text_structure.xml 28.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselKarolKarski">Otwieram 33. posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. W takim razie przystępujemy do jego realizacji. Pkt I to prezentacja projektu w ramach projektu z funduszu ISPA – „Oczyszczalnia ścieków w Przemyślu”. Bardzo proszę państwa z Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji miasta Przemyśl o przedstawienie nam tego zagadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Jest mi bardzo miło, że mogę przedstawić nasz projekt, który w 50 procentach jest finansowany ze środków Unii Europejskiej. Ale zanim powiem o samym projekcie, serdecznie zapraszam na wizytę nad Sanem. Patrząc na zlewnię w dorzeczu Sanu, widzimy, że San jest zasilany w głównej mierze z czterech rzek: Wiar, Wiszni, Szkło i Lubaczówki. San jest dla nas nie tylko rzeką, ale praktycznie południowo-wschodnią Polską. Jest przepiękny na całej swojej długości, na każdym odcinku, i niepowtarzalny. Jest rwący i dziki, a czasem nawet niemożliwy do okiełznania w swoim górnym biegu, gdy biegnie przez Bieszczady, a potem, spadając już na nizinę, staje się bardziej dostojny, aż dopływa do Wisły.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">San ma dla nas ogromne znaczenie gospodarcze, gdyż jest źródłem wody pitnej dla miast leżących u jego brzegów, takich jak Sanok, Przemyśl czy Jarosław. Jest również głównym odbiornikiem ścieków dla niemalże wszystkich miejscowości znajdujących w jego dorzeczu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Na ekranie widzimy ujęcie wody dla miasta Przemyśla i zrzuty ścieków z przemyskiej oczyszczalni ścieków do rzeki San.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Mając na uwadze piękno krajobrazu i wszelkie walory przyrodnicze Sanu oraz jego znaczenie gospodarcze, bardzo ważne jest spójne działanie wszystkich gmin leżących w dorzeczu Sanu. Takim wkładem miasta Przemyśla w dbałość o wody rzeki San jest właśnie realizacja naszego projektu pod nazwą „Modernizacja oczyszczalni ścieków w Przemyślu”.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Przedstawię teraz krótką genezę projektu, jak to się zaczęło, dlaczego, jak jest obecnie i co jeszcze planujemy zrobić w przyszłości. Zaczynając od samego początku, uruchomiona w latach 70. przemyska oczyszczalnia ścieków nie spełniała norm krajowych i unijnych co do parametrów odprowadzanych ścieków. Było tak przede wszystkim dlatego, że nie była przystosowana do usuwania związków biogennych, które powodują eutrofizację odbiorników ścieków. Ponadto urządzenia oczyszczalni były w znacznym stopniu wyeksploatowane i energochłonne, a technologia przeróbki osadów ściekowych była niezgodna z obowiązującymi przepisami, ponieważ osady pościekowe były gromadzone w otwartych zbiornikach ziemnych – polach lagunowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Gdy w grudniu 2000 r. nasze przedsiębiorstwo otrzymało pozwolenie na eksploatację oczyszczalni i zrzut ścieków do rzeki Wiar z terminem ważności do końca 2006 r., wyznaczyło nam to już konkretne ramy czasowe, w których musieliśmy zmodernizować oczyszczalnię i dostosować parametry odprowadzanych ścieków i technologię przeróbki osadów do wszelkich norm krajowych i unijnych. Tak opracowana w 1998 r. koncepcja rozbudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków pozwoliła na złożenie wniosku do Komisji Europejskiej na dofinansowanie naszego projektu w ramach funduszu ISPA. Zaowocowało to podpisaniem memorandum finansowego w 2001 r. zarówno przez Komisję Europejską, jak i przez rząd polski i określiło dofinansowanie do naszego projektu w wysokości 50 proc. z funduszu ISPA.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Koszt realizacji naszej inwestycji według memorandum finansowego to niespełna 17,5 mln euro i finansowany jest z trzech źródeł: w 50 proc., jak już wspomniałam, z dotacji UE dla gminy miejskiej Przemyśl, w 17 proc. z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska jako pożyczka zaciągnięta przez gminę miejską i w 33 proc. jako pożyczka z NFOŚiGW zaciągnięta przez nasze przedsiębiorstwo.