmowę.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">W przyszłym tygodniu odbędzie się w Berlinie „Zielony Tydzień”. Są to największe targi rolnicze na świecie. Mam nadzieję, że przy okazji tych targów odbędą się także rozmowy fachowców, którzy powinni stwierdzić, jakie istnieją przeszkody na szczeblu technicznym. Należy stwierdzić jednoznacznie, że Polska nie wydaje sfałszowanych certyfikatów. Nawet jeśli doszło do niedociągnięć i naruszeń przepisów, są to problemy sporadyczne.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Ważny jest polityczny aspekt tego zagadnienia. Musimy jak najszybciej uchwalić mandat negocjacyjny. Rozumiem, że dla Polski przesłanką jest zadowalające uregulowanie kwestii eksportu żywności do Rosji.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Jeśli uzyskamy mandat, to istnieje szansa, aby w czasie prezydencji Niemiec sformułować pewne wytyczne dla przyszłej umowy z Rosją. Należy ustalić, czego chcą Rosjanie, a czego Unia Europejska. Ważną kwestią jest energetyka. Coraz bardziej oczywisty staje się fakt, że Rosja wykorzystuje swoją pozycję, jako silnego dostawcy energii.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Istnieje Karta Energetyczna i protokół dotyczący przesyłu energii. Nie sądzę, aby realistyczne było oczekiwanie, iż Rosja ratyfikuje Kartę Energetyczną. Nawet Norwegia nie ratyfikowała tego dokumentu. Byłoby ważne, aby istotne elementy Karty Energetycznej zintegrować z nową umową z Rosją. To będzie zasadniczym zadaniem negocjacyjnym dla Komisji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Drugim priorytetem prezydencji niemieckiej jest uporządkowanie i dalszy rozwój stosunków Unii Europejskiej z sąsiadami. Niemcy i Polska są zainteresowane tym, aby rozwijać stosunki ze wschodnimi sąsiadami, ale prezydencja portugalska w większym stopniu zainteresowana jest rozwojem stosunków z południowymi sąsiadami, tzn. w basenie Morza Śródziemnego. Słoweńcy, którzy obejmą prezydencję po Portugalczykach, są zainteresowani zacieśnieniem stosunków Unii z regionem Bałkanów.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Okres najbliższych sześciu miesięcy będzie z tego punktu widzenia bardzo ważny. Mamy nadzieję, że otrzymamy wsparcie ze strony Polski dla rozwoju stosunków z Ukrainą, Białorusią, Mołdawią i innymi sąsiadami na Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Trzeci priorytet dotyczy Azji Centralnej. Unia Europejska ma zaledwie podstawowe stosunki z całym tym obszarem. Tego regionu nie można traktować jako jednolitej całości, bo są to kraje o zróżnicowanych interesach, o wielkich różnicach etnicznych. Niektóre kraje posiadają źródła energii, inne nie.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Musimy kształtować nową politykę wobec krajów Azji Centralnej. Również w tej sprawie stosunki z Rosją odgrywają ważną rolę. Trzeba mieć świadomość, że jeszcze 16 lat temu cały ten obszar był częścią składową Związku Radzieckiego. Współczesna Rosja stara się odzyskać sferę wpływów, które straciła.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Gdyby Unia Europejska próbowała prowadzić politykę w tym obszarze, skierowaną przeciwko Rosji, to mielibyśmy do czynienia z konfrontacją. To nie oznacza, że Unia Europejska chce być zbyt łagodnym podmiotem w relacjach z Rosją i sprzyjać realizacji rosyjskich interesów, ale nie możemy prowadzić polityki wbrew woli i interesom Rosji. Interesy tego państwa również muszą być uwzględnione.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">W pierwszym rzędzie myślimy o interesach europejskich, ale nie można zupełnie zanegować istnienia interesów rosyjskich. Liczymy na Polskę, ponieważ państwa kraj ma największe doświadczenia w obszarze stosunków z Rosją, przeważnie negatywne, ale nie wyłącznie negatywne. Polacy znają Rosjan i dlatego ważne jest, aby państwa wiedza była wykorzystana w procesie rozwoju stosunków Unii z Rosją.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Kolejny obszar zainteresowań prezydencji niemieckiej to energetyka. Mamy niewiele czasu na podejmowanie działań. Komisja Europejska co kilka lat wypracowuje wieloletni program działań. W tym programie zostały uwzględnione kwestie energetyczne. Ten punkt miał być uchwalony przez Radę Unii Europejskiej wiosną 2007 r. Rada będzie obradować w dniach 7-8 marca br.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Sprawa wydawała się kwestią techniczną, ale teraz nabrała wymiaru politycznego. W 2004 r. został zamknięty gazociąg na terenie Białorusi. W pierwszym dniu prezydencji austriackiej został zakręcony gazociąg na terenie Ukrainy. Niedawno pojawił się problem z przerwą dostaw ropy naftowej ze strony Białorusi.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Temat bezpieczeństwa energetycznego, dywersyfikacji źródeł energii stał się bardzo ważnym zagadnieniem. Mamy mało czasu, ponieważ dopiero dziś Komisja Europejska przedłoży propozycje w Brukseli. Propozycje Komisji mogą zostać zmienione przez kraje członkowskie podczas negocjacji. Nowy program ma być uchwalony przez Radę Unii Europejskiej w dniu 8 marca br.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">15 lutego br. odbędzie się spotkanie ministrów poświęcone tej tematyce. Wszyscy politycy i ekonomiści są świadomi, że potrzebujemy odpowiedzi na palące kwestie energetyczne. W ciągu najbliższych tygodni zagadnienia te będą przedmiotem dyskusji. Polska musi uczestniczyć w tym procesie i przedłożyć swoje postulaty.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Czy gazociąg bałtycki jest elementem tego zagadnienia? Jak Polska postrzega bezpieczeństwo energetyczne?</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Nie możemy koncentrować się na bilateralnych kwestiach spornych, takich jak gazociąg północny. Musimy przystąpić do ogólnego przeglądu tej tematyki. Istotne jest, co Europa może zrobić, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo energetyczne.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Mamy mało czasu, ale w ciągu najbliższych tygodni musimy ciężko pracować. Nie sądzę, aby rezultaty posiedzenia Rady Unii Europejskiej były ostateczne. Szefowie państw i rządów przekażą zlecenia ministrom, aby w pewnym okresie podjąć działania.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Kolejna kwestia dotyczy traktatu konstytucyjnego. Unia Europejska ma za sobą szóste rozszerzenie – o Bułgarię i Rumunię. Każde rozszerzenie pociągało za sobą pogłębienie współpracy. Unia staje się coraz większym organizmem, a wielkość nie zawsze oznacza siłę.