text_structure.xml 19.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWaldemarPawlak">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam zaproszonych gości. Witam panie i panów posłów. Chcę państwa poinformować, iż w związku z decyzją Sejmu o skierowaniu poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta (druk nr 818) do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, odbyło się posiedzenie prezydium Komisji w dniu 22 lipca br. o godz. 13.30, na którym jednogłośnie przyjęto następujący harmonogram prac: w dniu 17 sierpnia odbędzie się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w celu rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselWaldemarPawlak">Na wspomnianym posiedzeniu prezydium Komisji poinformowałem członków prezydium, iż poseł Waldemar Gintowt-Dziewałtowski złożył wniosek o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w odniesieniu do projektu ustawy, zgodnie z art. 70a ust. 3 Regulaminu Sejmu RP.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselWaldemarPawlak">Obecnie informuję, iż złożone zostały jeszcze dwa wnioski w tej samej sprawie, tzn. w dniu 24 lipca wniosek złożył poseł Eugeniusz Grzeszczak, natomiast w dniu dzisiejszym poseł Tomasz Tomczykiewicz.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselWaldemarPawlak">W trakcie dyskusji prezydium podjęło decyzje o wystąpieniu do Biura Analiz Sejmowych o sporządzenie ekspertyz w przedmiotowej sprawie, a także zbadanie zgodności proponowanej regulacji z Konstytucją RP.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselWaldemarPawlak">Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje zapoznanie się ze stanowiskami organizacji samorządowych oraz opiniami ekspertów o poselskim projekcie ustawy, następnie podjęcie uchwały w sprawie wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego i – jeżeli wniosek nie przejdzie – szczegółowe rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselWaldemarPawlak">Czy do przedłożonego na piśmie porządku dziennego są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAdamPuza">Odnosząc się do przedłożonego porządku dziennego chce zapytać w jaki sposób pan przewodniczący spełni wniosek, jaki przyjął Sejm w głosowaniu na sali plenarnej w dniu 22 lipca, aby zakończyć procedowanie nad poselskim projektem ustawy do dnia 21 sierpnia br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">W art. 70a Regulaminu Sejmu, dotyczącym wysłuchania publicznego, w ust. 4 jest mowa o tym, iż uchwała o przeprowadzeniu wysłuchania publicznego może zostać podjęta po zakończeniu pierwszego czytania projektu, a przed rozpoczęciem jego szczegółowego rozpatrywania. W związku z tym uważam, iż bez dyskusji powinniśmy od razu przejść do głosowania nad wnioskiem o przeprowadzenie wysłuchania publicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselWaldemarPawlak">Czy są jeszcze jakieś pytania lub uwagi dotyczące porządku dziennego? Nie słyszę. Zatem proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o odniesienie się do kwestii poruszonej przez posła Tomasza Tomczykiewicza. Potem odniosę się do wypowiedzi posła Adama Puzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTomaszOsinski">Rzeczywiście w art. 70a ust. 4 Regulaminu Sejmu jest mowa o tym, iż wnioski takie powinny być rozpatrywane przed przejściem do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTomaszOsinski">Naturalnie powstaje pytanie: co rozumiemy przez szczegółowe rozpatrzenie projektu. Otóż zdaniem Biura Legislacyjnego jest to przejście do rozpatrywania konkretnych jednostek redakcyjnych projektu. Natomiast z porządku dziennego, który został nam dostarczony, wynika, iż wcześniej miałaby się odbyć jakaś ogólna dyskusja na temat projektu, w sensie wysłuchania opinii, zapoznania się z opiniami, które zostały przedłożone Komisji. Uważamy to za dopuszczalne, aczkolwiek jest to jeden z pierwszych przypadków, kiedy mamy do czynienia z instytucją wysłuchania publicznego i na pewno przepisy i ich rozumienie będzie się dokonywało również w drodze pewnej wykładni praktycznej.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTomaszOsinski">W związku z tym takie jest stanowisko Biura Legislacyjnego. Z tym, że nie wykluczamy także i takiej sytuacji, w której te wnioski byłyby rozpatrywane natychmiast, a za szczegółowe rozpatrzenie projektu uważano by również odniesienie się do niego w formie opinii.