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Nasz projekt składa się z czterech kontraktów. Obecnie wszystkie są realizowane, w tym dwa kontrakty na roboty i dwa na usługi. Pierwszym kontraktem na roboty jest kontrakt nr 1 pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków”. Jest to kontrakt najważniejszy i najdroższy w projekcie. Kontrakt nr 2 to „Rekultywacja lagun” – także kontrakt na roboty. I wcześniej wspomniane dwa kontrakty na usługi to: kontrakt nr 3 „Inżynier kontraktu”, który głównie pełni funkcję inspektora nadzoru nad robotami prowadzonymi w ramach projektu, i kontrakt nr 4 „Pomoc techniczna”, w ramach którego opracowujemy masterplan, czyli plan ogólnej gospodarki wodno-ściekowej dla miasta Przemyśla.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Jak już wcześniej wspomniałam, kluczowym kontraktem projektu jest kontrakt nr 1 „Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków”. Jego główne cele to przede wszystkim dostosowanie parametrów odprowadzanych ścieków do norm krajowych i unijnych, poprawa jakości wód rzeki San – gdyż po rozbudowie odbiornikiem ścieków jest rzeka San, wcześniej była to rzeka Wiar – automatyzacja procesów technologicznych zapewniająca niezawodną pracę oczyszczalni, jak również rozbudowa procesu technologicznego o obiekty gospodarki osadowej, co pozwoliło nam na uzyskanie osadów neutralnych dla środowiska, a co za tym idzie, przyrodnicze ich wykorzystanie. Ponadto rozbudowa o obiekty gospodarki osadowej pozwoliła nam na zaprzestanie odprowadzania osadów ściekowych na pola lagunowe i umożliwienie ich rekultywacji właśnie w ramach kontraktu nr 2.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Na ekranie kilka migawek z postępu prac w czasie realizacji inwestycji. Pierwsze zdjęcie to kwiecień 2004 r., czyli moment zaraz po podpisaniu kontraktu nr 1. A tak wyglądał ten sam plac po półrocznym okresie realizacji. Dalej widzimy obiekty po półtorarocznym okresie realizacji, a tak wyglądają obiekty teraz – jest to zdjęcie sprzed miesiąca.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Roboty w ramach kontraktu nr 1 wykonawca zgłosił nam w ostatnim czasie jako zakończone i wystąpił z prośbą o zwołanie odbioru końcowego.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Kilkoma zdjęciami zapraszam na wizję wirtualną obiektów oczyszczalni. Widzimy modernizowane osadniki wstępne, komorę napowietrzania, osadniki wtórne, stację dmuchaw i zbiorniki koagulanta. Jako kontynuację, serdecznie zapraszam na wizję lokalną oczyszczalni, gdzie można zobaczyć zmodernizowane już obiekty.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Realizacja naszego projektu jest wkładem miasta w zakres szerszego programu pt. „Dorzecze Sanu”, który obejmuje wszystkie gminy znajdujące się w dorzeczu Sanu i ma na celu głównie ochronę wód zlewni rzeki San, przywrócenie równowagi ekologicznej oraz utworzenie przyjaznych granic UE.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Obecnie gmina miejska Przemyśl stara się o dofinansowanie dla kolejnych dwóch projektów. Ze środków Funduszu Spójności staramy się o realizację projektu pod nazwą „Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Przemyśla”. W ramach tego projektu chcielibyśmy wykonać przede wszystkim częściową modernizację zakładu uzdatniania wody, budowę, przebudowę i renowację sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, budowę dwóch zbiorników retencyjnych i kanałów ulgi oraz, jako uzupełnienie technologiczne procesu unieszkodliwiania osadów na oczyszczalni obecnie realizowane, chcielibyśmy wykonać instalacje termiczne utylizacji osadów. Realizacja projektu planowana jest na lata 2007–2013 i obecnie zaawansowanie tego projektu jest takie, że znalazł się na liście krajowej NFOŚiGW.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Drugim projektem, o którego dofinansowanie stara się gmina Przemyśla, tym razem z sektorowego programu operacyjnego pod nazwą „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004–2006”, jest nasz kolejny projekt pod nazwą „Przebudowa jazu piętrzącego na rzece San w Przemyślu”. W ramach tego projektu zamierzamy przede wszystkim wykonać przepławkę dla ryb, naprawę konstrukcji żelbetowej progu piętrzącego i przyczółków oraz umocnienie brzegów i zapewnienie poziomu piętrzenia przy niskich stanach. Realizację projektu zaplanowano na lata 2007–2009.