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">W dotychczasowej historii Unii było tak, że po kolejnym rozszerzeniu następowała zmiana traktatów unijnych w celu wzmocnienia Unii i umożliwienia jej sprawnego działania w większym gronie.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Czyniono tak zawsze, aż do czasu traktatu nicejskiego. Traktat nicejski stanowił zmianę traktatu unijnego i wiązał się z rozszerzeniem Unii o Austrię, Szwecję i Finlandię. Największe rozszerzenie objęło 10 krajów, w tym Polskę. Od tygodnia członkami Unii Europejskiej są Bułgaria i Rumunia.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">W Unii funkcjonuje 12 starych krajów i 15 nowych, natomiast nie zmieniono wewnętrznych struktur Unii Europejskiej. Unia do dnia dzisiejszego posiada struktury Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej z 1958 r. Nie można powiedzieć, że traktat nicejski jest wystarczającą regulacją. Wypracowano zatem traktat konstytucyjny dla Europy.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Możemy spierać się co do tego, czy ma się on nazywać traktatem konstytucyjnym czy raczej ustawą zasadniczą. To są kwestie semantyczne, ale zasadniczą kwestią jest, aby nowa, rozszerzona Unia Europejska była zdolna do działania, aby mogła zająć się kwestiami energetycznymi i aby mogła prowadzić rozmowy z dużym krajem, takim jak Rosja.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Jaki będzie ciąg dalszy? Nowy traktat konstytucyjny poniósł porażkę, ponieważ został odrzucony w dwóch referendach – we Francji i Holandii. Chciałbym zaznaczyć, że te referenda miały niewiele wspólnego z samą konstytucją, natomiast wiązały się z niechęcią społeczeństw do rozszerzenia Unii.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Zadaniem prezydencji niemieckiej nie jest „uratowanie” traktatu konstytucyjnego albo zawarcie nowego traktatu. To nie jest możliwe. Celem prezydencji niemieckiej jest uzyskanie porozumienia i zgody wszystkich krajów w kwestii treści traktatu. Bazą wyjściową jest dla nas przygotowany tekst traktatu konstytucyjnego, ponieważ 2/3 krajów członkowskich ratyfikowało traktat.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Ponadto musimy uzyskać porozumienie co do trybu postępowania. Traktat konstytucyjny został wypracowany przez konwent z udziałem parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego. Potem został uchwalony podczas konferencji międzyrządowej. Pojawia się pytanie, czy powinniśmy powtórzyć cały mechanizm, czy wystarczy konferencja międzyrządowa.</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">W 2009 r. będzie wybrany nowy Parlament Europejski. Życzylibyśmy sobie, aby ten nowy parlament został wybrany według nowych reguł i przepisów unijnych. Zadaniem prezydencji w ciągu najbliższych miesięcy będzie wysłuchanie opinii krajów członkowskich. Chcemy dowiedzieć się, co Polska i inne kraje mają do powiedzenia.</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Pani kanclerz Angela Merkel zaprasza w dniu 25 marca br. do Berlina szefów państw i rządów. W tym dniu ma być uchwalona deklaracja berlińska, która odniesie się do dwóch kwestii. Chodzi o docenienie wielkich osiągnięć Unii Europejskiej i stworzenie perspektyw na przyszłość. W kwestii przyszłości Unii Niemcy i Polska mają podobne stanowiska.</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Nikt nie życzy sobie słabej Europy. Wszystkim zależy na silnej Europie. Musimy wypracować porozumienie co do filozofii działania Unii. Do końca prezydencji powinniśmy uzyskać porozumienie co do treści traktatu.</u>
<u xml:id="u-2.43" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">W sprawach ogólnych łatwiej jest uzyskać konsens, w kwestiach szczegółowych będzie to trudniejsze.</u>
<u xml:id="u-2.44" who="#AmbasadorRepublikiFederalnejNiemiecwPolsceReinhardSchweppe">Sądzę, że już za długo mówiłem. Cieszę się na dyskusję z państwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję panu ambasadorowi za przedstawienie priorytetów prezydencji niemieckiej i poruszenie kwestii istotnych także dla nas.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otwieram dyskusję. Proszę państwa posłów o zgłaszanie się do debaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanRzymelka">Dziękujemy panu ambasadorowi za to wystąpienie i przybliżenie nam celów prezydencji niemieckiej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJanRzymelka">Rozumiem, że dzisiejsze spotkanie odbywa się bez dziennikarzy i możemy szczerze rozmawiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Szczerze możemy rozmawiać również przy dziennikarzach, którzy są obecni na sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanRzymelka">Czy w sprawie traktatu konstytucyjnego prezydencja niemiecka uważa, że należy ten dokument podzielić na kilka traktatów roboczych i przyjąć je w różnych fazach? Wobec pewnych części niektóre państwa wnoszą sprzeciw.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanRzymelka">Najważniejszą kwestią jest przeliczenie siły głosów. Do tej kwestii pan ambasador nie ustosunkował się. Chciałbym poznać szczegóły propozycji niemieckiej w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselJanRzymelka">Najistotniejszą sprawą dla Polski i całej Europy jest bezpieczeństwo energetyczne. Niesprzyjającym elementem polityki bezpieczeństwa energetycznego jest zdominowanie polityki energetycznej na świecie przez koncerny energetyczne. Niestety, zachodnioeuropejskie koncerny energetyczne powiązane są z partiami politycznymi, np. w Niemczech.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselJanRzymelka">Czy nie należałoby zapewnić bezpieczeństwa Europie poprzez odpolitycznienie tych wszystkich struktur, które prowadzą swoje interesy ponad szefami państw i rządów?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselJanRzymelka">Elementy traktatowe dotyczą wolnego rynku z lat 50. Od tego czasu wolny kapitalizm doprowadził do dominacji siły politycznej wielkich koncernów. To one rządzą polityką państw unijnych.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselJanRzymelka">Jak prezydencja zamierza sobie poradzić z tym problemem?