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTomaszOsinski">W związku z tym wydaje się nam, iż tutaj są dopuszczalne dwie drogi: albo od razu przejście do głosowania nad wnioskami, albo wcześniejsze zapoznanie się z opiniami, które nie byłoby jeszcze szczegółowym rozpatrzeniem projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Rzeczywiście nasze dzisiejsze posiedzenie ma charakter precedensowy. Rozwiązania dzisiaj przyjmowane będą prawdopodobnie w przyszłości wykorzystywane jako przykład do podejmowania kolejnych rozstrzygnięć i decyzji. Dlatego też, mając na uwadze przepis ust. 4 art. 70a, a jednocześnie aby pozbyć się jakichkolwiek wątpliwości, ewentualnych kontrowersji, jakie mogą być podnoszone – jako, że rozpoczęto szczegółowe rozpatrywanie przepisów projektu – proponuję, by zrezygnować z przeprowadzania dyskusji wstępnej w pierwszej kolejności, natomiast przystąpić do rozpatrzenia wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Po rozstrzygnięciu, w drodze głosowania, tego wniosku Komisja – w moim przekonaniu – powinna podjąć kolejne, procedurą wymagane, działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselWaldemarPawlak">Odnosząc się do pytania posła Adama Puzy chciałbym zwrócić uwagę, że prezydium Komisji przyjęło te ustalenia jednogłośnie. Pan poseł zresztą w tym posiedzeniu prezydium uczestniczył. Natomiast, jeśli chodzi o procedurę rozpatrywania tego projektu ustawy, to w tym względzie podstawowym dokumentem i sposobem działania jest Regulamin Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselWaldemarPawlak">W sytuacji, kiedy zgłoszono wnioski o przeprowadzenie wysłuchania publicznego zgodnie z Regulaminem Sejmu i tą wykładnią, którą przedstawiło Biuro Legislacyjne, Komisja ma obowiązek je rozpatrzyć. Dalsze postępowanie będzie zgodne z regulaminem. Jeśli Komisja przyjmie wniosek o przeprowadzenie wysłuchania publicznego wówczas w ciągu 14 dni wszystkie podmioty zainteresowane uczestnictwem w tym wysłuchaniu publicznym zgłoszą się i zostanie wskazany termin wysłuchania publicznego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselWaldemarPawlak">Rozumiem, że jeśli chodzi o samą procedurę w tej chwili pozostała do rozstrzygnięcia sprawa czy w pierwszej kolejności głosujemy wnioski o przeprowadzenie wysłuchania publicznego. Otóż ponieważ Biuro Legislacyjne przedstawiło opinię, iż bardziej wskazanym byłoby rozpatrzenie tej sprawy trzymając się literalnie regulaminu, proponuję, byśmy przeprowadzili głosowanie złożonych wniosków.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselWaldemarPawlak">Jednocześnie chciałbym poinformować wszystkich zaproszonych gości, że w przypadku gdyby ten wniosek przeszedł będą mogli przedstawić swoje opinie i stanowiska podczas wysłuchania publicznego. Zadbamy też o to, byście państwo mogli je przedstawić w pierwszej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselWaldemarPawlak">Na dzisiejszym posiedzeniu korzystamy z kart do głosowania. Słyszę, że karty zostały oddane do aktywacji. Możemy zatem głosować w sposób tradycyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Wszyscy byliśmy poinstruowani, że głosowanie odbędzie się w formie elektronicznej. Dlatego proponuję, byśmy te kilkanaście minut poczekali, aż wszyscy będą mieli już karty do głosowania. To głosowanie jest na tyle istotne, na tyle ważne, że powinniśmy mieć całkowitą pewność, jak ono przebiegało. Proszę nie odbiegać od pewnych ustaleń, jakie poczyniliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWaldemarPawlak">Wobec tak kategorycznego żądania nie mamy innego wyjścia, jak poczekać te kilkanaście minut. Wobec tego, żebyśmy nie tracili czasu, proponuję...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Panie przewodniczący, ja wyraźnie powiedziałem, iż Komisja nie powinna rozpoczynać żadnych innych prac, które sugerowałyby, iż oto rozpoczęliśmy rozpatrywanie projektu. Może to bowiem być okazją do zaskarżenia trybu pracy Komisji i uznania, iż wysłuchanie publiczne po tym fakcie nie jest możliwe.