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#KierownikDzialuInwestycjiJednostkiRealizujacejProjektwPrzedsiebiorstwieWodociagowiKanalizacjiwPrzemysluMalgorzataOssowska">Dziękuję za uwagę i jeszcze raz zapraszam na wizję lokalną oczyszczalni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselKarolKarski">Dokładne prześledzenie jednej inwestycji daje nam obraz, jak wyglądają procedury i do czego można dojść, wytrwale pracując.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselKarolKarski">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt II porządku obrad – trudności związane z wdrażaniem projektu w kontekście stosowanych procedur i wymagań polskich i europejskich. Proszę pana prezesa Kazimierza Kujdę o dwa słowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesNarodowegoFunduszuOchronySrodowiskaiGospodarkiWodnejKazimierzKujda">Mówiłem już wcześniej na temat trudności, barier i problemów, natomiast na przykładzie tego projektu możemy omówić je szczegółowo. Jak pani Małgorzata Ossowska powiedziała przed chwilą, koncepcja powstała w 1998 r. W 2000 r. było podpisane memorandum finansowe, bo wtedy nie była to jeszcze decyzja, tylko memorandum. Pierwszy kontrakt na roboty, czyli ten na modernizację oczyszczalni ścieków, był podpisany w kwietniu 2004 r. Trzeba więc było, by upłynął rok. Decyzje, o ile pamiętam, były w roku 2001. Licząc w zaokrągleniu, po trzech i pół roku został podpisany pierwszy kontrakt na roboty. Trzeba było zrobić materiały przetargowe. Potrzebna była pomoc techniczna, zrobił to konsultant. Włączyliśmy się oczywiście wszyscy, bo to były pierwsze projekty.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrezesNarodowegoFunduszuOchronySrodowiskaiGospodarkiWodnejKazimierzKujda">Obecnie mam takie dane, że na 30 czerwca jest zaawansowanie w 99 proc., czyli oczyszczalnia ścieków jest prawie gotowa. Rozruch już jest zakończony. Okres ustępowy wynosi jeden rok, czyli oczyszczalnię będziemy mogli otworzyć 8 września tego roku.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrezesNarodowegoFunduszuOchronySrodowiskaiGospodarkiWodnejKazimierzKujda">Widzimy, że w tym dosyć prostym projekcie potrzeba było 6 lat, żeby zmodernizować oczyszczalnię ścieków. Ten drugi kontrakt to jest rekultywacja lagun. Kontrakt na roboty był podpisany we wrześniu. Na koniec czerwca jest zaawansowany w ponad 11 proc. Skończy się w kwietniu przyszłego roku. Czy mogłaby pani przypomnieć, na czym polega rekultywacja lagun?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KierownikDzialuwPWiKwPrzemysluMalgorzataOssowska">Mówiąc skrótowo, polega na odkopywaniu wody nadosadowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">Ale laguny były stare czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KierownikDzialuwPWiKwPrzemysluMalgorzataOssowska">Były stare, od samego początku oczyszczalni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">I co z tym będzie robione? Na czym polega gospodarka osadami? Będzie to spalane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KierownikDzialuwPWiKwPrzemysluMalgorzataOssowska">Na razie nie. Termiczną przeróbkę chcemy zastosować w przyszłym projekcie, a w tej chwili mamy po prostu odwadnianie osadów na prasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">Są różne pomysły na zagospodarowanie lagun. Niektórzy, np. w Rzeszowie, przeznaczają na to 300 hektarów ziemi i będą sadzili na tym wierzbę. Mieli zrobić spalarnię. We Włocławku np. osady są spalane w cementowni, w innym zaś miejscu jest budowana oddzielna spalarnia tylko do tego celu, np. w Warszawie, gdzie powstała mała awantura z tego powodu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">Czyli mamy dwa kontrakty. Tu był jeszcze trzeci kontrakt, który polegał na tym, żeby do zakładu zbudować kolektor, ale zrezygnowaliście państwo z tego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KierownikDzialuwPWiKwPrzemysluMalgorzataOssowska">Dlatego o tym nie mówiłam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">I teraz złożyliście państwo memorandum, żeby