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejCwierz">Pan ambasador poruszył szereg kwestii, które są bardzo istotne dla Unii Europejskiej. Skoncentruję się na jednej z nich, mianowicie polityce wschodniej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselAndrzejCwierz">Oczywiście wszyscy chcemy silnej Unii Europejskiej. Zależy nam na tym, żeby ta struktura polityczna, która powstaje, była silna i sprawna. Istnieje problem państw, które powstały po rozpadzie Związku Radzieckiego i które są zainteresowane wejściem do Unii Europejskiej. Myślę o takich państwach, jak np. Mołdawia, Gruzja, Ukraina, która do niedawna była zwolennikiem przystąpienia do Unii. To społeczeństwa tych państw opowiadają się za integracją z Unią Europejską.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselAndrzejCwierz">Argumentacja pana ambasadora, że polityka zmierzająca do włączenia tych państw do struktur europejskich może być sprzeczna z interesami Rosji i może „zdenerwować” Rosję, nie wydaje mi się przekonująca.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselAndrzejCwierz">W przeszłości Polska również chciała znaleźć się w strukturach zachodnioeuropejskich, ale część państw nie rozumiała tych aspiracji i pozwolono na to, żeby nasz kraj został włączony w orbitę wpływów Związku Radzieckiego. Przez zaniechanie dopuszczono do tego, że znaleźliśmy się wśród państw bloku wschodniego.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselAndrzejCwierz">Obecnie sytuacja może się powtórzyć, tylko w odniesieniu do takich państw, jak Mołdawia, Gruzja. Państwa te chcą przystąpić do Unii Europejskiej, a państwa europejskie zastanawiają się, czy pomóc im, czy też nie.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PoselAndrzejCwierz">Zdaję sobie sprawę, że istnieją problemy w regionie Morza Śródziemnego, Bałkanów, ale w tym momencie historycznym, kiedy nie tak dawno nastąpił rozpad Związku Radzieckiego, powinniśmy przede wszystkim myśleć o przyszłości państw powstałych po rozpadzie ZSRR.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PoselAndrzejCwierz">Jeśli nie damy tym krajom „zielonego światła” na drodze do członkostwa w Unii, to wbrew woli społeczeństw tych państw, zostaną one włączone w orbitę wpływów Rosji.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PoselAndrzejCwierz">Jaka jest koncepcja prezydencji niemieckiej w stosunku do tych państw? Czy nie należy zastanowić się nad działaniami, które będą stwarzały perspektywy dla tych państw?</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PoselAndrzejCwierz">Kolejna kwestia dotyczy Naddniestrzańskiej Republiki Mołdawskiej, która jest republiką samozwańczą. W moim przekonaniu obszar ten może destabilizować sytuację polityczną w Europie. Czy Niemcy mają pomysł, jak rozwiązać ten problem?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Z dużą satysfakcją odebrałam zapowiedź pani kanclerz Angeli Merkel, że priorytetem dla prezydencji niemieckiej będzie sprawa traktatu konstytucyjnego, i to z dwóch powodów.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Po pierwsze, jestem przedstawicielką ugrupowania lewicowego, które od początku opowiadało się za ratyfikacją istniejącego traktatu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Po drugie, jestem prawnikiem i dla mnie konstytucja zarówno krajowa, jak i europejska, jest sprawą niezwykle ważną jako fundament funkcjonowania każdego organizmu – pojedynczego kraju bądź tworu, jakim jest Unia Europejska.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Bezpieczeństwo energetyczne znajduje się na pierwszym miejscu wśród priorytetów, ale traktat pozostaje w dalszym ciągu na wysokiej pozycji.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Zapowiedź pani Angeli Merkel, że w czasie prezydencji niemieckiej zostanie nakreślona mapa drogowa, także napawa optymizmem, że wreszcie po okresie refleksji i konsultacji nastąpi czas działania. Chciałabym zacytować przewodniczącego Komisji Konstytucyjnej Parlamentu Europejskiego, który sformułował hasło „from reflection to action” i spodziewa się aktywności Niemiec podczas sprawowania prezydencji przez ten kraj.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Czy ustalenie pewnych elementów treści samego traktatu to nie za mało? Czy to będzie wystarczające dla dalszych działań? Myślę o stronie proceduralnej, ale w nieco innym ujęciu, niż sformułował to pan ambasador.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Poprzedni traktat był przygotowywany przez konwent, a potem był przedmiotem ratyfikacji jako umowa międzynarodowa, zatem pozostaje pod rządami prawa międzynarodowego. Większość krajów ratyfikowała ten traktat rozumiany jako umowa międzynarodowa.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Czy nie należałoby przeprowadzić bardzo pogłębionej analizy, jaka jest od strony prawnej możliwość wyjścia z impasu? Zbudowanie nowej treści akceptowanej przez wszystkie kraje członkowskie to cel sam w sobie, trudny do osiągnięcia. Istotne jest, jak to przełożyć potem na ramy prawne.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Istniejący traktat nie przewidział do końca rozwoju sytuacji. Jest powiedziane, że z chwilą, kiedy traktat nie zostanie ratyfikowany przez wszystkie kraje, sprawa będzie na nowo przedstawiona Radzie Europejskiej. Termin listopadowy już dawno minął.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Moje pytanie brzmi – czy również w zakresie możliwości proceduralnych rozwiązania tego problemu prezydencja niemiecka przedstawi swój program?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Z prezydencją niemiecką wiążą się duże oczekiwania. Swoistym probierzem sukcesu lub porażki będzie kwestia konstytucji niemieckiej. Rząd w Berlinie tak to sformułował.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Moim zdaniem Polska popełniła pewien błąd. Uważam, że należało poddać w Polsce pod referendum traktat konstytucyjny dla Europy. Powinno było się to odbyć wraz z wyborami parlamentarnymi i mielibyśmy to już za sobą.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Od czasu dwóch referendów, w których nie wyrażono poparcia dla konstytucji europejskiej, wiele się zmieniło. Odbyły się wybory w Holandii i obecnie układ sił jest inny. Zmieniły się również nastroje społeczne.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselTadeuszIwinski">Wkrótce odbędą się wybory prezydenckie i parlamentarne we Francji. Można rozważać różne warianty, z którymi – jak sądzę – Niemcy wystąpią na rzecz wyjścia z impasu. Pojawia się pytanie o owe warianty.