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Wnoszę, żeby głosowanie przeprowadzić metodą tradycyjną przez liczenie głosów przez sekretariat Komisji. Jeżeli pan przewodniczący Jackiewicz jest innego zdania proszę rozstrzygnąć w głosowaniu, którą formę głosowania uznamy za właściwą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselWaldemarPawlak">Wobec tak ortodoksyjnych postaw nie mamy innego wyjścia, jak przeprowadzić głosowanie w formie elektronicznej. Ile czasu potrzeba, by aktywować pozostałe karty do głosowania? Słyszę, że niestety będzie to trochę dłużej trwało niż kilkanaście minut. Wobec tego ogłaszam półgodzinną przerwę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselWaldemarPawlak">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselWaldemarPawlak">Wznawiam obrady po przerwie. Najpierw przeprowadzimy próbne glosowanie. Przypominam, że karta powinna być włożona tak, by zdjęcie było zwrócone w stronę osoby głosującej. Po włożeniu karty na wyświetlaczu powinien pojawić się numer legitymacji.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselWaldemarPawlak">Przystępujemy do próbnego głosowania. Proszę o włożenie kart do czytników i naciśnięcie przycisku „za”.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PoselWaldemarPawlak">Stwierdzam, że oddano 28 głosów za, czyli na sali jest 28 posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAdamPuza">Chciałbym złożyć oświadczenie w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości. Po pierwsze pan przewodniczący Waldemar Pawlak nie zapewnił odpowiedniego trybu procedowania. Poddając wniosek o przeprowadzenie wysłuchania publicznego do głosowania złamał ustalenia Sejmu o zakończeniu prac nad ustawą do dnia 21 sierpnia br.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselAdamPuza">Było dostatecznie dużo czasu – ponad miesiąc – aby przeprowadzić to wysłuchanie publiczne. Pan przewodniczący Pawlak, dysponując wnioskiem złożonym przez posła Witolda Gintowta-Dziewałtowskiego o przeprowadzenie wysłuchania publicznego, świadomie ustalił termin posiedzenia Komisji na 17 bm., ażeby w ten sposób doprowadzić do zderzenia: wysłuchanie publiczne czy zakończenie prac nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselAdamPuza">Twierdzimy, iż zapewniono wszystkie niezbędne ekspertyzy, opinie wszystkich korporacji samorządowych, wszystkich zainteresowanych ekspertów, żeby można było podejmować decyzje. Tryb, który został przyjęty do tego, żeby wysłuchiwać publicznie projekty ustaw, wiąże się nie tylko z tym, by wysłuchać głos samorządów, ale by mogli się ujawniać lobbiści, którzy chcieliby decydować o kształtach przyszłych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselAdamPuza">Zatem, jeśli zapewniono wszystkie ekspertyzy, opinie, jeśli mamy stanowiska wszystkich zainteresowanych stron – twierdzimy, iż można nad tym projektem ustawy procedować.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselAdamPuza">My nie jesteśmy przeciwni wysłuchaniu publicznemu tylko trybowi pracy, jaki pan przewodniczący narzucił. Z tego też względu posłowie Prawa i Sprawiedliwości wstrzymają się od głosu w tym głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselWaldemarNowakowski">W imieniu Klubu Parlamentarnego Samoobrona RP chciałbym również złożyć oświadczenie i zapytać jak Komisja chce wypełnić uchwałę Sejmu, która wyraźnie mówi o tym, by do 21 sierpnia zakończyć prace nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselWaldemarNowakowski">Posłowie z Klubu Parlamentarnego Samoobrona RP również wstrzymają się od głosu w tym głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWaldemarPawlak">Czy ktoś jeszcze w tej sprawie chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Przykro mi, że pan poseł Puza i pan poseł Nowakowski w ten sposób się wypowiadają – być może mają takie obowiązki polityczne.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselWaldemarPawlak">Zwracam uwagę, że prezydium Komisji kieruje pracami Komisji. Otóż prezydium Komisji bezpośrednio po rozpatrzeniu tego punktu przez Sejm obradowało nad tą sprawą. Dochowaliśmy wszelkiej należytej staranności, żeby zgodnie z regulaminem ustalić termin posiedzenia Komisji. Wiadomo było wówczas, że będzie propozycja rozpatrzenia wniosku o wysłuchanie publiczne. Zarówno pan poseł Nowakowski, jak i pan poseł Puza byli obecni na tym posiedzeniu i nie zgłaszali w tej sprawie uwag.