na coś zamienić te oszczędności, które zostały w projekcie z tego trzeciego kontraktu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KierownikDzialuwPWiKwPrzemysluMalgorzataOssowska">Chcemy zamienić i dołożyć jeszcze jako kontynuację rozbudowy oczyszczalni przede wszystkim trzy rzeczy, a taka najgłówniejsza to rozbudowa części elektrycznej rozdzielni głównej na oczyszczalni, która jest w znacznym stopniu wyeksploatowana i wszystkie urządzenia praktycznie nadają się obecnie do wymiany. Są to stare urządzenia, od samego początku, a w tej chwili wszelkie procesy technologiczne i urządzenia, które zostały zastosowane, wymagają innych parametrów i opcji. Żeby zapobiec jakimś trudnościom i niedogodnościom, zwróciliśmy się o realizację tego zadania. Ponadto chcemy przeprowadzić renowację kanałów technologicznych na oczyszczalni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">Może już nie wchodźmy w szczegóły, żeby Komisji nie męczyć. Ten kontrakt, który jakby jest nierealny, państwo chcą zamienić na dwa kontrakty. U nas to było raz, zostało poprawione, bo mam informację, że 22 maja było do poprawy. Skierowaliśmy to do Ministerstwa Środowiska i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Zaopiniowany pozytywnie znajduje się obecnie w Ministerstwie Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KierownikDzialuwPWiKwPrzemysluMalgorzataOssowska">Mam informację od pani z MRR, że już też jest pozytywnie zaopiniowane i jutro zostanie przekazane do Komisji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">W ostatnich dwóch tygodniach przeglądaliśmy wszystkie projekty, bo projekt przemyski jest łatwy, ale jest problem w zebraniu oszczędności. Będziemy uruchamiali kilka nowych projektów. Trzy, a może nawet pięć. W niektórych przypadkach bowiem są oszczędności, w innych jest za mało pieniędzy. Mówiłem o tym, że tam, gdzie przetargi są później, są unieważniane nawet z tego powodu, że ceny ofertowe są wyższe o 30-40 proc. od cen kosztorysowych ze studiów wykonalności. Takie są problemy.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">Ten projekt dobrze idzie. Państwo się nauczyli. Podobnie dobrze idzie projekt w Mielcu, w Rzeszowie nie najlepiej, ale w Stalowej Woli też dobrze. Wszystkie kontrakty są i tu, i tam. Tu będzie rozszerzenie, ale to dobrze, jeśli jest coś do zrobienia.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">Jaki jest kłopot? Kłopot w tym, czy jest rozwiązany system kanalizacyjny, czy jest rozwiązany problem wodny w Przemyślu. Mówiła pani, że nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KierownikDzialuwPWiKwPrzemysluMalgorzataOssowska">Nie i to będzie właśnie przedmiotem następnego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">A czy jest już zgłoszony taki wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KierownikDzialuwPWiKwPrzemysluMalgorzataOssowska">Tak, nasz projekt znajduje się już na liście pięćdziesięciu trzech.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">Z takim beneficjentem jest dobrze, bo nauczył się, i to nie tylko przygotowywać projekt, ale i rozliczać, wypełnić wymagania standardów zarządzania projektem Komisji Europejskiej i tego prawa, bo to są nie tylko standardy zarządzania, ale są one zapisane również w prawie. Teraz chcemy robić tak, jak mówiłem wcześniej. Robimy wszystko i w zasadzie, jeśli nie będzie decyzji w Komisji, tylko w kraju, to będziemy chcieli, aby był ogłoszony pierwszy przetarg na roboty, a to gwarantuje, że pieniądze będą brane nie później niż w ciągu pół roku i wtedy do tego będziemy prowadzili projekty.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">Będziemy jeszcze raz organizowali szkolenia dla beneficjentów, pomimo że państwo wszystko wiedzą, bo wchodzą nowe wzory dokumentów. Będziemy szkolili grupy 10–15-osobowe. Tu jeden z posłów mówił, że te szkolenia są niepotrzebne. Zgadzam się z nim. Byłem na szkoleniach zrobionych bez sensu. Co my zrobiliśmy? Wysłaliśmy do beneficjentów ankiety. Pewnie i do was przyszła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KierownikDzialuwPWiKwPrzemysluMalgorzataOssowska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">Państwo powiedzieli, czego potrzeba. Podzieliliśmy państwa na grupy, żeby nie wszystkie roczniki były razem. Sam byłem na tych szkoleniach i pilnowałem, na ile mogłem. Ułożyliśmy tematy, które wcześniej były u nas omówione, bo jednak są ludzie, którzy mają duże doświadczenie i potrafią to robić. Było to po to, aby odpowiedzieć na problemy, a potem jeszcze raz była przeprowadzona ankieta, żeby dokładnie dopasować szkolenia do potrzeb. W ten sposób będziemy się uczyli.