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PoselTadeuszIwinski">Konstytucja jest dokumentem zawierającym 448 artykułów, kilkadziesiąt protokołów i załączników. Być może najprościej byłoby doprowadzić do ratyfikacji traktatu przez pozostałe państwa. Bułgaria i Rumunia mogą to uczynić w każdej chwili. Pozostaje problem Wielkiej Brytanii oraz Francji i Holandii.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PoselTadeuszIwinski">Czy taki wariant jest brany pod uwagę, czy też najbardziej realistyczny jest wariant, w którym zachowana będzie część pierwsza – instytucjonalna, część druga – karta praw podstawowych, a usunięta zostanie cała część trzecia, która dotyczy spraw technicznych?</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PoselTadeuszIwinski">Polska przywiązuje szczególną wagę do losów i przyszłości Ukrainy. Byliśmy pierwszym państwem, które – na kilka godzin przed Kanadą – uznało niepodległość Ukrainy w grudniu 1991 r.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PoselTadeuszIwinski">Na ile realne jest, że w ramach dyskutowanego obecnie mandatu negocjacyjnego Unii Europejskiej będzie potwierdzona perspektywa członkostwa Ukrainy? Czy konflikt z Rosją i polskie stanowisko w sprawie tego konfliktu obiektywnie nie utrudnia takiej perspektywy?</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PoselTadeuszIwinski">Niemcy mało mówią o problemie migracji. Moim zdaniem jest on dziś ważniejszy niż problem energetyczny. Energia dotyczy rzeczy martwych, a migracja istot żywych. Problemy migracyjne należą do kluczowych wyzwań stojących przed Unią Europejską. Z tym wiążą się nowe wizje Schengen.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PoselTadeuszIwinski">Unia Europejska nie ma wypracowanej polityki migracyjnej. Czy nie Niemcy w tej sprawie planują uczynić jakiś krok naprzód? Czy kwestia ta zostanie uwzględniona w niemieckim programie działań? Migracja nie może być rozumiana tylko w kontekście przepływu siły roboczej, bo to byłoby ogromne uproszczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselPawelSpiewak">Jestem bardzo wdzięczny panu ambasadorowi za obecność i za dobre wprowadzenie do dyskusji. Chciałbym rozszerzyć pole naszych zainteresowań jeszcze o dwa punkty.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselPawelSpiewak">Na podstawie różnych dokumentów, wywiadów, oświadczeń strony niemieckiej stwierdzam, że istnieją jeszcze dwie bardzo pilne i ważne sprawy, które w czasie prezydencji niemieckiej będą poruszone.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselPawelSpiewak">Pierwszy obszar zagadnień to demokratyzacja Unii, przybliżenie struktur unijnych do życia obywatelskiego. Chodzi o uczynienie mechanizmów funkcjonowania Unii bardziej transparentnymi, bardziej zrozumiałymi dla obywateli. Jak rozumiem, wiąże się z tym jakieś wyobrażenie kampanii informacyjnej oraz zmiany modelu funkcjonowania struktur europejskich.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselPawelSpiewak">Druga kwestia jest z obszaru wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, a dotyczy przyszłości byłej Jugosławii. W tym kontekście pojawia się pytanie o przyszłość Kosowa. Czy prezydencja niemiecka przewiduje jakieś działania w tym zakresie, np. uznanie niepodległości Kosowa bądź zachowanie obecnego, bardzo dziwnego statusu?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselPawelSpiewak">Drugie ważne pytanie z tego obszaru zagadnień dotyczy przyszłości Bośni, która znajduje się pod protektoratem sił zewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PoselPawelSpiewak">Paląca jest również kwestia stosunków palestyńsko-izraelskich. Jakie koncepcje i propozycje formułować będzie prezydencja niemiecka?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselKrzysztofZaremba">Wielokrotnie niemieccy politycy, w tym kanclerz Gerhard Schroeder, postulowali ustanowienie zharmonizowanej polityki podatkowej, która miałaby być narzucona wszystkim krajom unijnym. Nie ma co ukrywać, że dla takich krajów, jak Polska czy Irlandia, które budują swój wzrost na konkurencyjności, przyjęcie tego sklerotycznego europejskiego modelu socjalistycznej regulacji gospodarki byłoby rozwiązaniem niekorzystnym.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselKrzysztofZaremba">Tak to postrzegamy w Polsce, która jest krajem nadrabiającym długoletnie opóźnienia. Czy Niemcy będą formułować ten postulat w czasie swojej prezydencji?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselKrzysztofZaremba">Nie ulega wątpliwości, że w sytuacji globalnej konkurencji gospodarek amerykańskiej, europejskiej z gospodarkami azjatyckimi ta kwestia ma znaczenie dla pomyślnego rozwoju Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PoselKrzysztofZaremba">Chciałbym również nawiązać do problemu Ukrainy. Była już mowa o czekających nas problemach w relacjach z Rosją. Wydarzenia ostatnich tygodni pokazują dobitnie, że głos Polski ostrzegający od wielu lat elity europejskie przed zbyt naiwnym traktowaniem pseudoprzemian w Rosji, miał swoje uzasadnienie.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PoselKrzysztofZaremba">Dziś widzimy wyraźnie na przykładzie instrumentalizacji gospodarki energetycznej przez Rosję, jakie to mogą być zagrożenia dla Europy, w jakim kierunku zmierzają.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PoselKrzysztofZaremba">Ta kwestia wiąże się z pytaniem o przyszłość Ukrainy. Wydarzenia dziejące się na Ukrainie w ciągu ostatniego roku są spowodowane również tym, że proeuropejskie siły na Ukrainie nie miały i nie mają realnych argumentów na rzecz tego, iż warto przystąpić do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PoselKrzysztofZaremba">Polska wielokrotnie na forach europejskich poruszała te zagadnienia. W moim przekonaniu Niemcy i Polska to dwa kraje Unii Europejskiej, które najlepiej te sprawy rozumieją. Warto wyraźnie zaakcentować, iż Ukraina jest postrzegana jako niepodległe państwo, które ma kierunek rozwoju wyznaczony przez prezydenta wybranego przez naród w wolnych, demokratycznych wyborach.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PoselKrzysztofZaremba">To jest sprawa fundamentalna dla Polski, ale również dla całej Unii Europejskiej. W moim przekonaniu ta sprawa jest bardziej ważna dla unii Europejskiej niż kwestia ewentualnego członkostwa lub nie Turcji.