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselWaldemarPawlak">Rozumiem, że dzisiaj są nieco inne uwarunkowania polityczne, jednak demokracja ma to do siebie, że nie zawsze PiS musi wygrywać wszystkie głosowania. Pozwólmy może, żeby to Komisja zadecydowała o rozstrzygnięciu tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselAdamPuza">W formie sprostowania. Uczestniczyłem w posiedzeniu prezydium Komisji bez prawa głosu – to po pierwsze. Po drugie – pan przewodniczący wyciągnął wniosek posła Witolda Gintowta-Dziewałtowskiego wtedy, gdy już ustalono termin posiedzenia Komisji. Po trzecie protestowałem przeciwko temu, że ustalenie terminu posiedzenia Komisji na 17 sierpnia wyklucza w tym momencie wysłuchanie publiczne i wówczas pan przewodniczący oświadczył, iż właśnie tak przegłosujemy, że nie będzie wysłuchania publicznego, bo musimy wypełnić uchwałę Sejmu. Tak więc panie przewodniczący, zrobił pan to w pełni świadomie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselWaldemarPawlak">Przystępujemy do rozpatrzenia wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego. Zgodnie z art. 70a ust. 4 Regulaminu Sejmu uchwała Komisji może zostać podjęta po zakończeniu pierwszego czytania projektu a przed rozpoczęciem jego szczegółowego rozpatrywania. Ust. 5 tegoż artykułu mówi, iż uchwała o przeprowadzeniu wysłuchania publicznego musi zawierać datę i godzinę wysłuchania publicznego, a data, godzina i miejsce wysłuchania publicznego podlegają udostępnieniu w systemie informacyjnym Sejmu co najmniej na 14 dni przed terminem wysłuchania publicznego.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselWaldemarPawlak">Proszę posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego o przedstawienie wniosku z uwzględnieniem daty wysłuchania publicznego, jak wymaga Regulamin Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Wnoszę o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego – na podstawie art. 70a Regulaminu Sejmu – które miałoby się odbyć w dniu 11 września br. o godz. 12.00 w siedzibie Sejmu, w sali Kolumnowej lub w sali 118.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWaldemarPawlak">Wniosek został przedstawiony. Zgodnie z regulaminem odczytam propozycję uchwały Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej z dnia 17 sierpnia 2006 r. o przeprowadzeniu wysłuchania publicznego: „Komisja zgodnie z art. 70a Regulaminu Sejmu postanawia o przeprowadzeniu wysłuchania publicznego dotyczącego poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (druk nr 818) w dniu 11 września 2006 r. o godz. 12.00.”. Miejsce zostanie podane w odpowiednim czasie w systemie informacyjnym Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselWaldemarPawlak">Rozumiem, że przedmiot głosowania jest jasny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselAdamPuza">Pytanie do posła Gintowt-Dziwałtowskiego – czym kierował się ustalając tak odległy termin przeprowadzenia wysłuchania publicznego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Przede wszystkim proponuję uzupełnienie treści uchwały o wskazanie miejsca, czyli o wyrazy „w gmachu Sejmu RP”.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Natomiast odpowiadając na pytanie wyjaśniam, iż kierowałem się przepisami Regulaminu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselWaldemarPawlak">Rozumiem, ze wniosek jest jasny. Został uzupełniony informacją, iż wysłuchanie odbędzie się „w gmachu Sejmu RP”. Proszę o uruchomienie urządzenia do głosowania. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselWaldemarPawlak">Kto jest za przyjęciem proponowanego wniosku o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselWaldemarPawlak">Stwierdzam, że Komisja 16 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 14 głosach wstrzymujących się podjęła uchwałę o przeprowadzenie wysłuchania publicznego.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselWaldemarPawlak">Wobec przyjęcia wniosku o wysłuchanie publiczne w przedmiotowej sprawie dalsze punkty porządku dziennego przewidziane na dzień dzisiejszy stały się bezprzedmiotowe. W tej sytuacji kończymy posiedzenie Komisji i zapraszam państwa na 11 września na godz. 12.00. Wówczas wrócimy do tej sprawy w trybie określonym w art. 70a Regulaminu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PoselWaldemarPawlak">Dziękuje wszystkim. Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>