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">Takie więc są problemy praktyczne na przykładzie tego projektu, który jest projektem łatwym. Jest gorzej, gdy jest 16 beneficjentów. Wtedy jest jeden koordynator projektu i beneficjenci muszą się rozliczyć. A czasem jeszcze dochodzą do tego samorządowcy i muszą się dogadać. Dlatego nie puścimy żadnego projektu, jeśli nie będą załatwione sprawy organizacyjne i prawne, żeby nie było tak, jak na Podhalu. Po 2 czy 3 latach okazało się, że Bukowina i jeszcze jedna wieś wycofały się. Projekt kompletnie się załamał i należy do najgorzej wdrażanych ze wszystkich z tego okresu. Żaden kontrakt na roboty nie został rozstrzygnięty. Takie są problemy.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrezesNFOSiGWKazimierzKujda">Nauczeni tym doświadczeniem bierzemy pod uwagę wszystkie mankamenty. Niektóre już wdrożyliśmy, niektóre są wdrażane praktycznie, inne są w papierach, a system trzeba poprawiać powoli, bo gdybyśmy chcieli robić drastyczne ruchy, to mogłoby się to załamać. Ale krok po kroku systematycznie będziemy to robić. Myślę, że zajmie nam to półtora roku. Gratuluję państwu, że ten projekt jest tak dobrze wdrażany i należy do wzorcowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselKarolKarski">Myślę, że ta zapowiedź dalszych wniosków składanych przez miasto Przemyśl i ta pochwała z ust pana prezesa świadczą, że wnioski zostaną rozpatrzone pozytywnie. Pan prezes powiedział „tak”.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselKarolKarski">W tej chwili chcę oddać głos Prezydentowi Miasta Przemyśla, panu Robertowi Chomie. Będzie to ostatni głos w naszej dzisiejszej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrezydentMiastaPrzemyslaRobertChoma">Przede wszystkim chcę bardzo gorąco podziękować za państwa udział w spotkaniu: panu przewodniczącemu i posłowi ziemi przemyskiej, panu Markowi Kuchcińskiemu, który już po raz kolejny zadbał o to, aby pokazać to, co u nas jest najistotniejsze.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrezydentMiastaPrzemyslaRobertChoma">Dyskutowaliśmy niedawno na temat granicy i roli przejść granicznych dla rozwoju miasta czy regionu. Dzisiaj dyskutujemy o niebagatelnej roli środków unijnych dla miast tego typu co Przemyśl. Niektórzy z państwa mieli możliwość obejrzenia naszego pięknego miasta przynajmniej w części, za co również dziękuję. Zapraszam prywatnie. Jutro życzę miłego pobytu we Lwowie, który też jest pięknym miastem, a ludzie są tam bardzo dobrzy. Liczna jest grupa Polaków tam zamieszkałych.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrezydentMiastaPrzemyslaRobertChoma">Chciałbym państwu podać kilka liczb, żeby już nie przedłużać, bo pora jest późna i państwo są zmęczeni. W tym tylko roku udało się pozyskać 3,730 mln zł ze środków UE i w zasadzie jeden projekt zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego (ZPORR), działanie 3.3 „Zdegradowane obszary miejskie poprzemysłowe i powojskowe”. To w części mogliście państwo zobaczyć. Mówię o zabytkach miasta i ich rewitalizacji. Zachęcam państwa, żeby przyjechać tu również prywatnie, a gdy weźmiecie państwo te reklamówki z materiałami promocyjnymi, których nie trzeba wpisywać do rejestru korzyści, na pewno utwierdzą one państwa w przekonaniu, że warto tu przyjechać.