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PoselKrzysztofZaremba">Ostatnia kwestia dotyczy bardzo niebezpiecznych dla całego projektu Unii Europejskiej, a powracających idei budowy Europy dwóch prędkości, twardego jądra i tych, którzy mają inne koncepcje integracji europejskiej.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PoselKrzysztofZaremba">Chciałbym również zadać pytanie dotyczące preambuły konstytucji europejskiej, odnoszącej się do kulturowych korzeni Europy. Mam na myśli odniesienie się do chrześcijaństwa i zaznaczenie tożsamości oraz odrębności kulturowej Europy.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#PoselKrzysztofZaremba">Pani kanclerz Angela Merkel niedługo po wyborach, kiedy została szefem rządu niemieckiego, deklarowała bardzo klarowne stanowisko w tej kwestii. Było to przyjęte w Polsce z dużym zrozumieniem. Pragniemy się dowiedzieć, czy podczas prezydencji niemieckiej, podczas debat nad konstytucją europejską, ta kwestia będzie równie silnie akcentowana przez Niemcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanRokita">Do licznych głosów ze strony posłów ośmielam się dołączyć jedno krótkie pytanie. Sprawa frapuje mnie od dawna i nie umiem znaleźć na nie odpowiedzi. Może pan ambasador będzie łaskaw wyjaśnić mi tę kwestię.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselJanRokita">Dlaczego prezydent RFN powstrzymał się od ratyfikacji traktatu konstytucyjnego dla Unii Europejskiej, zgodnie z wymogami konstytucji niemieckiej? Innymi słowy, dlaczego w toku trwania procedury ratyfikacyjnej w Niemczech przerwano ją nagle. Nie wiemy, dlaczego procedura została wstrzymana i czy będzie kontynuowana, a jeśli tak, to kiedy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselJanRokita">Czy są to istotne powody polityczne, czy Niemcy też mają jakieś zastrzeżenia do treści traktatu konstytucyjnego?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselJanRokita">Dlaczego Niemcy nie ratyfikowały traktatu i czy zamierzają to zrobić?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze skierować pytanie do pana ambasadora? Jeśli nie, to pozwolą państwo, że sformułuję dwa pytania.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Po pierwsze, chciałbym nawiązać do pytania posła Andrzeja Ćwierza. Czy Niemcy uważają, że w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa – nowej, zdynamizowanej i skierowanej w większej mierze na Wschód, Unia Europejska powinna włączyć się jako bardzo aktywny czynnik w rozwiązywanie problemów zapalnych?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy Unia powinna wystąpić z propozycją udziału sił pokojowych bądź stabilizacyjnych w rejonach zapalnych? Uważam, że udział Unii Europejskiej w tego typu akcjach w najbliższym sąsiedztwie Unii Europejskiej jest kwestią bardzo istotną.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Drugie pytanie dotyczy umowy o wspólnym rynku ze Stanami Zjednoczonymi.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wiem, że ambasada Niemiec w Polsce bardzo aktywnie przygotowała się do okresu prezydencji. Czy pan ambasador zechciałby przedstawić pewne pomysły, propozycje imprez, które chciałaby zorganizować ambasada Niemiec?</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Bardzo proszę pana ambasadora o ustosunkowanie się do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Mam przed sobą bardzo trudne zadanie. Postaram się dokonać kategoryzacji problemów poruszonych w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Na wstępie pragnę powiedzieć, że Niemcy będą sprawowały prezydencję w Unii w ciągu 6 miesięcy. To oznacza, że musimy przyjąć postawę neutralną i jak najwięcej osiągnąć. Niemieckie interesy narodowe znajdują się na drugim miejscu.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Jeśli chodzi o kwestię traktatu konstytucyjnego, postaram się udzielić bardzo politycznej odpowiedzi. Jestem ambasadorem w Polsce prawie od 4 lat i doszedłem do przekonania, że Polska jest głęboko europejskim krajem. Zalicza się do sedna Europy.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Obecnie mamy sytuację, kiedy 18 państw ratyfikowało traktat konstytucyjny. Pozostaje 9 krajów, które nie przeprowadziły procedury ratyfikacyjnej. Z tej grupy 3 lub 4 można odliczyć, ponieważ te kraje z pewnością dokonają ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Pragnę powiedzieć posłowi Janowi Rokicie, że prezydent federalny wstrzymuje się z ratyfikacją traktatu, ponieważ wiąże się to ze strukturami wewnątrzpaństwowymi Niemiec. Niemcy z pewnością ratyfikują traktat.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Pan poseł jest dobrym obserwatorem sceny niemieckiej. Ma pan rację, iż prezydent federalny nie podpisał traktatu konstytucyjnego, ale zapewniam, że to uczyni.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Spośród grupy 9 państw, które nie dokonały ratyfikacji, 2 należą do jądra Europy i odrzuciły traktat. Mam na myśli Francję i Holandię. Jeśli sprawa stanie na ostrzu noża, te kraje znajdą rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Pozostają takie kraje, jak Wielka Brytania i Polska. Nie mogę sobie wyobrazić, aby te dwa kraje należały do tej samej kategorii. Wielka Brytania przez wieki była mocarstwem. Zawsze podkreślała swoją odrębność od kontynentu. Polska należy do jądra europejskiego i tylko z przyczyn zewnętrznych przez długi czas nie miała możliwości uczestniczenia w integracji europejskiej.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Nie mogę sobie wyobrazić, aby Polska nie chciała dokonać ratyfikacji traktatu konstytucyjnego. Podzielam pogląd posła Tadeusza Iwińskiego, który powiedział, że należało przeprowadzić referendum półtora roku temu, przy okazji wyborów parlamentarnych. Badania opinii publicznej wskazywały, że Polacy opowiedzieliby się za ratyfikacją traktatu.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Jest to dowód na to, że Polska jest krajem proeuropejskim, a nie antyeuropejskim.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Jeśli chodzi o kwestię ważenia głosów, mam wątpliwości co do tego, czy rzeczywiście interesy poszczególnych państw zostały wnikliwie przeanalizowane. Problem dotyczy tego, czy ma obowiązywać nicejski system ważenia głosów, czy zasada podwójnej większości. Nie będę wnikał w szczegóły, natomiast uważam, że warto bliżej zająć się tym zagadnieniem.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Zgodnie z systemem nicejskim Polska ma udział głosów w wysokości 7,9%. Nowy system przewiduje, że niewiele się zmieni – ten udział nieco się zwiększy. W Unii liczącej 27 krajów członkowskich udział Polski w ogólnej licznie głosów właściwie nie uległby zmianie w stosunku do traktatu nicejskiego.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Różnica polega jedynie na tym, że według nowego systemu liczne kwestie należy rozwiązywać przy uzyskaniu większości, którą znacznie łatwiej będzie można osiągnąć. Zgodnie z systemem nicejskim potrzebnych jest około 74-75% wszystkich ważonych głosów, aby podjąć decyzję.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Proszę sobie wyobrazić, że np. w Sejmie musieliby państwo uchwalić pewne rozwiązania, osiągając poparcie 2/3 głosów. Jest to prawie niemożliwe, a od Europy państwo tego oczekują.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Litwa ma 3 mln mieszkańców, a Unia liczy 490 mln obywateli. Liczba 3 mln przekłada się na około 0,6%. Zgodnie z systemem nicejskim Litwa ma wskaźnik 2,5%.</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Małe państwa mają nieproporcjonalnie dużą wagę. Takie kraje, jak Polska, należąca do wielkich krajów Unii, nie może być zbyt zainteresowana tym, by małe kraje miały zawyżoną proporcję głosów. Unia potrzebuje większej zdolności do działania. Polecam, aby tę kwestię gruntownie przeanalizować.</u>
<u xml:id="u-14.16" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Polska, jako duży kraj unijny, powinna być zainteresowana przyjęciem traktatu konstytucyjnego w proponowanym kształcie. Oczywiście Polska ma prawo do zgłoszenia zmian.</u>
<u xml:id="u-14.17" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Nie mogę udzielić zobowiązującej odpowiedzi na pytanie, jaka będzie sytuacja za 6 miesięcy. Zadaniem prezydencji niemieckiej jest wysłuchanie opinii innych krajów, przede wszystkim tych, które mają trudności z ratyfikacją traktatu. Polska należy do tej kategorii państw unijnych.</u>
<u xml:id="u-14.18" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Chętnie zapoznamy się z opinią Polski w tej mierze. Delegacja niemiecka może podkreślać znaczenie odwołania się w preambule do wartości chrześcijańskich, ale naszym zadaniem w ciągu najbliższych 6 miesięcy będzie wypracowanie konsensu co do zasadniczej treści traktatu konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-14.19" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Delegacja narodowa Niemiec znajduje się po tej samej stronie, co delegacja Polski, ale prezydencja ma za zadanie osiągnięcie konsensu. Niestety, są kraje, które postrzegają tę kwestię zupełnie inaczej. Są to trudności, z którymi prezydencja niemiecka musi się uporać.</u>
<u xml:id="u-14.20" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Drugi obszar zagadnień dotyczył polityki Unii Europejskiej w stosunku do sąsiadów. Chodzi przede wszystkim o kraje na Wschodzie, które jeszcze 16 lat temu były pod panowaniem Związku Radzieckiego. Obecnie wpływy Unii Europejskiej w tych państwach są o wiele większe niż 10 lat temu, kiedy zawarty był pierwszy traktat pomiędzy Federacją Rosyjską a Unią Europejską.</u>
<u xml:id="u-14.21" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Gdyby nie było przystąpienia Polski i innych krajów Europy Środkowowschodniej do Unii w 2004 r., to jestem niemal pewny, że nie doszłoby do pomarańczowej rewolucji na Ukrainie. Fakt, że Unia Europejska ma granicę z Ukrainą, został bardzo dokładnie zarejestrowany.</u>
<u xml:id="u-14.22" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Aspiracje społeczeństw państw powstałych po rozpadzie ZSRR są dla nas czytelne. Problem polega na tym, czy możemy zrealizować ten cel. Jesteśmy przekonani, że drzwi do późniejszego członkostwa w Unii Europejskiej nie zostały zamknięte. Nikt tego nie chce, ale nie powinniśmy tak silnie forsować idei rozszerzenia, bo swoje stanowisko mogą usztywnić kraje, które chcą zamknąć możliwość rozszerzenia Unii.</u>
<u xml:id="u-14.23" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Mówiąc metaforycznie, może dojść do zamknięcia drzwi europejskich, jeśli będziemy przesadzać w formułowaniu swoich żądań. Przykładem takich żądań jest postulat określenia perspektywy członkostwa w Unii Europejskiej danego kraju i domaganie się zapisania tego w umowie o stowarzyszeniu.</u>
<u xml:id="u-14.24" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Kto będzie forsował taki plan działania, poniesie ryzyko, że inne kraje stanowczo oprotestują taką koncepcję.</u>
<u xml:id="u-14.25" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Prezydencja niemiecka czuje się odpowiedzialna za to, by przedstawić treść układu Unii Europejskiej z Rosją. Zbyt wielkie ambicje związane z członkostwem Ukrainy w Unii Europejskiej mogą narazić na szwank interesy Unii. Na tym polega trudność, z którą się borykamy.</u>
<u xml:id="u-14.26" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Rozumiem postulat strony polskiej, ale jestem przekonany, że jeśli chcemy osiągnąć satysfakcjonujące rozwiązanie, to musimy mieć na uwadze, że inne państwa członkowskie są bardzo wrażliwe.</u>
<u xml:id="u-14.27" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Przeważająca większość państw Unii Europejskiej jest zdania, że bez kolejnej zmiany traktatu po szóstym rozszerzeniu Unia nie może kontynuować procesu rozszerzenia. To stanowisko należy uwzględnić, w przeciwnym wypadku może dojść do zahamowania dalszego rozszerzenia Unii.</u>
<u xml:id="u-14.28" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Poseł Andrzej Ćwierz pytał o przyszłość krajów postradzieckich, które również deklarują chęć przystąpienia do Unii Europejskiej. Rozumiemy te aspiracje, ale z naszego punktu widzenia te kraje nie spełniają jeszcze warunków członkostwa. Unia Europejska również nie jest przygotowana na ich przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-14.29" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Możemy odpowiednio przygotować się do tego procesu, jeśli uda nam się ratyfikować ambitny traktat konstytucyjny. Cieszylibyśmy się, gdyby podczas prezydencji niemieckiej udało się osiągnąć postęp w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-14.30" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Jesteśmy świadomi, że odbędą się wybory we Francji. Nie jest realistyczne, aby sądzić, iż rząd francuski przed wyborami wyrazi zgodę na tekst traktatu konstytucyjnego. Mamy natomiast szansę, aby wypracować porozumienie co do trybu postępowania i głównych treści.</u>