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrezydentMiastaPrzemyslaRobertChoma">Rewitalizacja zabytkowych obiektów przemyskiej starówki, rewitalizacja Kopca Tatarskiego i budowa fortecznej trasy turystycznej, renowacja i adaptacja zabytkowego budynku w Przemyślu z przeznaczeniem na cele kulturalne – to jest ta kwota, plus rozbudowa stoku narciarskiego, który też mamy, ale którego nie mogliście państwo zobaczyć. Łącznie to jest 3,730 mln zł, a z projektem ISPA przez te kilka lat kadencji to jest łącznie prawie 50 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PrezydentMiastaPrzemyslaRobertChoma">Więc 50 mln zł czystych środków europejskich dla miasta Przemyśla, w tym na tak ważne projekty, które mamy, czyli z jednej strony rewitalizacja zabytkowych obszarów zdegradowanych, zniszczonych, zaniedbanych, a z drugiej strony dbałość o środowisko naturalne. Jedna z pań posłanek pytała, czy można się tutaj kąpać. Można, jest pierwsza klasa czystości. Po przebudowie będą dodatkowe plaże i dodatkowe atrakcje dla przyjeżdżających.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PrezydentMiastaPrzemyslaRobertChoma">Połączenie więc tych walorów wynikających z położenia geograficznego z obiektami wznoszonymi w ciągu tysiąca lat powoduje, że warto to przez lata zaniedbywane miasto dofinansować.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PrezydentMiastaPrzemyslaRobertChoma">I dwa słowa o problemach niedotyczących akurat tego projektu, bo, jak powiedział pan prezes, jest on wzorowo prowadzony, i tutaj ukłon w kierunku zarządu spółki PEWIK, która bardzo profesjonalnie to nadzoruje. Panowie prezesi są na miejscu. Późno jednak ogłoszono nabory na wnioski i to dotyczy samorządu województwa. Późne ogłaszanie naborów na wnioski powoduje dezaktualizację projektów. Nabory powinny być w styczniu, a ogłaszane są we wrześniu. Projekty wypadają. Niektóre z nich się łapią, inne nie. Częściowo jest to zależne od decyzji politycznych zarządu województwa, który w swojej zbiorowej mądrości stanowi, jak stanowi. Niemniej jednak często nie ma to nic wspólnego z racjonalnymi przesłankami czy uzasadnieniem. Sami to też przerabialiśmy.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PrezydentMiastaPrzemyslaRobertChoma">Nie wiem na przykład, czy dobrze dosłyszałem w wystąpieniu pana ministra Władysława Ortyla – jeśli nastąpiło wyjęcie z programu dla Polski wschodniej obiektów sportowych, to te obiekty znowu będą podlegały decyzjom zarządu województwa i znowu będą mogły być traktowane uznaniowo. Mówię tu o pewnym dualizmie, czyli z jednej strony o przejrzystości przekazywania środków i ich bardzo konkretnym kierowaniu na konkretne cele, jak w tym w wypadku, o którym mówiliśmy, jak również o tych, które wynikają wprost z decyzji, które są podejmowane w samorządzie województwa. I nie mówię tego tylko na przykładzie województwa podkarpackiego, ale z doświadczenia i z rozmów z samorządowcami z innych obszarów.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#PrezydentMiastaPrzemyslaRobertChoma">Problemów więc nie brakuje, ale jakoś sobie radzimy. Jeżeli rząd będzie pomagał, a pomaga cały czas, a państwo posłowie będą życzliwi w sposób, który nie ma nic wspólnego z tanim załatwianiem spraw, jak to drzewiej bywało w złym tego słowa znaczeniu, ale jest zrozumieniem potrzeb, dokładając do tego dobre wykorzystanie środków finansowych, myślę, że w dalszym ciągu, jeśli pojawią się takie projekty, będziemy mogli liczyć na życzliwość tych, którzy te środki finansowe dzielą.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#PrezydentMiastaPrzemyslaRobertChoma">Dziękuję za uwagę, życzę miłego wieczoru w Krasiczynie, udanego wyjazdu do Lwowa i zapraszam zawsze do Przemyśla.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselKarolKarski">Gratulujemy dotychczasowych osiągnięć i życzymy kolejnych sukcesów w przyszłości. Za chwilę też przekażę panu prezydentowi coś, czego również nie będzie pan musiał wpisywać do rejestru korzyści, żeby po naszej wizycie coś zostało, aczkolwiek myślę, że pozostanie jakiś niewymierny efekt, zwłaszcza w naszej świadomości, ponieważ przyjechaliśmy do miasta dobrze zarządzanego. Mieliśmy możliwość zapoznania się z dobrymi projektami i przyjrzenia się ich realizacji. Także z dyskusji, która odbyła się tu na sali w trakcie poprzedniego posiedzenia, dowiedzieliśmy się wielu rzeczy, które będą wpływały na decyzje przez nas podejmowane.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselKarolKarski">Biorąc pod uwagę wyczerpanie porządku obrad, zamykam 33. posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>