<u xml:id="u-14.31" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Istnieje ciągłość prezydencji w Unii Europejskiej. W 2008 r. Francja przejmie przewodnictwo w Unii Europejskiej i będzie odpowiedzialna za sfinalizowanie prac nad traktatem. Myślę, że ostatecznie Francja i Holandia opowiedzą się za traktatem konstytucyjnym. Jeśli to się nie powiedzie, to z powodu innych krajów.</u>
<u xml:id="u-14.32" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Odpowiadam na pytanie dotyczące Europy dwóch prędkości. Otóż Europa dwóch prędkości teoretycznie już istnieje. Część krajów przystąpiła do strefy euro, do strefy Schengen, inne znajdują się poza. Wszystko jest możliwe, ale my nie chcemy Europy dwóch prędkości. Chcemy ze wszystkimi krajami członkowskimi zawrzeć traktat konstytucyjny.</u>
<u xml:id="u-14.33" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Cóż się stanie, jeśli będziemy prowadzić spory przez wiele lat, to kwestia hipotetyczna, na którą nie udzielę odpowiedzi. Nie byłoby rozsądne, aby przedstawiciel prezydencji formułował takie prognozy.</u>
<u xml:id="u-14.34" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Kolejny temat dotyczył bezpieczeństwa energetycznego. Bardzo silne koncerny energetyczne to nie tylko koncerny niemieckie, ale międzynarodowe. PKN Orlen to koncern, który dokonał zakupu na Litwie i oceniamy to pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-14.35" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Unia Europejska musi wypracować zagraniczną politykę energetyczną. Nie można tej sfery pozostawić międzynarodowym koncernom energetycznym. Europa musi stworzyć pewne ramy działania.</u>
<u xml:id="u-14.36" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Z jednej strony Polacy opowiadają się za suwerennym państwem narodowym, z drugiej zaś strony oczywista wydaje się solidarność europejska. Moim zdaniem, potrzebujemy więcej Europy, a nie mniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję panu ambasadorowi za udzielenie odpowiedzi na kwestie poruszone w dyskusji. Pan ambasador słusznie zauważył, że Polska jest krajem o bardzo silnej, europejskiej tożsamości i powołaniu. Z pewnością, wraz z Niemcami i Francją, jest w stanie być jednym z motorów Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Nasza dyskusja pokazała, że istnieją także pewne niuanse między nami. Należy do nich kwestia tożsamości europejskiej i optowanie za obecną wersją traktatu konstytucyjnego. Dobro Europy wszystkim nam leży na sercu. Uważamy, że należy wzmocnić Unię Europejską. Temu powinien służyć nowy traktat. Polska chce uczestniczyć w jego wypracowaniu. Prezydent RP zadeklarował, że wkrótce przedstawi polską koncepcję. W niedługim czasie ta kwestia będzie przedmiotem dyskusji na forum Komisji.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Pewne sprawy muszą być przedyskutowane. Czas mija nie tylko w kontekście funkcjonowania traktatu z Rosją, ale także w kontekście ustaleń traktatowych w Unii Europejskiej. Niektóre kwestie powinny być potraktowane bardziej szczegółowo.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Europa potrzebuje więcej solidarności. Cieszymy się, że ten punkt widzenia podziela także prezydencja niemiecka.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Cieszę się, że mogliśmy rozpocząć współpracę. Mam nadzieję, że elementem tej współpracy w trakcie prezydencji niemieckiej będzie dyskusja z posłami z Bundestagu.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję panu ambasadorowi za obecność i konkretną rozmowę. Życzymy powodzenia prezydencji niemieckiej, bo to będzie również nasz sukces. Jest dla nas oczywiste, że prezydencja niemiecka będzie dążyła do wypracowania kompromisu w wielu kwestiach.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Zapomniałem udzielić odpowiedzi na jedno z pytań pana przewodniczącego. Bardzo dziękuję za miłe życzenia.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Zastanawiałem się nad tym, co może zrobić ambasador RFN w Warszawie w okresie prezydencji niemieckiej w Unii. Początkowo moja odpowiedź brzmiała, że bardzo niewiele, bo ton nadają politycy w Brukseli i w Berlinie. Doszedłem jednak do wniosku, że jeśli bardzo się postaramy, możemy wiele zrobić dla polepszenia stosunków bilateralnych, polsko-niemieckich.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">Jeśli problem gazociągu północnego rozpatrujemy w oderwaniu od kontekstu, to będziemy się spierać. Wymieniamy argumenty, ale żadna ze stron nie słucha partnera. Jeżeli ten problem wkomponujemy w politykę energetyczną Europy, to kwestia sporna może stracić na znaczeniu. Okazać się może, że to jest tylko mały spór, w którym uczestniczą Niemcy i Polacy. Jeśli uwzględni się szerszy kontekst, ten spór traci na znaczeniu.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#AmbasadorRFNwPolsceReinhardSchweppe">W Warszawie odbędzie się wiele konferencji, dyskusji w związku z prezydencją niemiecką. Musimy zastanowić się nad tym, jak wykorzystać politykę europejską, aby lepiej się zrozumieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję panu ambasadorowi oraz innym przedstawicielom ambasady niemieckiej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Istotne jest stanowisko i postulaty polskiego MSZ formułowane w odniesieniu do prezydencji niemieckiej. W dniu dzisiejszym nie mamy już czasu na przeprowadzenie dyskusji z panem ministrem. Jeśli pan minister pozwoli, powrócimy do sprawy na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKrzysztofSzczerski">Deklaruję pełną gotowość do tego, żeby do państwa przybyć i odbyć dłuższą rozmowę. Nie wypada, żebyśmy w sprawach różnych dyskutowali o polskim stanowisku wobec prezydencji niemieckiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">Pan przewodniczący mówił, iż nasze stanowisko jest takie, aby stworzyć nową konstytucję. Mam zatem pytanie, czy MSZ wypracowało już stanowisko w tej sprawie, na które powołuje się przewodniczący Komisji i czy będzie można się z nim zapoznać.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Nie powiedziałem, że powołuję się na stanowisko MSZ. Stwierdziłem, że powołuję się na deklarację pana prezydenta, która była wypowiadana publicznie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Ponieważ ta sprawa nie może być teraz dyskutowana z powodu braku czasu, proponuję, aby powrócili do niej na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do pkt II porządku obrad. Marszałek Sejmu, na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu, skierował w dniu 12 grudnia 2006 r. zawiadomienie z druku nr 1218 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji wyżej wymienionej umowy.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Regulacje przedmiotowej umowy dotyczą współpracy właściwych polskich organów z ich brytyjskimi partnerami w zakresie wymiany i wzajemnej ochrony przekazywanych informacji niejawnych.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Będzie ona stanowiła podstawę prawną do zawierania porozumień wykonawczych i umów niższej rangi. Umożliwi nawiązanie bliższej współpracy w zakresie obronności, gospodarki, zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego i zwalczania najgroźniejszych form przestępczości.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Wymiana informacji niejawnych w tych dziedzinach oraz ich ochrona jest warunkiem skuteczności działania właściwych organów obu państw.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Wejście w życie przedmiotowej umowy powinno spowodować korzystne skutki społeczne, polityczne, prawne oraz przyczynić się do dobrej współpracy polsko-brytyjskiej. Zawarcie i ratyfikacja niniejszej umowy są zgodne z innymi działaniami podejmowanymi przez Polskę na arenie międzynarodowej, w tym z innymi umowami międzynarodowymi, których stroną jest Polska, w szczególności z Umową między Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego o ochronie informacji, sporządzoną w 1997 r.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Wejście w życie przedmiotowej umowy nie będzie wymagało wprowadzenia zmian w ustawodawstwie polskim, ponieważ jej uregulowania nie odbiegają od przepisów zawartych w ustawie z 1999 r. o ochronie informacji niejawnych. Nie spowoduje również dodatkowych skutków dla budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Ponieważ umowa nie wprowadza żadnych specjalnych zasad ochrony oraz wymiany informacji niejawnych, innych niż określone w wyżej wymienionej ustawie, wnosimy, aby mogła nastąpić jej ratyfikacja bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Wnoszę o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia przedmiotowej umowy Prezydentowi RP do ratyfikacji, bez uprzedniej zgody zawartej w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są pytania bądź ewentualne zastrzeżenia? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otrzymali państwo opinię eksperta Biura Analiz Sejmowych, pani Agnieszki Grzelak, która stwierdza prawidłowość przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 1218.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt III obejmującego sprawy różne.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanRzymelka">Posłom trudno jest wypowiadać się w szczegółach, bo nie znamy stanowiska strony polskiej. W sprawie np. rurociągu debaty odbywają się poprzez media.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselJanRzymelka">Mam prośbę, abyśmy w związku z debatą na temat prezydencji niemieckiej otrzymali materiały informujące, jakie jest stanowisko rządu, jakie formułuje postulaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Mam prośbę do sekretarza Komisji, aby przekazał tak sformułowane pytanie Ministerstwu Spraw Zagranicznych. Posłów interesuje, jakie są oczekiwania Polski względem prezydencji niemieckiej.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są dalsze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselJaroslawWalesa">Chciałbym zgłosić sprawę techniczną. Wiele słuchawek dziś nie działało i miałbym prośbę o sprawdzenie, czy wszystko funkcjonuje prawidłowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Następnym razem prosimy o naładowanie baterii.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselPawelSpiewak">Niedawno odbyliśmy spotkanie z panią minister spraw zagranicznych, która wyjaśniała, że czasami nie może być obecna na posiedzeniach Sejmu ze względu na przygotowania do posiedzeń Rady.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselPawelSpiewak">Byłoby wskazane, żeby przedstawiciel MSZ informował nas na bieżąco o różnego rodzaju dyskusjach, które toczą się na forum unijnym. Pani minister jednoznacznie stwierdziła, że będzie nas informować i nie będzie powtarzała się sytuacja, w której jesteśmy gronem ludzi niedostatecznie poinformowanych.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PoselPawelSpiewak">Proszę pana przewodniczącego, aby tej kwestii dopilnować. Komisja Spraw Zagranicznych powinna być w każdej sytuacji informowana na bieżąco o sprawach związanych z Komisją Europejską.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Sądzę, że tego typu prośbę możemy skierować wobec Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Byłoby dobrze, gdybyśmy byli informowani o bieżących wydarzeniach i stanowisku MSZ w sprawach bieżących.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziś aż prosi się zadać pytanie o kwestie związane ze stosunkami polsko-białoruskimi i polsko-rosyjskimi w kontekście zablokowania dostaw ropy naftowej.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Deklaruję, iż każdy porządek obrad Komisji będzie zawierał tego typu punkt, aby posłowie mogli zadać pytanie pani minister lub jej zastępcom.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Przed rokiem rozpoczynaliśmy prace Komisji od podsumowania prezydencji brytyjskiej i analizy oczekiwań wobec prezydencji austriackiej. Otrzymaliśmy wówczas materiały MSZ. Ta praktyka nie powtórzyła się w czerwcu i teraz prosimy o taki dokument. Czy MSZ zaniechało takich analiz?</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Interesuje mnie, czy w związku z przejmowaniem prezydencji nie dokonuje się podsumowań na forum europejskim. Mogłaby to być polska inicjatywa, aby zastanowić się nad tym, jakie cele zostały zrealizowane i realizacja których będzie kontynuowana przez następców.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Skierujemy pytanie do MSZ, czy tego typu podsumowanie jest dokonywane.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeśli chodzi o poprzednie materiały, były one dostarczane na wniosek Komisji. Teraz również prosimy o materiały na następne posiedzenie Komisji, które będzie poświęcone podsumowaniu prezydencji fińskiej i naszym oczekiwaniom wobec prezydencji niemieckiej.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>